Gigantisch kunstcomplex in Keulen Tragi-komische verwikkelingen in 'Kir Royal' 'Genot ontleend aan ellende' AMERIKAANSE 'NETWORKS' IN DE PROBLEMEN Tijdsein' is topper voor de EO Gorterrijs voor Hugo Glaus WOENSDAG 17 SEPTEMBERJ986 SERIE STEEKT DRAAK MET JET- SET FOTO'S VAN WILLEM FREDERIK HERMANS: „Variatie, speelsheid wordt in dit land al snel voor oppervlakkigheid -versleten Ton van Duinhoven, acteur AMSTERDAM (ANP) - De Herman Gorterprijs 1986, de poëzieprijs van het Amster dams Fonds voor de Kunst ((10.000 gulden), is toegekend aan de auteur Hugo Claus. Hij kreeg de onderscheiding voor zijn bundel Alibi. De jury die Claus voordroeg bestond uit Guus Middag, Adriaan Morriën en Martin Reints. De prijs zal worden uitge reikt tijdens een feestelijke bijeenkomst op 14 november in Paradiso in Amsterdam, te gelijk met elf andere, die het Amsterdams Fonds voor de Kunst dit jaar toekent aan scheppende kunstenaars. Van onze rtv-redactie HILVERSUM - De EO constateert met vol doening dat de kijkdichtheid van haar actua liteitenrubriek Tijdsein' in het afgelopen sei zoen belangrijk is toegenomen. Tijdsein' kreeg een waardering van 7,6 en is daarmee topper. In dezelfde adem waarschuwt de EO voor de verwoestende invloed van de kijkcijferdui- vel. De EO gaat nu haar derde seizoen als Ei- omroep in en de zaken gaan goed. Het evange lische appel blijkt aan te slaan. „Dat betekent niet dat al onze programma's een stichtelijk karakter dragen, wel dat ze in de goede zin van het woord opbouwend dienen te zijn. Bin nen de EO wordt aan deze opdracht zwaar ge tild." Aldus ds. Velema, voorzitter van de Stichtingsraad van de EO. Directeur drs. L.P. Dorenbos is ervan over tuigd dat zelfs bij de A-status de EO in staat is aan de wettelijke programma-eisen te vol doen. Van commerciële tv verwacht de EO niets, evenals van de satellieten. Veel pro gramma's doen de samenleving verder verloe deren. De tv, zegt Dorenbos min of meer, werkt criminaliteit in de hand. Voorts schaart de EO zich in het koor van Hilversumse om roepen die ontevreden zijn over Radio 1. In weinig evangelische taal klinkt het „De regio nale omroepen zijn bezig de nieuws- en actua liteitenzender Radio 1 om zeep te brengen." Nieuw is 'Hemelsbreed', een wekelijks ra dio-programma over zending en evangelisa tie. Er komen twee thema-avonden: de ene gaat over ontvoering van kinderen en de tweede over straf. Voorts heeft de EO enkele populair wetenschappelijke programma's van de BBC aangekocht. Van de kunstredactie KEULEN - Tussen Dom en Rijn heeft Keulen een gigantisch kunst-complex geopend. Daarin worden belangrijke (particuliere collecties oude en moderne kunst getoond en het gebouw bevat een schitterende concert zaal, de Philharmonie met 2000 stoelen. Het 'Wallraff Richartz Museum/Museum Ludwig', zo als het museum wat omslachtig heet naar de belangrijk ste schenkers van de kunstcollecties, is de meest presti gieuze museum-nieuwbouw in Duitsland: kosten 278 mil- joen mark. Die in Mönchengladbach (31 miljoen) en Düs- seldorf (85 miljoen) waren in de voorbije jaren beduidend bescheidener. Tegenover de gigantische bouwkosten steekt het jaarlijks aankoopbudget dat Keulen voor zijn acht musea heeft, schril af: 600.000 mark. De stad stelt zich tot taak daar in de komende jaren wat aan te doen. Twee belangrijke particuliere verzamelingen legden de basis voor dit nieuwe museum. Ferdinand Franz Wall- raf bracht in de vorige eeuw een belangrijkse verzame ling oude kunst bijeen, waarvoor Johann Richartz later sen museum bouwde. Die collectie is in de loop der jaren uitgebreid en telt werken tot ongeveer 1900. Het Museum Ludwig bezit een van de grootste verzamelingen mo derne kunst in de wereld. Die verzameling is bijeenge bracht door de Akense industriëel Peter Ludwig en zijn vrouw Irene Monheim, chocoladefabrikanten. Samen met andere particuliere verzamelingen, die de kunst uit de ^rste helft van deze eeuw tonen (collectie Haubrich en Schnitzler), biedt het nieuwe museumcomplex een over zicht van de kruist van de Middeleeuwen tot vandaag. Naast waardering is er ook veel kritiek op de machts positie die Ludwig in niet alleen de Duitse kunstwereld beeft. In Keulen is er voor hem in het nieuwe museum een eigen kantoor met douche/toilet gebouwd. In Aken zal voor 50 miljoen Duitse Mark een museum voor wat Ludwig noemt, zijn 'Weltkunst' worden gebouwd. Daarin wil hij de kunst uit Oost-Europa en uit de Derde Wereld, bie de andere musea grotendeels wijselijk in hun depots houden, laten zien. Het museum is gebouwd door de Keulse architecten Peter Busmann en Godfrid Haberer. Hoewel eigenzinnig van vorm, voegt het zich naar de omgeving. Zoals dat in be moderne museumbouw gebruikelijk lijkt, heeft ook dit museum een 'fabrieksdak', bekleed met titaanzink. De grote ramen op de noordzijde zorgen voor ideaal licht, 's Avonds straalt het licht uit dezelfde richting, want de tl- buizen zijn op de raamstijlen aangebracht. Een wande ling door het 260.000 ms grote gebouw is een belevenis. Centrum van het gebouw is een misschien wat al te mo numentale trap. De eerste verdieping is voor de oude kunst, daarboven en daaronder hangt het werk van de modernen. Het museum-complex is open op dinsdag, woensdag en donderdag van 10-20, en vrijdag, zaterdag en zondag van m-18 uur, op maandag gesloten. De entree naar het mu seum is 3 DM, naar Europa/Amerika 6 DM. CBS verscheurd door interne machtsstrijd Door Henk Egbers Bij de 65e verjaardag van W.F. Hermans is er een foto boek verschenen. Het is een soort 'catalogus' bij een ten toonstelling met fotowerk van deze roemruchte auteur in Amsterdams Stedelijk. Het boek 'Koningin Eenoog' kan echter ook afzondelijk genoten worden; temeer om dat het toch iets anders iaat zien dan een sarcastische zuurpruim, die WF meestal uithangt. WF liet al eerder een Fo tobiografie (1969) van zijn hand verschijnen. Vanuit zijn bekende underdogfru stratie deed hij daarmee den volke, op een wat snerende toon, kond van zijn fotogra fisch primitivisme. Toch is hij allesbehalve een amateur met een boxje. Zijn toch wel professionele handgrepen deed hij in de vijftiger jaren op bij de bekende fotografe rende arts Nico Jesse, die met onder meer zijn 'Vrou wen van Parijs' de aandacht op zich vestigde. En nu zit WF zelf in Parijs- Het kan bijna niet anders dan dat je met de zurige boe ken van WF in je hoofd de foto's van dit boek bekijkt. De kans is groot dat het dan over is; dat je dan ook een andere kant van deze man ontdekt: iemand die met een artistieke instelling weet te kijken naar ontroerende dingen tussen en van men sen; die oog heeft voor die details van het leven die het leefbaar houden; die ook in het rottige en vergankelijke harmonie ontdekt; die het levensbotte weet te relative ren... WF schreef een inleiding. „Foto's van mooie blote mei den zijn altijd lelijk, wat Playboy bewijst. Het hoogst bereikbare is mooie foto's maken van lelijke onder werpen, genot ontleend aan ellende". In zijn boeken lijkt het er vaak op dat WF zich blijft wentelen in de ellende, terwijl deze foto's vaak de ellende een draagbare con text geven. In zijn inleiding alludeert WF wel aardig op de uit spraak 'een plaatje schieten'. En verder: „Een camera beeldt altijd af, en niet altijd uit...Het maken van een foto heeft geen begin en geen ein de. De foto ontstaat in een oogwenk, overal tegelijk, op het totale beeldvlak. Maar dat is niet het enige. Eigen lijk ziet zij altijd wat wij niet zien, altijd meer, altijd scherper en toch weer zo an ders dat niemand een foto met de werkelijkheid ver wisselt". In een slotbeschouwing gaat Frans Janssen in op de relatie tussen het fotowerk en de literatuur van WF. „De demonstratie van de discre pantie tussen de voorstellin gen die de mens van de wer kelijkheid heeft en die wer kelijkheid zelf is een con stante in het werk van Wil lem Frederik Hermans". Naar aanleiding van zijn uitspraken over 'schrijven als een fototoestel', in relatie met zijn identiteitsproble matiek, reikt Janssen 'illu stratiemateriaal' aan uit boeken van WF. „Voor Her mans is de fotografie ener zijds een instrument ter ver krijging van objectieve ge gevens, anderzijds wees hij op vervalsende aspecten er van, maar als artistiek mid del kan hij 'Koningin Een oog' hanteren als instrument waarmee hij 'diepere waar heden' hoopt 'aan te tonen' Met enige moeite ontdek je tenslotte nog de bijschriften bij de 143 foto's op de bin nenkant van de flap aan de achterzijde. Veel foto's uit de vijftiger en zestiger jaren; op veel plaatsen in de wereld gemaakt. Groningen, Parijs, Burgos, Londen, Java, Campbellton, Las Vegas, Rome etc. Persoonlijk mis ten we het stukje wereld dat hij onder de loep nam in zijn boek 'De laatste resten tro pisch Nederland'. De foto's zijn met een gevoel voor con trasterend beeldrijm twee aan twee bij elkaar ge plaatst, hetgeen de zeggings kracht verhoogt. Foto's, die op een gevoelige manier 'het' leven betrapten. Toch heb ben ze ook iets van een sfeer, die je nogal eens met 'roe rend belachelijk' kunt type ren. ...Kortom WF Hermans. En goed. Willem Frederik Hermans: 'Koningin Eenoog'. Uitg. De Bezige Bij, prijs 45,-. T2 PAGINA GIDS 1 Door onze correspondent Jo Wijnen WASHINGTON - Er rollen koppen bij CBS, een van de drie grote Amerikaanse radio- en televisie maatschappijen. Een paleisrevolutie in de gelederen van de 14 man tellende CBS-di rectie leidde vorige week tot het ontslag van Thomas H. Wy- man, de president-di recteur van het 'net work'. De voormalige oprichter van CBS, de 84-jarige William Pa- ley, en de belangrijk ste aandeelhouder, de schatrijke Laurence Tich, namen het roer van deze illustere Amerikaanse omroep over. Een dag later stapte Van Gordon Sauter, de directeur van de nieuwsdivisie, op. Verwacht wordt dat er nog meer kop pen gaan rollen. De coupe van Paley en Tisch is er op gericht een einde te maken aan een lange reeks van ernstige moeilijkheden en conflicten die CBS teisteren. Met NBC en ABC vormt CBS het triumviraat van de zogenaamde netwerken. Deze drie maatschappijen hebben nagenoeg de gehele radio- en tv-wereld in de VS in handen. Zij zijn vrijwel de enigen die landelijke uitzendingen ma- Walter Cronkite, het betrouwbare 'gezicht''van CBS, is uif beeld. Zijn opvolger Dan Rather wordt veel minder hoog aangeslagen als presentator van het avondnieuws. - fotoap ken en zij zijn bovendien de belangrijkste verzorgers van het nieuws dat het miljoenen publiek dagelijks wordt aan geboden tijdens ochtend-, middag-, avond- en nacht shows. De netwerken drijven op re clame-inkomsten en hun on derlinge concurrentiestrijd is ongemeen fel. De grote adver teerders willen hun spots het liefst uitgezonden hebben in de best bekeken programma's. En tot de best bekeken pro gramma's behoren de nieuws shows in de vroege avonduren. Aangenomen wordt dat dage lijks 85 miljoen Amerikanen naar die shows kijken. CBS heeft lange tijd een royale voorsprong gehad met zijn avondnieuws. Tot voor enkele jaren geleden was het de legendarische Walter Cron kite die de avondshow presen teerde, nu is dat Dan Rather. Insiders zeggen nu dat de con flicten bij CBS juist rond deze nieuwsshow zijn begonnen. De CBS-show werd - in een po ging de kijkersgunst te behou den - in toenemende mate een mengsel van echt nieuws en goedkoop amusement. Steeds meer kijkers wendden zich van de CBS-show af ten fa veure van die van ABC. Het vorig jaar leed CBS - na een lange reeks van zeer succesvolle jaren - de eerste verliezen. De ruzies over de nieuwsshows, het vertrek van enkele grote sterren, het uit de gunst raken van Dan Rathers avondshow en de dalende po pulariteit van enkele van de belangrijkste amusements programma's, vergiftigden de sfeer in het met sterren en be roemdheden volgestouwde hoofdkwartier van CBS in New York volkomen. Dit Van onze RTV-redactie Senta Berger speelt de rol van Mona in 'Kir Roy al'. - fotoap arts die zijn klantenkring wil verbreden door met zo veel mogelijk beroemdhe den op de foto te gaan. Dat heeft allerlei tragi-komi sche verwikkelingen tot gevolg. Kleinzielig De humor in Kir Royal is niet van het uitbundige soort, al loopt er wel eens iemand tegen een lan taarnpaal. De serie laat de tv-kijkers eerder sadis tisch gniffelen over de kleinzieligheid van hen die verkrampte pogingen doen 'tot de betere klasse te ho ren en daardoor hun el lende .alleen maar vergro ten. De voorberedingen voor Kir Royal hebben twee en een half jaar in beslag ge nomen, een ongewoon lange tijd voor een tv-se- rie. Dat is met name het gevolg van een al even on gewone werkwijze: een groot deel van het script ontstond pas nadat de eer ste opnamen al gemaakt waren. Dat gaf de acteurs, die in Duitsland tot de top horen, de kans met him rol mee te groeien. Het resul taat is een komische tv-se- rie zoals die niet vaak uit een niet-Engelstalig land de huiskamers bereikt. Het staat overigens al vast dat er geen vervolg komt op de zes afleverin gen van 'Kir Royal'. Regis seur/schrijver Helmut Dietl: „Alles wat ik kwijt wilde heb ik verteld. Hierna is het tijd voor nieuwe ideeën". Een van de foto's van W.F. Hermans: Man met kat, Parijs 1957. Rupert Murdoch rukt op de Amerikaanse mdeiawereld. Hij wil een vierde 'network' opzetten. - fotoap voorjaar vlogen 700 medewer kers de straat op in een poging 50 miljoen dollar te bezuini gen. Bovendien werd CBS be laagd door financiers die de maatschappij wilden overne men. De bikkelharde zaken man Laurence Tisch deed een geslaagde aanval op de aande len en heeft nu 25 procent er van in handen. Het door Willam Paley in de jaren twintig gestichte omroe- pimperium begon te wankelen en sinds deze week heeft de oude baas het roer weer in handen van een maatschappij drie in haar voegen kraakt. Overigens worden de moei lijkheden bij CBS beschouwd als het begin van het einde van het netwerk-monopolie. De kabel-televisie heeft zich al volledig ingegraven in de Amerikaanse samenleving en vormt een rechtstreekse be dreiging voor de netwerken. De Australische medium magnaat Rupert Murdoch is druk doende een vierde net werk (Fox Television) op te zetten. Als de bij CBS uitgebroken binnenbrand overslaat naar de twee andere netwerken, dan kan de Amerikaanse me dia-wereld volkomen op drift raken. Tycoons als Ted Tur ner, met zijn gigantische ka bel-maatschappij, en Rupert Murdoch liggen op de loer en wakkeren de binnenbranden zoveel mogelijk aan. Voor de drie grote netwerken lijkt de gouden periode definitief voorbij te zijn. DE WERELD van de jet set, politici, mode-ontwer pers, sterren en iedereen die denkt daarbij te horen. Daar draait het om in de satirische serie 'Kir Royal' die de Duitse televisie vanaf maandag 22 septem ber in zes afleveringen iedere maandagavond om 20.15 uur op de buis (ARD) gaat brengen. 'Kir Royal' belooft een ware tv-topper te worden en is na enkele voorverto ningen in Duitsland al be jubeld door zowel de pers als jaloerse filmproducers die het gegeven graag zelf verwerkt hadden tot een bioscoopversie. De titel 'Kir Royal' is af geleid van het drankje met deze naam (een mix van champagne en cassis) dat hier dient als synoniem voor de inhoud van de se rie. Die schildert het leven van de zogenaamde 'genie tende klasse'. In tegenstel ling tot Amerikaanse pro- dukten als Dynasty en Dallas gebeurt dat op een duidelijk satirische manier waarbij de kijker zich deze keer eens niet hoeft te ver gapen aan glitter en gla mour, maar er hartelijk om kan lachen. Roddelj ournalist Centrale figuur in 'Kir Royal' is Baby Schimmer- los (Franz Xaver Kroetz), een roddeljournalist die werkt voor het schandaal blad de Münchner Allge- meine Tageszeitung (MATZ). Samen met zijn vriendin Mona (Senta Ber ger) en een fotograaf (Die ter Hildebrandt) beweegt hij zich tussen de high so ciety in de Beierse hoofd stad waar iedereen zijn naam zo vaak mogelijk in de krant gedrukt wil zien, om het even in welk ver band, als hij maar goed ge schreven is. Om dit te bereiken ver dringt iedereen zich schaamteloos om Baby Schimmerlos: de politicus die minister wil worden, de industrieel die zich met be hulp van zijn geld aanzien wil verwerven, een foto model dat haar aantrekke lijke lichaam gebruikt om hogerop te komen, een am bassadeur die zich graag met mooie vrouwen om ringt en een sullige tand-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 23