DM Geen korting hulp Derde Wereld Jonge gezinnen mijden Zeeland Geen zicht uitzaai oesters Oosterschelde FNV ziet akkoord met kabinet niet zitten Werkgevers laken extra lasten DEtSTEM Aparte 'Troonrede' voor vrouwenland Z-Afrika: Geen eenzijdige stappen MINISTER VAN EEKELEN HAD NOG MEER GEWILD Zeeland vakantieland MIL.'" NENNOTA NOTA 'Obstakels' bij landbouw BUITENLANDSE ZAKEN DEFENSIE ZEELAND NIJPELS: NOG GEEN REDEN TOT GROTE ZORG REACTIES Ondernemers moeten het nu zelf doen REACTIES vagina Ontwikkelingshulp (in miljoenen guldens) bedrijven IER 1986 te geven in welk tempo I dus omvang - het aan-| werklozen moet worden I ninderd. Vaagheden! ook hier. F ïnslotte zal er een ver-L van de inning vanl inkomsten-, enl ïootschapsbelasting I Jdoorgevoerd, I (eenmalig) del resultaten van be-l i en particulieren! dalen. Alles bijeen! ling loon loot den rdoor o ven en es* "Mcein atregelen die duidelijkI een is de M5 qEN HAAG - Nederland houdt ook het komende jaar vast aan een Europese aan pak van de Zuidafrikaanse apartheidspolitiek. Volgens minister Van den Broek (Buitenlandse Zaken) speelt bij de keus van de middelen 'de effectiviteit van het te voeren beleid' een belangrijke rol. En dat bete kent in zijn optiek dat het beleid 'in al zijn aspecten' moet worden voortgezet. Hoewel in de Kamer, ook door Van den Broeks eigen CDA-fractie, al een paar maal is gezinspeeld op een zijdige stappen, zij het dan samen met andere 'relevan- te' landen, blijft bij Van den Broek de gedachte over heersen dat de EG-aanpak op termijn effectiever zal blijken. Verwacht wordt dat de 'Twaalf', ondanks fel verzet van met name Engeland en West-Duitsland, toch steeds dichter in de buurt komen van het pakket maatregelen dat eind juni op de Eurotop in Den Haag is overeenge komen. Dat pakket voorziet in een investeringsstop, een stop op de export van ijze rerts, staal en goud en een importstop voor steenkool. Van den Broek is er ver der van overtuigd dat de af kondiging van dit sanctie pakket voor de Zuidafri kaanse economie al ver gaande gevolgen zal hebben en het Westen daarna eigen lijk ook maar weinig moge lijkheden meer heeft. DEN HAAG - Minister Bukman (Ontwikke lingssamenwerking) is niet bang dat in de lo pende kabinetsperiode de omvang van zijn be groting onder de 1,5 procent van het Netto Na tionaal Inkomen (NNI) zal dalen. 'Niet wel denkbaar. Ik zou niet weten onder welke dramatische omstandigheden dat zou moeten plaatsvinden', aldus de minister. De 1,5 procent, sinds het kabinet-Den Uyl ('73/77) norm voor het hulpvolume, heeft onder Lubbers-I onder zware druk gestaan. Tijdens de kabinetsformatie is afgesproken dat de om vang de komende vier jaar in principe op 1,5 procent gehandhaafd blijft, maar dat 'onder zeer uitzonderlijke omstandigheden' een kor ting mogelijk blijft. De Tweede Kamer heeft dat echter geschrapt. Voor '87 is voor ontwikkelingssamenwerking ruim 5,16 milj ard uitgetrokken. Hoewel Bukman het nog te vroeg vindt om veel eigen ideeën over de vorm van de hulpver lening te lanceren, staat voor hem vast dat moet worden gezocht naar grotere doelmatig heid. Tegelijk vraagt de minister zich af of het wenselijk is met bijna vijftig landen een ont wikkelingsrelatie aan te houden. Maar hij wil voorkomen dat de huidige hulpverlening wordt aangetast. De speciale aandacht voor platte lands- en industriële ontwikkeling en voor de voedselproblemen in grote delen van Afrika blijft. B/78 79/81 82/84 85/8' 1 Meer geld voor defensie dat er vooral geke-1 naar de beperking) groei van het finan-| ingstekort. Dat dit nietl voordele van het be-l fsleven is zal duidelijk| egenover de versnel-1 van de belastingin- g mag dan wel eenl Here uitbetaling vanl er andere de WIR-pre-| s staan, maar per saldol het regeringsbeleid eenl ke rem op de potentiële dementsgroei. En daar- wordt het perspectief r een stevige economi- groei in de particu-1 e sector heel wat min-| rooskleurig. )e onzekerheden waar-I e de particuliere werk- egenheid te kampen jgt als gevolg van hei ■rheidsbeleid zullen nietl ompenseerd kunnenl rden door betere per- ctieven binnen hetl irheidsapparaat. De af- nking van het ambtena- ■apparaat houdt name- i in dat de werkgelegen-l d in de overheidssfeer| half procent gaat te- 'lopen. Dit legt nietl en een grotere claim opj groei van de werkgele- ïheid in de bedrijven-! tor, maar laat ook lagtekens staan bij de ze waarop de kwalita- ve dienstverlening van overheid aan het be- j fsleven en de burgers italte zal krijgen. 3e Miljoenennota heeftI mij een indruk achter- aten van eèn regerings leg die verrast is door itenlandse ontwikkeling i. Dit heeft ertoe t voor structurele zaken, ils de daling van de aar sopbrengsten gedeelte-1 k is, tijdelijke 'oplossin-| n' zijn gezocht. Natuurlijk kan dit geenl :ek houden. Vandaar dat in Nederland nog lang| et toekomen aan hte lastenverlichting! or burgers en bedrijven! int de overheid is nog n te grote betekenis vooij is allen. Misschien dat tegen hetl nde van de jaren tachtig eer wat ruimte aan het irticulier initiatief kan orden geboden. Voorlo- zal veel afhangen van inventiviteit van werk- rvers en vakbeweging! bedrijfsdirecties ®l in werknemers; zij zul' de mogelijkheden moe-I li zoeken voor vernieu-l ing en herstel, omdat d® /erheid nog teveel Seva?*l ;n zit in een zeer zwakke I nanciële positie. De tijd, de buitenlands® itwikkelingen en he >lf-doen zijn elementen an een nieuw Nederlan® erspectief; een pespectie I at niet vóór de jaren ne- entig duidelijke contod'J ;n krijgt. DEN HAAG - Zeer tegen zijn zin moet minister Van Eekelen (De fensie) genoegen nemen met een groei van 2 procent van de uitga ven op zijn departement. Hij had liever 3 procent gehad, zoals in NAVO-verband is afgesproken. 'Maar desondanks zullen we internatio naal een goed figuur slaan. Ik ben be nieuwd hoeveel landen echt 2 procent groei halen', aldus de bewindsman. De begroting van defensie komt uit op ruim 13,5 miljard gulden. Van Eekelen vindt de ge ringere groei van de uitgaven in het uitstellen van enkele grote materieelbestellingen, zoals de M-fregatten. De bezuinigingen (114 miljoen) zijn evenredig over de drie krijgsmachtdelen gespreid. Van Eekelen zal bijzondere aandacht richten op kostenbeheersing. 'Dat kunt u van mij ver wachten", schrijft de bewindsman min of meer als reactie op aantijgingen van oppositieleider Kok (PvdA) die herinnerde aan Van Eekelens relatie met de uit de hand gelopen kosten voor de Walrus-onderzeeërs. De bouw van de Wal rus is nu ernstig vertraagd door een brand. Dat betekent dat de huidige onderzeeërs langer 'in dienst' moeten blijven, wat weer extra kosten met zich meebrengt. Hèt gebruik maken van nieuwe technologiën in de krijgsmacht heeft ook personele gevolgen. Mocht blijken dat niet genoeg gekwalificeerde krachten gevonden kunnen worden voor de be diening van de nieuwste apparatuur dan moet Defensie zelfs overwegen om andere wapensys temen aan te schaffen. In de jaren negentig zul len er minder jongens voor de krijgsmacht be schikbaar zijn door het kleiner worden van het aantal schoolverlaters. De bereidheid om dienst te nemen in de krijgsmacht neemt af. Het bedrijfsleven heeft een veel grotere werfkracht, niet het minst door de hogere lonen. Defensie overweegt om de keuringseisen te versoepelen, de werving te in tensiveren en aannemingsprocedures te ver snellen. In 1987 zullen de eerste van de 1.300 Amerika nen in Woensdrecht arriveren. De voorberei ding van de plaatsing van 48 kruisvluchtwa- pens kost volgend jaar 50 miljoen, de volgende vier jaar nog eens 154 miljoen. Met de plaatsing van de kruisraketten zal de atomaire taak van de F 16 en de Orion vervallen. Als de plaatsing door een wapenovereen komst tussen VS en SU niet doorgaat, zullen de atoomtaken van F 16 en Orion opnieuw beke ken worden. 5000- 4500- 1983 1984 1985 1986 1987 - GRAFIEK ANP/BINS DEN HAAG - Zeeland blijft vakantieland. Dat blijkt uit nieuwe cijfers over de spreiding van het aantal kampeerter- reinen over Nederland. Van de circa 1.000 kleinere kampeerterreinen (vaak 'bij de I boer') liggen er zo'n 285 in Zeeland, merendeels in de Noord- zeegemeenten, met een gezamenlijke capaciteit van 2.800 plaatsen. Van het totale aantal kampeerplaatsen is ongeveer I één derde in de provincie Zeeland geconcentreerd. Volgens de toelichting op de begroting van minister Nij- I pels (Milieubeheer en Ruimtelijke Ordening) en staatssecre taris Brokx (Volkshuisvesting) heeft van de exploitanten van de kleinere kampeerterreinen ruim de helft geen ver- gunning. Zeeland is steeds de provincie geweest waar het meeste I verzet was tegen het maximum van vijf kampeerplaatsen op de kleinere campings. Zoals bekend is het de bedoeling dat aantal nu wettelijk op te trekken naar tien. DEN HAAG - Jonge gezinnen blijken in toenemende mate de provincie Zeeland te mijden. Tot aan het begin van de jaren tachtig vertoonde deze categorie (25 tot 34 jaar) een vestigingsoverschot. Dat is sterk te ruggelopen en in '84 zelfs omgeslagen in een vertrekoverschot. Maar van een structureel probleem lijkt nog geen sprake, volgens de provin cie noch volgens minister Nijpels (Mi lieubeheer en Ruimtelijke Ordening), die van een en ander melding maakt in de toelichting op zijn begroting voor vol gendjaar. Maatregelen achten zij dan ook niet onmiddellijk nodig, temeer niet omdat in Zeeland het aantal 15- tot 24-jarigen verhoudingsgewijs iets boven het Ne derlands gemiddelde ligt. De voor Zeeland negatief uitvallende migratie was al gesignaleerd in de rijks begroting voor '86, maar zonder dat er veel bekend was over de oorzaken. En omdat de structuurschets stedelijke ge bieden een geleidelijke bevolkingsgroei nastreeft in plaats van het negatieve mi gratiesaldo dat Zeeland nu kenmerkt, leek nader onderzoek noodzakelijk. Dat onderzoek heeft uitgewezen dat vooral de trek van Zuid Holland naar Zeeland sterk is afgenomen, en dat de ruimere woningmarkt daar veel mee te maken heeft. Volgens staatssecretaris Brokx (Volkshuisvesting) is het leeg standspercentage in Zeeland hoger dan voor een goed functioneren van de wo ningmarkt wenselijk is. Volgens de demografische gegevens uit de begroting van Nijpels en Brokx verliezen per saldo vrijwel alle provin cies migranten aan de snel groeiende Randstad. Maar die groei is voor een deel ook het gevolg van het feit dat de meeste buitenlandse migranten in de Randstad terecht komen. DEN HAAG - Minister Braks (Landbouw en Visserij) heeft lie Zeeuwse oesterkwekers nog geen datum in het voor uitzicht durven stellen waarop 4j de originele platte Zeeuwse "ester weer in de Ooster schelde mogen uitzaaien. Volgens Braks is dat onmo gelijk nu in de Oosterschelde nog steeds de oesterziekte Bo- namia Ostrea blijkt voor te komen. De platte Zeeuwse oester, die nu alleen nog in de Grevelingen voorkomt, is voor oie ziekte zeer vatbaar. Het onderzoek in de Oosterschelde naar de oesterziekte wordt voortgezet, ook met het oog op het gevaar van besmetting van het oesterbestand in de Grevelingen. In de toelichting op zijn be groting meldt Braks, dat bij de heropenstelling van de Oos terschelde voor de cultuur van platte oesters in overleg met het bedrijfsleven zal worden bekeken in hoeverre uitbrei ding kan worden gegeven aan het aantal oesterbedrijven. De toelating van nieuwe bedrij ven op de visserij in de Greve lingen was, op voorspraak van staatssecretaris Koning (Fi nanciën, en als zodanig ver antwoordelijk voor de Do meingronden) al uitgesteld tot 1 mei volgend jaar. De oester- kweek in Zeeland is, zeer te gen de zin van de Kamer, al jaren in handen van slechts een beperkt aantal bedrijven, die samenwerken in de Ver eniging van Oesterkwekers en -Exporteurs (Vervoex). Ook over de heruitgifte van mosselpercelen ter compensa tie van de percelen die verlo ren gaan (en zijn gegaan) in het Krammer en Volkerak, laat Braks zich nog niet uit. Volgens de bewindsman kun nen 'alle erkende verzoeken voor compensatie' worden in gewilligd door een beperkte uitbreiding van het aantal percelen in de bestaande pro ductiegebieden. Maar de mosselhandel zelf heeft kort geleden al gedreigd dat wanneer Braks niet meer haaks maakt, een aantal be drijven zal verdwijnen naar het Westduitse en Deense deel van de Waddenzee. DEN HAAG - 'Eerste stappen in de goede richting zijn al ge zet, maar op de gekozen weg zullen beslist nog lastige obsta kels opdoemen'. Minister Braks (Landbouw) is gematigd optimistisch over de situatie in de land- en tuinbouw, maar hij vermoedt niet temin dat er soms ingrijpende beslissingen nodig zijn in Europees verband om een halt toe te roepen aan de groeiende zuivel- en graanoverschotten. De marges voor verdere bezuinigingen - in 1987 als gevolg van de 'aardgassluier over de begroting' - zijn naar de me ning van Braks bereikt. Bij alle bezuinigingen trekt Braks wel extra geld uit voor het aanpakken van het probleem van mestoverschot. aren gaat het weer wat be' rijven (in procenten van e :al volgend jaar sprake I r vorig jaar.» GRAFIEK MINISTERIE VAN FIN'" "EN HAAG - Er komt geen sociaal convenant (afspraak) soals het kabinet dat graag wil sluiten met werkgevers en werknemers over de hoofdlij nen van het te voeren beleid voor volgend jaar. Zolang er sprake is van be hang van uitkeringen en verneidssalarissen kan er sprake zijn van een der- sehjk akkoord, aldus voorzit- ter Pont van de FNV. Hij wil wel praten met ka- 'let en werkgevers over her erdeling van werk, scholing I Jeugdwerkplannen als ver- 8 op de afspraken die daar- I erop 2 mei zijn gemaakt. kan wel leiden tot zinvolle ^Praken, op een breder ter- vo"1 l dat rue* gegeven de erschiUen in opvatting op ^eu'yke onderdelen van het i p,?e centrale werkgeversor ganisaties voelen zelfs niets a.,r vervolgoverleg over het v °°rd van 2 mei, laat staan aan' Tn Dreed' akkoord. De moet Van werkloosheid de iLjU maar vorm krijgen in l Bedrijven en bedrijfstak ken, zo zeggen VNO en NCW. Pont toont5 overigens op vallend mild in zijn beoorde ling van het kabinetsbeleid, maar het zou er volgens hem toch allemaal iets beter uit kunnen zien als de 'smalle marges' die er naar zijn me ning nog zijn ten volle zouden worden benut. Met iets minder ombuigin gen, minder investeringssub sidies, iets méér lastenverzwa ring ('dat kan best'), méér her verdeling en een iets betere verdeling van de koopkracht zou het beeld beduidend posi tiever zijn, aldus Pont. Maar door de bank genomen zit het kabinet er toch niet al te ver naast, laat Pont blijken. Hij noemt het reëel dat er te gen de achtergrond van de blijvende lage olie- (en gas) prijzen gekozen is voor maat regelen die het tekort vermin deren. Dat het financierings tekort tussentijds toch nog wat oploopt spoort geheel met de FNV-opvatting, aldus Pont. 'Ook wij willen een tekort van 5,5 a 6 procent (iets meer dan het kabinet met 5,25) in DEN HAAG - De lastenverzwaring voor het bedrijfsleven is het belangrijkste kritiekpunt van de werkgevers op de beleidsvoornemens van het kabinet voor 1987. Het Verbond van Nederlandse Onderne mingen (VNO) stelt vast dat ondernemingen hierdoor onvoldoende van het economisch herstel kunnen profiteren. De lasten van de bedrijven worden in 1987 in één klap met zeker vier miljard gulden verhoogd. Alleen al de vermindering van de vermogens- en voorraadaftrek in de inkom sten- en vennootschapsbelasting maken de eerdere verlaging van de vennootschapsbe lasting meer dan ongedaan, aldus het VNO. Het Nederlands Christelijk Werkgevers verbond (NCW) betreurt het dat de overheid haar financiële zorgen afschuift op de marktsector. Het NCW verwijt het kabinet gebrek aan durf om voldoende om te buigen, waardoor het bedrijsfleven de rekening krijgt gepresenteerd en er vooral wordt ge snoeid in programma's die de bedrijven di rect raken. Volgens de christelijke werkgevers heeft de beheersing van de collectieve uitgaven niet echt de grootste nadruk gekregen. Dit blijkt nog eens extra uit de ombuigingen op de rijksbegroting zelf, die vaak ofwel tijde lijk zijn, ofwel in strijd met toezeggingen aan het bedrijfsleven, ofwel leiden tot hogere las ten voor burgers en bedrijven. 1990. Maar dat hoeft per se niet te betekenen dat het ook tus sentijds al omlaag moet, zoals minister Ruding en president Duisenberg van de Neder- landsche Bank steeds hebben bepleit'. Pont zegt dat hun uitspra ken bij de FNV met een zekere angst aangehoord zijn. 'Maar binnen het kabinet heeft het verstand het gelukkig Minder te spreken is Pont over de volgens hem wankele werkgelegenheidsdoelstelling en de bezuinigingen die de verzorgingsstaat aantasten. Hij vraagt zich af of de collec tieve uitgaven zelfs niet om hoog zouden kunnen als men bereid is de prijs daarvoor te betalen. Overheidsinvesteringen moeten niet geschrapt worden omdat ze beslag leggen op de collectieve uitgaven, maar be zien worden tegen het licht van de gunstige effecten die er vanuit gaan, zegt hij. 'Is een gulden die door om buigingen weer in de markt sector kan worden besteedt al tijd beter dan die gulden door de staat te laten besteden?', al- H. Pont - FOTO ARCHIEF DE STEM dus Pont. Ook de christelijke vakcen trale CNV is bang dat de strijd tegen de werkloosheid zal stagneren door 'nodeloos veel ombuigingen', verlaging van overheidsinvesteringen en een te geringe bereidheid bij het bedrijfsleven om te investe ren. De vakcentrale MHP (mid delbaar en hoger personeel) vindt dat het kabinet onvol doende aandacht besteedt aan de bestrijding van langdurige werkloosheid onder ouderen. De overheid zou voor deze groep een gerichte arbeidsbe middeling op poten moeten zetten, terwijl werkgevers oudere werklozen een kans op werk moeten bieden. WOENSDAG 17 SEPTEMBER 1986 Door Louis van de Geijn EINDELIJK spreekt Den Haag de taal van de ondernemer. De overheid stapt terug. De bedrij - ven moeten het zelf waar maken. Het overeind houden van verliesgevende ondernemingen is goed geld naar kwaad geld gooien. Drs. C. Maas, de hoogste ambtenaar van Financiën, droeg gisteren vol overtui ging dit nieuwe credo voor aan een gezelschap van honderden ondernemers die de traditie getrouw op Prinsjesdag de gast zijn van de Bank Van Lan- schot. Een schot in de roos, dacht Maas misschien, zijn gehoor overziend. Maar de ondernemers lijken nog wat onzeker te lopen zon der de krukken die de overheid hen jaar in jaar uit heeft aangereikt, zo bleek uit de aarzelende re acties. Wat schiet het bedrijfs leven op met deze Miljoe nennota? Voor de winsten ziet het er niet best uit in 1987, stelde Philips-direc- teur mr. ir. F. C. Rauwen- hoff om te beginnen vast. Inderdaad profiteert het bedrijfsleven van de lagere energiekosten, maar als de overheid dat voordeel af roomt zet dat de Neder landse exporteurs in de wereld achteruit. Terwijl in het omrin gende buitenland de be drijven juist een fikse steun in de rug krijgen van hun regeringen: in Enge land gaat de winstbelas ting omlaag naar 35 pro cent, in Frankrijk en West-Duitsland staan zulke maatregelen op sta pel. De daling van de ener gieprijzen is een tijdelijke zaak, aldus Rauwenhoff, en die moet je niet probe ren op te lossen door een lastenverzwaring die de groei belemmert. Dan maar iets méér lenen in 1987. Topambtenaar Maas noemde de verbetering van de rendementen in het Ne derlandse bedrijfsleven 'onvoorstelbaar': in 1980 gemiddeld nog op verlies, maakt ondernemend Ne derland dit jaar een winst van 15 tot 20 miljard gul den. De overheid, aldus mi nister Rudings ambtelijke rechterhand, maakt ook de komende jaren ruimte, zo dat de bedrijven kunnen investeren en de werkgele genheid kan groeien. 'Is daarbij een verdere rol van de actieve rol van de over heid te verwachten? Naar mijn stellige overtuiging moet het antwoord daarop principieel nee zijn', aldus Maas. Dus minder regels, maar ook vermindering van op bedrijven toegesne den overheidssteun. Rauwenhoff was zo te horen niet zo erg verguld met zo veel vertrouwen in het ondernemerdom. 'Ik denk dat de overheid ver geet dat de verbetering van de positie van het be drijfsleven niet méér is ge weest dan een terugkrab belen uit een diep dal'. Echte vernieuwing komt door investering en onder zoek en dat gaat langzaam. Als Nederland concurre rend wil blijven, moet dat vernieuwingsproces wor den versneld, meent de topman van de Neder landse Philips-bedrijven. En daarbij, op het gebied van technologiebeleid, moet de overheid de onder nemers toch weer helpen. Door samenhang te brengen in de inspannin gen op dat terrein en door het onderwijs te verbete ren. 'De minister van on derwijs draagt bij aan de bezuinigingen van de overheid, maar draagt zijn beleid ook bij tot de kwali teit van het onderwijs?'. 'De bijdrage aan het vernieuwen van de BV Ne derland is vooral verbaal', concludeerde Rauwenhoff. 'Een offensief beleid voor de marktsector ontbreekt'. De verdelende overheid, aldus de Philips-bestuur- der, komt aan haar trek ken. De creërende overheid levert fors in. DEN HAAG - 'Lieve Trix, als het zo moet, wordt het nix'. Enkele honderden vrouwen lieten gisteren in Den Haag door spandoeken met dit soorten teksten merken dat ze het beleid van het kabinet Lubbers helemaal niet 'vrouwvriendelijk' vin den. Hoe het wel moet, moest de speciaal ingehuurde 'koningin van vrouwenland' (de actrice Edda Barends) vertellen. Ze las in een troonrede op enige honderden meters afstand van het Binnen hof met instemming van de toegestroomde vrouwen onder meer voor dat 'haar' regering afziet van de maatregel om vierjarigen alleen aan het begin van het schooljaar in de schoolbanken toe te laten. De 'koningin van vrouwenland' arriveerde door oponthoud enkele minuten te laat, overigens zonder de bedoelde royale ro be. En te voet, want ook de bestelde limousine liet het afweten. Intussen vermaakten de protesterende vrouwen, leden van tientallen vrouwenorganisaties uit het hele land, zich met het zingen van Oranjeliedjes - 'Oranje boven, leve de kóning-in' - en liederen als 'We zijn vrouwen, we zijn met velen, we hebben er de buik van vol'. Als de Tweede Kamer de begroting van Sociale Zaken behan delt zullen de vrouwenorganisaties opnieuw met acties van zich laten horen in Den Haag, zo werd aangekondigd. Tussen de toe hoorders bevond zich gisteren slechts een handvol Tweede-Ka merleden. De Miljoenennota 1987 en de begrotingshoofdstukken zijn gelezen en samengevat door onze parlementaire en Haagse redacteuren Max de Bok, Frans Boogaard, Pieter Eggen, Jan Greyn, Marcel van Lingen, Thom Meens en Lidy Nicolasen. commentaar: Harrie Vermeulen bijdragen: Frans van Mourik, Louis van de Geyn en prof. N. Douben vormgeving: Ad van Hest eindredactie: Pieter-Jan Dekkers

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 13