DM
Geen korting hulp Derde Wereld
Jonge gezinnen mijden Zeeland
Geen zicht uitzaai oesters Oosterschelde
FNV ziet akkoord met kabinet niet zitten
Werkgevers laken extra lasten
DEtSTEM
Aparte 'Troonrede'
voor vrouwenland
Z-Afrika:
Geen
eenzijdige
stappen
MINISTER VAN EEKELEN HAD NOG MEER GEWILD
Zeeland vakantieland
MIL.'" NENNOTA
NOTA
'Obstakels' bij landbouw
BUITENLANDSE ZAKEN DEFENSIE
ZEELAND
NIJPELS: NOG GEEN REDEN TOT GROTE ZORG
REACTIES
Ondernemers
moeten het
nu zelf doen
REACTIES
vagina
Ontwikkelingshulp (in miljoenen guldens)
bedrijven
IER 1986
te geven in welk tempo I
dus omvang - het aan-|
werklozen moet worden I
ninderd. Vaagheden!
ook hier. F
ïnslotte zal er een ver-L
van de inning vanl
inkomsten-, enl
ïootschapsbelasting I
Jdoorgevoerd, I
(eenmalig) del
resultaten van be-l
i en particulieren!
dalen. Alles bijeen!
ling
loon
loot
den
rdoor
o
ven
en
es* "Mcein
atregelen die duidelijkI
een
is
de
M5
qEN HAAG - Nederland
houdt ook het komende jaar
vast aan een Europese aan
pak van de Zuidafrikaanse
apartheidspolitiek.
Volgens minister Van den
Broek (Buitenlandse Zaken)
speelt bij de keus van de
middelen 'de effectiviteit
van het te voeren beleid' een
belangrijke rol. En dat bete
kent in zijn optiek dat het
beleid 'in al zijn aspecten'
moet worden voortgezet.
Hoewel in de Kamer, ook
door Van den Broeks eigen
CDA-fractie, al een paar
maal is gezinspeeld op een
zijdige stappen, zij het dan
samen met andere 'relevan-
te' landen, blijft bij Van den
Broek de gedachte over
heersen dat de EG-aanpak
op termijn effectiever zal
blijken.
Verwacht wordt dat de
'Twaalf', ondanks fel verzet
van met name Engeland en
West-Duitsland, toch steeds
dichter in de buurt komen
van het pakket maatregelen
dat eind juni op de Eurotop
in Den Haag is overeenge
komen. Dat pakket voorziet
in een investeringsstop, een
stop op de export van ijze
rerts, staal en goud en een
importstop voor steenkool.
Van den Broek is er ver
der van overtuigd dat de af
kondiging van dit sanctie
pakket voor de Zuidafri
kaanse economie al ver
gaande gevolgen zal hebben
en het Westen daarna eigen
lijk ook maar weinig moge
lijkheden meer heeft.
DEN HAAG - Minister Bukman (Ontwikke
lingssamenwerking) is niet bang dat in de lo
pende kabinetsperiode de omvang van zijn be
groting onder de 1,5 procent van het Netto Na
tionaal Inkomen (NNI) zal dalen.
'Niet wel denkbaar. Ik zou niet weten onder
welke dramatische omstandigheden dat zou
moeten plaatsvinden', aldus de minister.
De 1,5 procent, sinds het kabinet-Den Uyl
('73/77) norm voor het hulpvolume, heeft onder
Lubbers-I onder zware druk gestaan. Tijdens
de kabinetsformatie is afgesproken dat de om
vang de komende vier jaar in principe op 1,5
procent gehandhaafd blijft, maar dat 'onder
zeer uitzonderlijke omstandigheden' een kor
ting mogelijk blijft. De Tweede Kamer heeft
dat echter geschrapt.
Voor '87 is voor ontwikkelingssamenwerking
ruim 5,16 milj ard uitgetrokken.
Hoewel Bukman het nog te vroeg vindt om
veel eigen ideeën over de vorm van de hulpver
lening te lanceren, staat voor hem vast dat
moet worden gezocht naar grotere doelmatig
heid.
Tegelijk vraagt de minister zich af of het
wenselijk is met bijna vijftig landen een ont
wikkelingsrelatie aan te houden. Maar hij wil
voorkomen dat de huidige hulpverlening wordt
aangetast. De speciale aandacht voor platte
lands- en industriële ontwikkeling en voor de
voedselproblemen in grote delen van Afrika
blijft.
B/78 79/81 82/84
85/8' 1
Meer geld voor defensie
dat er vooral geke-1
naar de beperking)
groei van het finan-|
ingstekort. Dat dit nietl
voordele van het be-l
fsleven is zal duidelijk|
egenover de versnel-1
van de belastingin-
g mag dan wel eenl
Here uitbetaling vanl
er andere de WIR-pre-|
s staan, maar per saldol
het regeringsbeleid eenl
ke rem op de potentiële
dementsgroei. En daar-
wordt het perspectief
r een stevige economi-
groei in de particu-1
e sector heel wat min-|
rooskleurig.
)e onzekerheden waar-I
e de particuliere werk-
egenheid te kampen
jgt als gevolg van hei
■rheidsbeleid zullen nietl
ompenseerd kunnenl
rden door betere per-
ctieven binnen hetl
irheidsapparaat. De af-
nking van het ambtena-
■apparaat houdt name-
i in dat de werkgelegen-l
d in de overheidssfeer|
half procent gaat te-
'lopen. Dit legt nietl
en een grotere claim opj
groei van de werkgele-
ïheid in de bedrijven-!
tor, maar laat ook
lagtekens staan bij de
ze waarop de kwalita-
ve dienstverlening van
overheid aan het be-
j fsleven en de burgers
italte zal krijgen.
3e Miljoenennota heeftI
mij een indruk achter-
aten van eèn regerings
leg die verrast is door
itenlandse ontwikkeling
i. Dit heeft ertoe
t voor structurele zaken,
ils de daling van de aar
sopbrengsten gedeelte-1
k is, tijdelijke 'oplossin-|
n' zijn gezocht.
Natuurlijk kan dit geenl
:ek houden. Vandaar dat
in Nederland nog lang|
et toekomen aan
hte lastenverlichting!
or burgers en bedrijven!
int de overheid is nog
n te grote betekenis vooij
is allen.
Misschien dat tegen hetl
nde van de jaren tachtig
eer wat ruimte aan het
irticulier initiatief kan
orden geboden. Voorlo-
zal veel afhangen van
inventiviteit van werk-
rvers en vakbeweging!
bedrijfsdirecties ®l
in werknemers; zij zul'
de mogelijkheden moe-I
li zoeken voor vernieu-l
ing en herstel, omdat d®
/erheid nog teveel Seva?*l
;n zit in een zeer zwakke I
nanciële positie.
De tijd, de buitenlands®
itwikkelingen en he
>lf-doen zijn elementen
an een nieuw Nederlan®
erspectief; een pespectie I
at niet vóór de jaren ne-
entig duidelijke contod'J
;n krijgt.
DEN HAAG - Zeer tegen zijn zin
moet minister Van Eekelen (De
fensie) genoegen nemen met een
groei van 2 procent van de uitga
ven op zijn departement.
Hij had liever 3 procent gehad, zoals
in NAVO-verband is afgesproken.
'Maar desondanks zullen we internatio
naal een goed figuur slaan. Ik ben be
nieuwd hoeveel landen echt 2 procent
groei halen', aldus de bewindsman.
De begroting van defensie komt uit op ruim
13,5 miljard gulden. Van Eekelen vindt de ge
ringere groei van de uitgaven in het uitstellen
van enkele grote materieelbestellingen, zoals de
M-fregatten. De bezuinigingen (114 miljoen)
zijn evenredig over de drie krijgsmachtdelen
gespreid.
Van Eekelen zal bijzondere aandacht richten
op kostenbeheersing. 'Dat kunt u van mij ver
wachten", schrijft de bewindsman min of meer
als reactie op aantijgingen van oppositieleider
Kok (PvdA) die herinnerde aan Van Eekelens
relatie met de uit de hand gelopen kosten voor
de Walrus-onderzeeërs. De bouw van de Wal
rus is nu ernstig vertraagd door een brand. Dat
betekent dat de huidige onderzeeërs langer 'in
dienst' moeten blijven, wat weer extra kosten
met zich meebrengt.
Hèt gebruik maken van nieuwe technologiën
in de krijgsmacht heeft ook personele gevolgen.
Mocht blijken dat niet genoeg gekwalificeerde
krachten gevonden kunnen worden voor de be
diening van de nieuwste apparatuur dan moet
Defensie zelfs overwegen om andere wapensys
temen aan te schaffen. In de jaren negentig zul
len er minder jongens voor de krijgsmacht be
schikbaar zijn door het kleiner worden van het
aantal schoolverlaters.
De bereidheid om dienst te nemen in de
krijgsmacht neemt af. Het bedrijfsleven heeft
een veel grotere werfkracht, niet het minst door
de hogere lonen. Defensie overweegt om de
keuringseisen te versoepelen, de werving te in
tensiveren en aannemingsprocedures te ver
snellen.
In 1987 zullen de eerste van de 1.300 Amerika
nen in Woensdrecht arriveren. De voorberei
ding van de plaatsing van 48 kruisvluchtwa-
pens kost volgend jaar 50 miljoen, de volgende
vier jaar nog eens 154 miljoen. Met de plaatsing
van de kruisraketten zal de atomaire taak van
de F 16 en de Orion vervallen.
Als de plaatsing door een wapenovereen
komst tussen VS en SU niet doorgaat, zullen de
atoomtaken van F 16 en Orion opnieuw beke
ken worden.
5000-
4500-
1983 1984 1985 1986 1987
- GRAFIEK ANP/BINS
DEN HAAG - Zeeland blijft vakantieland. Dat blijkt uit
nieuwe cijfers over de spreiding van het aantal kampeerter-
reinen over Nederland.
Van de circa 1.000 kleinere kampeerterreinen (vaak 'bij de
I boer') liggen er zo'n 285 in Zeeland, merendeels in de Noord-
zeegemeenten, met een gezamenlijke capaciteit van 2.800
plaatsen. Van het totale aantal kampeerplaatsen is ongeveer
I één derde in de provincie Zeeland geconcentreerd.
Volgens de toelichting op de begroting van minister Nij-
I pels (Milieubeheer en Ruimtelijke Ordening) en staatssecre
taris Brokx (Volkshuisvesting) heeft van de exploitanten
van de kleinere kampeerterreinen ruim de helft geen ver-
gunning.
Zeeland is steeds de provincie geweest waar het meeste
I verzet was tegen het maximum van vijf kampeerplaatsen op
de kleinere campings. Zoals bekend is het de bedoeling dat
aantal nu wettelijk op te trekken naar tien.
DEN HAAG - Jonge gezinnen blijken in
toenemende mate de provincie Zeeland
te mijden.
Tot aan het begin van de jaren tachtig
vertoonde deze categorie (25 tot 34 jaar)
een vestigingsoverschot. Dat is sterk te
ruggelopen en in '84 zelfs omgeslagen in
een vertrekoverschot.
Maar van een structureel probleem
lijkt nog geen sprake, volgens de provin
cie noch volgens minister Nijpels (Mi
lieubeheer en Ruimtelijke Ordening), die
van een en ander melding maakt in de
toelichting op zijn begroting voor vol
gendjaar.
Maatregelen achten zij dan ook niet
onmiddellijk nodig, temeer niet omdat in
Zeeland het aantal 15- tot 24-jarigen
verhoudingsgewijs iets boven het Ne
derlands gemiddelde ligt.
De voor Zeeland negatief uitvallende
migratie was al gesignaleerd in de rijks
begroting voor '86, maar zonder dat er
veel bekend was over de oorzaken. En
omdat de structuurschets stedelijke ge
bieden een geleidelijke bevolkingsgroei
nastreeft in plaats van het negatieve mi
gratiesaldo dat Zeeland nu kenmerkt,
leek nader onderzoek noodzakelijk.
Dat onderzoek heeft uitgewezen dat
vooral de trek van Zuid Holland naar
Zeeland sterk is afgenomen, en dat de
ruimere woningmarkt daar veel mee te
maken heeft. Volgens staatssecretaris
Brokx (Volkshuisvesting) is het leeg
standspercentage in Zeeland hoger dan
voor een goed functioneren van de wo
ningmarkt wenselijk is.
Volgens de demografische gegevens
uit de begroting van Nijpels en Brokx
verliezen per saldo vrijwel alle provin
cies migranten aan de snel groeiende
Randstad. Maar die groei is voor een
deel ook het gevolg van het feit dat de
meeste buitenlandse migranten in de
Randstad terecht komen.
DEN HAAG - Minister Braks
(Landbouw en Visserij) heeft
lie Zeeuwse oesterkwekers
nog geen datum in het voor
uitzicht durven stellen waarop
4j de originele platte Zeeuwse
"ester weer in de Ooster
schelde mogen uitzaaien.
Volgens Braks is dat onmo
gelijk nu in de Oosterschelde
nog steeds de oesterziekte Bo-
namia Ostrea blijkt voor te
komen. De platte Zeeuwse
oester, die nu alleen nog in de
Grevelingen voorkomt, is voor
oie ziekte zeer vatbaar. Het
onderzoek in de Oosterschelde
naar de oesterziekte wordt
voortgezet, ook met het oog op
het gevaar van besmetting
van het oesterbestand in de
Grevelingen.
In de toelichting op zijn be
groting meldt Braks, dat bij de
heropenstelling van de Oos
terschelde voor de cultuur van
platte oesters in overleg met
het bedrijfsleven zal worden
bekeken in hoeverre uitbrei
ding kan worden gegeven aan
het aantal oesterbedrijven. De
toelating van nieuwe bedrij
ven op de visserij in de Greve
lingen was, op voorspraak van
staatssecretaris Koning (Fi
nanciën, en als zodanig ver
antwoordelijk voor de Do
meingronden) al uitgesteld tot
1 mei volgend jaar. De oester-
kweek in Zeeland is, zeer te
gen de zin van de Kamer, al
jaren in handen van slechts
een beperkt aantal bedrijven,
die samenwerken in de Ver
eniging van Oesterkwekers en
-Exporteurs (Vervoex).
Ook over de heruitgifte van
mosselpercelen ter compensa
tie van de percelen die verlo
ren gaan (en zijn gegaan) in
het Krammer en Volkerak,
laat Braks zich nog niet uit.
Volgens de bewindsman kun
nen 'alle erkende verzoeken
voor compensatie' worden in
gewilligd door een beperkte
uitbreiding van het aantal
percelen in de bestaande pro
ductiegebieden.
Maar de mosselhandel zelf
heeft kort geleden al gedreigd
dat wanneer Braks niet meer
haaks maakt, een aantal be
drijven zal verdwijnen naar
het Westduitse en Deense deel
van de Waddenzee.
DEN HAAG - 'Eerste stappen in de goede richting zijn al ge
zet, maar op de gekozen weg zullen beslist nog lastige obsta
kels opdoemen'.
Minister Braks (Landbouw) is gematigd optimistisch over
de situatie in de land- en tuinbouw, maar hij vermoedt niet
temin dat er soms ingrijpende beslissingen nodig zijn in
Europees verband om een halt toe te roepen aan de
groeiende zuivel- en graanoverschotten.
De marges voor verdere bezuinigingen - in 1987 als gevolg
van de 'aardgassluier over de begroting' - zijn naar de me
ning van Braks bereikt.
Bij alle bezuinigingen trekt Braks wel extra geld uit voor
het aanpakken van het probleem van mestoverschot.
aren gaat het weer wat be'
rijven (in procenten van e
:al volgend jaar sprake I
r vorig jaar.»
GRAFIEK MINISTERIE VAN FIN'"
"EN HAAG - Er komt geen
sociaal convenant (afspraak)
soals het kabinet dat graag wil
sluiten met werkgevers en
werknemers over de hoofdlij
nen van het te voeren beleid
voor volgend jaar.
Zolang er sprake is van be
hang van uitkeringen en
verneidssalarissen kan er
sprake zijn van een der-
sehjk akkoord, aldus voorzit-
ter Pont van de FNV.
Hij wil wel praten met ka-
'let en werkgevers over her
erdeling van werk, scholing
I Jeugdwerkplannen als ver-
8 op de afspraken die daar-
I erop 2 mei zijn gemaakt.
kan wel leiden tot zinvolle
^Praken, op een breder ter-
vo"1 l dat rue* gegeven de
erschiUen in opvatting op
^eu'yke onderdelen van het
i p,?e centrale werkgeversor
ganisaties voelen zelfs niets
a.,r vervolgoverleg over het
v °°rd van 2 mei, laat staan
aan' Tn Dreed' akkoord. De
moet Van werkloosheid
de iLjU maar vorm krijgen in
l Bedrijven en bedrijfstak
ken, zo zeggen VNO en NCW.
Pont toont5 overigens op
vallend mild in zijn beoorde
ling van het kabinetsbeleid,
maar het zou er volgens hem
toch allemaal iets beter uit
kunnen zien als de 'smalle
marges' die er naar zijn me
ning nog zijn ten volle zouden
worden benut.
Met iets minder ombuigin
gen, minder investeringssub
sidies, iets méér lastenverzwa
ring ('dat kan best'), méér her
verdeling en een iets betere
verdeling van de koopkracht
zou het beeld beduidend posi
tiever zijn, aldus Pont.
Maar door de bank genomen
zit het kabinet er toch niet al
te ver naast, laat Pont blijken.
Hij noemt het reëel dat er te
gen de achtergrond van de
blijvende lage olie- (en gas)
prijzen gekozen is voor maat
regelen die het tekort vermin
deren. Dat het financierings
tekort tussentijds toch nog
wat oploopt spoort geheel met
de FNV-opvatting, aldus Pont.
'Ook wij willen een tekort
van 5,5 a 6 procent (iets meer
dan het kabinet met 5,25) in
DEN HAAG - De lastenverzwaring voor het
bedrijfsleven is het belangrijkste kritiekpunt
van de werkgevers op de beleidsvoornemens
van het kabinet voor 1987.
Het Verbond van Nederlandse Onderne
mingen (VNO) stelt vast dat ondernemingen
hierdoor onvoldoende van het economisch
herstel kunnen profiteren.
De lasten van de bedrijven worden in 1987
in één klap met zeker vier miljard gulden
verhoogd. Alleen al de vermindering van de
vermogens- en voorraadaftrek in de inkom
sten- en vennootschapsbelasting maken de
eerdere verlaging van de vennootschapsbe
lasting meer dan ongedaan, aldus het VNO.
Het Nederlands Christelijk Werkgevers
verbond (NCW) betreurt het dat de overheid
haar financiële zorgen afschuift op de
marktsector. Het NCW verwijt het kabinet
gebrek aan durf om voldoende om te buigen,
waardoor het bedrijsfleven de rekening
krijgt gepresenteerd en er vooral wordt ge
snoeid in programma's die de bedrijven di
rect raken.
Volgens de christelijke werkgevers heeft
de beheersing van de collectieve uitgaven
niet echt de grootste nadruk gekregen. Dit
blijkt nog eens extra uit de ombuigingen op
de rijksbegroting zelf, die vaak ofwel tijde
lijk zijn, ofwel in strijd met toezeggingen aan
het bedrijfsleven, ofwel leiden tot hogere las
ten voor burgers en bedrijven.
1990. Maar dat hoeft per se niet
te betekenen dat het ook tus
sentijds al omlaag moet, zoals
minister Ruding en president
Duisenberg van de Neder-
landsche Bank steeds hebben
bepleit'.
Pont zegt dat hun uitspra
ken bij de FNV met een zekere
angst aangehoord zijn. 'Maar
binnen het kabinet heeft het
verstand het gelukkig
Minder te spreken is Pont
over de volgens hem wankele
werkgelegenheidsdoelstelling
en de bezuinigingen die de
verzorgingsstaat aantasten.
Hij vraagt zich af of de collec
tieve uitgaven zelfs niet om
hoog zouden kunnen als men
bereid is de prijs daarvoor te
betalen.
Overheidsinvesteringen
moeten niet geschrapt worden
omdat ze beslag leggen op de
collectieve uitgaven, maar be
zien worden tegen het licht
van de gunstige effecten die er
vanuit gaan, zegt hij.
'Is een gulden die door om
buigingen weer in de markt
sector kan worden besteedt al
tijd beter dan die gulden door
de staat te laten besteden?', al-
H. Pont
- FOTO ARCHIEF DE STEM
dus Pont.
Ook de christelijke vakcen
trale CNV is bang dat de strijd
tegen de werkloosheid zal
stagneren door 'nodeloos veel
ombuigingen', verlaging van
overheidsinvesteringen en een
te geringe bereidheid bij het
bedrijfsleven om te investe
ren.
De vakcentrale MHP (mid
delbaar en hoger personeel)
vindt dat het kabinet onvol
doende aandacht besteedt aan
de bestrijding van langdurige
werkloosheid onder ouderen.
De overheid zou voor deze
groep een gerichte arbeidsbe
middeling op poten moeten
zetten, terwijl werkgevers
oudere werklozen een kans op
werk moeten bieden.
WOENSDAG 17 SEPTEMBER 1986
Door Louis van de Geijn
EINDELIJK spreekt Den Haag de taal van de
ondernemer. De overheid stapt terug. De bedrij -
ven moeten het zelf waar maken. Het overeind
houden van verliesgevende ondernemingen is
goed geld naar kwaad geld gooien.
Drs. C. Maas, de hoogste
ambtenaar van Financiën,
droeg gisteren vol overtui
ging dit nieuwe credo voor
aan een gezelschap van
honderden ondernemers
die de traditie getrouw op
Prinsjesdag de gast zijn
van de Bank Van Lan-
schot.
Een schot in de roos,
dacht Maas misschien, zijn
gehoor overziend. Maar de
ondernemers lijken nog
wat onzeker te lopen zon
der de krukken die de
overheid hen jaar in jaar
uit heeft aangereikt, zo
bleek uit de aarzelende re
acties.
Wat schiet het bedrijfs
leven op met deze Miljoe
nennota? Voor de winsten
ziet het er niet best uit in
1987, stelde Philips-direc-
teur mr. ir. F. C. Rauwen-
hoff om te beginnen vast.
Inderdaad profiteert het
bedrijfsleven van de lagere
energiekosten, maar als de
overheid dat voordeel af
roomt zet dat de Neder
landse exporteurs in de
wereld achteruit.
Terwijl in het omrin
gende buitenland de be
drijven juist een fikse
steun in de rug krijgen van
hun regeringen: in Enge
land gaat de winstbelas
ting omlaag naar 35 pro
cent, in Frankrijk en
West-Duitsland staan
zulke maatregelen op sta
pel.
De daling van de ener
gieprijzen is een tijdelijke
zaak, aldus Rauwenhoff,
en die moet je niet probe
ren op te lossen door een
lastenverzwaring die de
groei belemmert. Dan
maar iets méér lenen in
1987.
Topambtenaar Maas
noemde de verbetering van
de rendementen in het Ne
derlandse bedrijfsleven
'onvoorstelbaar': in 1980
gemiddeld nog op verlies,
maakt ondernemend Ne
derland dit jaar een winst
van 15 tot 20 miljard gul
den.
De overheid, aldus mi
nister Rudings ambtelijke
rechterhand, maakt ook de
komende jaren ruimte, zo
dat de bedrijven kunnen
investeren en de werkgele
genheid kan groeien. 'Is
daarbij een verdere rol van
de actieve rol van de over
heid te verwachten? Naar
mijn stellige overtuiging
moet het antwoord daarop
principieel nee zijn', aldus
Maas. Dus minder regels,
maar ook vermindering
van op bedrijven toegesne
den overheidssteun.
Rauwenhoff was zo te
horen niet zo erg verguld
met zo veel vertrouwen in
het ondernemerdom. 'Ik
denk dat de overheid ver
geet dat de verbetering
van de positie van het be
drijfsleven niet méér is ge
weest dan een terugkrab
belen uit een diep dal'.
Echte vernieuwing komt
door investering en onder
zoek en dat gaat langzaam.
Als Nederland concurre
rend wil blijven, moet dat
vernieuwingsproces wor
den versneld, meent de
topman van de Neder
landse Philips-bedrijven.
En daarbij, op het gebied
van technologiebeleid,
moet de overheid de onder
nemers toch weer helpen.
Door samenhang te
brengen in de inspannin
gen op dat terrein en door
het onderwijs te verbete
ren. 'De minister van on
derwijs draagt bij aan de
bezuinigingen van de
overheid, maar draagt zijn
beleid ook bij tot de kwali
teit van het onderwijs?'.
'De bijdrage aan het
vernieuwen van de BV Ne
derland is vooral verbaal',
concludeerde Rauwenhoff.
'Een offensief beleid voor
de marktsector ontbreekt'.
De verdelende overheid,
aldus de Philips-bestuur-
der, komt aan haar trek
ken. De creërende overheid
levert fors in.
DEN HAAG - 'Lieve Trix, als het zo moet, wordt het nix'.
Enkele honderden vrouwen lieten gisteren in Den Haag door
spandoeken met dit soorten teksten merken dat ze het beleid
van het kabinet Lubbers helemaal niet 'vrouwvriendelijk' vin
den.
Hoe het wel moet, moest de speciaal ingehuurde 'koningin van
vrouwenland' (de actrice Edda Barends) vertellen. Ze las in een
troonrede op enige honderden meters afstand van het Binnen
hof met instemming van de toegestroomde vrouwen onder meer
voor dat 'haar' regering afziet van de maatregel om vierjarigen
alleen aan het begin van het schooljaar in de schoolbanken toe
te laten.
De 'koningin van vrouwenland' arriveerde door oponthoud
enkele minuten te laat, overigens zonder de bedoelde royale ro
be. En te voet, want ook de bestelde limousine liet het afweten.
Intussen vermaakten de protesterende vrouwen, leden van
tientallen vrouwenorganisaties uit het hele land, zich met het
zingen van Oranjeliedjes - 'Oranje boven, leve de kóning-in' -
en liederen als 'We zijn vrouwen, we zijn met velen, we hebben
er de buik van vol'.
Als de Tweede Kamer de begroting van Sociale Zaken behan
delt zullen de vrouwenorganisaties opnieuw met acties van zich
laten horen in Den Haag, zo werd aangekondigd. Tussen de toe
hoorders bevond zich gisteren slechts een handvol Tweede-Ka
merleden.
De Miljoenennota 1987 en de begrotingshoofdstukken zijn
gelezen en samengevat door onze parlementaire en Haagse
redacteuren Max de Bok, Frans Boogaard, Pieter Eggen,
Jan Greyn, Marcel van Lingen, Thom Meens en Lidy Nicolasen.
commentaar: Harrie Vermeulen
bijdragen: Frans van Mourik, Louis van de Geyn
en prof. N. Douben
vormgeving: Ad van Hest
eindredactie: Pieter-Jan Dekkers