Minder nieuwbouw
ONDERWIJS LEVERT HALF MILJARD GULDEN IN
Sterkte politie wordt herzien
Volksgezondheid
'studeert nog'
MINISTER
Geen zicht
FNV ziet
I
De Korte blijft hopen
op meer kerncentrales
GROEI A UTOPARK STREEP DOOR ZURE REGEN-BELEID
Zeeland vak;
Auto, bus en tram weer stuk duurder
Meer aandacht voor slachtoffer geweld
MILIEU
ENERGIE
WONINGBOUW
WELZIJN
JUSTITIE
ONDERWIJS
Jeugd moet
betalen
voor bieb
M 4
•i
k
DEN HAAG - De strijd tegen de zure regen
moet enorm worden opgevoerd. Gebeurt dat
niet, dan kunnen de doelstellingen waartoe het
vorige kabinet besloot, niet worden gehaald.
DEN HAAG - Minister Deetman (Onderwijs)
moet volgend jaar een half miljard gulden in
leveren.
Hij wil dat als volgt bereiken:
vervolg vorige pagina
M5
INVESTERINGEN BEDRIJVEN
DEN HAAG - Zeer tegen
moet minister Van Eeke
fensie) genoegen nemen
groei van 2 procent van c
ven op zij n departement.
'y
rf-'v
V J
DEN HAAG - Minister De
Korte (Economische Zaken)
blijft er, ondanks Tsjernobyl',
vanuit gaan dat over enkele
jaren kan worden besloten tot
de bouw van nieuwe kerncen
trales in Nederland.
Tot die tijd worden alleen
investeringsbeslissingen geno
men die geen uitstel dulden.
Zij betreffen vooral de (ver
snelde) bouw van reeds ge
plande kolencentrales. Maar
overigens hamert ook De
Korte op het belang van een zo
groot mogelijke spreiding van
energiebronnen. Wat in feite
betekent: meer kerncentrales.
De spreiding - voornamelijk
over gas/olie, steenkool en
uraan - is hier nog verre toe
komstmuziek, vindt De Korte.
Want ook volgens de jongste
cijfers van de OESO (Organi
satie voor Economische Sa
menwerking en Ontwikke
ling) is het Nederlandse olie/
gasaandeel in de elektriciteits-
De Korte
- foto oe stem/j0han van gurp
voorziening nog steeds 87 pro
cent tegen 62 procent in de an
dere OESO-landen. Dat is veel
te hoog.
DEN HAAG - De automobilist en de reiziger
met bus en tram moeten meer gaan betalen.
Niet alleen door duurdere benzine, diesel en
LPG maar ook doordat het parkeren in de
grote steden duurder wordt.
De opbrengst van hogere accijnzen komt
de automobilist uiteindelijk echter weer ten
goede, stelt minister Smit-Kroes (Verkeer en
Waterstaat) geruststellend, omdat er 100 mil
joen gulden extra ter beschikking komt voor
de wegen..
Ongeveer 90 miljoen is bestemd voor de
aanleg van nieuwe wegen, de rest voor on
derhoud en verbetering.
De minister is van plan het bedrag vooral
in de Randstad en de grensgebieden te beste
den.
De regering wil een aantal adviezen van
het bureau McKinsey opvolgen om geldver
slindende files te vermijden. De minister wil
daarom vooral het treinverkeer aantrekke
lijker maken. In de Randstad is dat hard no
dig omdat een groot deel van de files zich hier
voordoet. Op drukke randstedelijke routes
worden daarom meer treinen ingezet. De
prijs van het treinkaartje gaat daarbij niet
omhoog.
Voor kaartje in tram, bus en metro moet
ongeveer 6 procent meer worden betaald. Een
strippenkaart van 8,45 gulden kost vanaf
april 1987 ongeveer 9,10 gulden.
Vanaf 1988 is het dan volgens de minister
tot 1990 gedaan met prijsverhogingen, als de
Kamer tenminste akkoord gaat met maatre
gelen om de kosten van het openbaar vervoer
te drukken.
Nijpels pakt autoverkeer aan
DEN HAAG - Minder nieuwbouw en meer aandacht voor ver
betering van oude woningen. Dat is de doelstelling van staats-
ssecretaris Brokx (Volkshuisvesting) voor de komende vier jaar.
De gesubsidieerde woningbouw vermindert met 5.000 tot
91.000 woningen in 1987, in 1990 zijn dat 11.000 woningen minder.
De bouw in de vrije sector zonder premie neemt iets ipe tot 7.000
woningen. Het budget voor subsidies voor het aanbrengen van
warmte-isolatie is met 20 miljoen verlaagd.
Het woningbestand vertoont ernstige gebreken, zeker in de
steden. Uit een onderzoek blijkt dat voor verbetering van het
woningbestand eigenlijk 42 miljard nodig is. Het gaat daarbij
vooral om vooroorlogse woningen.
Het verminderen van de nieuwbouw heeft alles te maken met
de wens om het financieringstekort terug te dringen. Bovendien
neemt de woningbehoefte minder toe dan verwacht. Het wo
ningtekort blijft landelijk 1 procent.
Brokx raadt gemeenten en provincies aan om alvast rekening
te houden met de afnemende nieuwbouw. Nu hebben veel ge
meenten volgens hem al teveel grond voor woningbouw klaar
liggen en dat kan in de toekomst alleen maar verergeren. Voor
grote bouwplannen komt er een nieuw systeem van subsidië
ring.
Vooral de explosieve groei van het autoverkeer
heeft de plannenmakers totaal verrast en daarmee is
het meer jarenbeleid nu al achterhaald.
Werd in het vorige meerja-
renprogram nog uitgegaan
van een jaarlijkse groei van
het aantal voertuigkilometers
met 1 procent, volgens de
jongste cijfers zal die groei tot
aan 2000 tussen de 30 en 50
procent belopen.
Bij Milieubeheer heeft dat
geleid tot de conclusie dat de
voortgaande ontwikkeling van
de 'schone' auto (met loodvrije
brandstof en katalysator) al
leen niet meer toereikend is
om de eerder geplande ver
mindering van stikstofoxiden
te kunnen halen.
Behalve de voertuigtechni-
sche eisen overweegt minister
Nijpels (Milieubeheer) dan ook
aanvullende maatregelen.
De belangrijkste daarvan
zijn: beperking van het auto
gebruik door de kilometerprijs
duurder te maken, accijnsver
hogingen en bevordering van
het gebruik van openbaar ver
voer. Men hoopt dat te berei
ken door bijvoorbeeld kan
toorcomplexen alleen nog te
bouwen op plaatsen die ge
makkelijk bereikbaar zijn
voor het openbaar vervoer,
betere verkeerscirculatieplan
nen en uitgebreider propa
ganda tégen de zure regen en
vóór carpooling.
De Kamer krijgt nog dit
jaar een reeks notities om het
eerder ingezette beleid te ver
snellen. Nijpels wil dat de
overheid geen 'vuile' auto
meer koopt. Tegelijk wordt,
mede gezien de ervaringen in
de Bondsrepubliek, opnieuw
bekeken of er geen aanleiding
is ook ombouw van het be
staande wagenpark verplicht
te stellen.
Door de tegenvallende re
sultaten in de strijd tegen de
zure regen ziet Nijpels zich ge
dwongen ook de raffinagesec-
tor harder aan te pakken. Dat
is ook noodzakelijke omdat de
economische groei stimule
rend werkt op de vraag naar
elektriciteit en ook 'Tsjerno
byl' al heeft geleid tot het plan
kolencentrales eerder te bou
wen.
Een grotere uitstoot van
.zwaveldioxide en stikstofoxi
den is het gevolg. Volgens Nij
pels moeten installaties voor
het terugwinnen van zwavel
Deze grafiek laat zien dat de inkomsten van het rijk uit
aardgas fors dalen. - grafiekanp/bins
en verwijderen van stikstofo-
xyden in de kolencentrales
bijdragen tot minder vervui
ling. Daarnaast zijn in de raf-
finagesector extra investerin
gen nodig om het hoger ge
halte aan zwaveldioxide te
neutraliseren. De komende
vier jaar is met deze maatre
gelen 782 miljoen gulden ge
moeid. De industrie moet
daarvan 430 miljoen ophoes
ten, de automobilist 300 mil
joen.
Welke maatregelen in de in
tensieve veehouderij nog no
dig zijn na het pakket dat het
duo Winsemius/Braks vorig
jaar al afkondigde, is nog niet
precies duidelijk. Hoewel na
der onderzoek heeft uitgewe
zen dat ook de ammoniak-uit-
stoot (mestoverschotten) ver
der moet worden beperkt dan
nu besloten, wil het kabinet
zich eerst een beter beeld vor
men van de precieze effecten
van de verschillende 'verzuur-
ders'. Dat beeld is er over twee
jaar.
Intussen heeft nader onder
zoek uitgewezen dat de verzu
ring in angstwekkend snel
tempo verder gaat. In de Peel,
één van de ernstigst getroffen
gebieden, is 30 procent van het
bos dood of bijna dood en 67
procent minder of weinig vi
taal.
Lesgeld treft middeninkomens
Korthals Altes
- foto de stem/johan van gurp
DEN HAAG - De verdeling van politiemensen over het land
gaat op de helling. In de toekomst wordt bij de samenstelling
van politiekorpsen meer gekeken naar criminaliteit en
werkdruk en minder naar oppervlakte van een gemeente,
inwonertal en aantal woningen.
Dat melden de ministers Korthals Altes (Justitie) en Van
Dijk (Binnenlandse Zaken).
Bij de nieuwe verdeelsleutel, die per 1 januari 1988 moet
ingaan, wordt ook gekeken naar effectiviteit van het mana
gement bij de politie. Geheel in het kader van de lijn van mi
nister Van Dijk die vindt dat luiheid niet beloond mag wor
den, zal de sterkte-regeling in die zin worden gewijzigd.
Net als dit jaar zal de criminaliteitsbestrijding komend
jaar voorrang krijgen. Daarvoor is al extra geld uitgetrok
ken in het regeerakkoord.
Extra aandacht is er komend jaar ook voor het voetbal
vandalisme. Zo nodig zal de regering een verkoopverbod van
alcohol in voetbalstadions invoeren.
DEN HAAG - In de sector volksgezondheid gaat volgend jaar
600 miljoen gulden minder om.
De helft daarvan is een
echte bezuiniging, de andere
helft is een verschuiving van
lasten naar de gebruikers. Dat
laatste is nog niet ingevuld,
want daarover moet een com
missie nog rapporteren.
Dat rapport moet ook aan
knopingspunten bieden om na
volgend jaar nog eens 600 mil
joen te bezuinigen. Eerder ge
noemde mogelijkheden zijn
invoering van een eigen risico
voor ziekenfondspatiënten of
van een dergelijk systeem bij
bepaalde voorzieningen (bij
voorbeeld opname in het zie
kenhuis).
De eerste 300 miljoen die in
1987 'verdiend' moet worden in
de gezondheidszorg levert de
burger nauwelijks hinder op.
Staatssecretaris Dees (Volks
gezondheid) denkt dat de zie
kenfondsen het 145 miljoen
zuiniger aan kunnen doen,
terwijl door lagere energiere
keningen de ziekenhuizen bij
elkaar 115 miljoen goedkoper
uit kunnen zijn. Tot slot moet
er nog voor 40 miljoen effi
ciënter gewerkt worden met
medicijnen.
Daarnaast heeft Dees nog
een oplossing moeten vinden
.voor een 'erfenisje' van Van
der Reijden, die een aantal ja
ren achtereen een afgesproken
bezuiniging op de gezinszorg
van 145 miljoen niet heeft in
gevuld. Dees haalt 50 miljoen
daarvan terug door een deel
van de leeftijdstoeslag aan
ziekenhuispersoneel niet te
betalen.
DEN HAAG - Kinderen
onder de 18 jaar moeten
weer gaan betalen voor het
lenen van boeken en platen
in de bibliotheek als de ge
meenten en de provincies
dat tenminste willen.
Minister Brinkman
(WVC) denkt dat daarmee
de bibliotheken een be
langrijke nieuwe bron van
inkomsten kunnen aanbo
ren, zodat ze de bezuini
gingen beter kunnen op-
vangen.Bovendien vindt
Brinkman dejeugdcontri-
butie ook 'opvoedend'.
Kinderen leren immers dat
ze voor een dienst moeten
betalen, waardoor ze wat
zuiniger en 'netter' worden
op de geleende spullen.
WVC trekt 7,1 miljoen
meer uit voor de opvang
van vluchtelingen. Vol
gend jaar gaat de deur
open voor 500 vluchtelin
gen, 250 meer dan dit jaar.
invoering lesgeld voor alle leerlingen van zestien
jaar en ouder in het voortgezet onderwijs (in plaats
van het huidige schoolgeld)
minder snel vervangen zieke leerkrachten
beperkte toelating vierjarigen tot basisschool
minder geld voor nieuwbouw in het speciaal en ba
sisonderwijs
beperking groei speciaal onderwijs
vermindering universitaire faculteiten.
Deetman benadrukt dat
door zijn plannen de klassen
niet groter hoeven te worden
en dat de laagste inkomens
nauwelijks last zullen hebben
van bijvoorbeeld de lesgeld
heffing, omdat er gecompen
seerd wordt via de studiekos
ten-regeling.
In principe betaalt iedere
leerling van zestien jaar en
ouder in het voortgezet onder
wijs vanaf het begin van het
volgend schooljaar 1030 gulden
lesgeld per jaar. Maar anders
dan bij het (fiscaal) systeem
van schoolgeld komen de mid
deninkomens minder gauw
voor een tegemoetkoming in
aanmerking. Het is overigens
nog niet duidelijk tot welk be
lastbaar inkomen het bedrag
gecompenseerd wordt. Deet
man geeft toe dat de midden
inkomens 'last' hebben van het
nieuwe systeem.
Het beheer van rijksscholen
in het voortgezet onderwijs
gaat naar de gemeenten. Het is
niet duidelijk of dat ook een
Deetman
- foto de stem/joan van gurp
besparing oplevert. Het depar
tement motiveert de over
dracht met verwijzing naar
'soberder overheidsoptreden'
en 'meer autonomie en minder
regelgeving'.
De vervangingsregeling
voor zieke leerkrachten be
helst dat aan scholen een vast
bedrag voor vervangingskos-
ten wordt gegeven. Dat bedrag
wordt vastgesteld op basis van
gegevens over ziekteverzuim
de afgelopen jaren. De rege
ling maakt een einde aan het
systeem van (onbegrensde) be
kostigde vervanging van een
zieke leerkracht gedurende
acht weken.
DEN HAAG - Slachtoffers van geweldsmisdrij
ven krijgen extra aandacht van justitie. Daar
bij wordt gekeken naar de opvang door de poli
tie, de positie van het slachtoffer in een straf
proces en de vergoeding van de schade.
Dat meldt minister Korthals Altes (Justitie).
Een eerste stap in die richting is inmiddels ge
zet. Er is geld vrijgemaakt voor 40 extra perso
neelsleden bij de parketten voor opvang en be
geleiding van slachtoffers.
Ook wordt een begin gemaakt met de privati
sering van sommige delen van het justitiewe
zen. Daarbij gaat het om bewaking van gebou
wen, portier- en receptiefuncties en onderhoud
van het wagenpark van de rijkspolitie. Bewa
kingsfuncties in het gevangeniswezen blijven
bij justitie.
Er komt nog geen wettelijke regeling voor de
hoogte van alimentaties. Korthals Altes vindt
dat niet nodig omdat de rechters in het land
toch al één lijn trekken.
Wettelijke regelingen zijn wel te verwachten
in de strijd tegen de anonieme verdachte. Wie
zijn naam weigert te noemen mag voortaan zes
uur langer worden vastgehouden dan tot nu toe.
Het betrokken wetsvoorstel ligt al bij de Raad
van State.
De regeling voor de voorlopige hechtenis gaat
eveneens onder het mes. In plaats van twee
maal zes dagen mogen verdachten straks één
maal tien dagen worden vastgehouden.
De fiscale aftrekbaarheid van verkeersboetes
wordt afgeschaft. Nog voor de jaarwisseling
krijgt de Tweede Kamer voorstellen daarover.
In de strijd tegen de drughandel in gevange
nissen overweegt het kabinet invoering van de
urinetest voor gevangenen.
Voor de de rijksinrichtingen voor jeugdigen
is een uitgebreid verbouwprogramma gemaakt.
De Hey-Acker in Breda wordt in '88 uitgebreid.
Ook niet wanneer de rege
ring uitspreekt dat het
particuliere bedrijfsleven
de voorwaarden moet krij
gen die de oplossing van
het werkloosheidspro
bleem mogelijk maken.
Dit maatschappelijk en
economisch grote euvel
wordt door de maatregelen
die in de Miljoenennota
1987 worden aangedragen
niet zo stevig aangepakt.
Investeringen in het be
drijfsleven hebben niet al
leen goede afzetverwach-
tingen nodig, maar er moet
ook iets op verdiend kun
nen worden. Zonder een
redelijk rendement over
het geïnvesteerde vermo
gen te kunnen verwachten
wordt er niet of maar wei
nig geïnvesteerd.
Het kabinet Lubbers
heeft getracht het rende
ment van het Nederlandse
bedrijfsleven uit de nega
tieve positie te halen en dat
is voor een deel gelukt.
Toch kan er niet worden
gesproken van riante ren
dementen en daarom is de
lastenverzwaring die het
huidige kabinet de onder
nemingen oplegt niet min
der dan een terughalen
van het resultaat dat in
een vorige kabinetsperiode
werd bereikt.
Vooral exporterende on
dernemingen zullen op hun
buitenlandse markten
prijsconcessies moeten
doen waardoor de winstge
vendheid daar afneemt.
Door overheidsmaatrege
len neemt het netto rende-
ment dan ook nog eens af.
Want wat is het kabinet in
1987 van plan?.
In de eerste plaats wordt
op 1 oktober aanstaande -
dus al voordat het nieuwe
begrotingsjaar ingaat - het
tarief van de BTW met 1
procent verhoogd. De op
brengst daarvan wordt ge
schat op 2 miljard gulden.
Enig afzetverlies mag
hierdoor verwacht worden
zodat ook het rendement
wordt aangetast.
Eén maand later wordt
een tweede fiscale maatre
gel van kracht, de accijns
verhoging op olieproduk-
ten die trouwens ook door
werkt naar de aardgasba
ten; de staatskas wordt
daar 1,3 miljard gulden be
ter van.
Een aanslag op de netto
bedrijfsresultaten wordt
voorts geleverd door de af
schaffing van de voor-
raadaftrek en de verlaging
van de vermogensaftrek.
Dit gaat het bedrijfsleven
rond 1,8 miljard gulden
aan netto inkomen schelen.
Bovendien is dit geen
tijdelijke lastenverhoging,
maar een permanente. De
regering geeft namelijk als
argument dat deze aftrek
ken zijn ingevoerd om de
te hoge belastingafdrach
ten ten gevolge van de in
flatie te corrigeren.
Nu de inflatie praktisch
verdwenen is - er wordt
voor 1987 zelfs met een
lichte prijsdaling gerekend
- heeft deze aftrek geen
bestaansrecht meer.
Zuiver formeel gerede
neerd is hier geen speld
tussen te krijgen, maar de
werkelijke effecten op bij
voorbeeld de werkloosheid
worden dan niet geteld. En
toch zegt het kabinet dat
het terugdringen van de
werkloosheid het eerste
beleidsdoel is. Helaas
wordt tevens verzuimd
aan te geven in welk temj,
- en dus omvang - het aari
tal werklozen moet worde
verminderd. Vaaghedn
dus ook hier.
Tenslotte zal er een vei-
snelling van de inning vj
de loon-, inkomsten-,
vennootschapsbelasting
worden doorgevoert
waardoor (eenmalig)
netto resultaten van
drijven en particuliere
zullen dalen. Alles bijeet
maatregelen die duidelij
maken dat er vooral
ken is naar de beperk®,
van de groei van het finan
cieringstekort. Dat dit nit
ten voordele van het 1»
drijfsleven is zal duidelijl
zijn.
Tegenover de versnel
ling van de belastingit
ning mag dan wel
snellere uitbetaling va
onder andere de WIR-pre
mies staan, maar per said
zet het regeringsbeleid
flinke rem op de potentiël
rendementsgroei. En daar
mee wordt het perspect;
voor een stevige economi
sche groei in de partict
liere sector heel wat mit
der rooskleurig.
De onzekerheden waai
mee de particuliere werk
gelegenheid te kampt
krijgt als gevolg van hi
overheidsbeleid zullen nie
gecompenseerd kunne
worden door betere pa
spectieven binnen
overheidsapparaat. De
slanking van het ambten!
ren-apparaat houdt name
lijk in dat de werkgelegei
heid in de overheidssfa
met half procent gaat te
ruglopen. Dit legt nie
aleen een grotere claim
de groei van de werkgele
genheid in de bedrijver
sector, maar laat
vraagtekens staan bij d
wijze waarop de kwalita
tieve dienstverlening vi:
de overheid aan het I*
drijfsleven en de burgei
gestalte zal krijgen.
De Miljoenennota
bij mij een indruk achter
gelaten van eèn regering!
ploeg die verrast is dot
buitenlandse ontwikkel»
gen. Dit heeft ertoe
dat voor structurele
zoals de daling van de aar-
gasopbrengsten get
lijk is, tijdelijke 'oplossii
gen' zijn gezocht.
Natuurlijk kan dit
steek houden. Vandaar dr
we in Nederland nog lal
niet toekomen aan ee
echte lastenverlichtin
voor burgers en bedrijn
want de overheid is
van te grote betekenis v«
ons allen.
Misschien dat tegen
einde van de jaren tachU
weer wat ruimte aan In
particulier initiatief
worden geboden. Voort
pig zal veel afhangen v*
de inventiviteit van
gevers en vakbeweg®
van bedrijfsdirecties
hun werknemers; zij
len de mogelijkheden n#
ten zoeken voor vernis
wing en herstel, omdat'
overheid nog teveel gevaj
gen zit in een zeer zwak»
financiële positie.
De tijd, de buitenlat®
ontwikkelingen en
zelf-doen zijn element
van een nieuw Nederla»
perspectief; een pesped"
dat niet vóór de jaren
gentig duidelijke conW
ren krijgt.
64/66 67/69 70/72 73/75 76/78 79/81 82/84 85/"
Na een forse inzinking de laatste jaren gaat het weer
met de investeringen van de bedrijven (in procenten van\
nationale inkomen). Overigens zal volgend jaar sprake
van een geringere groei dan dit en vorig jaar.»
- grafiek ministerie van ftna^
DEN HAAG - Nederland
houdt ook het komende jaar
vast aan een Europese aan
pak van de Zuidafrikaanse
apartheidspolitiek.
Volgens minister Van den
Broek (Buitenlandse Zaken)
speelt bij de keus van de
middelen 'de effectiviteit
van het te voeren beleid' een
belangrijke rol. En dat bete
kent in zijn optiek dat het
beleid 'in al zijn aspecten'
moet worden voortgezet. t<
Hoewel in de Kamer, ook E
door Van den Broeks eigen h
CDA-fractie, al een paar o
maal is gezinspeeld op een- b
zijdige stappen, zij het dan
samen met andere 'relevan-
Mee
Hij had liever 3 procent gel
in NAVO-verband is afg
'Maar desondanks zullen we ii
naai een goed figuur slaan. I
nieuwd hoeveel landen echt
groei halen', aldus de bewindsi
De begroting van defensie komt
13,5 miljard gulden. Van Eekelen v
ringere groei van de uitgaven in ht
van enkele grote materieelbestelling
M-fregatten. De bezuinigingen (1
zijn evenredig over de drie krijgs
gespreid.
Van Eekelen zal bijzondere aandc
op kostenbeheersing. 'Dat kunt u vi
wachten", schrijft de bewindsman r
als reactie op aantijgingen van opp
Kok (PvdA) die herinnerde aan Va
relatie met de uit de hand gelopen 1
de Walrus-onderzeeërs. De bouw v
rus is nu ernstig vertraagd door een
DEN HAAG - Zeeland blijft vak
nieuwe cijfers over de spreiding vs
reinen over Nederland.
Van de circa 1.000 kleinere kamp
boer') liggen er zo'n 285 in Zeeland,
zeegemeenten, met een gezamenl
plaatsen. Van het totale aantal kan
één derde in de provincie Zeeland g
Volgens de toelichting op de bef
pels (Milieubeheer en Ruimtelijke i
taris Brokx (Volkshuisvesting) h(
van de kleinere kampeerterreinen
gunning.
Zeeland is steeds de provincie f
verzet was tegen het maximum var
de kleinere campings. Zoals beken
aantal nu wettelijk op te trekken n:
DEN HAAG - Minister Braks
(Landbouw en Visserij) heeft
de Zeeuwse oesterkwekers
dog geen datum in het voor
uitzicht durven stellen waarop
zij de originele platte Zeeuwse
oester weer in de Ooster-
schelde mogen uitzaaien.
Volgens Braks is dat onmo
gelijk nu in de Oosterschelde
oog steeds de oesterziekte Bo-
namia Ostrea blijkt voor te
komen. De platte Zeeuwse
oester, die nu alleen nog in de
Grevelingen voorkomt, is voor
die ziekte zeer vatbaar. Het
onderzoek in de Oosterschelde
na;
vo<
hel
vai
Gr
I
gre
hei
ter
pla
het
bel
din
het
toe
vei
linj
DEN HAAG - Er komt geen
sociaal convenant (afspraak)
zoals het kabinet dat graag wil
sluiten met werkgevers en
werknemers over de hoofdlij-
uen van het te voeren beleid
voor volgend jaar.
Zolang er sprake is van be
vriezing van uitkeringen en
overheidssalarissen kan er
gesprake zijn van een der-
8 ijk akkoord, aldus voorzit-
rer Pont van de FNV.
Hij wil wel praten met ka-
net en werkgevers over her-
erdeling van werk, scholing
v ,3eugdwerkplannen als ver-
ov 8 °P de a^sPraken die daar-
r-Ti °P 2 mei zijn gemaakt.
t kan wel leiden tot zinvolle
«fPraken, op een breder ter-
v*ï? dat gegeven de
weTT .,en in opvatting op
beleid onderdelen van het
De centrale werkgeversor-
vT'Saties voelen zelfs niets
,L,r vervolgoverleg over het
akkoord van 2 mei, laat staan
aan,. Tn broed' akkoord. De
mot?? Van de werkloosheid
de é,"Umaar vorm krijgen in
oedrijven en bedrijfstak
kei
I
val
lini
ma
toe
kui
ma
nin
wo
N
D
b
V
vi
rr
h
h
ir
v<
v<
si
e<
la