Minder nieuwbouw ONDERWIJS LEVERT HALF MILJARD GULDEN IN Sterkte politie wordt herzien Volksgezondheid 'studeert nog' MINISTER Geen zicht FNV ziet I De Korte blijft hopen op meer kerncentrales GROEI A UTOPARK STREEP DOOR ZURE REGEN-BELEID Zeeland vak; Auto, bus en tram weer stuk duurder Meer aandacht voor slachtoffer geweld MILIEU ENERGIE WONINGBOUW WELZIJN JUSTITIE ONDERWIJS Jeugd moet betalen voor bieb M 4 •i k DEN HAAG - De strijd tegen de zure regen moet enorm worden opgevoerd. Gebeurt dat niet, dan kunnen de doelstellingen waartoe het vorige kabinet besloot, niet worden gehaald. DEN HAAG - Minister Deetman (Onderwijs) moet volgend jaar een half miljard gulden in leveren. Hij wil dat als volgt bereiken: vervolg vorige pagina M5 INVESTERINGEN BEDRIJVEN DEN HAAG - Zeer tegen moet minister Van Eeke fensie) genoegen nemen groei van 2 procent van c ven op zij n departement. 'y rf-'v V J DEN HAAG - Minister De Korte (Economische Zaken) blijft er, ondanks Tsjernobyl', vanuit gaan dat over enkele jaren kan worden besloten tot de bouw van nieuwe kerncen trales in Nederland. Tot die tijd worden alleen investeringsbeslissingen geno men die geen uitstel dulden. Zij betreffen vooral de (ver snelde) bouw van reeds ge plande kolencentrales. Maar overigens hamert ook De Korte op het belang van een zo groot mogelijke spreiding van energiebronnen. Wat in feite betekent: meer kerncentrales. De spreiding - voornamelijk over gas/olie, steenkool en uraan - is hier nog verre toe komstmuziek, vindt De Korte. Want ook volgens de jongste cijfers van de OESO (Organi satie voor Economische Sa menwerking en Ontwikke ling) is het Nederlandse olie/ gasaandeel in de elektriciteits- De Korte - foto oe stem/j0han van gurp voorziening nog steeds 87 pro cent tegen 62 procent in de an dere OESO-landen. Dat is veel te hoog. DEN HAAG - De automobilist en de reiziger met bus en tram moeten meer gaan betalen. Niet alleen door duurdere benzine, diesel en LPG maar ook doordat het parkeren in de grote steden duurder wordt. De opbrengst van hogere accijnzen komt de automobilist uiteindelijk echter weer ten goede, stelt minister Smit-Kroes (Verkeer en Waterstaat) geruststellend, omdat er 100 mil joen gulden extra ter beschikking komt voor de wegen.. Ongeveer 90 miljoen is bestemd voor de aanleg van nieuwe wegen, de rest voor on derhoud en verbetering. De minister is van plan het bedrag vooral in de Randstad en de grensgebieden te beste den. De regering wil een aantal adviezen van het bureau McKinsey opvolgen om geldver slindende files te vermijden. De minister wil daarom vooral het treinverkeer aantrekke lijker maken. In de Randstad is dat hard no dig omdat een groot deel van de files zich hier voordoet. Op drukke randstedelijke routes worden daarom meer treinen ingezet. De prijs van het treinkaartje gaat daarbij niet omhoog. Voor kaartje in tram, bus en metro moet ongeveer 6 procent meer worden betaald. Een strippenkaart van 8,45 gulden kost vanaf april 1987 ongeveer 9,10 gulden. Vanaf 1988 is het dan volgens de minister tot 1990 gedaan met prijsverhogingen, als de Kamer tenminste akkoord gaat met maatre gelen om de kosten van het openbaar vervoer te drukken. Nijpels pakt autoverkeer aan DEN HAAG - Minder nieuwbouw en meer aandacht voor ver betering van oude woningen. Dat is de doelstelling van staats- ssecretaris Brokx (Volkshuisvesting) voor de komende vier jaar. De gesubsidieerde woningbouw vermindert met 5.000 tot 91.000 woningen in 1987, in 1990 zijn dat 11.000 woningen minder. De bouw in de vrije sector zonder premie neemt iets ipe tot 7.000 woningen. Het budget voor subsidies voor het aanbrengen van warmte-isolatie is met 20 miljoen verlaagd. Het woningbestand vertoont ernstige gebreken, zeker in de steden. Uit een onderzoek blijkt dat voor verbetering van het woningbestand eigenlijk 42 miljard nodig is. Het gaat daarbij vooral om vooroorlogse woningen. Het verminderen van de nieuwbouw heeft alles te maken met de wens om het financieringstekort terug te dringen. Bovendien neemt de woningbehoefte minder toe dan verwacht. Het wo ningtekort blijft landelijk 1 procent. Brokx raadt gemeenten en provincies aan om alvast rekening te houden met de afnemende nieuwbouw. Nu hebben veel ge meenten volgens hem al teveel grond voor woningbouw klaar liggen en dat kan in de toekomst alleen maar verergeren. Voor grote bouwplannen komt er een nieuw systeem van subsidië ring. Vooral de explosieve groei van het autoverkeer heeft de plannenmakers totaal verrast en daarmee is het meer jarenbeleid nu al achterhaald. Werd in het vorige meerja- renprogram nog uitgegaan van een jaarlijkse groei van het aantal voertuigkilometers met 1 procent, volgens de jongste cijfers zal die groei tot aan 2000 tussen de 30 en 50 procent belopen. Bij Milieubeheer heeft dat geleid tot de conclusie dat de voortgaande ontwikkeling van de 'schone' auto (met loodvrije brandstof en katalysator) al leen niet meer toereikend is om de eerder geplande ver mindering van stikstofoxiden te kunnen halen. Behalve de voertuigtechni- sche eisen overweegt minister Nijpels (Milieubeheer) dan ook aanvullende maatregelen. De belangrijkste daarvan zijn: beperking van het auto gebruik door de kilometerprijs duurder te maken, accijnsver hogingen en bevordering van het gebruik van openbaar ver voer. Men hoopt dat te berei ken door bijvoorbeeld kan toorcomplexen alleen nog te bouwen op plaatsen die ge makkelijk bereikbaar zijn voor het openbaar vervoer, betere verkeerscirculatieplan nen en uitgebreider propa ganda tégen de zure regen en vóór carpooling. De Kamer krijgt nog dit jaar een reeks notities om het eerder ingezette beleid te ver snellen. Nijpels wil dat de overheid geen 'vuile' auto meer koopt. Tegelijk wordt, mede gezien de ervaringen in de Bondsrepubliek, opnieuw bekeken of er geen aanleiding is ook ombouw van het be staande wagenpark verplicht te stellen. Door de tegenvallende re sultaten in de strijd tegen de zure regen ziet Nijpels zich ge dwongen ook de raffinagesec- tor harder aan te pakken. Dat is ook noodzakelijke omdat de economische groei stimule rend werkt op de vraag naar elektriciteit en ook 'Tsjerno byl' al heeft geleid tot het plan kolencentrales eerder te bou wen. Een grotere uitstoot van .zwaveldioxide en stikstofoxi den is het gevolg. Volgens Nij pels moeten installaties voor het terugwinnen van zwavel Deze grafiek laat zien dat de inkomsten van het rijk uit aardgas fors dalen. - grafiekanp/bins en verwijderen van stikstofo- xyden in de kolencentrales bijdragen tot minder vervui ling. Daarnaast zijn in de raf- finagesector extra investerin gen nodig om het hoger ge halte aan zwaveldioxide te neutraliseren. De komende vier jaar is met deze maatre gelen 782 miljoen gulden ge moeid. De industrie moet daarvan 430 miljoen ophoes ten, de automobilist 300 mil joen. Welke maatregelen in de in tensieve veehouderij nog no dig zijn na het pakket dat het duo Winsemius/Braks vorig jaar al afkondigde, is nog niet precies duidelijk. Hoewel na der onderzoek heeft uitgewe zen dat ook de ammoniak-uit- stoot (mestoverschotten) ver der moet worden beperkt dan nu besloten, wil het kabinet zich eerst een beter beeld vor men van de precieze effecten van de verschillende 'verzuur- ders'. Dat beeld is er over twee jaar. Intussen heeft nader onder zoek uitgewezen dat de verzu ring in angstwekkend snel tempo verder gaat. In de Peel, één van de ernstigst getroffen gebieden, is 30 procent van het bos dood of bijna dood en 67 procent minder of weinig vi taal. Lesgeld treft middeninkomens Korthals Altes - foto de stem/johan van gurp DEN HAAG - De verdeling van politiemensen over het land gaat op de helling. In de toekomst wordt bij de samenstelling van politiekorpsen meer gekeken naar criminaliteit en werkdruk en minder naar oppervlakte van een gemeente, inwonertal en aantal woningen. Dat melden de ministers Korthals Altes (Justitie) en Van Dijk (Binnenlandse Zaken). Bij de nieuwe verdeelsleutel, die per 1 januari 1988 moet ingaan, wordt ook gekeken naar effectiviteit van het mana gement bij de politie. Geheel in het kader van de lijn van mi nister Van Dijk die vindt dat luiheid niet beloond mag wor den, zal de sterkte-regeling in die zin worden gewijzigd. Net als dit jaar zal de criminaliteitsbestrijding komend jaar voorrang krijgen. Daarvoor is al extra geld uitgetrok ken in het regeerakkoord. Extra aandacht is er komend jaar ook voor het voetbal vandalisme. Zo nodig zal de regering een verkoopverbod van alcohol in voetbalstadions invoeren. DEN HAAG - In de sector volksgezondheid gaat volgend jaar 600 miljoen gulden minder om. De helft daarvan is een echte bezuiniging, de andere helft is een verschuiving van lasten naar de gebruikers. Dat laatste is nog niet ingevuld, want daarover moet een com missie nog rapporteren. Dat rapport moet ook aan knopingspunten bieden om na volgend jaar nog eens 600 mil joen te bezuinigen. Eerder ge noemde mogelijkheden zijn invoering van een eigen risico voor ziekenfondspatiënten of van een dergelijk systeem bij bepaalde voorzieningen (bij voorbeeld opname in het zie kenhuis). De eerste 300 miljoen die in 1987 'verdiend' moet worden in de gezondheidszorg levert de burger nauwelijks hinder op. Staatssecretaris Dees (Volks gezondheid) denkt dat de zie kenfondsen het 145 miljoen zuiniger aan kunnen doen, terwijl door lagere energiere keningen de ziekenhuizen bij elkaar 115 miljoen goedkoper uit kunnen zijn. Tot slot moet er nog voor 40 miljoen effi ciënter gewerkt worden met medicijnen. Daarnaast heeft Dees nog een oplossing moeten vinden .voor een 'erfenisje' van Van der Reijden, die een aantal ja ren achtereen een afgesproken bezuiniging op de gezinszorg van 145 miljoen niet heeft in gevuld. Dees haalt 50 miljoen daarvan terug door een deel van de leeftijdstoeslag aan ziekenhuispersoneel niet te betalen. DEN HAAG - Kinderen onder de 18 jaar moeten weer gaan betalen voor het lenen van boeken en platen in de bibliotheek als de ge meenten en de provincies dat tenminste willen. Minister Brinkman (WVC) denkt dat daarmee de bibliotheken een be langrijke nieuwe bron van inkomsten kunnen aanbo ren, zodat ze de bezuini gingen beter kunnen op- vangen.Bovendien vindt Brinkman dejeugdcontri- butie ook 'opvoedend'. Kinderen leren immers dat ze voor een dienst moeten betalen, waardoor ze wat zuiniger en 'netter' worden op de geleende spullen. WVC trekt 7,1 miljoen meer uit voor de opvang van vluchtelingen. Vol gend jaar gaat de deur open voor 500 vluchtelin gen, 250 meer dan dit jaar. invoering lesgeld voor alle leerlingen van zestien jaar en ouder in het voortgezet onderwijs (in plaats van het huidige schoolgeld) minder snel vervangen zieke leerkrachten beperkte toelating vierjarigen tot basisschool minder geld voor nieuwbouw in het speciaal en ba sisonderwijs beperking groei speciaal onderwijs vermindering universitaire faculteiten. Deetman benadrukt dat door zijn plannen de klassen niet groter hoeven te worden en dat de laagste inkomens nauwelijks last zullen hebben van bijvoorbeeld de lesgeld heffing, omdat er gecompen seerd wordt via de studiekos ten-regeling. In principe betaalt iedere leerling van zestien jaar en ouder in het voortgezet onder wijs vanaf het begin van het volgend schooljaar 1030 gulden lesgeld per jaar. Maar anders dan bij het (fiscaal) systeem van schoolgeld komen de mid deninkomens minder gauw voor een tegemoetkoming in aanmerking. Het is overigens nog niet duidelijk tot welk be lastbaar inkomen het bedrag gecompenseerd wordt. Deet man geeft toe dat de midden inkomens 'last' hebben van het nieuwe systeem. Het beheer van rijksscholen in het voortgezet onderwijs gaat naar de gemeenten. Het is niet duidelijk of dat ook een Deetman - foto de stem/joan van gurp besparing oplevert. Het depar tement motiveert de over dracht met verwijzing naar 'soberder overheidsoptreden' en 'meer autonomie en minder regelgeving'. De vervangingsregeling voor zieke leerkrachten be helst dat aan scholen een vast bedrag voor vervangingskos- ten wordt gegeven. Dat bedrag wordt vastgesteld op basis van gegevens over ziekteverzuim de afgelopen jaren. De rege ling maakt een einde aan het systeem van (onbegrensde) be kostigde vervanging van een zieke leerkracht gedurende acht weken. DEN HAAG - Slachtoffers van geweldsmisdrij ven krijgen extra aandacht van justitie. Daar bij wordt gekeken naar de opvang door de poli tie, de positie van het slachtoffer in een straf proces en de vergoeding van de schade. Dat meldt minister Korthals Altes (Justitie). Een eerste stap in die richting is inmiddels ge zet. Er is geld vrijgemaakt voor 40 extra perso neelsleden bij de parketten voor opvang en be geleiding van slachtoffers. Ook wordt een begin gemaakt met de privati sering van sommige delen van het justitiewe zen. Daarbij gaat het om bewaking van gebou wen, portier- en receptiefuncties en onderhoud van het wagenpark van de rijkspolitie. Bewa kingsfuncties in het gevangeniswezen blijven bij justitie. Er komt nog geen wettelijke regeling voor de hoogte van alimentaties. Korthals Altes vindt dat niet nodig omdat de rechters in het land toch al één lijn trekken. Wettelijke regelingen zijn wel te verwachten in de strijd tegen de anonieme verdachte. Wie zijn naam weigert te noemen mag voortaan zes uur langer worden vastgehouden dan tot nu toe. Het betrokken wetsvoorstel ligt al bij de Raad van State. De regeling voor de voorlopige hechtenis gaat eveneens onder het mes. In plaats van twee maal zes dagen mogen verdachten straks één maal tien dagen worden vastgehouden. De fiscale aftrekbaarheid van verkeersboetes wordt afgeschaft. Nog voor de jaarwisseling krijgt de Tweede Kamer voorstellen daarover. In de strijd tegen de drughandel in gevange nissen overweegt het kabinet invoering van de urinetest voor gevangenen. Voor de de rijksinrichtingen voor jeugdigen is een uitgebreid verbouwprogramma gemaakt. De Hey-Acker in Breda wordt in '88 uitgebreid. Ook niet wanneer de rege ring uitspreekt dat het particuliere bedrijfsleven de voorwaarden moet krij gen die de oplossing van het werkloosheidspro bleem mogelijk maken. Dit maatschappelijk en economisch grote euvel wordt door de maatregelen die in de Miljoenennota 1987 worden aangedragen niet zo stevig aangepakt. Investeringen in het be drijfsleven hebben niet al leen goede afzetverwach- tingen nodig, maar er moet ook iets op verdiend kun nen worden. Zonder een redelijk rendement over het geïnvesteerde vermo gen te kunnen verwachten wordt er niet of maar wei nig geïnvesteerd. Het kabinet Lubbers heeft getracht het rende ment van het Nederlandse bedrijfsleven uit de nega tieve positie te halen en dat is voor een deel gelukt. Toch kan er niet worden gesproken van riante ren dementen en daarom is de lastenverzwaring die het huidige kabinet de onder nemingen oplegt niet min der dan een terughalen van het resultaat dat in een vorige kabinetsperiode werd bereikt. Vooral exporterende on dernemingen zullen op hun buitenlandse markten prijsconcessies moeten doen waardoor de winstge vendheid daar afneemt. Door overheidsmaatrege len neemt het netto rende- ment dan ook nog eens af. Want wat is het kabinet in 1987 van plan?. In de eerste plaats wordt op 1 oktober aanstaande - dus al voordat het nieuwe begrotingsjaar ingaat - het tarief van de BTW met 1 procent verhoogd. De op brengst daarvan wordt ge schat op 2 miljard gulden. Enig afzetverlies mag hierdoor verwacht worden zodat ook het rendement wordt aangetast. Eén maand later wordt een tweede fiscale maatre gel van kracht, de accijns verhoging op olieproduk- ten die trouwens ook door werkt naar de aardgasba ten; de staatskas wordt daar 1,3 miljard gulden be ter van. Een aanslag op de netto bedrijfsresultaten wordt voorts geleverd door de af schaffing van de voor- raadaftrek en de verlaging van de vermogensaftrek. Dit gaat het bedrijfsleven rond 1,8 miljard gulden aan netto inkomen schelen. Bovendien is dit geen tijdelijke lastenverhoging, maar een permanente. De regering geeft namelijk als argument dat deze aftrek ken zijn ingevoerd om de te hoge belastingafdrach ten ten gevolge van de in flatie te corrigeren. Nu de inflatie praktisch verdwenen is - er wordt voor 1987 zelfs met een lichte prijsdaling gerekend - heeft deze aftrek geen bestaansrecht meer. Zuiver formeel gerede neerd is hier geen speld tussen te krijgen, maar de werkelijke effecten op bij voorbeeld de werkloosheid worden dan niet geteld. En toch zegt het kabinet dat het terugdringen van de werkloosheid het eerste beleidsdoel is. Helaas wordt tevens verzuimd aan te geven in welk temj, - en dus omvang - het aari tal werklozen moet worde verminderd. Vaaghedn dus ook hier. Tenslotte zal er een vei- snelling van de inning vj de loon-, inkomsten-, vennootschapsbelasting worden doorgevoert waardoor (eenmalig) netto resultaten van drijven en particuliere zullen dalen. Alles bijeet maatregelen die duidelij maken dat er vooral ken is naar de beperk®, van de groei van het finan cieringstekort. Dat dit nit ten voordele van het 1» drijfsleven is zal duidelijl zijn. Tegenover de versnel ling van de belastingit ning mag dan wel snellere uitbetaling va onder andere de WIR-pre mies staan, maar per said zet het regeringsbeleid flinke rem op de potentiël rendementsgroei. En daar mee wordt het perspect; voor een stevige economi sche groei in de partict liere sector heel wat mit der rooskleurig. De onzekerheden waai mee de particuliere werk gelegenheid te kampt krijgt als gevolg van hi overheidsbeleid zullen nie gecompenseerd kunne worden door betere pa spectieven binnen overheidsapparaat. De slanking van het ambten! ren-apparaat houdt name lijk in dat de werkgelegei heid in de overheidssfa met half procent gaat te ruglopen. Dit legt nie aleen een grotere claim de groei van de werkgele genheid in de bedrijver sector, maar laat vraagtekens staan bij d wijze waarop de kwalita tieve dienstverlening vi: de overheid aan het I* drijfsleven en de burgei gestalte zal krijgen. De Miljoenennota bij mij een indruk achter gelaten van eèn regering! ploeg die verrast is dot buitenlandse ontwikkel» gen. Dit heeft ertoe dat voor structurele zoals de daling van de aar- gasopbrengsten get lijk is, tijdelijke 'oplossii gen' zijn gezocht. Natuurlijk kan dit steek houden. Vandaar dr we in Nederland nog lal niet toekomen aan ee echte lastenverlichtin voor burgers en bedrijn want de overheid is van te grote betekenis v« ons allen. Misschien dat tegen einde van de jaren tachU weer wat ruimte aan In particulier initiatief worden geboden. Voort pig zal veel afhangen v* de inventiviteit van gevers en vakbeweg® van bedrijfsdirecties hun werknemers; zij len de mogelijkheden n# ten zoeken voor vernis wing en herstel, omdat' overheid nog teveel gevaj gen zit in een zeer zwak» financiële positie. De tijd, de buitenlat® ontwikkelingen en zelf-doen zijn element van een nieuw Nederla» perspectief; een pesped" dat niet vóór de jaren gentig duidelijke conW ren krijgt. 64/66 67/69 70/72 73/75 76/78 79/81 82/84 85/" Na een forse inzinking de laatste jaren gaat het weer met de investeringen van de bedrijven (in procenten van\ nationale inkomen). Overigens zal volgend jaar sprake van een geringere groei dan dit en vorig jaar.» - grafiek ministerie van ftna^ DEN HAAG - Nederland houdt ook het komende jaar vast aan een Europese aan pak van de Zuidafrikaanse apartheidspolitiek. Volgens minister Van den Broek (Buitenlandse Zaken) speelt bij de keus van de middelen 'de effectiviteit van het te voeren beleid' een belangrijke rol. En dat bete kent in zijn optiek dat het beleid 'in al zijn aspecten' moet worden voortgezet. t< Hoewel in de Kamer, ook E door Van den Broeks eigen h CDA-fractie, al een paar o maal is gezinspeeld op een- b zijdige stappen, zij het dan samen met andere 'relevan- Mee Hij had liever 3 procent gel in NAVO-verband is afg 'Maar desondanks zullen we ii naai een goed figuur slaan. I nieuwd hoeveel landen echt groei halen', aldus de bewindsi De begroting van defensie komt 13,5 miljard gulden. Van Eekelen v ringere groei van de uitgaven in ht van enkele grote materieelbestelling M-fregatten. De bezuinigingen (1 zijn evenredig over de drie krijgs gespreid. Van Eekelen zal bijzondere aandc op kostenbeheersing. 'Dat kunt u vi wachten", schrijft de bewindsman r als reactie op aantijgingen van opp Kok (PvdA) die herinnerde aan Va relatie met de uit de hand gelopen 1 de Walrus-onderzeeërs. De bouw v rus is nu ernstig vertraagd door een DEN HAAG - Zeeland blijft vak nieuwe cijfers over de spreiding vs reinen over Nederland. Van de circa 1.000 kleinere kamp boer') liggen er zo'n 285 in Zeeland, zeegemeenten, met een gezamenl plaatsen. Van het totale aantal kan één derde in de provincie Zeeland g Volgens de toelichting op de bef pels (Milieubeheer en Ruimtelijke i taris Brokx (Volkshuisvesting) h( van de kleinere kampeerterreinen gunning. Zeeland is steeds de provincie f verzet was tegen het maximum var de kleinere campings. Zoals beken aantal nu wettelijk op te trekken n: DEN HAAG - Minister Braks (Landbouw en Visserij) heeft de Zeeuwse oesterkwekers dog geen datum in het voor uitzicht durven stellen waarop zij de originele platte Zeeuwse oester weer in de Ooster- schelde mogen uitzaaien. Volgens Braks is dat onmo gelijk nu in de Oosterschelde oog steeds de oesterziekte Bo- namia Ostrea blijkt voor te komen. De platte Zeeuwse oester, die nu alleen nog in de Grevelingen voorkomt, is voor die ziekte zeer vatbaar. Het onderzoek in de Oosterschelde na; vo< hel vai Gr I gre hei ter pla het bel din het toe vei linj DEN HAAG - Er komt geen sociaal convenant (afspraak) zoals het kabinet dat graag wil sluiten met werkgevers en werknemers over de hoofdlij- uen van het te voeren beleid voor volgend jaar. Zolang er sprake is van be vriezing van uitkeringen en overheidssalarissen kan er gesprake zijn van een der- 8 ijk akkoord, aldus voorzit- rer Pont van de FNV. Hij wil wel praten met ka- net en werkgevers over her- erdeling van werk, scholing v ,3eugdwerkplannen als ver- ov 8 °P de a^sPraken die daar- r-Ti °P 2 mei zijn gemaakt. t kan wel leiden tot zinvolle «fPraken, op een breder ter- v*ï? dat gegeven de weTT .,en in opvatting op beleid onderdelen van het De centrale werkgeversor- vT'Saties voelen zelfs niets ,L,r vervolgoverleg over het akkoord van 2 mei, laat staan aan,. Tn broed' akkoord. De mot?? Van de werkloosheid de é,"Umaar vorm krijgen in oedrijven en bedrijfstak kei I val lini ma toe kui ma nin wo N D b V vi rr h h ir v< v< si e< la

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 12