M Koopkracht voor velen omhoog Volgend jaar 1.500 ambtenaren minder Meer loon gevaar voor de economie DBSTEM OTA WERKLOOSHEID DAALT GESTAAG MAAR LANGZAAM oeiale premies lager Helft opbrengst afslanking voor beter loon Weinig ruimte eigen beleid esten wel' Sociale stelsel op 1 januari MILJOENENNOTA INKOMENS UITKERINGEN PREMIES 3NTAAR ONZEKERHEID TROEF VOOR UITKERINGSTREKKERS ra inkomsten dgasprijs DE WERKLOOSHEID (augustus 1986) vervolg volgende pagina 986 M3 kabinet-Lubbers ken- lij nadere beschouwing dament van risicovolle vel bekwaam geformu- barkeerd. Dat geldt niet Ivoor de werkloosheid, I stijging van de koop- lijn ministers zijn nog ld en het terugdringen fend in vergelijking met erde regeerakkoord. Jtverschuiving. In de re de werkloosheid heel lan het financieringste- Vi. Hieruit mag worden 6n Ruding er in is ge- £n deel op de knieën te ider van het beperken had gelegen zouden |erd. Dat bleek politiek jeen enkele twijfel aan j'daling van de aardgas- an drie procent van het de wijze waarop wordt bsteld. De geest van de I is duidelijk waarneem- Se manier waarop wordt jigezondheid en sociaal- et weinig maatschappij ennota is de voorspelde |r moet zorgen voor stij- end is dat die van veel daling van de olieprijs a voor de berekeningen ep het bot' zijn gegaan. Ie momenteel wat stag- de hoogte van de rente koers). [s lijkt niet erg reëel. Het investeren, terwijl tege- gelegd die de investe- vakbeweging wordt om {lemaal niets tegenover hechten aan het terug- algemene twijfel aan de fitwikkeld. Lubbers heeft ilozen moet zijn terugge- leren nog bevestigde hij eat. de beoogde verminde- t. Het feit dat het kabinet en de plannen voor ar- Iht boekdelen. |egin en het einde verwe iger Desiderius Erasmus onele verdraagzaamheid ssen begin en einde van Lof der Zotheid, daar a. Anders zou het finan- zijn opgelopen. Dan zou 'eikt hebben in één klap .jnkomend met een ac- [erhoging van 9 cent per brengt 830 miljoen op. :rhogingen gaan op 1 no- er aanstaande in. jdat de gasprijs gekop- s aan de prijs van huis- olie en stookolie werkt :ijnsverhoging door in de ijs. Daardoor krijgt Ru in 1987 nog eens 476 mil- linnen, in latere jaren 1,8 rd. ig heeft nog eens voor 1,4 rd eenmalige inkomsten oekt. Voor dat bedrag in de begroting 1988 an- maatregelen moeten en bedacht. Versnelde in- van belastingen brengt liljoen op. Versnelde af- ït van aardgas-gelden het Westduitse aardgas- jf 400 miljoen en een ge- :re verlaging van de gasprijs per 1 januari mo- c 400 miljoen. WE BETALEN DEN HAAG - De gemiddelde Nederlan der gaat er volgend jaar niet of nauwe lijks op vooruit. Maar als gevolg van de daling van de prijzen met 1 tot 1,5 pro cent en de premies met een half procent valt er voor de gemiddelde Nederlander wel meer te besteden. Veel uitkeringsgerechtigden merken echter van die koopkrachtverbetering weinig. De cao-lonen stijgen ten hoogste met 0,5 tot 1 procent; de inkomens van amb tenaren en trendvolgers blijven bevro ren. Onzekerheid blijft ook in 1987 troef voor de uitkeringsgerechtigden. Vast staat inmiddels dat de niet-kostwinners en mensen die van een AAW-uitkering leven er in inkomen op achteruit gaan. Voor de overige uitkeringsgerechtigden is het nog afwachten, omdat volgend jaar het nieuwe stelsel van sociale ze kerheid wordt ingevoerd. Dat stelsel kan grote gevolgen hebben voor de inkomens van jonge, gedeeltelijk arbeidsongeschikten en voor werklozen, omdat zij sneller in de bijstand belan den. De bijstand aan gescheiden vrou wen wordt in toenemende mate ver haald op de voormalige echtgenoten. Minister De Koning en staatssecreta ris De Graaf (Sociale Zaken) hebben geen tijd gehad om bij hun begroting een inkomensnotitie te voegen. Die komt la ter dit jaar. Of de koopkracht nog beïn vloed wordt door huur- en accijnsverho ging moet uit deze notitie blijken. In elk geval staat voor de bewindslie den vast dat tenminste behoud van koopkracht moet worden nagestreefd. Ook voor de laagstbetaalden en de uit keringsgerechtigden. Dat kan omdat de prijzen voor het eerst sinds lange tijd dalen. Mede als ge volg van de lichte premiedaling valt er door de gemiddelde Nederlander meer te besteden, ook als hij of zij er bruto nau welijks op vooruit gaat. Het Centraal Plan Bureau berekent dat de koopkracht van de modale werk nemer toeneemt met 2,5 procent, van de modale ambtenaar met 1,5 tot 2 procent en van de minima met 1,5 procent. Voor de wind gaat het weer met de tweever dieners die er 2 tot 3 procent in koop kracht op vooruit kunnen gaan. De prijsdaling behoedt het kabinet voor het geven van nieuwe eenmalige uitkeringen om de koopkracht van de laagstbetaalden op peil te houden. Een malige uitkeringen zijn nog nodig voor de meerjarige echte minima, die nog een achterstand hebben in te halen. Daar voor is op de begroting 60 miljoen uitge trokken. Deeltijdbanen groeien enorm IDEN HAAG - De werkloosheid blijft dalen [maar niet in hoog tempo. Gemiddeld zijn eind [dit jaar 110.000 mensen minder werkloos dat twee jaar geleden. Het jaargemiddelde komt [uit op 710.000. Volgend jaar daalt dat cijfer naar 670.000. De vraag is echter of deze cijfers de werkelijkheid I dekken. Daarom stelt het ministerie van Sociale Za- [ken een onderzoek in naar de zogeheten 'vervuiling' I van de werkloosheidscijfers. De groei van het aantal ba- Inen bedraagt in 1987 90.000. |Daar staat tegenover een aan- Ibod van 55.000 nieuwe werk- Inemers. Eigenlijk is dat aan- Ibod dubbel zo groot, maar ver- Iwacht wordt dat de helft zich liet meldt, omdat men toch [geen kans heeft op werk. Een Igroot aantal van de nieuwe [werknemers zal in deeltijd of [onder een andere flexibele icontractsvorm werken. Tussen 1981 en 1985 nam het I-aantal mensen met een deel tijdbaan (minder dan 35 uur) jtoe met 248.000. In diezelfde [tijd verdween voor 212.000 mensen een volledige dienst- betrekking. Een op de vier [mensen werkt nu in deeltijd. Zonder de opkomst van deze ivorm van werken zou het aan tal werklozen 136.000 hoger [iiggen. Sterk is ook de groei van het laantal mensen dat werkt op afroep, via uitzendbureaus of in andere los-vastverbintenis- sen. Hun aantal wordt ge raamd op 650.000. Tot slot maakten 25.000 mensen ge bruik van de mogelijkheid om met VUT te gaan. Het kabinet pleit nogmaals voor meer scholing. Daarnaast is er een keur van werkgele- genheidsmaatregelen. Een aantal daarvan bestaat al, zo als het JOB-plan (voor jeug dige werklozen), dat na een experimenteerperiode lande lijk wordt ingevoerd. Ook de terugploegprojekten blijven doorlopen tot eind volgend jaar. De Koning wil dan bekij ken of dit instrument nog wel nodig is. Nieuw zijn werkverrui- mende maatregelen zoals het plan Vermeend/Moor (PvdA- Kamerleden) dat per 1 oktober ingaat. Het is bedoeld om 160.000 langdurige werklozen x 1000 1982 1983 1984 1985 1986 vnnnnnnnVinnnNVVVVNnnnnnnnnnnnnnnv<; vi J<| s i AA 1 ft ft J* «ij ft j "t A ft 0,.,0J 0,0 01 Cf 0JA CA J Q, AA i 0 50 100 150 200 250 300 350 400 450 500 550 800 650 700 750 800 850 900 I Openstaande vraag naar personeel van boven de 21 jaar aan een baan te helpen. Werkgevers hoeven hun aandeel in de so ciale premies niet te betalen, in ruil voor een dienstverband. Daarnaast functioneert de loonkostensubsidie van 1000 gulden per werknemer per maand voor scholing en bege leiding van nieuwe werkne mers, die langer dan een jaar werkloos zijn. Tot slot is er het Jeugd werkgarantieplan voor jonge ren tot 21 jaar. Daarover moet nog overleg met de gemeenten en de sociale partners worden gevoerd. Bedoeling is jongeren in ruil voor hun RW W-uitke ring een baan te geven bij de overheid of door de overheid gesubsidieerde instellingen. Deze plannen zullen iets bij dragen aan de groei van de werkgelegenheid, maar toch zal de marktsector zelf de meeste banen moeten creëren. Opmerkelijk is dat arbeids tijdverkorting als bestrij dingsmiddel van de werkloos heid ook in de cijfers bijna he lemaal heeft afgedaan. In 1985 daalde de arbeidstijd nog met bijna 2 procent, wat goed was voor 34.000 nieuwe banen. In 1986 is de daling slechts 0,4 procent en ook volgend jaar is ATV met 0,8 procent nauwe lijks een banenschepper van belang. DEN HAAG - Het nieuwe stelsel voor de sociale zekerheid moet op 1 januari 1987 ingaan. Verder uitstel zou het kabinet financieel in de problemen brengen. Staatssecretaris De Graaf (Sociale Zaken) waarschuwt de I Eerste Kamer, die de stelselherziening nog moet behandelen, tegen verdere vertraging. De herziening levert in 1987 rond 55 miljoen gulden op, in 990 970 miljoen. In totaal moet op de sociale zekerheid vol- gend jaar 1,2 miljard worden bezuinigd. Een deel daarvan moet komen uit de bestrijding van mis bruik en oneigenlijk gebruik. Er komt een nieuwe Dienst Opsporing Fraude in Arbeidsverhoudingen (DOFA). Bij deze Dienst zullen in 1987 rond 40 arbeidsplaatsen ontstaan. Het kabinet wil nog dit jaar aan de Kamer laten weten hoe de opsporing in de sociale zekerheid het beste kan wor den geregeld. De Graaf komt terug met zijn plan om de uit keringsgerechtigden zelf de bewijslast te laten aandragen. Niet alleen mensen met een WW- of WAO-uitkering maar ook andere uitkeringsgrechtigden zullen onder die regeling komen te vallen. kabinet heeft, als stok jr de deur, een wetsont- klaar liggen om per 1 ja* i tijdelijk accijns over gas te kunnen heffen (op* gst 680 miljoen). Maar lie- ziet het kabinet dat "e mie en de VEGIN vrijwil' e voorziene verlaging van ardgasprijs voor kleinver- kers beperken met 6,2 cent usief BTW). Dan zou de engst voor de schatkist niljoen zijn. aardgasprijs voor klein- iruikers zou dan per 1 ja' ■i, exclusief BTW, kunnen n van 50,1 cent tot 40/ Per 1 juli zou de pril® ;ens de huidige ramingen 1,1 cent uitkomen. 'EN HAAG - De sociale premies dalen vcolgend jaar licht. De 'wknemers houden gemiddeld bijna een half procent meer in Portemonnee, voor werkgevers is dat 0,85 procent. Opmerkelijkste stijger is de ziekenfondspremie, die de 10 pro- ,'w® nadert. De voorspelling dat de opheffing van de be- Jjoenverzekering en de vrijwillige verzekering de premie kon is niet bewaarheid. De ziekenfondsgrens is enigszins tr^ en tot 49.150 gulden. Iedere werknemer die niet meer went blijft in het ziekenfonds. De ziektewetpremie daalt „J men inteert op het overschot van circa 1 miljard gulden 9 oe fondsen. temies tón: -1987 in procenten van het premieplichtige inko- 'erzekeringen: olksvi tOW lWW IKW." 1AW tWBz, j^^riersverzekeringen: 'AO™6* PW- Wachtgeld0,50 PW-- Ntenfö: Peaale verzekeringen: s utlg Vorstverlet Hour ötaal: werknemers werkgevers '86 '87 '86 '87 12,70 12,80 13,50' 13,40 11,35 11,55 0,00 0,00 1,35 1,25 0,00 0,00 0,00 0,00 3,55 2,65 0,00 0,00 5,70 6,20 0,00 0,00 4,25 4,55 13,60 13,10 12,35 11,60 1,00 1,00 6,15 5,35 6,05 5,85 0,00 0,00 0,50 0,55 0,50 0,55 1,25 0,80 0,85 0,80 4,80 4,90 4,80 4,90 0,35 0,35 1,05 1,05 0,00 0,00 0,30 0,30 0,35 0,35 0,75 0,75 26,65 26,25 ^26,90 26,05 DEN HAAG - Minister Van Dijk (Bin nenlandse Zaken) maakt geen haast met het uitdunnen van het aantal rijksambtenaren. In 1987 verdwijnen er bij het rijk 1.500 arbeidsplaatsen. Een bescheiden start, wil Van Dijk zijn plan - 20.000 ambtenaren minder in 1990 - verwezenlijken. Die bescheiden start wordt niet al leen veroorzaakt door het feit dat Van Dijk nog niet precies weet welke taken de overheid moet afstoten maar ook omdat naast het opheffen van 3.750 ar beidsplaatsen in 1987 er ruim 2.100 nieuwe bij komen. Dat als gevolg van eerder gemaakte afspraken. Zo gaat het plan van het kabinet om strenger de fraude in de sociale zeker heid aan te pakken onvermijdelijk ge paard met het aantrekken van nieuwe ambtenaren. Omdat Van Dijk zijn plannen nog niet rond heeft, valt het kabinet terug op maatregelen die al bestonden. De zogeheten 2 procent-operatie (waarvan in de vorige kabinetsperiode niet veel terecht kwam) is weer van stal gehaald en aangevuld met een efficiency-kor- ting van 1 procent. Dat betekent dat de ministeries volgend jaar gemiddeld 3 procent moeten inleveren. Defensie, dat voorgaande jaren bui ten schot bleef, wordt volgend jaar wel stevig aangepakt. Bij het burgerperso neel moeten 846 banen verdwijnen en daar komt niets voor terug. Dit keer moet ook de politie een veer laten. Bij de Rijkspolitie verdwijnen 155 arbeidsplaatsen, bij de gemeente politie 250. Overigens kloppen de cijfers die de begroting aangeven niet met de werke- lijkheid. Volgens de begroting van 1986 zouden er in rijksdienst ruim 173.000 ambtenaren werken. In werkelijkheid zijn er dat ruim 168.000. Op de begro ting voor volgend jaar staan er 170.700 genoteerd en dat is nog steeds meer dan het aantal ambtenaren in werke lijke dienst. DEN HAAG - Als Nederland eerder was gestart met het matigen van de lonen en min der geld zou hebben uitgege ven voor gemeenschapsvoor zieningen zouden er in 1984 zo'n 300.000 minder werklozen geweest zijn. Minister De Koning (Sociale Zaken) beroept zich op deze berekening van het Centraal Plan Bureau (CPB) in zijn pleidooi voor verdere loonma tiging. De loonsom per werknemer mag tot 1990 slechts met ge middeld 1,4 procent per jaar stijgen wil de economisch her stel niet opnieuw in gevaar komen. Het kabinet is voor het bereiken van dit doel echter sterk afhankelijk van de so ciale partners. De Koning doet opnieuw een dringend beroep op werk gevers en werknemers om sa men te werken en dat vast te leggen in een convenant, een overeenkomst over het in de komende jaren te voeren be leid van loonmatiging en te rugdringing van de werkloos heid. Het akkoord in de Stich ting van de Arbeid - waarbij afgesproken is dat gezamen lijk gestreefd zal worden naar het verkleinen van de werk loosheid tot 500.000 in 1990 - zal in het convenant concreet moeten worden uitgewerkt. De Koning wil echter ook andere afspraken maken. Als voorbeelden noemt hij activi teiten op het gebied van de technologische vernieuwing, het vergroten van ruimte voor nieuwe investeringen, scho ling en beroepsopleiding. De bestrijding en het voorkomen van langdurige werkloosheid zit daarin verpakt. Voor de Raad van State gaat dat allemaal nog niet ver ge noeg. Ook het jeugdwerkga rantieplan, de vergroting van het verschil tussen bruto- en netto-inkomen en in verband daarmee te nemen belasting maatregelen, de overdracht van de werknemersverzeke ringen aan de sociale partners, de arbeidsvoorziening en de salarissen van ambtenaren en trendvolgers horen volgens de Raad thuis in dit convenant. DEN HAAG - De helft van het geld dat de afslanking van het ambtenarenap paraat oplevert, wordt besteed aan verbetering van de arbeidsvoorwaar den. Dat stelt minister Van Dijk (Bin nenlandse Zaken) de ambtenarencen- trales voor. De minister zondigt daarmee tegen de uitspraak 'werk boven inkomen' die het kabinet als principe hanteert in de Miljoenennota. Maar alleen op die ma nier kan hij de bonden 110 miljoen gul den bieden. Een aanbod dat hij al eer der deed en dat door de ambtenaren met een 'lachwekkend laag' is afge daan. Van Dijk wil met dit geld de inko mensverschillen wegwerken tussen de inkomens van ambtenaren en die van vergelijkbare werknemers in het be drijfsleven. Uit een pakketvergelijking is duidelijk geworden dat het verschil vooral optreedt bij jaarinkomens vanaf 51.000 gulden. De lager betaalde ambte naar loopt niet achter bij collega's in het bedrijfsleven. Daarnaast wil Van Dijk het geld be steden aan premies en toelagen om schaarse en hoge ambtenaren te binden aan de rijksdienst of aan te trekken. De beloning zal meer dan voorheen wor den afgestemd op de persoonlijke pres taties. Voor de gemiddelde ambtenaar zit er niets extra's in, omdat het inko men opnieuw is bevroren. De minister wil in 1987 het weduw naarspensioen invoeren. Maar hij voelt niets voor verhoging van het vakantie geld van 7,5 naar 8 procent, evenmin voor verdere arbeidstijdverkorting. Bij de overheid geldt een arbeidsweek van 38 uur sinds 1985. Ook in 1987 wordt pas op de plaats gemaakt. Nieuw is het plan van Van Dijk om het jeugdloon voor ambtenaren te ver lengen. Nu krijgen ambtenaren die 2l' jaar worden het salaris voor volwasse nen. In het bedrijfsleven gebeurt dat op 23 jaar en Van Dijk wil ook die kant op. Over zijn plannen wil Van Dijk van daag ai praten met de vakcentrales. Die hebben daar geen oren naar, zo lang er over de arbeidsvoorwaarden 1986 geen akkoord is. En het geschil daarover is voorgelegd aan de arbitra gecommissie-Albeda. WOENSDAG 17 SEPTEMBER 1986 PROF. DR. NICO DOUBEN DE nieuwe ministersploeg van premier Lubbers moet in de hete zomermaanden vaak hebben verzucht dat de opstelling van de begroting voor 1987 een lastig karwei is geweest. De eerste man van dit kabinet wilde dan wel zijn 'karwei afmaken', maar hoe en wanneer dit ge klaard is, wordt in de Mil joenennota niet erg duide lijk. Voor een belangrijk deel komt dat door de verras sende buitenlandse ont wikkelingen die zich in de loop van dit jaar hebben voorgedaan. Een bijna vrije val van de olieprijzen en een steeds maar goed koper wordende dollar de den de aardgasopbreng sten fors verminderen. Hierdoor werd het eco nomische beeld van de Ne derlandse staatshuishou ding met de week onduide lijker. Van een beleid dat de fundamenten zou gaan leggen voor een vernieu wing van economie en maatschappij bleef op deze manier niet zoveel meer over. De binding van de Ne derlandse economie aan de belangrijkste buitenlandse ontwikkelingen laat op dit moment maar zeer weinig ruimte voor het formule ren van een regeringsbe leid dat duidelijk het spoor naar de jaren negentig aangeeft. In de begroting voor volgend jaar staat meer de reparatie van de vaderlandse economie cen traal. Hierbij is nu niet zozeer het particuliere bedrijfsle ven aan een snelle opknap beurt toe, maar komt in de eerste plaats de overheids- huishouding zelf voor het leggen van een degelijk 'noodverband' aan de beurt. Er wordt in de Miljoe nennota wel op heel wat plaatsen uitgesproken, dat de overheid de voorwaar den moet scheppen om het bedrijfsleven naar behoren te doen functioneren, maar als men kijkt naar de con crete voorstellen van de regering lijkt het eerder op een ondersteuningsopera tie van de bedrijven voor de overheid. Het huishoudboekje van de Staat der Nederlanden is in 1987 maar met moeite kloppend te krijgen. Dat wordt niet veroorzaakt door de gang van zaken in onze economie. De reden ligt duidelijk buiten onze grenzen. Hoewel er ook een binnenlandse oorzaak is aan te wijzen. Om met die laatste te beginnen: sinds de tijd dat Nederland een groot deel van zijn aardgasvoorraden is gaan exporteren heeft de vaststelling van de uit- voerprijs een directe kop peling gekregen met de olieprijzen. Dat is een Ne derlandse 'vondst' geweest en daar hebben we jaren lang goed van geprofi teerd. Stijgende olieprijzen betekenden ook oplopende staatsinkomsten uit aard gasexport. Deze koppeling heeft echter niet alleen voorde len. Bij een forse daling van de olieprijzen gaan ook de buitenlandse prij zen voor ons aardgas om laag. Dat kost de schatkist enkele miljarden. Dat deed de staatsfinanciën voor 1987 bijna ontsporen; dat dit niet is gebeurd kan worden toegeschreven aan het voorgenomen rege ringsbeleid. Door de binnenlandse prijzen voor energie stevig te verhogen door middel van hogere belastingen is zo'n ontsporing voorko men. Het financiële deel van de Miljoenennota staat ge heel in het teken van de gehalveerde aardgasop brengsten. Dit is op zich niet verrassend. Wat wel enige verwondering wekt is de mate waarin het ka binet zich door deze gang van zaken laat meeslepen. Vooral het feit dat de Amerikaanse dollarkoers gedaald is verhult enigs zins de reeds eerder voor- zienbare daling van de om vang van de aardgasex porten. Reeds in de Miljoe nennota van vorig jaar werd een forse verminde ring van de aardgasin komsten aangekondigd voor 1987, omdat het bui tenland steeds minder zou gaan afnemen. Toen is er al gewaar schuwd voor een al te rooskleurig beleid. Binnen één jaar is het financiële tij zo gekeerd dat voor de aanstaande begrotingspe riode permanente en tijde lijke belastingverhogingen noodzakelijk zijn. Het fi nancieringstekort neemt desondanks tóe, want de overheidsuitgaven kunnen - ondanks de bezuinigin gen - onvoldoende in om vang terug worden ge bracht. Toch kan men niet spre ken van een beperkt bezui nigingsbeleid. In de Mil joenennota zelf wordt im mers over de overheidsuit gaven gezegd dat zij zich 'uniek' ontwikkelen. Daar mee wordt bedoeld, dat in 1987 een situatie wordt be reikt waarin de totale overheidsuitgaven abso luut lager zijn dan in 1986. Dit is nieuw, want tot nu toe waren we gewend dat alleen de groei van de uit gaven verminderde. Tegen deze achtergrond - en wetend dat de situatie in de ons omringende lan den er naar verhouding veel gunstiger uitziet - zal het duidelijk zijn dat het economisch herstel in Ne derland nog maar heel wankel is. Zowel de snelheid waar mee het nationaal produkt per jaar toeneemt als de stabiliteit van deze econo mische groei, laten nog veel te wensen over. De re gering moet het bij de ver dediging van haar voorge nomen beleid dan ook vooral hebben van 'histo risch' verklaarbare rela tiepatronen en niet zozeer van harde gegevens die hun basis vinden in de eco nomische realiteit van ons land. Onzekerheden, zwakhe den en risico's worden daarom veelvuldig in deze Miljoenennota aangetrof fen als het gaat om de be paling van de effectiviteit van de aangekondigde maatregelen. In laatste in stantie houdt dit in dat de uitkomsten van het beleid met even zovele vraagte kens omgeven zijn. Vooral waar er sprake is van een stimulering van het particuliere bedrijfsle ven moet worden getwij feld aan het effect dat aan de verschillende maatre gelen wordt toegekend én toegerekend. Het wankele economi sche herstel komt tot uit drukking in onder meer de voor 1987 voorziene ver mindering van de investe- ringsgroei in de bedrijven, de weer enigszins oplo pende arbeidsinkomens quote, de nogal trage toe neming van de werkgele genheid en de hoge reële rentevoet. Voor een grondige aan val op de werkloosheid geeft dit soort economisch herstel geen attributen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 11