■Ruding ligt overhoop met Raad van State
Ruding moet miljard gulden per dag lenen
CENTRAAL PLANBUREAU WAARSCHUWT VOOR RISICO'S
Meer voor gemeenten, provincies leveren in
WERKLOO
Sociale pren
INKOMSTEN
UITGAVEN
Burgemeesters honkvast
Riskant optimisme
Ruding: 'We moesten wel'
FINANCIËN
BELASTINGEN
STAATSSCHULD
BELASTINGVERLAGING OORZAAK VAN TWEESPALT
Mini-miljoenennota in januari
DPI STFiM COMMENTAAR
Sociale stelsel
DEN HAAG - 'Verloop van rente,
dollarkoers en olieprijzen zullen
in hoge mate bepalend zijn voor
het beeld van de internationale
conjunctuur in 1987. Dat geldt ook
voor ons land. De waardevermin
dering van de dollar en het ge
daalde olieprijspeil hebben ingrij
pende gevolgen'.
Bezuinigingen
Lastenverzwaringen
Extra inkomsten
Aardgasprijs
M 3
DEN HAAG - De werkl
maar niet in hoog tempo,
dit jaar 110.000 mensen n
twee jaar geleden. Het je
uit op 710.000. Volgend ji
naar 670.000.
M 2
DEN HAAG - De Raad van
State gelooft niet dat er in
deze kabinetsperiode een be
lastingverlaging komt.
Het kabinet hanteert als
uitgangspunt dat als het fi
nancieringstekort voldoende is
gedaald pas een afweging ge
maakt kan worden tussen uit
gaven en de daarvoor beschik
bare gelden. Dat betekent in
de praktijk, vreest de Raad,
dat 'een verlaging van de be
lastingtarieven in deze kabi
netsperiode tot de onmogelijk
heden zal behoren. Immers,
een voldoende laag niveau van
het financieringstekort zal ze
ker niet in deze kabinetspe
riode worden bereikt'.
Minister Ruding (Financiën)
is het daarmee oneens. In zijn
reactie op het advies van de
Raad van State wijst hij erop
dat de kabinets-afspraken
over het tempo waarin het fi
nancieringstekort moet dalen
(van 8 procent in 1987 naar 5,25
procent in 1990) het mogelijk
maken elk jaar een keus te
maken tussen verdere verla
ging van het tekort en lasten
verlichting.
'Het is bepaald niet uitge
sloten dat de overheidsfinan
ciën zich zo zullen ontwikke
len dat deze keuzemogelijk
heid zich tijdens de kabinets
periode reëel zal voordoen,
bijvoorbeeld als gevolg van
een snellere economische groei
dan verwacht of van een fors
herstel van de olieprijzen', al
dus Ruding.
In zijn mondelinge toelich
ting op de Miljoenennota wijst
Ruding er nog eens nadrukk-
kelijk op dat een lastenverla
ging 'eerst moet worden ver
diend door gunstiger ontwik
kelingen dan voorzien of door
meer bezuinigingen. Wanneer
de ruimte er is moeten we die
ook grijpen'.
Overigens beschouwt hij het
eventueel terugdraaien van de
lastenverzwaring (BTW en ac-
cijnzen op olieprodukten), die
nog dit jaar wordt doorge
voerd, ook als een echte las
tenverlichting.
De Raad van State is ook op
Raad van State
..kritisch..
- FOTO ARCHIEF DE STEM
andere punten van het kabi
netsbeleid kritisch-waarschu-
wend:
Er zijn te weinig impulsen
voor het herstel van de inves
teringen van het bedrijfsleven.
Het kabinet ontkent dat even
wel.
Er is in de Miljoenennota te
weinig aandacht voor be
stuurlijke decentralisatie en
vermindering van regelge
ving. Kabinet: afslanking
overheidsapparaat levert
daaraan een krachtige bijdra
ge.
Het beleid is omgeven met
veel onzekerheden en het ri
sico dat het anders uitpakt is
daarom groot. Het kabinet er
kent onzekerheden als de olie
prijs, rentestand en dollar
koers.
Het kabinet heeft niet stil
gestaan bij de vraag of en in
welke mate bepaalde groepen
in de bevolking en/of bepaalde
beleidsterreinen door meer
dan één bezuiniging worden
getroffen. Het kabinet zegt dat
er j uist heel selectief te werk is
gegaan. De bezuinigingen zijn
gezocht in die sectoren waar ze
relatief het meest aanvaard
baar worden geacht. Van on
aanvaardbare opeenhoping
van bezuinigingen en lasten
verzwaringen voor groepen is
geen sprake. Het bewijs levert
de voor iedereen gunstige
koopkracht-ontwikkeling.
Het is niet raadzaam het
aantal arbeidsplaatsen bij de
overheid fors te verminderen
als niet in samenhang daar
mee besloten wordt tot afsto
ten van taken, dan wel tot
forse efficiency-maatregelen.
Sluipende inkrimping van het
overheidapparaat leidt tot on
gecontroleerde vermindering
van omvang of kwaliteit van
de overheidzorg. Maar het ka
binet gelooft dat afslanking
zal dwingen tot kritische her
oriëntatie van taken en werk
wijze overheid. De kwaliteit
komt niet in gevaar.
Er is in de Miljoenennota
opvallend weinig aandacht
voor investeringen in de over
heidssector. Wil men knelpun
ten voorkomen dan zou het be
leid daarvoor meer impulsen
moeten geven.
Het kabinet antwoordt dat
overheidsinvesteringen al
sinds het begin van de jaren
zeventig dalen. Dat geeft aan
dat het strakke begrotingsbe
leid van de afgelopen jaren
geen overwegende rol daarin
heeft gespeeld. Het heeft meer
te maken met lagere economi
sche groei, verzadingingsver-
schijnselen en overcapaciteit.
Er wordt volgend jaar 800 mil
joen méér uitgetrokken voor
overheidsinvesteringen.
Investeringen blijven achter
In milioenen gld. (excl. afl. en aanm.)
NA DIV. EN AFTREK ZIJN DE INKOMSTEN VAN DE
RIJKSOVERHEID 138756
Het Centraal Planbureau waar
schuwt voor deze risico's aan het begin
van zijn beschouwingen over de te ver
wachten economische ontwikkelingen.
'Een bestendiging van de ontwikkeling tot
dusverre. Een voortgezette maar gematigde
groei in de industriële wereld draagt tezamen
met de verbeterde concurrentiepositie zorg
voor een verdere expansie van onze uitvoer.
Maar de internationale risico's hebben in ver
gelijking met een half jaar geleden nog weinig
aan betekenis ingeboet en blijven derhalve een
bedreiging voor de voortgang van het herstel'.
Het Planbureau rekent met een prijsdaling
voor gezinnen van rond 1,5 procent, een stijging
van de cao-lonen met 1 procent bij een nega
tieve prijscompensatie in dezelfde orde van
grootte en van 1,5 procent inclusief stijging van
het incidenteel loon (bij nieuwe banen en pro
motie en dergelijke).
Een aanzienlijke verbetering van de koop
kracht wordt eveneens voorzien: 3 procent (in
clusief incidenteel) voor de modale werknemer
in de bedr ij vensector, 1,5 procent voor de mini
ma, 1,5 a 2 procent (exclusief incidenteel) voor
de modale ambtenaar.
De investeringen van bedrijven zullen vol
gens de Macro Economische Verkenningen
(MEV) beduidend afnemen: een halvering.
De grootste groei lijkt zich voor te doen bij de
export van goederen. Met uitzondering van
energie (daling van 8 procent in hoeveelheid en
van 30 tot 35 procent in prijs) wordt een stijging
van de export met 5,5 procent geraamd. Door de
sterke positie van de gulden en een prijsdaling
van 2 procent komt ons land in steviger concur
rentieverhoudingen.
De ontwikkeling van bestedingen en invoer
leiden tot een stijging van de produktie van be
drijven met 2 a 2,5 procent, iets meer dan in de
twee voorgaande jaren. Zakelijke dienstverle
ning, handel en horeca mogen rekenen op een
groei van 3 procent.
De binnenlandse bestedingen nemen toe in
geheel Europa. Nederland vormt daarop geen
uitzondering. Particuliere consumptie en stij
gende investeringen - zij het minder dan ge
wenst - wijzen daarop. Maar de olieprijsdaling
kan roet in het eten gooien omdat investeringen
in de energiesector onder druk staan en lasten
verzwaringen onvermijdelijk zijn om ontspo
ring van de overheidsfinanciën te voorkomen.
.'Niettemin zet de produktiegroei naar ver
wachting door, houdt het werkgelegenheids-
herstel krachtig aan en kan de werkloosheid
verder dalen'.
Dissonant in dit redelijk optimstische geluid
vormt het overheidstekort. 'Het lijdt geen twij
fel dat in de komende jaren een straf begro
tingsbeleid de voorwaarde moet scheppen voor
evenwichtiger en minder kwetsbare verhou
dingen op het gebied van de overheidsfinan
ciën. Niet alleen met het doel het financierings
tekort naar een meer aanvaardbaar niveau te
rug te brengen, maar ook met het oogmerk de
nog steeds hoge collectieve druk te verminde
ren'.
'Op korte termijn gaat een dergelijk sane-
ringsbeleid vaak gepaard met tijdelijk verlies
van produktie en werkgelegenheid. Onvermij
delijk wanneer de tering naar de nering moet
worden gezet, maar ook noodzakelijk. Wanneer
althans het streven erop gericht blijft door
middel van verbetering van de economische
structuur groei en werkgelegenheid veilig te
stellen', aldus het Centraal Planbureau.
ONDERWIJS EN WETENSCHAPPEN 28202
SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENH. 18659
DEFENSIE 13658
VOLKSHUISVESTING/RUIMTELIJKE
ORDENING/MILIEU 16149
WELZIJ N/VOLKSGEZONDH7CULTUUR 11497
VERKEER EN WATERSTAAT 10206
ECONOMISCHE ZAKEN/LANDBOUW 6239
BINNENLANDSE ZAKEN 3952
BUITENLANDSE ZAKEN 4179
JUSTITIE 3326
DIVERSEN 65124
UITGAVEN VAN DE RIJKSOVERHEID 181240
In miljoenen gld. (excl all en aanm.)
financ.tekort is 42484
DEN HAAG - Burgemeesters van kleinere gemeenten schuiven
niet zomaar meer door naar de grotere gemeenten.
Minister van Dijk (Binnenlandse Zaken) wil een 'mobieler'
burgemeesterskorps. Daarom wil hij kandidaten voor een bur
gemeesterspost, die nog niet in het ambt zitten, meer de voor
keur geven.
Volgens Van Dijk is dat niet alleen beter voor de gemeenten
maar ook voor de burgemeesters. Hij is van plan om, net als zijn
voorgangers, in het zuiden van het land kandidaten van PvdA-
en WD-huize te laten voorgaan.
DEN HAAG - Rond 1 januari van het volgend jaar zal het kabi
net in een brief aan de Tweede Kamer concreet aangeven hoe en
waarop het in de jaren 1988 tot en met 1990 denkt te bezuinigen,
hoe het ambtenarenapparaat wordt ingekrompen, welke maat
regelen ter bestrijding van fraude en misbruik het denkt te ne
men en in welk tempo arbeidsduurverkorting en herbezetting
verwezenlijkt kunnen worden.
Voor deze mini-miljoenennota heeft het kabinet al enig voor
werk gedaan. In de Miljoenennota 1987 zijn precies de bedragen
voor bezuinigingen en beleidsintensiveringen per jaar vastge
legd.
Er blijkt uit, dat er in 1988 volgens de huidige inzichten nog 3,8
miljard moet worden omgebogen, in 1989 nog 3,6 miljard en in
1990 nog maar 1,7 miljard. Dat allies om van een financieringste
kort van 7,9 procent volgend jaar te dalen naar een tekort van
5,25 procent in 1990. Met nieuwe lastenverzwaringen wordt geen
rekening meer gehouden.
Het kabinet heeft ook al afgesproken waar bezuinigd moet
worden, zoals uit dit staatje blijkt:
1987
1988
1989
1990
rijksbegroting
2,4
4,3
6,0
6,6
arbeidsvoorwaarden ambtenaren
trendvolgers -
1,2
1,7
2,1
2,3
sociale Zekerheid
1,2
1,5
1,7
1,8
volksgezondheid
0,6
0,9
1,1
1,2
totaal
5,4
8,4
10,9
11,9
misbruik en fraude
0,6
1,6
2,0
verhoging inkomsten (btw-verhoging;voorraad-
vermogensaftrek
3,8
3,8
3,8
3,8
verkoop staatsdeelnemingen en
extra gasinzet
0,25
0,35
0,5
0,75
totaal
tekortbeperkende maatregelen
9,4
13,2
16,8
18,5
beleidsintensiveringen
0,5
0,8
1,0
1,2
saldo tekortbeperking en
intensivering
8,9
12,4
15,8
17,3
DEN HAAG - De 714 gemeenten in het
land krijgen volgend jaar iets meer
geld. De twaalf provincies daarentegen
leveren in als minister Van Dijk (Bin
nenlandse Zaken) zijn zin krijgt.
De gemeenten krijgen er op een to
taal van bijna 12 miljard 143 miljoen
bij. Tevens blijft het rijk tweederde
van de stijging van de bijstandskosten
vergoeden.
De grote gemeenten zijn daarmee
overigens niet tevreden. Die vinden dat
het rijk de stijging van de bijstands
kosten voor de volle honderd procent
moet vergoeden.
Maar zover wil Van Dijk niet gaan.
Hij wil alleen tweederde deel van de
extra apparaatskosten vergoeden om
dat een toename van het aantal bij
standscliënten een groei van het aantal
ambtenaren met zich meebrengt.
Voor de zogenaamde 'armlastige' ar-
tikel-12 gemeenten wordt Van Dijk nog
strenger. Gemeenten kunnen pas op
extra overheidssteun rekenen als ze
zelf de eigen inkomsten 'tot een rede
lijk' peil hebben opgevoerd. Onroe-
rend-goedbelasting, reinigingsheffing
en rioolrechten moeten dan maximaal
zijn. Voor de reinigingsrechten en het
rioolrecht betekent dit dat er kosten
dekkend gewerkt moet worden. De on
roerend goed-belasting moet gemid
deld 250 gulden per woning opbrengen,
eerder wil Van Dijk niet bijspringen.
Als na al die maatregelen het tekort
nog altijd meer dan 17 gulden per in
woner is wil Van Dijk praten over ex
tra steun.
Voor de provincies is het rijk nog
minder scheutig. Onder het motto dat
iedereen moet inleveren kondigt Van
Dijk aan dat de provincies er volgend
jaar nog eens 25 miljoen op achteruit
gaan op een totaal van 950 miljoen.
Uiteindelijk kan Noord-Brabant re
kenen op 112 miljoen en Zeeland op 65
miljoen.
DEN HAAG - 'Het financieringstekort is
een uiting van een onverantwoordelijke
en verwende samenleving die in haar
gedrag roofbouwachtige trekken ver
toonde en nog vertoont'.
Minister Ruding (Financiën) heeft
zich ook in zijn tweede periode voorge
nomen scherp te letten op de daling van
het financieringstekort. Hij legt daarop
in de Miljoenennnota 1987 alle nadruk,
maar verweert zich tegelijkertijd tegen
het verwijt van de Raad van State, dat
er in zijn vierde 'Nota over de toestand
van 's Rijksfinanciën' te weinig aan
dacht aan de bestrijding van de werk
loosheid wordt gegeven.
'Er is uitzicht op economisch herstel en
verbetering van de werkgelegenheid.
Het vertrouwen is gerechtvaardigd, de
economische situatie verbetert, de crisis
is gekeerd maar we zijn er nog lang niet.
Daarom moet het beleid van het kabi
net-Lubbers-I op hoofdlijnen worden
voortgezet: de overheidsuitgaven terug
dringen, de particuliere sector herstel
len, meer werk. Dat zijn doelstellingen
die zich uitstekend laten verenigen'.
In de Miljoenennota steekt 's rijks
schatkistbewaarder niet opder stoelen of
banken waar de grootste problemen lig
gen: de rentelast en de 'dramatische' da
ling van de aardgasopbrengst.
De aardgasbaten van het Rijk daalden
met 12,6 miljard gulden van 21,2 tot 8,6
miljard. Daarmee is 3 procent van het
nationaal inkomen of 8 procent van de
totale inkomsten van het Rijk gemoeid.
Ruding: 'De terugval benadrukt hoe
verslaafd we aan het gas zijn geweest'.
'Velen beseffen kennelijk nog onvol
doende dat het probleem zo enorm van
omvang is dat het in 1987 drastische
maatregelen vergt. Ook wordt onvol
doende beseft dat in Nederland verbete
ring van de economie en van de koop
kracht enerzijds en verzwakking van de
positie van de schatkist anderzijds hand
in hand gaan en één belangrijke oorzaak
gemeen hebben: de gedaalde energie
prijzen'.
De rentelast is Ruding eveneens een
toenemende zorg. In 1987 moet er 21,8
miljard rente betaald worden. Ruding:
'Met enig cynisme zou je kunnen zeggen
dat de rentebetaling - 50 miljoen per dag
- de belangrijkste staatsactiviteit is ge
worden'. Zelfs als de rentestand nog fors
daalt leidt een financieringstekort van
5,25 procent in 1990 tot rentelasten die
hoger zijn dan in 1986.
Ruding laat er geen twijfel over be
staan dat hij een financieringstekort van
5,25 procent in 1990 nog te hoog vindt.
'Ook dan zijn de overheidsfinanciën nog
niet uit de gevarenzone. Als het tekort
daarna niet verder wordt teruggedron
gen zal het Rijk tot na de eeuwwisseling
met een voortdurend oplopende staats
schuld worden geconfronteerd'.
Volgens de minister ligt er een dub
bele hypotheek op het terugdringen van
de overheidsuitgaven. Ze kunnen niet
langer gefinancierd worden uit de op
brengst van het aardgas. Financiering
uit staatsleningen drijft de rentelasten
nog verder op. Daarom is voor het kabi
net hét kernprobleem voor de komende
jaren: het verkleinen van de collectieve
uitgaven, zodat die gefinancierd kunnen
worden uit andere overheidsinkomsten
dan aardgas en leningen.
Bij de huidige stand van zaken moet
het Rijk gemiddeld 1 miljard per week
lenen. Ruding waarschuwt dat dit be
drag nog zal oplopen als men zich neer
legt bij een tekort van 5,25 procent na
1990. Om zijn waarschuwing kracht bij
te zetten heeft hij laten uitrekenen wat
er met de staatsschuld, de aflossingen en
de financieringsbehoefte van het Rijk in
miljarden guldens gebeurt bij drie ver
onderstelde hoogten van het financie
ringstekort.
DE eerste Miljoenennota van het tweede kabinet-Lubbers ken
merkt zich door een groot optimisme dat bij nadere beschouwing
blijkt te zijn gebouwd op het zwakke fundament van risicovolle
verwachtingen. De doelstellingen worden wel bekwaam geformu
leerd maar de weg er naar toe is vaag gemarkeerd. Dat geldt niet
alleen ten aanzien van de verwachtingen voor de werkloosheid,
maar eveneens voor de aangekondigde stijging van de koop-
kracht.
Hoofddoelstellingen voor Lubbers en zijn ministers zijn nog
steeds de bestrijding van de werkloosheid en het terugdringen
van het financieringstekort. Weinig verrassend in vergelijking met
het anderhalve maand geleden gepresenteerde regeerakkoord.
Toch is er duidelijk sprake van een acentverschuiving. In de re
geringsverklaring stond de bestrijding van de werkloosheid heel
centraal, terwijl nu het omlaag brengen van het financieringste
kort duidelijk tot eerste prioriteit is verheven. Hieruit mag worden
geconcludeerd dat minister van Financiën Ruding er in is ge
slaagd om zijn medekabinetsleden voor een deel op de knieën te
krijgen.
Rekenaar Ruding is een groot voorstander van het beperken
van de collectieve sector. Als het aan hem had gelegen zouden
er nog meer ombuigingen zijn doorgevoerd. Dat bleek politiek
echter onhaalbaar. Overigens bestaat er geen enkele twijfel aan
de noodzaak van bezuinigen. Alleen al de daling van de aardgas-
prijzen zorgt voor een inkomstenverlies van drie procent van het
nationaal inkomen. Het is echter vooral de wijze waarop wordt
bezuinigd die ter discussie kan worden gesteld. De geest van de
kille, cijfermatige benadering van Ruding is duidelijk waarneem
baar in de bezuinigingsmaatregelen. Uit de manier waarop wordt
gesnoeid in bijvoorbeeld onderwijs, volksgezondheid en sociaal-
culturele voorzieningen blijkt dat dit kabinet weinig maatschappij-
gevoelig is.
Een van de risicofactoren in de Miljoenennota is de voorspelde
economische groei die op zijn beurt weer moet zorgen voor stij
ging van de koopkracht. Algemeen bekend is dat die van veel
buitenlandse factoren afhankelijk is. De daling van de olieprijs
met een paar dollar kan reeds funest zijn voor de berekeningen
van Lubbers die met hun begroting 'tot op het bot' zijn gegaan.
Erg onzeker is ook de wereldhandel, die momenteel wat stag
neert. En dan spreken we nog niet over de hoogte van de rente
en de instabiele monetaire situatie (dollarkoers).
Ook de benadering van sociale partners lijkt niet erg reëel. Het
bedrijfsleven wordt gevraagd om meer te investeren, terwijl tege
lijkertijd een lastenverzwaring wordt opgelegd die de investe
ringsdrift ongetwijfeld zal intomen. En de vakbeweging wordt om
loonmatiging gevraagd, terwijl daar helemaal niets tegenover
wordt gesteld.
Terecht zegt het kabinet veel waarde te hechten aan het terug
dringen van de werkloosheid. Toch is er algemene twijfel aan de
haalbaarheid van de plannen die zijn ontwikkeld. Lubbers heeft
altijd gesteld dat in 1990 het aantal werklozen moet zijn terugge
drongen tot onder het half miljoen. Gisteren nog bevestigde hij
dat hij nog steeds achter zijn uitspraak staat.
Maar zelfs het CDA betwijfelt of in 1987 de beoogde verminde
ring met vijftigduizend kan worden bereikt. Het feit dat het kabinel
Lubbers minder dan voorheen hecht aan de plannen voor ar
beidsduurverkorting, spreekt in dat opzicht boekdelen.
In de vlakke troonrede wordt aan het begin en het einde verwe
zen naar de grote cultuurdrager en -brenger Desiderius Erasmus
en zijn uitstraling waar het onze traditionele verdraagzaamheid
betreft. Dat is heel ontroerend. Maar tussen begin en einde van
de troonrede is nauwelijks plaats voor veel Lof der Zotheid, daar
regeert de Lof der Nieuwe Zakelijkheid.
DEN HAAG - 'We moesten wel wat doen. Anders zou het finan
cieringstekort tot boven de tien procent zijn opgelopen. Dan zou
alles wat we in de afgelopen jaren bereikt hebben in één klap
ongedaan zijn gemaakt'.
Met die woorden verdedigt
minister Ruding het besluit
van het kabinet-Lubbers om
in 1987 'een zeer omvangrijk
pakket van tekort-verminde-
rende maatregelen' door te
voeren.
Van de in het regeerakkoord
afgesproken 18,5 miljard gul
den aan ombuigingen in 1987
tot en met 1990 (per saldo 17,3
miljard omdat voor nieuw be
leid 1,2 miljard is uitgetrok
ken) wordt volgend jaar al 12,2
miljard gerealiseerd.
Daarvan 5,4 miljard echte
bezuinigingen en 6,8 miljard
lastenverzwaring voor bur
gers en bedrijven.
De ministeries leveren 2,3 mil
jard in, de sociale zekerheid
door bevriezing van uitkerin
gen en door fraudebestrijding
1,2 miljard. Bevriezing van de
salarissen van ambtenaren en
trendvolgers levert 700 mil
joen op. Door minder premie
aan het ABP af te dragen
houdt het Rijk een half mil
jard in het laalje. In de ge
zondheidszorg wordt 600 mil
joen verdiend.
Verlaging van de vermogen
saftrek en afschaffing van de
voorraadaftrek levert 1,8 mil
jard op. Verhoging van het
lage (van 5 naar 6 procent) en
het hoge (van 19 naar 20 pro
cent) BTW-tarief 2,04 miljard.
Beide maatregelen gaan op 1
oktober aanstaande in.
Verhoging van de accijns op
benzine (met 9-cent per liter),
diesel, petroleum en huis
brandolie (met 7 cent per liter),
stookolie (met 2,5 cent per kilo)
en van de LPG-toeslag in de
motorrijtuigenbelasting
(overeenkomend met een ac
cijnsverhoging van 9 cent per
liter) brengt 830 miljoen op.
Die verhogingen gaan op 1 no
vember aanstaande in.
Omdat de gasprijs gekop
peld is aan de prijs van huis
brandolie en stookolie werkt
de accijnsverhoging door in de
gasprijs. Daardoor krijgt Ru
ding in 1987 nog eens 476 mil
joen binnen, in latere jaren Ijl
miljard.
Ruding heeft nog eens voor 11
miljard eenmalige inkomsten
ingeboekt. Voor dat bedrag
zullen in de begroting 1988 an
dere maatregelen moeten
worden bedacht Versnelde in
ning van belastingen brengt
600 miljoen op. Versnelde af
dracht van aardgas-gelden
door het Westduitse aardgas-
bedrijf 400 miljoen en een ge
ringere verlaging van de
aardgasprijs per 1 januari mo
gelijk 400 miljoen.
Het kabinet heeft, als stok
achter de deur, een wetsont
werp klaar liggen om per 1 ja
nuari tijdelijk accijns ovef
aardgas te kunnen heffen (op
brengst 680 miljoen). Maar lie
ver ziet het kabinet dat de
Gasunie en de VEGIN vrijwil
lig de voorziene verlaging van
de aardgasprijs voor kleinver
bruikers beperken met 6,2 cent
(exclusief BTW). Dan zou de
opbrengst voor de schatkist
350 miljoen zijn.
De aardgasprijs voor klein
verbruikers zou dan per 1 ja
nuari, exclusief BTW, kunnen
dalen van 50,1 cent tot w
cent. Per 1 juli zou de pr>Js
volgens de huidige raminge"
op 41,1 cent uitkomen.
WE BETALEN
Deelt
De vraag is echter of deze c
dekken. Daarom stelt het mie
ken een onderzoek in naar de
van de werkloosheidscijfers.
De groei van het aantal ba
nen bedraagt in 1987 90.000.
Daar staat tegenover een aan
bod van 55.000 nieuwe werk
nemers. Eigenlijk is dat aan
bod dubbel zo groot, maar ver
wacht wordt dat de helft zich
niet meldt, omdat men toch
geen kans heeft op werk. Een
groot aantal van de nieuwe
werknemers zal in deeltijd of
onder een andere flexibele
contractsvorm werken.
Tussen 1981 en 1985 nam het
aantal mensen met een deel
tijdbaan (minder dan 35 uur)
toe met 248.000. In diezelfde
tijd verdween voor 212.000
■mensen een volledige dienst
betrekking. Een op de vier
mensen werkt nu in deeltijd.
Zonder de opkomst van deze
vorm van werken zou het aan
tal werklozen 136.000 hoger
liggen.
Sterk is ook de groei van het
aantal mensen dat werkt op
afi
in
sei
ra:
mi
bn
me
VOi
is
gei
aa
als
dif
ex]
lijl
ter
doi
jae
ke
no
me
pk
Ka
in;
16(
DEN HAAG Het nieuwe stelsel
moet op 1 januari 1987 ingaan. Veri
financieel in de problemen brenger
Staatssecretaris De Graaf (Socia
Eerste Kamer, die de stelselherzien
tegen verdere vertraging.
De herziening levert in 1987 rom
1990 970 miljoen. In totaal moet op
gend jaar 1,2 miljard worden bezui
Een deel daarvan moet komen u
bruik en oneigenlijk gebruik. Er
Opsporing Fraude in Arbeidsver
deze Dienst zullen in 1987 rond 40 ai
Het kabinet wil nog dit jaar aa
hoe de opsporing in de sociale zek<
oen geregeld. De Graaf komt terug
keringsgerechtigden zelf de bewij
Niet alleen mensen met een WW-
ook andere uitkeringsgrechtigden
komen te vallen.
1EN HAAG - De sociale premies d;
erknemers houden gemiddeld bijii
e Portemonnee, voor werkgevers is
Opmerkelij kste stijger is de zieken
a..,Weer nadert. De voorspelling d
rnU, nverzekerinë en de vrijwillige
n„ is niet bewaarheid. De zie
eSrtrokken. tot 49.150 gulden. Ieder.
'er}t blijft in het ziekenfonds.
n h f men 'nteert op het overschot
P Oe fondsen.
^nries 1986-1987 in procenten
Iowverzekeringen:
gWw
W.!
AV
tWBz....
iektewmerSVerzekeringen:
"AO.. 6
'W-v
VW--
Wachtgeld
werkloosheid.!
l'ekenf ondspremie
Peel'fr!6 verzekeringen:
js üng vorstverlet bouw..
1 "regelingen
fotaal:
2t