■Ruding ligt overhoop met Raad van State Ruding moet miljard gulden per dag lenen CENTRAAL PLANBUREAU WAARSCHUWT VOOR RISICO'S Meer voor gemeenten, provincies leveren in WERKLOO Sociale pren INKOMSTEN UITGAVEN Burgemeesters honkvast Riskant optimisme Ruding: 'We moesten wel' FINANCIËN BELASTINGEN STAATSSCHULD BELASTINGVERLAGING OORZAAK VAN TWEESPALT Mini-miljoenennota in januari DPI STFiM COMMENTAAR Sociale stelsel DEN HAAG - 'Verloop van rente, dollarkoers en olieprijzen zullen in hoge mate bepalend zijn voor het beeld van de internationale conjunctuur in 1987. Dat geldt ook voor ons land. De waardevermin dering van de dollar en het ge daalde olieprijspeil hebben ingrij pende gevolgen'. Bezuinigingen Lastenverzwaringen Extra inkomsten Aardgasprijs M 3 DEN HAAG - De werkl maar niet in hoog tempo, dit jaar 110.000 mensen n twee jaar geleden. Het je uit op 710.000. Volgend ji naar 670.000. M 2 DEN HAAG - De Raad van State gelooft niet dat er in deze kabinetsperiode een be lastingverlaging komt. Het kabinet hanteert als uitgangspunt dat als het fi nancieringstekort voldoende is gedaald pas een afweging ge maakt kan worden tussen uit gaven en de daarvoor beschik bare gelden. Dat betekent in de praktijk, vreest de Raad, dat 'een verlaging van de be lastingtarieven in deze kabi netsperiode tot de onmogelijk heden zal behoren. Immers, een voldoende laag niveau van het financieringstekort zal ze ker niet in deze kabinetspe riode worden bereikt'. Minister Ruding (Financiën) is het daarmee oneens. In zijn reactie op het advies van de Raad van State wijst hij erop dat de kabinets-afspraken over het tempo waarin het fi nancieringstekort moet dalen (van 8 procent in 1987 naar 5,25 procent in 1990) het mogelijk maken elk jaar een keus te maken tussen verdere verla ging van het tekort en lasten verlichting. 'Het is bepaald niet uitge sloten dat de overheidsfinan ciën zich zo zullen ontwikke len dat deze keuzemogelijk heid zich tijdens de kabinets periode reëel zal voordoen, bijvoorbeeld als gevolg van een snellere economische groei dan verwacht of van een fors herstel van de olieprijzen', al dus Ruding. In zijn mondelinge toelich ting op de Miljoenennota wijst Ruding er nog eens nadrukk- kelijk op dat een lastenverla ging 'eerst moet worden ver diend door gunstiger ontwik kelingen dan voorzien of door meer bezuinigingen. Wanneer de ruimte er is moeten we die ook grijpen'. Overigens beschouwt hij het eventueel terugdraaien van de lastenverzwaring (BTW en ac- cijnzen op olieprodukten), die nog dit jaar wordt doorge voerd, ook als een echte las tenverlichting. De Raad van State is ook op Raad van State ..kritisch.. - FOTO ARCHIEF DE STEM andere punten van het kabi netsbeleid kritisch-waarschu- wend: Er zijn te weinig impulsen voor het herstel van de inves teringen van het bedrijfsleven. Het kabinet ontkent dat even wel. Er is in de Miljoenennota te weinig aandacht voor be stuurlijke decentralisatie en vermindering van regelge ving. Kabinet: afslanking overheidsapparaat levert daaraan een krachtige bijdra ge. Het beleid is omgeven met veel onzekerheden en het ri sico dat het anders uitpakt is daarom groot. Het kabinet er kent onzekerheden als de olie prijs, rentestand en dollar koers. Het kabinet heeft niet stil gestaan bij de vraag of en in welke mate bepaalde groepen in de bevolking en/of bepaalde beleidsterreinen door meer dan één bezuiniging worden getroffen. Het kabinet zegt dat er j uist heel selectief te werk is gegaan. De bezuinigingen zijn gezocht in die sectoren waar ze relatief het meest aanvaard baar worden geacht. Van on aanvaardbare opeenhoping van bezuinigingen en lasten verzwaringen voor groepen is geen sprake. Het bewijs levert de voor iedereen gunstige koopkracht-ontwikkeling. Het is niet raadzaam het aantal arbeidsplaatsen bij de overheid fors te verminderen als niet in samenhang daar mee besloten wordt tot afsto ten van taken, dan wel tot forse efficiency-maatregelen. Sluipende inkrimping van het overheidapparaat leidt tot on gecontroleerde vermindering van omvang of kwaliteit van de overheidzorg. Maar het ka binet gelooft dat afslanking zal dwingen tot kritische her oriëntatie van taken en werk wijze overheid. De kwaliteit komt niet in gevaar. Er is in de Miljoenennota opvallend weinig aandacht voor investeringen in de over heidssector. Wil men knelpun ten voorkomen dan zou het be leid daarvoor meer impulsen moeten geven. Het kabinet antwoordt dat overheidsinvesteringen al sinds het begin van de jaren zeventig dalen. Dat geeft aan dat het strakke begrotingsbe leid van de afgelopen jaren geen overwegende rol daarin heeft gespeeld. Het heeft meer te maken met lagere economi sche groei, verzadingingsver- schijnselen en overcapaciteit. Er wordt volgend jaar 800 mil joen méér uitgetrokken voor overheidsinvesteringen. Investeringen blijven achter In milioenen gld. (excl. afl. en aanm.) NA DIV. EN AFTREK ZIJN DE INKOMSTEN VAN DE RIJKSOVERHEID 138756 Het Centraal Planbureau waar schuwt voor deze risico's aan het begin van zijn beschouwingen over de te ver wachten economische ontwikkelingen. 'Een bestendiging van de ontwikkeling tot dusverre. Een voortgezette maar gematigde groei in de industriële wereld draagt tezamen met de verbeterde concurrentiepositie zorg voor een verdere expansie van onze uitvoer. Maar de internationale risico's hebben in ver gelijking met een half jaar geleden nog weinig aan betekenis ingeboet en blijven derhalve een bedreiging voor de voortgang van het herstel'. Het Planbureau rekent met een prijsdaling voor gezinnen van rond 1,5 procent, een stijging van de cao-lonen met 1 procent bij een nega tieve prijscompensatie in dezelfde orde van grootte en van 1,5 procent inclusief stijging van het incidenteel loon (bij nieuwe banen en pro motie en dergelijke). Een aanzienlijke verbetering van de koop kracht wordt eveneens voorzien: 3 procent (in clusief incidenteel) voor de modale werknemer in de bedr ij vensector, 1,5 procent voor de mini ma, 1,5 a 2 procent (exclusief incidenteel) voor de modale ambtenaar. De investeringen van bedrijven zullen vol gens de Macro Economische Verkenningen (MEV) beduidend afnemen: een halvering. De grootste groei lijkt zich voor te doen bij de export van goederen. Met uitzondering van energie (daling van 8 procent in hoeveelheid en van 30 tot 35 procent in prijs) wordt een stijging van de export met 5,5 procent geraamd. Door de sterke positie van de gulden en een prijsdaling van 2 procent komt ons land in steviger concur rentieverhoudingen. De ontwikkeling van bestedingen en invoer leiden tot een stijging van de produktie van be drijven met 2 a 2,5 procent, iets meer dan in de twee voorgaande jaren. Zakelijke dienstverle ning, handel en horeca mogen rekenen op een groei van 3 procent. De binnenlandse bestedingen nemen toe in geheel Europa. Nederland vormt daarop geen uitzondering. Particuliere consumptie en stij gende investeringen - zij het minder dan ge wenst - wijzen daarop. Maar de olieprijsdaling kan roet in het eten gooien omdat investeringen in de energiesector onder druk staan en lasten verzwaringen onvermijdelijk zijn om ontspo ring van de overheidsfinanciën te voorkomen. .'Niettemin zet de produktiegroei naar ver wachting door, houdt het werkgelegenheids- herstel krachtig aan en kan de werkloosheid verder dalen'. Dissonant in dit redelijk optimstische geluid vormt het overheidstekort. 'Het lijdt geen twij fel dat in de komende jaren een straf begro tingsbeleid de voorwaarde moet scheppen voor evenwichtiger en minder kwetsbare verhou dingen op het gebied van de overheidsfinan ciën. Niet alleen met het doel het financierings tekort naar een meer aanvaardbaar niveau te rug te brengen, maar ook met het oogmerk de nog steeds hoge collectieve druk te verminde ren'. 'Op korte termijn gaat een dergelijk sane- ringsbeleid vaak gepaard met tijdelijk verlies van produktie en werkgelegenheid. Onvermij delijk wanneer de tering naar de nering moet worden gezet, maar ook noodzakelijk. Wanneer althans het streven erop gericht blijft door middel van verbetering van de economische structuur groei en werkgelegenheid veilig te stellen', aldus het Centraal Planbureau. ONDERWIJS EN WETENSCHAPPEN 28202 SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENH. 18659 DEFENSIE 13658 VOLKSHUISVESTING/RUIMTELIJKE ORDENING/MILIEU 16149 WELZIJ N/VOLKSGEZONDH7CULTUUR 11497 VERKEER EN WATERSTAAT 10206 ECONOMISCHE ZAKEN/LANDBOUW 6239 BINNENLANDSE ZAKEN 3952 BUITENLANDSE ZAKEN 4179 JUSTITIE 3326 DIVERSEN 65124 UITGAVEN VAN DE RIJKSOVERHEID 181240 In miljoenen gld. (excl all en aanm.) financ.tekort is 42484 DEN HAAG - Burgemeesters van kleinere gemeenten schuiven niet zomaar meer door naar de grotere gemeenten. Minister van Dijk (Binnenlandse Zaken) wil een 'mobieler' burgemeesterskorps. Daarom wil hij kandidaten voor een bur gemeesterspost, die nog niet in het ambt zitten, meer de voor keur geven. Volgens Van Dijk is dat niet alleen beter voor de gemeenten maar ook voor de burgemeesters. Hij is van plan om, net als zijn voorgangers, in het zuiden van het land kandidaten van PvdA- en WD-huize te laten voorgaan. DEN HAAG - Rond 1 januari van het volgend jaar zal het kabi net in een brief aan de Tweede Kamer concreet aangeven hoe en waarop het in de jaren 1988 tot en met 1990 denkt te bezuinigen, hoe het ambtenarenapparaat wordt ingekrompen, welke maat regelen ter bestrijding van fraude en misbruik het denkt te ne men en in welk tempo arbeidsduurverkorting en herbezetting verwezenlijkt kunnen worden. Voor deze mini-miljoenennota heeft het kabinet al enig voor werk gedaan. In de Miljoenennota 1987 zijn precies de bedragen voor bezuinigingen en beleidsintensiveringen per jaar vastge legd. Er blijkt uit, dat er in 1988 volgens de huidige inzichten nog 3,8 miljard moet worden omgebogen, in 1989 nog 3,6 miljard en in 1990 nog maar 1,7 miljard. Dat allies om van een financieringste kort van 7,9 procent volgend jaar te dalen naar een tekort van 5,25 procent in 1990. Met nieuwe lastenverzwaringen wordt geen rekening meer gehouden. Het kabinet heeft ook al afgesproken waar bezuinigd moet worden, zoals uit dit staatje blijkt: 1987 1988 1989 1990 rijksbegroting 2,4 4,3 6,0 6,6 arbeidsvoorwaarden ambtenaren trendvolgers - 1,2 1,7 2,1 2,3 sociale Zekerheid 1,2 1,5 1,7 1,8 volksgezondheid 0,6 0,9 1,1 1,2 totaal 5,4 8,4 10,9 11,9 misbruik en fraude 0,6 1,6 2,0 verhoging inkomsten (btw-verhoging;voorraad- vermogensaftrek 3,8 3,8 3,8 3,8 verkoop staatsdeelnemingen en extra gasinzet 0,25 0,35 0,5 0,75 totaal tekortbeperkende maatregelen 9,4 13,2 16,8 18,5 beleidsintensiveringen 0,5 0,8 1,0 1,2 saldo tekortbeperking en intensivering 8,9 12,4 15,8 17,3 DEN HAAG - De 714 gemeenten in het land krijgen volgend jaar iets meer geld. De twaalf provincies daarentegen leveren in als minister Van Dijk (Bin nenlandse Zaken) zijn zin krijgt. De gemeenten krijgen er op een to taal van bijna 12 miljard 143 miljoen bij. Tevens blijft het rijk tweederde van de stijging van de bijstandskosten vergoeden. De grote gemeenten zijn daarmee overigens niet tevreden. Die vinden dat het rijk de stijging van de bijstands kosten voor de volle honderd procent moet vergoeden. Maar zover wil Van Dijk niet gaan. Hij wil alleen tweederde deel van de extra apparaatskosten vergoeden om dat een toename van het aantal bij standscliënten een groei van het aantal ambtenaren met zich meebrengt. Voor de zogenaamde 'armlastige' ar- tikel-12 gemeenten wordt Van Dijk nog strenger. Gemeenten kunnen pas op extra overheidssteun rekenen als ze zelf de eigen inkomsten 'tot een rede lijk' peil hebben opgevoerd. Onroe- rend-goedbelasting, reinigingsheffing en rioolrechten moeten dan maximaal zijn. Voor de reinigingsrechten en het rioolrecht betekent dit dat er kosten dekkend gewerkt moet worden. De on roerend goed-belasting moet gemid deld 250 gulden per woning opbrengen, eerder wil Van Dijk niet bijspringen. Als na al die maatregelen het tekort nog altijd meer dan 17 gulden per in woner is wil Van Dijk praten over ex tra steun. Voor de provincies is het rijk nog minder scheutig. Onder het motto dat iedereen moet inleveren kondigt Van Dijk aan dat de provincies er volgend jaar nog eens 25 miljoen op achteruit gaan op een totaal van 950 miljoen. Uiteindelijk kan Noord-Brabant re kenen op 112 miljoen en Zeeland op 65 miljoen. DEN HAAG - 'Het financieringstekort is een uiting van een onverantwoordelijke en verwende samenleving die in haar gedrag roofbouwachtige trekken ver toonde en nog vertoont'. Minister Ruding (Financiën) heeft zich ook in zijn tweede periode voorge nomen scherp te letten op de daling van het financieringstekort. Hij legt daarop in de Miljoenennnota 1987 alle nadruk, maar verweert zich tegelijkertijd tegen het verwijt van de Raad van State, dat er in zijn vierde 'Nota over de toestand van 's Rijksfinanciën' te weinig aan dacht aan de bestrijding van de werk loosheid wordt gegeven. 'Er is uitzicht op economisch herstel en verbetering van de werkgelegenheid. Het vertrouwen is gerechtvaardigd, de economische situatie verbetert, de crisis is gekeerd maar we zijn er nog lang niet. Daarom moet het beleid van het kabi net-Lubbers-I op hoofdlijnen worden voortgezet: de overheidsuitgaven terug dringen, de particuliere sector herstel len, meer werk. Dat zijn doelstellingen die zich uitstekend laten verenigen'. In de Miljoenennota steekt 's rijks schatkistbewaarder niet opder stoelen of banken waar de grootste problemen lig gen: de rentelast en de 'dramatische' da ling van de aardgasopbrengst. De aardgasbaten van het Rijk daalden met 12,6 miljard gulden van 21,2 tot 8,6 miljard. Daarmee is 3 procent van het nationaal inkomen of 8 procent van de totale inkomsten van het Rijk gemoeid. Ruding: 'De terugval benadrukt hoe verslaafd we aan het gas zijn geweest'. 'Velen beseffen kennelijk nog onvol doende dat het probleem zo enorm van omvang is dat het in 1987 drastische maatregelen vergt. Ook wordt onvol doende beseft dat in Nederland verbete ring van de economie en van de koop kracht enerzijds en verzwakking van de positie van de schatkist anderzijds hand in hand gaan en één belangrijke oorzaak gemeen hebben: de gedaalde energie prijzen'. De rentelast is Ruding eveneens een toenemende zorg. In 1987 moet er 21,8 miljard rente betaald worden. Ruding: 'Met enig cynisme zou je kunnen zeggen dat de rentebetaling - 50 miljoen per dag - de belangrijkste staatsactiviteit is ge worden'. Zelfs als de rentestand nog fors daalt leidt een financieringstekort van 5,25 procent in 1990 tot rentelasten die hoger zijn dan in 1986. Ruding laat er geen twijfel over be staan dat hij een financieringstekort van 5,25 procent in 1990 nog te hoog vindt. 'Ook dan zijn de overheidsfinanciën nog niet uit de gevarenzone. Als het tekort daarna niet verder wordt teruggedron gen zal het Rijk tot na de eeuwwisseling met een voortdurend oplopende staats schuld worden geconfronteerd'. Volgens de minister ligt er een dub bele hypotheek op het terugdringen van de overheidsuitgaven. Ze kunnen niet langer gefinancierd worden uit de op brengst van het aardgas. Financiering uit staatsleningen drijft de rentelasten nog verder op. Daarom is voor het kabi net hét kernprobleem voor de komende jaren: het verkleinen van de collectieve uitgaven, zodat die gefinancierd kunnen worden uit andere overheidsinkomsten dan aardgas en leningen. Bij de huidige stand van zaken moet het Rijk gemiddeld 1 miljard per week lenen. Ruding waarschuwt dat dit be drag nog zal oplopen als men zich neer legt bij een tekort van 5,25 procent na 1990. Om zijn waarschuwing kracht bij te zetten heeft hij laten uitrekenen wat er met de staatsschuld, de aflossingen en de financieringsbehoefte van het Rijk in miljarden guldens gebeurt bij drie ver onderstelde hoogten van het financie ringstekort. DE eerste Miljoenennota van het tweede kabinet-Lubbers ken merkt zich door een groot optimisme dat bij nadere beschouwing blijkt te zijn gebouwd op het zwakke fundament van risicovolle verwachtingen. De doelstellingen worden wel bekwaam geformu leerd maar de weg er naar toe is vaag gemarkeerd. Dat geldt niet alleen ten aanzien van de verwachtingen voor de werkloosheid, maar eveneens voor de aangekondigde stijging van de koop- kracht. Hoofddoelstellingen voor Lubbers en zijn ministers zijn nog steeds de bestrijding van de werkloosheid en het terugdringen van het financieringstekort. Weinig verrassend in vergelijking met het anderhalve maand geleden gepresenteerde regeerakkoord. Toch is er duidelijk sprake van een acentverschuiving. In de re geringsverklaring stond de bestrijding van de werkloosheid heel centraal, terwijl nu het omlaag brengen van het financieringste kort duidelijk tot eerste prioriteit is verheven. Hieruit mag worden geconcludeerd dat minister van Financiën Ruding er in is ge slaagd om zijn medekabinetsleden voor een deel op de knieën te krijgen. Rekenaar Ruding is een groot voorstander van het beperken van de collectieve sector. Als het aan hem had gelegen zouden er nog meer ombuigingen zijn doorgevoerd. Dat bleek politiek echter onhaalbaar. Overigens bestaat er geen enkele twijfel aan de noodzaak van bezuinigen. Alleen al de daling van de aardgas- prijzen zorgt voor een inkomstenverlies van drie procent van het nationaal inkomen. Het is echter vooral de wijze waarop wordt bezuinigd die ter discussie kan worden gesteld. De geest van de kille, cijfermatige benadering van Ruding is duidelijk waarneem baar in de bezuinigingsmaatregelen. Uit de manier waarop wordt gesnoeid in bijvoorbeeld onderwijs, volksgezondheid en sociaal- culturele voorzieningen blijkt dat dit kabinet weinig maatschappij- gevoelig is. Een van de risicofactoren in de Miljoenennota is de voorspelde economische groei die op zijn beurt weer moet zorgen voor stij ging van de koopkracht. Algemeen bekend is dat die van veel buitenlandse factoren afhankelijk is. De daling van de olieprijs met een paar dollar kan reeds funest zijn voor de berekeningen van Lubbers die met hun begroting 'tot op het bot' zijn gegaan. Erg onzeker is ook de wereldhandel, die momenteel wat stag neert. En dan spreken we nog niet over de hoogte van de rente en de instabiele monetaire situatie (dollarkoers). Ook de benadering van sociale partners lijkt niet erg reëel. Het bedrijfsleven wordt gevraagd om meer te investeren, terwijl tege lijkertijd een lastenverzwaring wordt opgelegd die de investe ringsdrift ongetwijfeld zal intomen. En de vakbeweging wordt om loonmatiging gevraagd, terwijl daar helemaal niets tegenover wordt gesteld. Terecht zegt het kabinet veel waarde te hechten aan het terug dringen van de werkloosheid. Toch is er algemene twijfel aan de haalbaarheid van de plannen die zijn ontwikkeld. Lubbers heeft altijd gesteld dat in 1990 het aantal werklozen moet zijn terugge drongen tot onder het half miljoen. Gisteren nog bevestigde hij dat hij nog steeds achter zijn uitspraak staat. Maar zelfs het CDA betwijfelt of in 1987 de beoogde verminde ring met vijftigduizend kan worden bereikt. Het feit dat het kabinel Lubbers minder dan voorheen hecht aan de plannen voor ar beidsduurverkorting, spreekt in dat opzicht boekdelen. In de vlakke troonrede wordt aan het begin en het einde verwe zen naar de grote cultuurdrager en -brenger Desiderius Erasmus en zijn uitstraling waar het onze traditionele verdraagzaamheid betreft. Dat is heel ontroerend. Maar tussen begin en einde van de troonrede is nauwelijks plaats voor veel Lof der Zotheid, daar regeert de Lof der Nieuwe Zakelijkheid. DEN HAAG - 'We moesten wel wat doen. Anders zou het finan cieringstekort tot boven de tien procent zijn opgelopen. Dan zou alles wat we in de afgelopen jaren bereikt hebben in één klap ongedaan zijn gemaakt'. Met die woorden verdedigt minister Ruding het besluit van het kabinet-Lubbers om in 1987 'een zeer omvangrijk pakket van tekort-verminde- rende maatregelen' door te voeren. Van de in het regeerakkoord afgesproken 18,5 miljard gul den aan ombuigingen in 1987 tot en met 1990 (per saldo 17,3 miljard omdat voor nieuw be leid 1,2 miljard is uitgetrok ken) wordt volgend jaar al 12,2 miljard gerealiseerd. Daarvan 5,4 miljard echte bezuinigingen en 6,8 miljard lastenverzwaring voor bur gers en bedrijven. De ministeries leveren 2,3 mil jard in, de sociale zekerheid door bevriezing van uitkerin gen en door fraudebestrijding 1,2 miljard. Bevriezing van de salarissen van ambtenaren en trendvolgers levert 700 mil joen op. Door minder premie aan het ABP af te dragen houdt het Rijk een half mil jard in het laalje. In de ge zondheidszorg wordt 600 mil joen verdiend. Verlaging van de vermogen saftrek en afschaffing van de voorraadaftrek levert 1,8 mil jard op. Verhoging van het lage (van 5 naar 6 procent) en het hoge (van 19 naar 20 pro cent) BTW-tarief 2,04 miljard. Beide maatregelen gaan op 1 oktober aanstaande in. Verhoging van de accijns op benzine (met 9-cent per liter), diesel, petroleum en huis brandolie (met 7 cent per liter), stookolie (met 2,5 cent per kilo) en van de LPG-toeslag in de motorrijtuigenbelasting (overeenkomend met een ac cijnsverhoging van 9 cent per liter) brengt 830 miljoen op. Die verhogingen gaan op 1 no vember aanstaande in. Omdat de gasprijs gekop peld is aan de prijs van huis brandolie en stookolie werkt de accijnsverhoging door in de gasprijs. Daardoor krijgt Ru ding in 1987 nog eens 476 mil joen binnen, in latere jaren Ijl miljard. Ruding heeft nog eens voor 11 miljard eenmalige inkomsten ingeboekt. Voor dat bedrag zullen in de begroting 1988 an dere maatregelen moeten worden bedacht Versnelde in ning van belastingen brengt 600 miljoen op. Versnelde af dracht van aardgas-gelden door het Westduitse aardgas- bedrijf 400 miljoen en een ge ringere verlaging van de aardgasprijs per 1 januari mo gelijk 400 miljoen. Het kabinet heeft, als stok achter de deur, een wetsont werp klaar liggen om per 1 ja nuari tijdelijk accijns ovef aardgas te kunnen heffen (op brengst 680 miljoen). Maar lie ver ziet het kabinet dat de Gasunie en de VEGIN vrijwil lig de voorziene verlaging van de aardgasprijs voor kleinver bruikers beperken met 6,2 cent (exclusief BTW). Dan zou de opbrengst voor de schatkist 350 miljoen zijn. De aardgasprijs voor klein verbruikers zou dan per 1 ja nuari, exclusief BTW, kunnen dalen van 50,1 cent tot w cent. Per 1 juli zou de pr>Js volgens de huidige raminge" op 41,1 cent uitkomen. WE BETALEN Deelt De vraag is echter of deze c dekken. Daarom stelt het mie ken een onderzoek in naar de van de werkloosheidscijfers. De groei van het aantal ba nen bedraagt in 1987 90.000. Daar staat tegenover een aan bod van 55.000 nieuwe werk nemers. Eigenlijk is dat aan bod dubbel zo groot, maar ver wacht wordt dat de helft zich niet meldt, omdat men toch geen kans heeft op werk. Een groot aantal van de nieuwe werknemers zal in deeltijd of onder een andere flexibele contractsvorm werken. Tussen 1981 en 1985 nam het aantal mensen met een deel tijdbaan (minder dan 35 uur) toe met 248.000. In diezelfde tijd verdween voor 212.000 ■mensen een volledige dienst betrekking. Een op de vier mensen werkt nu in deeltijd. Zonder de opkomst van deze vorm van werken zou het aan tal werklozen 136.000 hoger liggen. Sterk is ook de groei van het aantal mensen dat werkt op afi in sei ra: mi bn me VOi is gei aa als dif ex] lijl ter doi jae ke no me pk Ka in; 16( DEN HAAG Het nieuwe stelsel moet op 1 januari 1987 ingaan. Veri financieel in de problemen brenger Staatssecretaris De Graaf (Socia Eerste Kamer, die de stelselherzien tegen verdere vertraging. De herziening levert in 1987 rom 1990 970 miljoen. In totaal moet op gend jaar 1,2 miljard worden bezui Een deel daarvan moet komen u bruik en oneigenlijk gebruik. Er Opsporing Fraude in Arbeidsver deze Dienst zullen in 1987 rond 40 ai Het kabinet wil nog dit jaar aa hoe de opsporing in de sociale zek< oen geregeld. De Graaf komt terug keringsgerechtigden zelf de bewij Niet alleen mensen met een WW- ook andere uitkeringsgrechtigden komen te vallen. 1EN HAAG - De sociale premies d; erknemers houden gemiddeld bijii e Portemonnee, voor werkgevers is Opmerkelij kste stijger is de zieken a..,Weer nadert. De voorspelling d rnU, nverzekerinë en de vrijwillige n„ is niet bewaarheid. De zie eSrtrokken. tot 49.150 gulden. Ieder. 'er}t blijft in het ziekenfonds. n h f men 'nteert op het overschot P Oe fondsen. ^nries 1986-1987 in procenten Iowverzekeringen: gWw W.! AV tWBz.... iektewmerSVerzekeringen: "AO.. 6 'W-v VW-- Wachtgeld werkloosheid.! l'ekenf ondspremie Peel'fr!6 verzekeringen: js üng vorstverlet bouw.. 1 "regelingen fotaal: 2t

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 10