Tina Turner houdt succesformule vast AAK Grace Jones, fotomodel, zangeres en filmster: Ondertiteling NOS-journaal afhankelijk van steun WVC Karei van de Graaf opgenomen in AVRO's Televizier Prinsjesdag ii DINSDAG 16 SEPTEMBER 1986 PAGINA GIDS 1 „Shit, is net een nagel gebroken". Grace Jones trekt vlug haar zwarte handschoenen aan, die haar nog wat gevaarlijker doen uitzien. Niette min zit ze er ontspannen bij. De camera's zijn even niet op haar gericht, en dat maakt wel enig verschil. Ze wil slechts gefotografeerd worden op het moment dat zij er het teken toe geeft. Zodat alleen zij kan bepa len hoe ze eruit ziet. Discussie daarover is uitgesloten. Vamp ïer Koel Feminisme New York Vakantie Ashford Simpson NEDERLAND 1 NEDERLAND 2 Suske en Wiske: „I Üambone „Romanschrijven en wijsheid zijn 2 verschillende dingen. De volmaakte wijze zal geen roman schrijven; hij schrijft helemaal niet W.F. Hermans, romancier. 'Met je lichaam moet je werken als met een kunstobject' Door Jo Cortenraedt Grace Jones: „De vrouw moet haar tanden laten zien". Op haar manier of niet. Ron Brandsteder kan erover mee praten. Hij wilde Grace niet op haar wenken bedienen, en weg was de ster van de avond. Mensen die haar niet aan staan, merken dat ook prompt. Ze wil er nu nauwelijks op in gaan, omdat ze het te onbe langrijk vindt. „Ik herinner me alleen nog dat die man me wat boers en onbeholpen be naderde. Toen had ik er al geen zin meer in." Grace Jones heeft wel an dere dingen aan haar hoofd dan een optreden in een Ne derlands quizprogramma. Veel tijd heeft ze nti ook niet. Grace Jones, de ongrijpbare zwarte panter, heeft het hoog ste bereikt in de muziekwe reld, is een van 's werelds top- mannequins en werkt nu hard aan een succesvolle filmcar rière. Haar begeleiders hangen zenuwachtig om haar heen, maar zelf neemt ze er het ge mak van. Ondanks alle bui tenaardse verschijningen, die ze al eens heeft aangenomen, komt ze heel gewoontjes over, de rust zelve. Ze is klaar met de opnamen voor de film 'Vamp', en is daar heel tevreden over. „Het is een horror-komedie met sex en bovennatuurlijke verschijnse len. Ik speel daarin de rol van Katrina, een vampier die al honderden jaren in een eroti sche club optreedt." Ze zegt het met een grijns van, wat dacht je daarvan? Grace Jones is een bijzonder merkwaardig fenomeen. Daar heeft ze zelf ook hard aan ge- HILVERSUM (ANP) - Definitieve invoering van ondertiteling bij het NOS-journaal via Teletekst, is afhankelijk van de financiële steun die het ministerie van WVC daarvoor wenst uit te trekken. Tijdens de vergadering van het NOS-bestuur zei commissaris Beu gels dat de ondertiteling binnen enkele maanden ingevoerd kan worden als minister Brinkman zich garant wil stellen voor de kosten, die geraamd worden op ruwweg 3,5 ton. Brinkman heeft nog onlangs op aandrang van de Tweede Kamer de NOS laten weten een voorstander te zijn van invoering. De NOS heeft inmiddels de minister een brief geschreven waarin de mogelijkheden worden opgesomd met de daaraan verbonden kosten. Zelf zegt de NOS vanwege de krappe finan ciële middelen niet in staat te zijn het project te bekostigen. Zoals bekend heeft de NOS eerder dit jaar een proef genomen gedurende drie maanden. Deze proef is bij de doelgroe pen, doven en slechthorenden, goed aange slagen. Het journaal zal overigens begin volgend jaar wat vernieuwingen ondergaan. Op het ogenblik is de journaalredactie bezig met ex perimentjes, zoals de korte vraaggesprek] es vanuit de journaalstudio met mensen die zich in hulpstudio's bevinden, elders in het land. De experimenten zijn met name bedoeld om het half elf journaal wat te verlevendigen. sleuteld. Geboren als derde kind in een gezin van zeven op Jamaica, verhuisde ze op haar twaalfde met de hele familie naar New York. Ze studeerde aan de universiteit van Syra cuse, maar ontdekte halfweg het theater. Uiteindelijk kwam ze bij een modellenbu reau terecht, maar vanwege haar ongewone voorkomen kreeg ze maar weinig aanbie dingen. Ze besloot naar Parijs te gaan en binnen drie maan den had ze de doorbraak be reikt. Ze verscheen op de covers van Vogui, Elle en Der Stern. Vanaf die tijd stapte de Franse mode-ontwerper Jean- Paul Goude in haar leven, en hij maakte van Grace een spe ciale creatie. Hij zorgde niet alleen voor de kleding, maar voor haar hele image. In die tijd nam ze ook haar eerste plaatje op en binnen een jaar lag haar eerste elpee 'Portfo lio' in de winkel. Er zouden er nog zes volgen, waaronder de absolute knaller 'Night Club bing' met de hit van 1981 'Pull up to the bumper'. Maar Grace Jones - inmid dels 33 - is méér dan een suc cesvolle zangeres en fotomo del/mannequin. Ze trekt vooral de aandacht door haar hang naar het excentrieke. Sommigen denken zelfs dat ze volslagen krankjorem is, maar hebben niet in de gaten dat deze juffrouw heel koel en be wust haar carrière uitstippelt. Dat beaamt ze zelf ook: „De meeste mensen doen te weinig met hun uiterlijk. Met je li chaam moet je werken als met een kunstobject. Het is voor mij een uitdaging om mijn uiterlijk steeds weer te veran deren. Alleen al met make-up kun je oneindig veel dingen doen. Voor de film 'Vamp' heb ik me helemaal gefocused op Afrikaanse en Oosterse beel tenissen. Ik speel een vrouw die gevoel voor humor heeft en een nareist is. Dat kost mij dus niet zoveel moeite." De rol van Katrina spreekt haar des te meer aan omdat het in ieder geval een vrouw is waar pit in zit, ook al is het al lemaal wat onrealistisch. „Ik vind het uiterst vervelend om zwakke vrouwen te spelen", zegt ze welgemeend. Haar bruine ogen verraden geen en kele twijfel. „Vrouwen zijn in de historie altijd machtig ge weest, maar ze hebben het zich vaak niet gerealiseerd." Grace op de feministische toer? „What's in a name", ver zucht ze. „Feminisme is een holle term. Je kunt er zoveel verschillende dingen mee be doelen. Vrouwen die zichzelf onooglijk maken en in elke man een verkrachter zien, noemen zich feminist. Andere vrouwen die zich als een pauw uitdossen om de mannen gek te maken, noemen zich ook fe minist omdat ze het initiatief durven nemen. Het behagen van een man hoeft op zich niet vrouw-onwaardig te zijn. Als de vrouw maar zorgt dat ze de touwtjes in handen houdt en zich niet de les laat lezen. Ze moet af en toe haar tanden la ten zien. Veel vrouwen die in de hoek komen waar soms let terlijk de klappen vallen, zijn dat volgens mij vaak zelf schuld. Ik denk dat het be langrijk is dat je voor jezelf durft op te komen. Dat geldt trouwens voor mannen net zo goed als voor vrouwen. De meeste mensen blijven ze eng in hun rolletje steken, dat ze van huis hebben meegekregen. Terwijl niets leuker is dan af en toe verschillende gedaantes aan te nemen en uit je rol te vallen. Dat soort mensen is voor mij het interessantste. Wat heb ik aan al die zoge- - FOTO GUY VAN GRINSVEN naamde macho's en trutten. Niets toch?" Dat ze zelf het gevaar loopt alleen vanwege haar futuristi sche uiterlijk te worden geko zen voor de film - gezien haar rollen in 'Conan the Destroyer' en 'A View to a Kill' - onder kent ze wel. „Voor een deel is dat natuurlijk zo, maar voor mij is het belangrijk dat mijn uiterlijk ook mijn innerlijk vertaalt. Dat betekent voor mezelf dat ik niet als mooie domme gans hoef op te dra ven. Ik meen trouwens in alle bescheidenheid dat ik dat image ook nooit gehad heb." De managers vinden het zo langzamerhand genoeg ge weest. Het fotowerk wacht maar Grace wil nog wel even twee minuten blijven zitten. De toekomst? „Ik heb meer plannen dan tijd. Er staan nieuwe films op stapel, ik werk aan een nieuwe elpee en ook heb ik nog serieuze plan nen voor een gecombineerde show met zang en dans. Daar mee begin ik in New York, want dat blijft mijn thuisba sis." Ook nadat Parijs de basis werd een glanzende carrière? „Ja, het is misschien wel zo dat ze in Europa meer smaak heb ben dan in Amerika. Anders had ik hier niet zoveel succes gehad, hahaha. Niettemin heeft New York zijn aantrek kingskracht op mij behouden. Een heel gekke stad die verder weinig met Amerika te maken heeft. In New York is alles mogelijk. In zo'n entourage doe ik de meeste inspiratie op." Vervolgens lijkt het alsof ze op een knop drukt en er een heel andere Grace Jones tevoor schijn komt. Niet meer het ge wone mens met wie serieus te praten valt, maar een ijzig fo tomodel dat wegdroomt in het flitslicht. Fotogeniek, dat wel. Karé van de Graaf. - FOTO GEfi DIJKSTRA Van onze rtv-redactie HILVERSUM - De AVRO continueert in het ko mende seizoen haar be langrijkste programma's en heeft daar weinig nieuws aan toe te voegen. De omroep heeft deze win ter de dinsdag als vaste dag. het meest opvallende is het verdwijnen van de praatshow van Karei van de Graaf, die vorig seizoen af en toe voor vuurwerk zorgde. Karei van de Graaf is nu opgenomen in de redactie van het actualiteitenpro gramma 'AVRO's Televi zier'. Hij behandelt daarin samen met Ria Bremer de langere onderwerpen. Ac tuele reportages worden gedaan door Mark Blaisse en Pieter "arekamp. De eind redactie van 'AVRO's Televizier' is inhanden van Bart in 't Hout. Hoewel de AVRO nooit officieel nededelingen naar buiten heeft gedaan, was het vorig sdzoen al duidelijk dat directeur Wibo van de Linde niet ïappy was met de formule van de praatshow van Karei vin de Graaff. In grote lijnen ziet het programma vin de AVRO er op de vaste dinsdag als volgt uit: de midd.g begint met een serie, gevolgd door 'AVRO's Service Stóion' (met Cathe rine Keyl en Amanda Spoel) en 'Kokerellen' tot het Journaal van half zes. Daarna wekelijks 45 minuten 'Toppp'. Presentator Bas Westerweel volgt Kas van Ierssel >p. De popshow wordt gebaseerd op de keuze van kijken en luisteraars. Leonie Sazias presenteert in iedere afleering een pop- muziek-kwis. Daarna komen de 'Fabelteskrant' en de animatiereeks 'de Bluffers' die om de wek wordt afge wisseld door 'Wordt Vervolgd' en 'Sportpéiorama.' (19.30 uur). Na het Journaal van 8 uur brengen Jos Brink en Sandra Reemer tienmaal 'Wedden dat... Mies Bouw man keert achtmaal met haar 'Hoofdrol' trug en er ko men zeven muziekprodukties onder de titeïAVRO's Mu sic Hall' met Pim Jacobs als presentator, taste onderde len van deze avond zijn 'AVRO's Televiziersn 'Ontdek je plekje.' Nieuw op de maandag (wisselavond) is he toeristische programma 'Inpakken en wegwezen' waan Ruud ter Weijden de kijkers informeert over vakantieestemmin gen. Ria Bremer's 'Vinger aan de pols' en >im Jacobs 'Reis om de wereld in 80 vragen' worden x>k in het nieuwe seizoen gehandhaafd evenals 'Opspring Ver zocht.' Tweemaal in de maand presenteert FredOster het nieuwe spelletje, uit Amerika overgewaaid, 'Pljs je rijk.' Op 9 december zendt de AVRO een themapogramma over psychiatrie uit met als speciaal geval ee sucidale patient die in zijn voornemen door de Wet wort geblok keerd. De AVRO brengt een reeks miniseries. De eerte is 'Het geheim van de Wadden', een tiendelige Duitssavontu- renserie naar het boek van Erskine Childer; Verder komt een vervolg op de serie 'Lace', waarin nu le vader wordt gezocht van de dochter van de drie vriedinnen. Ook de science fiction-serie 'V' krijgt een vervol; 'Noord en Zuid' is een 12-delige Amerikaanse serie naanet om vangrijke familie-epos van John Jakes. Films die de AVRO het komende halfjaar op het scherm brengt, zijn onder meer 'Silkwood' me Meryl Streep, 'Twee vorstinnen en een vorst' met Kitt; Cour- bois, 'Arthur' met Dudley Moore, 'Unde fire' mt Nick Nolte, 'Body Heat' met William Hurt en Kathleen 'urner, 'Class' met Jacqueline Bisset en 'Schaljes' met Pe?r Fa- ber en Geert de Jong. OMDAT popmuziek een be trekkelijk jong genre in de popmuziek is, heeft bij veel mensen de veronderstelling postgevat dat die muziek ook door jonge mensen gemaakt dient te worden. En dat is natuurlijk flauwekul, want er zijn legio veertigers die nog zeer relevante popmu ziek maken. Denk maar eens aan Van Morrison, de Sto nes, Paul Simon, Frank Zap pa, Neil Young of John Cale. Een van de oudsten van het hele spul is Tina Turner (ze wordt dit jaar 47) en ook Tina telt nog wel degelijk mee. Sterker nog; haar vo rige elpee 'Private dancer' uit 1984 betekende voor haar, zeker in Amerika, pas de de finitieve doorbraak naar een groot publiek en de elpee verkocht inmiddels ruim 10 miljoen exemplaren. Met haar nieuwe elpee 'Break every rule' zou het wel eens dezelfde kant op kunnen gaan, want die plaat is een zorgvuldige exploita tie van de met 'Private dan cer' aangeboorde bronnen. Die bronnen zijn zowel ar tistiek als commercieel van inhoud, waarbij ik de indruk krijg dat er op Tinas nieuwe elpee vooral met het oog op de commercie is gewerkt. 'Break every rule' is een en al degelijkheid en zeker op kant 1 wordt voortdurend op safe gespeeld. Het is net niet steriel te noemen, maar hier en daar is omwille van het effectbejag wat gemak zucht binnengeslopen en krijg je zo nu en dan het idee een nummer te horen dat je met wat inlevingsvermogen en inspanning zelf ook zou kunnen bedenken. Er staat gladde muziek op kant een die enig reliëf krijgt door Ti- p*p spi EINDREDACTIE WIM VAN LEEST nas stem, maar echt aangrij pend is het niet. Kant 2 is' stukken beter, omdat daar zowel in de be geleiding als in de zang de ongepolijste emotie een kans krijgt. En juist in die emotie schuilt Tina's grote kracht. Ze kan op haar zevenenveer tigste nog schitteren, omdat ze een ruig wijf is dat haar hart laat spreken en niet omdat ze het goedgeconser- veerde vrouwtje is zoals de eerste kant van 'Break every rule' je wil doen geloven. Al met al blijft 'Break every rule' ver achter bij 'Private dancer'. Dat komt omdat het verrassingsele ment weg is en zeker ook omdat de plaat in opzet te zeer een kopie is van de vori ge. Juist door dat kopiëren en herhalen is de muziek van Ike Tina Turner des tijds op een bepaald moment overbodig geworden. Maar ja, aan de andere kant zou je wel gek zijn om een recept waarmee je 10 miljoen pla ten kunt verkopen zomaar weg te gooien. Misschien het allergroot ste bezwaar tegen deze 'Break every rule' is het feit dat er op de elpee vrijwel nergens een echt zwart ge luid te horen valt, terwijl bo vendien de op 'Break every rule' verzamelde producers niet in staat zijn gebleken om alles uit Tina te halen. Op 'Private dancer' en ook in een nummer als 'We don't need another hero' gebeurde dat wel en dat maakte die platen zo leuk. 'Break every rule' had in artistiek opzicht veel meer kunnen zijn als er was geko zen voor een benadering die de zangeres Tina Turner eer aan doet. In plaats daarvan is gekozen voor een geluid dat geacht wordt het goed te doen. Zeker, Tina weet er nog wel degelijk iets van te maken en 'Break every rule' is geen slechte elpee. Over donderend goed is-ie echter ook niet. 'Break every rule' is een middenmoter die op grond van naam en faam van de vorige elpee goed zal verkopen. WIJLEN John Lennon hoefde destijds maar een plaat te maken of de verza melde muziekpers en disc- jockeys besteedden er uitge breid aandacht aan. De pla ten die Paul McCartney in zijn eentje of met Wings maakte, zijn sinds 'Band on the run' altijd met veel min der publiciteit omgeven. Een McCartney-plaat was eerder een vanzelfsprekendheid dan een produkt waar reik halzend naar werd uitgeke ken. Op de een of andere ma nier heeft Lennon in de ogen van de media bij de boedel scheiding van de Beatles de creativiteit en de genialiteit meegenomen, terwijl McCartney de ambachtelijk heid en de produktiviteit toegewezen kreeg. In denk dat de geschiede nis van beide ex-Beatles die veronderstelling wellicht lo genstraft en ieder geval slaagt Paul McCartney er soms in heel bevlogen platen te maken. Zijn nieuwste el pee 'Press to play' is er zo een. De bijeengebrachte songs (zes ervan werden sa men met ex-10cc'er Eric Ste wart geschreven) klinken als een klok en al hebben ze ner gens de neiging om echt diep te graven, toch zijn ze sterk genoeg om je aan het denken of mijmeren te zetten. Vorige solo-platen als bij voorbeeld 'Pipes of peace' Tina Turner: veerd vrouwtje .een ruig wijf en geen goedgeconser- - FOTOEMI schoten hun doel voorbij in een al te grote vrijblijvend heid en al had de combinatie met Michael Jackson com mercieel succes, toch bleef de McCartney-fan met een ge voel van artistieke uitver koop zitten. 'Press to play' is gevrij waard gebleven van die soort overtolligheid. De plaat bevat een aangename mix van optimisme, melan cholie, liefde en oprechtheid. In termen van songschrij verschap is de combinatie met Eric Stewart zeer ge slaagd te noemen. Het twee tal slaagt erin om een pop song in al zijn eenvoud veel zeggend te laten zijn. Die kwaliteit maakte The Beat les destijds zo uniek. De mu ziek op 'Press to play' is niet zo uniek als die van The Beatles toen, maar ze is wel sprankelend genoeg om anno 1986 nog volop aan te kunnen spreken. MET DE hit 'Solid' kregen Nickolas Ashford en Valerie Simpson in ons land einde lijk de erkenning, waarop het duo gezien zijn staat van dienst recht had. Want de zwarte muziek zou niet de zelfde zijn zonder Ashford Simpson. Getweeën schre ven ze bijna net zoveel Ame rikaanse hits bij elkaar als de Beatles en de Stones er samen hadden. Liefhebbers van heden daagse soulmuziek kennen Ashford Simpson natuur lijk al langer. Met inmiddels een hele reeks elpees zorgde het duo voor een constante stroom van eigentijdse en zeer geïnspireerde soul. De recente elpee 'Real love' is al niet anders. De plaat bevat acht songs die stuk voor stuk pure klasse zijn en die elk voor zich een verrijking be tekenen voor de zwarte mu ziek. Nickalos Ashford en Vale rie Simpson lijken gezamen lijk een onuitputtelijke bron aangeboord te hebben. Vanaf hun allereerste werk met bijvoorbeeld Marvin Gaye in de hoogtijdagen van Motown tot en met deze plaat hebben ze louter mees terwerkjes afgeleverd. Het enige bezwaar dat je tegen de platen van Ashford Simpson zou kunnen heb ben, is dat noch Nickolas noch Valerie opmerkelijke vocale capaciteiten bezitten. Die onvolkomenheid wordt echter ruimschoots gecom penseerd door knappe pro- dukties, progressieve instru mentaties en, nogmaals, uit stekende songs. Wie begaan is met de ont wikkeling van de zwarte muziek kan eigenlijk niet zonder de platen Nickolas en Valerie. Je hoort er als het ware op hoe de soulmuziek van straks zal klinken. De agenda voor de komend weki ziet er als volgt uit: Stevie Ray Vaughan, 21 seteml en 5 oktober in Utrecht (Vrednbui Joan Armatrading, 28 september Rotterdam (Ahoy) Jackson Browne, 7 oktober tn terdam (Ahoy) Philip Glass Ensemble, 20 sepembef' in Rotterdam (Doelen), 21 sepeml in Nijmegen (Vereeniging) enï2s< tember in Utrecht (Vredenbuii) Big Country, 19 september h Haag (Congresgebouw) en 2 tember in Nijmegen (Vereemghg) Van Morrison, 28 september il R terdam (Doelen), 29 septemfer Amsterdam (Carré) en 30 septoii in Utrecht (Vredenburg) Judas Priest, 28 september in (IJsselhal) Chris de Burgh, 10 oktober in Ritter- dam (Ahoy) ZZ Top, 13 oktober in Arnhem hal) .ill Robert Cray Band, 13 oktober iB Utrecht (Vredenburg) Nick Cave, 6 oktober in Utrecht denburg) Eurythmics, 15 en 16 oktober in terdam (Ahoy) The Wedding Present, 18 septeilbü] in Breda (Para) Me and the Heat, 25 septembej i® Breda (Para) Sapho, 2 oktober in Tilburg (N(of derligt) Slickaphonics, 17 oktober in Tilbi'i (Noorderligt) Curtis Mayfield, 18 oktober in f' burg (Noorderligt) Everything but the Girl, 19 oktotë in Tilburg (Noorderligt) Residents, 26 oktober in Tilw (Noorderligt) Huey Lewis and the News, 2 now ber in Den Haag (Congresgebouw) Metallica, Anthrax en Slayer, 26 tober in Zwolle (IJsselhal) Saxon en Loudness, 1 november Amsterdam (Edenhal) Status Quo en Waysted, 9 noveml* in Den Bosch (De Maaspoort) Judas Priest en Warlock, 28 berin Zwolle (IJsselhal) Iron Maiden en WASP, 23 novel# in Leiden (Groenoordhal) A1 Jarreau en Chaka Khan, 13 ow ber in Rotterdam (Ahoy) Whitney Houston, 22 oktober in terdam (Ahoy) ■Hier en Nu' besteedt in de (22.10-22.35 uur, Nederland 1) Minister-president Lubbers geïnterviewd en door de bezui komen met reacties. Kenmt briek van IKON/RKK (19.37 band met de komende vredes' begrip vijansdenken en het do Peter Tuinman en Moniqut pioen' (Nederland 1, 20.28 uur. De schorpioen De thriller 'De schorpioen' is Ben Verbongs tweede speel film. In 1981 debuteerde deze regisseur met de verzetsfilm 'Het meisje met het rode baar', die door de knappe rol van Renée Soutendijk het bekijken waard werd. In 'De schorpioen' heeft vrachtwa genchauffeur Lou Wolff geld van zijn baas verspeeld met gokken. Wissing ont slaat zijn chauffeur niet, maar hij wil daarentegen een dealtje met hem maken. Lou krijgt een nieuwe iden titeit en een enkele reis naar Amerika. Vlak voor zijn vertrek leest Lou in de krant, dat hij bij een ver keersongeluk is overleden. Hij besluit op onderzoek uit te gaan om te weten te ko men, wiens identiteit hij heeft gekregen. 22.35 Sherlock Holmes Sherlock Holmes heeft een aartsvijand, de beruchte misdadiger professor Mo- riarty, die hem regelmatig uit de weg probeert te rui men. Op een dag wordt zelfs drie keer een moordaanslag op de grote speurder ge pleegd. Dan probeert Mo- riarty Holmes naar Parijs te lokken met het verzoek om de diefstal van de Mona Lisa te onderzoeken. Als Mo- riarty merkt, dat Holmes hem door heeft en niet op het verzoek ingaat, komt hij zelf naar Baker Street Hij weet Holmes zo bang te ma ken, dat deze met Watson naar Zwitersland vlucht. 20.00 Lot Enkele jaren geleden schreef de Nederlands-Indi sche Marion Bloem voor to neelgroep Sater het stuk 'Lot', dat vanavond in een videoregistratie is te zien. •Lot is een meisje van eenen- Hm bestol het, een til lefer(r/s lells een Ir letter bitjmje dei men bleien'

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 14