Tina Turner houdt
succesformule vast
AAK
Grace Jones, fotomodel, zangeres en filmster:
Ondertiteling NOS-journaal
afhankelijk van steun WVC
Karei van de Graaf
opgenomen in
AVRO's Televizier
Prinsjesdag ii
DINSDAG 16 SEPTEMBER 1986
PAGINA GIDS 1
„Shit, is net een nagel gebroken". Grace Jones trekt vlug haar zwarte
handschoenen aan, die haar nog wat gevaarlijker doen uitzien. Niette
min zit ze er ontspannen bij. De camera's zijn even niet op haar gericht,
en dat maakt wel enig verschil. Ze wil slechts gefotografeerd worden
op het moment dat zij er het teken toe geeft. Zodat alleen zij kan bepa
len hoe ze eruit ziet. Discussie daarover is uitgesloten.
Vamp
ïer
Koel
Feminisme
New York
Vakantie
Ashford
Simpson
NEDERLAND 1
NEDERLAND 2
Suske en Wiske: „I
Üambone
„Romanschrijven en wijsheid zijn 2
verschillende dingen. De volmaakte
wijze zal geen roman schrijven; hij
schrijft helemaal niet
W.F. Hermans, romancier.
'Met je lichaam
moet je werken
als met
een kunstobject'
Door Jo Cortenraedt
Grace Jones: „De vrouw moet haar tanden laten zien".
Op haar manier of niet. Ron
Brandsteder kan erover mee
praten. Hij wilde Grace niet
op haar wenken bedienen, en
weg was de ster van de avond.
Mensen die haar niet aan
staan, merken dat ook prompt.
Ze wil er nu nauwelijks op in
gaan, omdat ze het te onbe
langrijk vindt. „Ik herinner
me alleen nog dat die man me
wat boers en onbeholpen be
naderde. Toen had ik er al
geen zin meer in."
Grace Jones heeft wel an
dere dingen aan haar hoofd
dan een optreden in een Ne
derlands quizprogramma.
Veel tijd heeft ze nti ook niet.
Grace Jones, de ongrijpbare
zwarte panter, heeft het hoog
ste bereikt in de muziekwe
reld, is een van 's werelds top-
mannequins en werkt nu hard
aan een succesvolle filmcar
rière.
Haar begeleiders hangen
zenuwachtig om haar heen,
maar zelf neemt ze er het ge
mak van. Ondanks alle bui
tenaardse verschijningen, die
ze al eens heeft aangenomen,
komt ze heel gewoontjes over,
de rust zelve.
Ze is klaar met de opnamen
voor de film 'Vamp', en is daar
heel tevreden over. „Het is een
horror-komedie met sex en
bovennatuurlijke verschijnse
len. Ik speel daarin de rol van
Katrina, een vampier die al
honderden jaren in een eroti
sche club optreedt." Ze zegt
het met een grijns van, wat
dacht je daarvan?
Grace Jones is een bijzonder
merkwaardig fenomeen. Daar
heeft ze zelf ook hard aan ge-
HILVERSUM (ANP) - Definitieve invoering
van ondertiteling bij het NOS-journaal via
Teletekst, is afhankelijk van de financiële
steun die het ministerie van WVC daarvoor
wenst uit te trekken. Tijdens de vergadering
van het NOS-bestuur zei commissaris Beu
gels dat de ondertiteling binnen enkele
maanden ingevoerd kan worden als minister
Brinkman zich garant wil stellen voor de
kosten, die geraamd worden op ruwweg 3,5
ton.
Brinkman heeft nog onlangs op aandrang
van de Tweede Kamer de NOS laten weten
een voorstander te zijn van invoering. De
NOS heeft inmiddels de minister een brief
geschreven waarin de mogelijkheden worden
opgesomd met de daaraan verbonden kosten.
Zelf zegt de NOS vanwege de krappe finan
ciële middelen niet in staat te zijn het project
te bekostigen. Zoals bekend heeft de NOS
eerder dit jaar een proef genomen gedurende
drie maanden. Deze proef is bij de doelgroe
pen, doven en slechthorenden, goed aange
slagen.
Het journaal zal overigens begin volgend
jaar wat vernieuwingen ondergaan. Op het
ogenblik is de journaalredactie bezig met ex
perimentjes, zoals de korte vraaggesprek] es
vanuit de journaalstudio met mensen die zich
in hulpstudio's bevinden, elders in het land.
De experimenten zijn met name bedoeld om
het half elf journaal wat te verlevendigen.
sleuteld. Geboren als derde
kind in een gezin van zeven op
Jamaica, verhuisde ze op haar
twaalfde met de hele familie
naar New York. Ze studeerde
aan de universiteit van Syra
cuse, maar ontdekte halfweg
het theater. Uiteindelijk
kwam ze bij een modellenbu
reau terecht, maar vanwege
haar ongewone voorkomen
kreeg ze maar weinig aanbie
dingen. Ze besloot naar Parijs
te gaan en binnen drie maan
den had ze de doorbraak be
reikt. Ze verscheen op de
covers van Vogui, Elle en Der
Stern.
Vanaf die tijd stapte de
Franse mode-ontwerper Jean-
Paul Goude in haar leven, en
hij maakte van Grace een spe
ciale creatie. Hij zorgde niet
alleen voor de kleding, maar
voor haar hele image. In die
tijd nam ze ook haar eerste
plaatje op en binnen een jaar
lag haar eerste elpee 'Portfo
lio' in de winkel. Er zouden er
nog zes volgen, waaronder de
absolute knaller 'Night Club
bing' met de hit van 1981 'Pull
up to the bumper'.
Maar Grace Jones - inmid
dels 33 - is méér dan een suc
cesvolle zangeres en fotomo
del/mannequin. Ze trekt
vooral de aandacht door haar
hang naar het excentrieke.
Sommigen denken zelfs dat ze
volslagen krankjorem is, maar
hebben niet in de gaten dat
deze juffrouw heel koel en be
wust haar carrière uitstippelt.
Dat beaamt ze zelf ook: „De
meeste mensen doen te weinig
met hun uiterlijk. Met je li
chaam moet je werken als met
een kunstobject. Het is voor
mij een uitdaging om mijn
uiterlijk steeds weer te veran
deren. Alleen al met make-up
kun je oneindig veel dingen
doen. Voor de film 'Vamp' heb
ik me helemaal gefocused op
Afrikaanse en Oosterse beel
tenissen. Ik speel een vrouw
die gevoel voor humor heeft en
een nareist is. Dat kost mij dus
niet zoveel moeite."
De rol van Katrina spreekt
haar des te meer aan omdat
het in ieder geval een vrouw is
waar pit in zit, ook al is het al
lemaal wat onrealistisch. „Ik
vind het uiterst vervelend om
zwakke vrouwen te spelen",
zegt ze welgemeend. Haar
bruine ogen verraden geen en
kele twijfel. „Vrouwen zijn in
de historie altijd machtig ge
weest, maar ze hebben het zich
vaak niet gerealiseerd."
Grace op de feministische
toer? „What's in a name", ver
zucht ze. „Feminisme is een
holle term. Je kunt er zoveel
verschillende dingen mee be
doelen. Vrouwen die zichzelf
onooglijk maken en in elke
man een verkrachter zien,
noemen zich feminist. Andere
vrouwen die zich als een pauw
uitdossen om de mannen gek
te maken, noemen zich ook fe
minist omdat ze het initiatief
durven nemen. Het behagen
van een man hoeft op zich niet
vrouw-onwaardig te zijn. Als
de vrouw maar zorgt dat ze de
touwtjes in handen houdt en
zich niet de les laat lezen. Ze
moet af en toe haar tanden la
ten zien. Veel vrouwen die in
de hoek komen waar soms let
terlijk de klappen vallen, zijn
dat volgens mij vaak zelf
schuld. Ik denk dat het be
langrijk is dat je voor jezelf
durft op te komen. Dat geldt
trouwens voor mannen net zo
goed als voor vrouwen. De
meeste mensen blijven ze eng
in hun rolletje steken, dat ze
van huis hebben meegekregen.
Terwijl niets leuker is dan af
en toe verschillende gedaantes
aan te nemen en uit je rol te
vallen. Dat soort mensen is
voor mij het interessantste.
Wat heb ik aan al die zoge-
- FOTO GUY VAN GRINSVEN
naamde macho's en trutten.
Niets toch?"
Dat ze zelf het gevaar loopt
alleen vanwege haar futuristi
sche uiterlijk te worden geko
zen voor de film - gezien haar
rollen in 'Conan the Destroyer'
en 'A View to a Kill' - onder
kent ze wel. „Voor een deel is
dat natuurlijk zo, maar voor
mij is het belangrijk dat mijn
uiterlijk ook mijn innerlijk
vertaalt. Dat betekent voor
mezelf dat ik niet als mooie
domme gans hoef op te dra
ven. Ik meen trouwens in alle
bescheidenheid dat ik dat
image ook nooit gehad heb."
De managers vinden het zo
langzamerhand genoeg ge
weest. Het fotowerk wacht
maar Grace wil nog wel even
twee minuten blijven zitten.
De toekomst? „Ik heb meer
plannen dan tijd. Er staan
nieuwe films op stapel, ik
werk aan een nieuwe elpee en
ook heb ik nog serieuze plan
nen voor een gecombineerde
show met zang en dans. Daar
mee begin ik in New York,
want dat blijft mijn thuisba
sis."
Ook nadat Parijs de basis
werd een glanzende carrière?
„Ja, het is misschien wel zo dat
ze in Europa meer smaak heb
ben dan in Amerika. Anders
had ik hier niet zoveel succes
gehad, hahaha. Niettemin
heeft New York zijn aantrek
kingskracht op mij behouden.
Een heel gekke stad die verder
weinig met Amerika te maken
heeft. In New York is alles
mogelijk. In zo'n entourage
doe ik de meeste inspiratie
op."
Vervolgens lijkt het alsof ze op
een knop drukt en er een heel
andere Grace Jones tevoor
schijn komt. Niet meer het ge
wone mens met wie serieus te
praten valt, maar een ijzig fo
tomodel dat wegdroomt in het
flitslicht. Fotogeniek, dat wel.
Karé van de Graaf.
- FOTO GEfi DIJKSTRA
Van onze rtv-redactie
HILVERSUM - De AVRO
continueert in het ko
mende seizoen haar be
langrijkste programma's
en heeft daar weinig
nieuws aan toe te voegen.
De omroep heeft deze win
ter de dinsdag als vaste
dag. het meest opvallende
is het verdwijnen van de
praatshow van Karei van
de Graaf, die vorig seizoen
af en toe voor vuurwerk
zorgde.
Karei van de Graaf is nu
opgenomen in de redactie
van het actualiteitenpro
gramma 'AVRO's Televi
zier'. Hij behandelt daarin
samen met Ria Bremer de
langere onderwerpen. Ac
tuele reportages worden
gedaan door Mark Blaisse en Pieter "arekamp. De eind
redactie van 'AVRO's Televizier' is inhanden van Bart in
't Hout.
Hoewel de AVRO nooit officieel nededelingen naar
buiten heeft gedaan, was het vorig sdzoen al duidelijk
dat directeur Wibo van de Linde niet ïappy was met de
formule van de praatshow van Karei vin de Graaff.
In grote lijnen ziet het programma vin de AVRO er op
de vaste dinsdag als volgt uit: de midd.g begint met een
serie, gevolgd door 'AVRO's Service Stóion' (met Cathe
rine Keyl en Amanda Spoel) en 'Kokerellen' tot het
Journaal van half zes.
Daarna wekelijks 45 minuten 'Toppp'. Presentator
Bas Westerweel volgt Kas van Ierssel >p. De popshow
wordt gebaseerd op de keuze van kijken en luisteraars.
Leonie Sazias presenteert in iedere afleering een pop-
muziek-kwis. Daarna komen de 'Fabelteskrant' en de
animatiereeks 'de Bluffers' die om de wek wordt afge
wisseld door 'Wordt Vervolgd' en 'Sportpéiorama.' (19.30
uur).
Na het Journaal van 8 uur brengen Jos Brink en
Sandra Reemer tienmaal 'Wedden dat... Mies Bouw
man keert achtmaal met haar 'Hoofdrol' trug en er ko
men zeven muziekprodukties onder de titeïAVRO's Mu
sic Hall' met Pim Jacobs als presentator, taste onderde
len van deze avond zijn 'AVRO's Televiziersn 'Ontdek je
plekje.'
Nieuw op de maandag (wisselavond) is he toeristische
programma 'Inpakken en wegwezen' waan Ruud ter
Weijden de kijkers informeert over vakantieestemmin
gen. Ria Bremer's 'Vinger aan de pols' en >im Jacobs
'Reis om de wereld in 80 vragen' worden x>k in het
nieuwe seizoen gehandhaafd evenals 'Opspring Ver
zocht.'
Tweemaal in de maand presenteert FredOster het
nieuwe spelletje, uit Amerika overgewaaid, 'Pljs je rijk.'
Op 9 december zendt de AVRO een themapogramma
over psychiatrie uit met als speciaal geval ee sucidale
patient die in zijn voornemen door de Wet wort geblok
keerd.
De AVRO brengt een reeks miniseries. De eerte is 'Het
geheim van de Wadden', een tiendelige Duitssavontu-
renserie naar het boek van Erskine Childer; Verder
komt een vervolg op de serie 'Lace', waarin nu le vader
wordt gezocht van de dochter van de drie vriedinnen.
Ook de science fiction-serie 'V' krijgt een vervol; 'Noord
en Zuid' is een 12-delige Amerikaanse serie naanet om
vangrijke familie-epos van John Jakes.
Films die de AVRO het komende halfjaar op het
scherm brengt, zijn onder meer 'Silkwood' me Meryl
Streep, 'Twee vorstinnen en een vorst' met Kitt; Cour-
bois, 'Arthur' met Dudley Moore, 'Unde fire' mt Nick
Nolte, 'Body Heat' met William Hurt en Kathleen 'urner,
'Class' met Jacqueline Bisset en 'Schaljes' met Pe?r Fa-
ber en Geert de Jong.
OMDAT popmuziek een be
trekkelijk jong genre in de
popmuziek is, heeft bij veel
mensen de veronderstelling
postgevat dat die muziek ook
door jonge mensen gemaakt
dient te worden. En dat is
natuurlijk flauwekul, want
er zijn legio veertigers die
nog zeer relevante popmu
ziek maken. Denk maar eens
aan Van Morrison, de Sto
nes, Paul Simon, Frank Zap
pa, Neil Young of John Cale.
Een van de oudsten van
het hele spul is Tina Turner
(ze wordt dit jaar 47) en ook
Tina telt nog wel degelijk
mee. Sterker nog; haar vo
rige elpee 'Private dancer'
uit 1984 betekende voor haar,
zeker in Amerika, pas de de
finitieve doorbraak naar een
groot publiek en de elpee
verkocht inmiddels ruim 10
miljoen exemplaren.
Met haar nieuwe elpee
'Break every rule' zou het
wel eens dezelfde kant op
kunnen gaan, want die plaat
is een zorgvuldige exploita
tie van de met 'Private dan
cer' aangeboorde bronnen.
Die bronnen zijn zowel ar
tistiek als commercieel van
inhoud, waarbij ik de indruk
krijg dat er op Tinas nieuwe
elpee vooral met het oog op
de commercie is gewerkt.
'Break every rule' is een
en al degelijkheid en zeker
op kant 1 wordt voortdurend
op safe gespeeld. Het is net
niet steriel te noemen, maar
hier en daar is omwille van
het effectbejag wat gemak
zucht binnengeslopen en
krijg je zo nu en dan het idee
een nummer te horen dat je
met wat inlevingsvermogen
en inspanning zelf ook zou
kunnen bedenken. Er staat
gladde muziek op kant een
die enig reliëf krijgt door Ti-
p*p
spi
EINDREDACTIE WIM VAN LEEST
nas stem, maar echt aangrij
pend is het niet.
Kant 2 is' stukken beter,
omdat daar zowel in de be
geleiding als in de zang de
ongepolijste emotie een kans
krijgt. En juist in die emotie
schuilt Tina's grote kracht.
Ze kan op haar zevenenveer
tigste nog schitteren, omdat
ze een ruig wijf is dat haar
hart laat spreken en niet
omdat ze het goedgeconser-
veerde vrouwtje is zoals de
eerste kant van 'Break every
rule' je wil doen geloven.
Al met al blijft 'Break
every rule' ver achter bij
'Private dancer'. Dat komt
omdat het verrassingsele
ment weg is en zeker ook
omdat de plaat in opzet te
zeer een kopie is van de vori
ge. Juist door dat kopiëren
en herhalen is de muziek
van Ike Tina Turner des
tijds op een bepaald moment
overbodig geworden. Maar
ja, aan de andere kant zou je
wel gek zijn om een recept
waarmee je 10 miljoen pla
ten kunt verkopen zomaar
weg te gooien.
Misschien het allergroot
ste bezwaar tegen deze
'Break every rule' is het feit
dat er op de elpee vrijwel
nergens een echt zwart ge
luid te horen valt, terwijl bo
vendien de op 'Break every
rule' verzamelde producers
niet in staat zijn gebleken
om alles uit Tina te halen.
Op 'Private dancer' en ook in
een nummer als 'We don't
need another hero' gebeurde
dat wel en dat maakte die
platen zo leuk.
'Break every rule' had in
artistiek opzicht veel meer
kunnen zijn als er was geko
zen voor een benadering die
de zangeres Tina Turner eer
aan doet. In plaats daarvan
is gekozen voor een geluid
dat geacht wordt het goed te
doen. Zeker, Tina weet er
nog wel degelijk iets van te
maken en 'Break every rule'
is geen slechte elpee. Over
donderend goed is-ie echter
ook niet. 'Break every rule'
is een middenmoter die op
grond van naam en faam
van de vorige elpee goed zal
verkopen.
WIJLEN John Lennon
hoefde destijds maar een
plaat te maken of de verza
melde muziekpers en disc-
jockeys besteedden er uitge
breid aandacht aan. De pla
ten die Paul McCartney in
zijn eentje of met Wings
maakte, zijn sinds 'Band on
the run' altijd met veel min
der publiciteit omgeven. Een
McCartney-plaat was eerder
een vanzelfsprekendheid
dan een produkt waar reik
halzend naar werd uitgeke
ken.
Op de een of andere ma
nier heeft Lennon in de ogen
van de media bij de boedel
scheiding van de Beatles de
creativiteit en de genialiteit
meegenomen, terwijl
McCartney de ambachtelijk
heid en de produktiviteit
toegewezen kreeg.
In denk dat de geschiede
nis van beide ex-Beatles die
veronderstelling wellicht lo
genstraft en ieder geval
slaagt Paul McCartney er
soms in heel bevlogen platen
te maken. Zijn nieuwste el
pee 'Press to play' is er zo
een. De bijeengebrachte
songs (zes ervan werden sa
men met ex-10cc'er Eric Ste
wart geschreven) klinken als
een klok en al hebben ze ner
gens de neiging om echt diep
te graven, toch zijn ze sterk
genoeg om je aan het denken
of mijmeren te zetten.
Vorige solo-platen als bij
voorbeeld 'Pipes of peace'
Tina Turner:
veerd vrouwtje
.een ruig wijf en geen goedgeconser-
- FOTOEMI
schoten hun doel voorbij in
een al te grote vrijblijvend
heid en al had de combinatie
met Michael Jackson com
mercieel succes, toch bleef de
McCartney-fan met een ge
voel van artistieke uitver
koop zitten.
'Press to play' is gevrij
waard gebleven van die
soort overtolligheid. De
plaat bevat een aangename
mix van optimisme, melan
cholie, liefde en oprechtheid.
In termen van songschrij
verschap is de combinatie
met Eric Stewart zeer ge
slaagd te noemen. Het twee
tal slaagt erin om een pop
song in al zijn eenvoud veel
zeggend te laten zijn. Die
kwaliteit maakte The Beat
les destijds zo uniek. De mu
ziek op 'Press to play' is niet
zo uniek als die van The
Beatles toen, maar ze is wel
sprankelend genoeg om anno
1986 nog volop aan te kunnen
spreken.
MET DE hit 'Solid' kregen
Nickolas Ashford en Valerie
Simpson in ons land einde
lijk de erkenning, waarop
het duo gezien zijn staat van
dienst recht had. Want de
zwarte muziek zou niet de
zelfde zijn zonder Ashford
Simpson. Getweeën schre
ven ze bijna net zoveel Ame
rikaanse hits bij elkaar als
de Beatles en de Stones er
samen hadden.
Liefhebbers van heden
daagse soulmuziek kennen
Ashford Simpson natuur
lijk al langer. Met inmiddels
een hele reeks elpees zorgde
het duo voor een constante
stroom van eigentijdse en
zeer geïnspireerde soul. De
recente elpee 'Real love' is al
niet anders. De plaat bevat
acht songs die stuk voor stuk
pure klasse zijn en die elk
voor zich een verrijking be
tekenen voor de zwarte mu
ziek.
Nickalos Ashford en Vale
rie Simpson lijken gezamen
lijk een onuitputtelijke bron
aangeboord te hebben.
Vanaf hun allereerste werk
met bijvoorbeeld Marvin
Gaye in de hoogtijdagen van
Motown tot en met deze
plaat hebben ze louter mees
terwerkjes afgeleverd.
Het enige bezwaar dat je
tegen de platen van Ashford
Simpson zou kunnen heb
ben, is dat noch Nickolas
noch Valerie opmerkelijke
vocale capaciteiten bezitten.
Die onvolkomenheid wordt
echter ruimschoots gecom
penseerd door knappe pro-
dukties, progressieve instru
mentaties en, nogmaals, uit
stekende songs.
Wie begaan is met de ont
wikkeling van de zwarte
muziek kan eigenlijk niet
zonder de platen Nickolas en
Valerie. Je hoort er als het
ware op hoe de soulmuziek
van straks zal klinken.
De agenda voor de komend weki
ziet er als volgt uit:
Stevie Ray Vaughan, 21 seteml
en 5 oktober in Utrecht (Vrednbui
Joan Armatrading, 28 september
Rotterdam (Ahoy)
Jackson Browne, 7 oktober tn
terdam (Ahoy)
Philip Glass Ensemble, 20 sepembef'
in Rotterdam (Doelen), 21 sepeml
in Nijmegen (Vereeniging) enï2s<
tember in Utrecht (Vredenbuii)
Big Country, 19 september h
Haag (Congresgebouw) en 2
tember in Nijmegen (Vereemghg)
Van Morrison, 28 september il R
terdam (Doelen), 29 septemfer
Amsterdam (Carré) en 30 septoii
in Utrecht (Vredenburg)
Judas Priest, 28 september in
(IJsselhal)
Chris de Burgh, 10 oktober in Ritter-
dam (Ahoy)
ZZ Top, 13 oktober in Arnhem
hal) .ill
Robert Cray Band, 13 oktober iB
Utrecht (Vredenburg)
Nick Cave, 6 oktober in Utrecht
denburg)
Eurythmics, 15 en 16 oktober in
terdam (Ahoy)
The Wedding Present, 18 septeilbü]
in Breda (Para)
Me and the Heat, 25 septembej i®
Breda (Para)
Sapho, 2 oktober in Tilburg (N(of
derligt)
Slickaphonics, 17 oktober in Tilbi'i
(Noorderligt)
Curtis Mayfield, 18 oktober in f'
burg (Noorderligt)
Everything but the Girl, 19 oktotë
in Tilburg (Noorderligt)
Residents, 26 oktober in Tilw
(Noorderligt)
Huey Lewis and the News, 2 now
ber in Den Haag (Congresgebouw)
Metallica, Anthrax en Slayer, 26
tober in Zwolle (IJsselhal)
Saxon en Loudness, 1 november
Amsterdam (Edenhal)
Status Quo en Waysted, 9 noveml*
in Den Bosch (De Maaspoort)
Judas Priest en Warlock, 28
berin Zwolle (IJsselhal)
Iron Maiden en WASP, 23 novel#
in Leiden (Groenoordhal)
A1 Jarreau en Chaka Khan, 13 ow
ber in Rotterdam (Ahoy)
Whitney Houston, 22 oktober in
terdam (Ahoy)
■Hier en Nu' besteedt in de
(22.10-22.35 uur, Nederland 1)
Minister-president Lubbers
geïnterviewd en door de bezui
komen met reacties. Kenmt
briek van IKON/RKK (19.37
band met de komende vredes'
begrip vijansdenken en het do
Peter Tuinman en Moniqut
pioen' (Nederland 1, 20.28 uur.
De
schorpioen
De thriller 'De schorpioen' is
Ben Verbongs tweede speel
film. In 1981 debuteerde deze
regisseur met de verzetsfilm
'Het meisje met het rode
baar', die door de knappe rol
van Renée Soutendijk het
bekijken waard werd. In 'De
schorpioen' heeft vrachtwa
genchauffeur Lou Wolff
geld van zijn baas verspeeld
met gokken. Wissing ont
slaat zijn chauffeur niet,
maar hij wil daarentegen
een dealtje met hem maken.
Lou krijgt een nieuwe iden
titeit en een enkele reis naar
Amerika. Vlak voor zijn
vertrek leest Lou in de
krant, dat hij bij een ver
keersongeluk is overleden.
Hij besluit op onderzoek uit
te gaan om te weten te ko
men, wiens identiteit hij
heeft gekregen.
22.35
Sherlock
Holmes
Sherlock Holmes heeft een
aartsvijand, de beruchte
misdadiger professor Mo-
riarty, die hem regelmatig
uit de weg probeert te rui
men. Op een dag wordt zelfs
drie keer een moordaanslag
op de grote speurder ge
pleegd. Dan probeert Mo-
riarty Holmes naar Parijs te
lokken met het verzoek om
de diefstal van de Mona Lisa
te onderzoeken. Als Mo-
riarty merkt, dat Holmes
hem door heeft en niet op
het verzoek ingaat, komt hij
zelf naar Baker Street Hij
weet Holmes zo bang te ma
ken, dat deze met Watson
naar Zwitersland vlucht.
20.00 Lot
Enkele jaren geleden
schreef de Nederlands-Indi
sche Marion Bloem voor to
neelgroep Sater het stuk
'Lot', dat vanavond in een
videoregistratie is te zien.
•Lot is een meisje van eenen-
Hm bestol het, een til
lefer(r/s lells een Ir
letter bitjmje dei
men bleien'