Sociale historie van leerindustrie van Rijen vastgelegd ook in de BIOSCOOP Bekroond Frans-Algerijns debuut over cultuurarmoe SPEELFILMS OP TV VV2 WEEKS'Verboden vruc Bredase documentaire in premiere op Filmdagen Nederlandse Filmdagen in Utrecht openen met 'De Wisselwachter9 VRIJDAG 12 SEPTEMBER 1986 -X OP 22 SEPTEMBER gaat tijdens de Ne derlandse Filmdagen in Utrecht de film 'Naar kerk en werk was hunne gang' in première. Families Authentiek fwrenrnr 'LETHÉ A U HAREM D'ARCHIMÈDE' T2 n verantwoord. zijn (een gezin met gevallen dan iemand die risiko en de daaraan 1 doorgeven welke premie u k risiko, voor welke premie u eranderlijk van hetzelfde heid. Zelfs al bent u nu zo diee Basis- uurlijk verstandig voor het g voor het gebit nog eens "ling voor onaangename e Tandheelkundige Basis- e meest voorkomende kosten dekking wensen dan is ook et de bon nadere informatie antal hinderen ndien studerend t/m 26 jaar) 1.040-322911, el, 080-287882; Bij beschikking van 4 Kantonrechter te Tet' neuzen van 5 septeiw® 1986 is aan REGG" LOUIS MARIE BW geboren op 5 augus® 1967 te Hulst, wonen® te 4564 EA Sint JansWf Heerstraat 17a, han® lichting verleend het aangaan - met gang van 1 januaf 1987- van een vennep schap onder firma de besloten vennW' schap Bun-Baecke surantiën, Angele toinette Olga Baec® wonende te 4564 EA Sin Jansteen, Heerstra' 17a en Antoine Jan Eu» wonende te 4564 EA SJ Jansteen, Heerstra' 17a, ten doel hebban® het bemiddelen in v®' zekering, hypothec® en financieringen, en ander in de rui®* zin des woords, met inachtneming het bepaalde bij at 235, Boek 1 van hete® gerlijk Wetboek. Door Marjan Mes Deze één uur durende documentaire over de honderdjarige geschie denis van het leerlooi ersdorp Rijen is een produktie van de Stich ting Zuidenwind uit Breda. Zij werd gemaakt door Joost Seelen en Arnold Vo gel. Sinds 1982 produceren zij via hun niet-commerciële stichting visuele projekten, waaronder een diaserie ten behoeve van de landelijke jongerenafdeling van de FNV. De Stichting Zuidenwind heeft overigens niet, zoals de plaatselijke collega's Kri- tiese Filmers en Sol Films, een ideologisch uitgangs punt. Een speelfilm zonder sociaal programma behoort derhalve tot de mogelijkhe den. Eerder verscheen van de hand van Arnold Vogel en Joost Seelen het boek 'De ge schiedenis van het leerlooien in Noord-Brabant', dat een uitvloeisel was van het ma teriaalonderzoek voor de filmdocumentaire. Het tweetal, respectieve lijk afkomstig van filmoplei- ■MBBBiHinBaaH ding en sociale academie, had voor zijn film zoveel ma teriaal verzameld, dat er ook nog een fotoboek 'over schoot'. 'Naar kerk en werk was hunne gang' (de titel is afkomstig uit een gedicht van een Rijense hoofdon derwijzer) vertelt met afwis selend actueel en uniek his torisch beeldmateriaal over een stukje sociale geschiede nis van het dorp Rijen, Bra bantse bakermat van de leerindustrie. „We hebben anderhalf jaar gezocht naar oud mate riaal", vertelt Joost Seelen, zelf zoon van een Rijense leerfabrikant. „We hebben alle leerlooierijen aange schreven en een heleboel fa milies opgebeld. Op die ma nier hebben we een heel leuke verzameling authen tiek foto- en filmmateriaal op de kop getikt. Verder heb ben we allerlei archieven ge raadpleegd, waaronder het provinciale archief in Den Bosch en het rijksarchief in Arnhem. Ook fotografen en het Nederlands Leder- en Schoenmuseum in Waalwijk waren een belangrijke bron. We hebben al veel lof gekre gen wegens het feit, dat het ons gelukt is om zoveel histo risch materiaal in onze film te verwerken. Maar het was wel een nadeel, dat er nooit een verzamelaar aan het werk is geweest. Maar er bleken interessante filmpjes te bestaan uit 1936 en een be drijfsfilm uit 1953, waarvan we fragmenten hebben kun nen gebruiken." Stichting Zuidenwind heeft voor ongeveer 55.000 gulden subsidies gekregen van het Fonds voor de Ne derlandse Film, de provincie Brabant, Anjerfonds en Stichting Zomerpostzegel. Niettemin waren de produk- tiekosten een stuk hoger met als gevolg, dat de medewer kers onbezoldigd hebben moeten werken. Het aardige van 'Naar kerk en werk was hunne gang' is, dat vaak puur regi strerend toch een kritisch beeld is ontstaan van een stukje sociale historie en evolutie van een dorp waar Kerk en Kapitaal het van oudsher voor het zeggen hadden. De 'bazen' en me neer pastoor bepaalden zelfs het privé-leven van de ar beiders in de leerlooierijen. We krijgen dat te horen uit de mond van drie Rijenaren, die het nog hebben meege maakt en door middel van oude filmfragmenten, die onbedoeld een siallante kijk geven op het Rijke Roomsche Leven, dat nauw verweven was met de belangen van de fabrikanten. Zo vertelt de in middels overleden Kees Broeders over de onmense lijke werkomstandigheden en de bemoeienissen van de kerk met het verenigingsle ven, waaraan jongens en meisjes gescheiden van elk aar moesten deelnemen. En de heer Jansen herinnert Joost Seelen (links) en cameraman Willem Heshusius tijdens de opnamen van 'Naar kerk en werk was hunne gang' in Rijen. - foto stichting zuidenwind AMSTERDAM (ANP) - Met de vertoning van de nieuwe film van Jos Stelling 'De Wlsselwachtcr* in de Jaarbeurs- congreshal zullen de Nederlandse filmdagen in Utrecht woensdag 17 september beginnen. Woensdag 24 septem ber zal in dezelfde zaal als slotfilm Freek de Jonges 'De KKKomediant' onder regie van Casper Verbrugge wor den vertoond. Tussen die twee data zal een groot aantal films in een reeks van theaters worden gespeeld. Het festival is een dans rond het Gouden Kalf, de hoofdprijs voor de beste film van de filmdagen. Behalve deze films zullen nog ongeveer 100 films wor den getoond die een terugblik op de Nederlandse filmge schiedenis bieden of die als speciale programma's worden geboden. Zo wordt van de regisseurs Frans Weisz en Paul Cox, acteur Kees Brusse en animator Marten Toonder een zo compleet mogelijk overzicht van al hun films ge geven. Paul Cox is afkomstig uit Limburg, hij studeerde onder meer aan de kunstacademie StJoost in Breda, maar is als filmer actief in Australië. Op het programma staat ook de vertoning van de tien beste Nederlandse speelfilms aller tijden De selectie van de films is geschied door middel van een enquête onder critici, historici en cineasten. Winnaar werd Max Have- laar van Fons Rademakers, gevolgd door Charlotte van Frans Weisz en Fanfare van Bert Haanstra. Een oude opname van de arbeiders van een leerlooierij in Rijen uit de documentaire Naar kerk en werk was hunne gang'. - foto stichting zuidenwind zich hoe hij van zijn werkge ver op zijn kop kreeg, omdat hij geprobeerd had om ho gerop te komen. Ook kort na de Tweede Wereldoorlog waren de werkomstandigheden en de betaling nog erbarmelijk, zo als Toon van Ham zich her innert. En ook de kerk had nog een flinke vinger in de pap. Door de komst van goedkoper leer uit Italië en rubberzolen en door haar eigen, ouderwetse produktie- methodes ging de Rijense leerindustrie goeddeels te loor. Gelijktijdig verdween het gezag van de kerk. Anno 1986 zijn er echter nog steeds enkele lederfabrieken in Rij en. De film wordt telkens dy namisch afgewisseld met beelden hiervan, waarbij de jonge Piet Reinieren van zijn liefde voor het vak getuigt. Besloten wordt met de tradi tionele Jaarmarkt, die al honderd jaar wordt gevierd. Een van de arbeiders geeft daar een imitatie van Doe Maar ten beste. Arnold Vogel en Joost See len hebben één speelscène ingelast, die er authentiek uitziet; jochies die in de ja ren zestig een heiligenbeeld proberen te vermorzelen. Het blijkt een persoonlijke her innering van Seelen, zij valt echter toch een beetje buiten het documentaire verhaal. Het functioneel camerawerk is van Willem Heshusius, terwijl de muziek van Pieter de Bruin een enigszins iro nisch contrast vormt met de beelden; leuke muziek, die doeltreffend wordt afgewis seld met muziek van de Ramblers uit 1933 en van de harmonie Vlijt en Eendracht uit Rijen. Wat aan 'Naar kerk en werk was hunne gang' toch een beetje ontbreekt, is de verpeste atmosfeer van stank (van de bloederige hui den) en zweet (van de ar- beidrs). De sociale ontwikke ling blijft tamelijk aan de oppervlakte, maar de beel den zijn veelzeggend genoeg om de film gedurende een uur boeiend te houden. 'Naar kerk en werk was hunne gang*, documentaire van Joost Seelen en Arnold Vogel (samenstelling, regie en montage) gaat op maan dag 22 september om 9.30 uur v.m. in première in 't Hoogt in Utrecht. Daarna ia zij te zien op 25 en 26 september in het Filmhuis Utrecht, 27 en 28 oktober in het Filmhuis Eindhoven en op 2 en 3 okto ber in Filmhuis Concordia in Breda. Daarna op 4 en 6 ok tober in Filmhuis Den Bosch. illBlBlll 'Poltergeist 2' blijft gepro longeerd in Mignon in Breda en Brabo in Antwerpen. Het gezinnetje Freeling uit Spiel berg's eerste deel wordt weer angstaanjagend belaagd door klopgeesten. Cinesol 3 in Breda gaat door met de niet geheel geslaagde komedie "The Moneypit'. Met het nieuwe, luxe huis van een jong echt paar gaat alles mis, totdat het één ruïne is. De slapstick is niet dol genoeg. 'Out of Africa' gaat nog al tijd door in Cinesol 2 in Breda. Mooie, romantische film met Meryl Streep. Ook te zien in De Nobelaer in Ette-Leur. Ca sino 1 in Breda en Cinem'actu- eel 2 in Bergen op Zoom pro longeren nog altijd Topgun', nogal steriel, maar wel vakbe kwaam gemaakt straaljager- Pilotenverhaal. Police Academy 3' blijft in Casino 2 in Breda en het Ledel Theater in Oostburg. *The Ka- fate Kid 2' gaat weer verder in -asino 3 in Breda. De Neder- andse film 'Op hoop van ze- lei' met Danny de Munk, ™ub Stapel, Kitty Courbois, ikde Gooyer en veie ande ren, is te zien in de matinees in -inesol 1 in Breda en in Luxor in Ternouzen. Filmhuis Concordia in ureda vertoont tot en met woensdag 17 september het bekroonde meesterepos 'Kage- ousha' van Akira Kurosawa, jjemtterende scènes en kostu mering van een dramatisch ™et geheel bevredigend ver haal 16e over de vijandschap van di ef*UWse Japanse veldheren, e ,un oude vader moeten pvolgen. De kostumering ontving een Oscar. Op donderdag 18 september gmt in Filmhuis Concordia Bergman-retrospectief met Een les in liefde' uit 1954, komedie-debuut van Ing- nrar Bergman. Het filmhuis in hef 7 ut <^oet °°k mee aan ai ,Hmar Bergman-festival. 7ef„ van het nieuwe sei- g w°rden drie films van t 'Sman vertoond: op 18 sep- de ïo^e "Wilde aardbeien', op stt- 'n 'Maskers' en op de 20- mernachgt'imlaCh Va° Z°" Door Marjan Mes Mickey Rourke en Kim Basin- ger: twee aanlokkelijke Holly- wood-sterren. Ze zijn door ex- reklame-filmer Adrian Lyne (van 'Flashdance') zo sensueel mogelijk gefotografeerd in '9(4 Weeks'. De titel slaat op de negen-en-halve week, die dit door seksuele lust verteerde duo een verhouding heeft. In Amerika werd in een re censie gesproken van 'Last Tango in Manhattan', maar deze vergelijking met Berto- lucci's fenomenale 'Last Tango in Paris' gaat helaas niet op. Lichamelijke hartstocht mag dan het onderwerp van '9(4 Weeks' zijn, de verpakking lijkt meer op de begeerlijke uiterlijkheden van bepaalde chique tijdschriften voor dure trendsetters dan op een over tuigende speelfilm. Elizabeth (Kim Basinger) is een eenzame jonge vrouw met een onduide lijke baan bij een Newyorkse galerie. Als ze de schatrijke makelaar in roerend goed, John (Mickey Rourke), ont moet, gaat ze meteen voor de bijl. Ze krijgen een stormach tige verhouding, die buiten de burgerlijke perken valt, om dat John er extreme voorkeu ren op na blijkt te houden. Tenminste, zo suggereert de film in zijn, als het er op aan komt, vage en wazige beelden. '9(4 Weeks' introduceert een nieuw soort soft-porno, dat veel belooft, maar uiteindelijk zeer weinig inhoudt High tech-interieurs worden met videoclipachtige rookwolken omhuld. Het lijkt allemaal vreselijk opwindend en beho rend bij het 'moderne leven', dat sommige gefortuneerden schijnen na te streven. Maar Hollywood zou Hollywood niet zijn als het er ook niet een mo rele boodschap aan verbond. Kim Basinger krijgt aan het eind van de negen-en-halve week ongelimiteerde opwin ding schoon genoeg van haar toch wel wat griezelige min naar met zijn dwingende fluisterstem. Ze verlangt dan terug naar haar leuke, onge vaarlijke vriend, maar helaas heeft die dan inmiddels een andere vriendin. En dat is dan nog wel haar collega en beste vriendin. Net goedZo wordt het kwaad toch nog gestraft. Wat er zo extreem aan Mic key is Hij doet zijn minnares bijvoorbeeld een zwarte blind doek voor, terwijl hij haar met dreigende, zachte stem toe spreekt. Hij voert haar beeld schoon gefotografeerde vruch ten en Spaanse pepers en neemt haar in travestie mee naar een party, maar blijft verder volstrekt egocentrisch. Ook laat hij haar een stiptease doen op de muziek van Joe Cockers 'You can leave your hat on*. Enkele opwindende momenten ontbeert de film niet, maar uiteindelijk is er Mickey Rourke en Kim Basinger in '9 (4 weeks'. - foto concorde verrassing een Portoricaanse net zoveel aan de hand als in die mooie plaatjes-film van fotograaf David Hamilton. Niets dus. Kim krijgt genoeg van haar engerd als hij haar naar het chique Chelsea Hotel heeft la ten komen en bij wijze van prostituée voor haar en hem zelf heeft uitgenodigd. Dat vindt ze dan toch opeens te ver gaan. Zo blijft alles toch nog keurig netjes. *9(4 Weeks' van Adrian Lyne draait in Grand Theater in Breda en Odeon in Antwerpen. Van onze filmredactie 'Le thé au harem d'Arehi- mède' is het bekroonde film debuut van de 34-jarige, uit Algerije afkomstige Frans man Medi Charef. Hij ba seerde zijn speelfilm op het gelijknamige boek over zijn jeugd in een Parijse voor stad. Tot voor kort was Cha ref nog als metaalarbeider werkzaam. Met financiële steun van Costa-Gravas als producent kon hij zijn eigen roman verfilmen; een rea listische registratie over het uitzichtloze bestaan van voorstad-jongeren. De Nederlandse distribu teur heeft de veel te com merciële titel, 'Kisse Jon gens', door scholieren laten bedenken tijdens een voor vertoning, georganiseerd door het filmprogramma Films en Fans. Een letter lijke vertaling van de oor spronkelijke titel leverde uiteraard problemen op. Deze heeft trouwens betrek king op een herinnering van een van de personages, de patserige Balou, die niet kan lezen en daardoor in de klas 'le théorême d'Archimède' verbasterde als 'le té au arem darchimed' (de thee in de harem van Archimedes). Hoofdpersonen zijn de tweede generatie-Algerijn Madjid en diens Franse vriend Pat, die samen de straten en café's onveilig maken uit balorigheid. Bei den leven in zo'n leegte, dat ze zelfs geen plezier meer beleven aan die etterstreken waarmee zij hun tijd ver doen, zoals homo's in elkaar slaan, zakkenrollen, pesten en treiteren van buren en het prostitueren vaffeen al- coholiste. Madjid zit inge klemd tussen zijn Algerijnse afkomst en zijn verlangen een gewone Fransman te zijn. Bij hem thuis is het een puinhoop. Pat heeft zo wei nig opleiding, dat hij niet eens kan lezen. Het enige dat hen bindt, is hun naargees tige bestaan, dat ze met ge noemde rottigheden trach ten te veraangenamen. Ook het versieren van meisjes en het zoeken van een baantje behoort tot hun bezigheden. Madjid heeft nog het nadeel dat hij racistisch wordt be handeld. Kortom twee kans arme jongens uit een achter buurt waar cultuurarmoede het leven bepaalt. Regisseur Charef heeft het stomvervelende leven van het duo droog en onsen timenteel geregistreerd met aandacht voor een enkele, veelzeggende blik of gebaar. Alle acteurs zijn amateurs, Een scène uit 'Le thé au harem d'Archimède' die hij uitstekend wist te re gisseren. De verdienste en de zwakte van de film is het feit, dat elk moralistisch commentaar ontbreekt. Al les wordt zo neutraal ge toond, dat het moeilijk is om je te identificeren met deze 'kisse jongens'. De hekel die je aan hen krijgt, verdwijnt later enigszins doordat je hun achtergronden beter - foto cupido films. leert kennen en dus ook hun zwakheden. De ellende in de Parijse voorsteden met hun multi-raciale samenleving van werklozen en ongeluk kig gehuwden wordt en pas sant getoond. 'Le thé au harem d'Archi mède' (Kisse Jongens) van Medi Charef draait in Ciné- sol 1 in Breda (alleen 's avonds). ZATERDAG The mechanic (USA 1972, Ned. 1, 22.00 uur). Actiefilm met weer eens Charles Bronson als een cynisch moordernaar. The sound of music (USA 1965, Ned. 2,19.35 uur). Het relaas van de Oostenrijkse familie Trapp met Julie Andrews als de zin gende gouvernante. A cold night's death (USA 1973, Did. 1, 22.05 uur). Thriller over twee wetenschappers op een proefproject in een onherbergzaam gebied, met Robert Culp en Eli Wallach. The hunter (USA 1980, Did. 1, 23.20 uur). Steve McQueen in zijn laatste film als eenzame premiejager. Mr. Standings bulls his dreamhouse (USA 1948, Did. 2,15.45 uur). Komedie over een echtpaar, dat op het platteland wil gaan wo nen en in een bouwavontuur terechtkomt Met Cary Grant en Myrna Loy. Written on the wind (USA 1956, Did. 3 WDF, 22.15 uur). Smartlap van Douglas Sirk over een neurotische, drankzuchtige miijo- nairszoon (Rock Hudson). Take a letter darling (USA 1942, België 1, 16.00 uur). Komedie met Rosalind Russell als gewiekste zakenvrouw die haar man als secretaris gebruikt. ZONDAG Die Madels vom Immenhof (W.-Duitsland 1955, Did. 1,14.50 uur). Populaire film uit jaren vijftig. Heidi Brühl als tiener op een po ny-stoeterij. Never say never again (USA 1983, Did. 2,20.15 uur). Come-back van Sean Connery als James Bond. Met Max von Sydow en Klaus Maria Brandauer als tegensatnders. MAANDAG The lost moment (USA 1947, Ned. 1,15.00 uur). Amerikaanse uit gever gaat in Venetië op zoek naar de liefdesbrieven van be roemd schrijver. Met Robert Cummings en Susan Hayward. I Vitelioni (Italië 1953, Did. 1, 23.00 uur). Eerste film van een ze vendelige cyclus gewijd aan Fellini. Komische portret van rond- lummelende jongeren. DINSDAG De schorpioen (Ned. 1984, Ned. 1,20.28 uur). Psychologische thril ler van Ben Verbong met Peter Tuinman als een vrachtwagen chauffeur, die bij illegale wapenleveranties betrokken raakt Carry on constable (Engeland 1980, Did. 2,20.15 uur). Vier broek jes van de politieschool moeten bureau runnen. The thin man (USA 1934, Did. 2, 23.30 uur). Detectivefilm naar Dashiell Hammett William Powell speelt de speurder, die uit vinder moet zoeken. WOENSDAG Tarzan finds a son (USA 1939, Ned. 2,16.05 uur). Tarzan en Jane vinden een kind in een vliegtuigwrak. Met Johnny Weissmuller. Edward my son (USA 1949, Did. 3 WDF, 22.30 uur). Spencer Tracy is in dit melodrama van George Cukor een vader, die de toekomst van zijn zoon reelt. Tunes of glory (Engeland 1960, België 2, 20.25 uur). Verbeten strijd tussen een drankzuchtige officier en een jongere meer ge disciplineerde collega. Met Alec Guinness en John Mills. DONDERDAG The women (USA 1939, Did. 3 WDF, 20.15 uur). Komedie van George Cukor over vrouwen in de betere kringen van New York. Met Joan Crawford, Paulette Goddard en Rosalind Rus sell. Judgement at Nuremberg (USA 1961, België 2, 20.25 uur). Film over de nazi-processen in Neurenberg. Met Mariene Dietrich, Judy Garland en Montgomery Clift

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 19