DE STEM Door Wim van Leest Nederland is momenteel vergeven van de bewustwordingscentra. Het werken aan jezelf is een gevleugelde uitdrukking geworden. Alternatief Nederland spreekt van 'De Nieuwe Tijd'. Er zijn al bijna ontelbaar veel therapieën, remedies en methodieken die aangeprezen worden als zaligmakend. Veel van die 'heilzame middelen zijn uit Amerika over komen waaien en het jargon is dan ook vergeven van de Engelse termen. krant. VRIJDAG 12 SEPTEMBER 1986 levensgewoonte veroorzaakt zijn. Het gaat om spanningen die je door je manier van denken en leven oproept en die spanningen uiten zich in lichamelijke klachten, Waar yoga heel snel bij helpt is bijvoorbeeld migraine. Dat is heel frappant. Na drie weken zijn er al verbeteringen merkbaar. Normale hoofdpijn duurt ianger, omdat die gedurende een lange periode in je leven is opgebouwd, terwijl migraine in aanleg aanwezig is. Er hoeft ook maar een kleine spanning te zijn en de migraine slaat toe. Met vakanties zie je dat ook. Mensen hebben veel verwachtingen en ze komen ziek terug, omdat het niet is geworden wat ze zich hadden voorgesteld. Door het mislukken krijgen ze dan zo'n deuk, dat ze totaal overspannen rakenDan komen er hernia klachten, rugklachten dikwijls, maagpijnen en pijn aan de twaalfvingerige darm. Die klachten zijn bijna aitemaat psychosomatisch. Psychische problemen, dus puur dat mensen het helemaal niet meer zien zitten terwijl ze lichamelijk hartstikke gezond zijn en soepel, kom je op een yoga-school vee! minder tegen." „Ik geef yoga-lessen in de eerste pfaast voor,mezelf. Ik krijg van die mensen bij mij op les net zoveel te,rug als ik ze geef. Dat is weer die wederkerige afhankeiijkheid.lk ben Iets verder op het pad, omdat ik er al iets langer mee bezig ben. Hoe gedoseerder en duidelijker ik word in mijn overdracht, hoe meer ik bepaalde inzichten naar anderen toe uit kan,dragen". los te iaten. Ik heb het wel eens over de lijdende mensheid, miljoenen ego's die zich verzetten tegen hun lot, tegen een verschijnsel dat ze waarschijnlijk zelf hebben opgeroepen. Want voor mij geldt de wef van oorzaak en gevolg: alies veroorzaak je zelf, dus jé bent ook in staat het te veranderen". INZICHT „Eigenlijk komen mensen naareen yoga-centrum door de verkeerde voorlichting die er is. Men heeft het idee. je komt van je hoofdpijn of je maagpijn af, je wordt volkomen ontspannen, problemen zijn er niet meer: Het eerste wat ik nieuwkomers vertel, is dat er aan het leven twee kanten zijn, die je zelf ervaart als tegenstellingen, maar die je op een bepaald moment gaat oplossen als tegendelen van een en hetzelfde, Je moet niet meer denken wat kan ik er tegen doen, maar wat kan ik er mee doen. Maar je zult er bij yoga altijd zelf mee aan de slag moeten. Ik genees mensen niet met yoga, het is veel meer een inzicht verschaffen waardoor ze zelf kunnen genezen". „Als je het wézenlijke in yoga pakt, dan ga je je stromen volgens je eigen individualiteit. Dan evolueer je als het ware sneller. Soms nemen mensen even de afstand om te overzien waar ze mee bezig zijn en dan schrikken ze zich zo te pletter dat ze het zekere voor het onzekere kiezen en in hun oude programma terugvallen. Alles wat ik aan fifosofie in yoga te pakken heb gekregen, wijst allemaal naar mezelf. Als je ecfit het lef zou hébben om een week lang in diepe concentratie te zitten, zonder vaste voeding in een rustig gebied, de stilte in jezelf toelaten, dan kom je in contact met die gigantische kosmische liefde, die enorme kracht die in alles voelbaar aanwezig is. Op dat moment heb je de filosfie even nodig om na te lezen watje hebt ervaren, verinnerlijkt hebt. Je vindt er dan in een filosofisch boek de woorden vóór. Maar ook daaraan moet je niet te zeer hechten. Je kunt dat niet verwerven door erover te lézen. Dat probeer ik in de yoga duidelijk te maken. Het is dikwijls door de hel gaan, frustraties oplopen en op je bek gaan. Het enigè wat je kunt doen als je gevallen bent, is weer opstaan. Vanuit oude traditionele yoga- groepen wordt er dan wel gezegd: dat is je karma, maar daar heb je zelf de hand in volgens mij". LAARS r suède western look in zandkleur maten 36 - 41 hier gechekt moeten worden in de omgeving van jou afhankelijk is. Dat grofstoffelljke werkelijkheid. Je moet is in het begin misschien een rare die grove eigenschap zien te gedachtengang. Men heeft in het sublimeren tot iets fijners. Die westen nooit wezenlijk met deze eigenschap moet dus zuiverder materie gewerkt. Het issltijd bij een worden"bepaalde bovenlaag gebleven, die „Zelf heb ik toch wel een steeds dat ook niet zo graag door wilde duidelijker beeld over wat er eigenlijk geven, want dat was dan te gewoon, in een mensenleven plaatsvindt. Het Terwijl eigenlijk yoga voor iedereen gaat puur om het verwerven van is. Maar niet iedereen kiest voor ervaring, het vergroten van je yoga. Want yoga is éen bepaalde ervaringsveld. Ais je je daarin discipline. Je dient minimaal eens in beperkt, als je tegen jezelf zegt: dat de week te komen en een uur les te doe ik liever niet, omdat je onzeker volgen. Dan gaan er dus dingen 'of angstig bent, dan doet je dat gebeuren, dat kan ik gewoon v terugvallen in je oude gewoontes, je garanderen. Yoga kan je in een oude programma. Je kiest dan voor verhoogde staat Van alertheid de veiligheid. De maatschappij is brengen. Dan zie je de dingen veel eigenlijk de grootste hypnose in helderder. Alle shit, atle ztjk waar je deze tijd. Je wordt constant afgeleid op dat moment in zit, die zie je omdat van je zelf, van waar je in wezen voor |e beseft dat ook de andere kant er is staat. De meeste mensen kiezen niet geweest. Die shit kan er niet zijn als voor zichzelf. Dat strijden met jezelf je niet óóit gelukkig bent geweest, is eigenlijk wat er iri de yoga plaats Dat geluk kan er niet zijn als je ook vindt. Je moet nagaan waar je bent niet eens een keer vreselijk in de vastgelopen in je dagelijkse situaties, éfnmer hebt gezeten. hoe je dat kan gaan waarnemen. Pas na het waarnemen komt ook het afgeleid analyserende'waarom komt bet dat ik dat doe?' Als je die diepte ingaat, jn een mensenleven zijn drie stadia dan begin jé langzaam maar zeker in je herkennen. Het eerste stadium is de modder te roeren. Yoga staat er ais je een puber bent of adolescent, ook niet zo achter om te gaan Dan denk je dat je het allemaal alleen analyseren. Yoga is veel meer het kan, dat je niemand nodig hebt, dat waarnemen waar je op dit moment je het allemaal wel even zal regelen, mee bezig bent en kijken wat de Dat duurt meestal tot je 23ste, 24ste mogelijkheden zijn om je te jaar en dan begin je de problemen te deprogrammeren.ontmoeten, waarmee je de rest van je leven te maken krijgt. Dan is er BOVEMLAAG geen mogelijkheid om een middenweg te bewandelen, nee, dan „Juist omdat je met je lijf werkzaam zwenk je dikwijls door naar de ander bent, spreekt yoga mensen aan. Met of naar een situatie waar je totaal name Hatha-yogais een vrij directe afhankelijk van bent. Je bent zo ontoioeting met allerlei facetten in je geïdentificeerd met het idee: jeetje eigen lijf. Vooral de eerste twee, drie wat zal er gebeuren als die ander mij lessen tijdens de verlaat of als deze toestand waar ik ontspanningsoefening liggen de zo afhankelijk van ben verandert, mensen totaal tevreden of er komt Dan krijg je een enorme angstige zoveel los dat ze jn huilen of in diepe situatie. Je gaat je min of meer lach uitbarsten. Voor mij is het met vastklampen aan het idee dat je het de mens gewoon zo, dat je bent wat uitsluitend samen maar kunt. Dat is je denkt dat je bent. Werken aan het tweede stadium. Dan is er ook jezelf begint eigenlijk met het het sociale gebeuren, het lekker gebruik van het heldere licht van je afgeleid worden door allerlei verstónd in samenhang met de rest aspecten uit de buitenwereld. In het van je wezen, je gevoel, je lichaam. derde stadium begin je te beseffen Het komt er pp neer dat er sprake is dat het noch de onafhankelijkheid van een wederkerige moet zijn, noch de afhankelijkheid, afhankelijkheid. Het verstand is maar die wederkerige afhankelijk van het gevoel en afhankelijkheid", andèrsom. Ais je dat een beetje Geduld is eigenlijk het allereerste opgelost hebt in yoga, dan kun je begin van yoga. Er komen zieke een stap verder doen. Dan besef je mensen bij me die zich vaak ook je afhankelijkheid van je volkomen geïdentificeerd hébben omgeving, maar ook dat die met pijn. Yoga is opk dingen durven AH EN A „Bij yoga ben je zelf verantwoordelijk. Na een half jaar yoga komen mensen er achter dat ze zelf dingen kunnen veranderen. Dat Is een geweldige steun voor ze, maar je plaatst die mensen tegelijkerijd terucj in een totale onzekerheid van: doe ik het wel goed. Het komt er op aan eerst waar te nemen hoe je bent, 'waar je in zit, wat er belangrijk is voor jou. Na dat waarnemend aspect,,dat je jé hele leven w -aen dient te hebben, ontstaat er eigenlijk een toskoppeling van je programma. Je springt er als het ware even uit en, je kijkt naar jezelf, je kunt daarnaar gaan handelen. Dat is het derde aspect. Dat is het denkefi. Dan heb je waarnemen en handelen in evenwicht. Dat waarnemen staat op de eerste plaats en het handelen komt érna. Dan is er sprake van denken met een hoofdletter D. Dat is nog steeds een verdomd onzekere zaak. Je kunt niet meer terugvallen op je oude programma. Je vormt voortaan je eigen programma err dat kan niemand voor jou doen. Het enige vertrouwen datje hebt, is dat alles onzéker is. Je mpet doordie angst heen". „Irt principe kan iedereen yoga doen. Ik geloof niet in zieke mensen. De natuurlijke toestand van de mens is gezond, zelfs met een erfelijke belasting kan nog veel gedaan worden. Mensen kunnen met klachten komen en dan yoga gaan doen en er uit komen, maar ais ze yoga gaan doen enkel en alleen om deklacht op te heffen, om ais het ware pijn te verwijderen, dan werkt het veel trager dan wanneer ze zeggen: ik stet me open voor yoga in* zijn totaliteit. De meeste mensen hebben te weinig disciplineen geduld om het eerste jaar wezénlijk met yoga te willen doorbrengen. Maar yoga is ook een kwestie van overgave. Spring zelf in die arena: Blijf niet op een afstand staan te kijken. Geef je niet voor een derde maar voor drie derde ten uitzondering wordt gevormd door yoga. In de hippe jaren zestig kreeg yoga het Imago van een van de veie oosterse rages, die wel weer snel voorbij zouden gaan, Yoga is echter gebleven en kent inmiddels enige tienduizenden beoefenaren. Yoga betekent letterlijk juk en het gaat er bij yoga om dat juk met aan de ene kant de geest en aan de andere kant het Üchaam in evenwicht te brengen. Dat kan binnen de yoga op verschillende manieren gebeuren. Zo is er bijvoorbeeld yoga die puur op mediteren is gericht, je hebt yoga die zich kenmerkt door een hoge mate van ascese en er zijn yogavormen die bestaan uit een lange reeks van oefeningen. Hans 't Hart is yoga-leraar in Tilburg. Hij heeft daar zijn eigen centrum De Blikopener eri naast gewone lessen leidt hij ook een opleiding voor yogaleraren in spé. 't Hart geeft al zo'n vijftien jaar Hatha-yoga. De Hatha-yoga kenmerkt zich door zijn dynamische karakter en de nadruk die op de ademhaling wordt gelegd. Die ademhaling moet met de buik gebeuren. De houdingen bij Hatha- yoga worden staand, zittend of liggend gedaan. Hatha-yoga is in eerste instantie erg lichamelijk en heeft bij beoefening gunstige uitwerkingen op mensen met stress-verschijnselen en andere nerveuze spanningen. Later blijkt dat Hatha-yoga ook in geestelijke zin voor evenwicht kan zorgen. In de informatie-brochure van De Blikopener staat yoga aldus kernachtig en treffend omschreven: niet leren op je kop staan, maar op eigen benen. Hans 't Hart: „De meeste mensen komen naar een yoga-centrum met wat ik 'afwijkingen' zou willen noemen. Dat zijn problemen of k\valen die door een bepaalde JSSCHOEN kenmerkt zich door zijn dynamisch karakter. In alle oefeningen staat de bulk- ademhaling centraal. Beheers Je die eenmaal dan zijn zelfs de meest complexe houdingen mogelijk. GEWELD „Yoga iseigenlijk geweld. Vooral in het begin moet je jezelf tucht en discipline opleggen. Dat is heel drastisch. Het uiteindelijke doel van yoga is bepaalde dualistische aspecten die hiér in dit leven plaats vinden te overstijgen. In India zie je dat kinderen heel jong en nog vrij onbedorven aan yoga beginnen. Hier komt men op latere leeftijd ermee in aanraking en dan iser eigenlijk al ontzettènd veel vernietigd. Gewoontes hebben zich dan allang en breed in je vastgezet. In yoga mag je eigenlijk niet over karakter praten. Je komt ter wereld met een aantal eigenschappen die - FOTO'S DE STEM/ DICK DE BOER

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 13