Acteurs vertellen
over 4 hun9 Hamlet
Veronica maakt show van Staatsloterij
Prijs voor
film Abel
in Venetië
Felix Meurders verlaat na achttien jaar de Hilversumse popzender
.DONDERDAG 11 SEPTEMBER 1986
PAGINA GIDS 1
Japanse Liefde
De Unie
Foto-ruimte
YPRO BRENGT ZONDAG DOKUMENTAIRE
Drie
Marmer
r'
NEDERLAND 1
BELGIE NED 1
lambone
f„Ilf ben het eens met groepen aie waar
schuwingen op platen verplicht willen
stellen: niet geschikt voor jeugdige
toehoorders"
Jermalne Jackson, popartiest
Van onze RTV-redactie
HILVERSUM - Nieuw bij
Veronica, dat deze winter
op de woensdag haar vaste
avond heeft, zijn acht live
shows rond de Staatslote
rij, gepresenteerd door
Bart Peeters.
Ook brengt de omroep
eenmaal per maand een
zogeheten 'erotische serie',
waarin verhalen uit de
wereldliteratuur model
hebben gestaan. Op de
vrijdag wisselavond pre
senteert Leo van der Goot
de Nationale Ideeënbus,
waar kijkers worden uit
genodigd met hun ideeën
voor de dag te komen. Jan
de Vries brengt Internatio
naal Weekmagazine,
waarin met computers het
nieuws in beeld wordt ge
bracht.
Koos Postema staat
Bart Peeters
vanaf 6 oktober weer voor
de klas met bekende Ne
derlanders, Annette van
Trigt gaat op zoek naar
mensen met een tik, zoals
de wielrenner Jacques Ha-
negraaf die zadels spaart.
Meneer Kaktus, mevrouw
Stemband en Kweetniet
worden niet meer gehuis
vest bij Tineke, maar krij
gen een eigen live-shows.
Passies is een documentai
rereeks over mensen, dro
men en drijfveren. In elke
aflevering staat een be
kend figuur centraal.
Troeven als Tineke,
RUR, Nieuwslijn en Ver
ona blijven natuurlijk bij
Veronica gehandhaafd. Ti
neke Schouten start een
reeks cabaretprogram
ma's. Nieuwslijn brengt in
maart een groot themapro
gramma over oorlog en
vrede en verder is er heel
veel spektakel in het bui
tenland gekocht. Rambo
wordt een tekenfilmheld.
Ook de oeroude Kuifje
verschijnt voor de buis van
Veronica. Lee van Cleef,
westernheid, is gepromo
veerd tot Ninja in The
Master.
VENETIë (UPI) - De Neder
landse speelfilm 'Abel' van
Alex van Warmerdam heeft
gisteren op het festival Vene
tië toch een, zij het secundaire,
prijs gekregen.
Het Nationale Syndicaat
van Italiaanse Filmcritici
(SNCCI) verleende zijn 'Zilve
ren Schild' voor een eersteling
in de verschillende catego
rieën van het festival, aan
'Abel'.
De 'Gouden Leeuw' voor de
beste film van het festival van
Venetië is toegekend aan 'Le
Rayon Vert' van de Franse re
gisseur Eric Rohmer.
De Speciale Grote Prijs van
de jury is ex-aequo gegaan
naar 'De wilde duif' van de
Rus Sergei Solovev en 'Storia
d'amore' van de Italiaan Fran
cesco Maselli.
'Radio 3 is ten dode opgeschreven'
Door Raoul van den Booren
Felix Meurders heeft na acht-
tien jaar een punt gezet achter
zijn werk als disc-jockey voor
de popzender Radio 3. De
Vara-medewerker wil zich
meer gaan concentreren op het
presenteren van sport- en po
litieke programma's. Zijn ra
dioprogramma De Meurders
Methode is sinds afgelopen
dinsdag overgenomen door
een tijdelijke vervanger.
Sinds 1968 presenteerde
Meurders voor Radio 3 en Hil
versum 3 onder meer De Da
verende Dertig, De Nationale
Hitparade, de Meurders Me
thode, de Rock Roll Metho
de, Gesodemeurders en De
Heug en Meug Show. Pro
gramma's die zich vaak on
derscheidden door een per
soonlijker aanpak dan het
overige aanbod.
De beslissing van Meurders
om zich terug te trekken als
presentator van popprogram
ma's heeft diverse redenen. Al
jarenlang is het bekend dat hij
allerminst gelukkig is met de
formule van de populaire mu
ziekzender. Daarnaast wil de
Maastrichtenaar de weg vrij
maken voor jong talent. De
belangrijkste reden voor zijn
vertrek is dat Meurders zich
In het spoor van de Liefde.
Museum voor Volkenkunde,
Willemskade 35, Rotterdam.
Open: di-zo 10(zo 11)-17
uur .Tot 4 januari.
De afgelopen week werd
dit museum na 2,5 jaar reno
vatie en herinrichting op-
nieuwe geopend. Het ziet er
allemaal nieuw en aantrek
kelijk uit. Het labyrinth-
achtige karakter van het ge
bouw is nog versterkt. Zes
thematische tentoonstellin
gen zijn met veel fantasie en
spektakel opgebouwd, zodat
het volksvermaak hier en
daar de derde wereld in een
eenzijdig exotisch kader
plaatst. Tijdens de opening
werd er dan ook heftig ge
discussieerd over museale
opvattingen.
Hier willen we wijzen op
een heel interessant deel, dat
gemaakt is in het verlengde
van de tentoonstelling 'In
het Spoor van De Liefde';
het aloude verhaal van ne-
derlandse handel met Japan
gedurende een drietal eeu
wen. Vanaf de 19e eeuw met
name is daardoor de japanse
kunst van invloed geweest
op de nederlandse-. Een we
reldtentoonstelling was van
doorslaggevende betekenis
daarvoor.
De expositie laat daarvan
befaamde voorbeelden zien,
zoals een oliedoekje (Vlin
ders en klaprozen) en enkele
tekeningen van Vincent van
Gogh, een doek van Breit-
ner, tekeningen van Hoy-
tema en keramiek van Ro
zenburg. Maar ook vandag
de dag zijn er kunstenaars
die zich geïnspireerd weten
door dat land. Verschillende
disciplines worden op een
beknopte en mooie manier
getoond, zoals textiele wer
ken van Loes van der Horst
(natuurlijke materialen en
strakke, natuurlijke organi
satie), meditatieve litho-gol
ven en haiku's van Kees
Buurman, keramiek met
lijnreliëfs en fijnzinnig
kleurgebruik van Johnny
Rolff en scherpe penteke-
volledig wil wijden aan zijn
werk voor De Rode Draad, De
Rooie Haan en Langs de Lijn.
„Mijn beslissing heeft in
ieder geval niets met mijn
leeftijd te maken", vertelt de
onlangs veertig geworden pre
sentator. „Ik ben het zeker niet
eens met de stelling dat je
maar tot een bepaalde leeftijd
met popmuziek bezig kunt
zijn".
Vervlakking
Meurders heeft zijn kritiek
op Radio 3 nooit onder stoelen
of banken gestoken. Herhaal
delijk uitte hij zijn ongenoe
gen over de vervlakking en
voorspelbare muziekkeuze.
„De muziekbusiness krijgt een
steeds grotere greep op die
zender", vindt Meurders.
„Iedere omroep, behalve de
Vara, is het gaan zoeken in het
werven van zoveel mogelijk
luisteraars. Met als gevolg dat
een steeds beperkter reper
toire gedraaid wordt. Er is
geen ruimte voor uitschieters
en iedereen draait dezelfde
hitparademuziek. Ondanks
dat dalen de luistercijfers. Ra
dio 3 is daarmee ten dode op
geschreven. Er zijn tegen
woordig stations in de lucht
die 24 uur per dag die muziek
ningen van Mariot Numan.
Daarachter maakte de be
kende ontwerper Benno
Premsela een rust- en lees-
ruimte, waarin hij voorwer
pen plaatste van ontwerpers
die een 'japanse geest' ver
raden, zoals Frans Molenaar
(dameshoedje), Noguchi
(lamp), Gloria Kok en Frits
Klarenbeek (kledingstuk
ken). In een audio-visuele
hoek leest Cees Noteboom
voor uit zijn 'Verjaardag
van de keizer'. Dit is een
hele mooie expositie, die
overigens maar een klein
deel uitmaakt van het to
taal-aanbod. Het is dus de
moeite waard om te gaan
kijken naar dit vernieuwde
museum, prachtig gelegen
langs het water.
HE.
Hommage aan Oud. Wes
tersingel 8, Rotterdam.
Open: alle dagen ll(zo 12)-17
uur. Tot 29 september.
Schuin tegenover deze ga
lerie, aan de Mauritsweg 35,
is pas een reprogebouw (ge
vel) van het bekende ge
bouw De Unie, dat architect
J. Oud in 1925 aan de Cool-
singel zette, onthuld en ge
opend. Het werd in de oorlog
vernield (C en A werd op
deze plaats gezet). De gevel
is nu exact nagebouwd met
de door Oud ontworpen
lichtreclames en opvallende
kleurstelling (rood, blauw
en geel. Hoewel het gebouw
niet meer de sensatie van
1925 oplevert valt de gevel,
naast onder meer een lelijke
uitzenden. De concurrentie
van satelliet-, regionale en lo
kale zenders is groot. De weg
die de omroepen op Radio 3
zijn ingeslagen loopt dood".
Kwaliteit
Volgens Meurders schort er
ook het een en ander aan de
kwaliteit van de disc-jockey's.
„Disc-jockeyen hoort een vak
te zijn, al komt dat niet tot
uiting als je naar de radio
luistert. Als je tegenwoordig
drie zinnen zonder stotteren
achter mekaar kunt zeggen en
een flauwe grap maakt word
je meteen aangenomen. Nie
mand kijkt meer naar oplei
ding en repertoire-kennis en
feeling voor popmuziek zoals
dat bijvoorbeeld bij de BRT en
de BBC gebeurt".
Meurders zal zich in de toe
komst uitsluitend nog met de
popmuziek als liefhebberij be
zig houden. Behalve zijn werk
voor Radio 1 en 2 gaat de pre
sentator verder een rol spelen
bij de actualiteitenrubriek
Achter Het Nieuws. „Het is
echt niet zo dat het presente
ren van De Rooie Haan moei
lijker is dan disc-jockey zijn
op Radio 3. Het vereist alleen
een andere instelling, een
journalistieke aanpak".
Felix Meurders.
Dit is een portret dat Mieke Burgers maakte. Samen
met Riky Schellart en Joop Liesker exposeert zij in gale
rie 't Weefhuis in Nuenen. Het drietal werkt veel samen.
Ze zijn allen bezeten van figuurstudies en natuur. Schel
lart en Liesker zijn allebei in de Haagse Akademie (de
koninklijke) opgeleid (Riky geeft er nu zelf les). Burgers
kreeg onder meer les van Kees Verwey. Drie mensen die
hun vak verstaan. Daarvan is het een en ander te zien op
deze tentoonstelling die tot en met 21 september te zien is
van dit/m zo van 14-17 uur.
knallende discotheek, nog
steeds op door zijn geheel
eigen karakter. Het sfeertje
van De Stijl geeft weliswaar
aan het erachter liggende
café iets kils, deze bouwstijl
is uniek geweest en heeft tot
heden zijn invloed behouden
(ook in het nieuwe museum
voor volkenkunde in Rotter
dam vind je daarvan ele
menten terug). Verder ligt er
achter deze gevel een zaaltje
(80 plaatsen) waarin de Rot
terdamse Kunst Stichting
lezingen, discussies e.d. or
ganiseert. Komend weekend
'Danswerk' (voorstellingen
en symposium over dansen)
en volgend weekend perfor-
- FOTO GER DIJKSTRA
mances en installaties.
In de galerie Westersingel
8 tonen zes kunstenaars
werkstukken die gebaseerd
zijn op ideeën en werkwij
zen van De Stijl. Kille, koele
meubelstukken (in hard
steen, metaal) van Gerard
Kuijpers; objecten om naar
te kijken en niet om op te
zitten. Bonies en Van Oss
schilderden in de stijl die je
herkent in het Stijlcafé aan
de overkant. Architectuur
op doek. Konijnendijk
maakte landschapsfoto's, die
hij overweldigend inkleurde
met rood-gele-blauwe ku
bussen. Eikelenboom ver
vaardigde monotone grijze
objecten als stedebouwkun-
dige groeisels. En Sengers
fotografeerde architectoni
sche scheppingen van Oud,
waarvan je de intenties in
het omringende terugvind;
niet als erg originele schep
pingen, maar wel als een
verwerkt epigonisme.
HE.
Hans Eykelboom, fotowerk.
Lokaal 01, Kloosteriaan 138,
Breda. Open vrij, za, zo 14-18
uur. Tot en met 28 septem
ber.
Wat kun je met een foto
doen? Fotograferende kun
stenaars hebben via de BKR
geleerd dat foto's officieel
nooit als zelfstandig kunst
werk geaccepteerd mochten
worden, maar wel als één
van de componenten van een
'totaal-concept'... Gelukkig
dachten verschillende com
missies daar anders over.
Deze expositie leert overdui
delijk hoe 'sculpturaal' foto's
kunnen zijn.
Eykelboom laat in kort
bestek, via grote foto's, zien
hoe ruimtelijk beeldend hij
met dit materiaal omgaat.
Hij is op dit punt weliswaar
zelf nog in ontwikkeling,
maar is al tot mooie resulta
ten gekomen. Via maquette
bouw van kleine ruimten en
daarin geplaatste stoelen
roept hij ruimtelijke sugges-
Door Jan Koesen
HILVERSUM - „Driehon
derd keer heb ik Hamlet ge
speeld en steeds heb ik er
nieuwe betekenissen in ont
dekt," zegt Richard Burton.
Hamlet, Shakespeare's me
lancholieke held, van onheil
doordrenkt, is de belang
rijkste rol die een acteur kan
spelen. A1 het andere is
daaraan ondergeschikt.
Hamlet is de top, het ulti-
mum, de grootste uitdaging,
een mysterie dat eeuwen na
zijn creatie nog mysterieus
blijft.
'To be...Hamlet' is een for
midabele dokumentaire die
zondag door de VPRO wordt
uitgezonden. We zien niet
alleen fragmenten uit oude
Hamlet-vertolkingen, maar
zien en horen ook wereld
vermaarde acteurs die ge
stalte hebben gegeven aan
de Prins van Denemarken:
Laurence Olivier, John
Gielgud, Richard Burton,
Jean Louis Barrault, Vitto-
rio Gassman, Maximilian
Schell, Nico Williamson, Ben
Kingsley en de Rus Inno-
centi Smoktunovsky vertel
len wat Hamlet voor hen be
tekend heeft.
Ze blikken allemaal om in
ontzag voor de meester van
Stratford on Avon. Ze ver
tolken hun angsten en hun
vreugdes, ze getuigen van de
diepte van Shakespeare's
held en de onmogelijkheid
alles te bevatten. De tijd
deinst terug, de jaren vallen
weg. De oude sterren van nu
worden weer jong en mooi,
vastgelegd in het hoogte
punt van hun artistieke le
ven.
We beleven enkele keren
de bekende monologen, tel
kens totaal anders gebracht.
Laurence Olivier springt,
van haat bevangen, als acro
baat met zwaard omlaag om
Claudius, de onrechtmatige
koning en moordenaar van
Hamiets vader, te doden.
Maximilian Schell doet het
heel anders: koel, klinisch
en hier is Claudius een mon
ster dat honend zijn noodlot
afwacht. Vittorio Gassman
brengt een Italiaanse Ham
let tot leven, met smartelijke
gelaat en rollende ogen,
maar toch niet schmierend.
En Shakespeare onttrekt
zich aan de beperkingen van
zijn eigen, rijke taal, want
ook in het Italiaans is zijn
schepping onvergelijkelijk.
Dit wonder van zeggings
kracht wordt herhaald bij
de Rus Smoktunosvky. Deze
slaat zwaarden uiteen als hij
ties op, die de kijker bedrie-
gelijk parten kunnen spelen.
Het lijnenspel daarbij wordt
vaak knap uitgebuit. Bij zijn
laatste werkstuk - een ku
bus van latten van enkele
meters met daarin opgeno
men foto's - worden zijn
beeldingen deel van een
sculpturaal gebeuren. Heel
interessant.In een zijvertrek
heeft hij een lattenspel zon
der foto's geplaatst. Hoe
aardig ook, het zou jammer
zijn als hij zijn foto's als ma
teriaal terzijde zou schui
ven, want het object midden
in het Lokaal biedt andere
perspectieven (letterlijk en
figuurlijk).
Lokaal 01, nog steeds op
zoek naar een ander lokaal,
stapt een beetje af van
werkweken met performan
ces en installaties, omdat de
trend anders is. De 'gewone'
exposities dienen zich aan.
Als 01 zijn laboratorium
functie loslaat (zo lijkt het
een beetje) zal toch duidelij
ker zijn beleid geprofileerd
dienen te worden, wil het
zijn bestaansrecht continue
ren.
HE.
Joris Gaijmans bronzen,
Jaap Clement gemengde
technieken, Hans Kersten
schilderijen. Galerie Ker
sten, Markt 10 Geertruiden-
berg, open dinsdag tot en
met donderdag van 10 tot 17
uur, vrijdag van 10 tot 19.30
uur, zaterdag van 10 tot 16
uur en zondag van 11 tot 16
uur, tin 12 september.
De esthetiek van Joris
Gaijmans wordt gevoed
door de strakheid van geo
metrische figuren en ron
dingen van vrouwelijke
naakten. Door het vinden
van een synthese tussen
deze twee uitgangspunten
heeft hij een figuratie ge
schapen die soms verrassend
en geestig, soms voorspel
baar en altijd elegant is. De
nadruk op het formele in
zijn werk komt het sterkst
Sir John Gielgud, nu in de tachtig, is vele jaren gele
den een der grootste Hamlet-vertolkers geweest.
- FOTO ARCHIEF DE STEM
de geest van de vermoorde
vorst op de kantelen ziet,
maar blijft meer denker dan
doener. En uit zijn mond,
onverstaanbaar voor het
merendeel van ons, verrijst
een Russische held, van alle
tijden, van alle landen,
Hamlet, een Brit, een Deen,
maar tegelijk een Rus.
Ben Kingsley is de intel
lectuele, moderne Hamlet,
precies en kalm. John Giel
gud verdedigt zijn arrogan
tie en zijn stem en Jean louis
Barrault probeert in het
Frans en Engels tegelijk uit
te leggen wat hem, de grise
éminence van het Franse to
neel, zich heeft doen overge
ven aan de prins. Nico Wil
liamson is de macho Hamlet,
een mannetjesputter, maar
niet stom. Richard Burton
striemt met zijn stem Ophe
lia en als hij zijn regels
brengt, dan is dit pure mu
ziek.
Werd Hamlet echt krank
zinnig, door verdriet over
mand of was dit pose? Had
hij iets met Ophelia of was
zijn liefde eerder op zijn
vriend Horatio gericht? Was
hij in wezen een zachtzinnig
man, of een bloeddorstige
wreker? De acteurs komen
er niet uit. Ze twijfelen nog
steeds, maar allemaal ver
klaren ze zo graag de Ham
let weer te doen, desnoods
als oude man.
tot uitdrukking in een bijna
levend groot langgerekt
vrouwelijk naakt, waarbij
de nadruk op de omhoogrij-
zende lijn zo groot is, dat het
- ontbrekende - hoofd een
bijna vanzelfsprekende
vormoplossing is.
Jaap Clement tracht in
zijn aquarellen door het
schilderen van details als
gespen en plooien in stof
vervreemdingseffecten te
verkrijgen, maar blijft he
laas steken in een al te aca
demische benadering. Zijn
schilderijtjes in magisch-
realistische stijl tonen zijn
technisch kunnen, vooral
het glaceren en boeien hier
en daar ook wat de vormge
ving betreft, omdat door de
combinaties binnen zijn on
derwerpen hierbij de ver
vreemding wél werkt.
Galeriehouder Hans Ker
sten schildert vanuit het on
bewuste en speelt vooral
met organische vormen:
wolkachtige en geplooide
partijen, aanzwellend en te
rugtrekkend in één kleuren
gamma hebben zijn voor
keur, waarbij de glaceer-
techniek veelvuldig wordt
toegepast. Veel gebeurt er
niet op deze schilderijen.
L.R.
John Beemsterboer sculptu
ren, Pim Bras schilderijen
en objecten. Tongerlohuis,
Molenstraat 2, Roosendaal,
open dagelijks van 14.00-
17.00 uur, t/m 28 september.
John Beemsterboer heeft
met zijn marmeren beelden
het onmogelijke nage
streefd: je kunt het mate
riaal als uitgangspunt ne
men bij het maken van een
beeld en de eigenschappen
daarvan uitbuiten, het kan
de vorm zijn waarvan wordt
vertrokken al dan niet met
ingebrip van kleur, om puur
formeel of inhoudelijk werk
te werk te gaan. Beemster
boer nu doet dit allemaal
binnen een object. Hij ge
bruikt hoog gepolijst mar
mer, bij voorkeur van ver-
De verteller en intervie
wer is Trevor Nunn, regis
seur van de Royal Shakes
peare Company. Hij heeft
alle acteurs thuis opgezocht
en hen dezelfde vragen ge
steld. Een fascinerend te
rugkerend element is het
optreden van de jonge ac
teur Mandy Patinkin die on
dertussen door Nunn wordt
voorbereid op zijn Hamiet-
vertolking. Tussen regisseur
en acteur ontstaat een band,
een verhouding bijna. Zoe
kend naar het wezen van de
prins komen ze aan twijfels
in zichzelf, worden ze vijan
den en vrienden.
Hamlet wordt dan op
nieuw geboren, voor de zo
veelste maal. In een nieuwe
gestalte, met nieuwe gevoe
lens bezield. Het is machtig
theater. Iets van het wonder
wat een acteur kan teweeg
brengen wordt zichtbaar. De
tekst blijft onveranderlijk.
Toch staat steeds een
nieuwe prins op. Het is een
scheppingsproces om koud
van te worden. En dat de te
levisie-camera dit vast heeft
kunnen leggen, is iets om
dankbaar voor te zijn. 'To'
be...Hamlet' duurt bijna
twee uur. Wie het gezien
heeft, stapt naar de boeken
kast en grijpt de eeuwen
oude tekst.
schillende kleuren, waarvan
hij de fragmenten perfect
aan elkaar voegt om sculp
turen te maken, samenge
steld uit eenvoudige geome
trische vormen.
Met deze vormen, waar
van de cirkel en fragmenten
daarvan hem boeien, stelt
hij wetsmatigheden uit de
fysica ter discussie. Een for
ser, uit verschillende onder
delen bestaande boom mar
mer hangt in onwaarschijn
lijke balans op een stan
daard en twee volmaakt
gave grijs marmeren cilin
ders vormen een fraaie een
heid met een strip plaatstaal
die er als gesteven karton
gevallig omheen is geplooid
Werk wat niet altijd even
helder en duidelijk is maar
waarvan de opgeroepen
vragen voldoende zijn om t«
boeien.
Pim Bras schildert op pa
nelen met behulp van air
brush, een techniek die
vooral bekend is geworden
door de trucks en zware mo
toren die er in de meest fan
tastische kleuren en vormen
mee worden gespoten. In de
beeldende kunst zijn het
vooral fijnschilders die de
verfspuitbus hanteren om
speciale effecten te verkrij
gen.
Het merendeel van de
schilderijen van Pim Bras
bestaat uit een virtuoze toe
passing van de techniek
waarbij de speciale effecten'
de overhand hebben. Zoiets
als foto's met een soft focus
lens waardoor zacht contou
ren en in elkaar over
vloeiende vormen ontstaan.
Bras heeft dan in zo een om
geving een scherp afgeleid
voorwerp geplaatst waar
door het paneel een surrea
listisch tintje krijgt. Waar
de techniek wat minder op
de voorgrond treedt, wordt
het werk interessanter. De
serie van panelen tafel en
stoel waarin de vorm van
een puzzel-stuk is verwerkt
is spannend door het mate
riaalgebruik en geestig door
de consequente handhaving
van de vorm.
Lia Roose
DONDERDAG 11 SEPT
TIJDSEIN OVï
In EO-Tijdsein (Ned 1, 22.05 uu
van het grootste drijvende do
enigde Staten door het berging
js afkomstig van de failliete
voor de 'Billings-methode', een
vrouwvriendelijke methode v.
brengt Tijdsein een reportage
in Nigaragua.
'Ret valt niet mee om een i
1,19 uur).
on OR 1 TaPtoe Breda
ZO I 1986
De EO heeft wederom een
reportage gemaakt van de
Nationale Taptoe in Breda,
die ditmaal voor de elfde
keer werd gehouden. Aan
dit schouwspel voor het
Kasteel van Breda verlenen
ieder jaar de beste militaire
beroepsmusici hun mede
werking. Ons land werd
vanzelfsprekend vertegen
woordigd door de Konink
lijke Militaire Kapel, de Ka
pel van de Koninklijke
Luchtmacht en de Mari-
nierskapel der Koninklijke
Marine.
22.20
Joden en onze
beschaving
In de voorlaatste aflevering,
getiteld 'Nazisme en vernie
tiging', neemt presentator
Abba Eban de kijker mee de
zwartste periode van de
joodse geschiedenis. Aan het
eind van de twintiger jaren
wonen in Oost-Europa meer
dan negen miljoen. In Duits
land begint tegelijkertijd
een revolutionaire groep ex
tremisten populaif te wor
den. Zo populair zelfs, dat in
1933 hun leider, Adolf Hitler,
aan de macht komt. Het Na
zi-regime heeft zijn intrede
gedaan en daarmee de holo
caust. Zeldzaam archiefma
teriaal van de periode vanaf
de Kristalnacht (9 op 10 no
vember 1938) tot aan de ver-|
nietiging in de kampen be
geleiden deze aflevering.
Blow up
De film 'Blow up' van Mi
chelangelo Antonioni heef
als decor het 'swinging I
don' van de zestiger jare
Modefotograaf Thomas
blasé van de roem en
geld, dat hij op zijn jongd
leeftijd reeds heeft ver-j
gaard. Op een dag loopt I
beroepshalve door een
op zoek naar geschikte on
derwerpen als een vrijen»
paartje zijn aandacht trekt
Hij knipt automatisch er
gaat naar huis. De volgend'
Us WALVISSEN
^RKEL/JR 2O
INTELLIGENT ZUUi