EDWIN DE VRIES DEBUTEERT OP TV MET SATIRISCHE SERIE 'Zonder mijn vrouw had ik het nooit gehaald' Tekenaar Bertus als filmster Leve de komkommer Feest rond erfgoed van arts-artiest Wiegersma ZATERDAG 6 SEPTEMBER 1986 jperaties Fred Verbakei leidt Capitool Hartoperatie voor Ella Fitzgerald f t a "TT Ronald Reagan als seniel wrak van vlees en ook de verschillende |en tuinbouwprodukten neemt toe. I ik kan alleen maar optimistisch j al kan er natuurlijk nog veel verbe- Belangrijk is dat we het nodige Jectief scheppen. En daar wordl laan gewerkt." in de coöperatieve sector worden I ssen geboekt. „Dat kan men bij ons stellen," zegt Zbigniew Kiszkumo, amen met Henryk Helak en Jerzy ;r de directie vormt van Stadnina een landbouwcoöperatie in Iwno, Ivijftien kilometer onder de rook van I an, de eerste grote stad in Polen als I vanuit Oost-Duitsland de grens omt bij Frankfurt am Oder. Een I eratie, in totaal zo'n 3500 hectare waarvan 3000 hectare bestemd de akkerbouw, coöperatie is verdeeld over een I bedrijven, ieder met een eigen stal de kleinste met 200 en de groot- iet 250 stuks. Henryk Helak opti- Isch: „We hebben in het afgelopen I |de beste resultaten geleverd van alle eraties in geheel Zuid-Oost-Polen. I de 92 coöperaties die Polen telt ne- wij de zeventiende plaats in qua I aties. We hebben hier drie brouwe-1 die 750.000 liter spiritus produce- hebben een eigen bouwonderne-1 g, eigen aardappelmeelfabriek en n réparatiewerkplaatsen. We werken ongeveer 500 arbeiders. Voorts heb-1 we hier 3000 sVhapen, 12.000 legkip-1 een fazanterie, wilde zwijnen, herten I een paardenfokkerij, zowel voor del als de springsport." De arbeiders in de coöperatieve be-1 jven hebben volgens Helak niet te kla-1 i. Hij zegt: „Er worden goede salaris-1 uitbetaald naar Poolse maatstaven I jrts is er voor alle arbeiders in de coö-1 atie aan het einde van het jaar eenl malige uitkering in de winst. Vorig I r bedroeg die tachtig procent van het I rloon. Dat tikt aan." Toch zou men in de Poolse staatsbe-1 jven graag wat meer mogelijkheden I a arbeiders die er met de pet naatl Dien gemakkelijker te kunnen ont-1 an. Een van de directeuren van zo'nl atsbedrijf: „De motivatie is soms vet I zoeken. We hebben maar een bepaald I ntal huizen beschikbaar. Iemand die I icht werk levert is niet te ontslaan. Je I jft er aan hangen en hij blijft in dat I is wonen. We zouden wat meer arnt-| ig moeten hebben wat dat betreft." De landbouw blijft voor Polen de be l igrijkste factor in het beleid. Wiesla' I lynarczyk: „Het platteland is altijd del iltuurdrager, de basis van de sociale I uctuur van een land. Als je het platte-1 ad in de steek laat, krijg je de grote :k naar de steden, die vervolgens ver-I luperen. Het platteland moet ontwik'I ;ld worden, ook industrieel, maar eerst I landbouw. Dit geeft het land ee"I enwichtige structuur, ook politiek ge' I en." Mart van der Sanden Morgen is de eerste afle vering van de Neder landse, satirische serie 'Let's finish the job' over Ronald Reagan bij de VPRO te zien. Ton van Duinhoven kan zijn niet geringe acteertalent botvieren als de Ameri kaanse president. Hij pakte de rol gretig aan. „Ik zie de man als een ver doorgevoerde ac- terrprestatie, maar on der goeie begeleiding", zegt hij over Reagan. „Dat het zo in elkaar zit heeft hij waarschijnlijk zelf niet eens meer in de gaten. Daarvoor is hij teveel dooreschoten". Edwin de Vries, de maker van de serie: „Het gevaar was dat Ton er een typetje van zou maken. Dat heeft hij gelukkig niet gedaan. Hij heeft er een mens van gemaakt van wie ik af en toe denk: 'Oh, wat 'n schat"'. Edwin de Vries heeft zijn spoor getrokken ir^de toneel- en filmwereld, als acteur en schrijver. Het idee voor de se rie werd geboren uit zijn fas cinatie voor het politieke feno meen Ronald Reagan, een pre sident die de vorm van de boodschap belangrijker vindt dan de inhoud, die de ene blunder op de andere stapelt als hij zelf eens probeert een visie op de wereldproblemen te geven, en die zich dank zij zijn charme en gevoel voor show toch moeiteloos overeind houdt. 'Let's finish the job' is een I serie, waarin de kijker een persiflage op het leven achter de schermen krijgt voorge schoteld, maar met voldoende verwijzingen naar de werke lijkheid om te doen geloven dat het zich ongeveer zo in het echt zou kunnen afspelen. „Ronald Reagan heeft me vanaf het eerste moment dat hij aan de macht kwam, gefas cineerd. Ik vroeg me af: 'Hoe is dat nu in godsnaam mogelijk'. Intussen is de man ontzettend populair geworden in Ameri- Ton van Duinhoven als Reagan, Tom Jansen als de lijfarts en Nellie Frijda als grimeuse. ka. Hij is een soort koning ge worden, eigenlijk onschend baar. Tijdens zijn eerste ambtsperiode raakten allerlei mensen om hem heen in de meest verschrikkelijke, vooral financiële, schandalen ver wikkeld. Maar dat heeft zijn positie nooit aangetast. Dat is heel verwonderlijk". Die verwondering was voor Edwin de Vries de basis om zich in het verschijnsel Rea gan te verdiepen. Hij vertrok twee jaar geleden op kosten van het Nederlands Instituut voor Theateronderzoek en WVC naar Amerika om bron nen te raadplegen. Hij dook twee maanden lang bibliothe ken in en bekeek een schat aan videomateriaal over Ronald Reagan, en niet te vergeten zijn vrouw Nancy. Een poging om het presi dentiële paar zelf te spreken te krijgen mislukte. „Op de Ame rikaanse ambassade in Den Haag vond men dat een 'very unusual request'. Ik werd daar bekeken alsof ik een heel ge vaarlijke misdadiger was". Aan de grond Het beeld van Reagan dat voor De Vries opdoemde zag er ongeveer als volgt uit. De westernacteur kreeg een zware klap te verwerken, toen zijn eerste vrouw Jane Wy- man hem in een krante-inter- view de bons gaf. Reagan zat totaal aan de grond. In Holly wood kwam hij niet meer aan de bak, veel geld had hij even min. Na zijn ontmoeting met Nancy kwam de toen nog vrij liberale Reagan in aanraking met een rijk, en uiterst rechts milieu. Via het opstapje van multinational General Electric kwam een nieuwe carrière in zicht. Een groepje miljonairs zag in hem de ideale pion om hun belangen in de politiek te ver tegenwoordigen. Zij steunden zijn campagne en Reagan werd gouverneur van Califor- nië, later zelfs president van de US. Niet op eigen kracht, maar uitsluitend terend op de ideeën van anderen. Het enige van hemzelf is zijn charmante persoonlijkheid, waardoor hij op een zalvende, vaderlijke toon de meest verwerpelijke ideeën naar voren kan bren gen zonder dat dat hem de nek kost. En dat is volgens De Vries tot op dit moment niet veranderd. Lubbers „Reagan bewijst dat alleen goed overkomen op het pu bliek belangrijk is. Ik zie op dit punt een duidelijke paral lel met Nederland. De afgelo pen Kamerverkiezingen wer den beschreven als de eerste Nederlandse tv-verkiezingen. De debatten tussen Lubbers en Den Uyl op tv waren ontzet tend belangrijk voor de uit slag. Lubbers heeft les gehad in het zo goed mogelijk over komen. Den Uyl natuurlijk ook, maar die is daar minder bevattelijk voor. Mensen die zitten te kijken, halen meer informatie uit de beelden dan uit de woorden, dat is onder zocht. Den Uyl komt over als een driftkikker met morsige sigaren. Lubbers lijkt de za ken onder controle te hebben, dus stemden de kiezers op hem". De Vries heeft zijn ideeën vorm gegeven in een serie, waarin het aloude recept van de satire is toegepast. Feiten en uitspraken uit de werke lijkheid worden opgepikt, waarna er karikaturale situa ties en dialogen, nogal veel in het Engels trouwens, aan wor den toegevoegd. Soms ont aardt dat in wat al te studenti koze ongein, maar dat zal wel nauwelijks te vermijden zijn in een comedyproduktie van in totaal 2,5 uur. Zo loopt CLA- chef James Greeves voortdu rend in een appeltje te happen en wordt een mevrouw Cleve land uit Ohio opgevoerd. Maar er valt ook veel echt te lachen of te grijnzen en de be zetting is voortreffelijk, tot in de kleinste rolletjes. Theu Boermans bijvoorbeeld zou moeiteloos als fascistoïde poli tieagent in First Blood kunnen optreden en Carol van Herwij nen zet vlekkeloos een vettig type a la Henk van der Mey- den, maar dan op zijn Ameri kaans, neer als presentator van de tv-talkshow Bedgehei men. De Vries heeft zich bij het maken van 'Let's finish the job' laten leiden door kaskra kers als Dallas en Dynasty. „Knap geschreven, hoewel ik van de inhoud nu niet zo kapot ben, maar dramaturgisch goed in elkaar gestoken. Scènes du ren nooit langer dan twee mi nuten, en in die scènes zit ook nog een klein toneelstukje met een hoogtepunt op driekwart van de lengte en dan een einde om het af te maken. 'Let's fi nish the job' moest lijken op een ouderwetse Amerikaanse serie en de atmosfeer creëren waaruit Ronald Reagan zelf voortkwam. Daarom heb ik de kleuren in de studio laten op draaien, zodat die lekker hard werden". Het 'echtheidsgehalte' van 'Let's finish the job' is hoog. Er zit een Amerikaans-Libisch incident in, dat werd geschre ven voordat de bomaanval op Tripoli plaatsgreep. Reagans privé-verleden wordt in de se rie weerspiegeld in de beleve nissen van zijn zoon Ron. Rea gans kanker en zijn verspre kingen, zijn flauwe grapjes tijdens persconferenties, de soufflerende rol van zijn staf, zijn gebrek aan intellectuele bagage, zijn voorliefde voor show, het is er allemaal in te rug te vinden. Levert dat nu niet het ge vaar op dat de kijker Reagan echt als een seniel, aan achter volgingswaanzin lijdend wrak gaat beschouwen? De Vries: „Fictie is altijd simplificerend. Natuurlijk belicht ik maar een aantal kanten. Ik probeer niet de waarheid te verkondigen, ik laat alleen maar mijn fan tasie gaan. En ik vind het nog steeds belangrijk dat mensen weer eens over Reagan gaan nadenken". PRINS CLAUS (60 JAAR) IN TV-INTERVIEW: Van onze rtv-redactie HILVERSUM - Vandaag wordt prins Claus zestig jaar. Hij was flat zelf bijna vergeten. „Ik had eigenlijk een lange reis gepland, tot mijn vrouw mij er op wees: weet je eigenlijk niet dat op 6 september je verjaardag is. En dan nog je zestigste verjaardag?" Dus hield Claus vandaag vrij voor een feestje. Hij heeft een flink aantal oude beken den uitgenodigd voor een con cert in de Nieuwe kerk in Am- I sterdam. De televisie is er ook o'i en de AVRO besteedt er vanavond ruim aandacht aan |ln een programma, waarin prins Claus zelf ook uitvoerig [aan het woord komt (Neder land 2,20.45 uur), i In een gesprek met Ria Bre- Imer vertelt de prins onder jmeer dat hij niet goed heeft [voorzien hoe zijn leven zou [veranderen door zijn huwelijk [niet Beatrix. «Ik geloof dat ik niet kan [beweren dat ik het goed inge- schat heb. Ik weet ook niet of i net mogelijk is bepaalde situa ties die in de toekomst liggen I vanuit een verleden goed in te [schatten, zeker niet als- het [gaat om een leefsituatie waar I ln terecht kwam als echtge- ?.00]t van de kroonprinses van Nederland, waar ik helemaal het vaak moeilijk heeft gehad met zijn rol als echtgenoot van de koningin en zegt wel eens overwogen te hebben om 'weg te gaan'. iets van af wist eigenlijk. Ik ad geen idee wat een monar- l e inhield en ik was ook een naïef geloof ik. heb een tijdlang gedacht: C. f'1 nu in de Duitse diploma- I te dienst, misschien kan ik P°st op een Nederlandse mbassade krijgen, en dan we ergens naar Afrika of aar Zuid-Amerika of Azië... hetV?' ,e€n bee13e naief- Wat net betekent om de hele tijd in n glazen huis te zitten, min K' dan, en wat dat je oet, dat gevoel, dat kun je ook inschatten. Het is veel dat v, I dan ik had gedacht Pat het zou zijn." rins Claus erkent dat hii „Ja, die afweging heb ik wel gemaakt. Ik denk dat je die al tijd maakt als je voor een heel belangrijke beslissing in je le ven staat, maar uiteindelijk heb ik in dat afwegingsproces toch laten prevaleren: A: mijn gevoelens en B: ook een wat optimistischer kijk op de toe komst. En ik heb een groot vertrou wen in mijn vrouw. Dat is te recht geweest. Zonder mijn vrouw, ja, was ik hier nooit gekomen, maar zonder mijn vrouw zoals ze is, had ik het nooit gehaald, had ik het als het ware nooit overleefd." Claus heeft het dan over de depressie van drie a vier jaar geleden waardoor hij een tijd uit de running was. „Ik had geen pijn",zegt hij daar nu zelf over. „Helemaal geen pijn. Als je onder pijn verstaat licha melijke pijn, had ik geen pijn, maar wel, als u het zo wilt om schrijven, zielepijn". „Ik heb pas nadat ik her steld was, beseft hoeveel men sen dat in onze samenleving ook hebben meegemaakt en doorleven en ook doorheen ge komen zijn. Het is het meest verschrikkelijke wat een mens kan overkomen. Er zijn zoveel verschrikkelijke dingen in de wereld die een mens kunnen overkomen, maar voor mij was het wel de ergste periode in mijn leven." Maar Clauses al weer twee Ria Bremer in gesprek met prins Claus. jaar druk en optimistisch in de weer. Hij heeft een agenda waarin nauwelijks vrije gaatjes zitten. De meeste tijd besteedt hij aan zijn werk als inspecteur-generaal voor Ont wikkelingssamenwerking. In deze functie, waarin de prins van zijn hobby zijn werk maakt, geldt hij als een erkend deskundige met het hart op de juiste plaats. Door Frits Stommels GRAVE - Tekenaar Bertus Klaassen - de lezers van deze krant wel bekend als tekenaar van 'Zoek de ver schillen' - is zaterdag 13 september op de televisie te zien in een heel andere 'uit rusting'. Hij treedt dan op als vissenoppasser in een filmpje van 25 minuten dat hij samen met Henri Hoo- gewoud heeft gemaakt. In de produktie van Hoo- gewoud/Klaassen worden heel serieuze onderwater- opnames van flora en fauna in het Caraïbisch gebied ge mengd met scènes vol hu mor, gemaakt in het aqua riumgedeelte van Ouwe hands dierenpark in Rhe- nen. Zoo-oppasser Bertus leidt daar een internatio naal gezelschap rond. Deze mensen krijgen daar de on gekende rijkdom van een vissekom te zien. In het filmpje van Hooge- woud en Klaassen, die ooit eerder een filmpje maakte van een bruiloft en samen met Hoogewoud enkele re clamefilmpjes, worden wer kelijkheid en fantasie op een geraffineerde manier met elkaar verstrengeld. Dat niet alleen de makers enthousiast zijn mag blij ken uit het feit dat deze korte filmp op twee festi vals voor onderwaterfilms met de eerste prijs is gaan strijken, namelijk in het Franse Antibes en het Ita liaanse Camogli. Hoogewoud is dan ook geen onbekende op dit ge bied. Bertus Klaassen: „Henri startte enkele jaren geleden een produktiemaat- schappij met de bedoeling onderwaterfilms te ver vaardigen. Daarbij probeert hij altijd traditionele on derwateropnames te onder steunen of te verbinden met drama of documentaire ele menten". Bertus Klaassen legt uit waarom de samenwerking met Hoogewoud voor hem zo prettig is. „Als tekenaar en cartoonist blijven er al tijd invallen over die moei lijk in een tekening zijn te vatten. Zo is bij mij het idee ontstaan om wat korte luchtige glimlach-films te maken, waarvan de KRO er wat jaren geleden al eens een heeft uitgezonden". Van onze rtv-redactie HILVERSUM - Zondagmid dag om 12 uur begint 'Het Ca pitool' op Nederland 2 aan zijn vijfde seizoen met een nieuwe presentator. In plaats van Herman Wigbold zal voortaan Fred Verbakei de honneurs waarnemen. Verbakei werkt overigens al sinds 1981 als eindredacteur bij deze ru briek. Hij zal naast Maartje van Weegen en W.L. Brugsma als gespreksleider optreden. Voorlopig gaan de directe uit zendingen vanuit het theehuis tot en met eind juni 1987 door. Uit de cijfers is gebleken, dat iedere zondag gemiddeld 600.000 kijkers op "Het Capi tool' afstemmen. In Veronica's Nieuwslijn is zatërdagavond (om 22 uur op Nederland 1) een reportage te zien over de werking van het justiële apparaat in ons land, waarbij centraal de vraag staat hoe groot de kans is dat een wetsovertreder de dans ontspringt. Verder in het pro gramma aandacht voor een nieuw voorstel om de boter bergen te vernietigen. EG- commissaris Andriessen rea geert hiierop. Daarnaast een reportage over de toekomst van het betaald voetbal in Ne derland. In de KRO-televisierubriek Brandpunt is zondag (Neder land 1, 21.10 uur) onder meer een interview te zien met de communistisch onderhande laar op de Filippijnen Sapur Ocampo. Ocampo vertegen woordigt in de onderhandelin gen met de Filippijnse rege ring zowel de gewapende guerrilla-beweging als de po litieke arm hiervan, de com munistische partij. De laatste weken welt af en toe een bange vraag op: is de tv-komkommertijd nu voorbij? Zitten'we al in het nieuwe winterseizoen? Officieel is het in Hilversum nog zomer. Pas in oktober gaan de omroepen weer echt hun best doen en in de komende week zullen verschillende zuilen hun sensationele plannen via flitsende beelden en bulderende stemmen over de kijkers heen storten. Is er eigenlijk veel verschil tussen het aanbod in de 'slappe' zomer en de 'fantastische' winter? Over de films van de afgelopen week hoeven we niet te klagen. 'Ten' met Bo Derek, 'Network' over de dictatuur van de kijkcijfers, 'Die Brücke', 'The Damned'van Luchino Visconti, 'Gloria' van John Cassavetes, 'The Sting' met Newman en Redford (op Duitsland én op Belgiëen 'The Asphalt Jungle' van John Huston. Het is een piekfijn aanbod, ook al zijn voorstellingen wat onevenwichtig over de week verdeeld. Er zijn ook nog een paar taboes aangepakt. In 'Once is not enough' met Kirk Douglas en Deborah Raff in kwam een lesbische scene voor. In 'Hotel', donderdag op België, ontdekt een vrouw dat haar man al twee jaar een verhouding heeft met een andere man. In de serie 'Hollywood wives' is op het gebied van relaties alles mogelijk. De meest bizarre dingen worden getoond, zonder dat we na de uitzending terecht kunnen bij het telefoonnummer van de Stichting Correlatie. In de aflevering van donderdag ontfermden twee wat oudere dames zich over een jongeman. Met deze serie is de TROS erg baanbrekend bezig. 'Rondom Tien' heeft al weer een hele rij onderwerpen minder te behandelen. Wel wat erg veel programma's kwamen direct van de Firato, maar de AVRO zag kans ook in de RAI met stuntwerk van klasse te komen. Een omroep die een eeuwige amateur als Karei Prior rechtstreeks zijn 'Kom eens langlaat presenteren, moet wel over enorm veel durf beschikken. Leerzaam zijn de zomermaanden ook geweest. Dieuwertje Blok had tot nu toe voor de VARA alleen maar programma's gepresenteerd met nieuwe films en nieuwe videobanden. In 'Zomertijd' mocht zij de gesprekken leiden. Vooral met het beëindigen van de gesprekjes had ze moeite. Ze herhaalde komisch- deftig de laatste zin en ging dan weer recht voor de camera zitten. Voorlopig hoeft Sonja Barend niet bang te zijn voor concurrentie in de eigen gelederen. Hoe komen we te weten dat het winterseizoen begonnen is? Heel eenvoudig. Eerst komen de bazen van de omroepen in beeld om hun bril even af te zetten en ons veel kijkplezier toe te wensen en daarna kondigen omroepsters in prachtig gekleurde truien programma's aan van eigen bodem, waar u als kijker recht op heeft. Dan verlang je af en toe terug naar de komkommertijd. Gemeeentemuseum 'De Wieger' in Deurne. - FOTO DE WIEGER Door Henk Egbers Het gemeentemuseum De Wieger in Deurne bestaat tien jaar. De komende week wordt dat feest herdacht met een nostalgisch programma, geënt op de periode waarin de legen darische arts-artist Hendrik Wiegersma (1891-1969) de aan leiding werd voor dit artis tieke erfgoed. Niet zo maar een museum, maar een Bra bants monument van interna tionale allure. Tot 14 september is in De Wieger een tentoonstelling met aankopen van de laatste tien jaar; een opmerkelijke collectie. Er is een biografie over Hendrik Wiegersma, ge schreven door Maarten Beks 49,50). Dagelijks zijn tussen 13-17 uur te horen en te zien het ra dioprogramma Avro's Bonte Dinsdagavondtrein uit 1939 en een videofilm over de arts en schilder Hendrik Wiegersma. 'De Wieger', zo noemde de plaatselijke bevolking zijn huisdokter, liet het huis, dat nu museum is, bouwen in Deurne. Hij was van Lith ge komen uit een artsengezin, dat op basis van zijn verhalen door Antoon Coolen werd ver eeuwigd in de roman 'Dorp aan de rivier'. Zijn huis werd een artistiek centrum, waar talrijke groten (achteraf bezien) uit de inter nationale kunstwereld elkaar troffen. Van grote invloed was daarbij de kunstenaar Otto van Rees, die zich op het Klein Kasteel in Deurne had geves tigd. Deze enige echte kubist die Nederland in die jaren kende inspireerde de dokter zelf te gaan schilderen. Tot welke formidabele resultaten dat geleid heeft is ook in dit museum te zien. Het museum bevat ook veel artistieke objecten van de kunstenaars - op velerlei ge bied - die korte of lange tijd op De Wieger verbleven of met wie Hendrik Wiegersma ook buiten de grenzen in kontakt stond. Onder hen: Kadinsky, Kokoschka, De Vlaminck, Van Dongen, Permeke, De Smedt, Zadkine, Ortiz de Zarate, Ko- gan, Cantré, Huxley, Nijhoff, Roland Holst, Helman, Bloem Kuyle, Coolen, Pieter van de Meer de Walcheren Jonas, Eyck, Verwey, Wiegman, Leo Brom, etcetera. LOS ANGELES (AFP) - De Amerikaanse jazz-zangeres Ella Fitzgerald heeft woens dag een open-hartoperatie on dergaan. Haar toestand was gisteren 'stabiel', zo heeft de kliniek Cedars-Sinai in Los Angeles meegedeeld. De 68-jarige zangeres ligt nog op de afdeling-intensieve zorg. Dit weekeinde hopen de artsen haar naar een particu liere kamer te kunnen laten overbrengen. Eind juli voelde Fitzgerald zich niet goed op haar hotelka mer nadat ze een optreden verzorgd had bij de Niagara- vallen in de staat New York. Daarop verbleef ze drie dagen in een ziekenhuis nadat geble ken was dat ze een hartaanval gehad had. Haar impressario heeft meegedeeld dat alle verplich tingen tot het eind van het jaar geannuleerd zijn.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 33