EDWIN DE VRIES DEBUTEERT OP TV MET SATIRISCHE SERIE
'Zonder mijn vrouw
had ik
het nooit gehaald'
Tekenaar Bertus als filmster
Leve de komkommer
Feest rond erfgoed van
arts-artiest Wiegersma
ZATERDAG 6 SEPTEMBER 1986
jperaties
Fred
Verbakei
leidt
Capitool
Hartoperatie
voor Ella
Fitzgerald
f t a
"TT
Ronald Reagan als seniel wrak
van vlees en ook de verschillende
|en tuinbouwprodukten neemt toe.
I ik kan alleen maar optimistisch j
al kan er natuurlijk nog veel verbe-
Belangrijk is dat we het nodige
Jectief scheppen. En daar wordl
laan gewerkt."
in de coöperatieve sector worden I
ssen geboekt. „Dat kan men bij ons
stellen," zegt Zbigniew Kiszkumo,
amen met Henryk Helak en Jerzy
;r de directie vormt van Stadnina
een landbouwcoöperatie in Iwno,
Ivijftien kilometer onder de rook van I
an, de eerste grote stad in Polen als I
vanuit Oost-Duitsland de grens
omt bij Frankfurt am Oder. Een I
eratie, in totaal zo'n 3500 hectare
waarvan 3000 hectare bestemd
de akkerbouw,
coöperatie is verdeeld over een I
bedrijven, ieder met een eigen stal
de kleinste met 200 en de groot-
iet 250 stuks. Henryk Helak opti-
Isch: „We hebben in het afgelopen I
|de beste resultaten geleverd van alle
eraties in geheel Zuid-Oost-Polen. I
de 92 coöperaties die Polen telt ne-
wij de zeventiende plaats in qua I
aties. We hebben hier drie brouwe-1
die 750.000 liter spiritus produce-
hebben een eigen bouwonderne-1
g, eigen aardappelmeelfabriek en
n réparatiewerkplaatsen. We werken
ongeveer 500 arbeiders. Voorts heb-1
we hier 3000 sVhapen, 12.000 legkip-1
een fazanterie, wilde zwijnen, herten I
een paardenfokkerij, zowel voor del
als de springsport."
De arbeiders in de coöperatieve be-1
jven hebben volgens Helak niet te kla-1
i. Hij zegt: „Er worden goede salaris-1
uitbetaald naar Poolse maatstaven I
jrts is er voor alle arbeiders in de coö-1
atie aan het einde van het jaar eenl
malige uitkering in de winst. Vorig I
r bedroeg die tachtig procent van het I
rloon. Dat tikt aan."
Toch zou men in de Poolse staatsbe-1
jven graag wat meer mogelijkheden I
a arbeiders die er met de pet naatl
Dien gemakkelijker te kunnen ont-1
an. Een van de directeuren van zo'nl
atsbedrijf: „De motivatie is soms vet I
zoeken. We hebben maar een bepaald I
ntal huizen beschikbaar. Iemand die I
icht werk levert is niet te ontslaan. Je I
jft er aan hangen en hij blijft in dat I
is wonen. We zouden wat meer arnt-|
ig moeten hebben wat dat betreft."
De landbouw blijft voor Polen de be l
igrijkste factor in het beleid. Wiesla' I
lynarczyk: „Het platteland is altijd del
iltuurdrager, de basis van de sociale I
uctuur van een land. Als je het platte-1
ad in de steek laat, krijg je de grote
:k naar de steden, die vervolgens ver-I
luperen. Het platteland moet ontwik'I
;ld worden, ook industrieel, maar eerst I
landbouw. Dit geeft het land ee"I
enwichtige structuur, ook politiek ge' I
en."
Mart van der Sanden
Morgen is de eerste afle
vering van de Neder
landse, satirische serie
'Let's finish the job' over
Ronald Reagan bij de
VPRO te zien. Ton van
Duinhoven kan zijn niet
geringe acteertalent
botvieren als de Ameri
kaanse president. Hij
pakte de rol gretig aan.
„Ik zie de man als een
ver doorgevoerde ac-
terrprestatie, maar on
der goeie begeleiding",
zegt hij over Reagan.
„Dat het zo in elkaar zit
heeft hij waarschijnlijk
zelf niet eens meer in de
gaten. Daarvoor is hij
teveel dooreschoten".
Edwin de Vries, de maker
van de serie: „Het gevaar was
dat Ton er een typetje van zou
maken. Dat heeft hij gelukkig
niet gedaan. Hij heeft er een
mens van gemaakt van wie ik
af en toe denk: 'Oh, wat 'n
schat"'.
Edwin de Vries heeft zijn
spoor getrokken ir^de toneel-
en filmwereld, als acteur en
schrijver. Het idee voor de se
rie werd geboren uit zijn fas
cinatie voor het politieke feno
meen Ronald Reagan, een pre
sident die de vorm van de
boodschap belangrijker vindt
dan de inhoud, die de ene
blunder op de andere stapelt
als hij zelf eens probeert een
visie op de wereldproblemen
te geven, en die zich dank zij
zijn charme en gevoel voor
show toch moeiteloos overeind
houdt.
'Let's finish the job' is een
I serie, waarin de kijker een
persiflage op het leven achter
de schermen krijgt voorge
schoteld, maar met voldoende
verwijzingen naar de werke
lijkheid om te doen geloven
dat het zich ongeveer zo in het
echt zou kunnen afspelen.
„Ronald Reagan heeft me
vanaf het eerste moment dat
hij aan de macht kwam, gefas
cineerd. Ik vroeg me af: 'Hoe is
dat nu in godsnaam mogelijk'.
Intussen is de man ontzettend
populair geworden in Ameri-
Ton van Duinhoven als Reagan, Tom Jansen als de lijfarts en Nellie Frijda als grimeuse.
ka. Hij is een soort koning ge
worden, eigenlijk onschend
baar. Tijdens zijn eerste
ambtsperiode raakten allerlei
mensen om hem heen in de
meest verschrikkelijke, vooral
financiële, schandalen ver
wikkeld. Maar dat heeft zijn
positie nooit aangetast. Dat is
heel verwonderlijk".
Die verwondering was voor
Edwin de Vries de basis om
zich in het verschijnsel Rea
gan te verdiepen. Hij vertrok
twee jaar geleden op kosten
van het Nederlands Instituut
voor Theateronderzoek en
WVC naar Amerika om bron
nen te raadplegen. Hij dook
twee maanden lang bibliothe
ken in en bekeek een schat aan
videomateriaal over Ronald
Reagan, en niet te vergeten
zijn vrouw Nancy.
Een poging om het presi
dentiële paar zelf te spreken te
krijgen mislukte. „Op de Ame
rikaanse ambassade in Den
Haag vond men dat een 'very
unusual request'. Ik werd daar
bekeken alsof ik een heel ge
vaarlijke misdadiger was".
Aan de grond
Het beeld van Reagan dat
voor De Vries opdoemde zag
er ongeveer als volgt uit. De
westernacteur kreeg een
zware klap te verwerken, toen
zijn eerste vrouw Jane Wy-
man hem in een krante-inter-
view de bons gaf. Reagan zat
totaal aan de grond. In Holly
wood kwam hij niet meer aan
de bak, veel geld had hij even
min. Na zijn ontmoeting met
Nancy kwam de toen nog vrij
liberale Reagan in aanraking
met een rijk, en uiterst rechts
milieu. Via het opstapje van
multinational General Electric
kwam een nieuwe carrière in
zicht.
Een groepje miljonairs zag
in hem de ideale pion om hun
belangen in de politiek te ver
tegenwoordigen. Zij steunden
zijn campagne en Reagan
werd gouverneur van Califor-
nië, later zelfs president van
de US. Niet op eigen kracht,
maar uitsluitend terend op de
ideeën van anderen. Het enige
van hemzelf is zijn charmante
persoonlijkheid, waardoor hij
op een zalvende, vaderlijke
toon de meest verwerpelijke
ideeën naar voren kan bren
gen zonder dat dat hem de nek
kost. En dat is volgens De
Vries tot op dit moment niet
veranderd.
Lubbers
„Reagan bewijst dat alleen
goed overkomen op het pu
bliek belangrijk is. Ik zie op
dit punt een duidelijke paral
lel met Nederland. De afgelo
pen Kamerverkiezingen wer
den beschreven als de eerste
Nederlandse tv-verkiezingen.
De debatten tussen Lubbers en
Den Uyl op tv waren ontzet
tend belangrijk voor de uit
slag. Lubbers heeft les gehad
in het zo goed mogelijk over
komen. Den Uyl natuurlijk
ook, maar die is daar minder
bevattelijk voor. Mensen die
zitten te kijken, halen meer
informatie uit de beelden dan
uit de woorden, dat is onder
zocht.
Den Uyl komt over als
een driftkikker met morsige
sigaren. Lubbers lijkt de za
ken onder controle te hebben,
dus stemden de kiezers op
hem".
De Vries heeft zijn ideeën
vorm gegeven in een serie,
waarin het aloude recept van
de satire is toegepast. Feiten
en uitspraken uit de werke
lijkheid worden opgepikt,
waarna er karikaturale situa
ties en dialogen, nogal veel in
het Engels trouwens, aan wor
den toegevoegd. Soms ont
aardt dat in wat al te studenti
koze ongein, maar dat zal wel
nauwelijks te vermijden zijn
in een comedyproduktie van
in totaal 2,5 uur. Zo loopt CLA-
chef James Greeves voortdu
rend in een appeltje te happen
en wordt een mevrouw Cleve
land uit Ohio opgevoerd.
Maar er valt ook veel echt te
lachen of te grijnzen en de be
zetting is voortreffelijk, tot in
de kleinste rolletjes. Theu
Boermans bijvoorbeeld zou
moeiteloos als fascistoïde poli
tieagent in First Blood kunnen
optreden en Carol van Herwij
nen zet vlekkeloos een vettig
type a la Henk van der Mey-
den, maar dan op zijn Ameri
kaans, neer als presentator
van de tv-talkshow Bedgehei
men.
De Vries heeft zich bij het
maken van 'Let's finish the
job' laten leiden door kaskra
kers als Dallas en Dynasty.
„Knap geschreven, hoewel ik
van de inhoud nu niet zo kapot
ben, maar dramaturgisch goed
in elkaar gestoken. Scènes du
ren nooit langer dan twee mi
nuten, en in die scènes zit ook
nog een klein toneelstukje met
een hoogtepunt op driekwart
van de lengte en dan een einde
om het af te maken. 'Let's fi
nish the job' moest lijken op
een ouderwetse Amerikaanse
serie en de atmosfeer creëren
waaruit Ronald Reagan zelf
voortkwam. Daarom heb ik de
kleuren in de studio laten op
draaien, zodat die lekker hard
werden".
Het 'echtheidsgehalte' van
'Let's finish the job' is hoog. Er
zit een Amerikaans-Libisch
incident in, dat werd geschre
ven voordat de bomaanval op
Tripoli plaatsgreep. Reagans
privé-verleden wordt in de se
rie weerspiegeld in de beleve
nissen van zijn zoon Ron. Rea
gans kanker en zijn verspre
kingen, zijn flauwe grapjes
tijdens persconferenties, de
soufflerende rol van zijn staf,
zijn gebrek aan intellectuele
bagage, zijn voorliefde voor
show, het is er allemaal in te
rug te vinden.
Levert dat nu niet het ge
vaar op dat de kijker Reagan
echt als een seniel, aan achter
volgingswaanzin lijdend wrak
gaat beschouwen? De Vries:
„Fictie is altijd simplificerend.
Natuurlijk belicht ik maar een
aantal kanten. Ik probeer niet
de waarheid te verkondigen,
ik laat alleen maar mijn fan
tasie gaan. En ik vind het nog
steeds belangrijk dat mensen
weer eens over Reagan gaan
nadenken".
PRINS CLAUS (60 JAAR) IN TV-INTERVIEW:
Van onze rtv-redactie
HILVERSUM - Vandaag wordt prins Claus zestig jaar. Hij was
flat zelf bijna vergeten. „Ik had eigenlijk een lange reis gepland,
tot mijn vrouw mij er op wees: weet je eigenlijk niet dat op 6
september je verjaardag is. En dan nog je zestigste verjaardag?"
Dus hield Claus vandaag
vrij voor een feestje. Hij heeft
een flink aantal oude beken
den uitgenodigd voor een con
cert in de Nieuwe kerk in Am-
I sterdam. De televisie is er ook
o'i en de AVRO besteedt er
vanavond ruim aandacht aan
|ln een programma, waarin
prins Claus zelf ook uitvoerig
[aan het woord komt (Neder
land 2,20.45 uur),
i In een gesprek met Ria Bre-
Imer vertelt de prins onder
jmeer dat hij niet goed heeft
[voorzien hoe zijn leven zou
[veranderen door zijn huwelijk
[niet Beatrix.
«Ik geloof dat ik niet kan
[beweren dat ik het goed inge-
schat heb. Ik weet ook niet of
i net mogelijk is bepaalde situa
ties die in de toekomst liggen
I vanuit een verleden goed in te
[schatten, zeker niet als- het
[gaat om een leefsituatie waar
I ln terecht kwam als echtge-
?.00]t van de kroonprinses van
Nederland, waar ik helemaal
het vaak moeilijk heeft gehad
met zijn rol als echtgenoot van
de koningin en zegt wel eens
overwogen te hebben om 'weg
te gaan'.
iets van af wist eigenlijk. Ik
ad geen idee wat een monar-
l e inhield en ik was ook een
naïef geloof ik.
heb een tijdlang gedacht:
C. f'1 nu in de Duitse diploma-
I te dienst, misschien kan ik
P°st op een Nederlandse
mbassade krijgen, en dan
we ergens naar Afrika of
aar Zuid-Amerika of Azië...
hetV?' ,e€n bee13e naief- Wat
net betekent om de hele tijd in
n glazen huis te zitten, min
K' dan, en wat dat je
oet, dat gevoel, dat kun je ook
inschatten. Het is veel
dat v, I dan ik had gedacht
Pat het zou zijn."
rins Claus erkent dat hii
„Ja, die afweging heb ik wel
gemaakt. Ik denk dat je die al
tijd maakt als je voor een heel
belangrijke beslissing in je le
ven staat, maar uiteindelijk
heb ik in dat afwegingsproces
toch laten prevaleren: A: mijn
gevoelens en B: ook een wat
optimistischer kijk op de toe
komst.
En ik heb een groot vertrou
wen in mijn vrouw. Dat is te
recht geweest. Zonder mijn
vrouw, ja, was ik hier nooit
gekomen, maar zonder mijn
vrouw zoals ze is, had ik het
nooit gehaald, had ik het als
het ware nooit overleefd."
Claus heeft het dan over de
depressie van drie a vier jaar
geleden waardoor hij een tijd
uit de running was. „Ik had
geen pijn",zegt hij daar nu zelf
over. „Helemaal geen pijn. Als
je onder pijn verstaat licha
melijke pijn, had ik geen pijn,
maar wel, als u het zo wilt om
schrijven, zielepijn".
„Ik heb pas nadat ik her
steld was, beseft hoeveel men
sen dat in onze samenleving
ook hebben meegemaakt en
doorleven en ook doorheen ge
komen zijn. Het is het meest
verschrikkelijke wat een mens
kan overkomen. Er zijn zoveel
verschrikkelijke dingen in de
wereld die een mens kunnen
overkomen, maar voor mij
was het wel de ergste periode
in mijn leven."
Maar Clauses al weer twee
Ria Bremer in gesprek met prins Claus.
jaar druk en optimistisch in de
weer. Hij heeft een agenda
waarin nauwelijks vrije
gaatjes zitten. De meeste tijd
besteedt hij aan zijn werk als
inspecteur-generaal voor Ont
wikkelingssamenwerking. In
deze functie, waarin de prins
van zijn hobby zijn werk
maakt, geldt hij als een erkend
deskundige met het hart op de
juiste plaats.
Door Frits Stommels
GRAVE - Tekenaar Bertus
Klaassen - de lezers van
deze krant wel bekend als
tekenaar van 'Zoek de ver
schillen' - is zaterdag 13
september op de televisie te
zien in een heel andere 'uit
rusting'. Hij treedt dan op
als vissenoppasser in een
filmpje van 25 minuten dat
hij samen met Henri Hoo-
gewoud heeft gemaakt.
In de produktie van Hoo-
gewoud/Klaassen worden
heel serieuze onderwater-
opnames van flora en fauna
in het Caraïbisch gebied ge
mengd met scènes vol hu
mor, gemaakt in het aqua
riumgedeelte van Ouwe
hands dierenpark in Rhe-
nen. Zoo-oppasser Bertus
leidt daar een internatio
naal gezelschap rond. Deze
mensen krijgen daar de on
gekende rijkdom van een
vissekom te zien.
In het filmpje van Hooge-
woud en Klaassen, die ooit
eerder een filmpje maakte
van een bruiloft en samen
met Hoogewoud enkele re
clamefilmpjes, worden wer
kelijkheid en fantasie op
een geraffineerde manier
met elkaar verstrengeld.
Dat niet alleen de makers
enthousiast zijn mag blij
ken uit het feit dat deze
korte filmp op twee festi
vals voor onderwaterfilms
met de eerste prijs is gaan
strijken, namelijk in het
Franse Antibes en het Ita
liaanse Camogli.
Hoogewoud is dan ook
geen onbekende op dit ge
bied. Bertus Klaassen:
„Henri startte enkele jaren
geleden een produktiemaat-
schappij met de bedoeling
onderwaterfilms te ver
vaardigen. Daarbij probeert
hij altijd traditionele on
derwateropnames te onder
steunen of te verbinden met
drama of documentaire ele
menten".
Bertus Klaassen legt uit
waarom de samenwerking
met Hoogewoud voor hem
zo prettig is. „Als tekenaar
en cartoonist blijven er al
tijd invallen over die moei
lijk in een tekening zijn te
vatten. Zo is bij mij het idee
ontstaan om wat korte
luchtige glimlach-films te
maken, waarvan de KRO er
wat jaren geleden al eens
een heeft uitgezonden".
Van onze rtv-redactie
HILVERSUM - Zondagmid
dag om 12 uur begint 'Het Ca
pitool' op Nederland 2 aan zijn
vijfde seizoen met een nieuwe
presentator. In plaats van
Herman Wigbold zal voortaan
Fred Verbakei de honneurs
waarnemen. Verbakei werkt
overigens al sinds 1981 als
eindredacteur bij deze ru
briek. Hij zal naast Maartje
van Weegen en W.L. Brugsma
als gespreksleider optreden.
Voorlopig gaan de directe uit
zendingen vanuit het theehuis
tot en met eind juni 1987 door.
Uit de cijfers is gebleken, dat
iedere zondag gemiddeld
600.000 kijkers op "Het Capi
tool' afstemmen.
In Veronica's Nieuwslijn is
zatërdagavond (om 22 uur op
Nederland 1) een reportage te
zien over de werking van het
justiële apparaat in ons land,
waarbij centraal de vraag
staat hoe groot de kans is dat
een wetsovertreder de dans
ontspringt. Verder in het pro
gramma aandacht voor een
nieuw voorstel om de boter
bergen te vernietigen. EG-
commissaris Andriessen rea
geert hiierop. Daarnaast een
reportage over de toekomst
van het betaald voetbal in Ne
derland.
In de KRO-televisierubriek
Brandpunt is zondag (Neder
land 1, 21.10 uur) onder meer
een interview te zien met de
communistisch onderhande
laar op de Filippijnen Sapur
Ocampo. Ocampo vertegen
woordigt in de onderhandelin
gen met de Filippijnse rege
ring zowel de gewapende
guerrilla-beweging als de po
litieke arm hiervan, de com
munistische partij.
De laatste weken welt af en
toe een bange vraag op: is
de tv-komkommertijd nu
voorbij? Zitten'we al in het
nieuwe winterseizoen?
Officieel is het in
Hilversum nog zomer. Pas
in oktober gaan de
omroepen weer echt hun
best doen en in de komende
week zullen verschillende
zuilen hun sensationele
plannen via flitsende
beelden en bulderende
stemmen over de kijkers
heen storten.
Is er eigenlijk veel verschil
tussen het aanbod in de
'slappe' zomer en de
'fantastische' winter? Over
de films van de afgelopen
week hoeven we niet te
klagen. 'Ten' met Bo Derek,
'Network' over de dictatuur
van de kijkcijfers, 'Die
Brücke', 'The Damned'van
Luchino Visconti, 'Gloria'
van John Cassavetes, 'The
Sting' met Newman en
Redford (op Duitsland én
op Belgiëen 'The Asphalt
Jungle' van John Huston.
Het is een piekfijn aanbod,
ook al zijn voorstellingen
wat onevenwichtig over de
week verdeeld.
Er zijn ook nog een paar
taboes aangepakt. In 'Once
is not enough' met Kirk
Douglas en Deborah Raff in
kwam een lesbische scene
voor. In 'Hotel', donderdag
op België, ontdekt een
vrouw dat haar man al
twee jaar een verhouding
heeft met een andere man.
In de serie 'Hollywood
wives' is op het gebied van
relaties alles mogelijk. De
meest bizarre dingen
worden getoond, zonder dat
we na de uitzending terecht
kunnen bij het
telefoonnummer van de
Stichting Correlatie. In de
aflevering van donderdag
ontfermden twee wat
oudere dames zich over een
jongeman. Met deze serie is
de TROS erg baanbrekend
bezig. 'Rondom Tien' heeft
al weer een hele rij
onderwerpen minder te
behandelen.
Wel wat erg veel
programma's kwamen
direct van de Firato, maar
de AVRO zag kans ook in
de RAI met stuntwerk van
klasse te komen. Een
omroep die een eeuwige
amateur als Karei Prior
rechtstreeks zijn 'Kom eens
langlaat presenteren,
moet wel over enorm veel
durf beschikken.
Leerzaam zijn de
zomermaanden ook
geweest. Dieuwertje Blok
had tot nu toe voor de
VARA alleen maar
programma's
gepresenteerd met nieuwe
films en nieuwe
videobanden. In
'Zomertijd' mocht zij de
gesprekken leiden. Vooral
met het beëindigen van de
gesprekjes had ze moeite.
Ze herhaalde komisch-
deftig de laatste zin en ging
dan weer recht voor de
camera zitten. Voorlopig
hoeft Sonja Barend niet
bang te zijn voor
concurrentie in de eigen
gelederen.
Hoe komen we te weten dat
het winterseizoen
begonnen is? Heel
eenvoudig. Eerst komen de
bazen van de omroepen in
beeld om hun bril even af
te zetten en ons veel
kijkplezier toe te wensen
en daarna kondigen
omroepsters in prachtig
gekleurde truien
programma's aan van eigen
bodem, waar u als kijker
recht op heeft.
Dan verlang je af en toe
terug naar de
komkommertijd.
Gemeeentemuseum 'De Wieger' in Deurne.
- FOTO DE WIEGER
Door Henk Egbers
Het gemeentemuseum De
Wieger in Deurne bestaat tien
jaar. De komende week wordt
dat feest herdacht met een
nostalgisch programma, geënt
op de periode waarin de legen
darische arts-artist Hendrik
Wiegersma (1891-1969) de aan
leiding werd voor dit artis
tieke erfgoed. Niet zo maar
een museum, maar een Bra
bants monument van interna
tionale allure.
Tot 14 september is in De
Wieger een tentoonstelling
met aankopen van de laatste
tien jaar; een opmerkelijke
collectie. Er is een biografie
over Hendrik Wiegersma, ge
schreven door Maarten Beks
49,50).
Dagelijks zijn tussen 13-17
uur te horen en te zien het ra
dioprogramma Avro's Bonte
Dinsdagavondtrein uit 1939 en
een videofilm over de arts en
schilder Hendrik Wiegersma.
'De Wieger', zo noemde de
plaatselijke bevolking zijn
huisdokter, liet het huis, dat
nu museum is, bouwen in
Deurne. Hij was van Lith ge
komen uit een artsengezin, dat
op basis van zijn verhalen
door Antoon Coolen werd ver
eeuwigd in de roman 'Dorp
aan de rivier'.
Zijn huis werd een artistiek
centrum, waar talrijke groten
(achteraf bezien) uit de inter
nationale kunstwereld elkaar
troffen. Van grote invloed was
daarbij de kunstenaar Otto
van Rees, die zich op het Klein
Kasteel in Deurne had geves
tigd. Deze enige echte kubist
die Nederland in die jaren
kende inspireerde de dokter
zelf te gaan schilderen. Tot
welke formidabele resultaten
dat geleid heeft is ook in dit
museum te zien.
Het museum bevat ook veel
artistieke objecten van de
kunstenaars - op velerlei ge
bied - die korte of lange tijd
op De Wieger verbleven of met
wie Hendrik Wiegersma ook
buiten de grenzen in kontakt
stond. Onder hen: Kadinsky,
Kokoschka, De Vlaminck, Van
Dongen, Permeke, De Smedt,
Zadkine, Ortiz de Zarate, Ko-
gan, Cantré, Huxley, Nijhoff,
Roland Holst, Helman, Bloem
Kuyle, Coolen, Pieter van de
Meer de Walcheren Jonas,
Eyck, Verwey, Wiegman, Leo
Brom, etcetera.
LOS ANGELES (AFP) - De
Amerikaanse jazz-zangeres
Ella Fitzgerald heeft woens
dag een open-hartoperatie on
dergaan. Haar toestand was
gisteren 'stabiel', zo heeft de
kliniek Cedars-Sinai in Los
Angeles meegedeeld.
De 68-jarige zangeres ligt
nog op de afdeling-intensieve
zorg. Dit weekeinde hopen de
artsen haar naar een particu
liere kamer te kunnen laten
overbrengen.
Eind juli voelde Fitzgerald
zich niet goed op haar hotelka
mer nadat ze een optreden
verzorgd had bij de Niagara-
vallen in de staat New York.
Daarop verbleef ze drie dagen
in een ziekenhuis nadat geble
ken was dat ze een hartaanval
gehad had.
Haar impressario heeft
meegedeeld dat alle verplich
tingen tot het eind van het
jaar geannuleerd zijn.