Zolang de Makro er is, wordt er al geruzied Kommer en kwel bij de weekbladen Elke astoraa MMaSfflCilOS WFEKEND D* 'Te weinig weten wat lezer wil' ZATERDAG 6 SEPTEMBER 1986 ATERPAG 6 SEP Bedrijfsmatig Nadere inspectie Voorbarig Andere interesse Bakens verzet T Perikelen om een pasje "irecteur Bertrams van de Makro-vestiging Breda zegt er verder ook niets aan te kunnen doen. Er zijn nu eenmaal 'oneerlijke Nederlanders'. Dat heeft betrekking op mensen die illegaal in het bezit gekomen zijn van een Makro-pasje. Daarmee het recht verwervend in de gigantische winkels allerlei spullen te kopen. Voor eigen gebruik dus. Goedkoper dan in andere winkels wiens eigenaren knarsentandend de grote trek naar de groothandel-met-pasjès volgen. „Oneerlijke concurrentie", meent de middenstand, in de rug gedekt door de organisaties van detailhandelaren, het KNOV en NCOV. Maar niet door de consumentenorganisaties die „wel eens aangetoond willen zien dat de middenstand werkelijk zoveel schade ondervindt". Wat is er verkeerd aan de pasjes-groothandel. Voor-en tegenstanders aan het woord. Door Romain van Damme DE inmiddels vijftien jaar durende 'ruzie' is de afgelopen weken weer opgelaaid. Het immer smeulende vuurtje werd deze keer aangewak kerd door het CDA-kamerlid Schartman die de bewindslieden van Ruimtelijke Ordening (Nijpels) en Economische Zaken (staatsse cretaris Evenhuis) aan het werk ge zet heeft. Haje Schartman, die coa litiegenoot Van Erp (WD) en Hummel (PVDA) aan zijn zijde weet, heeft zich vooral laten leiden door de aangekondigde uitbreiding van het aantal zelfbedieningszaken van de Makro BV. De Makro, een poot van de Steenkolen Handels Vereniging (SHV), heeft momen teel vestigingen in Amsterdam, Best, Breda, Delft, Duiven en Nuth. Vorige Week woensdag ging de eer ste paal voor de zevende vestiging in Hengelo de grond in. Nou is de Makro wel gewend aan kri tiek. Een kleine greep uit veel bijeenkom sten en vergaderingen die aan 1 t feno meen Makro gewijd waren. Vijftien jaar geleden was er in Gouda een bijeen komst van 'kleine zelfstandigen'. Om ac ties tegen 'grote broer' te bespreken. In '77 werd er een werkgroep midden-en klein bedrijf in het leven geroepen. Haze- kamp, de toenmalige staatssecretaris van Economische Zaken kreeg in dat jaar een groothandelspasje op zijn naam overhan digd. Om aan te tonen dat het kinderlijk eenvoudig was aan een dergelijk pasje te komen. Vier jaar geleden het de Econo mische Controle Dienst het licht schijnen over de Makro-vestiging in Delft. Onder zoek wees toen uit dat in grote mate goe deren voor privé-gebruik gekocht wer den. De Makro mag geen detailhandel be drijven. Verkoop aan particulieren is ver- boden. De aard van de onderneming wordt door de Makro zelf als volgt om schreven: „Een zelfbedieningsgroothan del die bedrijfsmatige en handelsgoede ren levert ten behoeve van detailhandela ren, horeca-ondernemers, grootverbrui kers of daarvan afgeleide units, ambach ten en beroepen die gewoonlijk van de groothandel kunnen betrekken." Wat simpeler gezegd, als je bij de Ma kro achter een winkelwagentje wil lopen, moet je een bedrijf hebben. Om een pasje in het bezit te krijgen, moet een uitreksel uit het handelsregister van de Kamer van Koophandel getoond worden. Bovendien moet een bewijsstuk waaruit büjkt dat het bedrijf werkelijk bestaat, op tafel ge legd worden. Om het verhaal compleet te maken, iedere pasjeshouder mag een 'helper' meenemen. Verder mogen twee mensen uit het bedrijf gemachtigd wor den inkopen te doen namens het bedrijf. De praktijk wijst echter uit dat het niet moeilijk is aan een pasje te komen. Dat blijkt wel in de aanloop naar de feestmaanden. Als er druk ingekocht moet worden. Bijvoorbeeld om Sin terklaas een handje te helpen. Dan is het in de Makro-vestigingen razend druk. Lange rijen voor de kassa's waar onder getekende meer dan eens gestaan heeft. Allerlei mensen groetend die ook niet in de detailhandel zitten. „Het komt wel eens voor dat er mensen doorheen glip pen", geeft directeur Bertrams toe, „op iemands pasje binnen komen. De laatste maanden zijn we streng bezig om na te gaan of er geen misbruik plaats vindt. Maar ja, oneerlijke Nederlanders zullen er altijd zijn. Overigens verwijs ik u voor algemene vragen door naar de heer Be- rendsen. Wij hebben namelijk besloten dat hij voor die zaken als woordvoerder optreedt". Dat staat genoteerd. Maar eerst eens contact opgenomen met de Kamer van Koophandel in Breda. Twee jaar geleden uitgever van de nota 'Perifere detailhan del'. Dat klinkt heel ingewikkeld, maar is niets anders dan winkels die niet centraal gelegen zijn. Winkels die zich ver van het stadsgewoel houden. Woordvoerder Sand laat het achterste van zijn tong niet zien. Wel wordt duidelijk dat de Kamer van Koophandel de groothandel aan een nadere inspectie onderwerpt. „Maar", zegt Sand, „het is puur juri disch. Je moet zeer beslagen ten ijs ko men. De Makro wegkrijgen, is een illusie. Dat bestaat niet." Om enig inzicht te krijgen in de klantenkring van de groot handel, worden diverse branches uit de detailhandel onder de loep genomen. Als dan blijkt dat ondernemers uit een be paalde branche niet naar de Makro gaan om hun inkopen te doen, en toch heeft de Makro op dat gebied een grote omzet, kunnen er, weliswaar voorzichtig, con clusies getrokken worden. „Er zijn echter weinig cijfers bekend", zegt Sand, „en de cijfers die bekend gemaakt worden, gel den veelal voor het hele concern. Niet voor een bepaalde vestiging." De kritiek van de vaste Kamercom missie voor het Midden-en Klein bedrijf richt zich op twee punten. Het vesti gingsbeleid en verder dus het verkopen aan particulieren. „De Makro bouwt op industriegrond", zegt Kamerlid Schart man over het eerste punt, „dat is veel goedkopere grond. Winkels in het cen trum staan op heel wat duurdere grond. En 'half Nederland' kan bij de Makro kopen. Het is oneigenlijke concurrentie voor de middenstand". De heer Berendsen is directeur van de vestiging in Duiven. Uit naam van de an dere vesigingsdirecteuren laat hij weten 'al die kritiek niet prettig te vinden'. Des ondanks klinkt directeur Berendsen op gewekt. De vele kritiek brengt hem m ieder geval niet aan het wankelen. „We hebben geen behoefte aan publiciteit. Je zult van ons nooit advertenties zien. Geen naamsuitstraling." Het zal duidelijk zijn dat directeur Be rendsen het absoluut niet eens is met de bewering dat particulieren frank en vrij door de Makro-vestigingen kunnen rondlopen. „We hebben dat laten onder zoeken gaat hij in de tegenaanval, „toen is gebleken dat onze invloed op de detailhandel zeer gering is. Ik zal nooit ontkennen dat er wel eens voor particu lier gebruik gekocht wordt, maar besüst niet op grote schaal, dat is te verwaarlo zen." „Ons wordt van alles toegedicht", gaat directeur Berendsen verder, „onder mid denstand wordt zoveel verstaan. Ik noem boerderijverkoop, benzinestations, zwarte markten. Dat neemt toe. De win keliers hebben daar ongetwijfeld last van. Maar dat wordt dan afgereageerd op ons. Nee, weet je wie de winkelstand bedreigt? De grootwinkelbedrijven. Let wel, ik heb niets tegen die bedrijven. Verre van dat, maar dat zijn de verdrin- gers van middenstand. En over de uitbreidingsplannen: „Elke distributievorm is in beweging. Het is een permanent proces van aanpassen eh wijzigingen. In Breda wordt er niet ge daan aan uitbreiding in vierkante meters. Wel in de zin van aanbod. Nogmaals, die beweging is er altijd. En ach die kritiek, we ondergaan het". De organisaties van detailhandelaren juichen het initiatief van de Tweede Ka merleden inmiddels van harte toe. NCOV en KNOV vinden dat er maar eens een einde moet komen aan de be voorrechte positie van de Makro. Het is trouwens niet de eerste keer dat deze or ganisaties aan de bel trekken. Reeds in '80 werd gevraagd om strengere maatre gelen. „Het grootste probleem is dat veel te veel mensen aan een pasje kunnen ko men", zegt NCOV-woordvoerder Schou ten, „het is noodzakelijk de controle te verscherpen zodat alleen detailhandela ren voor hun inkoop terecht kunnen bij de Makro." Heel andere geluiden komen er uit de hoek van de organisaties die de belangen van de consumenten behartigen. Cees Hoogkamer van de Consumentenbond vindt de conclusies die getrokken zijn door Schartman wat al te voorbarig. „Laat ons eerst dat onderzoek maar eens afwachten", meent hij, „er worden nu al lerlei beweringen gedaan. Maar kloppen die wel. Over één zaak kunnen we wel duidelijk zijn. Als het in strijd met de wet is, moet er paal en perk aan gesteld wor den. Als de Makro ten onrechte op een industrieterrein zit, moet dat veranderen. Dat geldt voor iedere groothandel. Ik kan me herinneren dat in Utrecht op een industrieterrein een groothandel in tapij ten zat. Iedereen, u en ik dus ook, kon daar aan tapijten komen. Terecht werd de poort van dat bedrijf dicht gemetseld. Dat kan dus niet." Desondanks blijven de twijfels staan. „Ik vraag me af of de middenstand baat heeft bij het sluiten van de Makro. Wij kijken inderdaad naar de consument. Een consument die bij de Makro kan ko pen, heeft het süm aangepakt. Trouwens, ik ben er van overtuigd dat een consu ment die voordelig uit wil zijn de Makro niet nodig heeft. Die kan in veel andere zaken terecht." Dat sluit keurig aan op de vraag of het nou wel zo goedkoop is bij meneer Ma kro. Daarover zijn de meningen ver deeld. „We hebben plannen om de prijs verhoudingen eens te onderzoeken", laat Cees Hoogkamer weten, „voor mensen die BTW kunnen aftrekken, zal het zeker aantrekkelijk zijn. Maar dat zal een be perkte categorie zijn. Neem de levens middelen, ik weet zeker dat bepaalde ar tikelen bij Van de Broek goedkoper zijn. De produkten worden zonder BTW ge prijsd. Die wordt bij de kassa aan het be drag toegevoegd. En dan blijkt dat het met dat goedkoop zijn wel meevalt. Kijk, natuurlijk' zullen er produkten zijn die goedkoper zijn. Maar ik ken ook winkels waar allerlei produkten zoals video's en dergelijke artikelen tegen afbraakprijzen verkocht worden. Daarom zeg ik, voor zichtig zijn met conclusies. Ook vanuit de middenstand. De plaatselijke midden stand kan zich zelf beschermen. De bak ker die meer luxe-broodjes verkoopt, de slager die een barbecue-pakket plus ge bruik barbecue aanbiedt. Die zaken. Een betere service, daar wil de consument best voor betalen. Dat marktaandeel neemt steeds meer toe. Ik wacht daarom die rapportage maar eens af. Op dit mo ment kan niemand de garantie geven dat het met de middenstand beter gaat als de Makro de poorten sluit". Dat moet de directie van de Makro deugd doen. Maar de diverse winkeliers verenigingen zullen zich erg minder ge lukkig bij voelen. Niet voor niets voeren zij al jarenlang actie tegen 'dat bedrijf aan de rand van de stad'. Secretaris Ver holten van de Vereniging Binnenstad Breda, met 300 aangesloten ondernemin gen, zegt daarom: „Wat moet ik er nog aan toevoegen. Het bekende verhaal. Iedereen kan wel aan een pasje komen. Cijfers zijn er niet. Dat is allemaal gis werk. Maar soriy, ik moet zo weg naar een vergadering bij de Kamer van Koop handel. Ja, daar wordt onder meer ge sproken over de Makro." Ook bij Vrij Nederland zijn ze zich nu rotgeschrokken. Het rommelt dreigend op de markt van opinieweekbladen. Lezers haken af, advertentie-inkomsten dalen drastisch. Na het verdwijnen van De Nieuwe Linie, het geworstel en weer bovenkomen van De Tijd, het vertwijfelde laatste gevecht om het bestaan van De Groene en het noodüjdend voortbestaan van Hervormd Nederland, en recent de laatste li kans voor de ingezakte Haagse Post heeft ook Vrij Nederland de schrik tt I—'atlJn®~. mtjn 1 pakken. oorlogen in alle variet Strikte bezuinigingen dreigen daar, nu de betaalde oplage zakte van J:'cia,ra^a W°in/!Jn 115.000 naar 91.000 en de advertentie-inkomsten drastisch kelderden. Et verkluai e oor g ai is sprake van een zo fikse afslanking, dat het afgelopen is met de wekelijkse aparte kleuren- en boekenbijlages en dat de rompkrant met het ouderwetse grote kranteformaat een magazine-jasje krijgt, in de pas met de andere opinie-weekbladen. Door Rinze Brandsma 'Vrij Nederland in ernstige proble men' en 'Opinieweekbladen tussen leven en dood', luiden de alarme rende krantekoppen. Op weekblad De Tijd na (met een sta biele oplage) boeren alle opinieweekbla den slecht. De teruggang van oplagen en advertentie-inkomsten is dramatisch. De directeur van uitgeverij De Weekblad pers berichtte de redactie van Vrij Ne derland in een uitgelekte missive, dat het redactiebudget met 15% besnoeid zal worden. Het aantal (profijtelijke) adver tentiepagina's in de kleurenbijlage op magazineformaat daalde in zes jaar met meer dan de helft. Elseviers Magazine zakte in vijf jaar met 10% tot 122.000, Elseviers Weekblad van 137.000 naar 94.500. De Groene Amsterdammer zakte 22%, Hervormd Nederland met tegen de 30%. De Haagse Post zit nu op 29.000 (na een dieptepunt van 22.000) tegen bijna 52.000 in 1980. Alleen De Tijd blijft stabiel op 37.500, maar bij het jubileum in 1984 (tien jaar weekblad na 130 jaar als dagblad) was de betaalde oplage nog ruim boven de 40.000. En dat, terwijl de publiekstijdschriften aanmerkelijk betere cijfers hebben - al moeten ook die doorlopend knokken om de gunst van de koper. De gemakkelijkste verklaring voor het leed bij de opinieweekbladen is de daling van het volume advertentieruimte: een terugval in vijf jaar met ruwweg 30%. Maar er speelt meer mee. De dagbladen halen een hoop adver tenties binnen en kunnen hun lezers door de week en vooral in de weekeinden ex tra bijlages en vlezige kranten bieden. Voor een deel overlapt die overvloed aan achtergrondverhalen over economie, we tenschap, politiek en cultuur de kopij van de opiniepers. Kost de lezer weke lijks nog een stuk minder geld ook. Er is nog een belangrijke reden voor de weekbladen-malaise. En die zit'm in de veranderende belangstelling van de le zer. HP liep er de afgelopen jaren al pijn lijk hard tegenaan: te veel 'highbrow', ge schreven vanuit de interesse van de re dacteuren, hobbyisme. HP zoekt nu naar een nieuwe formule, die meer groepen jonge lezers aanspreekt. Ook Elsevier en VN worden zich bewust van die ver schuiving in belangstelling van de week bladenlezers. Uit de tijdschriftenhoek is de weekbla den herhaaldelijk verweten, dat hun re dacties feitelijk amper weten wat hun le zers willen lezen, zich dat - in grote te genstelling tot de publieksbladen - niet eens afvragen. Net of die vorm van mar keting vies is, alsof de weekbladredacties de lezers niet willen uitnodigen tot ko pen. En, toegespitst op VN en de Elseviers, niet altijd van die ellenlange grijze lap pen van verhalen, waarin het zoveelste schandaal of onthulling uitputtend uitge molken wordt. In 1980, bij zijn 40-jarig bestaan, affi cheerde Vrij Nederland zich nog met hautaine trots als treiterig en drammerig weekblad bij uitstek. In die jaren haalde het blad ook zijn hoogste oplagen. Hoofdredacteur Rinus Ferdinandusse sprak zijn verwachting uit, dat de journa listieke formule van zijn blad voortaan wel dezelfde zal blijven: de journalistiek was immers 'op de rand van haar moge lijkheden'? Zes jaar later is er geen aanleiding meer voor zo'n zelfgenoegzame toon. Joop Swart, mede-hoofdredacteur van weekblad De Tijd, grijnst wat na die con statering. „Ach, een zekere beroepstrots is VN nooit vreemd geweest. Trendset ters, toonzetters. Een pose die hoort bij de aard van dat weekblad. Maar het is niet zo, dat de journalistieke mogelijkhe den uitgeput zijn. Ik ben steeds weer ver baasd over de verrassende aanpak van jonge mensen in ons vak, de bijzondere talenten, hun élan." Swart lijkt zelf het levende voorbeeld van het trendgevoelig sleutelenaan de formule van het tijdschrift, van bewust zijn van wat de lezer wil. Van huis uit 'tijdschriftenboer' bij VNU, die als hoofdredacteur meehielp om van bladen als Margriet en Avenue successen te ma ken. In 1981 kwam hij in de hoodredac- tie van De Tijd, nevengeschikt aan Arie Kuiper. De redactie kwam in opstand, maar al snel bleek het hoofdredactioneel koppel een gouden greep. De redactie verjongde, de toon werd minder bele rend, speelser. Mooier papier, goede kleurendruk, meer aandacht voor de be tere fotografie, een goed coverbeleid: omslagen en verhalen die uitnodigen tot kopen. Eerder schetste de ervaren bladenman Swart concurrent Elsevier als 'van saai heid aan elkaar geschreven' en VN als 'voorspelbaar'. Het overgebleven lezers bestand is sterk verouderd, net als het produkt. Joop Swart: „De opinieweekbladen zijn te gemakkelijk met hun publiek om gegaan. Ze dachten zich er te lang van verzekerd: ze blijven ons toch wel kopen. Ze maakten zichzelf wijs: onze hobbies zijn ook de hobbies van ons publiek. HP is na de terugval nu wél aansluiting bij de lezers aan het zoeken. Bij De Tijd hebben wij dat proces in 1981 al ver werkt. De VNU vroeg zich in die moei lijke tijd af, of het wel zou doorgaan met het weekblad. Wij zaten ook met onze katholieke afkomst. De bakens zijn bij ons toen verzet. De Tijd verjongde, ook in vormgeving en inhoud, en met succes. Ik kon, ook in het coverbeleid, iets van mijn ervaring met publiekstijdschriften aan toevoegen." Het is vissen voor zeven opiniebladen in een heel kleine vijver van hooguit een half miljoen lezers. Het heeft Swart door de jaren heen verbaasd, dat die vijver niet te vergroten is. „Terwijl er belangrijk meer mensen zijn gekomen met een mid delbare en hogere opleiding. Terwijl vrouwen een bredere interesse krijgen. Die bronnen zijn door de opiniebladen nog niet aangeboord." De nieuwe hoofdredacteur van een bijna failliete, maar herboren Haagse Post, John Jansen van Galen, houdt zich sterk bezig met zijn lezerspubliek. Gezien de teruglopende interesse van de dure kleuren-adverteerders voor de weekbla den is hij vol zorg voor de toekomst. Over tien jaar zullen er geen zeven opi niebladen meer bestaan in ons land, voorspelt hij, en hij weet niet of HP dan bij de overlevenden is. Zeven weekbla den op een kleine lezersmarkt, waarvan nu al de helfteen marginaal bestaan lijdt - met minimale redacties. Joop Swart van weekblad De Tijd: „Hij heeft gelijk, dat er een uitdunning zal komen. Al is het wel heel typisch Ne derlands, zoveel omroepen, zoveel tijd schriften, zulke kleine oplages. Een volk van groepjes individualisten, maar dat zal wel gaan nivelleren in de komende tien jaar. Al moet ik er niet aan denken dat bladen als Hervormd Nederland of De Groene weggaan. Dat zou toch een verarming zijn in onze cultuur." steunde rebellen teg jandinistische regerin] Doelwit van deze co oral de kwetsbare se lonomie. t Maar de oorlog wor< ere fronten gevoeri Washington heeft een boycot afgekondigd te Inarxistische' Nicarag bijzonder effectief wer in dit Middenamerika; gebrek aan van alles ei Om de ergste noodt er door verschillende 1 steden vriendschapbai llaatsen in Nicaragua Amsterdam, Rotterda: Maastricht, Nijmegen zijn reeds voorgegaan, door de uitgebreide co een stevige basis geleg intensieve stedenband en Granada. Door Frank DE ENORME hat mijdelijk souvenir tijns-Amerika-ganj maar provisorisch draadjes in de wooi Daarboven een pot de Nicaraguaanse het eerste uur die v al een martelaarsdt Kita Lebesque is keerd van een reis door Nicaragua. Als groep Stedenband B tien dagen lang een kingsbezoek aan waarmee Breda ove jaar al een voorzicl band heeft gesmeed. Joop Swart: „Ik moet er niet aan denken dat bladen als Hervormd Nederland of P Groene weggaan. Dat zou toch een verarming zijn in onze cultuur.- foto ami A ïjdens de zes weken ;en coöperatie in Nicar 'erkt heb, zijn me tw I duidelijk geworden 'ste plaats is dat de w het beeld dat de Vei ten van Nicaragua s< 1 .omen vals is en geti 'Ocrisie. En daarnaas pn ogen gezien dat cl revolutie elkaar helei wen uit te sluiten". Door Frank vat Paul Krijgsman, pa uit Terheijden, is d weken lang met ee van Nederlanders in weest. Hij leefde dat gezin, werkte bij een de voedselvoorzienin °p gang moet brenge priesters, Salvadoraa gen en christelijke ba .-Over Nicaragua leze js één ding, maar de gev< logssituatie aan den fijvt zien wat er in zo'n land een tweede. Ik voeldt pastoraal werk al betrc ^t?*en*ssen Centras wude de kans niet late een groep mensen via h nutee naar dat land toe t In dezelfde periode c Nicaragua verblijft, wor meter ten noorden van c hge hoofdstad Managu; hngswerkers door contr; 'aag afgeslacht. Onder een Duitser en een werkbezoek is dus niet g varen ontbloot. Slaat ie met de schrik om het har «Er gaat wel wat do<

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 30