lM
GEWELDIGE VRAAG
NAAR BROMSCOOTER
D
WINT
NOG
TERREIN
Zweden komt dicht bij oplossing
Wachtlijsten steeds langer
DIESEL
DE STEM
Lt Altair
eTtcne
E
L
NttHHMHi;
r
I
lm
80. BREDA,
steeg 4,
King Cars B.V.,
01173-1901.
St f 1.200-
>ken. Oók de
het zakje met
[tra's. Boven-
standaard al
4.995-kost.
bij uw Seat-
tge aanschaf-
inruilprijzen
ZONDER GRENZEN.
Dagelijks worden in Nederland minstens 400
auto's opengebroken. Dat brengt het jaartotaal op
zo'n 150.000 inbraken.
Voor een steeds groter wordende groep
automobilisten is de schrikbarende toename van
deze vorm van kleine crimaliteit aanleiding om
extra beveiligingen aan auto en/of radio-
cassettespeler aan te brengen. Verschillende
systemen zijn de laatste jaren uitgekomen, maar
echt effectief kan het probleem nog altijd niet
bestreden worden.
Door Jack Arentsen
AMSTERDAM - Niet alleen de autoverkopen zitten
dit jaar duidelijk in de lift, ook de vraag naar
bromfietsen is tijdens de eerste zes maanden van
dit jaar groter geweest dan in voorgaande jaren.
TT»-^"4$üB
A6t
VRIJDAG 5 SEPTEMBER
incliisicl 11T W
etallic baan in
tair wieldop
achterbank
al klokje
i Speciale
!Li
PER DAG MINSTENS
400 AUTO'S
OPENGEBROKEN
Een
autokraker
heeft maar
weinig tijd
nodig om zijn
slag te slaan.
Automarkten
worden vaak
gebruikt ais
tussenstation
voorde
verkoop van
een eerder
gestolen
wagen.
veg 167, Tel.: 01640-35084.
63, Tel.: 01682-2276.
De radio in een slede
opbergen en de
afspeelapparatuur bij
het verlaten van de auto meenemen
of ergens in de wagen opbergen is
vaak een onvoldoende beveiliging.
De autodief probeert toch de auto
binnen te komen en brengt dan in
veel gevallen meer schade aan dan
het alleen maar forceren van een
portier. Ook de kofferbak en het
afgesloten dashboardkastje-omdat
men blijft zoeken naar de
weggestopte radio- worden dan niet
ontzien.
Om de autodief de indruk te geven
dat een 'collega' hem al voor is
geweest, is al een setje met
gekleurde kabeltjes en stekkertjes
bedacht. Bij het verlaten van de auto
stopt de bestuurder het setje in de
lege slede, waarmee de indruk wordt
gewekt dat de radio al gestolen is.
Maar de autodief is slim genoeg om
te weten dat wanneer het portier van
de auto nog dicht zit en alle ruiten
heel zijn hij gewoon voor de gek
wordt gehouden. En dus begint hij er
toch lustig op los te breken.
Dan zijn er natuurlijk (dure) radio's
met elektronische beveiliging; vaak
voorzien van een code die alleen de
eigenaar van de auto kent. Pas
wanneer de juiste code wordt
ingetoest, is de radio speelklaar. In
de regel gaat het hier om kostbare
afspeelapparatuur. En daarvoor
heeft de autokraker juist erg veel
belangstelling. Met behulp van een
scanner kan hij thuis de eenvoudige
code gemakkelijk breken.
In West-Duitsland werd een ander
beveiligingssysteem bedacht: het
aanbrengen van een antidiefstal-
cassette, die op de plaats van de
normale muziek-cassette kan
worden geïnstalleerd. Hierdoor
wordt de radio-cassette extra
vergrendeld, maar in de praktijk blijkt
dat dit beveiligingssysteem toch niet
voor de volle honderd procent werkt.
De kenner, en dat is in de regel een
autokraker, kan het 'slot' vrij snel
uitschakelen. Daarnaast is het
systeem niet universeel en dus niet
geschikt voor iedere radio-cassette.
Daardoor zal de automobilist
voorlopig geconfronteerd blijven met
geforceerde portiersloten,
ingeslagen autoruiten en vaak zwaar
vernielde dashboards. De
politiekorpsen, zeker in de grote
steden, kunnen de stroom aangiften
slechts met de allergrootste moeite
verwerken. In heel wat plaatsen is
men er al toe overgegaan om voor
het opmaken van een proces-verbaal
standaardformulier te gebruiken, die
bij de 'wacht' klaar liggen en die
door de gedupeerden ingevuld
dienen te worden.
In vijf minuten kan men binnen en
buiten staan. Na het invullen van de
gegevens wordt namelijk het proces
verbaal vlot afgestempeld en de
gedupeerde automobilist kan de
verzekering inschakelen. De politie
neemt in de meeste gevallen niet
eens meer de tijd om de schade in
ogenschouw te nemen.
EXPLOSIEF
Naast de ruim 400 auto's die
dagelijks door het 'gilde' onder
handen worden genomen
verdwijnen per dag ook nog eens
gemiddeld vijftig auto's. Van deze
vijftig gestolen wagens worden er
gemiddeld achttien niet
teruggevonden: op jaarbasis voor de
verzekeringsmaatschappijen een
verliespost van 150 miljoen gulden.
Cijfers van de Autodiefstallen
Centrale van de Centrale Recherche
Informatiedienst (CRI) in Den Haag
tonen aan hoe explosief het aantal
gestolen auto's de laatste jaren is
gestegen. In 1977 werden 10011
auto's gestolen; vorig jaar lag dat
aantal op 18350; een stijging van
ruim tachtig procent. Werd in 1977
nog 27 procent van de gestolen
wagens terug gevonden, in 1985
bleef 33 procent (ruim 8900
wagens) spoorloos. Opeis, Fords,
Volkswagens, Fiats en BMW's (in
deze volgorde) vormen de 'top vijf'
op de lijst van gestolen
personenwagens.
De belangstelling voor Mercedes is
de laatste jaren duidelijk afgenomen.
Kleinere, zuinige auto's zijn ineens in
trek en worden vaak-met nieuwe
registratiepapieren en in een andere
kleur-op automarkten aangeboden
of verdwijnen via de havens van
Rotterdam, Marseille en Antwerpen
naar Afrikaanse landen, maar ook
naar Amerika.
BLANCO
De Autodiefstal Centrale in Den
Haag zegt dat tussen de honderden
wagens die per dag in de havens
worden verscheept vele gestolen
wagens zitten die voorzien zijn van
legale papieren van andere auto's.
De chassisnummers kloppen dan
wel niet met de registratie-gegevens,
maar de douane heeft al lang geen
tijd meer om iedere auto nauwkeurig
te controleren.
Blanco kentekens (samen met de
noodzakelijke stempel gestolen op
postkantoren) zijn in omloop, maar
ook het aanvragen van een nieuw
kenteken (mogelijk onder meer als
men cöpie deel 3 is kwijtgeraakt),
kunnen uitkomst brengen wanneer
een gestolen auto verkocht moet
worden. Bij de Autodiefstal Centrale
leeft het sterke vermoeden dat onder
de 300 vervangende kentekens die
dagelijks door de Rijksdienst voor
het Wegverkeer worden afgegeven
er een aantal gaan naar gestolen
auto's. Op dit moment zijn door deze
Rijksdienst al zo'n 100000
e verkoop van nieuwe
personen auto's is in het
eerste half jaar van 1986
gestegen met twaalf procent. Tot en
met de maand juni werd er in ons
land 343.759 nieuwe wagens
geregistreerd tegenover 306.960
stuks in de overeenkomstige periode
van vorig jaar.
Bij de bromfietsen zijn de cijfers over
de eerste vier maanden nog
sensationelerDit jaar werden in die
periode 13.237 brommers verkocht
tegenover 9460 stuks in dezelfde
periode van vorig jaar. Een
verkoopstijging van maar liefst 37
procent.
De vraag naar nieuwe bromfietsen is
ongetwijfeld gestimuleerd door
wetswijzigingen van enkele
maanden geleden. De ouderwetse
wetgeving, die voorschreef dat
bromfietsen grote wielen, trappers
en een bel moesten hebben, is in de
prullenbak verdwenen en daardoor
kregen de importeurs van Japanse
en Europese fabrikanten meer
vrijheid om modellen in te voeren die
beter bij de smaak van de kopers
passen.
Tijdens de Tweewieler RAI van dit
jaar bleek al de grote belangstelling
voor deze nieuwe generatie bro
mmers. In verband met hun uiterlijke
over eenkomsten met de scoo ter en
het feit dat voor het rijden op deze
twee wieiers dezelfde regels gelden
als voor brommers lag snel de type
aanduiding 'bromscooter' voor de
hand
De vraag naar deze moderne
voertuigen, die net als de bromfiets
worden aangedreven door motoren
van net onder de 50 cc, is nu al zo
groot dat er lange levertijden zijn
ontstaan
Deze nieuwe twee wielermarkt moet
worden ingedeeld in twee
verschillende categorieën:
stadsbromfietsen en echte
bromscooters. De Suzuki FZ50 en
Benelli S50 zijn te rangschikken
onder de compacte 'city-bikes',
terwijl de Honda Vision, de Vespa PK
50 en de Peugeot ST 50 tot de groep
bromscooters gerekend moeten
worden.
De prijs van de stadsbrommers ligt
rond 17 00; voor de bromscooters
moet meer geld worden uitgetrokken
Met een prijs vanaf 25 00 moet
rekening worden gehouden.
COMFORT
Wanneer naar de gestegen
verkoopcijfers uit de eerste vier
maanden van dit jaar wordt gekeken
dan kan de conclusie worden
getrokken dat de stadsbromfietsen
en de bromscooters verantwoord
elijk moeten zijn voor het
spectaculaire herstel op de
bromfietsmarkt. In de prijsklasse
vanaf 1700 tot hoger werden alleen
al 6738 nieuwe brommers verkocht
in 1985 lag dit aantal op 2922.
Niet alleen door de doorlopende
beplating (alleen de Suzuki doet
uiterlijk nog wat aan een echte
brommer denken) vallen deze
nieuwe gemotoriseerde tweewielers
op. Ook als naar comfort en
bedieningsgemak wordt gekeken is
het vers chil tussen 'heden en
verleden' hemelsbreed.
Beenschilden zorgen bij slecht weer
voor een goede bescherming en
andere veersystemen maken het
rijden een stuk gerieflijker terwijl de
kleinere en dikkere banden de
wegligging mede ten goede komen.
Daarnaast dragen elektrische
starters, behoorlijke opbergruimte,
een klein dash board met kilometer-
/snelheidsmeter en verklikker
lampjes voor de knipperlichten tot
vervangende kentekens afgegeven.
Zolang de politie, om wat voor reden
dan ook, de hausse in
autodiefstallen en -inbraken geen
halt kan toeroepen zal de
automobilist dus zelf maatregelen
moeten nemen. Zeker als hij of zij
een dure auto heeft of daarin goede
en verhandelbare geluidsapparatuur
heeft ingebouwd.
Verkopers van alarmsystemen doen
goede zaken. Cijfers worden niet
genoemd in deze sterk
concurrerende handel, maar de
totaalomzet zal rond de 100.000
exemplaren liggen, schat directeur J.
van der Ven van Meclen-auto-
alarmsystemen, een van de
beveiligingen die de
verzekeringsmaatschap pij Interpolis
de polisbezitters aanraadt. Klanten
die een auto van boven de 45.000 a
50.000 hebben worden door
Interpolis verplicht een
alarminstallatie te kopen.
De Nederlandse Vereniging van
Assuradeuren houdt zich de laatste
tijd ook bezig met het zoeken naar
oplossingen die het stelen van radio
cassettes kunnen voorkomen. Vanuit
Zweden is binnenkort een nieuw
systeem te verwachten dat de
autodiefstallen
(zwart is teruggevonden/opgespoord)
x 1000
19
18
rfcfo ffijrt.
17
16
15 - -8B
14
13
12
io 1 8
een verhoging van het comfort bij.
Bij de bromscooter wordt opnieuw
gebruik gemaakt van tweetakt
motoren dus mengsmering. Maar
ook in deze sector is een belangrijk
nieuwtje ingevoerd. Bij de Japanse
en de Franse bromscooters wordt
gebruik gemaakt van een apart
oliereservoir waardoor men zonder
problemen bij de gewone pomp kan
tanken. Voor de juiste
mengverhouding zorgt een
'automaatje'. Wanneer het olietankje
leegraakt, waar door de juiste
smering in gevaar dreigt te komen,
licht een waarschuwingslampje op.
Alleen met de Benelli's en de
Vespa's moet nog naar de
'mengpomp' gereden worden.
De geweldige belangstelling voor de
nieuwe bromfietsklasse heeft de
importeurs dermate verrast dat op dit
moment vaak niet aan de vraag
beantwoord kan worden. Voor de
Vespa's zijn lange wachtlijsten,
terwijl alle Honda Vision's die de
importeur dit jaar uit Japan krijgt, nu
al zijn uitverkocht.
afgelopen jaren zijn doeltreffendheid
duidelijk heeft bewezen: de Swede-
Lock.
PENNEN
J
Skandia Insurance heeft vastgesteld
dat het slot daadwerkelijk preventief
werkt en overweegt zelfs om Swede-
Lock in een miljoen auto's te
monteren: een vijfde deel van het
Zweedse autopark. Leaseplan
Nederland wil in samenwerking met
de maatschappijen ook een dergelijk
plan gaan uitwerken. Wanneer in
ons land ook een miljoen auto's van
het systeem voorzien worden is
daarmee een bedrag van twintig
miljoen gulden gemoeid.
Swede-Lock werkt volgens een
eenvoudig principe. Net als bij het
eerder genoemde Westduitse
systeem wordt bij het verlaten van de
auto in de cassette-opening een
antidiefstal-cassette geschoven. Met
behulp van een echte sleutel wordt
de zaak op slot gedraaid, waarna
twee stalen pennen zorgen voor een
verankering over de aandrijfassen.
De Zweedse praktijk heeft geleerd
dat het onmogelijk is om de slot-
cassette te verwijderen zonder
onherstelbare schade aan te
brengen aan de afspeler. Pas
wanneer het inlegmechanisme van
de cassette volledig geforceerd is
geeft Swede-Lock de strijd tegen de
dief op.
De meest simpele oplossing tegen
auto-inbraak: het niet open en bloot
laten liggen van spullen in de wagen
en, als men toch een radio aan
'boord' wil hebben, koop dan een
heel erg goedkope. Voor een radio
zonder 'toeters en bellen' heeft de
autokraker totaal geen
belangstelling. Die levert op de
(oven/olie) markt van gestolen
radio's geen dubbeltje meer op.
msar I AMVAmmir
R Rn«Lih#%#
AMSTERDAMDe dieselauto wint
nog steeds terrein. Vorig jaar
kwamen er zo'n 35.000nieuwe
diesels op de weg en dat betekent
dat onder de nieuwe verkopen voor
het eerst het dieselpercentage tot
boven de 14 procent is gestegen:
14,4 procent.Het aandeel van de
benzinemotor nam opnieuw wat af.
Van 86,2 procent in 1984 naar 86,2
procent het vorig jaar. Het aandeel
van LPG komt In de cijfers van de
RAI niet vooren dat komt deels
omdat de inbouw vaak pas achteraf
wordt gekeken, dan valt wel een
duidelijk beetd te vormen van het
LPG-aandeet. Het Centraal Bureau
voor de Statistiek becijferde dat in
198Sin ons land 559.000 auto's op
gas reden; 10.000meer dan het
jaar daarvoor.Het totale aantal
dieselrijders bedroeg in 1985al
356.000stuks. Het merendeel van
de 4.901.000personenauto's in dit
land wordt nog altijd aangedreven
door benzinemotoren. Volgens de
telling van het CBS in totaal
Een grafiek
over de
laatste zeven
jaar over het
aantal auto
diefstallen
(donker
getint) en het
aantal
wagens dat
werd terug
gevonden of
opgespoord
(licht van
kleur).