lM GEWELDIGE VRAAG NAAR BROMSCOOTER D WINT NOG TERREIN Zweden komt dicht bij oplossing Wachtlijsten steeds langer DIESEL DE STEM Lt Altair eTtcne E L NttHHMHi; r I lm 80. BREDA, steeg 4, King Cars B.V., 01173-1901. St f 1.200- >ken. Oók de het zakje met [tra's. Boven- standaard al 4.995-kost. bij uw Seat- tge aanschaf- inruilprijzen ZONDER GRENZEN. Dagelijks worden in Nederland minstens 400 auto's opengebroken. Dat brengt het jaartotaal op zo'n 150.000 inbraken. Voor een steeds groter wordende groep automobilisten is de schrikbarende toename van deze vorm van kleine crimaliteit aanleiding om extra beveiligingen aan auto en/of radio- cassettespeler aan te brengen. Verschillende systemen zijn de laatste jaren uitgekomen, maar echt effectief kan het probleem nog altijd niet bestreden worden. Door Jack Arentsen AMSTERDAM - Niet alleen de autoverkopen zitten dit jaar duidelijk in de lift, ook de vraag naar bromfietsen is tijdens de eerste zes maanden van dit jaar groter geweest dan in voorgaande jaren. TT»-^"4$üB A6t VRIJDAG 5 SEPTEMBER incliisicl 11T W etallic baan in tair wieldop achterbank al klokje i Speciale !Li PER DAG MINSTENS 400 AUTO'S OPENGEBROKEN Een autokraker heeft maar weinig tijd nodig om zijn slag te slaan. Automarkten worden vaak gebruikt ais tussenstation voorde verkoop van een eerder gestolen wagen. veg 167, Tel.: 01640-35084. 63, Tel.: 01682-2276. De radio in een slede opbergen en de afspeelapparatuur bij het verlaten van de auto meenemen of ergens in de wagen opbergen is vaak een onvoldoende beveiliging. De autodief probeert toch de auto binnen te komen en brengt dan in veel gevallen meer schade aan dan het alleen maar forceren van een portier. Ook de kofferbak en het afgesloten dashboardkastje-omdat men blijft zoeken naar de weggestopte radio- worden dan niet ontzien. Om de autodief de indruk te geven dat een 'collega' hem al voor is geweest, is al een setje met gekleurde kabeltjes en stekkertjes bedacht. Bij het verlaten van de auto stopt de bestuurder het setje in de lege slede, waarmee de indruk wordt gewekt dat de radio al gestolen is. Maar de autodief is slim genoeg om te weten dat wanneer het portier van de auto nog dicht zit en alle ruiten heel zijn hij gewoon voor de gek wordt gehouden. En dus begint hij er toch lustig op los te breken. Dan zijn er natuurlijk (dure) radio's met elektronische beveiliging; vaak voorzien van een code die alleen de eigenaar van de auto kent. Pas wanneer de juiste code wordt ingetoest, is de radio speelklaar. In de regel gaat het hier om kostbare afspeelapparatuur. En daarvoor heeft de autokraker juist erg veel belangstelling. Met behulp van een scanner kan hij thuis de eenvoudige code gemakkelijk breken. In West-Duitsland werd een ander beveiligingssysteem bedacht: het aanbrengen van een antidiefstal- cassette, die op de plaats van de normale muziek-cassette kan worden geïnstalleerd. Hierdoor wordt de radio-cassette extra vergrendeld, maar in de praktijk blijkt dat dit beveiligingssysteem toch niet voor de volle honderd procent werkt. De kenner, en dat is in de regel een autokraker, kan het 'slot' vrij snel uitschakelen. Daarnaast is het systeem niet universeel en dus niet geschikt voor iedere radio-cassette. Daardoor zal de automobilist voorlopig geconfronteerd blijven met geforceerde portiersloten, ingeslagen autoruiten en vaak zwaar vernielde dashboards. De politiekorpsen, zeker in de grote steden, kunnen de stroom aangiften slechts met de allergrootste moeite verwerken. In heel wat plaatsen is men er al toe overgegaan om voor het opmaken van een proces-verbaal standaardformulier te gebruiken, die bij de 'wacht' klaar liggen en die door de gedupeerden ingevuld dienen te worden. In vijf minuten kan men binnen en buiten staan. Na het invullen van de gegevens wordt namelijk het proces verbaal vlot afgestempeld en de gedupeerde automobilist kan de verzekering inschakelen. De politie neemt in de meeste gevallen niet eens meer de tijd om de schade in ogenschouw te nemen. EXPLOSIEF Naast de ruim 400 auto's die dagelijks door het 'gilde' onder handen worden genomen verdwijnen per dag ook nog eens gemiddeld vijftig auto's. Van deze vijftig gestolen wagens worden er gemiddeld achttien niet teruggevonden: op jaarbasis voor de verzekeringsmaatschappijen een verliespost van 150 miljoen gulden. Cijfers van de Autodiefstallen Centrale van de Centrale Recherche Informatiedienst (CRI) in Den Haag tonen aan hoe explosief het aantal gestolen auto's de laatste jaren is gestegen. In 1977 werden 10011 auto's gestolen; vorig jaar lag dat aantal op 18350; een stijging van ruim tachtig procent. Werd in 1977 nog 27 procent van de gestolen wagens terug gevonden, in 1985 bleef 33 procent (ruim 8900 wagens) spoorloos. Opeis, Fords, Volkswagens, Fiats en BMW's (in deze volgorde) vormen de 'top vijf' op de lijst van gestolen personenwagens. De belangstelling voor Mercedes is de laatste jaren duidelijk afgenomen. Kleinere, zuinige auto's zijn ineens in trek en worden vaak-met nieuwe registratiepapieren en in een andere kleur-op automarkten aangeboden of verdwijnen via de havens van Rotterdam, Marseille en Antwerpen naar Afrikaanse landen, maar ook naar Amerika. BLANCO De Autodiefstal Centrale in Den Haag zegt dat tussen de honderden wagens die per dag in de havens worden verscheept vele gestolen wagens zitten die voorzien zijn van legale papieren van andere auto's. De chassisnummers kloppen dan wel niet met de registratie-gegevens, maar de douane heeft al lang geen tijd meer om iedere auto nauwkeurig te controleren. Blanco kentekens (samen met de noodzakelijke stempel gestolen op postkantoren) zijn in omloop, maar ook het aanvragen van een nieuw kenteken (mogelijk onder meer als men cöpie deel 3 is kwijtgeraakt), kunnen uitkomst brengen wanneer een gestolen auto verkocht moet worden. Bij de Autodiefstal Centrale leeft het sterke vermoeden dat onder de 300 vervangende kentekens die dagelijks door de Rijksdienst voor het Wegverkeer worden afgegeven er een aantal gaan naar gestolen auto's. Op dit moment zijn door deze Rijksdienst al zo'n 100000 e verkoop van nieuwe personen auto's is in het eerste half jaar van 1986 gestegen met twaalf procent. Tot en met de maand juni werd er in ons land 343.759 nieuwe wagens geregistreerd tegenover 306.960 stuks in de overeenkomstige periode van vorig jaar. Bij de bromfietsen zijn de cijfers over de eerste vier maanden nog sensationelerDit jaar werden in die periode 13.237 brommers verkocht tegenover 9460 stuks in dezelfde periode van vorig jaar. Een verkoopstijging van maar liefst 37 procent. De vraag naar nieuwe bromfietsen is ongetwijfeld gestimuleerd door wetswijzigingen van enkele maanden geleden. De ouderwetse wetgeving, die voorschreef dat bromfietsen grote wielen, trappers en een bel moesten hebben, is in de prullenbak verdwenen en daardoor kregen de importeurs van Japanse en Europese fabrikanten meer vrijheid om modellen in te voeren die beter bij de smaak van de kopers passen. Tijdens de Tweewieler RAI van dit jaar bleek al de grote belangstelling voor deze nieuwe generatie bro mmers. In verband met hun uiterlijke over eenkomsten met de scoo ter en het feit dat voor het rijden op deze twee wieiers dezelfde regels gelden als voor brommers lag snel de type aanduiding 'bromscooter' voor de hand De vraag naar deze moderne voertuigen, die net als de bromfiets worden aangedreven door motoren van net onder de 50 cc, is nu al zo groot dat er lange levertijden zijn ontstaan Deze nieuwe twee wielermarkt moet worden ingedeeld in twee verschillende categorieën: stadsbromfietsen en echte bromscooters. De Suzuki FZ50 en Benelli S50 zijn te rangschikken onder de compacte 'city-bikes', terwijl de Honda Vision, de Vespa PK 50 en de Peugeot ST 50 tot de groep bromscooters gerekend moeten worden. De prijs van de stadsbrommers ligt rond 17 00; voor de bromscooters moet meer geld worden uitgetrokken Met een prijs vanaf 25 00 moet rekening worden gehouden. COMFORT Wanneer naar de gestegen verkoopcijfers uit de eerste vier maanden van dit jaar wordt gekeken dan kan de conclusie worden getrokken dat de stadsbromfietsen en de bromscooters verantwoord elijk moeten zijn voor het spectaculaire herstel op de bromfietsmarkt. In de prijsklasse vanaf 1700 tot hoger werden alleen al 6738 nieuwe brommers verkocht in 1985 lag dit aantal op 2922. Niet alleen door de doorlopende beplating (alleen de Suzuki doet uiterlijk nog wat aan een echte brommer denken) vallen deze nieuwe gemotoriseerde tweewielers op. Ook als naar comfort en bedieningsgemak wordt gekeken is het vers chil tussen 'heden en verleden' hemelsbreed. Beenschilden zorgen bij slecht weer voor een goede bescherming en andere veersystemen maken het rijden een stuk gerieflijker terwijl de kleinere en dikkere banden de wegligging mede ten goede komen. Daarnaast dragen elektrische starters, behoorlijke opbergruimte, een klein dash board met kilometer- /snelheidsmeter en verklikker lampjes voor de knipperlichten tot vervangende kentekens afgegeven. Zolang de politie, om wat voor reden dan ook, de hausse in autodiefstallen en -inbraken geen halt kan toeroepen zal de automobilist dus zelf maatregelen moeten nemen. Zeker als hij of zij een dure auto heeft of daarin goede en verhandelbare geluidsapparatuur heeft ingebouwd. Verkopers van alarmsystemen doen goede zaken. Cijfers worden niet genoemd in deze sterk concurrerende handel, maar de totaalomzet zal rond de 100.000 exemplaren liggen, schat directeur J. van der Ven van Meclen-auto- alarmsystemen, een van de beveiligingen die de verzekeringsmaatschap pij Interpolis de polisbezitters aanraadt. Klanten die een auto van boven de 45.000 a 50.000 hebben worden door Interpolis verplicht een alarminstallatie te kopen. De Nederlandse Vereniging van Assuradeuren houdt zich de laatste tijd ook bezig met het zoeken naar oplossingen die het stelen van radio cassettes kunnen voorkomen. Vanuit Zweden is binnenkort een nieuw systeem te verwachten dat de autodiefstallen (zwart is teruggevonden/opgespoord) x 1000 19 18 rfcfo ffijrt. 17 16 15 - -8B 14 13 12 io 1 8 een verhoging van het comfort bij. Bij de bromscooter wordt opnieuw gebruik gemaakt van tweetakt motoren dus mengsmering. Maar ook in deze sector is een belangrijk nieuwtje ingevoerd. Bij de Japanse en de Franse bromscooters wordt gebruik gemaakt van een apart oliereservoir waardoor men zonder problemen bij de gewone pomp kan tanken. Voor de juiste mengverhouding zorgt een 'automaatje'. Wanneer het olietankje leegraakt, waar door de juiste smering in gevaar dreigt te komen, licht een waarschuwingslampje op. Alleen met de Benelli's en de Vespa's moet nog naar de 'mengpomp' gereden worden. De geweldige belangstelling voor de nieuwe bromfietsklasse heeft de importeurs dermate verrast dat op dit moment vaak niet aan de vraag beantwoord kan worden. Voor de Vespa's zijn lange wachtlijsten, terwijl alle Honda Vision's die de importeur dit jaar uit Japan krijgt, nu al zijn uitverkocht. afgelopen jaren zijn doeltreffendheid duidelijk heeft bewezen: de Swede- Lock. PENNEN J Skandia Insurance heeft vastgesteld dat het slot daadwerkelijk preventief werkt en overweegt zelfs om Swede- Lock in een miljoen auto's te monteren: een vijfde deel van het Zweedse autopark. Leaseplan Nederland wil in samenwerking met de maatschappijen ook een dergelijk plan gaan uitwerken. Wanneer in ons land ook een miljoen auto's van het systeem voorzien worden is daarmee een bedrag van twintig miljoen gulden gemoeid. Swede-Lock werkt volgens een eenvoudig principe. Net als bij het eerder genoemde Westduitse systeem wordt bij het verlaten van de auto in de cassette-opening een antidiefstal-cassette geschoven. Met behulp van een echte sleutel wordt de zaak op slot gedraaid, waarna twee stalen pennen zorgen voor een verankering over de aandrijfassen. De Zweedse praktijk heeft geleerd dat het onmogelijk is om de slot- cassette te verwijderen zonder onherstelbare schade aan te brengen aan de afspeler. Pas wanneer het inlegmechanisme van de cassette volledig geforceerd is geeft Swede-Lock de strijd tegen de dief op. De meest simpele oplossing tegen auto-inbraak: het niet open en bloot laten liggen van spullen in de wagen en, als men toch een radio aan 'boord' wil hebben, koop dan een heel erg goedkope. Voor een radio zonder 'toeters en bellen' heeft de autokraker totaal geen belangstelling. Die levert op de (oven/olie) markt van gestolen radio's geen dubbeltje meer op. msar I AMVAmmir R Rn«Lih#%# AMSTERDAMDe dieselauto wint nog steeds terrein. Vorig jaar kwamen er zo'n 35.000nieuwe diesels op de weg en dat betekent dat onder de nieuwe verkopen voor het eerst het dieselpercentage tot boven de 14 procent is gestegen: 14,4 procent.Het aandeel van de benzinemotor nam opnieuw wat af. Van 86,2 procent in 1984 naar 86,2 procent het vorig jaar. Het aandeel van LPG komt In de cijfers van de RAI niet vooren dat komt deels omdat de inbouw vaak pas achteraf wordt gekeken, dan valt wel een duidelijk beetd te vormen van het LPG-aandeet. Het Centraal Bureau voor de Statistiek becijferde dat in 198Sin ons land 559.000 auto's op gas reden; 10.000meer dan het jaar daarvoor.Het totale aantal dieselrijders bedroeg in 1985al 356.000stuks. Het merendeel van de 4.901.000personenauto's in dit land wordt nog altijd aangedreven door benzinemotoren. Volgens de telling van het CBS in totaal Een grafiek over de laatste zeven jaar over het aantal auto diefstallen (donker getint) en het aantal wagens dat werd terug gevonden of opgespoord (licht van kleur).

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 19