PE C REIMAULT 4 NA 25 JAAR UIT DE MARKT DESTEM I I VOORUITSTREVENDE WIELOPHANGING BIJ OPEL OMEGA VERLENGING RIJBEWIJS BETER EVEN UITSTELLEN pk 'Ga op herhaling. Test uw rijvaardigheid'. Met die slogan willen de Bovag-COA, de belangenorganisatie van erkende auto-rijscholen, en de ANWB automobilisten opwekken deel te nemen aan een nieuwe activiteit: de rijvaardigheidsrit. Tijdens die ongeveer veertig minuten durende rijvaardigheidsrit beoordeelt een daarvoor speciaal opgeleide instructeur het rijgedrag en de rijstijl van de automobilist. Uit een proef die eerder dit jaar in Friesland is gehouden, is volgens de Bovag-COA en ANWB gebleken dat menige automobilist, die van zichzelf denkt een veilige rijder te zijn, helemaal niet zo best rijdt. Stemverslaggever Jan van Zuilen rekende zich ook tot de categorie ervaren automobilisten. Totdat hij door Rob Tieman, hoofd-instructeur van rijschool Blom uit Etten-Leur, op de proef werd gesteld. Door Jan van Zuilen Door Willem Reijn De Renault 4 heeft in Nederland een indrukwekkende levensloop afgesloten. Terwijl in Parijs het 25-jarig jubileum met enige feestelijkheden wordt gevierd, heeft de importeur in ons land besloten de wagen van de weg te halen. Met de verdwijning van de lelijke eend in het vooruitzicht (1988?) vallen de laatste levende klassiekers onder het juk van de vooruitgang. Een heel nieuwe en vooruitstrevende wielophangingssysteem, waardoor ook onder extreme omstandigheden het wegcontact optimaal blijft, en een duidelijk gewijzigde carrosserielijn vormen de belangrijkste kenmerken aan de opvolger van de Opel Rekord, de Omega. Regeling 1 oktober gunstiger Mocht u van plan zijn deze maand een rijbewijs aan te vragen of te laten verlengen, dan is het raadzaam nog even te wachten tot na 1 oktober. Het rijbewijs-nieuwe-stijl, dat vanaf die datum wordt ingevoerd, is goedkoper en langer VRIJDAG 5 SEPTEMBER ■ft AUTOMOBILIST OP HERHALING Voor ik ook nog maar een meter met naast me Rob Tieman heb gereden, ben ik voor me zelf al door de mand gevallen als geroutineerd automobilist. De reden: ik kan de weg naar het afgesproken adres in Etten-Leur niet vinden. Zelfs met behulp van een plattegrond kom ik er niet uit. Een blamage. Iemand die, en dan ook nog beroepshalve, veel op de weg zit, mag zoiets niet overkomen, vind ik. Ik schaam diep, nog afgezien van het feit dat Tieman een half uur voor niets heeft zitten wachten. Na de rijvaardigheidsrit, heb ik opnieuw reden om me te schamen. Ik ben namelijk helemaal niet die veilige autorijder, die ik dacht te zijn. Er schort nogal wat aan mijn rijgedrag. En juist aan de dingen die ik goed dacht te doen: anticiperen, inspelen op situaties die zich kunnen gaan voordoen, defensief rijden; daarin schiet ik tekort. Alleszins verklaarbaar, legt Tieman, geruststellend, uit. „Het is juist een gevolg van je routine. Ongemerkt sluipt er daardoor een zekere gemakzucht in je rijgedrag. Dat heeft met van alles te maken, je karakter, je beroep, de reden waarom je op de weg zit. Een vertegenwoordiger die onderweg is naar een klant en die aan de late kant is, rijdt anders dan een visser die op zondagochtend z'n stekkie opzoekt". De Bovag-COA en ANWB mikken met de rijvaardigheisrit op drie categorieën automobilisten: mensen die niet zeker zijn van hun zaak, mensen die het louter uit nieuwsgierigheid doen en mensen die zichzelf willen bewijzen. Tot die laatste categorie reken ik me zelf: een jarenlange ervaring achter het stuur, een redelijk hoog jaarlijks kilometrage en - maar dat wordt meteen afgeklopt - al jaren schadevrij. Meer geluk dan wijsheid? Nee, dat zegt Tieman net niet, maar ik proef het wel uit de les die hij me leert. Eerst de praktijk nu. De rijvaardigheisrit wordt afgelegd in de eigen auto. De bedoeling is, legt Tieman me uit, dat ik zo 'gewoon' mogelijk rij. Zoals je altijd rijdt, maar na het instappen gesp ik wel de autogordel om, iets dat ik normaal weieens 'vergeet'. STRANDEN We rijden een routetje dat automobilisten die in Breda rij examen hebben gedaan vertrouwd voorzal komen. Een stuk autoweg, in dit geval de N 58 van Etten-Leur naar Breda, bij Princeville door het woud van verkeerslichten linksaf de A16 op, meteen er weer af bij de afslag Breda-Noord/Prinsenbeek, daar de 'moeilijke' kruising op het viaduct oversteken en weer terug de A16 op in de richting Antwerpen via de daar ter plaatse korte invoegstrook. „Hier stranden er wat tijdens het rij-examen", weet Tieman uit ervaring. Hij vraagt naar de betekenis van een rechthoekig verkeersbord met schuine zwarte en witte strepen. Het bord was me nooit opgevallen, laat staan dat ik me ooit heb afgevraagd wat het betekent. Wegversmalling waarschijnlijk, maak ik op uit de context waarin het bord is geplaatst. „Op het theorie-examen zie je die samenhang niet. Had je dus moeten gokken", antwoordt Tieman. We voegen uit naar de Zuidelijke Rondweg. Ook dat schijnt voor beginnelingen achter het stuur moeilijkheden op te leveren en we pakken meteen daarna de afslag naar het Mastbos om in een rustig villa-wijkje de 'bijzondere verrichtingen' te doen, keren op de weg en een bochtje achteruit. Ik voel me lichtelijk beledigd. Net of ik dét niet zou kunnen. Tieman achteraf: „Natuurlijk kon jij dat. Daarvoor heb ik het je niet laten doen. Je scheurde met een noodgang achteruit èn messcherp. Maar je keek niet! Als er een fietser had gereden, of erger een kind plotseling de weg was opgerend, had je die gezien?" GORDIJNEN „Je reed zoals ik had verwacht", leidt Tieman, als we terug zijn in Etten-Leur, zijn beoordeling van mijn rijvaardigheid voorzichtig in. Voorzichtig, want Tieman weet uit ervaring hoe gevoelig mannelijke autorijders zijn voor kritiek. „Je kunt een vent bij wijze van spreken zijn vrouw te leen vragen, maar zeg hem nooit dat-ie niet rijden kan. Dan zit de kat pas echt hoog in de gordijnen". Desondanks zit ik toch op de kast als ik hoor wat er zoal aan mijn rijgedrag mankeert. Ik kijk te weinig in de spiegels en onvoldoende om me heen. Mijn zit achter het stuur is verkeerd: half onderuit gezakt, de pink van de ene hand losjes onder op het stuur, de andere hand al even losjes bovenop het stuur, 'of je in je luie stoel de krant zit te lezen'. Het meest treft me nog Tiemans opmerking dat ik te offensief rij, in ieder geval niet defensief, terwijl ik toch zelf oprecht in de veronderstelling verkeerde dat ik de neiging tot scheuren tegelijk met mijn wilde haren kwijt ben geraakt. ADVIEZEN Mensen die de rijvaardigheidsrit hebben afgelegd, krijgen een soort rapportje mee naar huis. Daarin worden geen cijfers gegeven, alleen adviezen. In de campagne ter ondersteuning van dit nieuwe initiatief, hameren de Bovag-COA en ANWB op de bijdrage die de rijvaardigheidsrit kan leveren aan de verhoging van de verkeersveiligheid. Een paar feiten in dit verband zijn onweerlegbaar. Een - FOTO DE STEM DICK'DE BOER automobilist hoeft maar een keer in zijn leven te bewijzen dat hij een auto kan besturen, tijdens het rij examen. Autorijden leert hij pas als hij zijn rijbewijs heeft maar of hij zich dat ook goed aanleert, wordt niet gecontroleerd. De enige gelegenheden die een automobilist met de neus op de feiten drukken zijn een toevallige bekeuring of, erger, een aanrijding. KORTING Bij de beoordeling van het nut van de rijvaardigheidsrit moet wel in ogenschouw worden genomen dat de Bovag-COA een puur commerciële sector vertegenwoordigt. Autorijscholen hebben er belang bij dat zoveel mogelijk mensen deelnemen aan de rijvaardigheidsrit. En vooral hebben ze belang bij een eventuele follow- up. Maar wie zou daar de autorijscholen op durven aanvallen? Tlob Tieman, Op zich is het best nuttig dat hoofd - automibilisten hun rijkunst aan een Instructeur kritische beoordeling. De van auto- rijvaardigheidsrit zal echter pas echt rijschool zinvol worden als er iets tegenover Blom uit komt te staan, zodat het voor Etten-Leur: automobilisten aantrekkelijk wordt een om er aan deel te nemen. Een vent nooit mogelijkheid zou kunnen zijn dat dat hij niet verzekeringsmaatschappijen goed auto automobilisten die de rijdt". rijvaardigheidsrit met goed gevolg hebben afgelegd, korting op hun FOTO DE premie geven. Ook denkbaar is dat STEM DICK een officier van justitie een DE BOER automobilist die een fikse verkeersovertreding heeft begaan, voorstelt de rijvaardigheidsrit te doen. Als 'beloning' voor het behalen zal de officier de strafzaak seponeren. Weigert de automobilist de praktijkproef, dan volgt de maximum-boete. Een prototype van de R4 (links) en de uiteindelijke versie die in produktie werd genomen. De Renault 4 is altijd als de luxe tegenhanger van de Citroën 2CV beschouwd Niet ten onrechte, want deze twee Franse auto's tonen veel overeenkomsten. Beide met voorwielaandrijving, vier deuren, opmerkelijk rechtaflopende achterkant. Beide vooral ook goedkope gezinswagens, die als een soort Franse volkswagens Jan met de Pet moesten mobiliseren. In 1946, veertig jaar terug en dus ook een klein jubileum, wordt op de 33e Salon de l'Automobile de Renault 4CV gepresenteerd. Het is de eerste autotentoonstelling na de oorlog en het lief wagentje, wat nog het meest aan een ruime rugzak doet denken, was tijdens de oorlog in de illegaliteit ontwikkeld. Het wordt een populair mobieltje, waarvan er ruim een miljoen worden geproduceerd. De wagen heeft achterwielaandrijving, een nadeel voor zijn toch al beperkte binnenruimte. In 1956 start Renault met het ontwerpen van een nieuwe 4. Voorwielaangedreven, met wat tegenwoordig heet een vijfde deur en niet duurder dan 350.000 oude Franse francs. Als typenummer wordt daarom voorlopig de '350' aangehouden. Er worden talloze proeven genomen met verschillende motoren. Voorwaarde is dat die 600 cc groot zou zijn, maar de ingenieurs mogen zelf uitproberen of dat een tweecilinder met water- of met luchtkoeling moet worden. Uiteindelijk bouwt Renault-baas Pierre Dreyfus gewoon de oude - watergekoelde- motor van de 4CV in. Omdat windtunnels de creativiteit van de ontwerpers nog niet tot drukken op commandotoetsen op beeldschermen hebben teruggebracht, kunnen de bouwers van Renault hun fantasie nog vrijwel eindeloos de vrije loop laten. De eerste achterdeurconstructie komt terecht in een model, dat op geen enkele manier aan het latere resultaat doet denken. In het geheim neemt Renault op vele plaatsen proeven met de nieuwe 4. Omdat bedrijfsspionage wordt gevreesd, moeten de resultaten in code worden doorgezonden naar het hoofdkantoor. „Marie Chantal et ses enfants envoient tous leurs meilleurs voeux a leurs parents", melden de constructeurs (de 'enfants') over de proefmobile ('Marie Chantals'). De vertaalde boodschap: het gaat goed met de wagen. Dan is men al driejaar bezig. Maar niet iedereen is tevreden. De tekeningen van de Renault 4 worden 'lelijk zonder weerga' genoemd. De Dauphine is in die dagen de 'verrukkelijkste Fransman' onder de auto's en de Renault 4 is op alle manieren precies tegenovergesteld gemaakt. De dealers zijn unaniem in hun vernietigend oordeel: deze auto zal zich niet kunnen verkopen. In 1961 is de tijd wel rijp voor de Renault 4. Op 6 juli wordt de laatste oude CV4 van het voorplein van de fabriek Seguin gereden. Nog dezelfde avond start de fabricage van de nieuwe 4. Eind augustus is het zover: na 42.000 manuren en twee miljoen proefkilometers rolt de eerste Renault 4 van de band. In drie andere fabrieken wordt de produktie eveneens opgestart: in Cléon, in Orleans en in Mans. Enkele journalisten mogen proefrijden in de Camargue, temidden van de wilde paarden, waar de brandende zon de rijder tergt en de wegen niet meer dan met keien bezaaide ezelpaden zijn. Roger Béne van de Midi Libre is wildenthousiast: „Ik wist niet dat een auto zulke (barre) omstandigheden kon verdragen". Op 28 augustus vindt de grote perspresentatie plaats, een cruciaal moment voor de autofabrikant. De perscommentaren bepalen het succes van de wagen. „De wagen kan niet op een fout worden betrapt", schrijft Pierre About in het gezaghebbende l'Equipe. Op het gebied van onderhoud weet de 4 te overtuigen, omdat de olie nog maar eens in de 5.000 in plaats van een keer per 2.500 kilometer hoeft te worden vervangen. Het publiek mag zich op 4 oktober aan de verse Renault vergapen. Een grote gala-avond bij het Paleis van Chaillot brengt duizenden Parijzenaars op de been om te komen kijken naar tweehonderd witte viertjes, die aan de voet van de Eiffeltoren staan opgesteld. In tien dagen tijd maken 62.000 mensen een proefrit, de wagens worden 440.000 kilometer rondgereden door potentiële kopers. PIJN Dat de Renault 4 zich een uitstekende reputatie weet te verwerven, mag blijken uit het feit dat wegenwachten van verschillende landen, waaronder de Fransen en de Nederlandse, de Fourgonnette, het bestelzusje van de personen-vier, in gebruik nemen. De gewone 4 krijgt de hoogste produktiecijfers begin jaren zestig, maar de Fourgonnettes lopen pas rond 1980 het meeste van de band. De mijlpalen van de produktiecijfers worden op 3 maart 1964 met 500.000 exemplaren, op 1 februari 1966 met 1.000.000 wagens, op 9 december 1977 met 5.000.000 auto's en vorig jaar met 7.500.000 viertjes gehaald. 25 jaar na de overweldigende presentatie is het wagentje in Nederland vrijwel onverkoopbaar geworden. Een beetje aangeklede versie is even duur als een aardige Renault 5 en daarom besluit Renault Nederland de import te staken, hoewel de produktie in Frankrijk nog doorgaat. KOEKBLIK De Renault 4 heeft de reputatie van de geciviliseerde eend. De wagen is lelijk, een koekblik-op-wielen, maar naarmate de nieuwe auto's eenvormiger worden, kreeg je er meer waardering voor dat deze wagen nog steeds nieuw te koop was. Je kunt er met vieren in, via vier deuren, het wagentje is nog steeds een zuinige troef tussen alle luchtgestroomlijnde modellen en bij goed onderhoud is de tweedehandswaarde heel interessant. Wie een oud viertje wil kopen, moet echter de carrosserie zeer kritisch bekijken. De vastgenagelde voorschermen tonen vrijwel immer een roestlijn over de flanken, een teken van volkomen verouderde produktiemethoden. De wielophanging kan na enkele jaren ronduit gevaarlijk worden door corrosievorming. Zoals met alle populaire kleine wagentjes bestaan er slechts twee categorieën viertjes: goedkoop en slecht naast duur en goed. Geruisloos is de Renault 4 van de markt afgevoerd. Geen bloemen, geen toespraken. De Opel Omega LS. In vergelijking met de voorgaande Rekord is de stroomlijn van de wagen aanzienlijk beter geworden. De Omega heeft nog slechts een luchtweerstandscoëfficiënt van Cw 0,28 te overwinnen en dat betekent ten opzichte van de vroegere Rekord liefst een winst van twintig procent. Dit gunstige cijfer zorgt niet alleen voor een laag brandstofverbruik en goede prestaties, maar de Omega is in zijn klasse ook direct de wagen geworden die de minste luchtweerstand op de weg heeft te overwinnen. De Audi 100, lange tijd koploper in deze sector, is nu naar de tweede plaats verdrongen. De Omega, die begin november in ons land komt, wordt geleverd als sedan en combinatiewagen met een moterenkeuze van 18 liter tot 30 liter, inclusief 2 dieselversies. De wijziging van de wettelijke regels met betrekking tot de rijbewijzen houdt onder meer in dat de verplichting om elke vijfjaar het rijbewijs te laten verlengen alleen nog maar geldt voor mensen van zeventig jaar en ouder. Jongeren hoeven enkel om de tien jaar hun rijbewijs 'op te frissen', dat wil zeggen van eventuele nieuwe gegevens (pasfoto, adres) te voorzien. Mensen van boven de zeventig jaar krijgen een rijbewijs waarvan de geldigheidsduur wordt bepaald aan de hand van een medische keuring. Verder is na 1 oktober de zogenaamde eigen geneeskundige verklaring en een uittreksel uit het bevolkingsregister (samen circa 15) niet meer vereist. In de nieuwe wet is de bevoegdheid van de provincies tot afgifte van rijbewijzen overgeheveld naar de gemeenten. De mensen wier rijbewijs deze maand nog 'afloopt' en die toch liever de nieuwe regeling afwachten, mogen in de tussenliggende periode formeel niet meer achter het stuur gaan zitten. Het verlopen rijbewijs heeft alleen nog waarde als rijvaardigheidsbewijs. -v

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 15