s p E C I F I DE STEM Het Nederlandse moderne meubel heeft internationaal aanzien verworven. Een van de gevestigde namen op het gebied van 'meubeldesign' is ontwerper en fabrikant Gerard van den Berg uit Dongen. SINA ZEELAND 4 ^hoondijke Jegem irdenburg ladzand >ostburg Jzendijke fen de twaalf jaar. Bij vol- Jide belangstelling kunnen leerlingen elke les kennis len met een ander thema fe landschappen, rust, sei- len. De docente vertelt Ws een verhaal over de ekoning en de kinderen ken en praten mee, darna -i zij onder leiding tekenen verschillende potloden [en krijt. 1 Oostburg geeft het ZIKV nog drie themadagen, laf 's morgens tot 's avonds Inen belangstellenden zich Ihele dag met een bepaalde Iniek bezig houden. Zater- I 4 oktober is dat vilten, 1 jember zijdepapier maken E2 november 'gewoon' pa- maken. Plaatselijk nieuws - De soos voor alleen- tnden, groep West- ^uwsch-Vlaanderen, houdt erdag een gezellige avond aal Wijffels. Op het pro- bmma staan een verloting en bingo. Een orkest speelt smuziek. De soos begint 120.00 uur. denking - Op de Canadese raafplaats te Adegem lirdt zondag 14 september |i herdenking gehouden van Canadezen die bij de be dding van Belgisch en st-Zeeuwsch-Vlaanderen gevallen. Namens de ge enten Oostburg, Aarden- rg en Sluis wordt bij die ge- lenheid een krans gelegd op graven van de gesneuvel- VRIJDAG 29 AUGUSTUS trsoneelsvereniging - De rsoneelsvereniging van de neente Aardenburg maakt erdag 13 september een uit- kp per fiets naar de stad pmme. Er worden bezoeken bracht aan het dorp Moer- rke-Sint Rita, het admini- featief centrum te Moerkeke, |t St.-Janshospitaal (mu il) te Damme en de oude Irk daar. Er is ook een wan ting door Damme voorzien, bmede een ontvangst door |t stadsbestuur, pndenclub - De Hondenclub prdenburg start 7 september pt een nieuwe groep gedrag gehoorzaamheid voor hon- In van zes maanden of ouder, plangstellenden kunnen in- rijven tot en met 7 septem- fer. De cursus begint om 9.30 ïrandkerb - In de Strand- :rk worden het komende eekeinde voor het laatst zee eucharistievieringen ge- mden. Zaterdag om 19.00 uur zondag om 10.00 uur. Gedu nde de maand september jn er alleen op de zondagen >g vieringen om 10.00 uur. et komende weekeinde luis- rt een Duitse familie de vie- ngen op met muziek en zang. ridge - De Oostburgse brid- eclub speelde een competitie- 'edstrijd. Uitslag A-groep: 1. ïevrouw Christiaansen-de eer Barendregt, 2. heren Van er Hooft-Wagenaar, 3. heren rörtzen-Streusz. B-groep: 1. ïevrouw Verstraeten-de heer ako, 2. dames Barendregt-De 'ries, 3. mevrouw Marteijn-de eer Langedijk. Jiip- en naaicursus - In Den loekzak worden knip- en aaicursussen gegeven op 'oensdagamorgen van half en tot kwart over elf en woensdagavond van half acht ot kwart over negen. De cur- ussen zijn voor beginnelingen n gevorderden. De kosten van e cursus zijn zes gulden per ïs met inschrijving voor mi- imaal tien lessen, nlichtingen en opgave bij Li- elotte Spieringhs te Hoofd- ilaat. landvaardigheid - In het pa rochiehuis tegen de St.-Bavo- tasisschool in de Breydel- straat wordt elke donderdag- niddag van half twee tot cwart over drie een cursus landvaardigheid en hand werktechniek gegeven. Moge- li ij kheden zijn: haken en [breien volgens een patroon, irooddeeg figuren maken, verken met strobloemen, ma ten van menu- en kerstkaar- en, filethaken, filetdoorstop- ien. De deelnemers bepalen sa- nen in overleg en soms na suggesties van de lerares, wat iet vervolg is van de cursus. De aan de cursus verbonden kosten zijn zes gulden per middag, koffie inbegrepen. Het materiaal is wel voor ïigen rekening. Geïnteresseer den kunnen zich opgeven bij Liselotte Spieringhs te Hoofd plaat Gieslaagd - L. van den Broeke oit IJzendijke is geslaagd voor iet examen Vinoloog van de Vederlandse Wijnacademie. iij is hiermee de eerste West- :eeuwvlaming die dit diploma nehaald heeft. Nederland begint mee te tellen op het gebied van vormgeving van modern meubilair. Al tientallen jaren geeft Italië de toon aan wat betreft zogenoemd Modern Design. De jaarlijkse meubelbeurs Salone del Mobile in Milaan is in 25 jaar tijd uitgegroeid tot het Mekka voor meubelontwerpers en -fabrikanten. Maar de Nederlandse ontwerpers krijgen nu ook vaste grond onder de voeten. De geesteskinderen van het Dutch Design Center, waarin acht Nederlandse meubelfabrikanten en - ontwerpers zijn vertegenwoordigd, verrasten enkele jaren geleden de internationale meubelwereld op een beurs in Keulen zo zeer, dat er over de Nederlandse ontwerpers al snel gesproken werd als 'de Italianen van het noorden'. En die ontwikkeling heeft de Nederlandse meubelexport een fikse stimulans gegeven. In 1984 werd ruim zeventien procent meer uitgevoerd dan het jaar daarvoor en in het afgelopen jaar was de groei zestien procent. Het aandeel van het zogenoemde rustieke genre is nog steeds aanzienlijk, maar 'de laatste jaren zien we over de hele Unie een smaakverschuiving plaatsvinden van rustiek naar modern', aldus mr. G. Nieuwenhuis, algemeen secretaris van de Centrale Bond van Meubelfabrikanten. Het leeuwedeel van de Nederlandse meubelen gaat naar de overige Europese landen en de Verenigde Staten. Geduchte concurrenten voor de Nederlandse meubelindustrie zijn West-Duitsland en Italië. Een V|J FOTO DE STEM DICK DE BOER handicap voor de slagvaardigheid van de vaderlandse meubelfabrieken is dat vrijwel alle ondernemingen familiebedrijven zijn. Zowel de fabrikantenbond als de Bouw- en Houtbond FNV is het er over eens dat perikelen over opvolging in het bedrijf en moeilijkheden met kapitaalaantrekking dergelijke meubelfabrieken verzwakken. Daarnaast signaleert de FNV dat veel meubelfabrikanten meubels importeren die in andere landen goedkoper worden gemaakt. Daarmee worden ze handelaar in plaats van producent". Desondanks gaat het goed met de export, met name door de creativiteit die de Nederlandse topontwerpers ten toon spreiden. Fabrieksnamen als Pastoe, Ftohé Design, Artifort, Leolux en Montis klinken mensen die een modern interieur kiezen vertrouwd in de oren. Een van die topontwerpers is Gerard van den Berg uit Dongen. Hij is niet alleen ontwerper voor de meubelfabriek Montis in Dongen, hij is er ook directeur van. Gerard van den Berg lijkt net zo rechtlijnig als zijn ontwerpen. Hoe word je een internationaal bekend meubelontwerper? „Gewoon doen. Je hebt veel mensen die altijd over hun plannen en ideeën praten. Ik begin er aan. En in het begin ben ik heus wel eens op mijn bek gegaan. Maar je moet het gewoon doen". et begin begint voor Van den Berg niet, zoals voor veel van zijn collega's, op een Kunstacademie of Academie voor Industriële Vormgeving. Als zoon van een meubelfabrikant in Hellevoetsluis volgde hij een mts-opleiding meubelfabricage. „Vervolgens heb ik aan mijn vader gevraagd of ik zelf eens iets mocht gaan ontwerpen. Dat kon. Maar dan ook zelf in elkaar zetten, hè. Vervolgens ben ik wat rond gaan zwerven. Tien jaar geleden zijn we hier in Dongen begonnen met de Montis fabriek. Juist in Dongen omdat dat een leercentrum is. Wij bekleden veel meubels met leer, vandaar". Op het eerste gezicht lijkt het een op zijn minst opmerkelijke combinatie, ontwerper en fabrieksdirecteur tegelijk. Niets van waar, aldus Van den Berg. „Het is juist ideaal. Als beginnend ontwerper moet je meestal met je spulletjes onder je arm gaan leuren bij diverse fabrikanten. Die moetje zien te interesseren vóór je werk. En als ze dan eindelijk iets in je zien moet je maar afwachten wat er van je ontwerp over blijft. Dan blijkt dat er tussen ontwerp en eindprodukt nogal wat dingen zijn veranderd gedurende het productieproces". Een ander voordeel is volgens hem dat hij precies weet of een ontwerp praktisch haalbaar is. Daaraan is zijn vakgerichte ervaring en opleiding uiteraard ook niet vreemd. „Dat zie je bij voorbeeld bij jonge ontwerpers. We krijgen hier vaak stagiairs van de academie over de vloer. Die maken soms heel aardige ontwerpen, maar ze hebben nog nooit een buis gelast. Dan laten we ze zien dat een bepaalde constructie helemaal niet kèn. En hoe handig of onhandig het is om een frame te buigen. Ook laten we stagiairs meteen calculaties maken. Ga maar eens kijken wat het materiaal kost, wat het kost om het te verwerken en te monteren. En bekijk dan nog maar eens of je een bepaald ontwerp in produktie zou nemen. Maar er loopt aardig wat jong talent rond hoor. Maar weet je wat het hele probleem is met die academies? Er studeren jaarlijks tachtig meubelontwerpers af. En hoeveel fabrieken zijn er? Laten we het ruim nemen, inclusief alle projecten en dergelijke. Hooguit 25, dertig. Ze zouden veel strenger moeten selecteren en de opleiding veel meer op de praktijk toe moeten snijden". ARCHITECTUUR Gerard van den Berg heeft bij het ontwerpen van meubilair twee mensen voor ogen: zichzelf en 'de consument'. „Ik ontwerp voor mensen zoals ikzelf. Ik kijk naar wat ik zelf mooi vind en dan ga ik er van uit dat er een groep mensen is die dat ook mooi vindt. Het is natuurlijk een constante ontwikkeling, ik lees veel tijdschriften, waarvan ik denk dat onze doelgroep ze ook leest. Zo is er een wederzijdse beïnvloeding. Ik kijk ook naar wat er gebeurt in de mode, in de architectuur van gebouwen, in de inrichting van kroegen. Daar gebeurt ontzettend veel. Kijk maar naar cafés als Oblomov in Amsterdam en Charelli in Breda. Dat zijn toch trendsetters die niet echt geïmiteerd wordea, maar waarvan de inrichting doorwerkt naar andere kroegen. Zo wil ik als ontwerper ook trendsetter zijn". Van den Berg ontwerpt niet alleen meubels voor zijn Montis fabriek. „Ik doe ook dingen voor fabrieken als Rohé Design en Pastoe. Het lijkt dan alsof ik een concurrent voor mezelf ben, maar dat is niet zo. Ik maak gewoon een deal met die fabrikanten. Montis maakt stoelen, banken en tafels. Dan doe ik voor Pastoe bij voorbeeld kastjes. En dan niet zo maar incidenteel, nee, dan maken we goede afspraken zodat ik een hele serie voor hen kan maken. Voor een ander kan ik dan weer kapstokken doen en ik richt bij voorbeeld ook wel eens een modezaak in". Montis op het industrieterrein in Dongen is in tien jaar tijd uitgegroeid tot een bedrijf met ruim veertig medewerkers en een miljoenenomzet. Het bedrijfspand wordt momenteel nog iets uitgebreid. Maar veel groter moet Montis toch niet worden, vindt Van den Berg. De meubels worden in Nederland via tachtig verkooppunten op de markt gebracht. „En dat is meer dan genoeg. Het moet een beetje exclusief blijven. Wat heb ik er aan als ik in een dorp mijn spullen op drie plaatsen zie staan? Daar verkoop ik niks méér door. Ik ben ook van plan om mijn naam op mijn meubels te gaan zetten. Nu hangt er nog een labeltje met Montis aan. Dat wordt dus Gerard van den Berg. De mensen willen dat. Dat geeft het toch een meer exclusief karakter". IJSBLOKJES Montis heeft vergevorderde plannen om ook de Amerikaanse markt te veroveren. „Mijn broer Paul, de commerciële man binnen het bedrijf, legt daar momenteel de laatste hand aan. Daar is voor ons wel wat te doen, uiteraard ook op een klein segment van de hele markt. Want Amerikanen hebben nu eenmaal geen smaak. Ze zien er niet uit, ze weten niet wat lekker eten is, ze gooien ijsblokjes in de wijn, noem maar op. Wij richten ons op dat gedeelte van de bevolking dat wel smaak heeft. Noem ze maar de yuppies. Die zijn helemaal gek op alles wat uit Europa komt. Het geeft niet waar het precies vandaan komt als het maar uit Europa is. Ze rijden ook bij voorkeur in BMW's en Mercedessen. Wat dat betreft heeft de Nederlander meer smaak. Kijk maar naar het straatbeeld. Dat ziet er toch allemaal wat fleuriger, wat stijlvoller uit. Vooral de jeugd. Die ziet er toch veel beter uit dan wij toen we jong waren. Destijds liep iedereen in een spijkerbroek en een t-shirt, met lang haar. Dan pakt de jeugd nu toch veel meer mogelijkheden". IJDELHEID De Montis-collectie wordt in de Verenigde Staten waarschijnlijk onder licentie geproduceerd, zoals nu al geschiedt in Spanje en Australië. „Alleen hebben we in Spanje wel wat problemen gehad. Daar is iemand ook andere spullen ondere onze naam gaan produceren. Dat is natuurlijk heel dom, want dat gaat rond als een lopend vuurtje en zo verliest iemand zijn geloofwaardigheid volledig. Er komen, als ik ergens op een beurs sta, ook altijd wel mensen op me af die zeggen 'Daar verderop staan dingen die van jou zijn gecopieerd'. Als ik dan ga kijken is er meestal net iets aan veranderd zodat het geen echte copie meer is. Maar we hebben ook wel rechtszaken gevoerd en gewonnen. Dat bekijken we vooraf nauwkeurig met onze juridische man. Zo gauw iets echt is nagemaakt en het lijkt haalbaar om te winnen in de rechtszaal, slepen we zo iemand voor de rechter. En ach, het streelt je ijdelheid natuurlijk wel als je wordt geïmiteerd. Het zou bedenkelijk worden als dat helemaal niet meer zou gebeuren". Van den Berg woont met zijn gezin in een deel van de Montis fabriek op het Dongense industrieterrein. Prototypes van ontwerpen komen zo al snel in de eigen woning terecht, waar ze worden beoordeeld en beproefd. Het gebeurt volgens Van den Berg maar zelden dat een ontwerp wordt afgekeurd omdat het bij voorbeeld niet lekker zit. „Ik weet onderhand wel hoe ik een meubel moet maken". Ton Boender Ontwerper Gerard van den Berg in zijn woning ineen gedeelte van de fabriek in Dongen. Het kastje achter hem en de stoelen zijn van zijn hand, evenals de overige meubels op deze pagina.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 13