kens ST 1986 HOR DINGEN PROFSCHAKERS ZIJN BEDOUÏNEN VAN DE GEEST seeuw MECCA SANDAAL hebben wij Het laatste uur r\ s w I ik W t'l\( >s|'l K vermoeidheid uit uw ïkties, met o.a. SOLIDUS SCHOENEN LOSSE STEUN t buigzame zool en DE VRIEND mn terneuzeïï 150-13287 DINSDAG 26 AUGUSTUS 1986 Drie minuten Bijna een uur Argusogen IBOOKMAKFRf -1 v KARPOV HOUSf De ballroom van het Park Lane Hotel is nog leeg. Bewa kers zorgen ervoor dat geen mens voortijdig de tempel be treedt. Een schitterende ruim te, met kroonluchters, glitter goud en dracula-fluweel. Op het podium een sobere tafel. Rechts een bureaustoel uit een computer-folder, bestemd voor de billen van de uitdager. Links een groene art deco fau teuil waarop de wereldkam pioen rust. Denk niet te licht over de betekenis van een schaakstoel, lezer. Fischer heeft daar Spasski mee afge slacht, Kortsnoj werd er wan hopig van, de FIDE heeft er een stoel-syndroom aan over gehouden. Dat schaken big business is, wordt bewezen door de aan wezigheid van vele sponsors. Beleggersmaatschappij Save Prosper looft 10000 voor debriljantste wedstrijd. Daar kunje een Lamborghini voor kopen, honderd meter verder op. Het is drie uur. Er zijn drie manieren om in de Sowjet l'nie miljonair te worden: fraudeur (maar dan kom je meestal de Kerstdagen niet door), lid worden van het Po litburo (maar de kaviaar en de champagne moet je dan wel stiekem in je dacha verorbe ren) of wereldkampioen scha ken worden, waarna je de ganse aardbol mag afstruinen in gerief. Margaret Thatcher en de Russische minister van Bui- tenlandze Zaken Shevard nadze hebben elkaar, zo ver neem ik, in schaken gevonden. Schaken, zegt de grootmeeste res van het Falkland-gambiet hij de opening van de twee kamp, is net als politiek. Maar wij politici maken het spel nooit af," aldus de enige Dame die zich nooit laat slaan. Vier uur Over een uur dalen de goden neer. Er zijn twee perskamers. De eerste, de grootste, lijkt op Houston Control. Een orgie van computers, tekstverwer kers, telefoons, schermen, elektronica en neuroten. Prin ters ratelen en spuwen dia grammen uit. De computers schrijven alle Europese talen, ®aar ook Russisch, Thais, Hmer (dat is Cambodjiaans), Burmees en Tibetaans. Ook "et dialect uit Georgië en Azerbaidjan staan ter be schikking. Er is een tweede analyse- oord: een voorgeborchte. Ook sober perskamer genaamd, maar uitsluitend toegankelijk foor grootmeesters en inter nationale meesters. De brein- wouwsels van de kampioenen '■oorden hier nagekauwd, uit gebraakt, van nieuwe sappen foorzien. Hier wordt bepaald wat morgen de hele wereld er- fan zal vinden. Vijf uur De ballroom is gevuld. Kas parov snelt het podium op. Applaus. De wereldkampioen 'szeer populair. Hij is in een keurig, licht kamgaren kos- uum gehuld. Zijn handen ste ken naar voren als willen ze GRAPHIC ARTS is voor hem leven en leven is schaken. Ik loop de analysekamer van de grootmeesters in. Ik zie een stuk of zes, zeven jongelui, begin twintig, met journalis tenbadges aan. Ze maken geintjes, spelen een vluggertje, jennen elkaar. Dit kunnen de grootmeesters niet zijn, denk ik te traditioneel. Dit zijn ge woon collega's en die daar zal wel auto-verkoper zijn en die lijkt me net uit het seminarie. Ik ben moe en ga tussen hen zitten. De stukken flitsen over de velden. Ze spelen op drie, vier borden tegelijk. Ik hoor Engels en Russisch en iets daar tussen in. Plotseling staat een organisator tussen de schuifdeuren. Wil iedereen onder de rang van grootmees ter en internationaal meester geen gebruik van een stoel maken, klinkt het koel. Ik sta verlegen op, in de verwachting dat het ongeregelde zootje om me heen mijn voorbeeld zal volgen. Maar iedereen blijft zitten, de jonge honden darte len door. Verward loop ik naar de organisator. Zijn dit nu die grootmeesters die commen taar moeten leveren? Jazeker, zegt hij. „Dat daar is Maxim Dlugy, grootmeester en we reldkampioen. Dat is John Dunn, dat Nigel Short, dat is Craig Richart en daar zit Ri- cardo Calvo." Ik knik vol eerbied. Zo ziet genialiteit er dus uit. Jan Tim man komt binnen, zoals im mer met een wazige, engelach tige blik in de ogen. Hij ver plaatst zich alsof slechts zijn lichaam in deze kosmos is, alsof de geest lichteeuwen verder is. De organisator snelt naderbij. Wil de Grandmaster een stoel? vraagt hij gedien stig. Maar Timman, een ko ning onder deze prinsen, schudt verlegen het hoofd, buigt zich en schuift een loper naar b4. De boys worden er stil van. Op kousevoeten sluip ik weg. Deze Olympus is niet voor een sterveling. Sosonko kondigt met graf stem het overlijden van Kas parov aan. Dan gaat er iets ge beuren. Dan slaat iets uit. Beide spelers hebben te lang nagedacht. En plotseling is er geen tijd meer voor beraad, beschouwing en bezinking. Computers sudderen in de ste perskamer, een harde st-5; brult de zetten door, op sch Fj° men dwarrelen dromen er>ari spatten illusies uiteen. eiJf- Kasparov heeft 16 mirf priJ voor 16 zetten, Karpov 12 jaar: meer. Karpov maakt reed voor de coupe d.tmanse' 6-1 Geen verdediging r>^ kreunen de grocw;" j0bse/Monte- printer spuwt ei ,J°ns 0-6 6-4 6-3; sionele grafiek ge- Uit. Het papier S 14 jaar: Van hnnfH v3 n rip np Versteeg/ Dg nooia van ae pe.gens dubbel t/m voorlopig geen U jnbecker - Rit- een diagram te ml n e^„e Pnn?6! 30ste zet. Nu flitsei 6-2; gemengd ken. Tik tak tik takl^pwn/Be- verblindend snel. De in de perszaal kan het niet houden. Toren c8. Toren hl. Loper g4 sorry g5. De seconden zijn nu belang rijk. Gehypnotiseerd volgen we het scherm dat levend is gaan worden, dat fonkelt, dat lonkt, geen schouwspel kan belangrijker zijn. f4. De stem slaat over. Maxim Dlugy komt half uit zijn stoel overeind, voor me begint een Russische schaakjournalist dikbuikig te kreunen. Toren c5. Kasparov heeft het onmogelijke gedaan. Dit is de sleutel van zijn ver dediging. Hij heeft met zijn nagels aan de afgrond gehan gen. Hij is omhoog gekropen en staat nu bevend naast zijn belager. Hoofden schudden, de pers zaal is high en voor me begint een andere Rus aan iets dat een zacht gezang lijkt. Zijn vingers huiveren boven de stukken maar verroeren zich niet. Hij durft de ogen niet van het scherm te wenden. Dit is schaken. Dit is span nender dan die film waarin een onderzeeër New York met de atoom-ondergang bedreigt. Beide spelers hebben 5 minu ten voor de laatste 5 zetten. Roerloos nu het beeld. Een te lefoon ratelt, wordt snauwerig opgenomen en meteen neerge kwakt. Niet nu. De klok tikt verder. Zet 36. Zet 37. Schiet op Kasparov, schiet op man, ver lies het nu niet om die stomme tijd. Naast me staat Jan Tim man, het lange, slungelige lijf gekromd, de ogen opeens zeer aanwezig in het Nu. De 40ste zet. De klok staat stil. Er brandt iets achter mijn ogen. Ik heb het niet allemaal kunnen volgen, maar ik weet dat ik iets goddelijks heb be leefd. Dit is waar schaken om gaat. De wedstrijd wordt afge broken. En de volgende dag wordt tot remise besloten. Het is maar remise. Stom duf ge- lij k. Maar het is ook een wed strijd geworden zo schoon als de onsterfelijke partij van An derson. Een thriller in zwart en wit. Buiten, op Park Lane, speelt een zwerver Sancta Lucia op zijn mondorgel. De zwarte ta xi's spuiten door de nacht. Ik hoor hakkegedribbel, het hij gen van een hond. De wereld weet het nog niet. VOOR in bij De Vriend! 1 harte welkom: neem gezellige terassen en I GRATIS onze prima at en onze Mexicaanse delicatessen èn shètadres voorde eerste kadootjes en ken. Axelsestraat 122-124 Tel. OU50-12167 NBOUWKEUKENS Door Jan Koesen JONDEN - Een ding staat vast: de nieuwe wereldkampioen scha liën komt uit de Sovj et- lJnie. Waarom kijken jan al die KGB'ers op de voorste rijen zo chagrij- nig? De twee bekendste commu- jisten van de wereld zijn bij eengekomen in het pluche park Lane Hotel in Londen voor de wereldtitel schaken, perode vlag en de Union Jack hangen slordig van de pui van het hotel. Het is 12 uur, woens dagmiddag. Een witte Rolls staat, boven de wet verheven, geparkeerd langs een dubbele gele streep. Belendende hotels ..ebben hooghartige namen als The Dorchester en The Ritz. Hun portiers komen uit een sostuumstuk van de vorige eeuw. Het is duidelijk; hier heerst het grootkapitaal. Toch hijken alle nazaten van Marx nu al weken naar de verboden droom. Over drie uren zal de ze vende partij plaatsgrijpen van de tweekamp oia de we reldtitel schaken. Mi ".naars van het mooiste denkspel heb ben buiten een rij gevormd om een kaartje te bemachtigen, pijprokers en punks. Binnen het hotel heeft een public relations rakker de macht gegrepen. Een leven dige negotie in schaakshirts, - bekers, -badges, -boeken en - computers. In het sousterrain s zelfs een tentoonstelling van schaakkunst te zien. Originele schaak-illustraties uit Punch ajn te koop. Heren met snor ren, capes en paraplu's ver dringen zich in een bruin café rond twee heren zittend achter het bord; Steinitz tegen Zu- kertort, in die goeie ouwe tijd ioen je de wereldkampioen en de uitdager nog in de nek kon blazen. De sfeer van een par tijtje armworstelen. Kom daar nu eens om: Karpov en Kaspa rov worden afgeschermd als de kroonjuwelen. Een thriller In zwart en wit Al uren voor de aanhang piano-spelen. De vingers krommen zich en zakken. Zij beroeren elk stuk, één voor één, of Kasparov met elk een verbond wil stichten, met voodoo-krachten wil beladen. Dat is een eigenaardigheid van grootmeesters. Ze doen het allemaal. De stukken staan bij hun aankomst al vol maakt opgesteld, ze zijn ge poetst, gepolitoerd, geen milli meter scheef, ze kunnen ge woon niet beter staan, maar toch moet elke grootmeester er eerst met zijn fikken aanko men zoals minnaars niet op kunnen houden met het stre len van het vertrouwde lijf van de ander. Opeens staat Karpov op het podium. Eveneens keurig, on berispelijk, gekleed als een bankier. De zestig aanwezige Russen zijn allemaal schob- berdebonkerig alsof ze door de aardappelkelder zijn gejaagd, maar voor de twee vertegen woordigers van het volk is al leen de haute couture accepta bel. Karpov oogt onaanzien lijk, zijn neus staat scheef alsof hij met de tang verlost is. Zo te zien valt er volstrekt niets over hem te schrijven, maar bibliotheken zijn aan hem gewijd. Karpov, de tech nocraat, de darling van het Oostblok, geen onvertogen woord, nooit moeilijk. Saai en geniaal. Dan Kasparov, de wonder boy van het Balkanmeer. Een boertje dus uit de provincie voor de Lords van het Krem lin, nog minder dan een Arme niër. Helaas schaakt hij ieder een van de sokken, is hij on stuimig als Bobbie Fischer, ar- iogant als God, heeft hij het lef gehad om kritiek te hebben op het regime. De hele schaak wereld, de hele schaakpers is op de hand van Kasparov. Drie minuten mogen de ca mera's ratelen, drie minuten, niet meer. Een camera-man van Thames TV kijkt ver stoord op als een dame belast met de bewaking na 2 minuten en 60 seconden haar hand voor de lens houdt. Even blaast hij stoom af, maar de kille blik van de lady die de school van Thatcher met succes heeft ge volgd, is voldoende. En het cir cus begint. D4d5. Miljarden malen gespeeld. Toch begint vanaf dit moment een impo sante portie hersencellen te draaien. Beide spelers zijn nu al deels gevangen in het web van een reeks openingen. C4e6. De mogelijkheden van de ope ning zijn al aanzienlijk ver nauwd, maar in de rijkdom van het schaken zijn er nog triljoenen wegen te bewande len. De FIDE heeft bij de vorige matches tussen Karpov en Kasparov leergeld betaald. Geen wurgende zittingen meer, geen rozekrans van re mises in een uitputtingsslag. - foto de stem Park Lane zijn uitstapjes met argusogen volgen. Ik schuifel door het hotel, van vertrek naar vertrek. In de ballroom zelf is de wed strijd het moeilijkst te volgen. Op het balkon staat een rij stoelen, afgezet met koord, be stemd voor de hofhouding van Campomanes. Daar zit de om streden FIDE-president als een koning in zijn eigen dra ma, minzame blikken om zich werpend. Alleen. De uren verstrijken. De si tuatie is complex. Kasparov, met zwart spelend, lijkt traag te zinken naar de vernietiging. De grootmeesters in de tweede perskamer, stuk voor stuk op zijn hand, schudden bedenke lijk het hoofd. Lippen stulpen weifelend uit, ogen spreken een taal van onzekerheid. Ze maken bittere grapjes over Karpov. Bij een gedurfde zet van de ex-wereldkampioen zegt één van hen honend: „Dat is niets voor Karpov. Dus zal het wel geniaal zijn." Het is heet in de ballroom. Maar als mannequins in een modeshow uit de jaren vijftig zitten daar uitdager en kam pioen, het kolbertje onberispe lijk over het maatshirt, ver steend, terwijl om hen heen het circus gonst. Profschakers zijn een elite-volkje, net als tennissers. Ze razen van land naar land, spelen, denken, analyseren, geen tijd voor drank of dame, nee, zelfs na een wedstrijd trekken ze zich met hun secondanten terug op hun hotelkamer om een fout te replayen, om te zoeken naar dat ene gat waar ontsnapping gloort, om een strategie op te zetten om die Ander te ver woesten. Geen kwartier tussen schakers, geen erbarmen, de bloedvlag wappert constant. Altijd op reis, nooit thuis. Het zijn de bedoulnen van de geest. Na de dertiende zet denkt Kasparov bijna een uur na. Een uur denken aan één zaak, probeer het eens. Ik probeer het. Ik zie een vlieg op de muur en ik neem me voor om daar een minuut aan te den ken, aan die vlieg, aan niets anders. Dat moet mogelijk zijn. Maar na 15 seconden voel ik zweet plakken in mijn nek, na 23 seconden ben ik opeens verdwaald naar die vakantie van vorig jaar en na 40 secon den vraag ik me af waar die vlieg gebleven is. Ik loop door het hotel. De wedstrijd is van meet af aan ongewoon. En telkens haalt Karpov, die kille kikker, de strop strakker aan rond Kas parovs nek. Karpov is fout loos, hij is een machine, hij is de meester van de systemati sche ontluistering, niets houdt hem tegen, niets leidt hem af, hij is geboren om te schaken en hij zal schakend sterven. Dat hij een pion van de Sow- jets is, deert hem niet. Schaken Stoelen spelen bij schaken sedert Fischer hiermee Spasski vernietigde, een grote rol. Karpov zit op de moderne bureaustoel, Kasparov kan beter denken op een groene art deco fauteuil. - foto de stem Kasparov (links), wereldkampioen, Karpov (rechts) uitdager. Nee. Wie het eerst 6 winstpun ten binnen heeft, wordt we reldkampioen. De eerste twaalf partijen worden in Londen gespeeld. Is de zaak nog niet beslist, dan volgt een tweede reeks van 12 partijen, maar dan in Leningrad. Bij 12-12 blijft Kasparov kam pioen. In de commentaarzaal is de Russisch-Nederlandse groot meester Sosonko bezig met een indrukwekkende one-man- show. De zaal is stampvol schaakfans. Sosonko heeft hetzelfde bord als de twee schakers in de ballroom. Het is een fraai, maar verder gewoon bord van hout met stukken waarin listig elektro-sensoren zijn verstopt. De zetten wor den via de computer ogenblik kelijk overgeplant op moni tors. Sosonko heeft een driedub bele taak: hij moet schaken, hij moet hardop denken in het Engels en hij moet op elke suggestie van de zaal, hoe on zinnig ook, ingaan. Het is een schouwspel dat me ademloos maakt. Paard naar e5? Daar danst het elektronische paard naar voren. Niet goed, zegt So sonko, wanten op de 64 vel den voert hij quadrilles uit. van de partijen tussen Karpov en Kasporov verzamelt zich een rij voor de ingang van het Park Lane Hotel in Londen. Stukken verschuiven, machtslij nen trekken krom, de h-lijn ligt open. Gezien? vraagt Sosonko en zet de stuk ken weer terug. Vijf uur lang zal hij dit volhouden, tot het zweet gutst, tot hij honderden mogelijkheden heeft nage gaan. En dat in de wetenschap dat alle schaakbreinen in het - foto de stem

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 9