i actief 'ato 'JAN KLAASSEN WAS TROMPETTER IN HET LEGER VAN DE PRINS DINSDAG 26 AUGUSTUS 1986 EXTRA Chaka Khan 9n geparfumeerde drol zus is" :p van Klaveren, ex-bokser T2 PAGINA GIDS 1 T48 Ron Brandsteder presen- eert Compact Disc-show 'anaf de Firato. - fotoanp .nne Marie David, Danny e Munk, Tavares, Gérard .enorman en vele anderen) n informatie over de Com- act Disc. De presentator is ton Brandsteder. rrapje De TROS heeft nog een rapje in petto. Firato-be- oekers kunnen de film kie- en die deze omroep op vrij- agavond 3 oktober bij de pening van het nieuwe winterseizoen zal uitzenden, let publiek kan kiezen uit rie Nederlandse speelfilms: lift', 'De ijssalon' en 'An lloem'. Zaterdag zendt Veronica Countdown' live vanaf de 'irato uit. Zondag 31 augus- us neemt de AVRO een iraatprogramma met Karei trior op en maandag 1 Sep tember doet de NCRV het- fcelfde met Dick Passchier. In dit programma zal een ïieuwe computer-quiz van le NCRV worden geïntrodu- :eerd. Donderdag 4 september :endt de EO twee program ma's live vanuit de RAI uit. Voor het Journaal is dat Ronduit', erna een quiz on- ler leiding van Bob van de Ipek. Op 5 en 6 september wordt er gewerkt aan een how gepresenteerd door Willem Duys, waarin de lieuwtj es van de Firato een maal staan. Voor de muziek :orgen de musici van De itamblers. ïaald. Hij is steeds de 'Piano man' van het eerste uur ge bleven, die er nooit echt in *eslaagd is het peil van El- ;on John te halen. MET HET Prince-num- mer 'I feel for you' werd voor eens en voor altijd dui delijk wat voor een voor treffelijke zangeres Chaka |Khan is. Insiders wisten dat |natuurlijk al langer, want Chaka zong destijds bij Ru- fus al de sterren van de he mel en op haar solo-platen heeft ze steeds laten horen uiterst veelzijdig te zijn. Chakas laatste elpee 'Des tiny' zou eigenlijk een over treffende trap van dat alles moeten zijn, maar 'Destiny' is dat niet geworden. Dat komt doodeenvoudig door verkeerde songkeuzes. Het op 'Destiny' bijeengebrachte songmateriaal blinkt niet uit door zeggingskracht of creativiteit. Het feit dat de elpee desondanks heel ge nietbaar is, komt omdat Chaka een unieke zangeres is die aan het flauwste deuntje nog 'magie' weet mee te geven. Bovendien is er productioneel en instru mentaal niets aan het toeval overgelaten. Muzikaal staat de plaat als een huis. Maar de songs zijn te bloedeloos en nauwelijks in spirerend. Er is nu energie gestopt in iets dat het niet waard was. Daarom in 'Des tiny' niet meer geworden dan een redelijke plaat, waarop je wel kunt horen dat Chaka Khan goed kan zingen, maar die je nergens in vervoering brengt. Jam mer. Wim van Leest Volkstype werd poppenkastpop Door Paul Seelen BIJ GOED weer kun je, wanneer je geluk hebt, op de Dam in de hoofdstad nog wel voorstellingen rond de legendarische fi guur van Jan Klaassen bijwonen van het ras-Amsterdamse 'Poppentheater Jan'. Waarschijnlijk als een der laatsten houdt dit deze oude traditie in stand. Het oer- Hollandse spel verdwijnt meer en meer van het straattoneel, én van de Neder landse zolders. Van plat volksvermaak heeft het poppenkast spel zich ontwikkeld tot een kunstvorm waarbij geëxperimenteerd wordt met nieuwe materialen en technieken. Voor de 'platte' volksfiguur Jan Klaassen is daarin geen plaats meer. „De historie van het tradi tionele poppenspel in Neder land is ongetwijfeld heel oud. Zowel uit bodemvond sten als uit geschreven be richten blijkt, dat al in het oude Rome het poppenspel werd beoefend. De veron derstelling ligt voor de hand, dat spelemannen, die mee trokken met de Romeinse le gioenen, het spel naar onze streken hebben gebracht". De Poppenspeler-verzame laar-auteur Wim Meilink voert ons terug naar de oor sprong van het poppenspel in zijn kostelijke standaard werk 'Doopceel van Jan Claeszen. Kroniek van het traditionele poppenspel in Nederland' (Wereldbiblio theek Amsterdam 1969). De oudste documenten uit de Lage Landen die van het poppenspel - 'dockespil' - gewag maken blijken al uit de 14e eeuw te stammen. Op en om kastelen voerden rondtrekkende poppenspe lers hun voorstellingen op. Als alle 'zwervers' en kun stenaars stonden zij in laag aanzien. Met name bij de geestelijkheid die hun spel in verband bracht met to verij en hekserij. Er werden zelfs gerechtelijke processen tegen poppenspelers aange spannen. Het spel liet zich echter niet uitroeien. Types Het poppenspel vertoonde al vroeg de neiging om zich rond bepaalde types te gaan concentreren: in Italië werd dat Pulcinella, in Frankrijk Poliehinelle, in Duitsland Kasperl, in Engeland Pul- che, in Nederland en België -vanaf de tweede helft van de zeventiende eeuw- Jan Klaassen. Hoe kwam men er nu in hemelsnaam toe, een pop- penkastgedaante de oer- Hollandse benaming van Jan Klaassen te geven? In de negentiende eeuw werd hierover een uitgebreide po lemiek gevoerd waarbij on der meer de dichter-roman- cier Jacob van Lennep, de Amsterdamse historicus Jan ter Gouw, de schrijver Jus tus van Maurik en een ze kere Arnold Ising betrokken waren. Allerlei archiefstuk ken werden erbij gesleept. Toch wist eigenlijk geen van hen te achterhalen hoe de vork precies in de steel zat. Wel zijn ze het er alle vier over eens dat Jan Klaassen en Katrijn echt bestaan heb ben. Volgens de meest gang bare lezing zou Jan Klaas sen in 1562 geboren zijn in een Amsterdamse volks buurt. Als zovelen van lage komaf kwam hij -ten tijde van de Tachtigjarige Oor log - in het Staatse leger te recht; als trompetter. Het oorlogvoeren lag hem als flierefluiter echter helemaal niet. Nadat Jan Klaassen wegens prinsgezindheid uit de dienst was ontslagen, en vervolgens gehuwd was met Katrijn Pieters, zocht hij zijn heil in het geven van poppenkastvoorstellingen. Politiek De thema's waren vaak ..allesbehalve vleiend voor het toenmalig Bewind, doch zeer naar de smaak van de smalle gemeente", zegt Ja cob van Lennep. Vaak poli tiek geladen dus, wat Jan ter Gouw (1849) beaamt: „In 't hegin deed hij duchtig aan politiek, en stak allerlei schimpscheuten af op de stadhouderlooze regering en he witte partij, waar 't volk, dat den Prins liefhad, plei- zier in vond". Poppenkastvoorstelling en politiek, een combinatie die heel goed mogelijk was. De poppenkast diende als spreekbuis voor wat niet openlijk gezegd kon worden. Daarvan maakte Jan Klaas sen gebruik en na hem nog velen. Soms gaf dat aanlei ding tot twisten. Enkele we ken geleden nog, toen een Jan Klaassen-vertolker op de Dam in Amsterdam ruzie kreeg met een geërgerde na burige ijscoman die zich van zijn klandizie beroofd voel de. In zijn voorstelling stelde 'Jan Klaassen' hem vervol gens als een grote boef voor. Het jonge publiek leefde hoorbaar mee: „Waar is de grote boef nu gebleven???" „Daar", riepen de kinderen en wezen naar de ijscoman. Die werd daarop zo kwaad dat hij de poppenkastspeler op een ferme klap op zijn neus trakteerde. Er is van het gebeurde aangifte ge daan bij de hoofdstedelijk politie. De beroemde tekenaar Albert Hahn gebruikte een eigengemaakte poppenkast met de figuren van Jan en Katrijn met veel succes in de verkiezingscampagne van 1913. Na de Tweede Wereld oorlog liet de Amsterdamse poppenspeler Jan Kesler hen optreden in satieren op nationale en internationale politieke gebeurtenissen. Kwaad wijf Jan Klaasen haakte vooral in zijn beginjaren bij zijn voorstellingen vaak in op actuele politieke gebeur tenissen. „Maar later, toen hij veel te lijden had van zijn kwaad wijf, maakte hij zijn eigen huishouden tot onderwerp zijner vertoonin gen", schrijft Jan ter Gouw. Het gekijf met zijn 'kwaad wijf' komt inderdaad steeds terug: 'Jan Klaassen!' 'Dag Katrijn', mijn kleine poppedijn!' 'Ach Jan, mijn schatte bout, had ik maar een stuk hout, dan sloeg ik je tot moes'. 'Waarom dan toch, mijn snoes?' 'Nou Jan, omdat je stinkt, en steeds jenever drinkt, en nooit je handen wast, en in mijn planten plast. Kinderen! Nu pak ik Jan en maak er pudding van. Pas op je goeie goed bij 't spatten van het bloed!' (Scène Jan Klaassenspel Willem Wilmink) Geruzie en nog eens geruzie. Elke variatie op het Jan Klaas- sen-spel staat er bol van. Dat Jan Klaassen zélf het thema zo vaak gebruikte is niet zo ver wonderlijk. Zijn huwelijk met Katrijn was niet bepaald een lolletje voor hem. Na enkele ja ren echtelijk twisten scheidden Jan en Katrijn. Ter Gouw wijt dit aan de drankzucht van Ka trijn. De tekst van het Jan Klaas senspel was weliswaar vaak niet al te verfijnd maar wel altijd vermakelijk. De hoofdfiguur wist door zijn vernuft uit alle benarde situaties als overwin naar te voorschijn te komen: uit problemen met politieagenten, boze wijven en dronken kerels, met de huisbaas die voor de zo veelste keer achterstallige hum- kwam ophalen, met monsters en akelige wezens als 'de dood van Pierlala' (een grijnzende doods kop met een lang zwart kleed) en 'Langhals', ja zelfs wanneer Jan het tegen de duivel moest opne men. Tot groot vermaak en te vredenheid van zijn overwegend jeugdige publiek. Hoe lang nog? In de twintigste eeuw ver loor Jan Klaassen veel van Of» 17 september 1886 werd in de Nieuwe kerk van Amsterdam het Hu welijk gesloten tussen ene Jan Klaassen en Katrijn Pieters. Üe met twee kruisjes onderte kende echtverbintenis bevindt zich nog steeds in de kerkeraads-proto- collen. Om in hun on derhoud te voorzien bouwde Jan Klaassen een poppenkast en ging er, samen met Katrijn, mee de straat op. Hun spel vond veel aandacht en bijval van hm pu bliek. Zóveel zelfs, dat zij na hun dood tot de centrale figuren van het Nederlandse poppen spel werden gepromo- BOVENSTE FOTO: Jan Klaassen en Katrijn hebben het herhaaldelijk met elkaar aan de stok. MIDDELSTE BOVEN: Zo ziet Anton Pieck de traditio nele poppenkast op De Dam in Amsterdam. ONDERSTE FOTO: Jan Klaassen en zijn Katrijn, een foto uit 'De Doopceel van Jan Claeszen' van W. Mei link. zijn aanvankelijke popula riteit bij het jonge volkje. Toch werd zijn alom be kende verschijning nog voor diverse doeleinden gebruikt. In 1959 wordt Jan Klaassen opgevoerd als hoofdpersoon in een aanschouwelijk leer boekje ('Jan Klaasen, kijk uit') voor verkeersonderwijs op de lagere school. „Grieze lige verhalen en illustraties wilden we voorkomen", motiveren de schrijvers hun persoonskeuze. „Die zouden het ontzag voor het verkeer, dat ons allen eigen moet zijn, tot angst kunnen doen stijgen. Daarom voerden wij voor dit leerjaar de bekende figuur van Jan Klaassen in, bij wie geen bloed kan vloeien. Psychologisch past deze populaire verschijning goed bij de leeftijd waarvoor dit boekje moet dienen". Het leerboekje besluit met de woorden: O, pas op, pas op! roept Jan Klaassen. En hij „Die kinderen!" zegt Jan Klaassen. „En die ge vaarlijke weg..." „Ga toch slapen! zegt Katrijn. „Ze passen wel op. Ze hebben geen zaagmeel in hun hoofd, zoals jij! O ja, dat is waar! Gelukkig! Jan Klaassen legt zijn hoofd weer neer. „Pas op, kinderen!" zegt hij. „Kijk uit!". Een wijze raad van Jan Klaassen. In het Jan Klaas- sen-spel wordt de moraal óók nooit vergeten: het De omslag van het opvoedkundige boekje 'Jan Klaassen, kijk uit'. goede dat over het kwade zegeviert. Het jonge volkje zal het echter, naar het zich laat aanzien, na 300 jaar zonder de wijze raad van Jan Klaassen moeten gaan doen. Literatuur: W. Meilink, Doopceel van Jan Claeszen; kroniek van het traditio nele poppenspel in Nederland, Am sterdam 1980. H. Paërl en F. Van Deth-Beck, De theaterpop; en iets van zijn ge schiedenis, Weesp 1981 A. De Vries en A.M. Koppejan, Eer bied voor het leven. Deel II Jan Klaassen. kijk uit!, Zeist 1959.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 19