De ware fan geeft Jimmy Hollyday after shave op zijn verjaardag Van Morrison toont essentie van leven Omroepen actief tijdens Firato 'JAN f S r± y dJ^Y/d. HET SUCCES VAN EEN VLAAMSE CHARMEZANGER DINSDAG 26 AUGUSTUS 1986 DINSDAG 26 AUGl Billy Joel Chaka Khan CT Til „Vanderlijde is een geparfumeerde drol die denkt dat-ie Jezus is" Bep van Klaveren, ex-bokser T2 PAGINA GIDS 1 Als 'zanger van en voor het volk' serveert Holly day zijn aanhangers de liederen soms letter- Jimmy Hollyday tussen zijn fans. lijk op tafel. Van een onzer verslaggevers Zijn naam: Jimmy Hollyday. Leeftijd: 35. Nationaliteit: Belg. Vak: charmezanger. In de Bosbadhal in Hoeven gaf hij grote familieshows voor zijn Nederlandse en Belgische fans. Volgens Francois Huy- bregts en Groot Schmink, die anderhalf jaar geleden de fan club oprichtten, zijn er maar liefst 7.000 trouwe volgelingen. Toch kan Jimmy Hollyday geen bekende artiest genoemd worden. „Jimmy straalt wat uit. We weten niet precies wat het is, maar hij pakt de lui", zegt me vrouw Huybregts uit Halste ren, de pleegmoeder van Jimmy Holliday. Wil van der Bilt uit Utrecht, voorzitster Jimmy's fanclub, meent: „Hij is de nieuwe Henny Vrienten', zegt ze reso luut. „En als het zo doorgaat, gaat hij Hennie Vrienten en Ernst Jansz nog voorbij". Daar beklimt hij het po dium. Een man in glittercos- tuum, wit gesteven overhemd en zwart vlinderdasje met een lang smal gezicht onder een haardos, die zó weelderig krult dat het lijkt of hij een pruik draagt. Dan gaat hij zingen. Half neuriënd, half de clamerend met een licht Vlaams accent. Liedjes als 'Tante Mathilde' en 'Ik hou van jou'. Het publiek staat massaal op en gaat dansen. Hollyday blijkt een typische 'crooner', maar, zal later een van zijn Belgische aanhangers opmer ken, is dat onzettend gewone niet ook hetgene dat sterren als Eddy Fisher of Al Martino zo bijzonder maakt? „Een hele fijne man om mee te werken", zegt mevrouw Boeijen uit Hoensbroek, lid van Jimmy's fanclub. „Ik ken hem al heel lang. Hij blijft een gewoon mens. Zijn manier van overkomen is fantastisch. Hij heeft voor iedereen een goed woord over. Ik heb bijna al zijn platen". Het succes van Hollyday wordt gedragen door Jimmy Hollyday Fanklub, die per jaar zo'n 25 gebeurtenissen or ganiseert, waaronder een weekend in Hoeven, maar ook reizen naar Denemarken, Londen, Parijs en Spanje. Bin nen het bestuur is de secreta ris verantwoordelijk voor de reizen. Dat is Francois, de zoon van ma Huybregts. De 'activiteitenkommissie' zorgt voor de verkoop van souvenirs. Jimmy Hollyday- relikwieën gaan vlot van de hand: witte borden met in kleur de afbeelding van de ve dette en kaartspellen, met Jimmy's foto op de achterkant van elke kaart, Hollyday- truien, gebreid door ma Huy bregts persoonlijk. Verder spaarpotjes in de vorm van een beer, met het opschrift 'Jimmy Hollyday, beregoed', Hollyday-coektailglazen, mi niatuurstoeltjes van hout, ge maakt door een overijverig fanclublid (met inscriptie na tuurlijk). De fans van Jimmy zijn bij zonder trouw. Op zijn 35e ver jaardag, 1 mei van dit jaar, werd hij verrast met 179 fles sen after shave en meer dan 50 bloemstukken. Voor Pasen kreeg hij een piepkuiken ca deau. Ma Huybregts: „Ik heb dat maar in de vogelkooi gezet en toen het wat groter werd in de volière. Maar daar heeft het beest de beste kanarie van mijn man opgegeten". Tijdens een fanclub-reisje naar Parijs zag Jimmy een bijzonder mooi showkostuum hangen. Alleen, het kostte 1000 gulden en zoveel geld had de vedette niet. „We hebben toen onder de 200 meereizende fans gecollecteerd en zo kreeg Jimmy toch zijn showpak", vertelt secretaris Francois. Dankbaarheid Jimmy zit nu ruim 18 jaar in het vak. Hij is geboren en ge togen in het Vlaamse Aalst. Zijn ouders stierven jong en hij werd grootgebracht door zijn oma. Later zou hij verhui zen naar mevrouw Huybregts in Halsteren, die hem als haar 23e pleegkind in huis opnam. „Hij kwam hier vroeger al vaak op vakantie", zegt ze, „en hij heeft de naam Huybregts aangenomen uit dankbaar heid. Jimmy woont nu nóg bij mij. Ik ben daar erg trots op. En omdat een van mijn drie kinderen de fanclub doet, is mijn huis ook het fanclubhuis. Het is er dus gezellig druk". Voor de fans is ma Huy bregts de échte moeder van Jimmy. „Ik krijg honderden cadeau's. Ik schaam me vaak', zegt ze. Francois: „Ik ben weg van Jimmy. Ik ben blij dat hij mijn broer is geworden. De fanclub is mijn enige hobby". Jimmy maakte 22 singles en 2 langspelers. Bekendste titels: 'Straatmus van Parijs', 'Sancta Maria', 'Moedertje mijn' en zijn allerlaatste 'Wij gaan nooit uit elkaar'. Herman Smits van het kleine platenmaatschappij tje Lebel loopt Hilversum plat om de aandacht op Jimmy geves tigd te krijgen. „Wij zijn bezig met een grote aktie. Ik wil 50.000 handtekeningen verza melen en daarmee naar Hil versum gaan. Dat maakt in druk. We willen hem in 'Op volle toeren' hebben". - foto's archief de stem Begin 1986 was Jimmy Hol liday voor het eerst op tv, ook in programma 'Op volle toe ren'. Ma Huybregts: „Er ging wat door me heen op dat mo ment. Ik heb alsmaar zitten huilen. Door mijn tranen heb ik het tv- optreden niet eens kunnen zien". Jimmy is ervan overtuigd, dat hij erop wordt aangeke ken, dat hij Belg is. „Je hebt toch een stempel op je. Maar ik ben blij, dat een liefde mij de grens overgehaald heeft naar Nederland. Ik zou niet meer terug willen. Toch zien de grote platenmaatschappijen me niet zitten. Hilversum ne geert me. Maar het publiek ac cepteert me wel". Elke avond brengt de zan ger vele bossen bloemen mee naar huis. Maar ook ringen, pluche beestjes, zelfgemaakte kunststukjes en Delftsblauwe borden met zijn naam erin. Allemaal gekregen van zijn fans. „Ik heb vaak vazen te kort om alle bloemen neer te zetten", zegt Ma Huybregts. „Maar Jimmy brengt altijd het mooiste boeket naar het graf van zijn grootouders. En als hij op het podium 'Moe- derke mijn' zingt krijg ik al tijd bloemen van de mensen". De grootste wens van secre taris Francois: „Een optreden van Jimmy Holliday in Ahoy, net zoals Lee Towers. Ik weet dat Jim dat kan". Door Tom Smeets AMSTERDAM - De omroe pen zullen zeer actief zijn tijdens de Firato, de twee jaarlijkse beurs in de Am sterdamse RAI met de laat ste ontwikkelingen op het gebied van geluids- en beeldapparatuur. Vrijdag opent de Firato de deuren voor het publiek. Ongeveer zestig radio- en televisiepro gramma's zullen vanuit de RAI worden uitgezonden. Het RAI Congrescentrum is gedurende de Firato, die tot en met 7 september duurt, ongebouwd tot om- roepstudio. Traditiegetrouw zullen de bezoekers daar kunnen zien hoe de uitzen dingen tot stand komen. Niet alleen de omroepen werken aan deze presentatie mee, ook Europa TV, Wereldom roep, Teletekst, RVU, NOT, Teleac, Feduco en PTT. De NOS komt onder meer met de reportagewagen die in de Tour de France wordt gebruikt naar de RAI. De NOS komt ook met een pre sentatie van de afdeling kap en grime. Haarwerkers zul len voor het oog van de be zoekers pruiken van echt haar vervaardigen, terwijl ook de grimeurs hun kun sten zullen vertonen. Ook het NOS-decorcentrum zal vertegenwoordigd zijn. CD Show Samen met de PTT zal de NOS laten zien wat er in technisch opzicht allemaal bij komt kijken om radio- en televisieprogramma's in de huiskamer te krijgen. De eerste televisie-uitzen dingen vanaf de RAI zijn al meteen op de openingsdag te zien. In het middagpro gramma zendt de AVRO 'Hollands glorie' uit, een speciale tv-editie van dit po pulaire radioprogramma. Tussen tien over vier en tien over vijf zal het programma rechtstreeks worden uitge zonden. 's Avonds zendt de TROS de 'Firato CD Show' uit. De opnamen daarvoor hebben de avond van te voren plaats. Het is een groots op gezet amusementspro gramma met veel artiesten (Randy Crawford, Gerard Joling, Benny Neyman, Ron Brandsteden presen teert Compact Disc-show I vanaf de Firato. - fotoanp Anne Marie David, Danny de Munk, Tavares, Gérard Lenorman en vele anderen) en informatie over de Com-1 pact Disc. De presentator i Ron Brandsteden Grapjt De TROS heeft nog een grapje in petto. Firato-be- zoekers kunnen de film kie- zen die deze omroep op vrij dagavond 3 oktober bij de opening van het nieuwe winterseizoen zal uitzenden. Het publiek kan kiezen uit drie Nederlandse speelfilms: 'De lift', 'De ijssalon' en 'An Bloem'. Zaterdag zendt Veronica I 'Countdown' live vanaf de Firato uit. Zondag 31 augus tus neemt de AVRO een I praatprogramma met Karei Prior op en maandag 1 sep- tember doet de NCRV het zelfde met Dick Passchier. In dit programma zal een I nieuwe computer-quiz van de NCRV worden geïntrodu-1 ceerd. Donderdag 4 septembei zendt de EO twee program ma's live vanuit de RAI uit. I Voor het Journaal is dat I 'Ronduit', erna een quiz on-1 der leiding van Bob van de Spek. Op 5 en 6 september I wordt er gewerkt aan een I show gepresenteerd door I Willem Duys, waarin de nieuwtjes van de Firato cen traal staan. Voor de muziek I zorgen de musici van De Ramblers. MENSELIJKE zuiverheid gevangen in popmuziek lijkt een onmogelijkheid. Immers de puberale en adolescente driften die in de pop veel vuldig bezongen worden hebben niks met die zuiver heid te maken. Ze zijn hoog uit puur, maar o zo kortzich tig. Het hoeft niet per se, maar vaak heeft die zuiver heid te maken met rijping, loutering vooral. Je moet le ven in zijn essentie meege maakt hebben om te weten waarover je praat. Als er een artiest is die er in slaagt die zuiverheid te verwoorden dan is het Van Morrison wel. Morrison heeft het vermogen alleszeg gend te zijn en op zijn re cente elpee 'No guru, no me thod, no teacher' wendt hij dat vermogen aan om een werkelijk briljante plaat te maken. Van Morrison is vaak af geschilderd als een driftbol en een dwarsligger, die zich niets aantrekt van de con venties in het popmaat schappijtje. Zo kun je er in derdaad tegenaan kijken, maar dan begrijp je weinig van de persoon Van Morri son. Van Morrison is op de eerste plaats een dichter die in staat is 'Soul' in al zijn as pecten hoorbaar te maken in muziek. Hij geeft je als het ware hart en ziel op een pre senteerblaadje, zonder te rughoudendheid en vooral zonder bijbedoelingen. Van Morrison toont ons waar hij als mens staat, hoe hij tegen het leven aankijkt en wat voor hem de essentie van het leven, van het overleven is. Critici wijzen daarbij nogal eens op de religieuze en mystieke aspecten in Morrisons teksten. Die as pecten zijn er inderdaad, maar ze zijn niet meer dan een uitdrukkingsvorm, een beeld waarvan Morrison zich bedient om de groots heid van het leven duidelijk te maken. In wezen heeft Van Morrison het echter over de innerlijke kracht en moed en het geloof in jezelf. Op 'No guru, no method, no teacher' maakt Van Mor rison duidelijk dat die in nerlijke kracht door jezelf bevochten moet worden. Er is geen goeroe, geen manier, geen meester die je die kracht kan geven: „No guru, no method, no teacher just you and i and nature and the Father and the Son and the Holy Ghost in the garden wet with rain", zingt Van in het nummer 'In the garden'. Die gezegende staat van zui verheid is waar het om gaat volgens Van. Dat de heilige drieëenheid erin betrokken wordt, is Vans manier om het beeld compleet te ma ken. 'No guru, no method, no teacher' is een plaat vol met liefde. Liefde die allereerst naar binnen gericht is, om dat Van Morrison weet dat je pas iets voor een ander kunt betekenen als je zelf De agenda voor de komende we ten ziet er als volgt uit: Rod Stewart, 2 en 3 september in Rotterdam (Ahoy) Stevie Ray Vaughan, 21 septem ber in Utrecht (Vredenburg) Joan Armatrading, 28 september in Rotterdam (Ahoy) Jackson Browne, 7 oktober in Rotterdam (Ahoy) Philip Glass Ensemble, 20 sep tember in Rotterdam (Doelen), 21 september in Nijmegen (Ver eniging) en 22 september in Utrecht (Vredenburg) rime Bandits, 7 september in Zundert (Tent op Oranjeplein) Arno, 8 september in Zundert JTent op Oranjeplein) Big Country, 19 september in Den Haag (Congresgebouw) en 22 september in Nijmegen (Ver- seniging) Van Morrison, 28 september in Rotterdam (Doelen), 29 septem ber in Amsterdam (Carré) en 30 september in Utrecht (Vreden burg) Judas Priest, 28 september in Zwolle (IJsselhal) Chris de Burgh, 10 oktober in Rotterdam (Ahoy) ZZ Top, 13 oktober in Arnhem (Rijnhal) Robert Cray Band, 13 oktboer in Utrecht (Vredenburg) Nick Cave, 6 oktober in Utrecht (Vredenburg) Eurythmics, 15 en 16 oktober in Rotterdam (Ahoy) Africa Soli, 28 augustus in Breda (Para) Attila the Stockbroker, 12 sep tember in Breda (Para) The Wedding Present, 18 sep tember in Breda (Para) Me and the Heat, 25 september in Breda (Para) Youssou N'Dour, 5 september in Tilburg (Noorderligt) Sapho, 2 oktober in Tilburg (Noorderligt) Psychic TV, 9 oktober in Tilburg (Noorderligt) Slickaphonics, 17 oktober in Til burg (Noorderligt) Curtis Mayfieid, 18 oktober in Tilburg (Noorderligt) Everything but the Girl, 19 okto ber in Tilburg (Noorderligt) Matia Bazar, 24 of 25 oktober in Tilburg (Noorderligt) Residents, 26 oktober in Tilburg (Noorderligt) EINDREDACTIE WIM VAN LEEST compleet bent. Het bijbelse 'Bemin u naast als uzelf' krijgt dus de nadruk op 'uzelf'. Pas daarna heeft de 'naaste' nut van die liefde. Daarom ook kan Van Morri son in nummers als 'Foreign window' en 'Ivory tower' een soort gevoelloosheid opbren gen ten opzichte van de 'ge liefde'.'Hij kan pas echt tot haar doordringen als ze met zichzelf in het reine is geko men. Pas dan kan er sprake zijn van de eenheid die in 'In the garden' wordt bezongen. 'No guru, no method, no teacher' laat zich beluisteren als een zeer wijze levensles. Muzikaal is de boodschap vervat in veelal schitterende ballads. De muziek heeft als het ware een helende kracht. Luister je intens naar deze plaat, dan word je er werke lijk door verkwikt. En als muziek daartoe in staat is, dan is er sprake van een vol maakte plaat. 'No guru, no method, no teacher' is mis schien nog wel meer dan dat, want het is geen eind station in het leven dat hier bezongen wordt. Van hieruit kun je werkelijk gaan groeien, omdat je door hebt wie je bent, wat leven is en waar dat leven toe kan lei den. Het inzicht is er, nu kun je ernaar gaan handelen. Van Morrison:.wijze levensles. Met pretentieloze popmu ziek voor tieners heeft dat uiteraard niks meer te ma ken. Maar Van Morrison is dan ook geen entertainer. In plaats van amusements waarde zet hij op zijn platen zijn eigen menszijn voorop. Als recensent kun je daar niet omheen. Ik zou dat ook niet willen. De thematiek van 'No guru, no method, no teacher' is te groots om on besproken te laten. BILLY Joel heeft ergens aan het eind van de jaren '70 de status bereikt van een en tertainer die aan de lopende band gevoelvolle liedjes voor oudere jongeren schrijft. Billy Joel voorziet die liedjes van klatergoud of doublé waardoor ze schitte render lijken dan ze in hun kern zijn. Billy Joel is een gearri veerde artiest en meer dan wie ook in die categorie geeft hij klank aan saaiheid. Al platen lang borduurt hij voort op een beperkt aantal melodietjes en blijft hij in zijn teksten een jonge twin tiger die zijn jeugd overge slagen heeft. Billy Joel maakt nog steeds platen. 'The bridge' is zijn nieuwste produkt en kosten noch moeite zijn ge spaard om er iets goedo- gends van te maken. Ray Charles, Cyndi Lauper en Steve Winwood doen mee, plus een hele reeks gere nommeerde Amerikaanse sessie-muzikanten. Voor de Billy Joel-fans is er een - foto archief de stem plaat uit gekomen die aan alle verwachtingen beant woordt. Billy treedt nergens buiten de door hem 10 jaar geleden al platgetreden pa den en er is een keurige ba lans tussen ballads en snel ler werk. Met een beetje ge luk en zeker met flink wat airplay liggen er nog een paar hits in het verschiet ook. Maar voor een niet-fan klinkt het op 'The bridge' al lemaal erg berekend en uitermate saai. Billy Joel heeft eigenlijk helemaal niets te bieden. Als tekst dichter komt hij niet verder dan de eeuwige clichés en doet hij observaties die in aanleg al niet interessant zijn, laat staan in hun uit werking. Muzikaal gespro ken is Joel volstrekt achter haald. Hij is steeds de 'Piano I man' van het eerste uur ge- bleven, die er nooit echt in geslaagd is het peil van El- ton John te halen. MET HET Prince-num- mer 'I feel for you' werdj voor eens en voor altijd dui-1 delijk wat voor een voor-I treffelijke zangeres Chaka I Khan is. Insiders wisten dat I natuurlijk al langer, wantl Chaka zong destijds bij RuT fus al de sterren van de he-1 mei en op haar solo-platen I heeft ze steeds laten horen uiterst veelzijdig te zijn. Chakas laatste elpee 'Des-1 tiny' zou eigenlijk een over-1 treffende trap van dat alles I moeten zijn, maar 'Destiny' is dat niet geworden. Dat I komt doodeenvoudig door I verkeerde songkeuzes. Het I op 'Destiny' bijeengebrachte I songmateriaal blinkt niet I uit door zeggingskracht o:| creativiteit. Het feit dat del elpee desondanks heel gel nietbaar is, komt omdat I Chaka een unieke zangeres! is die aan het flauwste I deuntje nog 'magie' weetl mee te geven. Bovendien is I er productioneel en instrio I mentaal niets aan het toeval I overgelaten. Muzikaal staat de plaat als een huis. Maar de songs zijn tel bloedeloos en nauwelijks in-1 spirerend. Er is nu energie I gestopt in iets dat het niet I waard was. Daarom in 'Des-f tiny' niet meer gewordesl dan een redelijke plaat,! waarop je wel kunt horen I dat Chaka Khan goed kar. zingen, maar die je nergens I in vervoering brengt. JaWT mer. Wim van Lees'l Vo Doo BIJ GOED weer hebt, op de Dam voorstellingen ro guur van Jan KI; ras-Amsterdamst Waarschijnlijk al dit deze oude tra Hollandse spel v van het straattor landse zolders. Van plat volksver! spel zich ontwikkeld geëxperimenteerd w en technieken. Voor Klaassen is daarin gc „De historie van het tr tionele poppenspel in Ne< land is ongetwijfeld oud. Zowel uit bodemvc sten als uit geschreven richten blijkt, dat al in oude Rome het poppen: werd beoefend. De vei derstelling ligt voor de h: dat spelemannen, die n trokken met de Romeinse gioenen, het spel naar t streken hebben gebrac De Poppenspeler-verzai laar-auteur Wim Meil voert ons terug naar de c sprong van het poppen: in zijn kostelijke standaa werk 'Doopceel van Claeszen. Kroniek van traditionele poppenspel Nederland' (Wereldbib theek Amsterdam 1969). De oudste documenten de Lage Landen die van poppenspel - 'dockesp gewag maken blijken al de 14e eeuw te stammen, en om kastelen voeri rondtrekkende poppens Iers hun voorstellingen Als alle 'zwervers' en ki stenaars stonden zij in 1; aanzien. Met name bij geestelijkheid die hun s in verband bracht met verij en hekserij. Er were zelfs gerechtelijke proces! tegen poppenspelers aani spannen. Het spel liet z echter niet uitroeien. Types Het poppenspel vertoon al vroeg de neiging om z rond bepaalde types te ga concentreren: in Italië wf dat Pulcinella, in Frankr Polichinelle, in Duitsla Kasperl, in Engeland P che, in Nederland en Belj -vanaf de tweede helft de zeventiende eeuw- Klaassen. Hoe kwam men er nu hemelsnaam toe, een pc penkastgedaante de cx Hollandse benaming Jan Klaassen te geven? de negentiende eeuw wc hierover een uitgebreide lemiek gevoerd waarbij der meer de dichter-roms cier Jacob van Lennep, Amsterdamse historicus ter Gouw, de schrijver Ji tus van Maurik en een kere Arnold Ising betrokk waren. Allerlei archiefstu ken werden erbij geslee Toch wist eigenlijk geen v hen te achterhalen hoe vork precies in de steel Wel zijn ze het er alle vi over eens dat Jan Klaass en Katrijn echt bestaan he ben. Volgens de meest gan bare lezing zou Jan Kla: sen in 1562 geboren zijn een Amsterdamse volk buurt. Als zovelen van la komaf kwam hij - ten tij van de Tachtigjarige Oo log - in het Staatse leger recht; als trompetter, oorlogvoeren lag hem flierefluiter echter helem: niet. Nadat Jan Klaass wegens prinsgezindheid de dienst was ontslagen, vervolgens gehuwd was m Katrijn Pieters, zocht zijn heil in het geven v: poppenkastvoorstellingen. Politiek De thema's waren va: „allesbehalve vleiend vo het toenmalig Bewind, doe zeer naar de smaak van smalle gemeente", zegt J: cob van Lennep. Vaak pol tiek geladen dus, wat Jan te Gouw (1849) beaamt: „In begin deed hij duchtig as politiek, en stak allerl schimpscheuten af op c stadhouderlooze regering c de witte partij, waar 't vol dat den Prins liefhad, ple zier in vond". Poppenkastvoorstelling en politiek, een combinat die heel goed mogelijk wa De poppenkast diende a spreekbuis voor wat ni openlijk gezegd kon worde Daarvan maakte Jan Klaa:

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 18