7ÏN Avondhoorspelen kun Je afschrijven, daar luistert niemand naar Prince geeft extase klank EVA JANSSEN EN PAUL VLAANDEREN TERUG OP DE RADIO Adriaan Mole als serie op televisie Kamphuis breekt met EO 4 f15.15] DINSDAG 19 AUGUSTUS 1986 cl PAGINA GIDS 1 Piet van de Ende naar Omroep West Vogt niNSPAG 19 AUGUST! NEDERLAND 1 NEDERLAND 2 Süske en Wiske: „Kamperen doe ik dus niet meermiar ik vind wel dat iedereen het eere gedaan moet hebben" Ruud ter Weijden, tv-presenttor Mart van der Sanden „Jongeren zullen lachen om Paul Vlaanderen, heel zeker". Eva Jans- sens oordeel is duidelijk: Paul Vlaanderen heeft zichzelf overleefd. Zij speelde 20 jaar lang Ina Vlaanderen in een schier eindeloze, maar mateloos populaire serie Paul-Vlaanderenmyste- ries die de AVRO vlak na de oorlog de ether in stuurde. Ina Vlaanderen was Pauls echtgenote, een luxe vrouwtje dat de helft van haar tijd doorbracht in bonnete- ries of Martini's drin kend, maar door haar 'man op elke speurtocht werd meegesleept en door haar intuïtie vaak een beslissende door braak in de oplossing van het raadsel forceer de. Van 1945 tot 1966, toen Jan van Ees (Paul Vlaanderen) na zijn tweede maagbloeding overleed, leefden de luiste raars hartstochtelijk mee. „Voor de mensen waren Jan van Ees en ik ook in werke lijkheid een echtpaar. Zij von den ons een enig stel, dat soms zelfs ten voorbeeld werd ge steld aan andere echtparen". Motteballen zuinigingsdrift en dan ook nog op een tijdstip - elf uur 's avonds - dat de oudere mensen voor wie het eigenlijk is be doeld, al lang op één oor lig gen. Onlogisch Eva Janssen: Jongeren zullen lachen om Paul Vlaanderen. - foto archief de stem DEN HAAG (ANP) - Piet van de Ende (53), oud Vara-radio- directeur en eindredacteur van 'Achter het nieuws', is door de permanente advies raad van Omroep Holland West als enige kandidaat voorgedragen voor de functie van hoofdredacteur/directeur van deze regionale omroep. Omroep West heeft dit jaar het groene licht gekregen van het ministerie van WVC per 1 januari met uitzenden te be ginnen. Zuid-Holland krijgt daarmee voorlopig als enige provincie de beschikking over twee regionale omroepen. Ra dio Rijnmond begon een kleine drie jaar geleden met uitzen den. Van de Ende begon zijn journalistieke loopbaan in '54 bij Het Vrije Volk. Zijn eerste radio-ervaring deed hij op bij de VARA in '63 als verslagge ver en commentator. In '66 keerde hij terug naar het krantevak in de functie van algemeen verslaggever bij het Parool. Daarna, in '68, was hij voor tien jaar verbonden als docent aan de School voor Journalistiek in Utrecht. In '78 keerde hij als radio-directeur en lid van het directieteam te rug naar de VARA. In '84 nam hij voor twee jaar de functie van eindredacteur bij VARA's actualiteitenrubriek Achter het nieuws waar. Momenteel treedt Van de Ende alleen nog op als adviseur van de VARA. Eva Janssen, 74 nu, bekijkt in haar flat aan de zuidrand van Hilversum met enigszins gemengde gevoelens het plan van de AVRO om het Mil- bourne Mysterie, behalve het Toneel Margot Mysterie het enige Vlaanderen-hoorspel dat op band is overgebleven, uit de motteballen te halen. Morgen begint op Radio 4 een herha ling in zes delen. Wat maakte nu de kracht uit van Paul Vlaanderen? „Wij weten het niet precies", zegt Eva Janssen achteraf. „Paul Vlaanderen zat heel simpel in elkaar, werd steeds volgens dezelfde regels ge maakt. Artistiek stond het ook niet op een hoog plan. Som mige dingen erin waren heel onlogisch. Paul Vlaanderen zeulde Ina overal mee heen. Dat sloeg natuurlijk nergens op. Ik heb daar ook veel brie ven over gehad. Een man schreef me eens dat hij het al lemaal maar onzin vond. 'Dat doet u verkeerd', schreef hij, 'u schrikt nog steeds van alles, terwijl u al zoveel heeft mee gemaakt'. Daarop zou ik, met Elias, kunnen zeggen: 'het staat in mijn tekst, dus schrik ik'. Maar Durbridge deed het heel handig. Hij wist steeds de spanning naar het slot van een episode op te drijven. De charme zat hem, denk ik, in de gewone scènetjes en de ty petjes zoals Charlie die voort durend 'okiedokie' zei. Aan het begin lagen Paul en Ina stee vast in bed te bespreken waar ze nu weer eens heen zouden gaan, en kwam er een tele foontje dat er ergens iemand was vermoord. Ik probeerde dat altijd zo leuk en gezellig mogelijk te spelen". Zeker, ze heeft prettig ge werkt aan Paul Vlaanderen, eerst onder de legendarische Kommer Kleyn, later onder Dick van Putten, en Francis Durbridge componeerde de mysteries met een knappe pen. Maar als hoorspelactrice heeft ze zoveel mooiere dingen ge daan, en de AVRO brengt Paul Vlaanderen puur uit be- Door Wim van Leest Supersterren hebben het voordeel dat ze tijdens een concert maar een zin hoeven te zingen en de rest van het lied wordt door het publiek gedaan. Dat is soms leuk, maar soms gaat er daardoor veel van het gebodene verlo ren in algemeen feestge druis. Bij het concert dat Prince zondagavond in de Rotter damse Ahoy gaf, was het van begin tot einde een uit zinnig meezingen, -deinen en -swingen. Dat wat Prince en zijn begeleidingsband The Revolution voorschotel den was onweerstaanbaar en al was het door de zinde rende opwinding zo nu en dan niet helemaal te ver staan, het was niettemin van uitzonderlijke kwaliteit. Prince maakte in Rotter dam zijn status van show beest meer dan waar. Prince mag dan fysiek amper de anderhalve meter overstij gen, qua uitstraling is hij de grootste popster die er op dit moment voor handen is. Als Prince op het podium staat gebeurt er iets dat amper met een pen te beschrijven is. Er springen niet eens von ken over, nee, de vlam-slaat meteen in de pan. Prince live is een totaal-gebeuren dat je losrukt uit de dagelijkse aardse beslommeringen. Zijn show is zo overdonde rend dat je, of je het nu wilt of niet, meegesleurd wordt in de wereld van Prince c.s. Sex is het sleutelwoord in die wereld en Prince is de geilste van het hele stelletje. Ook op het podium in Ahoy SPI AAK EINDREDACTIE WIM VAN LEEST is zoiets overduidelijk. In subtiele gebaren, maar ook in onverbloemde plastische handelingen wordt doorlo pend ingespeeld op de span ning in de onderbuik. Prince windt er geen doekjes om dat bij jonge mensen een groot deel van het leven zich afspeelt rondom 'de daad'. En hij prikkelt wat dat be treft. Door zijn expliciete sexuele uitstraling oefent Prince zowel aantrekkings kracht uit op vrouwen als op mannen. Uitzinnige fans hadden de blikken zowat ge fixeerd op Prince' in strakke broek gehulde kontje. 'The cutest ass you ever did see' uit 'Girls boys' is op Prince van toepassing en op nie mand anders. Prince weet als geen an der klank te geven aan op winding. De muziek van Prince is die voor een pa ringsritueel. Of het nou de opzwepende funk en soul is in nummers als '1999', 'Kiss', 'When doves cry' 'I get deli rious' en 'Pop life' of een door hart en ziel snijdende ballad als 'Purple rain', steeds weer staat liefde met alles er op en er aan cen traal. Zoals gezegd liet de verst aanbaarheid in Ahoy hier en daar te wensen over, maar hoorbaar was wel dat Prince ook in muzikaal opzicht een genie is. De songs waren strak gearrangeerd en ze werden met een vaart ge bracht, die aan de aloude traditie van de soulrevues herinnerde. Instrumentaal werden funk, soul, rock, disco en wave verweven tot een krachtig en bij vlagen prachtig geheel, waarin vooral de vrouwelijke band leden Lisa en Wendy schit terden. Met een voorman van het niveau van Prince is het voor muzikanten haast onbegonnen werk om dat zelfde peil te halen. The Re volution kon zo nu en dan Prince dan ook niet bijbe nen, maar de gaten die er vielen werden door Prince in zijn eentje ruimschoots ge vuld. Zodoende overrompelden Prince The Revolution het publiek en sleurden het mee in een extase, die in de laat ste toegift 'Purple rain' een soort muzikaal orgasme kreeg. Prince speelde 'Pur ple rain' op de van de gelijk namige film bekende witte gitaar. Een grootser slot was niet denkbaar. Na zoiets moet je gewoon even een tijdje niks meer horen, net zoals je na de liefdesdaad Prince mag dan fysiek amper de anderhalve meter overstijgen, qua uitstraling is hij de grootste popster die er op dit moment voor handen is. - fotoanp even tot niks anders in staat bent dan misschien een siga ret roken en herinneren hoe mooi het even te voren was in die hemelse extase. Prince heeft het vermogen om het ongrijpbare in mu ziek vast te leggen. En als die muziek er is, moet je er tot in elke vezel van genieten. Zon dagavond en gisteren deden in Rotterdam pakweg 16.000 mensen dat en vanavond zal het daar niet anders zijn. Prince zien is een onvergete lijke ervaring, te vergelijken met de eerste keer dat je 'het' deed of doet. Het staat voor goed in je geheugen gegrift en in de loop der jaren wordt de herinnering er aan alleen maar mooier. vankelijk mijn neus wel voor op, maar ten onrechte, want dat werk was een goede leer school". Het reizen en trekken langs patronaatsgebouwen en 'de gekste gribussen' bood echter onvoldoende financiële zeker heid, dus solliciteerden Eva Janssen en haar in 1983 over leden echtgenoot Emile Kelle- naers ('een veel creatiever mens dan ik') bij de omroepen. Zij kwamen terecht bij de vaste hoorspelkern van de VARA onder Huib Orizand. Eva Janssen werd voor veel mensen Ina Vlaanderen. In het begin stoorde zij zich eraan dat zij zo op die rol werd-vast geprikt, temeer daar haar hart eigenlijk aan het literaire hoorspel was verpand. Eva Janssen kwam van het grote toneel, zij werkte voor de oor log bij het Groot Nederlandsch Toneel onder beroemdheden als Paul Huf en Johan de Meester en later in de provin cie, onder meer bij de ver plaatsbare schouwburg van Piet Vink die zijn domicilie in Venlo had. „Ik trok daar aan- Na de oorlog werden de hoorspelacteurs bij de Neder landse Radio Unie onderge bracht in een pool, waaruit alle omroepen konden putten. Willem Vogt, de grote baas van de AVRO, lanceerde het idee een serie rond Paul Tem ple van Francis Durbridge op de radio te brengen. Voor de oorlog waren er al een of twee verhalen uitgezonden met Theo Frenkel en Lili Bouw meester in de hoofdrollen. Het eerste mysterie speelde toe vallig in Amsterdam, waarop werd besloten Paul en Steve Temple om te dopen in Paul en Ina Vlaanderen. Daardoor is Nederland het enige land, waar de hoofdpersonen een 'vertaalde' naam hebben ge kregen. Na de oorlog werd Eva Janssen aangezocht voor de rol van Ina Vlaanderen ('puur toeval') en zij zat daar twintig jaar aan vast. Faust „Ik werd wel eens een beetje kwaad als ik voortdurend aan die rol werd vastgekleefd, ter wijl ik in die week veel mooi ere rollen had gedaan, maar die waren dan altijd maar één keer te horen en dus snel weer vergeten. Ik heb zo veel mooi ere dingen mogen doen dan Ina Vlaanderen. Desiree bij voorbeeld, een hoorspel in dagboekvorm, waarin de ont wikkeling van een 14-jarig meisje tot een 50-jarige vrouw werd geschetst. Dat was een opgave. En een hoorspel van Jan Apon, speciaal voor vrou wen geschreven. De verjaar dag van Eugenie heette het, geloof ik. En we hebben een keer op tweede Paasdag de Faust opgevoerd, live onder regie van Kommer Kleyn. We dachten dat daar geen hond naar zou luisteren, maar we kregen er prachtige en dank bare reacties op, juist van Goethekenners". 'Lawaai' Maar het literaire hoorspel is, aldus Eva Janssen, het on dergeschoven kindje van de radio. De mogelijkheden van het medium worden absoluut onvoldoende benut. „De AVRO maakt nu veel lawaai rond de herhaling van Paul Vlaanderen. Het staat in alle kranten en zij zijn hier ge weest met een bandopname apparaat voor een gesprek dat ze van te voren willen uitzen den. Maar Paul Vlaanderen komt pas om 23.00 uur op de radio. Ze zeggen dat de men sen dan eerst tv kunnen kij ken, en daarna naar de radio kunnen luisteren. Maar de oudere mensen gaan allemaal vroeg naar bed en voor hun is het toch eigenlijk bedoeld. Waarom zenden ze het nu niet 's middags uit. Avondhoorspe len kun je afschrijven. Daar luistert niemand naar, be halve zieken en blinden na tuurlijk". Haar liefde voor het vak wordt daardoor geweld aan gedaan. Net als door het stan daardgrapje van Fons Jansen, die de onnatuurlijke spraak van hoorspelacteurs eens over de hekel haalde. „Een oud mopje", zo doet Eva Janssen dat af, „dat helemaal niet met de werkelijkheid overeen komt. Een karakteristiek stemmetje of toontje is juist funest. Dan zeggen de mensen 'Daar heb je dat mens weer'. De kunst is juist om voor de microfoon zo natuurlijk moge lijk te praten". Mosterd is tegenwoordig vooral een smaakmaker. Maar de Griekse grondleg ger van de medische we tenschap Hippocrates schreef rond 400 v. Chr. mosterdzaden ook voor als geneesmiddel. Daarmee volgde hij het voorbeeld van Pythagoras - inder daad, die van de stelling - die anderhalve eeuw eer der meende dat mosterd een tegengif is bij schor- pioenesteken. Mosterd wordt tegen woordig niet meer door doktoren voorgeschreven. Wel gebruikt men het nog als conserveringsmiddel. Mede daarom wordt mos terd verwerkt in bijvoor beeld mayonaise en sla saus. Verder kent men ook het venijnige mosterdgas dat in de Eerste Wereld oorlog werd geïntrodu ceerd. Teveel of te sterke mosterd werkt als traan gas. In een juiste dosering stimuleert mosterd de speekselklieren en wekt de eetlust op. Het is dus een goed idee om de mosterd pot reeds bij het voorge recht op tafel te zetten. Het is spreekwoordelijk stom om mosterd na de maaltijd te serveren. Inte gendeel, mosterd moet eigenlijk al vóór de maal tijd present zijn, in de keu ken. Helaas worden vlees en vis tegenwoordig zelden nog voor het braden met mosterd ingesmeerd. Dat is jammer, want met mosterd kan het vlees korter gebra den worden, waardoor het malser blijft en bovendien een heerlijke jus geeft. Behalve voor mosterd- Mosterdplantje. pasta is in de keukenjok plaats voor droge mosird. De poedervormige Iur- hammosterd, in 1970 uige- vonden door de Englse mevrouw Clements te Durham, en onbewexte mosterdzaadjes laten ich eveneens goed in de ku- ken toepassen. Men ka: ze bijvoorbeeld met groetes zoals koolsoorten meeo- ken. De mosterdzaadjes kn- nen op zeer vele manken tot een pasta verwekt worden. Wie wil zien oe mosterd op ambachtelke wijze bereid wordt, roet eens het Nederlandse ms- terdmuseum bezoefen (Boekholtstraat 8 te Dos- burg). In deze mosterd-;n azijnfabriek wordt reds sinds 1457 de 'Oprete Doesborghsche Mostar' vervaardigd. Een van le adresjes van Abrahai waarschijnlijk. Van onze rtv-redactie Het meest succesvolle jeugd boek van de laatste tijd, 'Het geheime dagboek van Adriaan Mole -13 Vt jaar', is omgezet in een tv-serie van 7 delen. De IKON zendt vanavond om 19.12 uur op Nederland 2 de eerste aflevering uit. Sue Townsend tekende het dagelijks leven van een jongen in een gezin vol eigentijdse problemen zo herkenbaar dat haar boek over de hele wereld werd verslonden. Ze maakte een vervolg, 'De groeipijnen van Adriaan Mole' en ook dat verhaal is in de tv-serie ver werkt. Adriaan Mole is een jongen die voortdurend piekert. Hij houdt een dagboek bij, waarin hij schrijft over zichzelf, zijn ouders, maar ook over de grote wereldproblemen. Zijn moe der gaat plotseling buitens huis werken. Ze heeft een boek van Germaine Greer gelezen en is gegrepen door het femi nisme. Adriaan en zijn vader moeten hun handen flink uit de mouwen steken om de huis houding draaiende te houden. Vader gedraagt zich krib big, hij rookt en drinkt blikjes bier. Hij wordt ontslagen en trekt zich terug met zijn Jim Reeves-platen. De moeder van Adriaan heeft er genoeg van, ze trekt in bij Lucas, de vroe gere buurman. Adriaan vindt hem een 'griezel', maar het wordt voor hem nog erger i vader een vriendin in hl neemt, Doreen. Adriaan zit op een kos school en moet een keurig iw form dragen. Door de probl men thuis wordt hij dwars i trekt hij rode sokken aan. Ve kinderen vinden dat pracht en doen hetzelfde. Ze woflk allemaal van school gestuur maar Adriaan is hierdoor een held geworden in de og£ van Pandora, waarop hij een tijd verliefd is. Na tijdje zegt Pandora dat ze ten niet met hem wil trouw® omdat ze werken veel belani rijker vindt. KAMPEN (ANP) - De Vrijge- maakt-Gereformeerde hoog leraar theologie dr. J. Kamp huis te Kampen acht zich zo gediscrimineerd door de op vattingen van EO-directeur drs. L.P. Dorenbos over de verhouding kerk-Israël dat hij geen medewerking aan EO-activiteiten wil verlenen. Dorenbos verkondigde in maart op een bijeenkomst van 'Zicht op Israël' de stelling: „De kerk als geestelijk Israël zien, met verwerping van de beloften voor Israël, is een ernstige vorm van anti-semi- tisme". Later zei Dorenbos dfl hij duidelijk had willen fflj ken dat „door de gedachte 1 de kerk in de plaats van Mi is gekomen en er geen en» belofte voor Israël meer is, of bedoeld een klimaat is staan, waarin het anti tisme welig kon tieren". Oi dat de stelling door de gene' liserende formulering mis' standen had opgeroepen, Dorenbos de stelling terug. Het EO-bestuur liet ver gens aan prof. Kamphuis ten dat Dorenbos op persi lijke titel had gesproken, deze bleef bij zijn besluit. Mariene Dietrich (Nederlan Bringing Up Baby Een doldwaze komedie met Katharine Hepburn en Gary Crant. David Huxley, een wat stijve wetenschapper, beheert een prehistorisch museum. De problemen be ginnen, als hij bij toeval een speels, rijk, jong meisjes ontmoet: Susan. Altijd als zij in zijn buurt is, loopt al les in het honderd. Door haar spontaniteit sleept zij hem mee in tal van dold waze verwikkelingen. Zo vraagt Susan hem op Baby, een luipaard-jong van haar rijke tante, te passen. En dan gaat er van alles mis: Baby ontsnapt en de hond van de rijke tante gaat er vandoor met een zeldzaam Brontosaurusbot uit de mu seumcollectie van David. 21.15 Hier en Nu In het kader van 'Vluchte- lingenweek 1986' besteedt de actualiteitenrubriek 'Hier en Nu' van de NCRV-televi- sie vandaag uitgebreid aan dacht aan het drama van Afghanistan. Bijna 2,5 mil joen Afghanen zochten door de bedreiging van de Sow- jet-troepen in hun land toe vlucht in het naburige Pa kistan; tenminste volgens de tellingen van het VN-Hoge Commissariaat voor vluch telingen, dat hen opvangt. Ongeregisteerd zouden er in Pakistan nog eens één mil joen vluchtelingen meer zijn. Een 'Hier en Nu'-team keek in de vluchtelingen kampen in Pakistan hoe deze mensen ervoor staan en wat hun noden zijn. [20.00 Wereld in het jaar 2000 In de derde aflevering van deze serie gaat het over het energievraagstuk. In het westen lijkt dit probleem nl Zich voornamelijk te richten nl op zaken als kernfusie, olie en gas. Toch zijn dit korte termijn gedachten want zo als men olie- en gasvoorra- ei den ziet afnemen, zo gebeurt ei dat ook met uraan als ten- s< minste de ontwikkelingen h rond kernfusie worden

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 14