Sade zijn tijd vooruit over rol van de vrouw ONTDEK DE VERSCHILLEN Doodgewone kritiek op het ziekenhuis Alles en niets over Woody Allen Vocalisten 33ste keer G1 ZATERDAG schietingen ZONDAG Suske en Wiske: „De mooie millirem ft redactie Even Piekeren ra Hambone Boes 0 P L 0 S S rVSuJ:^ 7ATERDAG 16AUGUSTUS 1986 Itasieën van Spiels I een ve G3Z Kael, fllm-recansent* Door Henk Egbers acv verschijnsel 'ziekenhuis' l>rdt door Sonja Pos in 'Een ar woorden per dag' op een ..jdnele wijze benaderd. Je kunt ervan uitgaan dat ze waarover ze het heeft, „uidat ze zelf enkele jaren ge handicapt is geweest door een ernstige ziekte. Ze heeft dui delijk goed geobserveerd in me periode. Schrijven kan ze ook. Ze schreef voor Vrij Ne derland en Literair Paspoort. In 1963 verscheen haar poëzie bundel 'Het efficiente verge- ten'» Mogelijk heeft ze via dit hoek de inhoud van deze titel gestreefd. Ze is daarvoor in huid gekropen van Lisa, een vrouw die het ziekenhuis poetst en dweilt. Daarbij heeft ze haar ogen niet in de zak en levert commentaar kritiek op hetgeen ze ziet. Mild en di rect. Het lukt Sonja Pos tech nisch ook heel sterk om zich in de taal van deze vrouw te ver plaatsen. Minder geloofwaar dig wordt het als ze van deze vrouw een turkse maakt, die heimwee heeft naar haar land. Er wordt wel iets gedaan aan de problematiek van Lisa's le ven in dit boek, maar dat ele ment wordt niet zo goed ver werkt. Ook de monotone 'gewone- mensen-taal' (hoe knap ook gedaan) dreigt soms te verzan den in een reactie - althans bij mij - van nu-gelooof-ik-het- wel. Ondanks deze wat kriti sche kanttekeningen (waarbij ook nog gevoegd kan worden de niet al te beste druktech niek) blijft het een goed boek. Lisa regaeert onder meer op de relatie kalmerende midde len en emoties, de vraag naar zin van het leven en ziek-zijn, het kontakt tussen de (wat heet) gezonde- en zieke we reld, de vraag rond euthanesie en overleven (waar ligt de grens van het menswaardige), de ziekenhuisfabriek met zijn genummerde mensen, het psy chische onvermogen van het jonge veplegeesterscorps, de beroepsdeformatie bij artsen, het gevecht van de patiënten, het (on)vermogen om te troos ten etcetera. Sonja Pos lukt het om deze academische problemen tot menselijke problemen te ma ken via een taal, die noch be lachelijk, noch badinerend is (het gevaar is niet denbeeldig bij deze techniek). Een wille keurig citaat: "Toch weet ik ook wel dat ik, als ik dreigde te stikken door de een of an dere ziekte, met mijn laatste krachten zou smeken om een machine waardoor ik zou blij ven ademhalen. Al moet je maar bidden datje er dan niet jaren aan blijft liggen zoals bijvoorbeeld meneer Steen stra. Maar een mens heeft meestal niet te kiezen. En ze ker dan niet. Er wordt voor je gekozen. Al zou je zelf gaan denken: 'Dit is geen leven. Ik maak er maar liever een eind aan', dan kan dat niet eens, want ze houden je in leven, of je wilt of niet".... Sonja Pos: 'Een paar woorden per dag'. Uitg. Contact, prijs f 19,50. men reeds duizenden geleden wist, om eten jerzuren. Bovendien is het pje een uitstekend con- eringsmiddel. Zuurkool eruitjes, rolmopsen en bommen zijn de be ste voorbeelden van techniek. Bij grootmoe maaltijd ontbrak nooit schaaltje tafelzuur, dat I zeggen met in azijn inge- akte groenten, tiet alleen etenswaren la- 1 zich in het zuur zetten, kleurrijk textiel, futloos ftr- en verkalkte koffiezet- araten waarderen een egeld azijndieet. Door Henk Egbers ,IN ZIJN diabolische eenzaamheid kan alleen de mogelijkheid van liefde bij de libertijn een panische angst teweegbrengen. In deze ver schrikkelijke, heilige angst voor liefde, bij mannen en bij vrouwen, moeten we de bron toeken van alle weerstand tegen de emancipa tie van vrouwen". Zo besluit Angela Carter haar boek over de seksuele vrijheid van Sade {de markies van het sadisme) in relatie met lijn opvatting over de vrouw. Een andere kijk dan de rechtlijnige afwijzing. Sade was zijn tijd vooruit. Carter (1940) schreef acht romans, drie bun dels verhalen en twee essaybundels. In een ne- derlandse vertaling verschenen 'Circusnach ten' en 'In gezelschap van wolven'. The Sa- deian woman (an exercise in cultural history), waarvan Leonoor Broeder een nederlandse vertaling maakte verscheen in 1979. De neder- andse ondertitel werd en de ideologie van de pornografie'. Pornografie is gebaseerd op een mythe (mythische abstracties vanwege hun welgeschapenheid en lustvermogens), al dus Carter. Mede onder sterke invloed van de oods-christelijke cultuur (2000 jaar onder- Irukking van de seksualiteit) is de werkelijk- teid uit het oog verloren. Het individu wordt ontkend. „Het zijn vooral de vrouwen die de realiteit van seksuele aantrekkingskracht en liefde mtkennen uit overwegingen die te maken lebben met klasse, godsdienst, ras of ge-' laehtskenmerken zelf....Het huwelijksbed is on misleidend toevluchtsoord want alle echt enoten neuken noodzakelijkerwijs volgens jntract: Prostituees worden tenminste rede- en contant betaald en koesteren minder il- sies over hun status als huurling die ge- end is van de vernislaag der sociale aan vaardbaarheid, maar de vraag naar hun dien st neemt af nu andere vrouwen op zoek naar lun eigen pas erkend seksueel genot, zich op fun terrein begeven. In deze tijd lijkt promis- lïteit de enige vorm van vrije uitwiseling"... irter wint er geen doekjes om. Maar deze wat alzijdige uitgangspositie komt haar van pas verder met de literatuur van Sade in de tand duidelijk te maken dat hij een historische fijdrage geleverd heeft aan dit besef. „Het idee van de universaliteit van de men- elijke ervaring is een leugen en het idee van universaliteit van vrouwelijk ervaring is ien handige leugen. Pornografie, net als het luwelijk en de fictie van romantische liefde, I Jerry Lee Lewis en Kent Speelt een rol in het proces van de universali- en het nog iets beter gins ering....Pornografie is het stiefzusje van de fok arnst, want schone kunst die omwille van ichzelf bestaat, is kunst in staat van volslagen |u of moeten scheiden of i ^potenties", aldus Carter die pornografie ook ehtszaak ongedaan maken Volgens Jim Sanderson,! |dvocaat van Jerry Lee, is h chtpaar sinds zijn scheiC" levriend, maar kan Lewis Ie vader van het kind zijn 4 berrie tegemoetziet. Kerrie laat zich niet in uren leggen. „Hij is echt ni' eriel", zegt ze. 'het instrument voor onderdrukking' noemt. „Pornografie maakt de mogelijk explosieve kanten van seksualiteit onschadelijk en dat is de voornaamste reden waarom ze gemaakt wordt door en zich richt tot de politiek domi nante minderheidsgroep"... Sade doorzag deze verminkte maatschapij en maakte er een zeer krenkende satire van. „Hij was van mening dat vrouwen alleen kon den genezen van de lidtekens die ze in deze maatschappij opgelopen hadden door middel van seksueel geweld, door een praktijk van destructie en heiligeschennis...De grote man nen in zijn romans, de prinsen, de pau sen-zouden de wereld willen neuken want dat is voor hen de bekrachtiging van vernieti ging—Maar zijn grote vrouwen zijn nog veel wreder...om wraak te nemen voor de vernede ringen die ze als passieve objecten van de sek suele lust hebben moeten ondergaan". Carter: „Sades pleidooi voor rechten op vrije seksualiteit voor de vrouw, en het feit dat vrouwen in zijn denkbeeldige werelden mach tige posities bekleden, zijn voor die tijd uitzon derlijk. Hierin onderscheidde hij zich van alle andere pornografen uit alle tijden". Ook was hij zijn tijd vooruit doordat hij de seksualiteit van vrouwen loskoppelde van haar (baar)moe- derfunctie-Carter licht haar stellingname toe aan de hand van twee beroemde figuren uit Sades werk. Justine en Juliette; twee vrouwen wier identiteit uitsluitend door mannen wordt bepaald. Justine, de martelares, die haar vrouw-zijn ontkent en Juliette, de perfecte hoer, die verstand en sex tot haar wapens heeft gemaakt. "Waar het beeld van Justine leidde tot verscheidene generaties mythische, lij dende blondines, is het beeld van Juliette be palend geweest voor de minder goddelijke aanblik van een directiekamer vol charmante, sexy vrouwelijke managers"... Deze tegenstelling kamt Carter uitvoerig uit via Sades geschriften. "In het koninkrijk Gods is de mens gemaakt naar het voorbeeld van God en is dientengevolge een vraatzuchtige, kannibalistische, geniepige, egocentrische ti ran. In Sades werk neemt de Natuur de ge daante aan van de wrede god van het oude tes tament. In deze wereld, gemaakt door God, is seksualiteit onmenselijk", aldus Carter over het mens- gods- en wereldbeeld van Sade. Die beelden zijn scheppingen van de mens (i.e. Sa de). Zij ontstaan uit een cultuur. Je kunt con cluderen dat zijn cultuur hem onderuit ge haald heeft. Er wordt een relatie gelegd met het jodendom en christendom, die duidelijk ook gedachten over god, mens en wereld ont wikkeld hebben waarvan de schade via Sade tot in onze dagen doorwerkt. Mensenwerk. Angela Carter: 'De Sadeaanse vrouw". Uitg. Contact, prijs f 24,50. Door Dirk Vellenga OVER Woody Allen is veel gedacht en veel geschreven. De Amerikaanse regisseur is altijd ongrijpbaar gebleven. De komiek die tragedie de hoogste kunstvorm vindt, heeft zijn hele hebben en houwen in zijn films gelegd en daar zullen wij het mee moeten doen. Daar heeft ook Douglas Brode het mee moe ten doen. Zijn boek bevat beschouwingen over alle Al- len-films, tot en met de al lerlaatste, 'Hannah and her sisters', die nog niet in ons land te zien is geweest. In een inleidend verhaal staat hij stil bij het leven van de regisseur zelf. Het boek levert niet meer op dan de liefhebbers van Allen al weten. Het voordeel van deze uitgave is dat alles nu overzichtelijk op een rijtje is gezet. Woody Allen, jood, intel lectueel, New Yorker, grap penmaker, tobber. Wat valt er mee over hem te vertel len? Met zijn films werd hij bekend in Europa, maar daarvoor had hij in Amerika al van alles gedaan. Hij had teksten geschreven voor tv- gastheren als Sid Caesar, Jack Paar en Johnny Carson en werd in 1964 zelfs plaats vervangend gastheer in 'The Tonight Show', een van de best bekeken praatshows in Amerika. Daarna nam hij een merkwaardige stap, hij werd komiek in nachtclubs. Hij wilde zijn eigen teksten nu zelf wel eens uitspreken. Via het toneel kwam hij tercht bij de film. Zijn sce nario voor 'What's new pus sycat' werd door de produ cers verkracht, maar Woody Allen kon verder aan de slag in de filmwereld. Twee zakenjongens plaat sten zich vierkant achter de nerveuze, maar ambitieuze filmer, Charles H. Joffe en Jack Rollins. „Als ik maar een dollar winst maak, kan ik met mijn volgende film beginnen", zei Allen. De winst was inderdaad mini maal, maar het duo bleef hem steunen. Het zou aardig zijn geweest als Joffe en Rollins in dit boek hun me ning over Allen hadden kunnen geven. Als Allen aan een nieuwe film begon, gaf hij zijn producenten alleen een vage werktitel op. Toch kreeg hij steeds zijn centen. Duidelijk is dat Woody Allen zich in zijn film uit voerig met sex bezighoudt. Hij jaagt voortdurend op vrouwen, maar wordt dan Woody Allen. - FOTO ARCHIEF DE STEM weer bevangen door een soort intellectuele schaamte en is dan de schlemiel van het verhaal. De vrouwen uit zijn eigen leven, Louise Las ser, Diane Keaton en Mia Farrow hadden misschien aardige dingen over hem kunnen zeggen, maar Douglas Brode heeft ook die kans laten liggen. De schrijver heeft zich uitgeput in breedvoerige be schouwingen. Omdat de films waarover geschreven wordt al boordevol (quasi- )diepzinnig geprtaat zitten, wordt al dat uitleggen op den duur nogal vermoeiend. Als nalsgawerk heeft het boek zeker zijn nut, maar de echte liefhebbers hebben meer aan 'Hannah and her sisters' en aan de oudere Woody Allen-films die de VARA het komende seizoen gaat uitzenden. Douglas Brode: "Woody Allen en zijn films'. Uitg. Loeb, prijs f 32,50. GOES Grand Theater - 19 en 21.30 u. Op hoop van zegen, a l. HULST De Koning van Engeland 19 en 21.30 u. Op hoop van ze gen, al. 19 u. Bad girls deel 3. 19 en 21.30 u. Police academy deel 3, a.l 21.30 u. Cobra. 19 en 21.30 u. Pretty in pink. OOSTBURG Ledeltheater Cobra. 19 u. TERNEUZEN Luxor I II 14,19.30 en 21.45 u Police aca demy deel 3, a.l. 19.30 en 21.45 u. Don't kill us we kill you, a.l. 14 u. Taran en de toverketel, a.l. VLISSINGEN Alhambral - 19 en 21.30 u. Op hoop van zegen, a.l. 23.30 u. Trashy lady, 18 j. Alhambra2 - 19, 21.30 en 23.30 u. Iron eagle. ANTWERPEN Rex - 12,14,16,18, 20en22 u. Police academy deel 3. Rex-Club - 12,14,16,18, 20 en 22 u. The lords of discipline. Metro I - 14,16,18, 20en22 u. The hitcher. Metro II - 14,16,30,19 en 21.30 u. Salvator. Rubens - 14.30 en 20 u. Out of Africa. Slnjoor - 14,16.30,19 en 21.30 u. The karate kid deel 2. Vendome 14,16,18, 20 en 22 u. The money pit. Quellln I - 14,16,18,20 en 22 u. National lampoon's Euro pean vacation. Quellln II - 14,16,30,19 en 21.30 u. Runaway train. Quellln III - 14,16,18, 20 en 22 u. Romancing the stone. Astrid - 14,16,18 en 20 u. Assepoester. Capltole - 14,16,18, 20 en 22 u. The neverending story. Savoy 11.45,13.15,15 en 16.45 u. Dinald Ouck in de far west. 19 en 21.30 u. The man with the golden gun. Ambassades - 14,16.30,19 en 21.30 u. Sweet dreams. Ambassades Club 1 - 14,16, 18, 20 en 22 u. De engelen la- Chen zich krom. Ambassades Club 2 - 14, 15.45,17.45,19.45 en 21.45 u. Tenue de soiree. Ambassades Club 3 - 13.50, 15.40, 17.45,19.50 en 21.55 u. Youngblood. Ambassades Club 4 - 14,16, 18, 20 en 22 u. L'Amour propre. Brabo - 14,16,18,20 en 22 u. Fatal games. TiJI - 14,16,18,20 en 22 u. Hannah and her sisters. Wapper - 14,16.30,19 en 21.30 u. Iron eagle. Odeon - 14,16,18.25 en 20.50 u. 9 Vi weeks. 14.15,16.30,18.45 en 21 u. Ele- ni. 14.40,17,19.20 en 21.40 u. 9 '/2 weeks. 13.55,16.15,18.50 en 21.25 u. One flew over the cuckoo's nest BRUGGE Complex Zwart Huls Gulden Vlies I 14.30 en 20 u. Time busters. 22.30 u. Hell camp. Gulden Vlies II 14.30 en 20 u. Police academy deel 3. 22.30 u. American college. Gulden Vlies III 14.30 u. Teenwolf. 20 en 22.30 u. Hannah and her sisters. Memllng 14.30, 20 en 22.30 u. Remo. Rembrandt 20 u. Matrassen tango. 22.30 u. The princess and the callgirl. HENGSTDIJK Camp.de Vogel - 14.30 u. schieting. 20 u. bingo. HULST Calé de Kroon - 14.30 u. schieting. deSmlckel - 20 u. bingo. KLOOSTERZANDE De Reizende Man - 14.30 u. kermisschieting. KOEWACHT VanSteene - 15 u. schieting. ZUIDDORPE M. de Cock - 14.30 u. schieting. AXEL Streekmuseum - Beelden en zwart/wit tekeningen van I Drummen en F. Meeks-Schilstra. Geop. zat. 13.30-17 u. (tot 24 aug.). GROEDE Twee Duiven, Slijkstraat 7 - Werk van Suzanne de Zwart (aquarel), Joost Heeren (panora ma's) en Piet Meeuse (foto's). Geop. dag. 9-19 u. zo. gesl. (tot 31 aug.) HULST Streekmuseum - Haventjes in het land van Hulst. Geop. dag. behalve zond. 14-17 u. (tot 7 sept.). Café De Ster - Olieverfschil derijen en aquarellen van Roger de Kerf. Geop. dag. 11-22 u. (tot 16 sept.). ST. ANNA TER MUIDEN Voormalig Gemeentehuis - - Zomertentoonstelling, grafiek, sculpturen en fotografie van 6 kunstenaars. Geop. za. en zo. 14-17 u. (tot 31 aug.). ST. JANSTEEN Speelgoedmuseum - Bake lieten gebruiksvoorwerpen. Ge op. zo. 13-17 u. en na afspraak, (tot 1 sept.). TERNEUZEN Museum, Burg. Geilstr. - Fo totentoonstelling door rayon Zeeland. Geop. za. 9.30-12 u. (tot 28 aug.). IJZENDiJKE Streekmuseum - Kerkenex- positie; textiel en kerkelijke ge bruiksvoorwerpen. Geop. za. en zo. 14-17 u. (tot 30 sept.) GENT Museum voor Schone Kun sten - Werk van Frans Mase- reel. Geop. di. t/m zo. 10-18 u. (tot 15 sept). ST. NIKLAAS Stedelijk museum - Tekenin gen van Walter Vaes. Geop. za. 9-12 en 14-17 u., zon. 10-13 en 15-18 u. (tot 7 sept.). GOES Grand Theater - 14,19 en 21.30 u. Op hoop van zegen, a.l. HULST De Koning van Engeland 13.45 u. Sneeuwwitje en de 7 dwergen, a.l. 13.45,16.15,19 en 21.30 u Op hoop van zegen, a.l. 14.30 en 19 u. Bad girls deel 3. 16.15,19 en 21.30 u. Police aca demy deel 3, a.l. 16.15,19 en 21.30 u. Cobra. 13.45,16.15 en 21.30 u. Pretty in pink. OOSTBURG Ledeltheater Cobra. 14 en 20 u. TERNEUZEN Luxor I II 13.45,19 en 21.15 u. Police aca demy deel 3, a.l. 16 en 21.15 u. Don't kill us we kill you, a.l. 13.45,16 en 19 u. Taran en de toverketel, a.l. VLISSINGEN Alhambral - 14,19en 21.30 u. Op hoop van zegen, a.l. 14 u. Pudding Tarzan, a.l. Alhambra 2 - 19en21.30u. Iron eagle. BRUGGE Complex Zwart Huis Gulden Vlies I 14.30,17.15 en 20 u. Time bus ters. 22.30 u. Hell camp. Gulden Vlies II 14.30,17.15 en 20 u. Police aca demy deel 3. 22.30 u. American college. 6 Gulden Vlles III 14.30 en 17.15 u. Teenwolf. 20 en 22.30 u. Hannah and her sisters. Memllng 14.30,17.15, 20 en 22.30 u. Re mo. Rembrandt 14.30,17.15 en 20 u. Matrassen tango. 22.30 u. The princess and the callgirl. HENGSTDIJK Camp.de Vogel - 14 u. gaai bolling. HULST OZO - 14.30 u. schieting. Café Thilleman - 14.30 u. vleeskaarting. DE KLINGE R. de Moor - 15 u. schieting. KLOOSTERZANDE De Kastanje - 14.30 u. kermisschieting. KOEWACHT De Vllegher - 15 u. schieting. Oude Molen - 14.30 u. schieting. WESTDORPE Oud Raedhuys - 14.30 u. schieting ZUIDDORPE M. de Cock - 14.30 u. schieting. jibosch wordt dit jaar voor lal Vocalisten Concours ge- en liedconcours voor vo lts van 29 augustus tot en Ie in theater 'Casino Den p zich 98 kandidaten uit 22 |ld. Naar stemsoort zijn die 21 alten en mezzosopra- enoren en 23 bassen en ba- leeste uit West-Europa, de Polen, Hongarije, Roerne- Volksrepubliek China met aordigd. In de concoursjury l Willemsen, voorzitter (Ne' [rijk); Lode Devos (België)! [ünter (BRD); Menno Feen- vart (Engeland) en Luciano 's-Hertogenbosch 1986 zie' De voorselecties beginnen X) uur). Zij duren tot en ntf emi-finales vinden dit iaa nderdag 4 september (aan* tievelijk 11.00 uur), op zaterdag 6 september en n 14.00 uur treden de kan®" ig en zingen dan ieder twee komen alle finalisten nog' aar dan met begeleiding vay leiding van Jan Stulen. innaars en de uitreiking v ing om 20.00 uur plaats vin' OPLOSSING 12 d 0 p I 0 - J U 0 3 P j O O 3 0 0 0 A e j p 0 A P 0 I q J 0 0 J 0 3 0 U T O i - P vrouwe lijke dief luizeëi koeie- maag richter i. Israël regel maat sport v. e. ladder roem recht schapen T ontzag tamme dieren langduri ge twist jongens naam l in orde snel spoedig leeftijd (Engels) doodslag meetstok v 1- boom stronk riv. in Duits land vader 'UBUI UEA dCidsjjaojqoi 'jaidia uba aeeq'6 's>(uii uiau uba dsaSg 'uaAoqsijuij uauajs i 'japjoBsjip&i uauajs'9 'stjuij hjoavs 'raidto uba yad j, 'sbC ui ji[dsg 'jratdp uba uaoipsg 'ubui uba jbbij -j

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 27