HOE IS HET EIGENLIJK MET k Sade zij over rol Rick van der Linden Internationaal Vocalisten Concours voor 33ste keer ZATERDAG 16 AUGUSTUS 1986 Loosdrecht De top Ruzies Reünie Verdienen Droomwens Vrije vogels Familierel rond Jerry Lee Lewis H „Iedereen imiteert de fantasieën van Spiel, berg en het resultaat is een verkinderlij., king van de cultuur" Pauline Kael, lllm-recentettii 7ATERPAG 16 AUGUSTU 'Dat gekkenhuis wil ik nooit meer' Door Tom Smeets Er zijn weer nieuwe plannen voor Ekseption. Rick van der Linden, krappe veertiger nu, gaat hij weer de boer op. In het najaar zal hij or gelconcerten geven. „Geen gewone concerten, maar in combinatie met synthesizers, die ik dan links en rechts van het orgelklavier zet. Met één hand het pijporgel en met de andere de melodie op de synthesizer. Het slagwerk staat allemaal apart op band." Hij zal dan ook repertoire van zijn solo-lp 'Old friends, new friends' vertolken. Deze eind vorig jaar verschenen lp heeft trouwens een titel met meer dan één betekenis. Zijn scheiding van danseres Pen ney de Jager en het einde van zijn drankprobleem worden er ook in uitgedrukt. „Ja, ik heb en beroerde tijd achter de rug, inderdaad een tijd waarin je oude vrienden kwijtraakt en nieuwe ont moet. In zo'n periode word je tot de grond toe afgebroken. Maar de strijd is nu bijna he lemaal gestreden en we gaan er nu weer lekker tegenaan. Eén van de grootste stimulan sen daarbij is het feit dat mijn zoon nu aan mij is toegewezen en voorgoed bij me blijft wo nen." De geschiedenis van Eksep tion begon bijna dertig jaar geleden, toen in Haarlem de broers Hans en Rob Alta een groepje oprichtten onder de naam The Jokers. Vanwege de snel groeiende bekendheid, werd besloten tot een naams wijziging. Via Incrowd kwam men op Ekseption. In de groep speelden toen onder meer Huib van Kam pen, die in het onderwijs zat en bij het professioneel wor den van de groep afhaakte ten gunste van zijn vaste baan; Rein van den Broek, die hield de familienaam hoog door evenals zijn vader en grootva der trompet te spelen en Tim Griek, nu producer van pop groepen. Rob Kruisman was de leider. Na de eerste singles kwam Rick van der Linden bij de groep, vers afgestudeerd aan het Haarlems conservatorium. Rick: „Ik kon eigenlijk niets in die richting. Ik was volledig klassiek geschoold en had al leen wat gespeeld in bandjes als The Occasional Swing Combo. Keurig kort koppie en C&A-regenjasje vormden toen mijn image. Achteraf begrijp je niet dat je zo bij zo'n groep bent begonnen." De muziek die toen klonk was rhythm blues, met jazz- invloeden. In 1968 kwam Ek seption op het Loosdrecht Jazzconcours terecht. Ook dat herinnert Rick zich nog goed: „Wij waren de eersten die daar met elektrische verster king kwamen aanzetten. De organisator meldde ons fijntjes dat we eruit gelazerd zouden worden als we teveel te keer zouden gaan. Het leuke was evenwel dat we de eerste prijs kregen." In Loosdrecht begon de vic torie. De eerste hit werd ge scoord in 1969: 'The 5th' van Beethoven. Toen barstte de discussie pas goed los. „Ja, we hebben toen heel wat deuren keihard opengetrapt. De een na de ander verweet ons de meest vreselijke dingen. Maar toch werd het een gigantisch succes." Voor de zoveelste keer ver telt Rick waarom hij geen moeite heeft met het bewer ken van klassieke muziek. „Als je maar met je vingers van de oorspronkelijke the ma's afblijft. Verder kun je er mee doen wat je wilt. Ik ben er van overtuigd dat de compo nist dit niet erg vindt. Je moet alleen absoluut niet de preten tie hebben dat je het beter gaat doen dan de componist. Want dat kan absoluut niet." Eerbied Hij is van mening dat er niets te verbeteren valt. „Die composities zijn al zo geniaal. Daar moet je eerbied voor blijven bewaren. Alleen is het natuurlijk overduidelijk dat we nu heel wat meer en an dere instrumenten hebben dan toen. Wat zou Bach allemaal niet met een synthesizer heb ben gedaan? Geleerden heb ben uitgezocht dat hij een groot wiskundige was, dus hij zou zich op zo'n apparaat prima hebben thuisgevoeld." Rick heeft nog een voor beeld: „Het is bekend hoe Liszt zijn publiek, dat vaak bestond uit hysterische jonge dames, zijn zijden handschoenen toe wierp, alvorens aan een recital te beginnen. Ik bedoel maar, de sfeer rond concerten is echt niet zoveel veranderd. Maar onze muziek was nu eenmaal het eerste op dit gebied in Ne derland. Het was heel revolu tionair." Bij de laatste woorden trekt een tevreden glimlach rond zijn mond. „Ja, dat was een leuke tijd. Zeker toen langza merhand de orkesten bereid waren met ons in één pro gramma op te treden." Stapels knipsels getuigen van concer ten met onder meer het Noordhollandse Philharmo- nisch en het Brabants Orkest. Na Loosdrecht kwam de groep in een stroomversnel ling terecht. Verschillende le den konden dat niet zo best bij benen. Rob Kruisman vertrok, voornamelijk vanwege muzi kale geschillen. Rick: „Hij zag die muziek niet meer zitten. Die klassieke thema's en de hele sfeer waren niet wat hij wilde en hij ging andere we gen." Tegenwoordig is hij ac tief in de Gigantjes. Ekseption ging onverstoor baar op weg naar de top. Zij het met vallen en opstaan over drugsproblemen, ruzies, span ningen en muzikale menings verschillen. Toch kwam sinds 1969 jaar na jaar een plaat op de markt. De tweede lp 'Beg gar Julia's time trip', werd zelfs verfilmd en de vierde zou de geschiedenis ingaan als de duurste popproduktie die ooit in Nederland werd gemaakt. Ruim tachtig musici werk ten mee aan dit project, waarin Rick trachtte de kloof te overbruggen tussen klas siek en pop door het grootste werk dat hij tot nu toe schreef: 'Picadilly sweet'. In dit werk zijn puur klassieke fuga's voor vier blazers te horen, terwijl jazz-geluiden op een Ham mond-orgel zich mengen door het geluid van een monumen taal pijporgel. In 1973 kwam een einde aan een lange periode van ruzies en dreigementen dat de groep zou worden opgeheven. Rick van der Linden werd uit de groep gezet. Er kwam een pro ces om het eigendomsrecht van de naam Ekseption. Rick won, maar men kwam overeen dat de oud-leden onder leiding van Rein van den Broek toch als Ekseption verder konden. Ze maakten met de nieuwe or ganist Hans Jansen nog twee lp's, die echter al zover van de originele sound verwijderd waren, dat ze door het publiek minder enthousiast werden Rick van der Linden: Stapels nieuw materiaal. ontvangen. In ons land, maar ook in Duitsland, Frankrijk en Scan dinavië worden tot op de dag van vandaag nog talloze Ek- seption-platen verkocht. Rick: „Dat is iets heel raars. Bij de meeste groepen is het zo dat je de inkomsten van platen ieder jaar met zo'n dertig procent ziet dalen. Maar bij Ekseption is dat al vanaf 1974 ongeveer stabiel. Al meer dan tien jaar na dato verkopen die platen nog steeds net zo hard. Het is ongelooflijk." De op handen zijnde reünie is niet de eerste. Rick: „In 1978 en in 1981 kwamen er ook pla ten uit van een heropgericht Ekseption. Die plaat in 1978 was een eenmalig gebeuren. We hebben toen ook nooit ge zegd dat we met de oude suc ces-bezetting weer als een ra zende zouden gaan toeren. Toch heeft die lp het goed ge daan destijds." Heel anders De komende heroprichting noemt hij 'iets heel anders'. Rick: „Ik heb hier in de studio iedereen weer horen spelen en September 1972: Ekseption in uitgelaten stemming. Rick van der Linden heeft zijn zoontje Rick jr. op schoot. - FOTO ANP ze doen het allemaal prima. Zelfs beter dan vijf jaar gele den. Ook degenen die jaren niet hebben gespeeld. Je moet ook niet verwachten dat we weer in dat krankzinnige le ven gaan vallen dat we leid den in het begin van de jaren zeventig. Weet je, ik wil graag tachtig worden en rustig aller lei dingen afwerken die ik nog doen wil. Dus die waanzinnige toestanden, dat gekkenhuis van de ene toernee na de ande re, terwijl je tussendoor nog even materiaal voor een nieuwe lp moet schrijven, wil ik nóóit meer." Er komt overigens wel een nieuwe lp. „Ik heb hier stapels nieuw materiaal liggen. En natuurlijk zullen we hier en daar wel gaan optreden. Dat hoort er immers bij. Anders hoef je geen groep op te rich ten." Handelt hij uit commerciële redenen? Rick: „Nou ja, het is natuurlijk logisch dat we hier iets aan willen verdienen. Als we er geld bij moeten leggen, stoppen we acuut weer. Het is voor ons allemaal gewoon weer gestart omdat we daar nu eenmaal zin in hebben. Niemand kan echt goed die Ekseption-periode als afge daan beschouwen en het lijkt ons leuk om dit te gaan doen, naast alle andere activiteiten van de verschillende leden." Voor Rein van den Broek, die ooit een bakkersopleiding volgde, is dat een eigen restau rant, terwijl Peter de Leeuwe het slagwerk verwisselde voor een baan als technicus. Rick zelf is de muziek wel altijd trouw gebleven. Een voorzich tige schatting van het aantal lp's waarop zijn toetsenwerk is te beluisteren, ligt dicht bij de veertig. Hoe Ekseption gaat klinken, blijft nog een verrassing. Wel is zeker dat Rick als vanouds het inspirerende middelpunt zal zijn. Zijn manier van ar rangeren heeft daar alles mee te maken. „Ik schrijf pianis tisch voor andere instrumen ten. Daardoor gaan de ande ren soms dingen doen, die he lemaal niet mogelijk zijn op bijvoorbeeld een trompet of een bas." Hoewel hij zegt bij het be werken van klassieke muziek altijd het thema intact te hou den, ziet hij wel kans om op velerlei wijze te experimente ren. „Ook al houd je dat thema - FOTO T STICHT zoals het is, je kunt er wel ont zettend veel mee doen. Er zijn enorm veel mogelijkheden, al kan je dat alleen doen na een conservatoriumopleiding. Zonder klassieke ondergrond lukt het nu eenmaal niet." Rick werkt momenteel aan een bewerkingen van Bachs 'Mattheüs Passion'. „Dat moet een gigantisch project wor den", zegt hij. „Daar wil ik goeie musici voor hebben, zo als Nana Mouskouri en Demis Roussos en grote koren. Het zal dan ook nog wel even du ren, maar het is wel iets dat al heel lang een droomwens is." Hij heeft nog een wens en die heeft met de opleiding te maken. Aan de conservatoria wordt de lichte muziek allang niet meer met de nek aangeke ken, maar toch heeft Rick nog bezwaren: „Wat ik wil is een opleiding die totaal is. Niet al leen maar een instrument le ren bespelen, maar de mensen ook verder de muziekwereld binnenleiden. Als je de klas sieke richting uitgaat, is dat eenvoudig. Je krijgt een baan en je wordt meestal lid van de Bond van Toonkunstenaars. Als popmuzikant moet je het echter maar zien te rooien." Een bond van popmuzikan ten dus? „Nee, dat wordt hele maal niks. Popartiesten zijn veel te veel vrije vogels om zich in een bond te verenigen. Dat zou een flop worden. Maar wel moet aan nieuwe musici worden uitgelegd wat ze te wachten staat. Wij zijn vroe ger te vaak bedonderd door platenmaatschappijen, mana gers en noem maar op. Wisten wij veel? Toen wij onze eerste single maakten, zat de direc teur van de platenmaatschap pij er een tekstje bij te schrij ven. Het sloeg nergens op, maar was enkel en alleen be doeld om de maatschappij aan extra royalties te helpen. Wij kunnen als oudere generatie popmuzikanten vertellen hoe we bedonderd zijn en zo de volgende generatie daarvoor behoeden." Vol vuur verdedigt hij wat hij 'zijn grootste wens' noemt. Voor een reactie is hij bang, die van de platenmaatschap pijen. „Want die zitten niet zo leuk als artiesten alle wette lijke en vooral niet-wettelijke zaken in hun hoofd hebben zitten. Maar het instituut komt er zeker. Dan kunnen mensen tenminste leren hoe ze een popgroep gaan samenstel len, hoe ze oefenruimte krij gen en een plaat moeten ma ken." Door Henk Egbers «kT verschijnsel 'ziekenhuis' wordt door Sonja Pos in 'Een oaar woorden per dag' op een originele wijze benaderd. Je kunt ervan uitgaan dat ze eet waarover ze het heeft, omdat ze zelf enkele jaren ge handicapt is geweest door een ernstige ziekte. Ze heeft dui delijk goed geobserveerd in aie periode. Schrijven kan ze „ok. Ze schreef voor Vrij Ne derland en Literair Paspoort. In 1963 verscheen haar poëzie bundel 'Het efficiente verge- ten'» Mogelijk heeft ze via dit boek de inhoud van deze titel nagestreefd. Ze is daarvoor in de huid gekropen van Lisa, NIET ALLEEN zuurpruimen grijpen naar de azijnfles. Azijn is een van de essentiële smaakmakers en vormt dus op elke verantwoord gedekte tafel met partner olie een stelletje. De geschiedenis van azijn is net iets korter dan die van wijn. Oorspronkelijk is azijn immers niets anders dan wijn die te lang is blootge steld aan zuurstof. Aldus ontstaat, zoals de Fransen heel correct zeggen, vinaigre, verzuurde wijn. Naast wijn azijn zijn ook de bierazijn, ciderazijn en allerlei andere vruchten- en kruidenazijnen ontdekt in aangebroken fles sen. Moderne azijn bestaat hoofdzakelijk uit water met spiritus. Deze kunstmatige azijnen zijn veel scherper dan de natuurlijke; en ve goedkoper. Maar gelukk\. zijn daarnaast nog tenminste een tiental soorten goede azijn verkrijgbaar. Wie echte azijn door een microscoop bekijkt - iets wat men nooit moet doen met eten -ziet al lerlei kleine bolletjes die langzaam rondzwemmen. Dat zijn schimmelplantjes. De snelkronkelende slan getjes zijn zogenoemde azij- naaltjes. Dit stukje onge repte natuur is heel geschikt, zoals men reeds duizendc« jaren geleden wist, om ets te verzuren. Bovendien is fa goedje een uitstekend con serveringsmiddel. Zuurkixi zilveruitjes, rolmopsen zure bommen zijn de bt kendste voorbeelden w» deze techniek. Bij grootmoe ders maaltijd ontbrak noon een schaaltje tafelzuur, wil zeggen met in azijn inje- maakte groenten. Niet alleen etenswaren ten zich in het zuur zetten ook kleurrijk textiel, futlm haar en verkalkte koffiezet apparaten waarderen eet geregeld azijndieet. MEMPHIS (UPI) - Het privé- leven van de Amerikaanse rockmusicus Jerry Lee Lewis is minstens zo kleurrijk als zijn openbare. Zijn 23-jarige, van tafel en bed van hem ge scheiden vrouw Kerrie, zegt dat zij over zes maanden zijn kind verwacht, maar hij zegt dat het niet kan omdat hij ste riel is. De kwestie van het vader schap kwam ter sprake op de rechtszaak in Memphis in Tennessee, waar men een scheiding tussen beiden pro beert te verwezenlijken. Lewis diende vorig jaar een eis tot echtscheiding in, maar veranderde vervolgens van mening. Toen ging Kerrie, de zesde echtgenoot van de 50-ja- rige musicus, tot de stap over, aanvoerende dat haar man haar onheus bejegende en be droog. Men ging in april uit elkaar en de rechter heeft ge waarschuwd dat de Lewises Jerry Lee Lewis en l toen het nog iets beter M nu of moeten scheiden oil rechtszaak ongedaan maktf Volgens Jim Sandersoij advocaat van Jerry Lee.i echtpaar sinds zijn scheiil bevriend, maar kan Lewis| de vader van het kind Kerrie tegemoetziet. Kerrie laat zich nietiil luren leggen. „Hij is echtij steriel", zegt ze. Door Henk Egbers „IN ZIJN diabolische eenzaamheid] de mogelijkheid van liefde bij de lil panische angst teweegbrengen. Inl schrikkelijke, heilige angst voor I mannen en bij vrouwen, moeten v zoeken van alle weerstand tegen de tie van vrouwen". Zo besluit Angf haar boek over de seksuele vrijheiq (de markies van het sadisme) in zijn opvatting over de vrouw. Een dan de rechtlijnige afwijzing. Sad| tijd vooruit. Carter (1940) schreef acht romansl dels verhalen en twee essaybundels.! derlandse vertaling verschenen 'Ca ten' en 'In gezelschap van wolvenl deian woman (an exercise in culturl waarvan Leonoor Broeder een no vertaling maakte verscheen in 1979.1 landse ondertitel werd en de idej de pornografie'. Pornografie is get! een mythe (mythische abstracties! hun welgeschapenheid en lustvermil dus Carter. Mede onder sterke invl J ioods-christelijke cultuur (2000 ja^ irukking van de seksualiteit) is de 1 leid uit het oog verloren. Het indiv ontkend. „Het zijn vooral de vrouwen die i van seksuele aantrekkingskracht I ontkennen uit overwegingen die hebben met klasse, godsdienst, rS slachtskenmerken zelf....Het huwel en misleidend toevluchtsoord wani ;enoten neuken noodzakelij kerwij intract; Prostituees worden tenmi |k en contant betaald en koesteren}: ties over hun status als huurlitf tend is van de vernislaag der sq 'aardbaarheid, maar de vraag naar iten neemt af nu andere vrouwen op lun eigen pas erkend seksueel gen' in terrein begeven. In deze tijd lij 1 ïteit de enige vorm van vrije uit! larter wint er geen doekjes om. Maaj tnzijdige uitgangspositie komt hal tl verder met de literatuur van 3 tand duidelijk te maken dat hij een! tijdrage geleverd heeft aan dit besef] „Het idee van de universaliteit va |elijke ervaring is een leugen en hq pe universaliteit van vrouwelijk c een handige leugen. Pornografie, huwelijk en de fictie van romantik t een rol in het proces van de g....Pornografie is het stiefzu: unst, want schone kunst die on tichzelf bestaat, is kunst in staat van npotenties", aldus Carter die pornq ruist yin yzer en Van de kunstredactie DEN BOSCH - In 's-Hertogenbosch wordt dit jaar voo' de 33ste keer het Internationaal Vocalisten Concours C' houden. Dit opera-, oratorium- en liedconcours voor calisten tot 32 jaar vindt plaats van 29 augustus tot 0 met 10 september aanstaande in theater 'Casino Ut' Bosch'. Voor deelname hebben zich 98 kandidaten uit 2 verschillende landen aangemeld. Naar stemsoort zijn als volgt verdeeld: 43 sopranen, 21 alten en mezzosop» nen, 3 counter tenors of alti, 8 tenoren en 23 bassen en H' ritons. Zoals gewoonlijk komen de meeste uit West-Europa, USA en Japan. Echter zijn ook Polen, Hongarije, Roert» nië, Australië, Bulgarije en de Volksrepubliek China n*'1 enkele kandidaten vertegenwoordigd. In de concoursjtf! hebben dit jaar zitting: Manus Willemsen, voorzitter (N» derland); Jane Berbié (Frankrijk); Lode Devos (Belg® Nina Dorliac (USSR); Horst Günter (BRD); Menno Fee» stra (Nederland); Gordon Stewart (Engeland) en Lucia® Silvestri (Italië). De dagindeling van het IVC 's-Hertogenbosch er anders uit dan gewoonlijk. De voorselecties begin»® al op vrijdag 29 augustus (13.00 uur). Zij duren tot en" maandag 1 september. De demi-finales vinden dit plaats op woensdag 3 en donderdag 4 september 0 vangstijdstippen 14.00 respectievelijk 11.00 uur). De fjnale wordt gehouden op zaterdag 6 september6 zal uit twee delen bestaan: om 14.00 uur treden de kan] daten op met pianobegeleiding en zingen dan ieder W of drie werken; om 18.00 uur komen alle finalisten n"l maals aan bod (één werk), maar dan met begeleiding*' Het Brabants Orkest onder leiding van Jan Stulen- bekendmaking van de prijswinnaars en de uitreiking de prijzen zal volgens planning om 20.00 uur plaats den. Uil Mm Wil is er, Si/jomi, onder de möruH jeKomen vin mijn moed en durf Humbone. Huh Wouw HË£ET\ MUN NAAI? S&loeNMAkET? JW^x ££&R4C/iT

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 26