worden WEEKIN» jiBC-cabaret halve eeuw geleden door Wim Kan opgericht Ministerszoon Domme dingen Debuut Sensatie Sollicitanten Politiek Middelmatig Struisvogels Solo W3 ^TËRPAG 16 AUGUSTUS 1986 recies vijftig jaar geleden startte 1983 overleden Wim Kan het ABC-cabaret. Ter herinnering is op het Leidseplein een monument van Wim Kan en Corry Vonk onthuld. Wat gebeurde er een halve eeuw geleden? Een terugblik op 'de sensationele wedergeboorte van het Nederlandse cabaret'. 'Een grapje over Hitier? Dat dééd je toen niet' foto de stem oicide boer |an. Wetend dat de 'irankfa- I van alles aan doen dewinst te I Opboksen tegen gehaiide re- lers die nog niet zo lang gele- lo-likeuren op de mark brach- Ikleurde drankjes. Fav>riet bij I Tiie de disco ingaat. .Groene 1 Blauwe Curacao, dit drank- j luw, fel geel, fel groen, k zal je pien." Een duik in eenlade le- tintal knipsels op. „Hir, moet a. Bij de presentatie /an het van Bols, in '84, mekt JU. fazend enthousiast op, ze drin- Jiet sloten tegelijk'. En .en jaar Idie man zonder blikket of blo- lacht dat likeuren allen maar werden door ouderedames, J in de disco's wordt he gewei- I gedronken. Meestal gmixed' |te moet dan mtsschienals ver omstandigheid tellet Maar Hing duidelijk zijn, een >ilsje of leitje maakt niet uit. i krijgt lalcohol in je lijf." ^nd it te veel is, kan dat leden tol |e ziektes. Zoals het Ktrsakov- dat de laatste tijd steeis vaker ieuws komt. „Vroeger /as dat ook bekend. Maar nt zijn er gemeld van mensen iie nog 25 jaar zijn. Die ziektt is blij- hebt dan zoveel gedrorxen dat ate veel hersencellen zijnvernie- je bijvoorbeeld in je eigei woon- meer weet waar de voodeur is. van geheugen ben je dan Dat er gelijke jonge patiënten net dat >m gemeld zijn, is zeer ilarme- 'ant dan heb je wel erg eel ge- L Alcohol vernietigt de hesencel- ils je weet worden hersncellen gemaakt. Je verbruikt in fe leven jr een derde van die hersacellen lan weet dat 88 procent var de ze- jarigen minimaal een ker pet leer dan acht pilsjes drink, besef alcohol een grote volkvijano zal wat moeten gebeurei Zeker [de overheid. Er moet beiid ge- vorden. De AN DO heeft liet de ng heel Nederland alcohdvrii te droog te leggen. Zeker nit. Wat treven, is het beheersen var de al- Wat wij heel belangrijk vilden, ereen eens naar zijn eiger drink; ites kijkt en zich afvraag of jnj i de verkeerde weg zit. Wart altijd net een borreltje begonnen' haar lidmaatschap var P enkele jaren een 'Beruiver- s gymnastieklerares kreeg, een jroken mening. „Dat heeft geen aar zijn alleen de sportmnsen le dupe van. Zoals de boyca van ;len in Moskou in 1980 entwee rieden in Los Angeles toch ook n bewezen". erg simpele vergelijking. Vant d als Gotthardt Handrick al of de Russische hoofdstad toen ebben meegedaan. Deze moterne mper kwam in 1936 rechtsteeks Spaanse burgeroorlog naar Bet- von een gouden medaille en vei le volgende dag weer naar Sjanje zich bij het Condor Lejioen ;se hulptroepen voor Franco- te n. En later te sneuvelen, takte Handrick zodoende de tM de sluitingsceremonie op 6„16 stus niet mee, Luz Long wel Da ten wel niet bevroed hebben dj' t dat moment orgastisch bejuiel<je f Hitier hem een paar jaar latr zou insturen. Door Mick Salet De zomertijd is nog niet voorbij, maar de klok wordt even terug ge zet. Met een halve eeuw. Naar za terdag 15 augustus 1936. Een dag waarvan een kritische cabare tier vandaag moet watertanden. De krant barst van de berichten die om een satiri sche schopper schreeuwen. In het Berlijn van Hitier halen Nederlandse sporters Olympische medailles. Stempelaars wor den door Colijn aan het werk gezet. In Spanje vecht Franco tegen de vrijheid. Het is crisis op de Beurs van de kapi talist en in de beurs van de arbeider. De Nederlandse autoriteiten staan nog standvastig op hun voetstuk. Holland's heilige huisjes staan nog maagdelijk overeind, maar de wereld wankelt. Om dat allemaal komisch aan de kaak te stellen zou het nu voor Freek de Jonge iedere avond Oudjaar moeten zijn. Maar het is pas 15 augustus 1936. Die avond is de première van het ABC-cabaret, dat nu in één adem wordt genoemd met Wim Kan. Maar in de ad vertenties voor de eerste show in het Am sterdamse Leidschepleintheater ('Prijzen van 0,50-/2. Alles inbegrepen') staat zijn naam nog maar geschreven in een lettertje dat verzekeringsmaatschappijen voor hun mits-en-maar-regeltjes gebrui ken. Groot bovenaan staan de namen van de Louis Gimberg, Corry Vonk, Tilly Pe- rin-Bouwmeester en Cor Hermus. On deraan, in een nog forser lettertype, de namen van de musici Han Beuker en Wouter Denijs. En daartussen, zo van 'oh ja, laten we hem er toch maar bij zet ten', Wim Kan. Hij is wel de geestelijke vader en be langrijkste tekstschrijver van het ABC- cabaret, maar heeft nog onvoldoende naam om als lokkertje te dienen. Wie is Wim Kan in 1936? Voor het publiek niet veel meer dan een toneelspeler die samen met twaalf anderen een dozijn vult. De in 1911 geboren zoon van de popu laire politicus mr. J. Kan koos al snel voor de wereld van spot en spel. „Zonder het bureau voor beroepskeuze te hebben geraadpleegd besloot ik, toen ik de kleu terschool eenmaal ontgroeid was, toneel speler te worden." De kleine komediant schitterde met meer animo tussen de schuifdeuren dan °p school en trok liever aan de touwtjes van zijn marionetten dan aan zijn studie. De resultaten op het Gymnasium waren dan ook zó triest, dat zijn ouders op een gegeven moment inzagen: Wim deugt voor geen andere school dan de Toneel school. 0°k daar haalde hij de streep niet. Drie maanden voor zijn eindexamen speelde Wim Kan een bijrolletje in een smk met Louis de Bree en Johan Kaart. Dat was leerlingen streng verboden en Wim werd van school gestuurd. Van zijn klas haalde alleen Ank van der Moer het einddiploma. „Soms denk ik wel eens, dat er op di ploma's in mijn leven een vreemd nood lot heeft gerust. Ik heb er namelijk niet een. Het enige examen, dat ik ooit met direct waarneembaar resultaat heb afge legd, was dat als bestuurder van een mo torvoertuig op vier wielen". Maar diploma of niet, in 1931 debu teerde Wim Kan bij het Nederlands-In disch Toneel van Cor Ruys. Hij bleef er V1jf seizoenen en deelde zijn leermeester Het ABC-cabaret met een prille Henk Elsink. toen mee dat hij er mee stopte. „Wim, je gaat toch geen domme din gen doen, hoop ik?" „Ja, ik geloof het wel. Ik had willen proberen een eigen cabaretgezelschapje op te richten, weet u." „Zou je dat nou wel doen, jongen? Je kan zónder een eigen tro 'p toch ook wel ergens een paar honderd orgen vinden." Maar Wim Kan had A gezegd en zei ook B. De C voegde Corry Vonk er aan toe. Waarom ABC? Een paar weken voor de première vergaderde het geinige gezel schap over allerlei zaken die nog geregeld moesten worden. „Er moest ook nog een naam worden bedacht en omdat nie mand ook maar iets doeltreffend wist te bedenken, zei Corry: 'ABC'. Even vroeg toen nog een doordenker, waar die let ters op sloegen, maar het antwoord is ge lukkig verloren gegaan in veel belangrij ker beslommeringen." Wie was Corry Vonk in 1936? Een re vue-sterretje dat een vonkje bij het pu bliek wist over te brengen. Corry Vonk stond al op de planken toen Wim Kan nog aan de speen sabbel de. Ze werd als nummer zeven (er zou den nog vier Vonkjes volgen) geboren in een arm maar warm gezin, waarvan de vader in de avonduren een broodnodig centje bijverdiende als toneelmeester in theater Carré. „Op een goeie dag wordt mijn vader door niemand minder dan Nap de la Mar bij zijn arm gepakt. 'Zeg Vonk, ik zag jou zondag met een hele kostschool op straat; is die boel van jou? Ja, weet je wat je dan eens doen moest? Dan moest jij morgen op de repetitie van de nieuwe operette uit jouw verzameling eens een jongen en een meisje van ongeveer elf of twaalf jaar meebrengen. Op het slot van mijn tweede acte heb ik twee nikszeg- gende koningskinderen nodig, zie je, en die mag jij me leveren. Akkoord?' 'Akkoord', zei mijn vader en hij le verde de volgende dag mijn broertje Henk en mij in als koningskinderen. 'En', vroeg Nap de la Mar: 'willen jullie wel graag comedie spelen?' 'Ja meneer', zei ik enthousiast, maar ik wist niet wat het was. 'Nee meneer, ik wil naar bed', zei mijn broertje Henk en hij begon meteen te huilen. Mijn broertje Henk ging naar huis en naar bed; hij werd boekhouder. Ik bleef. en werd een succesnummer. Na de stomme start, kreeg Corry Vonk een rol letje als rollade aangeboden door een goochelaar die een meisje nodig had dat hij avond aan avond doormidden kon za gen. Zo werd ze ontdekt door de leider van een derderangs reizend toneelgezel schap, dat cultuur met een valse C in de provincie bracht. Daarna leerde ze de kleine k van de kunst kennen bij Louis Davidsen zo rolde het balletje verder en verder. En, in een drie-stuiverroman wordt zoiets hewaard voor een Happy End, leerde ze op een balmasqué Wim Kan kennen met wie ze in 1933 trouwde. Maar het is nog geen tijd voor 'en ze leef den nog lang en gelukkig', want het ver haal van ABC moet nog beginnen. Augustus 1936. Wat moet een satiri sche schopper beginnen? De opvoering van het anti-fascistische toneelstuk 'De Beul' is in Nederland verboden omdat de inhoud beledigend is voor een bevriend staatshoofd, tevens auteur van Mein Kampf. De 'Index librorum prohibito- - foto hans van den busken rum' telt duizenden boeken die katholie ken niet mogen lezen. De Radio Omroep Controle Commissie zorgt ervoor dat de ether zedelijk zuiver blijft. Het Nederlandse cabaret is zo mak als een pas begraven lammetje. Na de dood van Jean-Louis Pisuisse is het peil van de humor afgezakt tot het onderbroek-ni veau en wie een grap over zijn schoon moeder maakt, mag zich al een echte conferencier noemen. Het zijn de glorie dagen van de revue en alleen de clown Johan Buziau en de kleine man Louis Davids steken met kop het schouders uit boven de platte praat en de dansende dij en. Ook ABC, de naam 'revue-cabaret' zegt al genoeg, begint als een mengel moes van een mopje muziek en een sketchje, die door conferencier Louis Gimberg aan elkaar worden gepraat. Maar de teksten zijn scherper dan men gewend is en worden gebracht door erva ren toneelkrachten en het geheel is dan ook van zo'n kwaliteit dat Het Volk na de première schrijft: „Een sensationele gebeurtenis: de wedergeboorte van het Hollandse cabaret." Sensationeel? Om een cabaret te be oordelen, moet je de teksten horen of le zen. Als voorbeeld Wim Kan's sollicitan tensong uit 1936. „Wij dragen 'n scheiding in het mid den Een scheme plooi in onze broek. Voor tafel zetten w'ons aan 't bidden, Wij lezen menig praktisch boek. Wij hebben d'H.B.S. doorlopen En veel diploma's in de zak. Dat geeft t leven zo'n gemak! Wij solliciteren, wij solliciteren, Wij wachten in de rij. We spreken met beleefde heren Die steeds heel beleefd beweren: U hoort nog wel van mij. Wij zeggen zo'n beleefde man Die houdt belist zijn woord. Wij wachten en wij wachten dan. Maar van die zo beleefde man Wordt nooit meer iets gehoord." Dit was en bleef de stijl van Wim Kan, de man die kon bijten met een glimlach. De man die met één voet over de grens ging van wat toelaatbaar geacht werd en zich op het andere been staande hield. Nu kan de, overigens niet zó verouderde tekst, misschien als oubollig worden af gedaan, in 1936 was het linkse maat schappij-kritiek. Sommige kranten schrijven dat het ABC ietsje té pikant is. Maar wat is pi kant? Een grapje over een buitenechte lijke kus wordt al op Oh-la-la-toon ge presenteerd. ABC brengt een sketcnje over een eerste huwelijksnacht, waarin de bruid de bruidegom vraagt haar even te helpen bij het losspelden van haar jurk. Als de bruidegom dan opeens pijn lijk piept: ,Daar prik ik me wéér aan de verdomde speld!', proest het publiek het uit als pubers. „Wéér? Dat kón toch niet En grappen over politici, Wim Kans latere handelsmerk? De naam Colijn komt in de eerste programma's niet eens voor. Hoe is dat nou mogelijk? Kans leeftijdgenote Annie M.G. Schmidt: „In de jaren dertig hadden we een valse bescheidenheid ten aanzien van het wereldgebeuren: 'We zitten hier in ons kamertje en kunnen ons beter ner gens mee bemoeien'. Alles ging buiten ons om. Een liedje op Hitier? Dat durf den wij niet. Dat was niet gepast. Wie waren wij dan wel om op die wijze kri tiek te laten horen? We bleven keurige, fatsoenlijke Nederlanders." De cabaretteksten uit de jaren dertig gaan dan ook voorbij aan Colijn en aan Hitier en gaan voorbij aan 1001 taboes die nog met een harde 'boe' uitgesproken werden. Waarom? Omdat het niet mocht van de autoriteiten. En omdat het pu bliek op een avondje uit liever de ellende van de jaren dertig wilde vergeten met een dansje en een meezinger dan met de neus op de feiten te worden gedrukt door een wijzende nar of een narrige wijze. Dat laatste, Hollands sufheid, haalt Wim Kan wel over de hekel. Zijn scherp ste pennetjes gebruikt hij voor teksten over de brave burgerlijkheid, de muffe middelmaat en de gezapige gezelligheid. In 1939 schrijft hij voor programma „Vrouwen in 't voorjaar": „Wij zingen het lied van deze tijd, Het lied der middelmatigheid, Dat middelmatig liedje Van Jantje en Marietje. Wij zijn tenslotte inderdaad Niet veel meer dan de middelmaat, Maar toch ook niet veel minder. Wij hebben ook geen hinder Van onze middelmatigheid, Het is een teken van de tijd, Wim Kan was 50 jaar geleden de grote man achter het ABC-cabaret, maar op het affi- sche stond zijn naam in kleine lettertjes. - fotoanp Kan bezig met een oudejaarsconference (1966). foto hans chabot En wie zich bij zijn tijd aanpast Heeft verder niet de minste last Van middelmatigheid. Men hoont ons niet, Beloont ons niet, Men plaagt ons niet, Verjaagt ons niet, Want wij zijn kind'ren van de tijd, Wij zijn. de middelmatigheid. Wij zingen het liedje van ied're dag, Het lied dat iedereen horen mag, Waar niemand om lacht en waar nie mand om huilt, Omdat er geen waarheid of wijsheid in schuilt. Zo'n liedje, zo typisch van onze tijd, Zo'n liedjevan middelmatigheid. Wij zingen het liedje van deze tijd, Het lied der middelmatigheid, Dat middelmatig liedje Van Jantje en Marietje. Maar jantje en Marietje zijn Dictators over stijl en lijn, Orkesten spelen liedjes En schlagermelodietjes Van onze middelmatigheid Bazars verkopen prulligheid Voor onze onbenulligheid. In vele landen zelfs regeert De middelmatigheid; De massa-man Wordt Koning dan, De enkeling Wordt drenkeling, Want onze middelmatigheid Komt steeds meer in de meerderheid." De boodschap is door de simpele woorden duidelijk hoorbaar voor ieder een die maar luisteren wil. Maar of Ne derland wil luisteren? Dat vraagt Wim Kan zich af in de teksten die hij schrijft voor het doodgewone Nederlandse (to- neel)echtpaar Jansen. „Overal heerst onrust in de landen, Nergens gaat het meer zoals het moet. Landen waapnen zich tot aan de tan den Heel de wereld staat voor een bank roet. Mensen zijn elkander aan 't vermoor den, Revolutie staat al op de stoep. Niemand durft het einde te voorspel len, Maar de Jansens eten soep De struisvogelblik van de familie Jan sen, die overigens niet veel verschilde van de gesloten-gordijnen-visie van de vader landse politiek wordt in enkele sketchjes zo fijntjes door de mangel gehaald dat een krant schrijft dat de parodie 'zo ge nadeloos en realistisch is, dat men bijna kan vrezen dat Wim Kan wegens beledi ging van een volksgroep zou kunnen worden aangesproken'. Wim Kan schrijft in die jaren teksten aan de lopende band. Bedoeling: iedere drie weken een geheel nieuw cabaret programma te presenteren. „Dat waren we écht van plan. We wis ten van toeten noch blazen. We wisten nog niet eens dat het moeilijk was. We dachten gewoon: elke drie weken een ge heel nieuw programma. Dat is leuk. Dat moeten we doen. Hè ja, dat doen we. Nu zijn we blij met eens in de vijf jaar een nieuw programma. Dit vak wordt pas moeilijk, als je het eindelijk een beetje onder de knie hebt", zegt Wim Kan veer tigjaar later. Toch volgen de eerste shows elkaar in snel tempo op. Tien weken na de pre mière van de eersteling 'Daar zit muziek in' is het programma 'Klankenparade' al klaar en maakt Corry Vonk furore met haar optreden als manmoedig straatjo chie dat toch moet huilen om een gestor ven konijn: Morgen koop ik 'n nieuwe konijn. Een snottersmartlap waar zak doekfabrikanten van dromen. Zo schrijft Wim Kan zeven program ma's in drie jaar. Het zijn allemaal kas- succesen en de vijfhonderd geleende gul dens voor de start van ABC zijn snel af betaald. ABC wordt zo populair dat Louis Davids het twee seizoenen vraagt voor zijn Kurhaus-cabaret in Schevenin- gen; Kan krijgt zo'n naam dat een uitno diging om op te treden tijdens het gala ter gelegenheid van het huwelijk tussen prinses Juliana en prins Bernhard voor zichtigheidshalve toch maar weer wordt ingetrokken door de organisatoren die bang is dat hij de Duitse aanwezigen kan kwetsenèn ABC wordt uitgenodigd voor een tournee door wat nog ,óns Indië' was. Wat een droomreis van honderd dagen zou moeten worden, wordt een nacht merrie, die diepe wonden achter laat. „Corry en ik dromen nog altijd van het Jappenkamp. Zeker eens in de veertien dagen", zegt Wim kan later. Maar bij de wedergeboorte van het ABC-cabaret, de première was op 1 augustus 1946 in het Haagse Diligentia, laat hij weten geen woorden vuil te willen maken aan „de ja ren dat we bij onze stoute Japanse vriendjes hebben gelogeerd." Pas in 1971, als de Japanse keizer Hi- rohito naar Nederland komt, barst de bom voor Wim Kan, die niet kan begrij pen dat de vijandige keizer van toen, de keizer van de Burma-spoorweg, de keizer van de Jappenkampen, hier een vriende lijk onthaal krijgt. Wim Kan gebruikt al zijn energie en bekendheid om het be zoek buiten de deur te houden, maar te vergeefs. Wim Kan heeft zich gezag verworven om namens een flink deel van het Neder landse volk politici met een fluwelen handschoen te slaan, maar de hofnar heeft geen macht Wim Kan heeft dan net (in 1970) een punt achter het ABC-cabaret gezet en is begonnen met zijn solo-shows. Na 1946 is ABC doorgegaan op het afgebroken pad. Het cabaret trekt weer volle zalen en Wim Kan en Corry Vonk geven veel aankomende kleinkunstenaars de kans het plankenvak te leren: Jenny Arean, Wieteke van Dort, Ton van Duinhoven, Rijk de Gooyer, Frans Halsema, Marijke en Sieto Hoving, Marnix Kappers, Mimi Kok, Frits Lambrechts, Sylvia de Leur, Teddy Scholten, Carry Tefsen en Joop Visscher. Corry Vonk raakt met het klimmen der jaren steeds meer op de achtergrond en heeft haar laatste ouderwetse succes in 1966 als ze ter gelegenheid van het hu welijk tussen prinses Beatrix en prins Claus 'met me vlaggetje, me hoedje en me toeter' zingt. Wim Kan groeit uit tot de conferencier van de bovenste plank en wordt met Wim Sonneveld en Toon Her man 'de grote drie' van het Nederlandse cabaret. Van deze onvergelijkbare drie is Wim Kan de politieke cabaretier. De minis terszoon die, vooral tijdens zijn oude- jaarsconférences (eerst op de radio en la ter op televisie) geacht wordt met de stem van het volk te sneren. De man die politici laat lachen als boeren met kies pijn. En die na een grapje over Den Uyl 'rechts' genoemd wordt en na een mopje over Van Agt weer 'links'. Dat vindt hij verschrikkelijk. „Weet u wat ik wil? In geen enkel kastje gestopt worden, vrij met m'n han den in m'n zakken door het land mogen lopen, alles aanzien, even oppakken, even bekijken en er een grapje over ma ken zonder dat op elk grapje direct een etiketje wordt geplakt: rood, rose, blauw, wit, oranje. Mag ik me misschien op mijn eigen manier een beetje verwonderen?"

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 25