rie maal een ndere oris Lessing l r r ONTDEK DE VERSCHILLEN irne nietl 'delijk an fan i over dadigers Verschenen 0 P L 0 S S I I 9 AUGUSTUS 1986 G3Z G1 Doris Lessing. Overdadig Verzet exposities muziek Suske en Wiske: „De mooie millirem Even Piekeren Hrntl1 Ot auto ran dtftmraal I It utllm 1 "ft ons opmtuu Ic nakktn kroten 4 himbone Boes \SlkOS ftlIJrt VROUW Jen spelen i's bn" Insacteur ejpgpAG tie man/vrouw van de rnij verstoken bleet. i de negentiende eeuw be ijsco een heel duur at. Toen kwam de fa- fcmatige ijsbereiding op De uitvinding van de hmaehine en later de Hciteit heeft voor een Iraak gezorgd. De eer- scoventers verschenen. was bovendien oor- \kelijk de naam van perk die later tot een al en begrip is geworden ooit kwatta voor cho- le en tegenwoordig as- Ie voor pijnstiller). Jnvankelijk verkocht de aan de koude zoetig- lin een papieren of ijze- poorn of tussen wafels. 11904 - zo beweert men lam een Amerikaan op [limme idee om een wa tt hoorntje te rollen en op de ijsbolletjes te Iken. It beroemdste ijsje is de pt met roomijs, slag en nog veel meer. De i schijnt oorspronkelijk Ket arabisch te komen. |rabieren gebruikten de et, een ijskoude, sterke |k, als 'kuiltjesgraver', elijk om de eetlust weer i wekken tussen de gan- |van de maaltijd door. wat beschaafder dan auweveer! Italianen na- |het gebruik over. Ze ge kten wijn gekoeld met uw (een sorbetto). De lige sorbet is echter be id geen decadente Utjesgraver' maar eerder [luxe 'maagvuller' Door Henk Egbers JORIS LESSING beoefent als schrijfster ver- Schillende genres. Dat doet ze knap. De laatste drie Nederlandse vertalingen tonen drie ge zichten van haar. Het lijkt erop, dat ze daar mee ook verschillende lezersgroepen (een bre der publiek) kan bereiken. In het voetspoor van 'Oud alleen' - geschreven onder iét pseudoniem van Jane So bers - kwam 'In de herfst van iet leven' (If the old could) uit, -veneens in de vertaling van esbeth Kramer. Wat ons be- jtt hoeft dit geen trilogie te .-orden, al zit dat er dik in. In leze veredelde Kasteelroman de weduwe Janna Somers eer op het liefdespad. Liefde ip het eerste gezicht bij deze, ij de lezers van 'Oud en Al leen' reeds bekende, modere- "actrice bij een tijdschrift, iefde/genegenheid voor een rts, die met een vastgelopen uwelijk zit. Het 'hoe ouder hoe gekker' ;eert zich hierbij in 'hoe ouder ïoe moeilijker'. Reden: beiden jtten met een levenserfenis raarvan zij zich niet los kun- ïen maken; noch materieel, loch psychologisch. Moed en 'eerkracht ontbreken om ge roeide situaties en veran- ;erde leefpatronen en -rela- ies te boven te komen; om op- lieuw te starten. Er is sprake ran een verzoening met het mvermijdelijke', met de sta- us quo. De weduwe Janna zit, iis in het vorige deel, daarbij reer opgescheept met een re- alcitrante nicht en een be- aarde dame. Daarmee krijgt laar middelbare leeftijd extra «centen. Lessing verstaat aar vak, zodat ze in staat is de lezer aan zich te binden; ilfs via een opeenstapeling cliché's zoals in deze ro ten) is een vijfde deel in de se rie 'Canopus in Argos' in een Nederlandse vertaling (door J. Korthals) verschenen. Het heet 'De sentimentele waarne mers in het Volyen Rijk' (The sentimental Agents in the Vo lyen Empire-1983). Eerder ver schenen in deze serie: 'Shikis- ta', 'De huwelijken tussen de zones drie, vier en vijf', 'De Si- riaanse experimenten' en 'De vertegenwoordiger van plan neet 8'. Onder de mom van SF wor den ook hier veel verborgen leed, bergen frustraties en angst voor de toekomst ver pakt in fantastische avonturen in de ruimte als alibi (de gese culariseerde vervanger voor het aloude begrip 'hemel'). Ook Lessing had als intentie bij dit deel 'de opvattingen en methoden van de ruimtelite ratuur te gebruiken voor het schrijven van een sociale sa tire in de geest van Voltaire en Swift'. Het doel heiligt de mid delen. Dat te doorgronden is voor literaire fijnproevers, die bijvoorbeeld Swifts' reizen naar verbeelde landen in Gul livers Travels (1726) gelezen hebben, weggelegd. Ook Swift nam daarbij zijn eigen maat schappij op de hakken. Als Lessing bijvoorbeeld een hospitaal voor rhetorische ziekten opvoert in het Volyen Rijk als een planetaire broei kas voor ongecontroleerde emoties verleidt ze de lezers tot allerlei projecties in het ac tuele. Maar inmiddels projec teert Lessing zelf ook en open baart zichzelf daarmee als een produkt van een gespleten - FOTO ARCHIEF DE STEM westerse cultuur. Waarheid vermommende rhetoriek, ko loniale systemen, sociaal maatschappelijke tyranieën, ambtelijke- en justitionele machtsspelletjes, politieke abacadabera, het elkaar ver slaven (letterlijk) of het pros titueren van culturen en vele andere elementen bepalen deze 'geschiedenis'. Lessing is tijdens het schrij ven van deze 'pentateuch' ge groeid in dit genre en heeft, meer dan in de vorige delen, greep op het gegeven. Dit deel is is, wat ons betreft, veel lees baarder dan de vorige delen. Maar het kan ook zijn dat ook wij vertrouwd zijn geraakt met hetgeen Lessing aan het doen was. Als we ons niet ver gissen waren de meeste lezers, die haar graag volgen, niet zo gelukkig met deze serie. Meer waardering krijgt over het algemeen haar laatste boek uit 1985: 'The good terro rist'. Het ligt er nu in een Ne derlandse vertaling van Ma rion Op den Camp: 'De barm hartige terrorist' (een betere vertaling van de geest van het boek). Deze roman kreeg in Engeland onlangs de W.H. Smith-award, nadat menigeen haar de Booker-prijs had toe gedicht. Die Lessing schrijft er wat af! Dit is weer een turf van 346 pagina's. Waarmee te vens is opgemerkt dat ze toch wel erg overdadig beschrijft en betoogt. Het is een zedenro man over de subcultuur van de jaren zeventig, eigenlijk een vreemd sprookje. Niet voor niets heet de vrouw, die in dit boek de hoofdrol speelt Alice (in Wonderland). Voornamelijk teleurgestel- den uit het gegoede bourgeoi sie-milieu wonen samen in twee gekraakte Londense panden. Alice die daarbij de spil is, stamt uit een gespleten huwelijk. „Mam, waarom ben je niet net zoals wij? Wij delen wat we hebben. Wij helpen elkaar als we in moeilijkheden zitten. Zie je dan niet dat jouw wereld heeft afgedaan?" In de praktijk blijkt dat allemaal wel iets anders te liggen. Lessing schildert het kra kersmilieu als een generatie conflict dat aan schaalvergro ting ten onder gaat. Jeugdig elan, in verzet tegen hun op voeders, en gedragen door vage kreten uit het marxis tisch milieu en de IRA. Tussen dagelijkse zorgen door om geld bijeen te krijgen (jatten) voor brood op de plank en de huizen bewoonbaar maken, wordt vergaderd, gereisd naar Moskou en Dublin en geruzied. „Ik weet een ding", zei Alice. „Communes. Kraakpanden. Als je niet uitkijkt wordt daar alleen nog maar gepraat over de rottige jeugd die iedereen heeft gehad. Ik heb er schoon genoeg van. Daar zijn we hier niet voor. Of is dat watje wilt? Een soort permanente ge sprekstherapie? Daar draait het altijd op uit als je mensen de kans geeft". Intussen is haar relatie met Jasper ook niet alles. Wordt er geknutseld met bommen en onverantwoord mee omge sprongen zodat er doden val len. Op het eind staan moeder en dochter als twee ontgoo chelde vrouwen elkaar af te bekken en te verstoten. De of ficiële verzetsorganisaties te gen een kapitalistische maat schappij nemen hen niet se rieus. Het succes van demon straties tegen onder meer de zelfgenoegzame Thatcher wordt afgemeten aan het ha len van de tv of de krant, maar de meeste mensen blijken de demonstreren vanwege de kick... Kortom Lessing schil dert dit milieu als een tame lijke puberaal verschijnsel. Het succes van de roman in Engeland kon daar best eens mee te maken hebben. Een soort bezweringsroman: zo erg is het allemaal niet. Het gaat wel weer over. Pubers! Recht en Orde zullen zegevieren! Het feit dat Lessing probeert dui delijk te maken dat zij, die de slachtoffers van deze maat schappij proberen te helpen, zelf slachtoffers blijken te worden van hun eigen idealen getuigt van een defaitistische meewarigheid. Doris Lessing: 'In de herfst van het leven'. Uitg. Elsvier, prijs 24,50 Doris Lessing: 'De sentimen tele waarnemers in het Vol- lyen Rijk'. Uitg. Bert Bakker, prijs 19,90 Doris Lessing: 'De barmhar tige terrorist'. Uitg. Bert Bak ker, prijs 36,90 j I John Irving: 'Het huwelijk Tan 158 pond'. Uitg. Agathon, fijs 29,50. Met de vertaling an dit boek uit 1973 is het hele feuvre van Irving in het Ne- ferlands overgezet. Weer spe- In Wenen en het worstelen |en grote rol. Er is zelfs al even sprake van een ciderhuis. Twee echtparen doen fanatiek aan partnerruil, die zeer bi zarre vormen aanneemt. Het is komisch en knap geschre ven, maar mist nog net de diepte die de latere boeken van John Irving hebben. Lili Palmer: 'Met neusleng te'. Uitg. Luitingh, prijs 29,90. Zesde roman van de Duitse actrice-schrijfster over twee vrouwen die in een parti culiere kliniek gemanipuleerd worden door een jongeman. Edith Wharton: 'Ethan Fromme'. Uitg. De Prom, prijs 22,50. Het meest succesvolle boek van de herontdekte Amerikaanse schrijfster (1862- 1937). Joseph Amiel: 'De wortels van het kwaad'. Uitg. Lui tingh, prijs 34,90. Zaken vrouw in gevecht met het im perium van har grootste con current, haar misdadige va der. Eric van Lustbader: 'The Miko'. Uitg. Het Spectrum, prijs 39,90. Vierde Aziatische thriller van de auteur van 'The Ninja'. Martin Amis: 'Geld'. Uitg. Contact, prijs 39,50. Zeer cy nische roman over scenario schrijver die ondergaat in drank, sex en big business. El Herman Beliën en Rina Ko per: 'RomeNapels'. Uitg. J.H. Gottmer, prijs 27,50. Reisgids in de bekende Dominicus- reeks. Herman Beliën en Rina Ko per: 'Zwarte Woud'. Uitg. J.H. Gottmer, prijs 24,90. Br in Los Angeles heeft rockster Ozzy Osbourne en dat muziek van de Brits Pan een Californische jonge'! :ht van de ouders van JoWj [ooggerechtshof van Calii°r'| gerechtelijke actie tegen Osj ?ns de ouders bracht Ozzyq stelden datfOsbourne's pb' of Oz' bijdroegen aan de dtj zich door het hoofd schoot® olution' te hebben gedraaid- aten heeft verkocht na uit pt, noemde de aanklacht laS'| eve groepen voor censuur "PI etreft het lied een waarscl®' a drugs na de dood van even heavy-metalgroep At' ZATERDAG GOES Grand Theater - 19 en 21.30 u. Op hoop van zegen, a.l. HULST De Koning van Engeland 19 en 21.30 u. Op hoop van ze gen, a.l. 19 en 21.30 u. Cobra. 19 en 21.30 u. Police academy deel 3, a.l. 21.30 u. Runaway train. 19 u. Desert lovers. OOSTBURG Ledeltheater - 19.15 u. Commando Leopard, 12 j. 21.30 u. Zij die zondig leefden, 18 j. TERNEUZEN Luxor I II 19.30 en 21.45 u. Cobra. 14,19.30 en 21.45 u. Police aca demy deel 3, a.l. 14 u. De troetelbeertjes, a.l. VLISSINGEN Alhambral - 19 en 21.30 u. Op hoop van zegen, a.l. 23.30 u. Hardcore, 18 j. Alhambra2 - 19 u. Police academy deel 3. 21.30 en 23.30 u. Cobra. ANTWERPEN Rex - 12,14,16,18,20 en 22 u. Police academy deel 3. Rex-Club - 12,14,16,18,20 en 22 u. The lords of discipline. Metro I - 14,16,18, 20en22 u. The hitcher. Metro II - 14,16.30,19 en 21.30u. Salvator. Rubens - 14.30 en 20 u. Out of Africa. Slnjoor - 14,16.30,19 en 21.30 u. Gung ho. Vendome - 14,16,18, 20 en 22 u. The money pit. Quellinl - 14,16,18, 20 en 22 u. National lampoon's Euro pean vacation. Quellin II - 14, 16, 18, 20 en 22 u. The jewel ot the Nile. Quellin III - 14.16,18, 20 en 22 u. Romancing the stone. Astrid - 14,16,18 en 20 u. Assepoester. Capltole - 14,16,18, 20 en 22 u. White fire. Savoy - 14,16.30,19 en 21.30 u. The spy who loved me. Ambassades - 14,16,18,20 en 22 u. Commando Central Park. Ambassades Club 1 - 14,16, 18, 20 en 22 u. De engelen la chen zich krom. Ambassades Club 2 - 14, 15.45,17.45,19.45 en 21.45u. Tenue de soiree. Ambassades Club 3 - 13.50, 15.40,17.45, 19.50 en 21.55 u. Youngblood. Ambassades Club 4 - 14,16, 18, 20 en 22 u. L'Amour propre. Brabo - 14,15.30,17.30, 19.30 en 21.30 u. Rambo. TiJI - 14,16,18, 20en22u. Hannah and her sisters. Wapper - 14,16.30,19en 21.30u. Iron eagle. Odeon - 14,16,18.25 en 20.50 u. 9 Vi weeks. 14.15,16.30,18.45 en 21 u. Ele- ni. 14.40,17,19.20 en 21.40u. 9 Vi weeks. 13.55,16.15,18.50 en 21.25u. One flew over the cuckoo's nest. BRUGGE Complex Zwart Huls Gulden Vlies I 14.30 en 20 u. Police academy deel 3. 22.30 u. Fatal games. Gulden Vlies II 14.30 u. Teenwolf. 20 en 22.30 u. Heil camp. Gulden Vlies III 14.30 u. Assepoester. 20 en 22.30 u. Hannah and her sisters. Memllng 14.30,20 en 22.30 u. Remo. Rembrandt - 20 u. American college. 22.30 u. The princess and the callgirl. HENGSTDIJK Camp.de Vogel - 14.30 u. schieting. 20 u. bingo. HULST Café de Statie - 20 u. vleeskaarting. KLOOSTERZANDE Molenhof - 14.30 u. schieting. KOEWACHT Oude Molen - 14.30 u. schieting. DeVllegher - 15 u. schieting. OSSENISSE Hof ter Nesse - 20 u. gaaibolling. ZUIDDORPE M. de Cock - 14.30 u. schieting. BRESKENS Oranjeplein - 18-20 u. Pop groep G'Race. Vismijn - 16 u. Optreden Kermisklanten. AXEL Streekmuseum - 'Kleder drachtpoppen' collectie van M. Nobels-Noordhoek. Geop. zat. 13.30-17 u. (tot 10 aug.). GROEDE Twee Duiven, Slijkstraat 7 - Werk van Suzanne de Zwart (aquarel), Joost Heeren (panora ma's) en Piet Meeuse (foto's). Geop. dag. 9-19 u. zo. gesl. (tot 31 aug.) HULST Streekmuseum - Haventjes in het land van Hulst. Geop. dag. behalve zond. 14-17 u. (tot 7 sept.). ST. ANNA TER MUIDEN Voormalig Gemeentehuls - - Zomertentoonstelling, grafiek, sculpturen en fotografie van 6 kunstenaars. Geop, za. en zo. 14-17 u. (tot 31 aug.). ST. JANSTEEN Speelgoedmuseum - Bake lieten gebruiksvoorwerpen. Ge op. zo. 13-17 u. en na afspraak, (tot 1 sept.). TERNEUZEN Museum, Burg. Gellstr. - Fo totentoonstelling door rayon Zeeland. Geop. za. 9.30-12 u. (tot 28 aug.). IJZENDIJKE Streekmuseum - Kerkenex- positie; textiel en kerkelijke ge bruiksvoorwerpen. Geop. za. en zo. 14-17 u. (tot 30 sept.) GENT Museum voor Schone Kun sten - Werk van Frans Mase- reel. Geop. di. t/m zo. 10-18 u (tot 15 sept.). ANTWERPEN Hessenhuis - Figuration cri tique. Tentoonstelling van inter nationale. hoofdzakelijk Franse, groep hedendaagse kunste naars. Geop. di.t/mzo.10-17u. (tot 24 aug.) Jordaenshuls, Reyndersstr. 6 - Eindejaarswerken uit de 'Academie'. Geop. dag. 10-17 u. (tot 1 sept.) ST. NIKLAAS Stedelijk museum - Tekenin gen van Walter Vaes. Geop. za. 9-12 en 14-17 u., zon. 10-13 en 15-18 u. (tot 7 sept.). ZONDAG GOES Grand Theater - 14,19 en 21.30 u. Op hoop van zegen, a.l. HULST De Koning van Engeland 13.45,16.15,19en 21.30 u. Op hoop van zegen, a.l. 16.15,19 en 21.30 u. Cobra. 13.45,16.15,19 en 21.30 u. Po lice academy deel 3, a.l. 16.15 en 21.30 u. Runaway train. 14.30 en 19 u. Desert lovers. 13.45 u. Sneeuwwitje, a.l. OOSTBURG Ledeltheater 14 en 20 u. Commando Leopard, 12 j. 16.30 u. Zij die zondig leefden, 18 j. TERNEUZEN Luxor I II 16,19 en 21.15 u. Cobra. 13.45,16,19 en 21.15 u. Police academy deel 3, a.l. 13.45 u. De troetel beertjes, a.l. VLISSINGEN Alhambral - 14,19 en 21.30 u. Op hoop van zegen, a.l. 14 u. Peter Pan, a.l. Alhambra2 - 19 u. Police academy deel 3. 21.30 u. Cobra. ANTWERPEN Zie zaterdag. BRUGGE Complex Zwart Huis Gulden Vlies I 14.30,17.15 en 20 u. Police aca demy deel 3. 22.30 u. Fatal games. Gulden Vlies II 14.30 en 17.15 u. Teenwolf. 20 en 22.30 u. Heil camp. Gulden Vlies III 14.16 en 18 u. Assepoester. 20 en 22.30 u. Hannah and her sisters. Memllng 14.30,17.15, 20 en 22,30 u. Re mo. Rembrandt - 14.30,17.15en 20 u. American college. 22.30 u. The princess and the callgirl. HENGSTDIJK Camp de Vogel - 14 u. gaaibolling. DE KLINGE De Statie - 15 u. schieting. KLOOSTERZANDE Molenhof - 14.30 u. schieting. KOEWACHT VanSteene - 15 u. schieting. ZUIDDORPE St. Sebastlaan - 14.30 u. schieting. BRESKENS Oranjeplein - 17 u. Pop groep Drukwerk. Zie zaterdag. HSOTH— J J 6 - n f I 9 3 n - s 9 i - i - ueijjfej^s - E - Ij 9 J B S "[BAB U 9 3 I z i - 3 9M- ONISSOldO 1 2 3 5 6 7 vijftien minuten vlijt degelijk kreet gebaar achter ver anderen wissel- borg tocht lust sine anno grote bijl astatium uniform- stof knorrig mens reiken voeg spil slee even rond gebouw tje oor de problemen waar®1* rtsen te kampen hebben ectie willen verrichten. In de KRO-televisierubrifi irandpunt zondag (Ned- 1.05 uur) onder meer ai lacht voor de gevolgen 1 iet kabinetsvoornemen oelatingsleeftijd tot de ba ichool te wijzigen. i Weö /s heb ik ge. gw \y°OG meer Dicht GS OA AA! •siqoaj ubui uaaq '01 'siqoaj pueq 6 'uaAoqsquq q 'uappiui saq -fcj; 'l 's^un TSOA *9 'squq jous g 'uaAoqsqjoa.1 f 'squq ua3aaq g 'squq pueq -g 'qeq ui I

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 23