HOE IS HET EIGENLIJK MET.
'Het is hier nu
netzo hard
als in Amerika'
rie ma<
ndere
oris Le
Osbourne nietp
RONNIE TOBER
'Thomas en senior' bekroond
op kinderfilm-festival in Italië
Van den Boorens 'Prisoner'
indrukwekkend op de plaat
verantwoordelijk
voor dood van fan
'Nieuwslijn' over
oorlogsmisdadiger
Verschenen
Woodstock
krijgt
monument
^pRPAG 9 AUGUSTU
Toekomst to
„Ik wil fatsoenlijke rollen spelen
en door mijn collega' s
gerespecteerd worden"
Jeremy Irons, acteur
Door Mart van der Sanden
„ALS HET een tijdje minder is gegaan met je,
moet je weer Ihelemaal van voren af aan be
ginnen. Daar heb ik het in het begin wel moei
lijk mee gehad. Ten slotte heb ik in de loop der
jaren veel kanjers van hits gehad en niet zon
der succes mij n voetstappen proberen te zetten
in de Nederla ndse amusementswereld. Als je
dan merkt dut je als elke beginnende artiest
wordt behandeld, moet je daar wel even door
heen bijten en doorknokken".
Ronnie Tober vertelt in de coulissen van de NOS-
studio in Hilversum, waar het decor van 'n Dik uur
Dick staat opgetrokken, over de neerwaartse spiraal
waarin elke air tiest die met een dieptepunt in zijn car
rière kampt, verzeild raakt.
„Je klopt aan bij de televi
sie, maar daar zep;gen ze: 'Nee,
we nemen je niet, want je hebt
geen nieuwe pla at'. Je stapt
naar de platenmaatschappij,
maar daar zeggen ze: 'Nee, je
komt toch nooit meer op tv,
een nieuwe plaat zien we niet
zitten'. Componisten schrijven
geen nummers meer voor je,
als je niet in de belangstelling
staat. Oude collega's zien je
niet meer staan. Mensen van
wie je dacht da t ze vrienden
van je waren, laten niets meer
van zich horen".
Ronnie Tober, de lieveling
van alle schoonmoeders, die
een jaar of twintig geleden
met drie nummers tegelijk in
de hitlijsten te vinden was, is
door een dal vai a desillusie ge
gaan. De studi o van Phono
gram, waar Ronnie met zijn
Amerikaanse accent toch pu-
bliekskrakers als Tedere
avond, iedere morgen', 'Ge
weldig' en 'Rozen voor Sandra'
aan de band toevertrouwde,
werden tot verboden terrein
verklaard. Uiteindelijk streek
Willem van K.ooten van CNR
over zijn hart, hopend op een
revival van die: jongen die eens
als 18-jarig tieneridool Neder
land veroverd e. Hij bood Ron
nie Tober een nieuwe kans. In
mei verscheen', de single 'Le
ven met jou', de NCRV haalde
de zanger weer even voor de
tv, in de middagtalkshow 'n
Dik uur Dick. Sindsdien is het
weer stil geworden, de plaat
heeft het niet gemaakt.
CNR-man Edu van Hasselt
verzekert dat een flop van 'Le
ven met jou' niet betekent dat
Ronnie Tober het meteen weer
kan vergeten. „Het is moeilijk
om er weer tussen te dringen.
Het is een kwestie van goede
repertoirekeuze en timing. Er
zijn altijd mensen die een ar
tiest trouw blijven. Maar
iemand van buitenaf moet een
push kunnen geven, als het
met een zanger niet gaat zoals
het moet", aldus Van Hasselt.
Nieuw krediet
Voorlopig krijgt Ronnie To
ber dus nieuw krediet, maar
een prettig gevoel kan dat niet
zijn voor iemand die de toppen
van roem heeft gekend. In 1964
kwam hij als studentje uit
Amerika voor een familiebe
zoek naar Nederland. Hij werd
voorgesteld aan Willem Duys
die hem wel in zijn Vuist wilde
hebben. Eén optreden op tv
was genoeg om half Nederland
aan Ronnie Tobers voeten te
krijgen. De jongen had Neder
landse ouders, zong met een
grappig Amerikaans accent en
had nog een aardige stem ook.
Ronnie Tober, de 'Amerikaanse' jongen die in 1964 Neder
land veroverde. - FOTO ARCHIEF DE STEM
Tober anno 1986: „Ik ben vaak teleurgesteld in de mensen".
- FOTO TELSTAR
Willy Alberti ontfermde zich
over het jonge talent. Hij
kleedde hem fatsoenlijk aan,
bracht hem wat showbiztruc-
jes bij en haalde hem binnen
in de Phonogramstal.
Gouden hits
De,opmars van Ronnie To
ber Kpn beginnen. Gouden hits
volgden elkaar in hoog tempo
op. Ronnie Tober werd voor
Nederland naar het Eurovisie
Songfestival uitgezonden.
Maar de concurrentie met
Cliff Richard was te zwaar. De
Engelse versie van 'Morgen',
die Phonogram alvast met het
oog op een internationale car
rière had opgenomen, kon
weer in de kast.
In Nederland bleef zijn ster
rijzen. Ronnie schafte een Ja
guar aan en stortte zich over
moedig in een zakelijk avon
tuur. Samen met een vriend
richtte hij een nachtclub op in
Zandvoort. Ronnie haastte
zich na zijn optredens in het
land terug naar Zandvoort om
daar nog snel even een show
weg te geven. „In die tijd dacht
ik dat ik alles kon. Ik leefde in
een soort roes en nam te veel
hooi op mijn vork".
Spaak
Na twee jaar liep het dan
ook spaak. De nachtclub werd
opgedoekt; boze tongen be
weerden dat Tobers zaken
partner er met het geld van
door was. Achteraf wil Ronnie
Tober zijn vroegere partner
niet te hard afvallen, maar in
die tijd bleef hij wel met een
schuld van anderhalf tot twee
ton zitten. Hij kon gaan zingen
voor de belastingen.
Moeilijke tijden braken aan,
slechts een enkel hitje wist hij
er nog uit te persen. De Neder
landse artiestenwereld, waar
van hij in 1964 nog lovend had
gezegd dat ze niet werd ver
teerd door broodnijd en jalou-
zie, keerde zich van hem af.
Ineens liet Ronnie Tober zich
heel wat kritischer uit over
zijn collega's. „Het is hier veel
feller geworden. Het gaat er
nu op dezelfde manier aan toe
als in Amerika", liet hij zich in
een interview ontvallen. En nu
vele jaren later: „Ja, ik heb
mijn hoofd vaak gestoten en ik
ben vaak teleurgesteld in de
mensen".
Kelner
Er was één uitzondering:
Jan Jochems, kelner in de
Zandvoortse nachtclub. Die
tilde hem over de moeilijkste
drempels heen, als manager èn
als vriend. Nog steeds verkeert
Jochems onafscheidelijk aan
de zijde van Ronnie Tober, op
vakanties èn bij tv-opnamen.
Jochems klaarde de zaken fi
nancieel en Ronnie Tobers
overspannenheid klaarde op.
Hij kon opnieuw aan de slag.
Het begin van zijn carrière
was nog voldoende in de her
innering blijven hangen om
het schnabbelcircuit met suc
ces te kunnen bewerken. Op
tredens in kleine zaaltjes,
toernees met de Mounties en
Rita Corita. Niet echt het grote
werk, maar Ronnie Tober kon
het hoofd boven water houden.
Hoger
Nu probeert hij weer een
treetje hoger te komen, een
treetje waar hij vroeger op
kon neerkijken. „Maar je moet
eens weten hoeveel artiesten
er zijn, die allemaal alleen aan
zichzelf denken.
Elke artiest is
een egotripper, moet dat ook
zijn, want anders kan hij niet
slagen.
Al die artiesten probe
ren hun nummer bij de pla
tenmaatschappij onder te
brengen. En de platenmaat
schappij kan op haar gemak
uitkiezen wat ze wil".
Het is de teloorgang van een
zanger om wie vroeger werd
gevochten, en die nu zelf de
boer op moet om zijn produkt
te slijten.
,En als de nieuwe
doorbraak bij CNR niet lukt,
kan Ronnie Tober altijd nog
terugvallen op de toernees
door bejaardenhuizen en ver
pleeginrichtingen. Geen lot is
triester dan dat van de artiest
die voor het publiek zijn beste
tijd heeft gehad.
BETHEL (AP.) - Zonder enige
publicitaire ophef is een ge
denkplaat o pgericht op de
plaats waar i n 1969 het Wood
stock-festival werd gehouden,
een gebeurtenis die in het ge
heugen van v elen gegrift staat
als het hoogtepunt van de roe
rige jaren zes tig.
Op 15,16 em 17 augustus 1969
togen zo'n 45 0.000 popliefheb
bers naar Woodstock voor de
optredens van onder anderen
Jimï Hendrix, Janis Joplin,
Country Joe and the Fish, Sly
and the F amily Stone, en
Crosby, Stills and Nash. Onder
de plaatselijke bevolking werd
veelvuldig geklaagd over het
druggebruik van de festival
gangers, de bergen vuilnis die
zij achterlieten en de ver
keerschaos die het marathon
concert met zich meebracht.
In september 1984 werd in
de gemeenteraad van Bethel
een voorstel gedaan een ge
denkplaat op te richten voor
het festival. Kennelijk had
men er nog moeite mee, want
het kostte maanden van ver
hitte debatten voordat werd
besloten het voorstel te hono
reren. „Het was een keerpunt
in de Amerikaanse geschiede
nis", zei Bert Feldman, een
van de voorstanders van de
gedenkplaat. „Een hele gene
ratie is bekend geworden als
de Woodstock-generatie".
Dooi - Henk Egbers
DE BOSS! TIE Maastrichte
naar Jo var i den Booren (1935),
als musicuii al jaren verbon
den aan He t Brabants Orkest,
heeft ruim ruim vijftig com
posities op zijn naam staan.
Nog niet zo lang geleden
maakte hl ij indruk met zijn
door HBO uitgevoerde grootse
partituur filmmuziek bij
Dreyers 'J< 'anne d'Arc'. Nu is
zijn uit 19)14 stammende The
Prisoner' ttp een indrukwek
kende ma nier op de plaat
vastgelegd
In opdracht van de Johan
Wagenaar -stichting schreef
hij deze m uziek bij zeven stro
fes van ee n gedicht van Emily
Brontë (1818-1848), bekend
door haar fel bewogen roman
'Wutherinj» Heights'. Van den
Booren he-eft de engelse tekst
van 'The I Prisoner' (de gevan
gene) geloi ruikt. Daarin wordt
een emotionele slag geleverd
tussen htïl; verlangen naar fy
sieke vrijilieid en spirituele be
vrijding. De componist maakt
gretig en mooi gebruik van
deze dra.n natische tekst. Maar
zijn muaaok is niet alleen illu
stratief of tekst-ondersteu
nend. Ze heeft een eigen dra
matiek, die weliswaar het ge
dicht als uitgangspunt heeft.
Het symfonische geweld in
afwisseling met kamermu
ziekachtige passages, het ra
tionele tegenover het emotio
nele zorgen voor verrassende
spanningen. De soms wat
Messiaenachtige sfeer en de
kleur van de vijftiger jaren
doen het prachtig bij deze
tekst. Vanuit zijn dagelijkse
orkestervaring weet hij ook
wat je allemaal met instrun-
menten en stemmen kunt
doen. Soms krijg je het gevoel
van effectbejag, maar als regel
werkt hij met grote beheer
sing.
Het werk wordt uitgevoerd
door het vokaal ensemble Stu
dium Chorale (instudering:
Eric Hermans, docent aan de
toneelakademie van Maas
tricht). Solist is de sopraan
Henny Tonnaer, terwijl het
Ensemble Contraint het in
strumentale deel verzorgt. Di
rigent is Arno Dieteren. Hoe
wel de solist in de hoge regis
ters niet altijd even fraai is,
klinkt de hele uitvoering over
tuigend. Een boeiend muzikaal
gebeuren.
De andere kant van de plaat
bevat een 'Symphony for 21
players' uit 1984 van de Maas
trichtse componist Henri Del-
nooz. Als Van den Booren
schreef hij dit werk in op
dracht bij het vijf-jarig be
staan van het ensemble Con
traint, dat zich specialiseert in
20e eeuwse kamermuziek. De
symphony van Delnooz be
proeft de instrumentalisten
door vanuit een chaotische or
dening aan te sturen op in elk
aar overlopende variaties.
Klankkleur, ritme en ingrepen
in het ensemblespel zijn sterk
wisselemd, zodat van spelers
(en ook luisteraars) het een en
ander gevraagd wordt. Knap,
maar niet schools-vervelend.
Met de compositie van Van
den Booren is deze plaat een
interessante momentopname
van hedendaagse muziek
Ensemble Contraint olv
Arno Dieteren: Henri Delnooz,
Symphonic for 21 Players en
Jo van den Booren, The Priso
ner (Eurosound 6818.746 1Y -
25,--; tel. 043 - 213411 of in
enkele grote platenzaken)
mi -m
Regisseur Karst van der Meulen met de hoofdrolspelers Bart Steenbeek en Lex Goud
smit. - FOTO ANP
NIEUWEGEIN (ANP) - De Nederlandse
jeugdfilm Thomas en senior op het spoor
van brute Berend' van Karst van der Meu
len is op het zestiende internationale festi
val van kinder- en jeugdfilms van 26 juli
tot 3 augustus in het Italiaanse Giffoni be
kroond met twee hoofdprijzen. Dit heeft
Gofilex Film BV in Nieuwegein gisteren
meegedeeld.
De ene prijs was die voor de beste film
beschikbaar gesteld door het Italiaanse mi
nisterie van buitenlandse zaken. De andere
hoofdprijs, voor de beste acteur, ging naar
Ragnar Koot, voor zijn spel in deze film.
Het festival van kinder- en jeugdfilms in
Giffoni is één van de meest toonaangevende
van Europa kan worden beschouwd als de
tegenhanger van het filmfestival van Vene
tië, op het gebied van kinderfilms.
'Thomas en senior op het spoor van brute
Berend' heeft 'met kerst met veel succes in
een groot aantal Nederlandse theaters gelo
pen, aldus Gofilex.
ZELFS bij dertig graden in
de schaduw kan iedereen
voor een paar dubbeltjes een
heerlijk portie ijs kopen. Ne
ro, de beruchte keizer van
het Romeinse rijk, moest
daar veel meer moeite voor
doen. Hij liet sneeuw halen
van de bergen en mengde
dat met honing, sap en fruit.
Het geheim om melk tot
ijs om te toveren bleef in
Europa onbekend, totdat
Marco Polo het recept in de
dertiende eeuw meebracht
van zijn beroemde reis naar
China. De Italianen, vooral
de Venetianen, hebben
daarna een enorme variëteit
van de lekkerste ijssoorten
ontwikkeld. Weliswaar
schijnen de Engelsen al op
het koningsfeest van Hen
drik V in 1413 roomijs gege
ten te hebben, maar de Ita
lianen zijn toch de onbe
twiste meesters op het ijsge-
bied gebleven.
De koks die het geluk
hadden ingewijd te zijn in
het geheim van de ijsberei-
ding, hebben lang gepro
beerd het recept vóór zich te
houden. Het grensde ook aan
tovenarij: een bevroren ge
recht op de warmste zomer
dag! Elke goede goocheltruc
vergt een lange voorberei
ding, dat gold zeker voor ijs.
In de winter werd het ijs uit
de vijver gekapt of gezaagd
en opgeborgen in een uitste
kend geisoleerde ijskelder.
In de zomer kon de kok met
het bewaarde ijs plus aller
lei ingrediënten zijn kunsten
vertonen.
Het spreekt vanzelf dat de
gewone man/ vrouw van de
lekkernij verstoken bleef
Tot in de negentiende eeuw
was de ijsco een heel duur
gerecht. Toen kwam de fa
brieksmatige ijsbereidingop
gang. De uitvinding van de
stoommachine en later de
elektriciteit heeft voor een
doorbraak gezorgd. De eer
ste ijscoventers verschenen.
IJsco was bovendien oor
spronkelijk de naam van
een merk die later tot een al
gemeen begrip is geworden
(zoals ooit kwatta voor cho
colade en tegenwoordig as-
perine voor pijnstiller).
Aanvankelijk verkocht de
ijscoman de koude zoetig
heid in een papieren of ijze
ren hoorn of tussen wafels.
Pas in 1904 - zo beweert men
- kwam een Amerikaan op
het slimme idee om een wa
fel tot hoorntje te rollen en
daarop de ijsbolletjes te
drukken.
Het beroemdste ijsje is de
sorbet met roomijs, slag
room en nog veel meer. De
naam schijnt oorspronkelijk
uit het arabisch te komen.
De arabieren gebruikten de
chorbet, een ijskoude, sterke
drank, als 'kuiltjesgraver',
namelijk om de eetlust weer
op te wekken tussen de gan
gen van de maaltijd door.
Heel wat beschaafder dan
de pauweveer! Italianen na
men het gebruik over. Ze ge
bruikten wijn gekoeld met
sneeuw (een sorbetto). De
huidige sorbet is echter be
paald geen decadente
'kuiltjesgraver' maar eerder
een luxe 'maagvuller'
Door Henk Eg bi
ORIS LESSING beoefen
ichillende genres. Dat doe
.rie Nederlandse vertalir
'ichten van haar. Het lijl
.ee ook verschillende lezi
der publiek) kan bereiken.
In het voetspoor van 'Oud tei
en alleen' - geschreven onder ri(
iet pseudoniem van Jane So- Ne
ners - kwam 'In de herfst van K<
iet leven' (If the old could) uit, he
.•veneens in de vertaling van m
jiesbeth Kramer. Wat ons be- se
.reft hoeft dit geen trilogie te ly<
worden, al zit dat er dik in. In sc
jeze veredelde Kasteelroman ta
s de weduwe Janna Somers zo
weer op het liefdespad. Liefde rii
ip het eerste gezicht bij deze, ve
lij de lezers van 'Oud en Al- ne
een' reeds bekende, modere-
jactrice bij een tijdschrift,
jefde/genegenheid voor een de
irts, die met een vastgelopen le<
ïuwelijkzit. ar
Het 'hoe ouder hoe gekker' pa
teert zich hierbij in 'hoe ouder in
loe moeilijker'. Reden: beiden cu
itten met een levenserfenis he
vaarvan zij zich niet los kun-
ïen maken; noch materieel, q,
ïoch psychologisch. Moed en
reerkracht ontbreken om ge- mt
(roeide situaties en veran- rai
terde leefpatronen en -rela- sc
ies te boven te komen; om op-
lieuw te starten. Er is sprake gv
ran een verzoening met het (je
onvermijdelijke', met de sta- vo
us quo. De weduwe Janna zit,
ils in het vorige deel, daarbij na
veer opgescheept met een re- nv
lalcitrante nicht en een be- he
Jaarde dame. Daarmee krijgt na
aar middelbare leeftijd extra sc
iccenten. Lessing verstaat
ar vak, zodat ze in staat is
le lezer aan zich te binden;
•lfs via een opeenstapeling ee
an cliché's zoals in deze ro- zl(
Ri
kc
Van weer een 'andere' Doris te
essing waarmee veel van b:
[laar fans niet goed raad wis- pi
John Irving: 'Het huwelijk
ran 158 pond'. Uitg. Agathon,
•rijs 29,50. Met de vertaling
'an dit boek uit 1973 is het hele
'uvre van Irving in het Ne-
irlands overgezet. Weer spe- tel
:n Wenen en het worstelen
Tn grote rol. Er is zelfs al Dj
LOS ANGELES (RTR) - Een rechter in Los Angeles heeft
aanklacht tegen de heavy-metal rockster Ozzy Osbourne
twee platenmaatschappijen afgewezen dat muziek van de Bril
zanger bijdroeg tot de zelfmoord van een Californische jon!
in 1984.
Bij het afwijzen van de aanklacht van de ouders van Jo'
McCollum liet de rechter van het Hooggerechtshof van Cal#
nië ruimte voor mogelijke verdere gerechtelijke actie tegen0
bourne, CBS en Jet-records. Volgens de ouders bracht 08!
muziek hun zoon tot zelfmoord. Ze stelden daFOsbourne's pi
ten 'Speak of the devil' en 'Blizzard of Oz' bijdroegen aan dei
pressie van de jonge werkloze, die zich door het hoofd schoot
vijf uur lang het nummer 'Suicide solution' te hebben gedraai'
Ozzy Osbourne, die miljoenen platen heeft verkocht na uit'
groep Black Sabbath te zijn gestapt, noemde de aanklacht
terlijk en een actie van conservatieve groepen voor censuur'
de muziekindustrie. Volgens hem betreft het lied een waarsck1
wing tegen gebruik van alcohol en drugs na de dood van t,
vriend Bon Scott, zanger van de even heavy-metalgroep A'
DC.
Wuske en Wiske:
HILVERSUM (ANP) - In de
Veronica-televisierubriek
Nieuwslijn wordt vanavond
(Ned. 1 22.15 uur) aandacht be
steed aan de vraag of oorlogs
misdadigers op humanitaire
gronden vrij gelaten zouden
moeten worden. Voorts een re
portage over Europese lucht
vaarttarieven en aandacht
voor de problemen waan»
artsen te kampen hebben
sectie willen verrichten.
In de KRO-televisierubr
Brandpunt zondag (Ned.
21.05 uur) onder meer
dacht voor de gevolgen
het kabinetsvoornemen
toelatingsleeftijd tot de bas
school te wijzigen.
Hamb
one
f'RO S MNN VROUW
/s A'es /k gc. gh
OOG ME£R O/CHT
v G2ËDAAN