HOE IS HET EIGENLIJK MET. 'Het is hier nu netzo hard als in Amerika' rie ma< ndere oris Le Osbourne nietp RONNIE TOBER 'Thomas en senior' bekroond op kinderfilm-festival in Italië Van den Boorens 'Prisoner' indrukwekkend op de plaat verantwoordelijk voor dood van fan 'Nieuwslijn' over oorlogsmisdadiger Verschenen Woodstock krijgt monument ^pRPAG 9 AUGUSTU Toekomst to „Ik wil fatsoenlijke rollen spelen en door mijn collega' s gerespecteerd worden" Jeremy Irons, acteur Door Mart van der Sanden „ALS HET een tijdje minder is gegaan met je, moet je weer Ihelemaal van voren af aan be ginnen. Daar heb ik het in het begin wel moei lijk mee gehad. Ten slotte heb ik in de loop der jaren veel kanjers van hits gehad en niet zon der succes mij n voetstappen proberen te zetten in de Nederla ndse amusementswereld. Als je dan merkt dut je als elke beginnende artiest wordt behandeld, moet je daar wel even door heen bijten en doorknokken". Ronnie Tober vertelt in de coulissen van de NOS- studio in Hilversum, waar het decor van 'n Dik uur Dick staat opgetrokken, over de neerwaartse spiraal waarin elke air tiest die met een dieptepunt in zijn car rière kampt, verzeild raakt. „Je klopt aan bij de televi sie, maar daar zep;gen ze: 'Nee, we nemen je niet, want je hebt geen nieuwe pla at'. Je stapt naar de platenmaatschappij, maar daar zeggen ze: 'Nee, je komt toch nooit meer op tv, een nieuwe plaat zien we niet zitten'. Componisten schrijven geen nummers meer voor je, als je niet in de belangstelling staat. Oude collega's zien je niet meer staan. Mensen van wie je dacht da t ze vrienden van je waren, laten niets meer van zich horen". Ronnie Tober, de lieveling van alle schoonmoeders, die een jaar of twintig geleden met drie nummers tegelijk in de hitlijsten te vinden was, is door een dal vai a desillusie ge gaan. De studi o van Phono gram, waar Ronnie met zijn Amerikaanse accent toch pu- bliekskrakers als Tedere avond, iedere morgen', 'Ge weldig' en 'Rozen voor Sandra' aan de band toevertrouwde, werden tot verboden terrein verklaard. Uiteindelijk streek Willem van K.ooten van CNR over zijn hart, hopend op een revival van die: jongen die eens als 18-jarig tieneridool Neder land veroverd e. Hij bood Ron nie Tober een nieuwe kans. In mei verscheen', de single 'Le ven met jou', de NCRV haalde de zanger weer even voor de tv, in de middagtalkshow 'n Dik uur Dick. Sindsdien is het weer stil geworden, de plaat heeft het niet gemaakt. CNR-man Edu van Hasselt verzekert dat een flop van 'Le ven met jou' niet betekent dat Ronnie Tober het meteen weer kan vergeten. „Het is moeilijk om er weer tussen te dringen. Het is een kwestie van goede repertoirekeuze en timing. Er zijn altijd mensen die een ar tiest trouw blijven. Maar iemand van buitenaf moet een push kunnen geven, als het met een zanger niet gaat zoals het moet", aldus Van Hasselt. Nieuw krediet Voorlopig krijgt Ronnie To ber dus nieuw krediet, maar een prettig gevoel kan dat niet zijn voor iemand die de toppen van roem heeft gekend. In 1964 kwam hij als studentje uit Amerika voor een familiebe zoek naar Nederland. Hij werd voorgesteld aan Willem Duys die hem wel in zijn Vuist wilde hebben. Eén optreden op tv was genoeg om half Nederland aan Ronnie Tobers voeten te krijgen. De jongen had Neder landse ouders, zong met een grappig Amerikaans accent en had nog een aardige stem ook. Ronnie Tober, de 'Amerikaanse' jongen die in 1964 Neder land veroverde. - FOTO ARCHIEF DE STEM Tober anno 1986: „Ik ben vaak teleurgesteld in de mensen". - FOTO TELSTAR Willy Alberti ontfermde zich over het jonge talent. Hij kleedde hem fatsoenlijk aan, bracht hem wat showbiztruc- jes bij en haalde hem binnen in de Phonogramstal. Gouden hits De,opmars van Ronnie To ber Kpn beginnen. Gouden hits volgden elkaar in hoog tempo op. Ronnie Tober werd voor Nederland naar het Eurovisie Songfestival uitgezonden. Maar de concurrentie met Cliff Richard was te zwaar. De Engelse versie van 'Morgen', die Phonogram alvast met het oog op een internationale car rière had opgenomen, kon weer in de kast. In Nederland bleef zijn ster rijzen. Ronnie schafte een Ja guar aan en stortte zich over moedig in een zakelijk avon tuur. Samen met een vriend richtte hij een nachtclub op in Zandvoort. Ronnie haastte zich na zijn optredens in het land terug naar Zandvoort om daar nog snel even een show weg te geven. „In die tijd dacht ik dat ik alles kon. Ik leefde in een soort roes en nam te veel hooi op mijn vork". Spaak Na twee jaar liep het dan ook spaak. De nachtclub werd opgedoekt; boze tongen be weerden dat Tobers zaken partner er met het geld van door was. Achteraf wil Ronnie Tober zijn vroegere partner niet te hard afvallen, maar in die tijd bleef hij wel met een schuld van anderhalf tot twee ton zitten. Hij kon gaan zingen voor de belastingen. Moeilijke tijden braken aan, slechts een enkel hitje wist hij er nog uit te persen. De Neder landse artiestenwereld, waar van hij in 1964 nog lovend had gezegd dat ze niet werd ver teerd door broodnijd en jalou- zie, keerde zich van hem af. Ineens liet Ronnie Tober zich heel wat kritischer uit over zijn collega's. „Het is hier veel feller geworden. Het gaat er nu op dezelfde manier aan toe als in Amerika", liet hij zich in een interview ontvallen. En nu vele jaren later: „Ja, ik heb mijn hoofd vaak gestoten en ik ben vaak teleurgesteld in de mensen". Kelner Er was één uitzondering: Jan Jochems, kelner in de Zandvoortse nachtclub. Die tilde hem over de moeilijkste drempels heen, als manager èn als vriend. Nog steeds verkeert Jochems onafscheidelijk aan de zijde van Ronnie Tober, op vakanties èn bij tv-opnamen. Jochems klaarde de zaken fi nancieel en Ronnie Tobers overspannenheid klaarde op. Hij kon opnieuw aan de slag. Het begin van zijn carrière was nog voldoende in de her innering blijven hangen om het schnabbelcircuit met suc ces te kunnen bewerken. Op tredens in kleine zaaltjes, toernees met de Mounties en Rita Corita. Niet echt het grote werk, maar Ronnie Tober kon het hoofd boven water houden. Hoger Nu probeert hij weer een treetje hoger te komen, een treetje waar hij vroeger op kon neerkijken. „Maar je moet eens weten hoeveel artiesten er zijn, die allemaal alleen aan zichzelf denken. Elke artiest is een egotripper, moet dat ook zijn, want anders kan hij niet slagen. Al die artiesten probe ren hun nummer bij de pla tenmaatschappij onder te brengen. En de platenmaat schappij kan op haar gemak uitkiezen wat ze wil". Het is de teloorgang van een zanger om wie vroeger werd gevochten, en die nu zelf de boer op moet om zijn produkt te slijten. ,En als de nieuwe doorbraak bij CNR niet lukt, kan Ronnie Tober altijd nog terugvallen op de toernees door bejaardenhuizen en ver pleeginrichtingen. Geen lot is triester dan dat van de artiest die voor het publiek zijn beste tijd heeft gehad. BETHEL (AP.) - Zonder enige publicitaire ophef is een ge denkplaat o pgericht op de plaats waar i n 1969 het Wood stock-festival werd gehouden, een gebeurtenis die in het ge heugen van v elen gegrift staat als het hoogtepunt van de roe rige jaren zes tig. Op 15,16 em 17 augustus 1969 togen zo'n 45 0.000 popliefheb bers naar Woodstock voor de optredens van onder anderen Jimï Hendrix, Janis Joplin, Country Joe and the Fish, Sly and the F amily Stone, en Crosby, Stills and Nash. Onder de plaatselijke bevolking werd veelvuldig geklaagd over het druggebruik van de festival gangers, de bergen vuilnis die zij achterlieten en de ver keerschaos die het marathon concert met zich meebracht. In september 1984 werd in de gemeenteraad van Bethel een voorstel gedaan een ge denkplaat op te richten voor het festival. Kennelijk had men er nog moeite mee, want het kostte maanden van ver hitte debatten voordat werd besloten het voorstel te hono reren. „Het was een keerpunt in de Amerikaanse geschiede nis", zei Bert Feldman, een van de voorstanders van de gedenkplaat. „Een hele gene ratie is bekend geworden als de Woodstock-generatie". Dooi - Henk Egbers DE BOSS! TIE Maastrichte naar Jo var i den Booren (1935), als musicuii al jaren verbon den aan He t Brabants Orkest, heeft ruim ruim vijftig com posities op zijn naam staan. Nog niet zo lang geleden maakte hl ij indruk met zijn door HBO uitgevoerde grootse partituur filmmuziek bij Dreyers 'J< 'anne d'Arc'. Nu is zijn uit 19)14 stammende The Prisoner' ttp een indrukwek kende ma nier op de plaat vastgelegd In opdracht van de Johan Wagenaar -stichting schreef hij deze m uziek bij zeven stro fes van ee n gedicht van Emily Brontë (1818-1848), bekend door haar fel bewogen roman 'Wutherinj» Heights'. Van den Booren he-eft de engelse tekst van 'The I Prisoner' (de gevan gene) geloi ruikt. Daarin wordt een emotionele slag geleverd tussen htïl; verlangen naar fy sieke vrijilieid en spirituele be vrijding. De componist maakt gretig en mooi gebruik van deze dra.n natische tekst. Maar zijn muaaok is niet alleen illu stratief of tekst-ondersteu nend. Ze heeft een eigen dra matiek, die weliswaar het ge dicht als uitgangspunt heeft. Het symfonische geweld in afwisseling met kamermu ziekachtige passages, het ra tionele tegenover het emotio nele zorgen voor verrassende spanningen. De soms wat Messiaenachtige sfeer en de kleur van de vijftiger jaren doen het prachtig bij deze tekst. Vanuit zijn dagelijkse orkestervaring weet hij ook wat je allemaal met instrun- menten en stemmen kunt doen. Soms krijg je het gevoel van effectbejag, maar als regel werkt hij met grote beheer sing. Het werk wordt uitgevoerd door het vokaal ensemble Stu dium Chorale (instudering: Eric Hermans, docent aan de toneelakademie van Maas tricht). Solist is de sopraan Henny Tonnaer, terwijl het Ensemble Contraint het in strumentale deel verzorgt. Di rigent is Arno Dieteren. Hoe wel de solist in de hoge regis ters niet altijd even fraai is, klinkt de hele uitvoering over tuigend. Een boeiend muzikaal gebeuren. De andere kant van de plaat bevat een 'Symphony for 21 players' uit 1984 van de Maas trichtse componist Henri Del- nooz. Als Van den Booren schreef hij dit werk in op dracht bij het vijf-jarig be staan van het ensemble Con traint, dat zich specialiseert in 20e eeuwse kamermuziek. De symphony van Delnooz be proeft de instrumentalisten door vanuit een chaotische or dening aan te sturen op in elk aar overlopende variaties. Klankkleur, ritme en ingrepen in het ensemblespel zijn sterk wisselemd, zodat van spelers (en ook luisteraars) het een en ander gevraagd wordt. Knap, maar niet schools-vervelend. Met de compositie van Van den Booren is deze plaat een interessante momentopname van hedendaagse muziek Ensemble Contraint olv Arno Dieteren: Henri Delnooz, Symphonic for 21 Players en Jo van den Booren, The Priso ner (Eurosound 6818.746 1Y - 25,--; tel. 043 - 213411 of in enkele grote platenzaken) mi -m Regisseur Karst van der Meulen met de hoofdrolspelers Bart Steenbeek en Lex Goud smit. - FOTO ANP NIEUWEGEIN (ANP) - De Nederlandse jeugdfilm Thomas en senior op het spoor van brute Berend' van Karst van der Meu len is op het zestiende internationale festi val van kinder- en jeugdfilms van 26 juli tot 3 augustus in het Italiaanse Giffoni be kroond met twee hoofdprijzen. Dit heeft Gofilex Film BV in Nieuwegein gisteren meegedeeld. De ene prijs was die voor de beste film beschikbaar gesteld door het Italiaanse mi nisterie van buitenlandse zaken. De andere hoofdprijs, voor de beste acteur, ging naar Ragnar Koot, voor zijn spel in deze film. Het festival van kinder- en jeugdfilms in Giffoni is één van de meest toonaangevende van Europa kan worden beschouwd als de tegenhanger van het filmfestival van Vene tië, op het gebied van kinderfilms. 'Thomas en senior op het spoor van brute Berend' heeft 'met kerst met veel succes in een groot aantal Nederlandse theaters gelo pen, aldus Gofilex. ZELFS bij dertig graden in de schaduw kan iedereen voor een paar dubbeltjes een heerlijk portie ijs kopen. Ne ro, de beruchte keizer van het Romeinse rijk, moest daar veel meer moeite voor doen. Hij liet sneeuw halen van de bergen en mengde dat met honing, sap en fruit. Het geheim om melk tot ijs om te toveren bleef in Europa onbekend, totdat Marco Polo het recept in de dertiende eeuw meebracht van zijn beroemde reis naar China. De Italianen, vooral de Venetianen, hebben daarna een enorme variëteit van de lekkerste ijssoorten ontwikkeld. Weliswaar schijnen de Engelsen al op het koningsfeest van Hen drik V in 1413 roomijs gege ten te hebben, maar de Ita lianen zijn toch de onbe twiste meesters op het ijsge- bied gebleven. De koks die het geluk hadden ingewijd te zijn in het geheim van de ijsberei- ding, hebben lang gepro beerd het recept vóór zich te houden. Het grensde ook aan tovenarij: een bevroren ge recht op de warmste zomer dag! Elke goede goocheltruc vergt een lange voorberei ding, dat gold zeker voor ijs. In de winter werd het ijs uit de vijver gekapt of gezaagd en opgeborgen in een uitste kend geisoleerde ijskelder. In de zomer kon de kok met het bewaarde ijs plus aller lei ingrediënten zijn kunsten vertonen. Het spreekt vanzelf dat de gewone man/ vrouw van de lekkernij verstoken bleef Tot in de negentiende eeuw was de ijsco een heel duur gerecht. Toen kwam de fa brieksmatige ijsbereidingop gang. De uitvinding van de stoommachine en later de elektriciteit heeft voor een doorbraak gezorgd. De eer ste ijscoventers verschenen. IJsco was bovendien oor spronkelijk de naam van een merk die later tot een al gemeen begrip is geworden (zoals ooit kwatta voor cho colade en tegenwoordig as- perine voor pijnstiller). Aanvankelijk verkocht de ijscoman de koude zoetig heid in een papieren of ijze ren hoorn of tussen wafels. Pas in 1904 - zo beweert men - kwam een Amerikaan op het slimme idee om een wa fel tot hoorntje te rollen en daarop de ijsbolletjes te drukken. Het beroemdste ijsje is de sorbet met roomijs, slag room en nog veel meer. De naam schijnt oorspronkelijk uit het arabisch te komen. De arabieren gebruikten de chorbet, een ijskoude, sterke drank, als 'kuiltjesgraver', namelijk om de eetlust weer op te wekken tussen de gan gen van de maaltijd door. Heel wat beschaafder dan de pauweveer! Italianen na men het gebruik over. Ze ge bruikten wijn gekoeld met sneeuw (een sorbetto). De huidige sorbet is echter be paald geen decadente 'kuiltjesgraver' maar eerder een luxe 'maagvuller' Door Henk Eg bi ORIS LESSING beoefen ichillende genres. Dat doe .rie Nederlandse vertalir 'ichten van haar. Het lijl .ee ook verschillende lezi der publiek) kan bereiken. In het voetspoor van 'Oud tei en alleen' - geschreven onder ri( iet pseudoniem van Jane So- Ne ners - kwam 'In de herfst van K< iet leven' (If the old could) uit, he .•veneens in de vertaling van m jiesbeth Kramer. Wat ons be- se .reft hoeft dit geen trilogie te ly< worden, al zit dat er dik in. In sc jeze veredelde Kasteelroman ta s de weduwe Janna Somers zo weer op het liefdespad. Liefde rii ip het eerste gezicht bij deze, ve lij de lezers van 'Oud en Al- ne een' reeds bekende, modere- jactrice bij een tijdschrift, jefde/genegenheid voor een de irts, die met een vastgelopen le< ïuwelijkzit. ar Het 'hoe ouder hoe gekker' pa teert zich hierbij in 'hoe ouder in loe moeilijker'. Reden: beiden cu itten met een levenserfenis he vaarvan zij zich niet los kun- ïen maken; noch materieel, q, ïoch psychologisch. Moed en reerkracht ontbreken om ge- mt (roeide situaties en veran- rai terde leefpatronen en -rela- sc ies te boven te komen; om op- lieuw te starten. Er is sprake gv ran een verzoening met het (je onvermijdelijke', met de sta- vo us quo. De weduwe Janna zit, ils in het vorige deel, daarbij na veer opgescheept met een re- nv lalcitrante nicht en een be- he Jaarde dame. Daarmee krijgt na aar middelbare leeftijd extra sc iccenten. Lessing verstaat ar vak, zodat ze in staat is le lezer aan zich te binden; •lfs via een opeenstapeling ee an cliché's zoals in deze ro- zl( Ri kc Van weer een 'andere' Doris te essing waarmee veel van b: [laar fans niet goed raad wis- pi John Irving: 'Het huwelijk ran 158 pond'. Uitg. Agathon, •rijs 29,50. Met de vertaling 'an dit boek uit 1973 is het hele 'uvre van Irving in het Ne- irlands overgezet. Weer spe- tel :n Wenen en het worstelen Tn grote rol. Er is zelfs al Dj LOS ANGELES (RTR) - Een rechter in Los Angeles heeft aanklacht tegen de heavy-metal rockster Ozzy Osbourne twee platenmaatschappijen afgewezen dat muziek van de Bril zanger bijdroeg tot de zelfmoord van een Californische jon! in 1984. Bij het afwijzen van de aanklacht van de ouders van Jo' McCollum liet de rechter van het Hooggerechtshof van Cal# nië ruimte voor mogelijke verdere gerechtelijke actie tegen0 bourne, CBS en Jet-records. Volgens de ouders bracht 08! muziek hun zoon tot zelfmoord. Ze stelden daFOsbourne's pi ten 'Speak of the devil' en 'Blizzard of Oz' bijdroegen aan dei pressie van de jonge werkloze, die zich door het hoofd schoot vijf uur lang het nummer 'Suicide solution' te hebben gedraai' Ozzy Osbourne, die miljoenen platen heeft verkocht na uit' groep Black Sabbath te zijn gestapt, noemde de aanklacht terlijk en een actie van conservatieve groepen voor censuur' de muziekindustrie. Volgens hem betreft het lied een waarsck1 wing tegen gebruik van alcohol en drugs na de dood van t, vriend Bon Scott, zanger van de even heavy-metalgroep A' DC. Wuske en Wiske: HILVERSUM (ANP) - In de Veronica-televisierubriek Nieuwslijn wordt vanavond (Ned. 1 22.15 uur) aandacht be steed aan de vraag of oorlogs misdadigers op humanitaire gronden vrij gelaten zouden moeten worden. Voorts een re portage over Europese lucht vaarttarieven en aandacht voor de problemen waan» artsen te kampen hebben sectie willen verrichten. In de KRO-televisierubr Brandpunt zondag (Ned. 21.05 uur) onder meer dacht voor de gevolgen het kabinetsvoornemen toelatingsleeftijd tot de bas school te wijzigen. Hamb one f'RO S MNN VROUW /s A'es /k gc. gh OOG ME£R O/CHT v G2ËDAAN

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 22