D, Waar naar toe Shakespeare Tax-free kopen op zee tussen Vlissingen en Zeebrugge Deportatie Florerend Uitstapje Zeebenen Te weinig Huwelijksboot Kermisexpo Monumenteel Vlootschouw Vuurwerk Jaren '50 Autour Oude Ambachten Amateurkunst Zuiderzee Zomercarn aval BERT VAN VELZEN Het is u wellicht op. gevallen dat jj hunker naar tradi es. We hebben er weinig en e schuwen ze, maar ik wil nog el eens een noviteit aanprijzen Is traditie voor morgen, n leen dat hiertoe ook de Me- tode-Doosje voor in aanmer- ing komt. Het gaat hier om ij. :rne ballingschap, waarbij roepscommandant Doosje lugdige toeristische raddraai- rs uit Zeewsch-Vlaanderen de- orteerde. Hij zette de oproer- ngen van wie er elf uit Bra- ant en Limburg afkomstig wa- en, op de pont naar Vhssin- en. Onmiddellijk werd hel intoom van Koppejan uit de ast gehaald, die in de roerige estiger jaren Vietnam-betogers Amsterdam in vrachtauto' set laden voor een rit naar ■erre buitenwijken, waar zij zonder kompas en stuurloos werden losgelaten. Koppejan was fout, maar Doosje kwelt in seder geval geen vredesengelen. Koppejan is met generaal Westmoreland de geschiedenis ingegaan. Zijn naam is verwe ven met Da Nang en de Tet-of- fensieven. Groepscommandam Doosje echter behoort bij de emballage van een geslaagd toeristenseizoen. Moge Doosje aldus traditie worden. „Ik ben verpakt", zal de gedeporteerde straatschender zeggen als Bres- kens aan den einder verdwijnt, De Poseidon meert afin Zeebrugge. Met de zeegoden om boods chappen Het blijft een Duits schip Tijdens een excursie naar hei eiland Terschelling bleek ooi daar de Methode-Doosje te worden toegepast. Al jaren. Commissaris Blikslagter aldaar, geboren te Landerum, niet vei van Formerum, zou de norse broer kunnen zijn van de be roemde concierge uit Borde- wijks 'Bint'; ook hij kijkt dooi een bril van bloed. Wel mei pretoogjes, want Blikslagter is een rondborstige vrolijke eilandbewoner. Hij toont me de vangst van de dag: elf raddraai ers, die met de rechterarm mid-J dels een handboei aan eea| dikke retourleiding van de cen trale verwarming langs het pla fond zijn geklonken. „We heb ben hier geen cellentekort", zegt commissaris Blikslagter. „Kijk die koppies nu eens dee moedig hangen. Dit gifkik kertje hier heeft een oud vrouwtje, dat niet snel genoeg van zijn brompad sprong uitge schoten voor vuile vieze goie rotte teef. Het wijfje, net niet op haar mondje gevallen, riep, vanuit de zachte berm, dat is je moeder en toen was hij in eea rood waas teruggereden. Hij wilde met haar op de vuist. Hij gaat met de boot van vijf uui naar Harlingen." We lopen langs de sombeie galerij. Blikslagter: „Deze lor reboer heeft in een bios zijn be nen op de rugleuning van zijtj voorzitter laten rusten. Bij de daarna ontstane twist is de non-agressor zes tanden kwijt geraakt. Dit Rambootje is als een lammetje. Ach, ze me nen het allemaal niet zo Goeie jongens." Commissaris Blikslagie' (mijn opa vocht op Atjeh, maai ik ben een voorstander van mild optreden) staat stil bij d' langste der elf geketenden. Dei rechterhand van de verzegelde arm hangt juist boven en bezij den het hoofd, als een half slachtige Hitlergroet. De kort ste staat bijkans op de tenen e) heeft de arm gestrekt, zoals et' doelwachter die een bal over® lat heeft getipt. De gelaatsnij drukking der raddraaiers droevig-penitent. „Neen", zegt commissi Blikslagter, „van deportatiei op de Waddeneilanden ff" sprake. Met zachte aandraai praten we deze jongens de po» op. Zij doen aan zelfverkosj ballingschap. Wij zien ons#» graag als Hermandad in vnp tijdskleding. Informeel, to» doeltreffend." Hij spreekt «j langste gekluisterde toe: „En- Het antwoord, gesmoord; „Dank u commissaris Blik# ter." Blikslagter: „Hoorde daar iemand klerelijer zeggen De kortste, nog met een spo? van verzet: „Nee commissi® Niemand heeft hier klerelij gezegd en ook het woord kJoo zak is niet gevallen." E Triton Line, die de Noorzee bevaart met het m/s Poseidon Dat belooft wat. De oude Grieken vertrouwden op hun zeegoden Triton en Poseidon als ze het ruime sop kozen. Komt dit duo ook van pas in noordelijker vaarwater Een handige Hagenees ontdekte dat het Duits/Scandinavische voorbeeld - tochtjes door internationale wateren, waar de passagiers belastingvrij inkopen kunnen doen - navolging verdient op het traject VUssingen-Zeebrugge. En hij overtuigde een reder en een reisorganisator. De Duitse rederij See Touristik en het Zeeuwse reisbureau Van Fraassen/Holland International stelden een schip en een organisatie beschikbaar en vormden de Triton Line. Ze zagen brood in deze 'aqua- markt', al maakten ze niet zo'n flitsende start. Belgische douaniers lagen dwars, en een golf van slechte publiciteit hield vervolgens de Belgen van boord. Maar Vlissinger Adri van Fraassen gelooft heilig in de nieuwe onderneming. Al in het najaar zou See Touristik een veel groter schip inzetten op de nieuwe lijn. Het Wapen van Hamburg in plaats van de Poseidon. Een zeegod minder, maar twee keer zoveel passagiers. Met de hulp van de zeegoden en als Van Fraassen nu maar genoeg kooplustige reizigers en serveersters met zeebenen weet te vinden, dan lukt het wel Door Jan Jansen Handen op de rug, schijnbaar on verschillig kijken ze de rijen passa giers langs, maar de vier douaniers in Zeebrugge zijn zich hun verant woordelijke positie bewust Zojuist is het m/s Poseidon afgemeerd in de Vlaamse haven en dan is het op letten geblazen, voor alle partijen. Zo gevoelig ligt het wel nadat me nige gazet blokletterde over de kwestie van de tax-free inkopen aan boord. Hollanders konden ongehin derd passeren, de Belgische douane liet landgenoten belasting bijbeta len. Nu is er amper nog een Belg aan boord, zodat het viertal het niet druk heeft. Niet een tas gaat er open. „Ach, ziet u wel meneer. Het loopt allemaal zo'n vaart niet. Weet u wat het is, er is een vooraanstaande gast aan boord ge weest, die daar last mee heeft gekregen, denken wij. En die heeft er achteraf een heleboel heibel over gemaakt. Maar de controles hier vallen best mee", zegt er een. De pers heeft het ook gedaan. Mis schien spreekt daarom uit hun blik meer wantrouwen dan uit hun babbel. Toch denkt ook Van Fraassen dat de ellende met de douane nu achter de rug is. „De EG-richtlijnen zijn zo dat het eigenlijk geen problemen mag geven." Hij gaat de Belgische markt weer bewer ken, vervroegt de afvaart vanuit Zee brugge, ziet met spanning de komst van een groter schip tegemoet. „Wat de Duit sers en de Denen in het noorden kunnen, dat kunnen wij hier ook", gelooft hij stel- Hij had het zelf kunnen bedenken. „Ja stom he, dat je niet op zo'n idee komt, maar die eer moet ik toch aan iemand anders laten." Hagenees W. Frenkel, ge pensioneerd medewerker van Bijenkorf Tax-free kopen, een nieuw fenomeen in deze wateren. Daarom keurende blikken: is het wel zo goedkoop? - FOTO'S DE STEM/C0RJ DE BOER Beheer, waar hij een neus kreeg voor goede handel, krijgt de eer. En deelt nu als aandeelhouder trouwens ook mee in de winst. Frenkel bestudeerde het ver schijnsel van de tax-free inkopen op tochten langs Noord- en Oostzeekusten. Aan die kusten varen dageüjks onge veer dertig schepen, met gemiddeld dui zend mensen aan boord. Een florerende handel, waar complete rederijen op drij ven. See Touristik uit Hamburg, met zes schepen in de vaart, is er een van. „Het is daar een complete industrie geworden, voor toeristen en dagjesmensen met een kleine beurs," zegt Van Fraassen, die als organisator van busreizen de 'doelgroep' kent. Na bestudering van alle EG- en Bene- lux-regeltjes op dit gebied, kwam Fren kel tot de slotsom dat op een traject tus sen Nederland en Belgie dezelfde bepa lingen zouden gelden als in het noorden. Als het schip maar in internationaal vaarwater komt, dat is het voornaamste. Toen de Hagenees dit had uitgedokterd, ging hij de boer op. Hij had financiers nodig, het üefst een bestaande rederij, en een bestaande reis organisatie. Het werden See Touristik en Van Fraassen. Frenkel's eigen appeltje voor de dorst moest eraan geloven en bo vendien hadden Oranjeboom en De Kuyper, producenten van geestrijk vocht, wel interesse in de belastingvrije handel aan boord. En zo ontstond de Triton Line. „Het is allemaal razend snel gegaan. Ik ben in het noorden wezen kijken. We hebben overlegd en See Touristik heeft een schip vrij gemaakt om hier te kunnen varen. De Poseidon, met een capaciteit van achthonderd passagiers." Het schip, dat eerder voer tussen Burgstaaken (West-Duitsland) en Lolland (Denemar ken) is op 8 juli aangekomen en heeft op 10 juli de proefvaart gemaakt. Inmiddels hebben meer dan 10.000 passagiers Brugge gezien. Want dat is onderdeel van Van Fraassen's arrangement. Een uitstapje naar het Vlaamse Venetië. „Je kunt hier toch een mooie combina tie maken met cultuur en recreatie. Er is hier heel wat meer te zien dan in die noordelijke streken. De Walcherse kust, Brugge, Vlissingen, noem maar op", zegt de Vlissinger. Allemaal leuk en aardig, maar het gaat om de belastingvrije han del, dat geeft hij ook toe. De opbrengst daarvan maakt zeker de helft uit van het totaal. Van Fraassen zal z'n passagiers moe ten opvoeden. Het tochtje is nu nog een nieuwtje. De opvarenden neuzen wat rond, ook in de tax-free shop, maar daar is het hen niet in de eerste plaats om be gonnen, wijzen de eerste enquetes uit. Ze volgen de bordjes 'zur schonen aussicht'. Eerst zien hoe handige sluismeesters het niveauverschil tussen haven en zee wegwerken, dan de Vüssingse boulevard, vanwaar Michiel in z'n blauwgeruite kiel werd uitgezwaaid. Ruim een half uur houdt de Poseidon Walcheren's blanke toppen in zicht, voor de uitgestrektheid van de Noordzee zich aandient, door meeuwen omringde kotters, aan de hori- Een Duitse kassière: de sigaretten zijn goedkoop, maar 'es is nicht wie zu hause'. Line - leidt het winkelend publiek listig weg van de kratten Bokma. „U kunt ze beter uit de rekken pakken. Dan kunt u de prijzen vergelijken." Hij gedraagt zich als een handige kruidenier. Een oude man aan boord blijkt zijn opa nog te hebben gekendKassa! „Ik ben wel niet van deze shop", zegt hij bescheiden, „maar ik wil u best helpen hoor." Hij be veelt een Kuypertje aan. „Ach, we wallen gewoon eens kijken of de mensen wel prijsbewust kopen", verklaart hij zijn aanwezigheid aan boord. „Daarom vaar ik af en toe mee." De eigenlijke winkelier is een Duitser, evenals de kassière. „Es ist nich wie zu hause," zegt zij, een beetje droevig. De dame uit Flensburg aan de Duits/ Deens grens is een van de weinige Duitsspre kende opvarenden die rechtsstreeks con tact hebben met het publiek. Verder ver huisden alleen 'officieren' van See Tou ristik mee naar de nieuwe zuidelijke lijn. Niet allemaal met veel plezier, maar voor kapitein Lüthje c.s. zat er weinig anders op, al veranderde het zijn ritme radicaal. „De laatste negen jaar fietste ik iedere dag om vijf uur naar huis." Geen opwin dend zeemansbestaan, maar hij verkiest het wel boven de huidige gang van za ken: twintig dagen werken, tien dagen thuis. „Je moet eraan wennen, maar ach, Vlissingen is wel leuk, vooral in de zo mer." Hij gelooft dat de Triton Line het zal bolwerken. „Natürlich." Nederlands is verder de voertaal aan boord. De Walcherse hostesses Anja Francke en Mattanja de Bree - vakantie- hulp- werken er negen uur per dag. „Een CAO voor gastvrouwen? Welnee man, dat hebben we niet nodig. We zijn hartstikke blij met dit werk." Ze verwel komen de gasten, bespreken de micro foon, vertoeven op de brug, eten in de keuken en onderhandelen met buschauf feurs. Vrouwen met een voorsprong. En zij hebben al zeebenen. Wat niet van alle serveersters in het restaurant kan worden gezegd. Op de da gen dat de westenwind kracht zes plus kreeg, werden er twaalf van de twintig doodziek. Zij vielen af. Haastig riep Van Fraassen andere serveersters op, 'liefst met zeebenen'. Want de Poseidon is ook een slechtweervoorziening waarvan je zeeziek kunt worden! Grauwgroene ge zichten zijn geen dagelijks terugkerend verschijnsel, maar de Noordzee deint wel snel en stevig. De komst van de dubbel zo grote 'Wapen van Hamburg', zal een verbetering zijn, vooral ook bij zware zeeën, gelooft Van Fraassen. zon een verre vrachtvaarder. Wie uitge keken is in de verte, tuurt in de warreling van schroefschuim, of volgt de hekgolf. En maar hopen dat bij windkracht zes en meer de benen zeewaardig blijken. Met zestien knopen in 't uur spelevaart de Po seidon heen en weer. Zeeuwen maken het vaker mee, op hun duurbetaalde ponten bijvoorbeeld. Voor wie verder van de zee woont, is het waarschijnlijk een sensatie, of op z'n minst een leuke afleiding in een verre gende vakantie. En anders bieden de fa ciliteiten aan boord wel verstrooiing. Het restaurant bereidt vliegensvlug een Tri ton-schotel, of andere vlotte hapjes. In de belastingvrije winkels kunnen de pas sagiers op nummer terecht. Een hele üter jonge klare voor twaalf gulden, een slof sigaretten voor een paar tientjes, in die prijsklasse. En misschien is Henk van Dam ook wel aan boord. De guitige vertegenwoor diger van het Schiedamse huis De Kuy per -klein aandeelhouder in de Triton Graag tot ziens. De Vlissingse reizenregelaar ziet nog witjes om de neus van de publiciteit, die eerste weken. Wat een ellende„Jam mer, jammer, alle kinderziektes zo breed uitgemeten, en zo slecht geïnformeerd. Maar goed, dat hopen we toch recht te zetten." Hij heeft de Nederlandse markt bin nen bereik, dankzij de organisatie van Holland Internationals busreizen. Nu stroopt hij nog het hele land af en in Bel gië zijn voorzichtig ook weer contacten gelegd. Toeristen vormen in deze zomer maanden uiteraard een aantrekkelijke extra doelgroep, maar ook straks, na de vakantie zal de Triton Line niet van wij ken weten. De Poseidon vervoerde tot nu toe zo'n zeshonderd mensen per dag, vijfhonderd Nederlanders, honderd Belgen. Om te beginnen zijn dat er in totaal te weinig. Achthonderd per dag is ongeveer nodig om quitte te spelen. „Al kan de omzet van de winkel van trip tot trip nogal ver schillen." Maar er waren zeker veel te weinig Vlamingen en Walen aan boord. Het streven is dus: evenwicht in het pas sagiersaanbod naar nationaliteit. De Vlissinger blijft uitroeptekens zet ten achter het beting van de winkel. „Het succes hangt af van het koopgedrag van het publiek. De mensen zien deze tocht nu nog voornamelijk als een leuk uitje. Dat is het natuurlijk ook, maar ze zouden er aan moeten wennen om bij ons aan boord zo nu en dan bewust boodschappen te komen doen. Echt, wie uitgekiend koopt, haalt zijn reiskosten er zo uit." Van Fraassen kent z'n Pappenheimers, als busreisleider. „Het is toch ook een so ciale happening, zo'n reisje.' Ik zie dat ook bij onze busreizen. Echt, daar komen huwelijken uit voort." Er staan binnen kort ook nachttochten op het program ma, dus wie weetDe Poseidon als hu welijksboot, met de zegen van de zeego den! tot 'at- In Diever wordt op 11 augustus een Shake: speare-markt georga niseerd. Tijdens de markt zijn alle kooplie den in 'Shakespeare- stijl' verkleed. ZWOLLE - Tijdens de Zwolse kermis (nog tot en met 16 augus tus) organiseert het Provinciaal Zwols Mustcum een kermisten- toonstelling. Onder de titel 'Van Soeternijen en Kermisvrij en' wordt aanda cht besteed aan eten en drinken op de kermis. De tra ditionele pojfertjes, kermiskoe- ken, een 19de-eeuwse snoep- kraam en een orgineel 'drankor gel' worden tijdens de kermis tentoongesteld. DORDRECHT - Vandaag en morgen is in Dordrecht nog de manifestatie 'Dordt Monumen teel', een feestelijke kennisma king met het mooie, historische centrum van Dordrecht. Rondom de binnenstad is een groot aantal evenementen georganiseerd, zo als de heropening van de zes eeu wen oude munt, een gitaristenfes tival, veel s.'raattheater, een kunst- en antiekmarkt, vuurwerk en een stripfestival. KATWIJK - Vanaf vandaag i en met 16 augustus zijn in Ki wijk de visser ij dagen met een vlootschouw, hciringschoonmaak- wedstrijden ere een visvaria- markt. SCHEVENINGEN - In Sche- veningen is vandaag nog het 7de internationale t 'uurwerkfestival. Er worden vanavond twee vuur werken afgeschoren. Deelnemers zijn vuurwerkfabrieken uit Duits land, Frankrijk, Italië, Japan, Spanje en Nederi 'and DRUN EN - Het Autotron in Drunen staat van,avond in het te ken van de jaren '50. Er is mu ziek uit deze tijd .te horen en na tuurlijk zijn de glimmende Ame rikaanse auto's uili dé vijftigerja ren te zien zoals de Studebaker, de Cadillac en Buvck.. ZUNDERT - In .Zundert wordt vandaag en morgen 'Autour de Vincent' gehouden, een pro gramma met mue.iek, theater, een poëzie-festiva. I, beeldende kunstenaars, een kunstmarkt en een informatiemark t. NEDERWEERT - Morgen wordt in het Limburgse Neaer- weert het oude-am,bochten- en hobbyfestival geho uden. 150 Oude ambachten, v olksmuziek- groepen en demons trades van kunstenaars en hobbyisten zijn programmaonderdelen op het fes tival. AMSTERDAM - Rluim vijftig amateurs uit Amsterd'am-Buiten- veldert tonen tot ewt met 17 augustus hun kunstwerken in Het Glazen Huis in ihet Amstel- park. De expositie he et 'Kreatiej Buitenveldert' en omwat schilde rijen, grafiek, plas tieken en wandkleden. LELYSTAD - Op 3(0 augustus wordt in Lelystad de e erste 'Zui- derzeebodemtocht' voor koetsen en rijtuigen gehouden. Er doen ongeveer zeventig aans panningen mee. Het evenement vi ndt plaats in het kader van het pri 'motiejaar 'Lelystad hoofdstad'. Daarin wordt de nadruk gelegcJ op de rol van die plaats als hoof dstad van de provincie Flevolan id. Rond 17.00 uur worden prijzien aan de 'beste' deelnemers uitge reikt. ROTTERDAM Op zaterdag 16 augustus wordt de koningin van het Antilliaanse Zomercar naval gekozen in Rotterdam. De sporthal van het recreatiecentrum Oostervant wordt die t wond in een tropische sfeer gedompeld waar, naast de kandidt iten, ver schillende orkesten acte de pré sence zullen geven. De i' ae pre- i kandida ten zijn de diverse koninginnen van de Antilliaanse carncevalsver- enigingen in Nederland De win nares zal op 23 augustiits in de parade van het Antillia.ans Zo mercarnaval in Rotterdam mee rijden. wmm; mmmmmmm

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 21