rant MONOPOLI Bredase etno-musicoloog bestudeerde jaar lang muziek in Zambia Ém tAwwfJwm KENDMAKING IJ: VERRASSING: taTÉRDAG 9 AUGUSTUS 1986 Ken JAAR lang midden in de rimboe. Met vrouw en twee kinderen iwonen in Chibale. Een plaats, een streek in Zambia. Met de Lala-mensen !als je buren. Pas honderd kilometer verderop kan er gewinkeld worden. Chibale is met de auto bereikbaar, maar er zijn zo van die dagen dat de andwegen niet in optimale staat verkeren. Geen stromend water, geen [elektriciteit. ROYALE PORTIE LERBESTE KWALITEIT GEMEENTE OOSTBURG Niet primitief W1 Voorstel Rimboe in Weer actueel Alles opgenomen Daar verbleef Jan IJzermans met vrouw Roxanne en de kinderen Rogier en Joris een jaar lang. Als musicoloog. In Zambia op zoek naar de oorsprong van de muziek. Op zoek naar materiaal dat gebruikt kan worden om straks te promoveren tot doctor. Ver weg van de 'westerse beschaving' kreeg Jan IJzermans voor zijn onderzoek veel waardevols te pakken. Met vrouw en kinderen is hij sinds kort terug in Nederland, in Breda. Boordevol indrukken die de komende jjaren verwerkt moeten worden. 2710 sje (naar keuze) 22,50 f patates frites ende portie die wij vindt u een ZILVEREN in uw schaal traat 14-16 >1150-12482 EG KAMPEERTERREIN EONHOEVE", BRESKENS wethouders van Oostburg maken bekend, dl tan de heer A.J.M. Boomert, NieuweslulswM vrijstelling te verlenen als bedoeld In artlk® de Ruimtelijke Ordening en artikel 50, lid at, voor het bouwrijpmaken van een recrea- aouwen van de daarbij behorende voorzlenin- ilen kadastraal bekend gemeente OostbOT s 291, 329 ged„ 330, 331, 332 en 333, r'™" I ha, plaatselijk bekend Groenedijk (nog c ikens. n0. «trekking hebben op bovenvermelde planne» vrijstellingen liggen met Ingang van maair s 1986 gedurende veertien dagen voor M" intesecretarle, sectie Ruimtelijke Ordening :e Oostburg, ter inzage, termijn Is een leder bevoegd schriftelijkwj verlenen van de vrijstellingen bij hun collet" stus 1986. lemeester en wethouders voornoemd, C.T. Spijkerboer, burgemeester A.J.M. Smeets, plv. secretaris Een priester in Chibale geeft zich over aan dans en muziek. - foto jan ijzermans Door Romain van Damme TERWIJL DE oudste zoon Rogier zijn broertje in het Zambiaans aan spoort hem te volgen naar de tuin, vraagt Jan IJzermans zich enigszins ongerust af of hij de mensen wel kan uitleggen waarom hij een jaar lang in de Zambiaanse rimboe ge woond heeft. Met steun van het Rijk. Levend van een beurs, bezig zijn met iets dat in de ogen van veel mensen niet direct bijdraagt tot het welzijn van de wereldbevolking. Bo vendien, wat is nou precies een mu sicoloog. een eerste poging wat meer duide lijkheid te scheppen, benadrukt de 32-ja- rige Brabander Jan IJzermans meteen dat het niet eenvoudig is alles onder woorden te brengen. „Dat kan natuurlijk altijd begint hij aan zijn betoog, „maar dan heb je veel papier nodig om alles duidelijk over te brengen." De details worden derhalve achterwege gelaten. Be langstellenden kunnen die later ongetwij feld terugvinden in scripties en boeken die Jan IJzermans de komende tijd zal gaan vullen met zijn ontdekkingen in het land dat een aantal 'muzikale geheimen' heeft prijsgegeven. Jan IJzermans, geboren in Bergen op Zoom, studeerde musicologie in Amster dam. Dat kan ook in Utrecht, maar Jan IJzermans richtte zich vooral op de etno- musicologie. Een eerste uitleg lijkt op zijn plaats. „Een musicoloog studeert muziekgeschiedenis. De geschiedenis van de muziek. Etno is afgeleid van etnolo gie, de volkenkunde. Dat kan in Amster- am. In Utrecht gaat het meer om de muziekgeschiedenis uit het westen, de Westeuropese muziek. Ja, wat boeit me dan. Bijvoorbeeld, wat is de rol van de muziek in de maatschappij. Waarom wordt er muziek gemaakt, iets met mu ziek uitgedrukt en niet in woord. Waarom is er muziek als de vlag gehesen wordt." Het eerste uitstapje naar donker Afri ka. Dat gebeurt als het woord primitief valt. Gebruikt om de muziek uit de rim boe van Afrika te omschrijven. Primi tieve muziek. „Dat hoor je mij niet zeg gen. Dat zou inhouden dat wij verder zijn. En dat bestrijd ik. Primitief heeft hier trouwens een negatieve klank. Zoals inboorling. Een heel gewoon woord. Het betekent, geboren in. Maar hier wordt het gebruikt als scheldwoord." Terug naar 1981. Toen slaagde Jan IJzermans er voor de eerste keer in Zam bia te bereiken. Niet als vakantiebestem ming, maar voor zijn studie. Samen met een medestudent vertoefde hij drie maanden in Chibale. „Om praktijkerva ring op te doen", legt hij uit, „dan gaat het echt om, je- moet-er-geweest-zijn- om-er-over-te-kunnen-praten. Nou, ons insitituut in Amsterdam had contact met Dr. Mapoma. Een musicoloog uit Zam bia, nee, dè musicoloog uit Zambia. We sprongen daar uiteraard gelijk op in. Dat leverde die reis op. Wij waren de eerste musicologen daar. Wat ook wel mee ge speeld heeft, is het feit dat er nog geen echte Afrika-musicoloog is. Dat moest ik dus worden." Na die drie maanden in Chibale ging Jan IJzermans in Nederland keihard aan de slag om toch maar weer terug te kun nen naar Zambia. Hij beet zich vast in de scriptie die diende als onderzoeksbasis voor een terugkeer naar het Afrikaanse land. ZWO (Zuiver Wetenschappelijk Onderzoek), broertje van TNO, werd be naderd voor het verstrekken van een Luisteren naar de Lala Jan IJzermans met zijn vrouw Roxanne en zijn zoontjes Jeroen en Joris. - foto marcel bekken beurs. Die aanvraag werd in eerste in stantie afgewezen omdat de indruk be stond dat Jan IJzermans de invloed van de muziek overschatte. „Dat was voor mij des te meer een reden om te gaan. Want dan kon ik aantonen dat ik die rol niet overschatte. Of aantonen dat ze ge lijk hadden. Maar om dat te bewijzen, moest ik er wel naar toe." De beurs werd later toch toegekend. Dat kreeg Jan IJzermans begin januari vorig jaar te horen. Toen wist hij dat een half jaar later begonnen moest worden met de reis naar Zambia. „Je begint na tuurlijk snel met de voorbereiding. Ik had dat Onderzoek al in '81 gedaan. Het klinkt wat ingewikkeld, maar om een on derzoek te mogen doen, moetje eerst een onderzoeksvoorstel indienen. Dat wordt beoordeeld door een aantal wijze lieden. Je leest wat boeken, veel over de historie. En dan op weg naar Chibale. Ik was daar dus in '81 al eens geweest. Waar dat pre cies is Ergens midden in Zambia. Nog beter, het noorden van het midden. Daar wonen de Lala in een streek, drie, vier keer zo groot als Nederland." Eenmaal aangekomen in Zambia ont dekte Jan IJzermans dat niet alles in kannen en kruiken was. Deze keer had hij immers vrouw Roxanne en de kinde ren meegenomen. Het was de bedoeling dat Roxanne als verpleegkundige in een streekziekenhuis zou gaan werken. Daar zou voor een woning, voor haar en de kinderen, gezorgd worden. Jan zou dan regelmatig eens langs komen met de auto. „Dat hadden we in februari al aan gevraagd. We hadden de indruk dat alles geregeld was. Maar toen we daar waren, bleek dat niet het geval te zijn. We moes ten wachten. Toen ontdekte ik dat er in de buurt van dat ziekenhuis geen accom modatie was. Overigens wil ik niet de in druk wekken dat het typisch Afrikaans is. Zo van, zie je wel, daar kan niets gere geld worden. Dat kan in ieder ander land ook gebeuren." Om een lang verhaal kort te maken, Roxanne en de kinderen trokken even eens de rimboe in. „Daar waren we eerst wat bang voor. Die kinderen ook in de rimboe. De voedselvoorziening in die rimboe is zo slecht dat daar iedere dag veel aandacht aan besteed moet worden. Je hebt daar alleen zandwegen die regel matig slecht berijdbaar zijn. Honderd ki lometer verderop was de eerste winkel. Dat klinkt allemaal verschrikkelijk, maar dat was het niet. Het was toch leuk. Weet je, het ritme van alle dag is zo anders. Je gaat andere prioriteiten aanleggen. Bij voorbeeld er voor zorgen dat je iedere dag genoeg voedsel hebt. Er voor zorgen datje geen honger hebt." De familie IJzermans verbleef een jaar lang in een hut. De eerste keer dat Jan rondsnuffelde in Chibale had hij een ka mer. „Je kunt niet zo maar dat gebied in trekken. Omdat je een blanke bent, wil len ze weten wat voor vlees ze in de kuip hebben. Zambia grenst aan Zuid-Afrika. Dat heeft er mee te maken. Via de uni versiteit had ik een introductiebrief ge kregen. In het gebied hadden we de be schikking over de tolk. Die kende ik nog van mijn eerste reis. Een man die Engels spreekt. Hij was ook ondezoeksassistent. In '81 had ik in zijn huis de beschikking over een kamer. Nu kon dat niet. We kregen een hut. Opgetrokken uit zelf ge bakken stenen en een dak van stro. Dat ging best. Ach, veel verhalen over die contreien zijn overdreven. Iedereen denkt bij het horen van de tropen dat het verschrikkelijk warm is. Maar daar was het lekker. Je zit daar op 1600 meter hoogte, 's Nachts is het zelfs koud. Over dag een temperatuurtje van 25, 26 gra den. Veel problemen hebben we niet ge had. Alleen wat diarree. Als je daar bent, maak je daar veel minder drukte om. Als je hier wat bloed in je poep hebt, sta je een minuut later bij de dokter. Daar denk je, ach, het zal wel meevallen." Jan IJzermans wist wat hem bij de Lala te wachten stond. Een vriendelijk volk dat alle medewerking verleende, omdat Jan IJzermans zich bezig hield met de muziek. Een wezenlijk onderdeel van het bestaan in Afrika. „Laat ik het zo zeggen. Ze zitten daar niet op je te wachten. Maar als je er bent, vinden ze het best. Ze praten graag over muziek. Een antropoloog heeft het wat dat be treft moeilijker. Hij praat, ik noem een paar dwarsstraten, over de dood, het sex- leven, de toekomst. Ik als musicoloog krijg hetzelfde te horen. Alleen vanuit een andere invalshoek waardoor de men sen spraakzamer, mededeelzamer zijn. Want muziek is verschrikkelijk belang rijk." En juist daarvoor liet Jan IJzermans het comfort van de Westerse welvaart een jaar lang achter zich. Om in Zambia bij de Lala te ontdekken wat voor rol de muziek in hun leven speelt. De gesprek ken verliepen via de tolk. Jan IJzermans kent wel de nodige woorden, kan de taal ook lezen, maar heeft toch te weinig ken nis om diepzinnige gesprakken te voeren. De taal van de muziek werd hem ech ter snel duidelijk. „Je moet het geheel doorzien. Hoe moet ik dat zeggen. Om iets van muziek en dans te begrijpen, moet je meer bestuderen dan muziek en dans. Ik hield me dus tachtig procent be zig met de gehele cultuur en twintig pro cent met de muziek en dans. Muziek en dans zijn zo belangrijk. Als je daar de muziek zou wegnemen, zou er bijvoor beeld geen kritiek naar boven toe moge lijk zijn. Die kritiek wordt altijd veipakt in muziek, in dans. Die teksten lijken heel simpel, maar zijn het niet. Het lijkt simpel, maar er zijn altijd meer achterlig gende bedoelingen. Je moet dan weten dat de uitvoerende artiest zeer belangrijk is. Ik ken een lied van twee regels, maar Een danser bezig met een van de vele rituele dansen, - foto jan ijzermans I er zijn zestien, let wel, zestien verschil lende interpretaties." Een slok thee. Om het geheel zo goed mogelijk te laten overkomen, zoekt Jan IJzermans de juiste woorden. Zich zelf regelmatig corrigerend, af en toe een En gels woord dat zich niet zo gemakkelijk laat vertalen. „Het doel van mijn reis. Het belang van de muziek voor de religie in Zambia. Vroeger, nu en straks. Wat verandert er, waarom en hoe. Of ik din gen ontdek heb waarover ik me verbaasd heb?" Weer een korte stilte. „Ja, een he leboel maar laat me beperken tot een voorbeeld. Het begrip traditioneel. Dat wordt vaak in verband gebracht met Afrika. Neem de as- cultivatie. Een be paalde vorm van landbouw. Je hakt bo men om, verbrandt de takken. Je doet dat zo dat over 35 jaar die bomen weer gehakt kunnen worden. Maar je moet dat steeds sneller gaan doen als de bevol king toeneemt. Dat gebeurt in Zambia. Dan komt er kunstmest. Gesubsidieerd. Maar die subsidie valt op een gegeven moment weg. De mensen komen voor het blok te staan en grijpen terug naar die as-cultivatie. De mensen die dat steeds gedaan hadden, kwamen niet in de problemen. Die mensen traden weer op de voorgrond. Is dat traditioneel. Nee, natuurlijk niet. Dat is het modern ste antwoord wat er te vinden is." De link naar de muziek is snel gelegd. „Want dat geldt ook voor de muziek in de religie. De religie in Afrika is overwe gend gericht op de oplossing van proble men. Met het veranderen van de proble men, verandert ook de religie. Een voor beeld kan dat verduidelijken. Sinds het kelderen van de koperprijs in '73 gaat het Zambia financieel gezien slechter. De toename van de problemen in stad en provincie kan moeilijk opgevangen wor den door de christelijke kerken die zich rond de jaren twintig in Zambia vestig den. De oorspronkelijke religie van voor de jaren twintig is nu weer actueel en in staat veel mensen te helpen waar kerken falen. In deze herleving van de oude reli gie spelen muziek en dans een essentiële rol. We zien dat gebruikte vormen zeer oud zijn en dat oude teksten gebruikt worden als ze weer van toepassing zijn en nieuwe teksten op oude muziek." De muziek in Zambia. Bij de Lala. Jan IJzermans heeft er enorm veel foto's ge maakt. Van muziek makende en dan sende mensen. Vaak in de nachtelijke uren. Talloze bandjes moeten beluisterd worden. Interviews uitgewerkt worden. Een geweldige hoeveelheid werk die een aantal jaren kost. Want Jan IJzermans heeft het nu nog maar over de hoofdlij nen. „Muziek is daar zo herkenbaar voor iedereen. Vrijwel iedereen kent elkaar. Het is voor velen begrijpelijk. Al zijn er ook liederen die alleen maar door be- i worden. Wat er de dagelijkse ge sprekken. Als je met iemand praat over een ander, zal er nooit gezegd worden dat hij een klootzak is. Dat wordt dan helemaal uitgelegd, uitgewerkt. Op zo'n manier dat je er uit kunt afleiden dat het om een klootzak gaat. Dat is heel interes sant. Dat begrepen we wel. Je gaat heel anders met elkaar om." Het nut van de reis. Van het onder zoek in de rimboe. Jan IJzermans beseft dat een heleboel mensen zich dat zullen afvragen. „Het nut is tweeërlei. Voor ons. De bedoeling is de betekenis van die muziek af te leiden. Die je dan vergelijkt met andere muziek. De waarde van de muziek. Voor de mensen daar ben je een soort geschiedschrijver op cultureel ge bied. Zij vonden het schitterend wat ik daar deed. Alles is opgenomen, zo kan alles bewaard blijven. Aan het eind van het gesprek duikt Jan IJzermans even de kast in. Aan illu straties geen gebrek. Foto's vol dansen de, zingende mensen. Aan iedere foto zit een verhaal vast. Eentje wil Jan IJzer mans bij het scheiden van de markt nog kwijt. „Een van de grote vragen was, wordt muziek bepaald door de religie of ook andersom. Ik heb ontdekt dat de muziek voor een deel ook religie bepaalt. Het is zelfs een wezenlijk onderdeek Een priester, zeg maar een dokter, een medi cijnman zoals die hier genoemd wordt, kan altijd goed zingen en dansen. Als je slecht bent in zang en dans, wordt nooit een grote dokter. Dat kan niet. De men sen daar kunnen zich niet voorstellen dat iemand die slecht danst en zingt verstand heeft van medicijnen. Dat was voor mij leen schitterende ontdekking."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 19