X WOENSDAG 6 AUGUSTUS 1986 EXTRA Beeldenparken zijn in de zomermaanden een Nederlandse attractie of een uitnodiging tot agressie en vernielzucht geworden. De reacties - van bewondering tot verguizing - laten zien dat beeldende kunstenaars méér zijn dan entertainers. En ook, dat de zwaar gesubsidieerde 'speeltuinen' een ander aanbod hebben dan die waar galeries en verkoop de keuzes bepaalden. We gingen naar zeven parken om te kijken en te reageren. WOENSDAG 6 AUGUS NEDERLAND 1 NEDERLAND 2 BELGIE NED 1 Suske en Wiske: Beelden oogsten tussen Sonsbeek en Dordwijk Door Henk Egbers en Lia Roose SONSBEEK, het park in het hartje van Arn hem, is een begrip als het om beeldenexposi ties gaat. Nog steeds, want ook al is het 16 jaar geleden dat de laatste plaatsvond, internatio naal kwam men weer van alle kanten aanhol len om de opening van 'Sonsbeek 86' mee te maken. Wie nog met 'Sonsbeek buiten de perken' (1971) in zijn hoofd zit, moet wel een slag omdraaien wil hij niet teleurgesteld worden. Maar wie zich bewust is dat nu tegenover het spektakel van '71 intimiteit - op gesloten in drie paviljoens en een villa - staat, is ge waarschuwd. Sonsbeek als beeldenpark is bijna een overbodigheid geworden. een hechtere traditie is de ex positie 'Natuur en Sculptuur', die Beatrijs van den Brink- Vandepoel nu alweer voor het zestiende achtereenvolgende jaar organiseert. Het bos- en weideachtige terrein langs de weg Eersel naar Steensel is dit jaar wat veranderd om de vier mannen en de vier vrouwen, die er hun beelden neergezet hebben, nog meer 'ruimte' te geven. Het is een mooie collectie geworden. De ruim zeventig beelden geven, met de ook ge ëxposeerde doeken van Rien van den Brink, -mogelijk méér dan op Sonsbeek - de ac tuele trends binnen het kunst- gebeuren aan: vanuit de abs tractie zoeken naar een (beter verkoopbaar) realisme/natu ralisme. De natuur-takkige sculptu ren van Hans van Eerd en de aan natuurstenen onttrokken geheimen via tekens van Coen Meulendijks laten het natuur beeldenpark onverlet; onder steunen het eerder. De discus sie tussen cultuur en natuur wordt levendig via de kromme en rechte lijnen in de objecten van Freddy Wolf-Wubben, terwijl in de monumentale ra tionele vormen van Erzsike Mari eerder de techniek haaks op de natuur wordt gezet. Luguber ontluisterend is de aangevreten menselijke na tuur in de polyester mensenfi guren, die Letty Tax in het groen dropte. Het autonome beeld wordt door Nicolas van Ronkenstein vertegenwoor digd. Zijn barokke fantasieën wachte je als een sprookje op bij het begin van 'het park'. Joop Wouters reikt de natuur in steen letterlijk de hand in zijn goed gekapte stenen, maar gaat de kitscherige kant op met zijn op stenen lijkende koppen in brons. De op de ki mono geïnspireerde gesty- leerde keramische plastieken van Mieke Pontier en de weer meer geschilderde -en wat minder grafische- doeken van Rien van den Brink dienen de schoonheid onderdak bij dit fraaie buitengebeuren in Eer sel. Of dit écht de internationale trend is, die hier te zien is, wa gen we te betwijfelen. De col lectie lijkt voor een belangrijk deel een soort nabloei van de zestiger en zeventiger jaren. Bovendien vragen we ons af of het feit dat bij de organisatie van dit gebeuren nogal wat vrouwen een bepalende rol hebben niet van invloed was. Het naar binnengekeerde as pect ervan wordt bijvoorbeeld benadrukt door de moeder lijke taal van artistiek direc teur Saskia Bos ('huid en huls staan dicht bij elkaar; de eier schaal omsluit het kuiken als een huid die huis is') en Ma rianne Brouwer in de catalo gus ('ondanks de vele pogin gen om natuur en cultuur, 'binnen' en 'buiten' te verzoe nen, zal geen glaswand ze ver enigingen, waar deze twee ge scheiden zijn geraakt'). Deze uitspraken geven al een aar dig kader bij dit, door Liesbeth Brandt Corstius geïnitieerde gebeuren; meer dan het gele- genheids-bla-bla van de voor zitter (dan toch weer een man), die het heeft over 'Sonsbeek 86, een experiment en avontuur'. Wat het maar waar De buitenkant. Een park met sculpturaal natuurlijk ge weld waarin enkele ver dwaalde 'beelden' staan, zoals een allebehalve transparante bunker (ook nog Schutzraum geheten/Thomas Schütte), de Efteling-achtige OMO-poort van Dokoupil, de door Mario Merz neergelegde reeks cij fers, de romantische Miroir d'eau door Bertrand Lavier opgehangen bij een waterval of een tussen de bomen han gende doorgezaagde steen (binnenkant/buitenkant) van Fabro. In dit buitengebeuren, dat theater, waarin het be dachte het aflegt tegen het spontane, zijn enkele pavil joens geplaatst. Een prijs vraag, met jurering onder lei ding van Jurriaan Schrofer, gaf Wiek Röling de kans om een heel transparant pavil joen-, drijvend op een vijver, te bouwen. In deze prachtige bij outeriedoos krijgen de thea traal uitgelichte kunstwerken van onder meer Deacon, Du- jourie, Fortyn/O'Brien en Pa- olini een overaccent -of een aanvulling die er niet om liegt. Ook de architecten Ben- them/Crouwel maakten een prachtige glazen doos, die het binnen/buiten harmoniseert en de 'kinderlijke' objecten van Kapoor, de 'natuurlijke' sculpturen van Penone of de poëzie van Henk Visch (ja, er zijn ook enkele Nederlanders) tot de macht van het heilige verheft. Verder is er nog een heuse broeikas gebouwd, waarin de fröbelachtige bootjes van Nagasawe, de na tuurlijke/culturele materialen van Carel Visser of de beflit- terde meubelstukken van Cragg verder kunnen uitlopen. Dan is er nog een villa, die halsoverkop opgeknapt wordt en straks een internationaal Art Centre moet worden, waarin onder directeur H. Helldorfer het (financiële) neusje van de kunstzalm (an tiek en modern) onderdak moet vinden. 'Daarin staan een aantal in teressante zaken, die onder meer de relatie architectuur en beeldende kunst aan de orde stellen. Bazil/Bousta- mente, Fischl/Weiss, Horn, Kemps, Klingelhöller, Schütte, Veneman, Bagnoli e.a. zorgen voor het boeiendste deel van de expositie. Dus niet over slaan dat feodale gebouw. Dat tenslotte ook Liesbeth Brandt Corstius een prijs vroeg voor haar initiatief lag voor de hand. Met Sonsbeek ben je er nog niet. Ga kijken naar het Gemeentemuseum, waar met werk van Oldeburg, Fabro, Flanagan, Chamberlain en vele anderen getoond wordt waarmee het Sonsbeek van nu te maken heeft of zou moeten hebben. Tenslotte: er zijn wedstrijden, rondleidingen, educatief materiaal etc. Uw VW weet er meer van en an ders tel. 085-420330. Natuur en Sculptuur Niet zo groot, maar wel met Natacha Parry (links) en j night Lace' (België-Ned., nefj Tn nol Breek me de "-UU J bek niet open Nicolas van Ronkenstein met een bronzen 'Synthese' in Eersel Piaswij ckpark Een tweetal kilometers na de afrit Hillegersberg (autoweg Rotterdam-Den Haag) ligt het Plaswijckpark. In het rosa rium van dit wandel-, speel- en klein dierenpark zijn, door galerie Aelbrecht, op de eerste plaats bronzen plastieken van Evert den Hartog geplaatst. Nogal wat eenling-beesten als hoen, poes, fazant, uil, reiger etc. Tamelijk gladjes. Gesloten vormen. Wel goed, maar niet zo spannend. Interessanter worden de beesten gegroe peerd; als twee meeuwen bij voorbeeld. Heel boeiend zijn zijn stieren, al of niet gecom bineerd met een vrouw. Plas tisch heel krachtig en het 'tuinbeeld' ver overstijgend. Minstens zo interessant zijn ondermeer de vrouwenfiguren van Jos Oehlen. Met een natu ralisme van de goede soort speelt hij daarbij het spel van de balans. Veel dramatischer zijn de bronzen torsen van Dankowa, waarbij die van Pa- roubek tamelijk maniëristisch afsteken. Jan Steen (ja, hij schijnt er familie van te zijn) maakte hele fraaie kikkerfi guren en een beeld als 'de schreeuw' - een expressieve mensenfiguur- verraadt zijn relatie met het theater. De eni ge, die niet naturalistisch/fi guratief werkt in dit gezel schap is Eric Claus, die zijn hoekig gelede plastieken onder het regiem van de archtitec- tuur brengt. De hele tentoon stelling is echt samengesteld naar een kopend publiek toe, dat in deze tijd steeds meer neigt naar de gemakkelijke fi guratie. Prijzenswaardig Rondom de kersverse Dord- wijk-prijs voor jonge beeld houwers heeft de daarvoor in het leven geroepen stichting op het landgoed Dordwijk een tentoonstelling ingericht met werk van elf uitverkoren me dedingers. Dordwijk is te be reiken door op de autoweg in -««■ - De Villa Pergola van Pieter van Evert in Dordrecht. de richting Rotterdam de tweede afslag Dordrecht te nemen en vervolgens via Laan van de Verenigde Naties rich ting Papendrecht naar de Overkampweg te rijden. Par keren bij de Drechtstedenhal waarna een wandeling van 5 minuten naar de Achterweg u brengt in het park waar mini malisten, constructivisten en noeste steenhouwers zijn te vinden. Het meest interessante werk komt van degenen die zich be perkt hebben tot het uitdiepen van enkele eigenschappen van metaal. De kracht en de flexi biliteit samen bieden de moge lijkheid tot een expansieve vormgeving, zoals geen enkele grondstof dat kan. Daar is bij voorbeeld de 2 meter grote halve cirkel van Mirjam Hoekman, die letterlijk door sneden wordt door twee verti cale hoekijzers, zodat visueel het bovenste segment van de cirkel tussen de pijlers be weegt. Zij is een van de weini gen die kleur functioneel ge bruikt hebben. Haar contrast rijke kleurkeuze versterkt de lineaire vormen en is pas op de tweede plaats decoratief. Pieter van Evert koos voor een architectueel uitgangs punt. Gesloten vormen van met hardboard dichtgetim merde huisjes bakenen zijn terrein af, dat hij verder ruimtelijk inneemt door tus sen deze eindpunten open hou ten staketsels te plaatsen, ook weer van simpele huisjesvor- men, alles spierwit geschil derd. Het gaat dus alleen om de lijnen die de open en dichte vormen met elkaar verbinden. Aardig idee, jammer dat je op zo'n hinderlijke manier aan het bubbelende kromtrek kende hardboard wordt herin nerd. Anton Broos kreeg terecht deze eerste Dordwijk-prijs. Het bestuur wil daar overi gens een traditie van maken om zo jonge beeldhouwers aan te moedigen naar buiten te treden. Broos gebruikt de weerbarstige spankracht van Zo maakte Johan Wagenaar een 'Waterwissel' in de slot gracht te Amerongen. staalplaat als uitgangspunt. Als een blauwe haaievin staat zijn markante vlijmscherpe driehoek, waarvan een smalle reep bijna tot aan de punt is afgeknipt en als een ijzerkrul horizontaal de ruimte in zwiept. Het prachtige landschap met daarin langs de grote vij - ver nog een vaste collectie constructivistische beelden maakt de middelmatigheid van de rest van deze expositie meer dan goed. Hogeschoolkunst De gladgeschoren grasvelden met solitaire schaduwrijke bo men en elegante waterpartij en, die het licht golvende ter rein van de hogeschool in Til burg onderbreken, lenen zich uitstekend voor de expositie van monumentale sculpturen van negen beeldhouwers. De wisselwerking tussen monu ment en landschap is hier op vallend goed. Tegen de grijs stenen-wand van het hoofdge bouw staat een hoog, uit rechthoekige houten panelen met spiegelglas opgebouwd' geval van Wim Doreleijers. De panelen 'vormen een raam werk, als een variatie op het thema zonnecel, streng in zijn vormen, speelt door de lichtre flectie. In de aangrenzende binnen tuin staat een kleurige plaat stalen constructie van Dorothé Jehoul. De vorm is verrassend en dynamisch door de ver schillende hoeken waarop de platen tegen elkaar zijn gelast met dwars daarop in sterk contrast een serie anders ge kleurde pijpen. In het park is het ondoenlijk de objecten te identificeren; Saskia Bos in Sonsbeek bij hangende steen van Fabro figuratieve beeld, hier nog veel conceptuele nabloei. Voor een belangrijk deel een Neder landse aanvulling op Sons beek, waar het Nederlands in ternationale aandeel onderge waardeerd is. Ook hier een verdere dematerialisering van dingen, die - als je de catalogi van de Kring bij de Amstel- parkexposities van de laatste 10 jaar bekijkt- wezenlijk geen grote ontwikkeling heb ben doorgemaakt. Niemand komt weliswaar met precies dezelfde ogende dingen als b.v. Asjes van Dijk, die tien jaar geleden exact de zelfde bloemtoortsen maakte. Ook de fraai vervaardigde houten horens door Roel Teeu- wen zijn opnieuw verhuisd. Tine van de Weyer is land schappelijk bezig met haar in klei gestolde golven. Verbro ken verbindingen in een hard stenen kolos (Jan Timmer), om evenwicht balancerende staal platen (Van der Made), een in staal opengevouwen prisma (Van Bennekum), ruimte be palende houten spiesen (Mei- nen) of tentachtige binnen - buitens (Van Kervel)... het zijn allemaal varianten op veel bespeelde thema's. Maar waarschijnlijk is dat nodig om het 'Volksempfin- den' in te slijpen. De geëmail leerde grillige grijparmen van Mariann Shields of een kit scherige Fountain of love van Hans La IJey spelen dan meer in op de jonste neiging tot neo- barok. Binnen in het kasteel staan wat kleinere zaken als maquette voor het Saenre- damproject van Lucien den Arend en hechte kleine monu mentale zaken van o.a. Ilgen, De Gelder, Zandstra en Scho- le. Aardig is ook de mogelijk heid om een cassetterecorder te huren (borgsom 150) waarop de kunstenaars zelf met woord en muziek achter grondinformatie geven over hun geëxposeerde stukken. Beeldenoogst In een duidelijk niet door een of andere ministerie onder houden kasteeltuin is één van de spannendste exposities uit deze serie te zien. Onder het motto 'De Amerongse Oogst' hebben ruim dertig kunste naars hun objecten (meestal ter plaatse) gemaakt in het feodaal-calvinistische dorp Amerongen, aan de Utrechtse Heuvelrug. Kunstenaars rea geerden op de interessante bostuin rond het strakke 17e eeuwse kasteel en op de omlig gende landerijen. Boeren werkten positief mee, maar de autochtone bevolking rea geerde aanvankelijk nog agressiever dan de koeien die hun, uit ijzer en canvas in een weiland opgebouwde,'colega's' (door Judith Groeneweg) let terlijk onderuit haalden. nagenoeg alle naambordjes zijn verdwenen. Imposant is het scherm van dor hout waarvoor een soort wandel gang in als bomen geplaatste stukken natuursteen. Langs de rand van de vijver liggen als twee gestroomlijnde vin vissen enorme driehoekige platen aluminium te glanzen in het water. Op een lichte glooiing houdt een forse steen met een gat erin als een vuist een bundel lange betonijzers gevangen, die bevallig mee buigen met de ondergrond. Een andere blikvanger met grote esthetische kwaliteiten is een compositie van vier kante licht gebogen geroeste staalplaten, die als de bladen van een boek uiteen waaieren. Al met al een genoegen om hier rond te wandelen. Beeldhouwerskring In Baarn bouwt de steeds ac tieve Nederlandse kring van Beeldhouwers aan een traditie in een deel van het prachtige, door het ministerie van land bouw onderhouden, 'Engelse' park van kasteel Groeneveld (130 hectare). Liefst 36 leden laten op 'Skulptuur '86' zien wat ze op dit moment denken over 'beeldhouwen'. Daarvan blijken er welgeteld twee uit Brabant (Tine van de Weyer, Tilburg en Henk Emmelkamp, Den Bosch) en geen uit Zee land afkomstig. Ondanks alle 'nieuwe' trends in de richting van het autonome, esthetisch- Deze tentoonstelling is spannend, omdat er een inven tieve inzet valt te proeven' door kunstenaars van oud I jong (er zitten enkele acade-i miestudenten onder). Soml misschien wat gemakkelijk pretentieus, maar veelal me: een ervaren betrokkenheid o; de omgeving. 'Vluchtte' men ïrl Sonsbeek naar binnen, hieriil nog sprake van een werkelijl buitengebeuren. Het kan nog Of je dat zult ervaren bij he: zien van 31 zakken gips Aalders op entree-muurpila-j] ren legde is te betwijfelen. De witte kubusaccenten die Van Dorp tegen de gracht- muur plaatste of de glazentra; van Schweitzer tegen de kas teelomheining spreken eer duidelijke taal. Dallinga zetl een 6 meter hoge duikend, zeeman van stro in de grasze en Emmerzael bouwde vatl riet en glas een fraai tweeling broertje van het kasteel. Ooi het water nodigde. Wagenaa: maakte van natuurlijk mate riaal een mooie waterwissel Ritmeester vervaardigde eer slangachti element dat weet spiegelend dialogeert me twee bogen in het nabije bouw. Berend Hendriks zette e; een autonoom en detoneren: monument neer voor de uitgt-l storven adel. Henk van Be-: nekum markeerde met wik' ijzeren buizen het graf vit een geliefd adelijk paard het bos, waar de plaatselijk: kunstenaar Nic van Os zijt theatertje van narrige 'tuis beelden' mocht neerzette Binnen dit bestek kunnen w| niet meer noemen. Maar zelf oogsten met de mooi veijj zorgde catalogus in de hand. Waar en wanneer ARNHEM: Sonsbeekpark lijks open van 10-19 uur. Geme temuseum dagelijks van 10 (zo 11: 17 uur. Toegang 7,50 (kinder, onder 8 jaar gratis). Catalog: 55,-. Tot en met 14 september EERSEL: De Hoge Hees, Steensel en Eersel. Open vij woensdag tot en met zondag vii 11-18 uur. Toegang gratis. Cata gus 10,- Tot en met 24 augustus HILLEGERSBERG: Piaswijs park, C.N.A.Looslaan 23, Rotte dam. Open: dagelijks van lOj uur. Toegang: 2,75 volwassene en 1,75 kinderen.Catalogus lij Tot 31 augustus. DORDRECHT: Landgoed Do wijk; Achterweg. Open: woer zaterdag en zondag van 12-18 ml Toegang gratis. Catalogus ltj Tot 31 augustus. TILBURG: Tuin bij de hoi school, Hogeschoollaan 235. Op altijd. Tot31 augustus. BAARN: Kasteel Groene» Open: dinsdag, woensdag en dag 10-17 uur; zaterdag en zoni 12-17 uur. Maandag en dondert gesloten. Toegang gratis. Cat gus 5,-. Tot 20 oktober. AMERONGENKasteel Amen gen. Open: dinsdag tot en met 2 dag 10 (zo 13)—17 uur. Tor::-' 2,50. Catalogus 25,-. Tot 9 ok| ber. Vanavond gaat het om men sen die opgegroeid zijn als I oudste kind in een gezin. De voor- en de nadelen van deze positie worden uit de doeken gedaan door Ria Beckers, PPR-fractieleider in de Tweede Kamer, bis schop Ernst van Breda, diri gent Edo de Waart, een Su rinaamse moeder met haar dochter en enkele kinderen van een jaar of tien. Veel leed bij de oudste kinderen, want die moeten alle vrijhe den bij hun ouders bevech ten, terwijl jongere broers of zusjes wat dat betreft in een gespreid bedje komen. An derzijds hoeft de oudste na tuurlijk nooit kleren af te dragen. 20.10 Groei In het Engelse tv-spel van Peter Smith (regie) worden de problemen behandeld van mensen die met een groeistoornis zijn behept. Mensen kunnen daardoor te lang uitschieten, maar nog meer hinder ondervinden de mensen die te klein blijven. In de film gaat een ouder paar met een dochtertje dat ernstige groeistoornissen vertoont, op bezoek bij een vriend die een boek wil schrijven over de problemen die een en ander met zich meebrengt. Tijdens het be zoek wordt niet alleen ge sproken over de medische en praktische kanten, maar ook over de psychische druk die door het ziekteproces wordt veroorzaakt. 20 4111 Valslrikte iu'4u I middernacht Doris Day speelt de belang rijkste rol in de Ameri kaanse thriller Midnight Lace, door de BRT gebracht onder de titel 'Valstrik te middernacht'. De film is ge baseerd op het toneelstuk Mathilda shouted fire' van Janet Green en werd gere gisseerd door David Miller. Het verhaal gaat over Kit Nite-creepers van Marianne Shields in Baarn.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 16