Top Gemenebest bespreekt sancties Zuid- Afrika Het sprookje van Kalkar is bijna uit Machtsverschuiving na verkjezingen Maleisië verwacht Kwestie Zuid-Afrika een beproeving voor Gemenebest Nederland ziet bui nog niet hangen GEEN BI DESTEMCO Offer ■ZATERDAG 2 AUGUSTUS 1986 T5 PAGINA 2 ACHTERGROND DEELSTAATREGERING SPEELT ZWARTE PIET DOOR NAAR BONN ZATERDAG 2 AUG DEN HAAG - Na di binet-Lubbers II be van het regeerakk- CDA en VVD steur verkort. De Maleisische premier Dr. Mahatmir Mohamad NIEMAND twijfelt er aan dat de multiraciale coalitie van de Maleisi sche remier Mahatmir Mohamad de parle mentsverkiezingen aan staande zondag gaat winnen. Maar de parlementaire meerderheid van de coalitie kan als gevolg van de econo mische en politieke proble men zodanig kleiner worden dat zijn eigen politieke toe komst op het spel komt te staan. „De regering heeft een tweederde meerderheid no dig om het land effectief te kunnen regeren", aldus Ma hatmir. En in een oproep aan de zeven miljoen kiezers om extremisme, fanatisme en racisme verre van zich te houden, presenteert zijn coa litie zich als 'de verdediger van het volk' en brandmerkt de het oppositiefront onder leiding van de fundamenta listische islamitische partij PAS als een 'onheilige unie'. De premier schreef op 18 juli vervroegde parlements verkiezingen uit, een jaar voordat zijn ambtstermijn van vijf jaar afloopt. Hij is zelf vol vertrouwen dat het 13 partijen tellende Nationale Front zijn tweederde meer derheid zal behouden die de regering het recht geeft de grondwet te wijzigen. Als het front die meerderheid ver liest, komt Mahatmir waar schijnlijk onder druk te staan om af te treden als pre mier en als leider van zijn eigen partij, de Verenigde Maleisische Nationale Orga nisatie (UMNO), die de coali tie domineert. De Maleisiërs zijn sinds hun land in 1957 onafhanke lijk werd zes keer naar de stembus geweest. Slechts eenmaal won het Nationale Front, waarvan Maleisische, Chinese en Indische partijen deel uitmaken, minder dan tweederde van de parle mentszetels. Politieke waar nemers voorzien nu echter een mogelijke herhaling van de verkiezingen van 1969, toen de oppositie de krachten bundelde en 70 van de toen malige 144 zetels in de wacht sleepte. De uitslag leidde tot bloe dige rassenrellen die een week duurden en waarbij honderden doden vielen, en tot een algeheel verbod op openbare politieke bijeen komsten dat nog steeds van kracht is. De overwegend Chinese linkse Democratische Actie Partij (DAP) wees een uitno diging om zich aan te sluiten bij de oppositionele PAS af omdat de PAS streeft naar de vorming van een islamitische staat. Tijdens de verkiezingen in 1982 haalde Mahatmir met 85 procent of 135 van de 154 ze tels een verpletterende over winning, met de belofte van een fatsoenlijke, efficiënte en betrouwbare regering. Maar dat aanzien heeft inmiddels een flinke deuk opgelopen als gevolg van een miljarden schandaal waarbij de staats bank Boemipoetra is betrok ken, beschuldigingen over wijdverspreide corruptie en de ineenstoritng van de koer sen op de beurzen van Koeala Loempoer en Singapore. De voordurende economi sche crisis, verergerd door een daling van de prijzen van palmolie, rubber en tin met 30 procent en een daling van de inkomsten van de olie-ex port met 50 procent, zaait twijfel over het financieel - economische regeringsbeleid. De Maleisiërs, die de afgelo pen tien jaar gewend zijn aan een jaarlijkse economische groei van gemiddeld zes pro cent, voelen het nu ook in hun beurs en hun aandacht gaat nu meer uit naar de am bitieuze industrialiserings plannen van premier Mahat mir dan naar het recente bankschandaal. De coalitie kampt boven dien met verdeeldheid in haar gelederen. Mahatmir kreeg in februari een 'ern stige tegenslag te verwerken toen vice-premier Moesa Ha- tim uit de regering trad, als eerste stap naar het verkrij gen van het partij leiderschap en te zijner tijd het premier schap. Een slecht verkie zingsresultaat kan Moesa in de kaart spelen en hem de steun bezorgen van UMNO- leden die misnoegd zijn om dat ze niet kandidaat zijn ge steld en niet behoren tot de kleine kring van adviseurs van premier Mahatmir. De meeste aanhangers van de fundamentalistische par tij, de PAS, wonen op het conservatieve platteland en het is mogelijk dat zij in een van de 13 deelstaatparle ment, waarvoor ook verkie zingen worden gehouden, de meerderheid verkrijgt, naast een handjevol zetels in het federale parlement. Premier Mahatmir gokt er evenwel op dat de Maleisiërs de proble men zullen vergeten en zul len stemmen voor het huidige systeem. Zijn partij heeft het spook beeld van de rellen van 1969 weer opgeroepen als waart- schuwing voor de kiezers wat er kan gebeuren als zij het Nationale Front afwijzen als beschermer van het gehele Maleisische volk. (upd Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M, Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. A. Theunissen en H. Vermeulen -acijunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452. Sportredactie 076-236236. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326 (alléén abonnementen). Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28. 01608-21550. Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, «01140-13751 Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, «01620-54957. Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal, Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen, bij vooruitbetaling te voldoen: 23,60 per maand; f 68,05 per kwartaal of f 264,45 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand, 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 5% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447 NCB rek 230301584 - Rabo rek. 101053738. SANCTIES tegen Zuid- Af rika zijn misschien de laatste kans om een tra gedie af te wenden die zou kunnen uitmonden in het ergste boedbad sinds de Tweede We reldoorlog. De vraag is niet of derge lijke maatregelen Pretoria zullen dwingen tot verande ring; nu al betekent de afwe zigheid van sancties en Pre toria's overtuiging dat ze ook niet gevreesd hoeven te wor den een rem op het verande ringsproces. De ondubbelzinnige con clusie van de groep 'Wijze Mannen' van het Gemene best ligt aanstaande zondag op tafel bij de opening van de minitop van het Gemenebest in Londen. De 'Wijze Man nen' (Eminent Persons Group), die in opdracht van het Gemenebest een ver geefse poging ondernamen om een onderhandelingspro ces in Zuid-Afrika op gang te brengen, hebben hun bevin dingen in heldere taal op schrift gesteld. Er bestaat op het ogenblik geen vooruitzicht dat de Zuidafrikaanse regering be reid is een dialoog aan te gaan met erkende zwarte lei ders over de vorming van een representatieve regering op niet-raciale basis. Pretoria is niet bereid tot ontmanteling van de apartheid. De waar heid is dat de Zuidafrikaanse regering gelooft dat ze de si tuatie voor onbeperkte tijd met geweld onder controle kan houden. Als de zwarte leiders in Zuid-Afrika tot de overtui ging komen dat de interna tionale gemeenschap nooit voldoende effectieve druk zal willen uitoefenen op Preto ria, blijft hen slechts een op tie over: het gebruik van steeds meer geweld. De spi raal van geweld en tegenge weld dreigt uit te monden in een onomkeerbaar proces, een uitputtingsslag, waarin de verliezen aan mensenle vens mogelijk in de miljoe nen zullen lopen. Tot die conclusies zijn de 'Wijze Mannen' gekomen na verscheidene bezoeken aan Zuid-Afrika en de buurlan den, waar ze een lange reeks gesprekken voerden met een breed scala van gespreks partners: de Zuidafrikaanse regering, het bedrijfsleven, vakbonden, kerkelijk leiders, Nelson Mandela en andere ANC-leiders, anti-apart heidsgroeperingen als het Verenigd Democratisch Front en AZAPO en de staatshoofden van de front lij nsta ten. Hun bevindingen werden SAMEN dansen zal er dit weekeinde niet inzitten tij dens de mini-top van het Gemenebest in Londen. De Britse premier Margaret Thatcher blijft sancties tegen Zuid-Afrika afwijzen. De Zambiaanse president Ka- oenda is een groot voorstander van economische straf maatregelen tegen het apartheidsbewind. Er zal dus een hard robbertje' gevochten worden tussen voor- en tegen standers. - FOTO AP EEN afgezant van de Canadese premier Brian Mulroney heeft verklaard dat het rampzalig zou zijn voor het voortbe staan van het Gemenebest als Groot-Brittannië blijft wei geren economische sancties tegen Zuid-Afrika af te kondi gen tijdens de vergadering van zeven staatshoofden van het Gemenebest die het komend weekeinde gehouden wordt. Na overleg met verschillende Afrikaanse en Aziatische staatshoofden liet Bernard Wood tijdens een persconfe rentie weten dat het 'altijd mogelijk is' dat het Gemenebest als organisatie uiteen valt als Groot-Brittannië in zijn standpunt blijft volharden. Premier Mulroney zal, zo wordt verwacht, tijdens de ko mende vergadering van de zeven Gemenebest staatshoof den een bemiddelende rol gaan vervullen. Hij heeft al laten weten dat Canada zonodig alleen tot sancties over zal gaan als er geen gezamenlijke acties van de Gemenebest landen uit de bus komen. Naast Groot-Brittannië en Ca nada zullen ook Australië, India, Zimbabwe. Zambia en de Bahama Eilanden bij deze vergadering vertegenwoordigd zijn. Premier Margaret Thatcher is als enige van deze zeven leiders gekant tegen vergaande sancties tegen Zuid-Afri ka. Zij beweert dat sancties geen effect op het politieke be leid van Pretoria zullen hebben en bovendien schadelijk zijn voor de Britse economie omdat de economische ban den met het land uitermate belangrijk zijn. Onlangs heeft president Kenneth Kaoenda van Zambia gedreigd dat zijn land uit het Gemenebest zal stappen als de Britse regering haar standpunt handhaaft. Om dezelfde reden heeft meer dan de helft van het oorspronkelijke aan tal deelnemende landen aan de Gemenebestspelen beslo ten deze spelen te boycotten. Volgens diplomaten zal Groot-Brittannië 'op zijn minst' akkoord moeten gaan met het opschorten van alle lan dingsrechten van de Zuidafrikaanse vliegtuigmaatschappij of een verbod op de invoer van Zuidafrikaanse landbouw- produkten of met beide maatregelen. deze week nog eens onder streept door de pijnlijke er varingen van de Britse mi nister van Buitenlandse Za ken Sir Geoffrey Howe, die door de Europese Gemeen schap met een soortgelijke missie op pad werd gestuurd. Niet de dialoog en onderhan delingen, maar 'kragdadig- heid' is momenteel het wachtwoord in Pretoria. President Pieter Botha liet onomwonden weten dat zijn regering zonodig zowel de eigen zwarte bevolking als de rest van de wereld zal trotse ren en vastbesloten is haar eigen weg te gaan. Na de 'Wijze Mannen' keerde ook Howe met lege handen terug uit Pretoria. De 'Wijze Mannen' zijn naar Zuid-Afrika gestuurd door de staatshoofden en re geringsleiders van het Ge menebest, die vorig jaar ok tober tijdens hun tweejaar lijkse top in Nassau, op de Bahama's, als gevolg van hardnekkig Brits verzet geen overeenstemming konden bereiken over een gemeen schappelijk sanctiepakket te gen Zuid-Afrika. Afgesproken werd dat de presidenten of premiers van Zambia, Zimbabwe, Austra lië, de Bahama-eilanden, Ca nada, India en Groot-Brit tannië in augustus in Londen bijeen zouden komen om de bevindingen van de missie te bespreken. Hun minitop duurt van 3 tot 5 augustus. De 'Wijze Mannen' togen naar Zuid-Afrika met onge veer hetzelfde eisenpakket dat de Europese top later in Den Haag formuleerde: on middellijke en onvoorwaar delijke vrijlating van Nelson Mandela en andere politieke gevangenen; opheffing van het verbod op het African National Congress en andere politieke partijen; een duide lijke verklaring van de Zuid afrikaanse regering dat de apartheid wordt afgeschaft; opheffing van de noodtoe stand; en het op gang bren gen van een dialoog, gericht op de vorming van een repre sentatieve regering op niet- raciale basis. De noodtoestand van vorig jaar werd begin dit jaar op geheven, maar is inmiddels vervangen door een veel ver der strekkende, nieuwe noodtoestand. Op geen van de genoemde punten signa leerde de Groep enige voor uitgang. Er was integendeel sprake van een verharding van Pretoria's opstelling: de regering leek bewust te kie zen voor een koers die realis tische onderhandelingen uit sluit. Op verscheidene plaatsen in het rapport van de Geme nebest-missie gloort hoop op de mogelijkheid van een vreedzame oplossing. In zeer brede kring in Zuid-Afrika, zo constateert de Groep, leeft het verlangen naar een rege ling door onderhandelingen, langs geweldloze weg. „Geen serieuze persoon die we heb ben ontmoet was geïnteres seerd in een strijd tot het ein de; allen waren voorstander van onderhandelingen en vreedzame oplossingen". Het ANC in Loesaka nam een afwachtende houding aan, maar zag de voorstellen van de Groep als een bruik baar uitgangspunt voor het begin van een onderhande lingsproces. Dat onderhande lingsconcept hield in dat de Zuidafrikaanse regering zich zou verplichten tot ontman teling van apartheid en ras sendiscriminatie en tot on derhandelingen over machtsdeling met alle Zuid afrikanen. De regering zou het leger moeten terugtrekken uit de zwarte wijken, vrijheid van vergadering moeten toe staan, gevangenhouding zon der proces beëindigen, Nel son Mandela en andere poli tieke gevangenen vrijlaten en het verbod op het ANC en het Panafricanist Congress moeten opheffen. Het ANC en anderen zouden zich'be reid moeten verklaren tot onderhandelingen en op schorting van het geweld ge durende de onderhandelin gen. Op die basis leek ook de Zuidafrikaanse regering be reid tot voortzetting van de gesprekken met de 'Wijze Mannen'. Maar toen de Groep in mei terugkeerde voor een nieuwe gespreks ronde leek de positie van de Zuidafrikaanse ministers verhard. Waar minister Roe lof Botha aanvankelijk had gesproken over 'opschorting' van het geweld door het ANC, werd nu opnieuw de eis gesteld dat het ANC voor eens en altijd zou afzien van geweld. Dat achtte de Groep onredelijk, omdat de rege ring dan onderhandelingen eindeloos zou kunnen rekken. En Pretoria hamerde met hernieuwde nadruk op het gewelddadige karakter van het ANC, dat overheerst zou worden door communisten. Nooit en te nimmer zou de regering een communistische machtsovername toelaten, zo kreeg de Groep te horen. Op de dag dat de Groep een nieuwe ontmoeting had met Zuidafrikaanse minis ters voerde het Zuidafri kaanse leger aanvallen uit op drie Gemenebest-leden: Zambia, Zimbabwe en Bots wana. „De waarschuwingen van al die organisaties en perso nen die ons gemaand hadden niet te vertrouwen op het woord van de Zuidafri kaanse regering leken daar door bewaarheid. Het was overduidelijk dat deze aan vallen waren voorbereid ter wijl de regering met de Groep sprak over onderhan delingen en vreedzame op lossingen". Op 6 juni rapporteerden de 'Wijze Mannen" aan hun op drachtgevers van het Geme nebest hun 'schoorvoetend maar ondubbelzinnig oordeel dat verdere besprekingen on der de huidige omstandighe den tot niets zullen leiden'. Nu minister Howe in het voetspoor van zijn Gemene best-voorgangers met de zelfde boodschap naar Lon den is teruggekeerd lijkt al leen de weg naar sancyies nog open te liggen. <anp> Door Rink Drost DE SNELLE Kweek reactor Kalkar: een wonder van technisch kunnen, zij het ten koste van een investering van meer dan zeven miljard gulden. Wanneer de reactor in be drijf is, produceert hij meer brandstof dan hij verbruikt. Die brandstof kan dan weer worden gebruikt in 'gewone* kerncentrales. In tijden van schaarste of ontoegankelijk heid van de natuurlijke brandstof uranium is zo'n kweekreactor, technisch ge zien, dè verzekering van stroomvoorziening op de lange termijn. Het lijkt wel een sprookje, van een toverdoosje dat nooit leeg raakt. Maar het sprookje is bijna uit. En voor de inves teerders lijkt het verhaal he lemaal niet gelukkig af te lo pen. De kans is groot dat de snelle kweekreactor van Kalkar, waarin ook de Ne derlandse en Belgische stroomproducenten een lieve cent hebben gestoken, zich zelf tot museum heeft ge kweekt voordat hij in ge bruik kan worden genomen. Kalkar, vlak bij de Neder landse grens aan de oever van de Rijn, ligt in de Duitse deelstaat Noordrij n-Westfa- len. Die deelstaat heeft een socialistische meerderheids regering en de regeringspar tij SPD gelooft sinds het reactorongeluk in Tsjernobyl in de Sovjet-Unie niet meer in het heil van kernenergie. Officieel heeft de partij be sloten, op termijn uit de kernenergie te stappen en in ieder geval geen nieuwe in stallaties voor de opwekking van kernenergie meer te la ten bouwen - als ze tenmin ste in Bonn voor de hele Bondsrepubliek aan de rege ring komt. De Atoomwet moet dan in die zin worden gewijzigd. Kalkar is natuurlijk - ook in de visie van de SPD - niet een echt nieuwe kerncentra le. Eigenlijk had de snelle kweekreactor al jaren in be drijf moeten zijn, maar ver tragingen in het bouw schema en vooral kosten- overschrijdingen hebben de ingebruikneming flink opge schoven. En nu het dan ein delijk zo ver is dat alles tech nisch gezien alleen maar wacht op het inbrengen van DE omstreden snelle kweekreactor Kalkar is de tijdens de afgelopen dertien jaren van de bouwperiode regelma tig het mikpunt van internationale demonstraties ge weest. - FOTO ANP de brandstofstaven, haalt de Noordrijn-Westfaalse rege ring, in de persoon van mi nister prof. dr. Reimut Jo- chimsen (Economische Za ken), een fikse streep door de rekening van de eigenaren en exploitanten van de kweek reactor. Hij weigert de laat ste 'Gesamtgenehmigung' of wel algehële goedkeuring voor de ingebruikneming af te geven. „Pure politiek, veraf staand van iedere realiteits zin", is het verwijt van de christelijke partijen CDU en CSU aan het adres van Jo- chimsen. In een bijtend com mentaar verdedigde de Frankfurter Allgemeine het standpunt van de grootste landelijke regeringspartijen en hun volksvertegenwoor digers: „Wat denkt de Noord rijn-Westfaalse minister van Economische Zaken profes sor Reimut Jochimsen van de burgers van zijn land, die zelfstandig kunnen denken, nog allemaal te mogen aan doen? In een pijnlijk aan doenlijke vlaag van opwin ding had Jochimsen kort ge leden eerst een voorval in de thorium-hogetemperatuur- reactor van Hamm-Uentrop, dat dan later ook ambtelijk als een alledaags ongelukje werd afgedaan, opgeblazen tot een staatsactie. Nu weet hij de openbaar heid weer met een nieuwe actie bezig te houden: tot verrassing van allen die er mee te maken hebben ver klaarde hij, dat nu niet meer aan de voorwaarden wordt voldaan voor het afgeven van een algemene vergun ning voor de natriumge- koelde snelle kweekreactor in Kalkar. Jochimsen denkt het niet te kunnen verant woorden, dat zijn ministerie als goedkeuringsinstantie volgens de Atoomwet ver dere gedeeltelijke vergun ningen afgeeft. De regering van Noord- rij n-Westfalen, en in het bij zonder minister Jochimsen, zijn het met die zienswijze allerminst eens. Zelfs politici van rechtse partijen geven ronduit toe, dat Jochimsens argumenten waarachtig niet alleen praatjes zijn om poli tieke winst voor de SPD in de wacht te slepen. Veeleer wordt duidelijk, dat tot nu toe veel te gemakkelijk ge loof is gehecht aan de bewe ringen van de mensen uit de praktijk van de kernenergie. De praktijk zelf heeft aange toond dat de kritiek op de bouw van de snelle kweek reactor toch niet zo loos was. Naarmate de bouw van de kweekreactor vorderde werd duidelijk, dat in de techniek wel degelijk kèn gebeuren wat niet mag gebeuren. Me nige vergunning hebben de bouwers en directie van de snelle kweekreactor verwor ven na gerechtelijke proce dures. Bijvoorbeeld die voor de koeling. Voor de recht bank van Düsseldorf ver klaarden de bouwers, de di rectie en hun deskundigen twee jaar geleden, dat het DE NEDERLANDSE elektriciteitsbedrijven hebben geza menlijk een aandeel van 1,1 miljard gulden in de ruim 7,5 miljard gulden kostende snelle kweekreactor van Kalkar. Ze hebben daarmee ook zeggenschap in de directie. De Nederlandse deelname is bekostigd door de stroom verbruikers, via een procentuele heffing op de elektrici teitsrekeningen. Een aantal stroomverbruikers heeft des tijds geweigerd de Kalkar-heffing te betalen. Na enkele rechtszaken is voor hen de mogelijkheid geschapen de Kalkar-heffing ten goede te doen komen aan een fonds waaruit onderzoek naar alternatieve energiebronnen kan worden bekostigd. Toen de stichtingskosten van de kweekreactor de pan uitrezen, hebben de Nederlandse elektriciteitsproducenten en ook de Nederlandse regering geweigerd alsnog hun bij drage te vergroten. Zo'n weigering kwam ook uit België, de derde delnemer in het Kalkar-project. België heeft on geveer 700 miljoen gulden in het project geïnvesteerd. Zowel de Nederlandse als de Belgische regering heb ben laten weten, er vooralsnog van uit te gaan dat de snelle kweekreactor in Kalkar wel degelijk in bedrijf zal worden genomen. Een woordvoerder van het ministerie van Economische Zaken in Den Haag heeft verklaard dat pas een officieel bericht uit Bonn over weigering van de definitieve vergunning de situatie zal veranderen. In dat geval mag de Bondsrepubliek zeker met een eis tot schadevergoeding uit zowel Nederland als België reke nen. Of dan de verbruikers hun betaalde heffing alsnog terug krijgen is echter de vraag. uitvallen van de koeling in de kweekreactor uitgesloten mocht worden geacht. De rechters geloofden hen en de vergunning kwam er. Nog geen twee jaar later vie len twee koelaggregaten uit. Uitgesloten hadden experts eveneens, dat olie kon bin nendringen in het hoogradio- actieve primaire systeem van de kernreactor. Het is inmid dels wel gebeurd. Met heel veel nadruk hadden de des kundigen uitgesloten dat het vloeibare natrium dat voor de koeling wordt gebruikt met lucht of water in aanra king zou kunnen komen. Maar dit onmogelijke onge luk is intussen wel degelijk gebeurd en heeft de brand weren van Kalkar, Kleef en Emmerich behoorlijk in de problemen gebracht. Jochimsens ministerie heeft nog meer kritiek op Kalkar. Zo vertonen volgens de goedkeuringsinstantie van zijn ministerie de (in Ne derland vervaardigde) op slagtanks voor vloeibaar na trium ernstige constructie fouten. En experts van Mes- serschmitt-Bölkow-Blöhm hebben vier jaar na dato als nog gelijk gekregen toen ze ernstige kritiek uitoefenden op het projectmanagement dat wordt gevoerd door het Siemens-dochterbedrijf In- teratom. Aanvankelijk was de kritiek afgedaan als broodnijd, maar keuringsbe ambten van het ministerie van economische zaken in Noordrij n-Westfalen hebben nu geconcludeerd dat veel van de kritiek volkomen te recht was. Bijna zes jaar geleden heeft een enquêtecommissie uit de Bondsdag zich bezig gehouden met de kwestie- Kalkar. Ze ging af op twee berekeningen van de Gesell- schaft für Reaktorsicherheit (GRS), over de kans op een grootst denkbaar ongeluk en Van een onzer verslaggever over de beheersbaarheid van zo'n ongeluk. De GRS produ ceerde optimistische cijfers. Die misten echter elke we tenschappelijke basis en wa ren opgesteld naar aanlei ding van een enquête onder zelf uitgekozen experts. De kerncentrale heeft een aantal 'heilige onderdelen' die nooit kapot mogen gaan. Een daarvan is een tralie plaat, die de brandstofstaven in positie moet houden. „Die plaat wordt regelmatig ge controleerd," heette het in de aanvraag van de vergunning. Maar bij de huidige stand van de wetenschap is een technische controle volgens de ambtenaren niet eens mo gelijk. Betekent het 'nee' van Noordrij n-Westfalen nu de finitief het voortijdige einde van de omstreden experi mentele snelle kweekreactor in Kalkar? Dat nog niet. Met haar weigering de slotver gunning voor de centrale als geheel te verlenen heeft de Noordrijn-Westfaalse rege ring de zwarte piet vakkun dig doorgespeeld naar de Bondsregering in Bonn. Die kan de door Noordrijn-West- falen geweigerde vergunning alsnog verlenen. Persoonlijk willen de CSU-minister van onderzoek en wetenschappen, Riesen- huber, en de CDU-minister van milieuzaken Wallmann de kweekreactor wel van start laten gaan. Maar zo ge makkelijk ligt de beslissing nu ook weer niet. Per slot van rekening staan er lande lijke verkiezingen voor de deur en de zaak van de kern energie in West-Duitslano ligt, zeker na de ramp in Tsjernobyl, uiterst gevoelig Mocht de Bondsregering alsnog het sein voor Kalkar op groen zetten, dan heeft de SPD kort voor de verkiezin gen een machtig propagan- dathema in handen. Eer greep uit de argumenten: ge zien de bouwkosten kan Kal kar nimmer stroom leverei tegen een concurrerende prijs; de risico's van deze plutoniumcentrale zijn - et worden zeker alsnog - breee uitgemeten; als experimen teer-object is de centrale ni een bouwtijd van dertier jaar al lang verouderd; in te genstelling tot vroegere ver onderstellingen is natuurlij' uranium nog steeds volop tl koop, tegen prijzen waar di van de brandstof die Kalka levert niet tegenop kan. SITTARD/DEN HAAG - ministerie van (WVC) O' weegt de verkoop van tabi waren in onder meer suj markten, benzinestations kantines te verbieden. Volg een woordvoerder van het nisterie is op die wijze het ken in Nederland terug dringen. f De supermarkten, benz stations en kantines nai vorig jaar tweederde deel de tabaksverkoop (34,1 milj sigaretten) voor hun reken WVC wil het roken bestriji omdat het overtuigd is vai negatieve invloed van het ken op de volksgezondheid. De Stichting Volksgezo Reg Van on De oppositie blijft u het te voeren beleid en kleine bresjes in de af tijen te slaan. Maar L koord zonder averij doe De nieuwe PvdA-leider K wist CDA en WD zo ver krijgen, dat zij instemden r zijn motie, waarin de Ned landse hulp aan de derde v reld uitgezonderd zal blij\ van de bezuinigingsplann De hele Kamer stemde v< die motie. Nederland blijft in elk ge I 1,5% van het netto nation inkomen aan ontwikkelin, samenwerking besteden. C wanneer het erg slecht 2 gaan met onze eigen econor mag daaraan niet getor worden en hoeven de uitgav voor hulp niet afgewogen worden tegenover die voor c fensie, zoals in het regeera koord stond. Ook een motie-Kok, waai in afwijking van het regee akkoord, de mogelij kh« f wordt geopend om als het nancieel beter gaat, de wer nemersverzekeringen (wer loosheidswet, ziektewet) we te verhogen, kreeg steun v. de hele Kamer. Daarmee overigens niet gezegd dat extra ruimte, die bij hoge economische groei dan de 2 2,5 ontstaat, daaraan beste zal worden. De WD geeft da zo maakte Voorhoeve duid lijk, voorkeur aan verlagii van de premielast. Eensgezind was de Kam ook over het voorstel van V< der Vlies (SGP) de regering vragen een notitie te schrijve over de ethische kanten vs medische technologie (b kunstmatige bevruchting, 01 derzoek naar mogelijke erfi lij kheids-manipulatie). E kleine rechtse partijen wille dat de regering in die zake met wetgeving normerer gaat optreden. De motie kree echter om andere redene steun van D66 en WD, d juist vinden dat de overheid i dergelijke ethische kwesties terughoudend mogelijk mo zijn. Aan het slot van het deb; typeerde Wim Kok het kabi net-Lubbers II als 'het kabim DIE ARME minister Howe. Do< boodschap waarin hij zelf niet hij in Zuid-Afrika van het nu overtuigen. Het onvermijdelijk rijkste zwarte leiders in Zuid-/ nister van Buitenlandse Zaken tha liet Howe hooghartig wetei pistool op de borst'. Gedesillusioneerd keerde H op pijnlijke wijze aan werd her cher net zo onverzettelijk kan cher sprak zich opnieuw uit t strafmaatregelen en het Britse heid achter haar. Met het mislukken van de vr matiek van de economische spoor geraakt. Weliswaar hebl reid verklaard om zonder En boycot over te gaan, maar di gende intentieverklaring. Effe stuk minder vlot verlopen. Nu is het ook niet zo dat het zich in een simpel voor of teg< belangrijkste economische m landen tot bijna het midden voor een deel economisch afl apartheid af te schaffen. Dit g Het is dan ook niet verwonderli zich uitspreken tegen het regir met één land zich verplicht tot i Dat zou betekenen dat mert vorm van zelfkastijding die mi landen die zelf het hoofd ampei vendien zou het geen of weinig westerse wereld is het enige v t"t. Dat zou echter betekenen Jn eigen vlees moet snijden. 1 terse landen (Engeland en de V 'angen in Zuid-Afrika. Maar in t apartheid mag van landen die teem zijn, wel een offer gevraac

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 2