rïïi DTtl ïM De reus Sjaan en Zuster Klivia zijn nog springlevend HETTY BLOK Drie grote fotografen keken naar mensen een theaterrecensent(e) HOE IS HET EIGENLIJK MET. HISTORISCHE ZATERDAG 2 AUGUSTUS 1986 Ambitieus kTERDAG 2 AUGUSTUS Verschillen Verbeelding EXPOSITIE IN DE BEYERD IN BREDA Flinke erfenis voor Liza Minm 1 dm bone Zaligheid Nachtegalen Gedichten u r TIM Door Jan Koesen AMSTERDAM - Hetty Blok heeft net een was droger gekocht, de eer ste van haar leven. Ner veus dribbelt ze van huiskamer naar badka mer. „Hoor eens wat een beeldig geluid! Dit had ik nog niet vernomen." Zet koffie, schenkt in, veert overeind als van uit de verte iets gaat zoemen. „Hij leeft nog, hij leeft nog! Zeg, zou alles verschroeien?" Het interview mag begin nen. Hetty Blok schiep twee creaties in haar artiestenleven waardoor ze eeuwig voort zal leven: Sjaan van de Familie Doorsnee ('Met Willem naar de film,' 'Will you have a cup of tea?') en Zuster Klivia ('Niet met de deuren slaan, ja zuster, nee zuster.'). Geestelijke moe der: de even onsterfelijke An nie M.G.Schmidt. Een gesprek met haar vergt melancholie, een minzame koelheid en enig geduld. Want ze heeft de motoriek van een voetzoeker, de rust van een gillende keukenmeid. Staat op, stuift weg, vervalt in poëzie, wordt plots zakelijk en staat vervolgens ineens op om de laatste gang van een over buurvrouw mee te maken die deze week dit Aardse decor voorgoed heeft verlaten. Hetty Blok. Zoals Mien Dobbelsteen het lawaaierige hart van 'Zeg 'ns AAA' is, zo zorgde Hetty decennia terug voor stille straten, afgezegde vergaderingen, als zij met an dere grootheden van de radio de alledaagse, maar iedereen bekorende gebeurtenissen van de Familie Doorsnee ten ge hore bracht. Families schaar den zich rond het kastje van waar de stemmen klonken van Sophie Stein, Lia Dorana, Kees Brusse, Cees Laseur, Jo Fischer jr. en natuurlijk Hetty Blok, waarbij Wim lbo de scè nes aan elkaar praatten met zijn keurige chocolade-stem. Dat waren dagen, een radio die meer wervingskracht voor het gezin uitstraalde dan de hele Kerk van Rome. En de jaren vergleden en de televisie brak aan. Uit Annie Schmidts brein kwam een nieuwe mini-wereld: het pen sion van Zuster Klivia, de Boze Buurman Dick Swidde, Leen Jongewaard ('Mijn opa, mijn opa, mijn opa, in heel Europa is er niemand zoals hij') met gasten waaronder Wim Sonneveld die vanuit een rijtuigje naar Vinkeveen sa men met die andere opa als maar keek 'naar de kont, van het paard' En weer werd de natie verenigd, weer voltrok zich het wonder van de Door- snee's. Wat een kinderpro gramma heette te zijn, lonkte ook naar pa en ma, verleidde ook de manager, de steenhou wer en de reclasseringsambte- naar. Rond Zuster Klivia stond de kosmos stil. Daar zit ze eindelijk, op haar bank, in Amsterdam Zuid, ze spitst de handen, kijkt me vol vertrouwen aan. Ik open mijn mond, wil iets vra gen, maar ze begint al. Hetty Blok is ambitieus. Ze speelde met de groten van die tijd, Fien de la Mar en Cruys Voorberg, Grand Guignol, griezelstukken, vertaald uit het Engels, die minder bloede rig waren dan de oorspronke lijke Franse die ze ieder jaar gingen zien in een oud kerkje in Parijs dat nu niet meer be- Door Henk Eg bers DE WERKELIJKHEID is zo als je hem ziet. De eerste lens van de fotograaf is zijn eigen oog. Dat is mogelijk via een open deur binnenkomen, maar de drie befaamde fotografen, waarvan tot en met 17 augus tus in de Beyerd in Breda een uitvoerig overzicht gegeven wordt, demonstreren een ar tistiek geladen individualis me. Het werk van Robert Ca- pa, Bill Brandt em Ralph Gib son - een unieke expositie - is, onderweg van Duitsland naar Amerika, in Nederland alleen te zien in De Beyerd. Capa is ongetwijfeld de be kendste door zijn werk als oorlogsfotograaf. Hij noemde zichzelf 'journalist' en niet 'fo tograaf'. Zijn foto's onder scheiden zich dan ook van de beide andere exposanten door actie en dramatiek. Hij zat er, wat je noemt, bovenop. Niet op de actie, maar op de mens in „Er is een parallel tussen rock en politiek: ze huldigen beide het zwart-wit denken Joe Jackson, rockzanger Door Hans Rooseboc HET turbulente leven van de Ri ter de Grote (1672-1725) doet nog aan het beruchte boek 'Garganti van de 16-eeuwse Franse schrijv: Net als in dat oude meesterwe in het leven van de tsaar in gig: gen: lachwekkende overdrijving: en zwelgpartijen, bloedige avon' dige reisgezelschappen, godslasi seksuele uitspattingen en moor: aan ons voorbij. De tsaar zelf: een reus van tw zeventiende reeds op de troon. 1 sief, zich van niets of niemand de hele dag de wodkafles in de ha onthoofdde hij eigenhandig. Het staat allemaal te lezen ii tsaar van Rusland, een historiscl Frans-Russische schrijver Henri nen 1979, nu vertaald). Rusland was omstreeks het j: strekt barbaars land, waar totale heerste, en waar van enige Euro geen sprake was. Het tsarenrijl gesloten wereld op zichzelf. In de terreur, achterlijkheid en godsvri De kloof tussen Rusland en V onoverbrugbaar. Contacten tusse waren er niet. Slechts éénmaal v heerser is het Westen geweest: toen de Groothertog van Kiev (d: tie die voorafging aan die in het lin) een bezoek bracht aan d: Daarna waren de verbindingen vi De verschillen tussen oost en groter zijn. „Het intellectuele le\ schrijft Henri Troyat over de tijd beheerst door twee reuzen: Nev Op het gebied van de kunst is he de barok (Bach!), terwijl in de lii woedt over de vraag of de moder best in staat moet worden geacht als Homerus en Vergilius te eve hen zou kunnen overtreffen". Peter de Grote had zich ten achterlijke land op te stoten in de ren. De grote voorbeelden in hel nagevolgd te worden, en die taak ter hand. Zijn tweede levenstaak was van zijn rijk: het gehele zuiden noorden van de Zwarte Zee) was i heidense Turken, en het gebied (zeg maar de Baltische landen) Zweedse overheersing. Naar beid: den de Russen de zee niet bereike ken als de Zweden kregen klop, e Peter de grondslag voor de gren: dige Rusland. De meest tot de verbeelding si uit het leven van Peter de Grote is zijn reis naar West-Europa gei zonder naar Nederland. Henri Trc voerig aandacht aan deze trip. De actie of lamgeslagen. Zijn kij ken was politiek geladen door zijn anti-fascistische houding en door zijn gevoel voor wat mensen elkaar en zichzelf aan kunnen doen. Daarbij was hij in staat te kijken als een thea terregisseur. Verleden tijd, want zoals wellicht bekend is déze foto graaf, wiens foto's over de hele wereld bekend werden, in 1954 tijdens zijn werk (voor Life in Indo-China) via een landmijn aan het eind van zijn leven ge komen. In 1937 had hij door de slag van Brunetti, in de Spaanse Burgeroorlog, zijn vrouw verloren. De Hongaar Friedmann die eerst zijn land en daarna Duitsland (Hitier) had verlaten, ging zich in Pa rijs Capa noemen. Na zijn fo towerk tijdens de Spaanse Burgeroorlog en de Japanse invasie in China (samen met de Nederlanders Ivens en Fernhout) verdween hij in 1940 naar de Verenigde Staten in dienst van Life. In 1943 ging hij als fotograaf naar Afrika en Europa in dienst van het Amerikaanse leger. Daarna stichtte hij in Parijs Magnum Photo, met onder meer Henri Cartier-Bresson,waarvan hij later directeur werd. Deze tentoonstelling geeft een bijna chronologisch over zicht van zijn werk. Veel van zijn foto's leveren een her nieuwde kennismaking op, maar het is vooral het totaal beeld dat de bijzondere kracht van zijn instelling (in dubbel opzicht) als fotograaf accen tueert. Foto's uit de dertiger jaren met bijvoorbeeld intri gerende beelden over een her denking van de slag bij Ver dun en de spaanse burgeroor log vol menselijke dramatiek. De Tweede Wereldoorlog is op deze wijze te volgen in Afrika, Italië Frankrijk en België. Eerder het poetsen van de ge weren dan het gebruik ervan had zijn interesse (wat waren de emoties van de mensen daarbij?). Gênant is bijvoor beeld het beeld van lachende en joelende mensen rond een zogeheten moffenmeid met kind. Hoe dapper waren deze mensen in de oorlog Duits land na '45, Israel, Japan, Pa rijs, Indo-China....historisch gedocumenteerd door een fo tograaf, die antropoloog had kunnen zijn. Intressant zijn ook zijn kun stenaarsportretten; ook in re latie met die van Bill Brandt. Capa zet hen er neer als 'ge wone mensen', terwijl Brandt mythologiseert. Van Capa zijn er onder meer beelden van Pi casso, Ingrid Bergmann, He mingway, Gary Cooper en Matisse, die bezig is met een grote bamboe-stok een beelte- neis te tekenen voor - als we ons niet vergissen - Corbusiers kerk in Ronchamps. Heel boeiend. De Engelsman Bill Brandt Zuster Klivia en de Door snee zijn voorgoed verdwenen. De banden zijn uitgewist. Slechts de herinnering blijft en er zijn wat lassen over. Zouden die klassiekers nu ge dateerd zijn? vraag ik Hetty Blok die traag het hoofd schudt. „Onlangs heb ik de vier overgebleven liedjes met Lia Dorana bekeken. Lia woont al jaren in Frankrijk, maar wipt regelmatig over. Terwijl de tranen over haar wangen stroomden, riep ze be wogen, 'Waarom is er nu niet meer zoiets goeds en leuks en liefs?"' Vanuit de badkamer klinkt een aandachteisende, vinnige claxon. Hetty is al in de lucht. Ze danst naar achteren. Een minuut verstrijkt. Een diepe zucht, een stem vol peilloos leed. „Mijn was is niet droog." Terug in de kamer kijkt ze me doordringend aan. „Heb ben we het al over mijn boe ken gehad?" Ze legt een subliem geïllus treerd boek op tafel met sprookjes die ze vertaald en bewerkt heeft: 'Het Groene Aapje.' In oktober komt 'Het Sprookjesversierboek' uit. Het is de bedoeling dat de kinde ren de tekeningen aankleden. Opeens is ze rusteloos ge worden. „Hebben we nu niet voldoende voor uw stuk in de krant?" „Ja Zuster." LOS ANGELES (RTR) - De vorige week overleden Ameri kaanse filmregisseur Vincente Minnelli heeft het grootste deel van zijn bezittingen na gelaten aan Liza, zijn dochter uit het huwelijk met de film ster Judy Garland. Blijkens het testament krijgt Liza on der meer het huis van haar vader in Beverly Hills ter waarde van een miljoen dol lar. Minnelli's vrouw Lee, wie hij de laatste 16 jaar getrouwd, krijgt 100.000 di Door Hans Rooseboom J. M. A. Biesheuvel is een schrijver die, evenals bij voorbeeld Gerard Reve, al tijd zijn eigen persoon en le ven als belangrijkste ingre diënten voor zijn verhalen kiest. Weliswaar zet Biesheuvel ook zijn rijke en grillige fantasie ongeremd in, maar toch: vanaf zijn debuut In de bovenkooi is hij er luid en duidelijk voor uitgekomen wie hij is en wat hij doet, c.q. heeft gedaan. Zo weet iedereen die wei eens een bundel van Maar ten Biesheuvel heeft gelezen d; S 11 g< e: g< Pi d< h d: De regisseur heeft in zijn jaar geleden opgemaakt: tament wel de wens te k: gegeven dat zij tot haar in het huis kan blijven Voor Minnelli's andere, t&uske en Wiske: Del welgestelde dochter, tiane Miro, rest een van 5.000 dollar. De redactie van De Stem zoekt: luw mimn m HCTTimil ME/ Iff 6frt£/m nan Jnb/st En n/ oc on- iDonPEimo won oen inde motemu rueen 6ebr0cht [m sphee/t 0e 6e- ixm 2jn rum- lnoppcn toe. Sol dolen, het uur is o, lerend femooht, nu i af puf eren en Deze part-time medewerk(st)er zal in het komende tone: seizoen de voorstellingen in de schouwburgen van Oost: hout en Etten-Leur moeten recenseren. Kennis van 1 huidige theaterleven en ervaring in het onmiddellijk! produceren van een korte, afgewogen beschouwing strekken tot aanbeveling. Sollicitaties vóór 18 augustus richten aan de Hoofdredacl WW44.V.VMV4W wi zu auguoiruo Atviimi aan uc iivAuuxcuav. van De Stem, Postbus 3229, 4800 MB Breda. Inlichting: Jul"c W een lm moor 076-236428. ningen en -uitsnijdingen oor in het landschap ol tiële naakten) staan in voor zijn dichterlijke vei ding. Ook hij maakte poi studies in de kunstwerel als van zijn leermeester Ray, Picasso, Casals, Hockney en Bacon lutlie koppen eun hol en moet een iodd Moot tyn Niet nadenken 'tCHTEII a Vt Minnen iet de oelenmfUe •'hielen met lis kruit Deze foto maakte Robert Capa in 1948 in Frankrijk van Pablo Picasso en diens zoon Claude. - foto de beyerd (1904-1984) was veel meer beel dend kunstenaar dan verslag gever. Hij had dan ook, naast zijn werk voor onder meer Picture Post en Harper's Ba zaar, tentoonstellingen in zeer gerenommeerde kunstinstel lingen. Niet zozeer de mens maar het menselijke lichaam als object voor beeldverteke- De Amerikaan Ralph son (1939) heeft ook via ta exposities bekendheid f gen. Bovendien heeft hij wat boeken gemaakt ovc werk. Zijn foto's zijn vee Ier dan van de beide a fotografen. Zijn zwart-v genstellingen hebben clair-obscure- en grafisc rakter. Knap, maar niet meer als je je bijvoorb# pas gehouden foto-exp van Aart Klein in De B herinnert.Capa, Brand Gibson, foto's. De Beyerd da. Open: ma-zo 10 (za 13)- 17 uur. Tot en te augustus. IR DDE. HET ln/1 DRIE MAN va ^ALAR/S PIET HEIN veroverde de zilvervloot, dat willen we nog steeds graag weten. Me nig Spaans schip werd door Hollandse kapers geenterd. De kostbare lading - goud, zilver, sieraden - veran derde in een oogwenk van eigenaar, maar de zakken met cacaobonen werden achteloos overboord gezet. Misschien vindt u het heel normaal dat de zeebonken iets sterkers verkozen boven een dampende kop cacao. Toch was het heel dom om de zakken weg te gooien. lag op tien cacaobonen, slaaf kostte honderd bor De cacao bereikte in het Spaanse hof. In 1 trouwde de dochter van Spaanse koning Philips met Lodewijk XIII en wej ook het Franse hof in de heimen ingewijd. In 16| opende een Fransman winkel in Londen waar vaste chocolade verki Ook te Amsterdam die tijd 'seculatie' g: ken. Over smaak valt echl te twisten. In een boek 1660 te Amsterdam w uitgegeven, wordt de cai namelijk omschreven een drank die eerder schikt is voor varkens voor mensen! De cacao heeft naast va spoed ook tegenslagen kend. Werd de chocolade! 1615 aan het Franse geïntroduceerd, de Zon koning schafte de gewooi| om cacao te schenken audiënties weer af. Redej Te duur! Pas rond prijs zodanig cacao tot een kon uitgroeien. En colade is sindsdien ger voorbehouden aan de lerrijksten. 'Ja zuster, nee zuster' met Carla Lipp, Hetty Blok en Dick (boze buurman Boordevol). - fotoarchief de stem staat. „Ieder seizoen gaven wij, ik zat toen in het gezel schap van Sonneveld, een voorstelling voor de Neder landse Club in Théatre An- toine in Parijs en dan knoop ten we er een week verblijf aan vast om toneelstukken te zien en cabarets te bezoeken, want Parijs was toen het Mekka op theatergebied. Wim zag de grootheid van Marceau, die toen nog een onbeduidend acteur was bij de groep van Jean Louis Barrault." Hetty komt met Cruys Voorbergh in contact en vraagt hem enkele jaren later om met Cor Lemaire en haar een ensemble te vormen, het trio 'Arabesque.' „Cruys kon alles, hij was een duivelskun stenaar. Hij kon prachtig ma cabere oude dames spelen. In een van die Grand Guignol- stukken speelde hij een jaloer se, blinde, oude vrouw die uit nijd Fien de la Mar met haar gezicht in een brandende open haard duwde en voordat het zo ver was, zat hij echt te breien. Je zag die lap per voorstelling langer worden." „Arabesque is het hoogte punt van mijn carrière ge weest. Het was ook mijn idee en ik stelde ook de program ma's voor het grootste deel sa men. Het was mijn ziel en za ligheid. Er waren teksten bij van Heine, Prévert, Carl Sandburg en volkspoëzie in de oorspronkelijke taal, behalve Li Tai Po, die we in een Ne derlandse vertaling deden, Chinees leren voerde wat ver. Nee, geen Brecht, daar had ik niet zo'n affiniteit mee. Dat Verfremdungseffekt trok me niet aan. Je moest een tekst heel onaangedaan brengen. Ik kwak er liever wat warmte bij. Politiek cabaret heeft niet mijn voorkeur en op een paar uitzonderingen na ben ik ook niet zo ondersteboven van mu sicals. Er wordt vaak onna tuurlijk in gesproken en geac teerd en net niet mooi genoeg in gezongen." Over Annie Schmidt: „An nie is zo gecompliceerd. Haar teksten hebben dikwijls een cynische nuchterheid en daar naast is ze heel poëtisch. En dan haar verrukkelijke zelfi ronie." Ze maakt enkele slan gachtige bewegingen. Ik vraag haar of ze een vogelnestje kan maken. „Jazeker, ik ben erg lenig." En ze springt naar het heden, naar 'Stepping Out', het toneelstuk waarin ze dit sei zoen een rol heeft gespeeld met zeven andere actrices en Hans van Willigenburg als enige man, allemaal op de tap- les. En Hetty, dubbel zo oud als de andere ladies, werpt haar benen in de lucht, met evenveel vuur en souplesse. Anderhalf jaar geleden duikt het glorieuze verleden weer op. Vlak voor de opening van een tentoonstelling rond Annie Schmidt wordt Hetty meegedeeld dat de jonge men sen die de middag met zang en Het blijft niet bij die ene keer. Sjaan en Klivia zijn springlevend. „Ook alweer door een toeval heb ik een programma van een uur samengesteld dat be staat uit kinderpoëzie van An nie Schmidt. Daar geef ik nu, samen met Bas Odijk, kofie- concerten mee op zondagmor gen. En dat doe ik met groot behagen. Ik heb voor het merendeel versjes uitgezocht met een dubbele bodem voor volwasse nen. Als je ze na vele jaren weer hoort, besef je pas hoe geniaal dat rijm van Annie was." Haar creaties achtervolgen haar als de bezem en de em mer van de Tovenaarsleerling. „Ik was eens met mijn zoon op vakantie in Marakesj, op uitnodiging van Albert Mol. We zitten op een terras, in vrijetijdskleding, maar Albert en diens vriend Gordon heb ben een djelabba aan, zo'n lan ge, gestreepte Arabische kaf tan met capuchon. Daar komt een zestal Marokkaanse heren in driedelig kostuum aan een tafel naast ons zitten. Een van ons kijkt naar Albert en roept: 'Ik ken u.' Toen zag hij mij en hij roept, 'Suuster Kliiiivia!' Hij bleek een jaar in Neder land gewoond te hebben, waar hij een Twents meisje had le ren kennen dat best met hem Cacao was in die tijd name lijk ongelooflijk veel geld waard, maar dat wisten de kapers niet. Ze wisten niet eens wat ze ermee moesten doen. Die kennis hebben de Spanjaarden namelijk lang geheim gehouden. Zij had den met cacaobonen en de bewerking ervan tot drank of vaste chocolade kennis gemaakt toen ze in 1519 het rijk van de Azteken, het hui dige Mexico, veroverden. De Azteken waardeerden de goddelijke drank bijzonder. Aan het hof werd de cacao geserveerd in gouden be kers. De prijs van een konijn Zuster Klivia en Gerrit. - foto archief de stem - foto archief de stem mee wilde gaan, als hij maar beloofde op zaterdagmiddag met haar naar 'Ja Zuster, nee zuster' te kijken." Ze heeft het imago van de toffe meid, de rauwe bonk met het gouden hart, snibbig, maar toch een schatje. Het etiket be valt haar niet. Jaren duurde het eer ze ernstige gedichten durfde voor te dragen uit angst dat die niet door het pu bliek geaccepteerd zouden worden. dans zouden opluisteren, on verwacht verhinderd zijn. Of zij maar even wil opdraven. Paniek. „Ik had niet eens een begeleider, maar opeens duikt de mij toen nog onbe kende Bas Odijk op. Ik dacht, wat moet ik doen? En ik kwam op de gedachte een potpourri te brengen uit Doorsnee en Ja Zuster, die ik natuurlijk in geen jaren gezongen had. Ik liet de teksten uittikken en verspreiden in de zaal in de hoop dat die mee zou murme len. Nou, als nachtegalen zon gen ze! Iedereen kende de me lodie nog. Hartverwarmend." Hetty Blok nu.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 22