Honderdjarig gevaarlijke stoffen-korps heeft het drukker dan ooit
ALLE 25C
VERV
Beurs blijft
vakantieste
FBI pakt hu
op weg naar
H,
AMSTERDAM:
Grote vlucht
DINSDAG 29 JUL11986
EXTRA
DINSDAG 29 JUL11981
Ruilen
Kritisch
VERBAND MET ACTIVI'
Blazen
Geïnfiltreerd
Honderd jaar geleden werd door het
Korps Controleurs Gevaarlijke Stoffen
begonnen met paard en wagen en lag het
accent op toezicht bij het vervoer, laden
en losen van ontplofbare en ontvlambare
stoffen.
In 1963 kwam er een nieuwe Wet Ge
vaarlijke Stoffen omdat het aantal soor
ten gevaarlijke stoffen in de loop der ja
ren sterk was toegenomen. Met de op
komst van de chemische industrie, heeft
ook het vervoer van gevaarlijke stoffen
een grote vlucht genomen. De auto's die
'de rommel' vervoeren, zijn te herkennen
aan de bekende oranje borden. De code
nummers geven aan wat vervoerd wordt.
In 1986 gaat de meeste aandacht uit naar
het wegvervoer, maar ook naar vervoer
per spoor, te water en door de lucht.
Van de eeuw die het korps te land, ter
zee en in de lucht controleert, draait Pe-
verelli twintig jaar mee. Hij komt oor
spronkelijk uit Den Haag en is als con
troleur begonnen in Rotterdam, maar
doet al sinds 1968, toen de huidige rege
ling van kracht is geworden, district 4 of
wel het zuiden. Midden- en West-Bra
bant is zijn gebied. Door zijn ervaringen
in dit grensgebied weet hij dat de 'bui
tenlandse bedrijven er stukken slechter
af komen dan de Nederlandse'. „Neder
land is een transportland met grote be
drijven van naam. Die kunnen het zich
niet veroorloven om te rotzooien".
Daarom gaat Peverelli bij de controle
heel selectief te werk. De grote, zoals
Shell, Esso en Gulf, worden volgens hem
nauwelijks gecontroleerd, omdat derge
lijke bedrijven hun gevaarlijke vervoer
over het algemeen prima geregeld heb
ben. Waar het nog wel eens mis kan
gaan, is bijvoorbeeld bij wagens van klei
nere firma's als genoemde Bezuijen
Transport uit Oudenhoorn: een van de
ongeveer 300 bedrijven die dit jaar een
proces-verbaal aan hun broek krijgen
voor het niet precies naleven van de re
gels. Want het 100-jarige Korps Contro
leurs Gevaarlijke Stoffen is en blijft
ouderwets streng.
BEURSOVERZICHT
AMSTERDAM (ANP) - De Amster
damse effectenbeurs bleef ook maan
dag in vakantiestemming. De alge
mene ANP-CBS-index kon wel wat
stijgen, maar over het algemeen ble
ven de koersverschuivingen uiterst be
perkt. De totale omzet kwam niet ver
der dan bijna f 593 miljoen.
Van de gote fondsen viel Unilever
enigszins op met een geleidelijke stij
ging tot f 484, wat en winst betekende
van f 8. De grote uitgevers waren wat
in reactie, maar ook dit veranderde la
ter. Elsevier stond aan het eind van de
dag nog wel op een verlies van f 3 op f
202, maar VNU kon eenzelfde verlies
later weer wegwerken. Kluwer zag een
verlies van f 1 zelfs omslaan in een
winst van f 2,50 op f 254.
Akzo eindigde f 1,40 beter op f 158,70.
In de financiële sector sloot Stad Rot-
terdamn een rijksdaalder beter op f 124
en Nat. Nederlanden ging hier f 1,20
vooruit naar f 80,60. Goed in de markt
lag verder Stork, die tenslotte f 5 bleek
te zijn opgerukt naar f 315,50. De rest
van de veranderingen haalde vaak de
gulden nog niet. Ook de obligatiemarkt
gaf slechts zeer geringe verschuivin
gen te zien.
Ook op de lokale marlkt zomerde
het. Maandag weas de laatste dag, dat
de fusiepartners Minihouse en Multi
Function afzonderlijk werden verhan
deld. Minihouse ging f 2,30 omhoog
naar f 54,60 en ook Multi Function was
een paar dubbeltjes beter. In trek
bleek ook GTI met een vooruitgang
GEZONDHEIDSZORG
7 Vt
8% antonius
7% antonius
5y< congr.o.l.v.
8% daniel
8M> gasthuis
8V< gasthuis
4V2 gasthuis
4^ gasthuis
7 hooghuys
4
7%
8Vi prot.z.hs
8 prot.z.hs
7% prot.z.hs
aeneas
(oostb.)
(oostb.)
lourdes
de brouwer
(tilburg)
(tilburg)
(tilburg)
(tilburg)
(het)
klokkenberg
liduina
('s-h'bosch)
('s-h'bosch)
('s-h'bosch)
Filip
MANILA (RTR/UPI) -
pen tellende Filippijnse
trouw gezworen aan de
blijk van onderworpen
van president Corazon A
In Manila zwoeren onge
leiding van minister van D<
en opperbevelhebber Fidel
heid aan de 'vrijheids-gro
werd ingevoerd nadat ze ii
president Marcos aan de mai
In heel het land kwamen
troepen bij elkaar om dezelfde
eed te zweren. Ten minste drie
generaals die op 6 juli een mis
lukte poging deden een nieuwe
regering te vormen, namen
ook deel aan de plechtigheden
rond de 'vrijheids-constitutie',
werd vernomen van militaire
functionarissen.
Minister Enrile, die door
Zijn tankwagen is weliswaar leeg,
maar er heeft benzaldehyde (een brand
bare vloeistof) ingezeten en de tank is
niet gereinigd. Daarom dus toch de com
plete controle met bijbehorende papieren
rompslomp: vrachtbrief, gevarenkaart,
keuringsdocument, etcetera. Op de
vrachtbrief moet staan dat het om een
'ledige, ongereinigde tankwagen' gaat.
„Ik heb wel gehoord dat die vrachtbrief
volgend jaar verplicht wordt", heeft Van
der Laan de klok horen luiden. „Die
vrachtbrief is al vanaf 13 juni 1968 ver
plicht", wijst Peverelli hem waar de kle
pel hangt.
Van der Laan is de tweede die vrijdag
middag. Hij heeft zijn zaakjes redelijk
vriendin moet maar zien hoe ze thuis
komt, maar niet in deze truck.
Even later blijkt Bezuijen in het weg
restaurant een collega gevonden te heb
ben die met hem wel van 'autootje' wil
ruilen. „Hij heeft een ADR en we moe
ten naast elkaar lossen", zegt de trans
portbaas, die er ondanks zijn tijd- en
kostenbesparende vondst nog niet vrolij
ker op geworden is. „Het is tegenwoordig
een snipperdag, ATV of ze zijn ziek. De
goeden niet te na gesproken. En dan ko
men er nog vier weken vakantie tussen
door", bromt hij met zijn verworven
prent op zak.
Vain de collega die. de cresol naar huis
moet brengen, controleert Peverelli ook
de papieren. Die chauffeur gaat er se
rieus tegenaan. „Wat zit erin, wat is dat,
is dat giftig, mag je ermee door de tun
nel?", vuurt hij enkele vragen op de con
troleur af. En hij blijkt zelfs het boekje
'Vervoer van chemicaliën' in zijn cabine
te hebben, waarin hij zelf antwoorden op
zijn vragen kan vinden.
Peverelli gaat akkoord met de wisse
ling aan het stuur. „Maar dan moet u wel
uw vriendin in die andere auto meene
men", maant hij Bezuijen. „Ja natuurlijk,
die laat ik echt niet bij hem in de wagen
zitten
Peverelli geeft het zelf toe tegenover
een van zijn slachtoffers die middag. „Ik
ben erg kritisch vandaag misschien", zegt
hij, verontschuldigend wijzend op de
aanwezigheid van 'de krant'. Maar over
het algemeen zijn de controleurs de
kwaadsten niet volgens hem. „Service
verlenen we altijd als het kan. We zijn er
niet voor om het de mensen zwaarder te
maken dan strikt noodzakelijk is".
Maar Peverelli weet op zijn vakgebied
wel precies waar hij over praat. Daarom
delven de chauffeurs die niet voor de
volle honderd procent aan de eisen vol
doen, altijd het onderspit. „Ik word
geacht enig verstand te hebben van che
mie en natuurkunde. Daar is mijn oplei
ding ook op gericht", zegt Peverelli. En
voor een vrachtwagenchauffeur zijn die
terreinen vaak abacadabra. Peverelli
LET Korps Controleurs
Gevaarlijke Stoffen vierde vorige
maand zijn eeuwfeest. Een
internationaal gezien uniek
politiekorps, dat er volgens
commandant W. Modderkolk voor
gezorgd heeft dat Nederland een
van de veiligste landen in de wereld
is op het gebied van vervoer van
explosieve, giftige, brandbare en
radio-actieve stoffen.
Dit is volgens de commandant toe
te schrijven aan de zware eisen die
Nederland aan dit vervoer stelt en
de grote zorgvuldigheid waarmee de
mensen die erbij betrokken zijn,
hun werk doen. Modderkolk
leverde hierbij op de
jubileumbijeenkomst het
cijfermatige bewijs. Bij een in april
gehouden tankwagen-controle-actie
bleek dat slechts 13,3 procent van
de Nederlandse vervoerders niet
aan de strenge, wettelijke
bepalingen voldeden tegen 20,7
procent van de buitenlandse
vervoerders.
In 1984 voerden de 39 controleurs
bijna 40.000 onderzoeken uit in
Nederland. Het resultaat: 2.088
waarschuwingen dat de boel
verbeterd moest worden en 258
processen-verbaal.
Een van de controleurs is J.
Peverelli uit Oosterhout, die
dagelijks met zijn onopvallende
blauwe Golf het gevaar op de weg
opzoekt. Met hem controleerden we
een snikheet middagje mee
De controleur is
ouderwets streng
voor elkaar en mag na een kwartiertje
oponthoud, waarin hij zich rot heeft
moeten zoeken naar de voorgeschreven
brandblussers, zijn weg naar het week
end vervolgen.
De eerste is een schoolvoorbeeld van
hoe het niet moet. En die moet zijn wa
gen dan ook prompt laten staan.
„Ik zet er eventjes officieel de klak bij
op", zegt Peverelli als de gemotoriseerde
rijkspolitiemannen hem keurig zijn eerste
buit bezorgen: een Scania van Bezuijen
Transport uit Oudenhoorn.
De transportondernemer zelf zit ach
ter het stuur met naast hem zijn vriendin.
De eerste fout. Want bij het vervoer van
gevaarlijke stoffen zijn medepassagiers
verboden. En dat hij een gevaarlijke stof
vervoert. daar kun je vergif op inne
men. Het nummer op de oranje plaat is
2076 en dat duidt op vloeibare cresol,
een giftige stof. Voor mensen die niet zo
goed in cijfertjes zijn, hangen er ook nog
een paar duidelijke afbeeldingen van
doodskoppen aan de tankwagen.
U slecht voorgelicht op de fabriek", rea
geert Peverelli nuchter.
„Tjonge, jonge, wat een warmte",
klaagt baas Bezuijen even later. „Ik zit
maar te blazen. Dadelijk zit alles dicht
bij Dordt en Rotterdam. Over een uur is
het al zo ver". De vaste chauffeur van de
tankwagen was de dag ervoor naar huis
gekomen. En nu was Bezuijen de wagen
zelf even op gaan halen. En dat is er de
reden voor dat Bezuijen het zogeheten
ADR-certificaat niet op zak heeft, dat
hem bevoegdheid geeft om met gevaar
lijke stoffen te rijden.
„Mijn broer rijdt hier normaal op",
legt hij uit. Maar met wat normaal en
niet normaal is, heeft Peverelli niets te
maken. Hij kent de regels en daar wordt
niet de hand mee gelicht. „Zeg, kan ik er
toch wel mee verder dadelijk vraagt
de chauffeur ongerust. „Nee, U mag er
niet mee verder, dat wilde ik U net ver
tellen", luidt het onverbiddelijke ant
woord van Peverelli. „Dan kan ik wel
een chauffeur gaan bellen zeker. Godver
domme". „Ja, en U krijgt een proces-ver-
baal omdat U geen certificaat heeft. Het
is een héle slechte beurt, vooral als je zelf
baas bent", zegt Peverelli streng.
„Het was een noodsprong", probeert
Bezuijen nog. Maar de controleur kent
dat. Het verbaal blijft, foutjes in de an
dere papieren leveren een waarschuwing
op, er moet eerst een oranje bord ge
maakt worden voor de achterzijde en de
Door René van der Velden
'Ik wou dat ze vroeger in die boom
waren blijven zitten. Dan hadden
we al die papieren niet nodig ge
had".
Chauffeur Van der Laan uit Lek-
kerkerk vat het ludiek op. Hij is
met zijn vrachtwagen van de weg af
gehaald door de Algemene Ver
keersdienst en naar de parkeer
plaats bij motel Gilze-Rijen gediri
geerd. Daar is hij een 'gewillig
slachtoffer' van controleur J. Peve
relli. „Vooral met zulk weer kun je
nog wel eens aangehouden worden
hè", zegt hij tegen de (inderdaad)
gebruinde controleur.
De vrachtbrief bekijkend, maakt Peve
relli zijn rondje langs de truck. De zij
kant heeft weliswaar zijji genoemde
voorgeschreven oranje bord,' maar aan de
achterzijde ontbreekt een-tweede bord.
Fout 2. „En op de fabriek hebben ze dui
delijk gezegd dat dat niet hoefde", strib
belt de chauffeur tegen. „Dan hebben ze
„Service verlenen we altijd als het kan. We
zijn er niet voor om het de mensen zwaarder ie
maken dan strikt noodzakelijk is". Ik word
geacht enig verstand te hebben van chemie en
natuurkunde. Daar is mijn opleiding ook op ge
richt". Voor een vrachtwagenchauffeur zijn dit
terreinen vaak abacadabra. Peverelli weet dat,
want hij is ook degene die examens afneemt bij
vrachtwagenchauffeurs.
- FOTO'S DE STEM/BEN STEFFEN
weet dat, want hij is ook degene die exa
mens afneemt bij vrachtwagenchauf
feurs.
De Oosterhoutse controleur 'pakt' er
ongeveer veertig per week. Soms op par
keerplaatsen langs de autosnelweg, maar
meestal op industrieterreinen. „Ik doe
voornamelijk wegverkeer. Op die plaat
sen waar je vervoer van gevaarlijke stof
fen kunt verwachten, zoals aan de grens
bij Hazeldonk en op industrieterreinen
in Breda, Waalwijk, Roosendaal en Ber
gen op Zoom", vertelt Peverelli. „Ieder
industrieterrein kan interessant zijn,
maar ik ken wel mijn pappenheimers, zo
als bijvoorbeeld in Bergen op Zoom Ge
neral Electric en in Breda Grada".
De controle onderweg is de laatste ja
ren sterk teruggedrongen. Met het oog
op de verkeersveiligheid. „Het is met de
toename van het aantal autosnelwegen
steeds moeilijker om een auto met ge
vaarlijke stoffen veilig van de weg te ha
len. Dat doen we alleen nog maar in sa
menwerking met de plaatselijke politie of
met de Algemene Verkeersdienst", aldus
Peverelli.
DEN HAAG/PARAMARIBO
(ANP) - De Amerikaanse fe
deral e recherche FBI heeft in
New Orleans dertien personen
aangehouden, die op weg wa
ren naar Suriname.
Dat heeft de ambassadeur
van de VS in Paramaribo, Ro
bert Barbour, maandag mee
gedeeld aan de Surinaamse
regering.
De arrestanten zijn huur
lingen, die van plan waren de
Surinaamse regering omver te
werpen. Dat heeft de Ameri
kaanse douane in New Or
leans meegedeeld. De dertien
zijn opgepakt wegens overtre-
ding van de neutraliteitswet,
die betrekking heeft op gewa
pende omverwerping van een
regering in een ander land.
De huurlingen wilden, zich
voordoend als financiers, naar
Suriname gaan. Het plan was
daar een hoge regeringsfunc
tionaris in gijzeling te nemen.
Leider van de huurlingen-
groep i$, een zekere Tommy
Denley ui't Mississippi. Hij
werd opgepakt in een voorstad
van New Orleans. Hij zou van
plan zijn geweest maandag
met een vliegtuig vanaf de
luchthaven Hammond naar
Suriname te vliegen. De
twaalf anderen zijn gearres
teerd in een hotel, eveneens in
de voorstad Kenner bij New
Orleans. Zij waren in het bezit
van kleine wapens. Denley
had de huurlingen ieder één
miljoen Amerikaanse dollar
beloofd als de actie zou slagen.
De arrestaties zijn verricht