Honderdjarig gevaarlijke stoffen-korps heeft het drukker dan ooit ALLE 25C VERV Beurs blijft vakantieste FBI pakt hu op weg naar H, AMSTERDAM: Grote vlucht DINSDAG 29 JUL11986 EXTRA DINSDAG 29 JUL11981 Ruilen Kritisch VERBAND MET ACTIVI' Blazen Geïnfiltreerd Honderd jaar geleden werd door het Korps Controleurs Gevaarlijke Stoffen begonnen met paard en wagen en lag het accent op toezicht bij het vervoer, laden en losen van ontplofbare en ontvlambare stoffen. In 1963 kwam er een nieuwe Wet Ge vaarlijke Stoffen omdat het aantal soor ten gevaarlijke stoffen in de loop der ja ren sterk was toegenomen. Met de op komst van de chemische industrie, heeft ook het vervoer van gevaarlijke stoffen een grote vlucht genomen. De auto's die 'de rommel' vervoeren, zijn te herkennen aan de bekende oranje borden. De code nummers geven aan wat vervoerd wordt. In 1986 gaat de meeste aandacht uit naar het wegvervoer, maar ook naar vervoer per spoor, te water en door de lucht. Van de eeuw die het korps te land, ter zee en in de lucht controleert, draait Pe- verelli twintig jaar mee. Hij komt oor spronkelijk uit Den Haag en is als con troleur begonnen in Rotterdam, maar doet al sinds 1968, toen de huidige rege ling van kracht is geworden, district 4 of wel het zuiden. Midden- en West-Bra bant is zijn gebied. Door zijn ervaringen in dit grensgebied weet hij dat de 'bui tenlandse bedrijven er stukken slechter af komen dan de Nederlandse'. „Neder land is een transportland met grote be drijven van naam. Die kunnen het zich niet veroorloven om te rotzooien". Daarom gaat Peverelli bij de controle heel selectief te werk. De grote, zoals Shell, Esso en Gulf, worden volgens hem nauwelijks gecontroleerd, omdat derge lijke bedrijven hun gevaarlijke vervoer over het algemeen prima geregeld heb ben. Waar het nog wel eens mis kan gaan, is bijvoorbeeld bij wagens van klei nere firma's als genoemde Bezuijen Transport uit Oudenhoorn: een van de ongeveer 300 bedrijven die dit jaar een proces-verbaal aan hun broek krijgen voor het niet precies naleven van de re gels. Want het 100-jarige Korps Contro leurs Gevaarlijke Stoffen is en blijft ouderwets streng. BEURSOVERZICHT AMSTERDAM (ANP) - De Amster damse effectenbeurs bleef ook maan dag in vakantiestemming. De alge mene ANP-CBS-index kon wel wat stijgen, maar over het algemeen ble ven de koersverschuivingen uiterst be perkt. De totale omzet kwam niet ver der dan bijna f 593 miljoen. Van de gote fondsen viel Unilever enigszins op met een geleidelijke stij ging tot f 484, wat en winst betekende van f 8. De grote uitgevers waren wat in reactie, maar ook dit veranderde la ter. Elsevier stond aan het eind van de dag nog wel op een verlies van f 3 op f 202, maar VNU kon eenzelfde verlies later weer wegwerken. Kluwer zag een verlies van f 1 zelfs omslaan in een winst van f 2,50 op f 254. Akzo eindigde f 1,40 beter op f 158,70. In de financiële sector sloot Stad Rot- terdamn een rijksdaalder beter op f 124 en Nat. Nederlanden ging hier f 1,20 vooruit naar f 80,60. Goed in de markt lag verder Stork, die tenslotte f 5 bleek te zijn opgerukt naar f 315,50. De rest van de veranderingen haalde vaak de gulden nog niet. Ook de obligatiemarkt gaf slechts zeer geringe verschuivin gen te zien. Ook op de lokale marlkt zomerde het. Maandag weas de laatste dag, dat de fusiepartners Minihouse en Multi Function afzonderlijk werden verhan deld. Minihouse ging f 2,30 omhoog naar f 54,60 en ook Multi Function was een paar dubbeltjes beter. In trek bleek ook GTI met een vooruitgang GEZONDHEIDSZORG 7 Vt 8% antonius 7% antonius 5y< congr.o.l.v. 8% daniel 8M> gasthuis 8V< gasthuis 4V2 gasthuis 4^ gasthuis 7 hooghuys 4 7% 8Vi prot.z.hs 8 prot.z.hs 7% prot.z.hs aeneas (oostb.) (oostb.) lourdes de brouwer (tilburg) (tilburg) (tilburg) (tilburg) (het) klokkenberg liduina ('s-h'bosch) ('s-h'bosch) ('s-h'bosch) Filip MANILA (RTR/UPI) - pen tellende Filippijnse trouw gezworen aan de blijk van onderworpen van president Corazon A In Manila zwoeren onge leiding van minister van D< en opperbevelhebber Fidel heid aan de 'vrijheids-gro werd ingevoerd nadat ze ii president Marcos aan de mai In heel het land kwamen troepen bij elkaar om dezelfde eed te zweren. Ten minste drie generaals die op 6 juli een mis lukte poging deden een nieuwe regering te vormen, namen ook deel aan de plechtigheden rond de 'vrijheids-constitutie', werd vernomen van militaire functionarissen. Minister Enrile, die door Zijn tankwagen is weliswaar leeg, maar er heeft benzaldehyde (een brand bare vloeistof) ingezeten en de tank is niet gereinigd. Daarom dus toch de com plete controle met bijbehorende papieren rompslomp: vrachtbrief, gevarenkaart, keuringsdocument, etcetera. Op de vrachtbrief moet staan dat het om een 'ledige, ongereinigde tankwagen' gaat. „Ik heb wel gehoord dat die vrachtbrief volgend jaar verplicht wordt", heeft Van der Laan de klok horen luiden. „Die vrachtbrief is al vanaf 13 juni 1968 ver plicht", wijst Peverelli hem waar de kle pel hangt. Van der Laan is de tweede die vrijdag middag. Hij heeft zijn zaakjes redelijk vriendin moet maar zien hoe ze thuis komt, maar niet in deze truck. Even later blijkt Bezuijen in het weg restaurant een collega gevonden te heb ben die met hem wel van 'autootje' wil ruilen. „Hij heeft een ADR en we moe ten naast elkaar lossen", zegt de trans portbaas, die er ondanks zijn tijd- en kostenbesparende vondst nog niet vrolij ker op geworden is. „Het is tegenwoordig een snipperdag, ATV of ze zijn ziek. De goeden niet te na gesproken. En dan ko men er nog vier weken vakantie tussen door", bromt hij met zijn verworven prent op zak. Vain de collega die. de cresol naar huis moet brengen, controleert Peverelli ook de papieren. Die chauffeur gaat er se rieus tegenaan. „Wat zit erin, wat is dat, is dat giftig, mag je ermee door de tun nel?", vuurt hij enkele vragen op de con troleur af. En hij blijkt zelfs het boekje 'Vervoer van chemicaliën' in zijn cabine te hebben, waarin hij zelf antwoorden op zijn vragen kan vinden. Peverelli gaat akkoord met de wisse ling aan het stuur. „Maar dan moet u wel uw vriendin in die andere auto meene men", maant hij Bezuijen. „Ja natuurlijk, die laat ik echt niet bij hem in de wagen zitten Peverelli geeft het zelf toe tegenover een van zijn slachtoffers die middag. „Ik ben erg kritisch vandaag misschien", zegt hij, verontschuldigend wijzend op de aanwezigheid van 'de krant'. Maar over het algemeen zijn de controleurs de kwaadsten niet volgens hem. „Service verlenen we altijd als het kan. We zijn er niet voor om het de mensen zwaarder te maken dan strikt noodzakelijk is". Maar Peverelli weet op zijn vakgebied wel precies waar hij over praat. Daarom delven de chauffeurs die niet voor de volle honderd procent aan de eisen vol doen, altijd het onderspit. „Ik word geacht enig verstand te hebben van che mie en natuurkunde. Daar is mijn oplei ding ook op gericht", zegt Peverelli. En voor een vrachtwagenchauffeur zijn die terreinen vaak abacadabra. Peverelli LET Korps Controleurs Gevaarlijke Stoffen vierde vorige maand zijn eeuwfeest. Een internationaal gezien uniek politiekorps, dat er volgens commandant W. Modderkolk voor gezorgd heeft dat Nederland een van de veiligste landen in de wereld is op het gebied van vervoer van explosieve, giftige, brandbare en radio-actieve stoffen. Dit is volgens de commandant toe te schrijven aan de zware eisen die Nederland aan dit vervoer stelt en de grote zorgvuldigheid waarmee de mensen die erbij betrokken zijn, hun werk doen. Modderkolk leverde hierbij op de jubileumbijeenkomst het cijfermatige bewijs. Bij een in april gehouden tankwagen-controle-actie bleek dat slechts 13,3 procent van de Nederlandse vervoerders niet aan de strenge, wettelijke bepalingen voldeden tegen 20,7 procent van de buitenlandse vervoerders. In 1984 voerden de 39 controleurs bijna 40.000 onderzoeken uit in Nederland. Het resultaat: 2.088 waarschuwingen dat de boel verbeterd moest worden en 258 processen-verbaal. Een van de controleurs is J. Peverelli uit Oosterhout, die dagelijks met zijn onopvallende blauwe Golf het gevaar op de weg opzoekt. Met hem controleerden we een snikheet middagje mee De controleur is ouderwets streng voor elkaar en mag na een kwartiertje oponthoud, waarin hij zich rot heeft moeten zoeken naar de voorgeschreven brandblussers, zijn weg naar het week end vervolgen. De eerste is een schoolvoorbeeld van hoe het niet moet. En die moet zijn wa gen dan ook prompt laten staan. „Ik zet er eventjes officieel de klak bij op", zegt Peverelli als de gemotoriseerde rijkspolitiemannen hem keurig zijn eerste buit bezorgen: een Scania van Bezuijen Transport uit Oudenhoorn. De transportondernemer zelf zit ach ter het stuur met naast hem zijn vriendin. De eerste fout. Want bij het vervoer van gevaarlijke stoffen zijn medepassagiers verboden. En dat hij een gevaarlijke stof vervoert. daar kun je vergif op inne men. Het nummer op de oranje plaat is 2076 en dat duidt op vloeibare cresol, een giftige stof. Voor mensen die niet zo goed in cijfertjes zijn, hangen er ook nog een paar duidelijke afbeeldingen van doodskoppen aan de tankwagen. U slecht voorgelicht op de fabriek", rea geert Peverelli nuchter. „Tjonge, jonge, wat een warmte", klaagt baas Bezuijen even later. „Ik zit maar te blazen. Dadelijk zit alles dicht bij Dordt en Rotterdam. Over een uur is het al zo ver". De vaste chauffeur van de tankwagen was de dag ervoor naar huis gekomen. En nu was Bezuijen de wagen zelf even op gaan halen. En dat is er de reden voor dat Bezuijen het zogeheten ADR-certificaat niet op zak heeft, dat hem bevoegdheid geeft om met gevaar lijke stoffen te rijden. „Mijn broer rijdt hier normaal op", legt hij uit. Maar met wat normaal en niet normaal is, heeft Peverelli niets te maken. Hij kent de regels en daar wordt niet de hand mee gelicht. „Zeg, kan ik er toch wel mee verder dadelijk vraagt de chauffeur ongerust. „Nee, U mag er niet mee verder, dat wilde ik U net ver tellen", luidt het onverbiddelijke ant woord van Peverelli. „Dan kan ik wel een chauffeur gaan bellen zeker. Godver domme". „Ja, en U krijgt een proces-ver- baal omdat U geen certificaat heeft. Het is een héle slechte beurt, vooral als je zelf baas bent", zegt Peverelli streng. „Het was een noodsprong", probeert Bezuijen nog. Maar de controleur kent dat. Het verbaal blijft, foutjes in de an dere papieren leveren een waarschuwing op, er moet eerst een oranje bord ge maakt worden voor de achterzijde en de Door René van der Velden 'Ik wou dat ze vroeger in die boom waren blijven zitten. Dan hadden we al die papieren niet nodig ge had". Chauffeur Van der Laan uit Lek- kerkerk vat het ludiek op. Hij is met zijn vrachtwagen van de weg af gehaald door de Algemene Ver keersdienst en naar de parkeer plaats bij motel Gilze-Rijen gediri geerd. Daar is hij een 'gewillig slachtoffer' van controleur J. Peve relli. „Vooral met zulk weer kun je nog wel eens aangehouden worden hè", zegt hij tegen de (inderdaad) gebruinde controleur. De vrachtbrief bekijkend, maakt Peve relli zijn rondje langs de truck. De zij kant heeft weliswaar zijji genoemde voorgeschreven oranje bord,' maar aan de achterzijde ontbreekt een-tweede bord. Fout 2. „En op de fabriek hebben ze dui delijk gezegd dat dat niet hoefde", strib belt de chauffeur tegen. „Dan hebben ze „Service verlenen we altijd als het kan. We zijn er niet voor om het de mensen zwaarder ie maken dan strikt noodzakelijk is". Ik word geacht enig verstand te hebben van chemie en natuurkunde. Daar is mijn opleiding ook op ge richt". Voor een vrachtwagenchauffeur zijn dit terreinen vaak abacadabra. Peverelli weet dat, want hij is ook degene die examens afneemt bij vrachtwagenchauffeurs. - FOTO'S DE STEM/BEN STEFFEN weet dat, want hij is ook degene die exa mens afneemt bij vrachtwagenchauf feurs. De Oosterhoutse controleur 'pakt' er ongeveer veertig per week. Soms op par keerplaatsen langs de autosnelweg, maar meestal op industrieterreinen. „Ik doe voornamelijk wegverkeer. Op die plaat sen waar je vervoer van gevaarlijke stof fen kunt verwachten, zoals aan de grens bij Hazeldonk en op industrieterreinen in Breda, Waalwijk, Roosendaal en Ber gen op Zoom", vertelt Peverelli. „Ieder industrieterrein kan interessant zijn, maar ik ken wel mijn pappenheimers, zo als bijvoorbeeld in Bergen op Zoom Ge neral Electric en in Breda Grada". De controle onderweg is de laatste ja ren sterk teruggedrongen. Met het oog op de verkeersveiligheid. „Het is met de toename van het aantal autosnelwegen steeds moeilijker om een auto met ge vaarlijke stoffen veilig van de weg te ha len. Dat doen we alleen nog maar in sa menwerking met de plaatselijke politie of met de Algemene Verkeersdienst", aldus Peverelli. DEN HAAG/PARAMARIBO (ANP) - De Amerikaanse fe deral e recherche FBI heeft in New Orleans dertien personen aangehouden, die op weg wa ren naar Suriname. Dat heeft de ambassadeur van de VS in Paramaribo, Ro bert Barbour, maandag mee gedeeld aan de Surinaamse regering. De arrestanten zijn huur lingen, die van plan waren de Surinaamse regering omver te werpen. Dat heeft de Ameri kaanse douane in New Or leans meegedeeld. De dertien zijn opgepakt wegens overtre- ding van de neutraliteitswet, die betrekking heeft op gewa pende omverwerping van een regering in een ander land. De huurlingen wilden, zich voordoend als financiers, naar Suriname gaan. Het plan was daar een hoge regeringsfunc tionaris in gijzeling te nemen. Leider van de huurlingen- groep i$, een zekere Tommy Denley ui't Mississippi. Hij werd opgepakt in een voorstad van New Orleans. Hij zou van plan zijn geweest maandag met een vliegtuig vanaf de luchthaven Hammond naar Suriname te vliegen. De twaalf anderen zijn gearres teerd in een hotel, eveneens in de voorstad Kenner bij New Orleans. Zij waren in het bezit van kleine wapens. Denley had de huurlingen ieder één miljoen Amerikaanse dollar beloofd als de actie zou slagen. De arrestaties zijn verricht

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 4