HOE IS HET EIGENLIJK MET.
'Apollo Henkie' verkoos
zaken boven Hilversum
Terugkeer Peyton Place
P
Opnamen 'Blond)
Dolly' van start
Oorlog
Nog ste
voor oo
Shakespeare in de ban in Canada
Nieuwslijn
over tekort
verplegers
ZATERDAG 26JULM986
G1 PAGINA GIDS
HENKTERLINGEN
Jaguar
Incidenten
Obsceniteiten
Veronica
Oogkleppen
VANAVOND BRT, VOLGENDE WEEK AVRO
Legende
Geheimzinnigheid
Open manier
ZATERDAG 26 JULI 1S
Brief
Suske en Wiske:
\Hambone
„Een acteur is net een kind moet
eerst alles proberen om erachter te
komen of iets werkt of niet
Charlotte Rampling, actrice
Door Mart van der Sanden
Henk Terlingen was ooit
een van de populairste
presentatoren van de
Nederlandse tv en radio.
Hij begeleidde een aan
tal landingen op de
maan, lang voordat het
grote publiek van Chriet
Titulaer of Piet Smol
ders had gehoord. Hij
reisde met Ajax mee
langs de Europese voet
balvelden in de glanspe
riode van de Amster
damse ploeg en mocht
als een van de eersten
met de spelers praten in
de kleedkamer. Hij
maakte een vijf uur du
rend radioprogramma
op woensdag, de Paul
Meiershow, waarin, ze
ker voor die tijd, vrijwel
alles kon. „Maar wel
binnen de wetten die
voor het maken van ra
dio gelden", aldus Henk
Terlingen achteraf.
Terlingen kreeg een aandoe
ning aan de stembanden en
nam noodgedwongen afscheid
van tv en radio. Sindsdien is
het zeer stil geworden rond
hem. „Ik mis de televisie en
radio nooit", zegt hij nu.
Terlingen haalde door de
vrijheden die hij zich permit
teerde, de omroepbazen het
bloed onder de nagels van
daan. Conflicten kenmerkten
zijn carrière. Als Henk Terlin
gen bij een omroep opstapte,
was dat vrijwel altijd met ru
zie. Toch werd hij ook vrijwel
altijd weer teruggehaald.
Blijkbaar had de man zo veel
kwaliteiten dat Hilversum
moeilijk buiten hem kon.
Terlingen was populair en
het weekblad Nieuwe Revu
plaatste hem in een verkie
zingspoll voor de verstandig
ste man van Nederland ooit
eens op een derde plaats, ach
ter dr. Lou de Jong en G.B.J.
Hiltermann.
Henk Terlingen, veertiger
nu, zit tegenwoordig in de pu
blic relations, voor het bureau
Porter Novelli in Amstelveen,
gespecialiseerd in interne be
drijfscommunicatie. „Het aar
dige van het werk dat ik nu
doe, is dat er duidelijkheid be
staat, dat je je er niet met een
Janlje van Leiden vanaf kunt
maken. Dat kon in Hilversum
heel makkelijk, want een
grote groep mensen zag graag
'Apollo Henkie' met regisseur Rinus Spoor in de NOS-stu-
dio (juli 1969).
middelmatige prestaties. Dan
hoefden ze zelf niet wakker te
schrikken. Als een opdracht
gever nu mijn werk niet goed
vindt, merk ik dat in alle be
sprekingen en krijg ik heel
keurig gelazer over de reke
ning. Dat is heel prettig. An
dersom, als het wel goed is, is
men je uiterst dankbaar en
betaalt men graag".
Terlingen maakt krantjes,
videootjes en wat al niet voor
bedrijven die op een of andere
manier kampen met een ver
stoorde communicatie tussen
de leiding en het personeel of
die hun beleid aan de buiten
wacht willen verduidelijken.
Porter Novelli kan onderne
mingen als Centraal Beheer,
Rank Xerox en Esso Neder
land tot de klantenkring reke
nen. En sinds kort Jaguar, wat
overigens niet betekent dat
Terlingen nu in een sportief
- FOTO'S ARCHIEF DE STEM
mobiel van tegen de ton rond
rijdt. „Nee, nee, er zijn gren
zen".
Terlingen is verantwoorde
lijk voor de creatieve kant:
van het uitwerken van het
idee, toegespitst op de klant,
tot en met de regie. Alleen het
inspreken van de teksten laat
hij liever aan anderen over.
Want Terlingen kampt al ja
ren met een aandoening van
de stembanden, die zijn stem
geluid tot schor geschraap
heeft gedegradeerd.
„Zelf heb ik absoluut geen
last van die aandoening. Het is
alleen vervelend voor de toe
hoorder. Ik ben er prima aan
gewend en het verhoogt de at-
tentiewaarde. Iedereen houdt
onmiddellijk zijn mond als ik
aan het woord ben. Dat was
vroeger wel anders. Het doet
ook geen pijn. Er zit geen
bindweefsel op mijn stemban
den, dus geen zenuwen, dus
geen gevoel".
„...En geen geluid", vult
Paul Meier aan, want de man
die in de jaren zeventig Henk
Terlingen in zijn radioshow
terzijde stond met gefakede
interviews en andere grappen
en grollen, is ook bij Porter
Novelli zijn vaste partner.
Meier zorgt voor de organisa
tie en de financiële afwikke
ling van de contracten, opdat
Terlingens creatieve geest niet
door 'bijkomstigheden' wordt
afgeleid.
Incidenten kenmerken de
carrière van Terlingen op tv
en radio. Een greep. De KRO
wilde Hullekiedullekie op een
ander tijdstip gaan uitzenden.
Dat zinde Terlingen niet, dus
stapte hij met ruzie op. Henk
Terlingen wilde naar Amerika
om zich voor te bereiden op
een nieuwe Apollo-ruimte-
vlucht. Dat mocht niet van de
NOS, dus stapte Henk Terlin
gen met ruzie op. Tijdens de
Olympische Winterspelen van
1972 in Sapporo werden Henk
Terlingen de oren gewassen
na een openlijke kat aan het
adres van Herman Kuiphof,
die het bobsleeën op een wijze
versloeg die in Terlingens
ogen (of oren) spotte met de
wetten van de radio.
Na de EC-finale Ajax-Pa-
nathinaikos in 1971 in het Lon-
dense Wembley stadion voerde
Terlingen met een kauwgom
in de mond onsmakelijk
ogende kleedkamergesprek-
ken met de zegevierende Am
sterdammers, dus kreeg Henk
Terlingen ruzie met de bazen.
En als klapper werd de Paul
Meiershow van de radio ge
haald door omroepcommissa-
ris Wagenaar, omdat Terlin
gen zich zou hebben bezondigd
aan obsceniteiten, reclamema
ken en aanvallen op omroep-
bestuurders. Terlingen wilde
een uitzending maken vanaf
het gestrande piratenschip
van Veronica, maar dat werd
hem verboden. Hilversum was
in die tijd doodsbenauwd voor
Veronica dat vanaf de Noord
zee de ether stormenderhand
veroverde.
Terlingen viel in de Paul
Meiershow het beleid van de
omroepbonzen aan en noemde
de raad van beheer van de
NOS de 'reet van behaar' ('op
zich een vreselijke verspre
king, waaraan mensen een
waardeoordeel ontleenden').
Henk Terlingen: shockerend.
Wagenaar ontstak in heilige
toorn en verbood verdere uit
zendingen. Protesten van Ka
merleden en journalisten, die
een beetje meer vrijheid voor
programmamakers bepleitten,
haalden niets uit.
Henk Terlingen verhuisde
naar Veronica, maar binnen
zes weken werd hij door Rob
Out weer op straat gezet. On
danks deze toch niet al te pret
tige ervaringen kijkt Terlin
gen niet vol wraakgevoelens
terug op die periode, de om
roepbazen waren niet als boze
geesten door Terlingens
nachtmerries. „Laat ik voor
één keer Swarttouw citeren:
'Als stof van de kleren schud
den, deze lieden'. Het zou van
ongelooflijke overmoed getui
gen als ik nu zou roepen: 'Er is
een aantal mensen voortdu
rend bezig geweest Henk Ter
lingen op een zijspoor te ran
geren'. Natuurlijk niet. Alleen,
op een moment dat je machtig
wordt, denken die mensen
'weg die vlieg'. Omroepbazen
zijn uiterst vervelende men
sen, tegen wie je verder niets
kunt doen. Je praat met hun
op een totaal verschillende
golflengte. Alles wat je tegen
hun beslissingen onderneemt,
maakt hen alleen maar
kwaaier, en redelijkheid be
reik je er toch niet mee".
Terlingen vindt in het hui
dige radioaanbod weinig van
zijn gading, met uitzondering
van VPRO-uitzendingen als
Het Gebouw ('hoewel dat ook
weer iets minder wordt) en
Pandemonium. „De rest van
de programma's is door mid
delmatigheid teruggeschroefd
tot de brij die we nu hebben.
Ik kan dan ook niet zeggen dat
ik bijvoorbeeld met de Paul
Meiershow een monument
voor de Nederlandse radio heb
achtergelaten. Ik vind het aar
dig om het gedaan te hebben,
vooral voor eigen plezier.
Maar achteraf moet ik zeggen
dat ik wel veel last heb gehad,
maar dat het allemaal niet
heeft geholpen".
Gefrustreerd door zijn plot
seling en gedwongen afscheid
van de omroep is Henk Terlin
gen naar eigen zeggen niet.
„Nee, dat valt reuze mee. Als
je bij toeval net als ik voor de
beslissing komt te staan dat je
andere dingen moet gaan
doen, dan denk je 'verdomd,
als je eenmaal de oogkleppen
van Hilversum hebt afgewor
pen, dan bestaat er een andere
wereld waarin prestatieve
maatstaven gelden die heel
wat interessanter zijn dan die
van de omroep'. En nu maak
ik ook aardige programma's.
Inderdaad voor een kleinere
groep, maar wel voor een
groep waarvan ik het oordeel
op prijs stel".
Van onze rtv-reactie
Dr. Rossi leeft nog en Norman
Harrington, Constance Mac-
Kenzie, Betty Harrington en
Elliot Carson ook. Ze zijn te
zien in 'Peyton Place: the next
generation', de reünie-film die
vanavond om 20.20 uur door de
BRT wordt uitgezonden en
door de Belgische omroep
abusievelijk 'Peyton Place:
dertig jaar later', wordt ge
noemd, terwijl het tijdverschil
precies twintig jaar is. Vol
gende week zaterdag brengt
de AVRO de film op Neder
land 2.
Over het lot van andere hel
den uit het oude Peyton Place
als Rodney Harrington en Al
lison McKensie worden wij
niet nader ingelicht, want
Ryan O'Neal en Mia Farrow
hebben de soap-serie al zo ver
achter zich gelaten dat de
filmmaatschappij Twentieth
Century Fox hen niet eens
heeft benaderd.
'Peyton Place' vierde triom
fen tussen 1964 en 1969 als de
eerste soap-opera op de tv. De
serie is nog steeds een lëgende
en gold als voorbeeld voor la
tere feuilletons als 'Dallas',
'Dynasty' en 'Falcon Crest'. In
mei vorig jaar werden ze alle
maal nog eens bij elkaar ge
haald voor de Amerikaanse tv
onder de noemer 'Peyton Pla
ce: the next generation':
Christopher Connelly als Nor
man Harrington, James
Douglas als Steven Cord, Do
rothy Malone als Constance
Mackenzie, Pat Morrow als
Rita Jacks, Ed Nelson als dr.
Michael Rossi, Barbara Par
kins als Betty Cord Harring
ton, Evelyn Scott als Ada
Jacks en Ruth Warrick als
Hannah Cord. De meesten ac
teren nog wel, professioneel of
uit liefhebberij. Alleen 'Rita
Jacks' speelt al jaren niet
meer, ze is advocate.
Het nieuwe verhaal, ge
schreven door Rita Lakin, die
in de jaren zestig ook mee
werkte aan de scenario's, doet
onmiddellijk een beroep op het
geheugen van de kijkers, die
zich de geheimzinnigheid her
inneren rond de verdwijning
van Allison Mackenzie. Nu
duikt een meisje op in Peyton
Place dat sprekend lijkt op Al
lison. De gelijkenis brengt
verwarring onder de bewo
ners. Norma en Rita zijn nog
steeds keurig getrouwd. Ze
hebben een zoon die Joey heet.
Joey is verliefd op Kelly,
dochter van de Carsons. Kelly
jaagt op Dana, de zoon van
Betty Harrington (die van
plan is weer te trouwen). En
Dana is geïnteresseerd in het
geheimzinnige meisje dat zo
op Allison lijkt.
Het succes begon in de jaren
vijftig toen het boek van
Grace Metalious een ware
bestseller werd. Het was een
verhaal over een klein stadje,
waarin de mensen werden be
schreven op een voor die tijd
nogal realistische, open ma
nier. Het boek werd in 1960
verfilmd en haalde nogal wat
Oscar-nominaties binnen.
Vier jaar daarna kwam de tv-
reeks, maar toen ws er van
enige 'gwaagdheid' al lang
geen sprake meer.
Norman Harrington, Elliot
Carson, Rita Jacks Harring
ton, dr. Rossi en Steven Cord
(v.l.n:r.) proberen de glorie
dagen van Peyton Place
weer op te roepen.
- FOTO ARCHIEF DE STEM
HILVERSUM (ANP) - Veroni
ca's Nieuwslijn besteedt zater
dag (22.00 - 22.40 uur, Neder
land 1) aandacht aan het
enorme personeelstekort in de
verpleging. Door slechte ar
beidsomstandigheden en een
toename in het aantal mensen
dat verzorging nodig heeft zijn
er veel meer verpleegkundi
gen nodig, zo zegt Veronica.
Verder in Nieuwslijn de
grote stroom vluchtelingen die
de Bondsrepubliek Duitsland
binnen komt via Berlijn. Deze
stroom zou volgens Veronica
wel eens door kunnen lopen
naar Nederland. Tevens aan
dacht voor de belangen van
Engeland in Zuid-Afrika.
Waarom verzet Margaret
Thatcher zich met hand en
tand tegen sancties, zo vraagt
Veronica zich af.
KROs actualiteiten rubriek
Brandpunt van zondag 27 juli
(21.10-21.35 uur, Nederland 1)
besteedt onder meer aandacht
aan de dreigende sluiting van
sommige bejaardencentra in
het land, op 1 januari 1987. Het
voornemen houdt verband
met de bezuinigingen.
In het woordenboek staat
worst omschreven als:
darmen gevuld met gehakt
vlees enz. Noch de darmen,
noch het enz. wekken bij
mij een grote eetlust op.
Hoe is men ooit op het idee
gekomen om darmen
schoon te maken en ver
volgens weer te vullen?
Welnu, daarvoor had
men twee heel goede rede
nen. Op de eerste plaats
hadden onze voorouders de
gouden regel dat van een
geslacht dier niets mocht
worden weggegooid. Dus
werden ook de darmen ge
bruikt door ze te vullen
met vleesresten. Trouwens,
ook de rest werd verwerkt
tot lekkere hapjes.
De tweede en ongetwij
feld voornaamste reden om
worst te maken is dat door
het drogen en roken de
houdbaarheid van vlees
aanzienlijk wordt ver
lengd. November was
vroeger de slachtmaand.
De geslachte beesten hoef
den dan niet de hele winter
met duur hooi te worden
gevoederd. Zonder koel
kast en vacuumverpak.]
king moest het vlees toot
maandenlang bewaart
worden. Tot worst verwer
ken is een slimme op
sing voor dit probleem.
Salami is een van d(
oudste soorten worst,
naam is afgeleid van hi
Latijnse SALSUS. Dat
namelijk in grote hoeveel
heden nodig bij worstl
reiding. Vandaar ook he|
Nederlandse saucij:
Duitsland is werkelijk
heimat van de worst,
knakworst is de beroemd
ste en komt oorspronkelij]
uit Frankfurt. De Ameri
kanen noemen het worstji
joviaal een 'frank' en ver]
werken het tot Hot Do;
zonder daarvoor overigi
hondevlees te gebruiki
Overigens doen we
worst onrecht aan wan,
neer we alleen zoudi
spreken over verwer!
vleesresten (enz.). Oi
voorouders maakten ooi
worst van bij voortel
hert, ree, haas, kip en vis|
Maar wellicht zal u dat al
lemaal worst wezen...
v- N S. v Cj
s-fcV" I
Door onze filmredactie
Peter Tuinman is gekozen als
de tegenspeler van Hilde van
Mieghem, die de titelrol ver
vult in de nieuwe Nederlandse
speelfilm 'Blonde Dolly'. De
overige rollen zijn in handen
van Fred Vaassen, Marieke
van der Pol, Astrid Seriese,
Piet Kamerman, Adriaan Bri
ne, Celia Nufaar, Herbert
Flack en Henk van Ulsen.
Peter Tuinman (39) maakt
sinds een paar jaar naam als
filmacteur. Vooral door de
Fries-talige film 'De droom',
waarvoor hij verleden jaar op
de Nederlandse Filmdagen in
Utrecht het Gouden Kalf voor
de beste mannelijke hoofdrol
kreeg. Daarvoor speelde hij
onder meer in 'De schorpioen',
'Het meisje met het rode haar'
en 'Spetters'.
De opnamen voor 'Blonde
Dolly' zijn op 18 juli van start
gegaan onder regie van Jonne
Severijn. Zijn speelfilm-de
buut was 'Come back', 'Blonde
Dolly' is zijn tweede grote
film. Tot begin september zul
len er opnamen worden ge
maakt in Den Haag, Wasse
naar, Noordwij k, Amsterdam,
Rotterdam en Parijs. De pre
mière staat gepland voor 26
februari 1987.
De film gaat over de ver
moorde Haagse prostitué
Blonde Dolly en speelt zich af
tegen het einde van de jaren
vijftig. Bij het zoeken naar de
titelrolvertolkster is bel
gekozen voor een 'nieuwj
zicht.
Op het laatste mo
kwam men op het spooi|
Hilde van Mieghem, die i
moment in Wenen de hc
speelde in Esther Vilarj
neelstuk 'Strategie der
ders' en die zeven jaar
naast Kitty Courbois haal
ste - bescheiden - fif
speelde in 'Vrijdag' vanl
Claus.
Sindsdien deed ze in
en Nederland meer filr
ring op in onder meer 'A|
une nuit' van Chantal
man, 'De witte waanï
Adriaan Ditvoorst, 'Babe'J
ra' van André Delvaux
centelij k 'Skin' van
Hendrixks. Ze werkte
aan de NCRV-serie 'Het|
sende water'. Hilde's mo
Nederlandse, haar vafl
Belg. Ze begon haar ca
aan de toneelschool in|
werpen.
Door Gerard
In 1955 werd een bundel I
en proza verzameld onde:
perdag'. In dat boek is
'Vrede' van Leo Vroman
uit dat gedicht, 'Hoe de oo
nu de titel van een bunde
dagen van de oorlog, gesc
tionaal gezelschap van scl
Van Lennep in Amsterdam
Hoe navrant en vreemd die
laatste dag van de oorlog, die
aan de vrede voorafgaat, kan
worden vertaald, blijkt uit de
verhalen die tien auteurs uit
negen landen over het einde
van de oorlog hebben geschre
ven. De titel 'Hoe de oorlog is
verdwenen' geeft al aan dat
voor de meeste auteurs het
einde van de oorlog nog niet de
smaak van de vrede had.
Twee Westduitsers (Hein-
rich Böll en Dieter Wellers-
hoff) en een Oostduitser (Ste
fan Heijm), een naar Duits
land uitgeweken Rus (Lew
Kopelew), een Japanse
schrijfster, een Fransman, een
Pool, een Engelsman en een
Amerikaan hebben voor dit
boek een verhaal geschreven
of afgestaan, waarin hun her
innering aan de afloop van de
oorlog wordt beschreven.
Van Heinrich Böll is opge
nomen zijn brief 'De vier fiet
sen', die hij aan zijn zonen Ré-
né en Vincent heeft geschre-
Door Wim Koek
Ook na het verstrijken van het
herdenkingsjaar 1944/'45, toen
een brede stroom oorlogsboe
ken de uitgeverijen verliet, ge
looft uitgeverij Hollandia
Baarn nog in een willige
markt. Dat blijkt wel uit de
recente verschijning van niet
minder dan vijf titels, waar
onder boeken over al veelvul
dig beschreven zaken als het
Ardennenoffensief, de slag om
de Schelde en de 'race' naar de
Rijn.
Bij het vijftal zit één roman.
„Aanval uit de diepte" door
John Wingate. Het is eigenlijk
meer een poging om een ro
man te schrijven en de intrige
stelt dan ook niet veel meer
voor dan een raamwerk waar
aan het verhaal wordt opge
hangen dat de auteur werke
lijk kwijt wil. Dat is het ver
haal over het Tiende Onder
zeeboot Flottielje van de
Britse marine, tijdens de don
kerste dagen vrijwel het enige
wapen waarmee het ingeslo
ten Malta de Duitsers kon be
strijden. De onderzeeboten
vormden een tijd lang ook de
enige levenslijn van het eiland
met Gibraltar van waaruit de
bijna uitgehongerde bevolking
en de permanent met brand
stoftekort kampende RAF
slechts mondjesmaat kon wor
den bevoorraad.
John Wingate weet de sfeer
van een vrijwel dagelijks ge
bombardeerd wordend eiland
in nood, dat desondanks door
vecht (na de oorlog zou de be-
TORONTO (AP) - Een school in de Canadese
stad Kitchener in Ontario heeft de Koopman
van Venetië van William Shakespeare voorlo
pig tot verboden literatuur verklaard. Aanlei
ding voor deze ban zijn incidenten na behan
deling van het drama rond de joodse geld
schieter Shylock in de klas, waarbij joodse
leerlingen met munten werden bestookt en
swastika's werden getekend op de schoolban
ken.
Na een klacht van ouders werd het werk
voorlopig verboden in afwachting van een be
sluit door de autoriteiten of het werk als anti
semitisch moet worden bestempeld.
De beslissing wordt zowel toegejuicht als
verworpen. De acteur John Neville, tevens ar
tistiek leider van het Shakespeare Festival in
het Canadese Stratford zei: „Ik vind het bela
chelijk dat na 400 jaar dit stuk wordt verbo
den".
De joodse geleerde W. Gunther Plaut uit To
ronto beweerde echter dat het stuk al lang
naar een vaste plek op de boekenplank was
verwezen, als het niet van de hand van de to
neelschrijver uit Stratford on Avon was.
In een artikel in de krant Toronto Globe and
Mail erkent Plaut dat Shakespeare Shylock
het gedenkwaardige pleidooi voor tolerantie
laat zeggen: „Ik ben een jood. Heeft een jood
geen handen, organen, diepgang, gevoelens,
affecties, passie?"
Geleerden houden zich al sinds jaar en dag
bezig met vraag of Shakespeare anti-semiet
was of niet in een tijd dat er nauwelijks joden
in Engeland woonden, of dat het stuk slechts
bedoeld was om fanatisme en onverdraag
zaamheid aan de kaak te stellen.
Hilde van Mieghem
film 'Blonde Dolly'.