HOE IS HET EIGENLIJK MET. 'Apollo Henkie' verkoos zaken boven Hilversum Terugkeer Peyton Place P Opnamen 'Blond) Dolly' van start Oorlog Nog ste voor oo Shakespeare in de ban in Canada Nieuwslijn over tekort verplegers ZATERDAG 26JULM986 G1 PAGINA GIDS HENKTERLINGEN Jaguar Incidenten Obsceniteiten Veronica Oogkleppen VANAVOND BRT, VOLGENDE WEEK AVRO Legende Geheimzinnigheid Open manier ZATERDAG 26 JULI 1S Brief Suske en Wiske: \Hambone „Een acteur is net een kind moet eerst alles proberen om erachter te komen of iets werkt of niet Charlotte Rampling, actrice Door Mart van der Sanden Henk Terlingen was ooit een van de populairste presentatoren van de Nederlandse tv en radio. Hij begeleidde een aan tal landingen op de maan, lang voordat het grote publiek van Chriet Titulaer of Piet Smol ders had gehoord. Hij reisde met Ajax mee langs de Europese voet balvelden in de glanspe riode van de Amster damse ploeg en mocht als een van de eersten met de spelers praten in de kleedkamer. Hij maakte een vijf uur du rend radioprogramma op woensdag, de Paul Meiershow, waarin, ze ker voor die tijd, vrijwel alles kon. „Maar wel binnen de wetten die voor het maken van ra dio gelden", aldus Henk Terlingen achteraf. Terlingen kreeg een aandoe ning aan de stembanden en nam noodgedwongen afscheid van tv en radio. Sindsdien is het zeer stil geworden rond hem. „Ik mis de televisie en radio nooit", zegt hij nu. Terlingen haalde door de vrijheden die hij zich permit teerde, de omroepbazen het bloed onder de nagels van daan. Conflicten kenmerkten zijn carrière. Als Henk Terlin gen bij een omroep opstapte, was dat vrijwel altijd met ru zie. Toch werd hij ook vrijwel altijd weer teruggehaald. Blijkbaar had de man zo veel kwaliteiten dat Hilversum moeilijk buiten hem kon. Terlingen was populair en het weekblad Nieuwe Revu plaatste hem in een verkie zingspoll voor de verstandig ste man van Nederland ooit eens op een derde plaats, ach ter dr. Lou de Jong en G.B.J. Hiltermann. Henk Terlingen, veertiger nu, zit tegenwoordig in de pu blic relations, voor het bureau Porter Novelli in Amstelveen, gespecialiseerd in interne be drijfscommunicatie. „Het aar dige van het werk dat ik nu doe, is dat er duidelijkheid be staat, dat je je er niet met een Janlje van Leiden vanaf kunt maken. Dat kon in Hilversum heel makkelijk, want een grote groep mensen zag graag 'Apollo Henkie' met regisseur Rinus Spoor in de NOS-stu- dio (juli 1969). middelmatige prestaties. Dan hoefden ze zelf niet wakker te schrikken. Als een opdracht gever nu mijn werk niet goed vindt, merk ik dat in alle be sprekingen en krijg ik heel keurig gelazer over de reke ning. Dat is heel prettig. An dersom, als het wel goed is, is men je uiterst dankbaar en betaalt men graag". Terlingen maakt krantjes, videootjes en wat al niet voor bedrijven die op een of andere manier kampen met een ver stoorde communicatie tussen de leiding en het personeel of die hun beleid aan de buiten wacht willen verduidelijken. Porter Novelli kan onderne mingen als Centraal Beheer, Rank Xerox en Esso Neder land tot de klantenkring reke nen. En sinds kort Jaguar, wat overigens niet betekent dat Terlingen nu in een sportief - FOTO'S ARCHIEF DE STEM mobiel van tegen de ton rond rijdt. „Nee, nee, er zijn gren zen". Terlingen is verantwoorde lijk voor de creatieve kant: van het uitwerken van het idee, toegespitst op de klant, tot en met de regie. Alleen het inspreken van de teksten laat hij liever aan anderen over. Want Terlingen kampt al ja ren met een aandoening van de stembanden, die zijn stem geluid tot schor geschraap heeft gedegradeerd. „Zelf heb ik absoluut geen last van die aandoening. Het is alleen vervelend voor de toe hoorder. Ik ben er prima aan gewend en het verhoogt de at- tentiewaarde. Iedereen houdt onmiddellijk zijn mond als ik aan het woord ben. Dat was vroeger wel anders. Het doet ook geen pijn. Er zit geen bindweefsel op mijn stemban den, dus geen zenuwen, dus geen gevoel". „...En geen geluid", vult Paul Meier aan, want de man die in de jaren zeventig Henk Terlingen in zijn radioshow terzijde stond met gefakede interviews en andere grappen en grollen, is ook bij Porter Novelli zijn vaste partner. Meier zorgt voor de organisa tie en de financiële afwikke ling van de contracten, opdat Terlingens creatieve geest niet door 'bijkomstigheden' wordt afgeleid. Incidenten kenmerken de carrière van Terlingen op tv en radio. Een greep. De KRO wilde Hullekiedullekie op een ander tijdstip gaan uitzenden. Dat zinde Terlingen niet, dus stapte hij met ruzie op. Henk Terlingen wilde naar Amerika om zich voor te bereiden op een nieuwe Apollo-ruimte- vlucht. Dat mocht niet van de NOS, dus stapte Henk Terlin gen met ruzie op. Tijdens de Olympische Winterspelen van 1972 in Sapporo werden Henk Terlingen de oren gewassen na een openlijke kat aan het adres van Herman Kuiphof, die het bobsleeën op een wijze versloeg die in Terlingens ogen (of oren) spotte met de wetten van de radio. Na de EC-finale Ajax-Pa- nathinaikos in 1971 in het Lon- dense Wembley stadion voerde Terlingen met een kauwgom in de mond onsmakelijk ogende kleedkamergesprek- ken met de zegevierende Am sterdammers, dus kreeg Henk Terlingen ruzie met de bazen. En als klapper werd de Paul Meiershow van de radio ge haald door omroepcommissa- ris Wagenaar, omdat Terlin gen zich zou hebben bezondigd aan obsceniteiten, reclamema ken en aanvallen op omroep- bestuurders. Terlingen wilde een uitzending maken vanaf het gestrande piratenschip van Veronica, maar dat werd hem verboden. Hilversum was in die tijd doodsbenauwd voor Veronica dat vanaf de Noord zee de ether stormenderhand veroverde. Terlingen viel in de Paul Meiershow het beleid van de omroepbonzen aan en noemde de raad van beheer van de NOS de 'reet van behaar' ('op zich een vreselijke verspre king, waaraan mensen een waardeoordeel ontleenden'). Henk Terlingen: shockerend. Wagenaar ontstak in heilige toorn en verbood verdere uit zendingen. Protesten van Ka merleden en journalisten, die een beetje meer vrijheid voor programmamakers bepleitten, haalden niets uit. Henk Terlingen verhuisde naar Veronica, maar binnen zes weken werd hij door Rob Out weer op straat gezet. On danks deze toch niet al te pret tige ervaringen kijkt Terlin gen niet vol wraakgevoelens terug op die periode, de om roepbazen waren niet als boze geesten door Terlingens nachtmerries. „Laat ik voor één keer Swarttouw citeren: 'Als stof van de kleren schud den, deze lieden'. Het zou van ongelooflijke overmoed getui gen als ik nu zou roepen: 'Er is een aantal mensen voortdu rend bezig geweest Henk Ter lingen op een zijspoor te ran geren'. Natuurlijk niet. Alleen, op een moment dat je machtig wordt, denken die mensen 'weg die vlieg'. Omroepbazen zijn uiterst vervelende men sen, tegen wie je verder niets kunt doen. Je praat met hun op een totaal verschillende golflengte. Alles wat je tegen hun beslissingen onderneemt, maakt hen alleen maar kwaaier, en redelijkheid be reik je er toch niet mee". Terlingen vindt in het hui dige radioaanbod weinig van zijn gading, met uitzondering van VPRO-uitzendingen als Het Gebouw ('hoewel dat ook weer iets minder wordt) en Pandemonium. „De rest van de programma's is door mid delmatigheid teruggeschroefd tot de brij die we nu hebben. Ik kan dan ook niet zeggen dat ik bijvoorbeeld met de Paul Meiershow een monument voor de Nederlandse radio heb achtergelaten. Ik vind het aar dig om het gedaan te hebben, vooral voor eigen plezier. Maar achteraf moet ik zeggen dat ik wel veel last heb gehad, maar dat het allemaal niet heeft geholpen". Gefrustreerd door zijn plot seling en gedwongen afscheid van de omroep is Henk Terlin gen naar eigen zeggen niet. „Nee, dat valt reuze mee. Als je bij toeval net als ik voor de beslissing komt te staan dat je andere dingen moet gaan doen, dan denk je 'verdomd, als je eenmaal de oogkleppen van Hilversum hebt afgewor pen, dan bestaat er een andere wereld waarin prestatieve maatstaven gelden die heel wat interessanter zijn dan die van de omroep'. En nu maak ik ook aardige programma's. Inderdaad voor een kleinere groep, maar wel voor een groep waarvan ik het oordeel op prijs stel". Van onze rtv-reactie Dr. Rossi leeft nog en Norman Harrington, Constance Mac- Kenzie, Betty Harrington en Elliot Carson ook. Ze zijn te zien in 'Peyton Place: the next generation', de reünie-film die vanavond om 20.20 uur door de BRT wordt uitgezonden en door de Belgische omroep abusievelijk 'Peyton Place: dertig jaar later', wordt ge noemd, terwijl het tijdverschil precies twintig jaar is. Vol gende week zaterdag brengt de AVRO de film op Neder land 2. Over het lot van andere hel den uit het oude Peyton Place als Rodney Harrington en Al lison McKensie worden wij niet nader ingelicht, want Ryan O'Neal en Mia Farrow hebben de soap-serie al zo ver achter zich gelaten dat de filmmaatschappij Twentieth Century Fox hen niet eens heeft benaderd. 'Peyton Place' vierde triom fen tussen 1964 en 1969 als de eerste soap-opera op de tv. De serie is nog steeds een lëgende en gold als voorbeeld voor la tere feuilletons als 'Dallas', 'Dynasty' en 'Falcon Crest'. In mei vorig jaar werden ze alle maal nog eens bij elkaar ge haald voor de Amerikaanse tv onder de noemer 'Peyton Pla ce: the next generation': Christopher Connelly als Nor man Harrington, James Douglas als Steven Cord, Do rothy Malone als Constance Mackenzie, Pat Morrow als Rita Jacks, Ed Nelson als dr. Michael Rossi, Barbara Par kins als Betty Cord Harring ton, Evelyn Scott als Ada Jacks en Ruth Warrick als Hannah Cord. De meesten ac teren nog wel, professioneel of uit liefhebberij. Alleen 'Rita Jacks' speelt al jaren niet meer, ze is advocate. Het nieuwe verhaal, ge schreven door Rita Lakin, die in de jaren zestig ook mee werkte aan de scenario's, doet onmiddellijk een beroep op het geheugen van de kijkers, die zich de geheimzinnigheid her inneren rond de verdwijning van Allison Mackenzie. Nu duikt een meisje op in Peyton Place dat sprekend lijkt op Al lison. De gelijkenis brengt verwarring onder de bewo ners. Norma en Rita zijn nog steeds keurig getrouwd. Ze hebben een zoon die Joey heet. Joey is verliefd op Kelly, dochter van de Carsons. Kelly jaagt op Dana, de zoon van Betty Harrington (die van plan is weer te trouwen). En Dana is geïnteresseerd in het geheimzinnige meisje dat zo op Allison lijkt. Het succes begon in de jaren vijftig toen het boek van Grace Metalious een ware bestseller werd. Het was een verhaal over een klein stadje, waarin de mensen werden be schreven op een voor die tijd nogal realistische, open ma nier. Het boek werd in 1960 verfilmd en haalde nogal wat Oscar-nominaties binnen. Vier jaar daarna kwam de tv- reeks, maar toen ws er van enige 'gwaagdheid' al lang geen sprake meer. Norman Harrington, Elliot Carson, Rita Jacks Harring ton, dr. Rossi en Steven Cord (v.l.n:r.) proberen de glorie dagen van Peyton Place weer op te roepen. - FOTO ARCHIEF DE STEM HILVERSUM (ANP) - Veroni ca's Nieuwslijn besteedt zater dag (22.00 - 22.40 uur, Neder land 1) aandacht aan het enorme personeelstekort in de verpleging. Door slechte ar beidsomstandigheden en een toename in het aantal mensen dat verzorging nodig heeft zijn er veel meer verpleegkundi gen nodig, zo zegt Veronica. Verder in Nieuwslijn de grote stroom vluchtelingen die de Bondsrepubliek Duitsland binnen komt via Berlijn. Deze stroom zou volgens Veronica wel eens door kunnen lopen naar Nederland. Tevens aan dacht voor de belangen van Engeland in Zuid-Afrika. Waarom verzet Margaret Thatcher zich met hand en tand tegen sancties, zo vraagt Veronica zich af. KROs actualiteiten rubriek Brandpunt van zondag 27 juli (21.10-21.35 uur, Nederland 1) besteedt onder meer aandacht aan de dreigende sluiting van sommige bejaardencentra in het land, op 1 januari 1987. Het voornemen houdt verband met de bezuinigingen. In het woordenboek staat worst omschreven als: darmen gevuld met gehakt vlees enz. Noch de darmen, noch het enz. wekken bij mij een grote eetlust op. Hoe is men ooit op het idee gekomen om darmen schoon te maken en ver volgens weer te vullen? Welnu, daarvoor had men twee heel goede rede nen. Op de eerste plaats hadden onze voorouders de gouden regel dat van een geslacht dier niets mocht worden weggegooid. Dus werden ook de darmen ge bruikt door ze te vullen met vleesresten. Trouwens, ook de rest werd verwerkt tot lekkere hapjes. De tweede en ongetwij feld voornaamste reden om worst te maken is dat door het drogen en roken de houdbaarheid van vlees aanzienlijk wordt ver lengd. November was vroeger de slachtmaand. De geslachte beesten hoef den dan niet de hele winter met duur hooi te worden gevoederd. Zonder koel kast en vacuumverpak.] king moest het vlees toot maandenlang bewaart worden. Tot worst verwer ken is een slimme op sing voor dit probleem. Salami is een van d( oudste soorten worst, naam is afgeleid van hi Latijnse SALSUS. Dat namelijk in grote hoeveel heden nodig bij worstl reiding. Vandaar ook he| Nederlandse saucij: Duitsland is werkelijk heimat van de worst, knakworst is de beroemd ste en komt oorspronkelij] uit Frankfurt. De Ameri kanen noemen het worstji joviaal een 'frank' en ver] werken het tot Hot Do; zonder daarvoor overigi hondevlees te gebruiki Overigens doen we worst onrecht aan wan, neer we alleen zoudi spreken over verwer! vleesresten (enz.). Oi voorouders maakten ooi worst van bij voortel hert, ree, haas, kip en vis| Maar wellicht zal u dat al lemaal worst wezen... v- N S. v Cj s-fcV" I Door onze filmredactie Peter Tuinman is gekozen als de tegenspeler van Hilde van Mieghem, die de titelrol ver vult in de nieuwe Nederlandse speelfilm 'Blonde Dolly'. De overige rollen zijn in handen van Fred Vaassen, Marieke van der Pol, Astrid Seriese, Piet Kamerman, Adriaan Bri ne, Celia Nufaar, Herbert Flack en Henk van Ulsen. Peter Tuinman (39) maakt sinds een paar jaar naam als filmacteur. Vooral door de Fries-talige film 'De droom', waarvoor hij verleden jaar op de Nederlandse Filmdagen in Utrecht het Gouden Kalf voor de beste mannelijke hoofdrol kreeg. Daarvoor speelde hij onder meer in 'De schorpioen', 'Het meisje met het rode haar' en 'Spetters'. De opnamen voor 'Blonde Dolly' zijn op 18 juli van start gegaan onder regie van Jonne Severijn. Zijn speelfilm-de buut was 'Come back', 'Blonde Dolly' is zijn tweede grote film. Tot begin september zul len er opnamen worden ge maakt in Den Haag, Wasse naar, Noordwij k, Amsterdam, Rotterdam en Parijs. De pre mière staat gepland voor 26 februari 1987. De film gaat over de ver moorde Haagse prostitué Blonde Dolly en speelt zich af tegen het einde van de jaren vijftig. Bij het zoeken naar de titelrolvertolkster is bel gekozen voor een 'nieuwj zicht. Op het laatste mo kwam men op het spooi| Hilde van Mieghem, die i moment in Wenen de hc speelde in Esther Vilarj neelstuk 'Strategie der ders' en die zeven jaar naast Kitty Courbois haal ste - bescheiden - fif speelde in 'Vrijdag' vanl Claus. Sindsdien deed ze in en Nederland meer filr ring op in onder meer 'A| une nuit' van Chantal man, 'De witte waanï Adriaan Ditvoorst, 'Babe'J ra' van André Delvaux centelij k 'Skin' van Hendrixks. Ze werkte aan de NCRV-serie 'Het| sende water'. Hilde's mo Nederlandse, haar vafl Belg. Ze begon haar ca aan de toneelschool in| werpen. Door Gerard In 1955 werd een bundel I en proza verzameld onde: perdag'. In dat boek is 'Vrede' van Leo Vroman uit dat gedicht, 'Hoe de oo nu de titel van een bunde dagen van de oorlog, gesc tionaal gezelschap van scl Van Lennep in Amsterdam Hoe navrant en vreemd die laatste dag van de oorlog, die aan de vrede voorafgaat, kan worden vertaald, blijkt uit de verhalen die tien auteurs uit negen landen over het einde van de oorlog hebben geschre ven. De titel 'Hoe de oorlog is verdwenen' geeft al aan dat voor de meeste auteurs het einde van de oorlog nog niet de smaak van de vrede had. Twee Westduitsers (Hein- rich Böll en Dieter Wellers- hoff) en een Oostduitser (Ste fan Heijm), een naar Duits land uitgeweken Rus (Lew Kopelew), een Japanse schrijfster, een Fransman, een Pool, een Engelsman en een Amerikaan hebben voor dit boek een verhaal geschreven of afgestaan, waarin hun her innering aan de afloop van de oorlog wordt beschreven. Van Heinrich Böll is opge nomen zijn brief 'De vier fiet sen', die hij aan zijn zonen Ré- né en Vincent heeft geschre- Door Wim Koek Ook na het verstrijken van het herdenkingsjaar 1944/'45, toen een brede stroom oorlogsboe ken de uitgeverijen verliet, ge looft uitgeverij Hollandia Baarn nog in een willige markt. Dat blijkt wel uit de recente verschijning van niet minder dan vijf titels, waar onder boeken over al veelvul dig beschreven zaken als het Ardennenoffensief, de slag om de Schelde en de 'race' naar de Rijn. Bij het vijftal zit één roman. „Aanval uit de diepte" door John Wingate. Het is eigenlijk meer een poging om een ro man te schrijven en de intrige stelt dan ook niet veel meer voor dan een raamwerk waar aan het verhaal wordt opge hangen dat de auteur werke lijk kwijt wil. Dat is het ver haal over het Tiende Onder zeeboot Flottielje van de Britse marine, tijdens de don kerste dagen vrijwel het enige wapen waarmee het ingeslo ten Malta de Duitsers kon be strijden. De onderzeeboten vormden een tijd lang ook de enige levenslijn van het eiland met Gibraltar van waaruit de bijna uitgehongerde bevolking en de permanent met brand stoftekort kampende RAF slechts mondjesmaat kon wor den bevoorraad. John Wingate weet de sfeer van een vrijwel dagelijks ge bombardeerd wordend eiland in nood, dat desondanks door vecht (na de oorlog zou de be- TORONTO (AP) - Een school in de Canadese stad Kitchener in Ontario heeft de Koopman van Venetië van William Shakespeare voorlo pig tot verboden literatuur verklaard. Aanlei ding voor deze ban zijn incidenten na behan deling van het drama rond de joodse geld schieter Shylock in de klas, waarbij joodse leerlingen met munten werden bestookt en swastika's werden getekend op de schoolban ken. Na een klacht van ouders werd het werk voorlopig verboden in afwachting van een be sluit door de autoriteiten of het werk als anti semitisch moet worden bestempeld. De beslissing wordt zowel toegejuicht als verworpen. De acteur John Neville, tevens ar tistiek leider van het Shakespeare Festival in het Canadese Stratford zei: „Ik vind het bela chelijk dat na 400 jaar dit stuk wordt verbo den". De joodse geleerde W. Gunther Plaut uit To ronto beweerde echter dat het stuk al lang naar een vaste plek op de boekenplank was verwezen, als het niet van de hand van de to neelschrijver uit Stratford on Avon was. In een artikel in de krant Toronto Globe and Mail erkent Plaut dat Shakespeare Shylock het gedenkwaardige pleidooi voor tolerantie laat zeggen: „Ik ben een jood. Heeft een jood geen handen, organen, diepgang, gevoelens, affecties, passie?" Geleerden houden zich al sinds jaar en dag bezig met vraag of Shakespeare anti-semiet was of niet in een tijd dat er nauwelijks joden in Engeland woonden, of dat het stuk slechts bedoeld was om fanatisme en onverdraag zaamheid aan de kaak te stellen. Hilde van Mieghem film 'Blonde Dolly'.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 22