Lage olieprijs brengt einde Golfoorlog nabij Kosten 'Olaf' zijn moeilijk te bergen Stabiele periode in Italië lijkt afgelopen even UITBLAZEN 200.000 Greenpe; over vrii Franse Ranja met een rietje DONDERDAG 24 JUL11986 ACHTERGROND1 T5 PAGINA 2 WIE NEEMT ER EEN INTERNATIONALE I EN KREDIETBRIEF VANI DE ANWB? .DONDERDAG 24 JUL DEN HAAG (ANP) -| dragen van de PTT meer luister- en kijl werd verwacht. WIM KOCK HOE het komt weet ik niet, maar die kfeine Mercedeskes roepen bij mij weerstand op. Mis schien komt het omdat een tijdelijke overbuur vrouw een periode lang haar Mercedeske voor mijn deur wegzette, op de plek die alleen maar vrij was omdat ik mijn auto altijd par keer op de speciaal daarvoor aangelegde parkeervakken aan het begin van de zijstraat. Veel meer dan tien passen is het niet van de parkeervakken naar' de plek waar zij haar auto neerzet te, maar zij hoorde blijkbaar bij het sport mensen dat de auto het liefst mee naar binnen en naar bed zou nemen. Voor hen telt elke meter tussen voordeur en autoportier. Het kan ook zijn dat mijn afkeer gewoon wordt opgeroe pen door de wat plompe, cor pulente vormgeving van het Mercedeske. Over smaak valt niet te twisten en ik vind het ding lelijk. Het is bovendien een ik-wil-wel -maar-ik-kan- niet-auto. Ik vraag me soms af of de eigenaar van 'zo'n wagentje in over auto's zwets end gezelschap durft te zeggen dat hij een Mercedes rijdt. Of spreekt hij, om niet voor op schepper te worden aangezien, van 'een kleine Mercedes? Ik bedoel maar: je hebt zitten ver tellen dat je Mercedes rijdt en dan blijkt bij het vertrek, ter wijl je gesprekspartners in hun dikke BMW's, Citroen CX-en en Mercedessen van de 200-se- ries stappen, dat jij maar zo'n kleine 190 onder je achterste hebt. Mij dunkt dat je dan nog beter met een Sierra of Ascona had kunnen komen aanzetten. Mensen die in dikke auto's rij den vinden het heel normaal dat anderen zich bescheidener inblikken, dat valt ze niet eens op, maar iemand die bij wijze van spreken buiten adem en met de tong uit de bek de grote fcpgens probeert bij te houden achten ze niet eens de ite van het lossen waard. 'morgen werd mijn voor- stegen het Mercedeske >hien - helaas want het I - ook wel tegen dege- I m rijden) weer eens 1 fc'et gebeurde voor VB :ht met drie start- elkaar. Een voor ka£ voor rechtdoor. 'ste plaats stond blauwe Kadett. rechts, een zwart spoiler op de kont W /•wuivend geheven hon- Sartstomp. Wie het eerst Aan de meet was verschenen weet ik niet. Ik kwam pas aan rijden toen het licht op groen sprong en beide auto's voor me wegscheurden alsof de Grand Prix op het spel stond. Direct na de kruising ver smalt de weg zich weer tot een tweestrooks weg. Normaal ge sproken laat de auto in de rech- terpositie de wagen in de lin kerbaan voorgaan tenzij deze zo treuzelt dat de eerste gemak- kelijk weg kan zijn zonder de treuzelaar te hinderen. Links haalt in en rechts houdt in. Zo hebben we het geleerd. De Opel Kadett was tegelijk weg met S het Mercedeske, maar hij mocht =j niet inhalen. De Kadett was llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllïï een 1600 en in de lagere ver snellingen bleek hij het Merce deske aardig partij te kunnen geven, maar uiteindelijk won de 1900 het. Of de Kadett-man kwam als eerste bij z'n ver stand. In elk geval werd de race beëindigd. Beide auto's, het Mercedeske voorop nu, vielen terug tot het sukkelgangetje dat een of ander zwaar vehikel vóór hen aangaf. Waarom de man in de Kadett zo'n haast gehad was me helemaal onduidelijk toen ik hem een paar honderd meter verder een erf zag opdraaien. Prestigeduels als de korte race tussen de Kadett en het Mercedeske zie je dagelijks op de weg. Sommige mannen kun nen er niet tegen dat ze worden ingehaald door een vrouw. Zelfs op de autosnelweg niet. Prompt zetten ze de achtervol ging in. Helemaal vervelend is dat soort hanigheid voor vrou wen die bovendien nog in een Lelijk Eendje rijden. Van die combinatie raken sommige mannen helemaal hoteldebotel. Ingehaald worden door zoiets beschouwen ze als een bespot ting van hun manzijn. Een Eend bezit niet, wat de autoverkoper noemt, een soe pele motor. Een soepele motor reageert direct en krachtig op het gaspedaal, trekt snel op. Bij een Eendje duurt dat allemaal wat langer. Bovendien ligt de maximum-snel heid niet ver boven de 100 km/u Wat vrouwen in Eendjes nu regelmatig overkomt is het vol gende. Zij halen, hun eigen tempo aanhoudend, op de autosnelweg een auto in die maar weinig langzamer rijdt dan zij. Man achter het stuur. Man kijkt verstoord op. 'n Eend! Met een vrouw achter het stuur nog wel. Wat denkt ze wel. Hij geeft gas, stuift de Eend met gemak voorbij, keert terug naar de rechterbaan en neemt snelheid terug tot onge veer het tempo waarin hij eerst reed. De vrouw in de Eend kan nu twee dingen doen. Her mas ter's tempo volgen of nog maar eens proberen. Ze heeft haast, dus ze probeert opnieuw. Het spel herhaalt zich, maar nu krijgt de man er pas echt lol in. Zodra hij weer voor de inge haalde Eend in de rechterbaan is, laat hij zijn snelheid nog ver der terugzakken: 80, 70. Maakt de Eend aanstalten om weer in te halen dan geeft hij een spuit gas, aangevend dat het geen zin heeft. Dat getreiter herhaalt zich net zo lang als het man- nentje er plezier in heeft. Zo'n man zou je toch een ranja met een rietje geven. Na dat je hem z'n autootje hebt af gepakt. Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans-hoofdredacteur. A. Theunissen en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452. Sportredactie 076-236236. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326 (alléén abonnementen). Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, ©01608-21550. Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, ©01140-13751. Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, ©01620-54957. Postadres: Postbus 4023, 4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, ©01650-37150. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen, bij vooruitbetaling te voldoen: 23,60 per maand; 68,05 per kwartaal of 264,45 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand, 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 5% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdagvan 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 RflnkrAlPtiPQ' Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. Ü2/LB9 L Jtt Door David Hirst OM te overleven gaan de echt onbemiddelden on der ons instinctief vaak over tot bedelen, lenen of afpersen, om maar aan geld of eten te ko men. De régimes in het Midden-Oosten zijn geen uitzondering op deze ongeschreven regel. Door de huidige olie-cri sis is er in deze landen echter gewoonweg veel te weinig geld in omloop, een nieuw en zeer ver velend aspect van het le ven in het Midden-Oos ten, dat grote invloed zal hebben op de loop der gebeurtenissen in dit ge bied. Kijk maar naar wat er op dit moment al gebeurt met de voornaamste drama's in het Midden-Oosten van van daag: de Golfoorlog, de di plomatieke strijd om de gunst van Syrië, de onrustige situatie in Egypte of het eeu wige probleem van de Pales tijnse kwestie. Geld zal natuurlijk nooit helemaal de doorslaggevende factor in de Golfoorlog wor den: militaire prestaties tel len nog altijd zwaarder. Fi nanciële middelen hebben echter wel altijd een belang rijke rol gespeeld in de oor log. In Irak heeft geld altijd hoog op het lijstje van priori teiten gestaan en ook voor Iran gaat geld nu meer dan ooit een steeds grotere rol spelen. Vanaf het begin heeft de Golfoorlog in Iran een natio nalistisch fanatisme opge wekt onder de bevolking. De Iraniërs vechten voor een heilige zaak, en het 'marte laarschap' is het hoogste goed wat de 'strijders van de Is lam' kunnen bereiken. Dit is de officiële zienswijze van de religieuze leiders van Iran, die door het merendeel van de gelovige massa geaccep teerd wordt. In een derge lijke atmosfeer tellen mate riële tegenvallers niet zwaar. De afgelopen zes jaar zijn de levensomstandigheden voor de bevolking echter ge nadeloos verslechterd. Iran heeft minstens twee miljoen werklozen, misschien nog eens vier miljoen mensen die een tijdelijke of part-time baan hebben, de helft van de arbeidsmarkt. Het gaat berg afwaarts met de industrie en landbouw en de inflatie stijgt jaarlijks met ongeveer vijftig procent. Zonder de enorme overheidssubsidies op het voedsel zou het grootste ge deelte van de bevolking hon ger en armoede lijden. De Iraanse economie is meer ooit afhankelijk van de inkom sten uit de olie. Nu zijn de olieprijzen ech ter ingezakt. In maart van dit jaar keurde de Iraanse rege ring nog een begroting goed, die gebaseerd was op de ver wachte inkomsten uit de olieindustrie over 1986 van 18,6 miljard dollar. Begin juli veranderde de Iraanse mi nister dit bedrag in 10,5 mil jard dollar, maar ook deze cijfers lijken optimistisch. Zelfs wanneer Iran, ondanks de Iraakse druk, in staat zal zijn om haar huidige export niveau van 1,7 miljoen vaten per dag te handhaven, zal dit met de huidige olieprijzen 1 "j Golfoorlog, een doodbloedende gruwel? niet meer dan vijf of acht miljard dollar opleveren. Iran importeerde vorig jaar voor 13,5 miljard dollar aan buitenlandse goederen en ook toen was er al sprake van een drastisch ingekrom pen import. Materiaal voor de oorlog en voedsel voor de bevolking hadden de grootste prioriteit, zodat het onver mijdelijk was dat andere, economisch belangrijke im- portprodukten zoals ruwe grondstoffen en materialen voor de industrie en land bouw, moesten wijken. De Iraanse minister van olie heeft gezegd dat dit jaar de oorlog voorrang heeft op alles, maar dat de import van de eerste levensbehoeften, dat wil zeggen: eten, op het niveau als vorig jaar zal blij ven. Het is echter niet duide lijk hoe men dat wil berei ken, zonder de Iraanse eco nomie nog meer schade toe te brengen. Tot nu toe leken de geeste lijke leiders van Iran bereid om de oorlog nog jarenlang voort te laten slepen, schijn baar ongevoelig voor de eer ste tekenen van oorlogsmoe heid onder de bevolking en de opkomst van een soort vredespartij onder de heer sende hiërarchie. De huidige oliecrisis heeft echter in be langrijke mate bijgedragen tot een verandering in dit denkpatroon: sinds maart lijkt het erop of de ayatollay en zijn eerst zo oorlogzuch tige collega's min of meer van mening zijn dat er nu maar een einde aan de Golf oorlog moet komen, voordat het effect op de economie echt duidelijk voelbaar wordt. Volgens president Kho- meiny heerst er nu totale verwarring in het vijande lijke kamp en kan Iran wan neer het nu toeslaat, het ge stelde doel bereiken. Na elke toespraak van de geestelijke leider is er altijd een toeloop van jonge men sen die naar het front willen om daar voor de Islam hun leven te laten. De laatste toe spraak van Khomeiny heeft tot een ware stortvloed van vechtwilligen geleid: volgens de premier van Iran heeft twintig procent van de arbei ders uit de publieke sector zich bij het leger aangemeld. Irak wil waarschijnlijk net als Iran dat dit laatste en- doorslaggevende offensief nu eindelijk eens plaatsvindt, in de hoop de Iraanse actie te kunnen weerstaan en zo de wilskracht van Iran voor goed te breken. Het land heeft altijd veel meer geld in de bewapening gestoken dan Iran, omdat een overwicht in vuurwapens noodzakelijk was als compensatie voor het veel zwakkere moreel en ge ringe initiatief van de solda ten. Irak heeft ook altijd ge probeerd de burgerbevolking te beschermen tegen de neve neffecten van'de oorlog door vast te houden aan een hoog consumptie-niveau, met af en toe een extraatje zoals een gratis Volkswagen voor de familie van iedere 'marte laar'. Met de financiële situatie in Irak, die er aan het begin van de oorlog nog zo gezond uitzag, is het sindsdien snel bergafwaarts gegaan. „Het is net een kaartenhuis", zo om schreef een wel ingelichte Arabische bankier de huidige situatie, „een kaartenhuis dat alleen nog maar overeind staat door toedoen van de steeds bezorger wordende schuldeisers". Irak heeft, in tegenstelling tot Iran, een enorme buiten landse schuld van tenminste 15 miljard dollar aan de Wes terse banken en crediet-ver- lenende instanties. Daar komt nog bij dat het land ook nog eens 50, 60 of 70 miljard dollar niemand weet pre cies hoeveel heeft geleend van de Sovjet-Unie en de Golfstaten. Hoeveel er daar van echt terugbetaald moet Door Cees Manders DE bergers van Smit Tak trachten op dit ogenblik de in de Noord zee gezonken kustvaar der Olaf naar boven te halen. Gezien de erva ring van de Rotterdamse firma is succes verze kerd. Iets anders, en veel moei lijker is het om straks de kos ten die de Nederlandse over heid maakt om het gevaar lijke schip te bergen vergoed te krijgen door diegenen die voor de scheepsramp verant woordelijk zijn. Het schip vaart onder de vlag van de Kaaiman-Eilan den, een thuishaven voor be- lastingontwijkers in de Ca- raïbische Zee. En Brits eigen dom. Dat zegt natuurlijk niets over de identiteit van de eigenaren van het schip. Zij zijn en blijven anoniem. De reder is wel bekend: de firma Oltmann in Hamburg. De bemanning is trouwens ook Duits. Omdat de reder degene is die het schip 'ge bruikt' voor de zeevaart (de kapitein is in zijn dienst) is hij aansprakelijk voor de schade die het schip veroor zaakt aan derden. In dit ge val de Nederlandse staat, die enkele miljoenen guldens (twee tot drie) moet uitgeven om een bevuiling van haar kustmilieu te voorkomen. De Nederlandse Staat gaat de schade verhalen op de reder van de Olaf, die voor de Ne derlandse of Duitse rechter gedaagd zal worden. Waar schijnlijk de Duitse omdat in dat land zich de eigendom men van de reder bevinden waarop beslag kan worden gelegd. Juristen van Rijks- Zinkende Olaf. waterstaat studeren hier nog op. Maar deze procedure gaat in elk geval vele jaren duren. En dan moet je maar af wachten of de rederij nog be staat op het moment waarop er (op bevel van de rechter) betaald moet worden. De Olaf is vergaan bij rus tig weer. Het schip maakte slagzij toen de lading ineens begon te schuiven. Je mag er dus vanuitgaan dat er bij het stuwen van de lading, dus het zo goed mogelijk verde len van de lading over het scheepsruim, ernstige fouten zijn gemaakt. Daardoor is het schip niet zeewaardig ge weest en had het dus eigen lijk nooit mogen uitvaren. De Olaf vervoerde chemi caliën. Was de lading olie ge weest, dan zou de civielrech telijke situatie anders zijn geweest. Want in een inter nationaal verdrag (dat prak tisch alle zeevarende landen hebben getekend) wordt de 'civil liability' (civielrechte lijke aansprakelijkheid) bij ongelukken met olietankers wel geregeld. Strafrechtelijk is er tegen vervuilers als de Olaf binnenkort met meer doeltreffendheid op te tre den. Op 6 april 1987 treedt het zogenaamde Meldingsproto col van het MARPOL-ver- drag uit 1983 in werking. Marpol staat voor marine pollution, zeevervuiling, waarover de belangrijkste zeemogendheden al sinds 1973 in onderhandeling zijn geweest. Vervuiling van de zee door olietankers werd aanvanke lijk al snel door dit verdrag geregeld. Maar met de ver vuiling door schepen met droge en vloeibare chemica liën als lading (zoals de vliegas van de Olaf) ging het moeizamer. Vooral Nederland is de drijvende kracht geweest achter de onderhandelingen die in december 85 hebben geleid tot de uitbreiding van de werking van het verdrag tot schepen met chemicaliën aan boord. Schepen met een gevaar lijke vracht (olie en chemica liën) moeten alle voorvallen waardoor hun lading in zee terecht komt of kan komen zo gauw mogelijk melden aan de autoriteiten van de dichtstbijzijnde oeverstaten. Ons land kent een derge lijke meldingsplicht al in een eigen wet, de Wet ter Voor koming van Verontreiniging door Schepen. Maar deze wet geldt alleen ten opzichte van schepen die zich in onze ter ritoriale wateren ophouden. De Olaf voer en ligt nu in open zee. Deze wet maakt van een bewuste overtreding van het lozingsverbod' en een be wuste verzaking van de mel dingsplicht een misdrijf. De kapitein draait daarvoor de gevangenis in. Het MARPOL-verdrag (dat dus in april '87 pas volle dig van kracht zal worden) werkt niet alleen ten opzichte van de landen die het ver drag hebben ondertekend (of nog zullen ondertekenen). Er staat ook een bepaling in die de verdragspartners de verplichting oplegt overtre dingen te bestraffen begaan door schepen die niet onder de vlag van een verdragsland varen, 'in severity', streng dus. Elke overtreding moet bovendien aan de IMO, de Internationale Maritieme Organisatie van de VN, in Londen worden gemeld, die de leden inlicht. Zal er straks van deze strafsanctie hopelijk een af doende afschrikking uitgaan, op het ogenblik gaat het er om de Nederlandse belas tingbetalers niet te laten boe ten voor de kennelijke onver antwoordelijkheid van een Duitse coasterkapitein en zijn reder. Dat is dan het 'bergingswerk' van de advo caten. Door Gerard Kessels ITALIË is gewend aan regeringscrises. Vaak worden ze in een hand omdraai weer opgelost. Dit keer is het echter anders. De crisis duurt al bijna een maand en het is twijfelachtig of mannetjesputter Bettino Craxi erin zal slagen een nieuwe regering te vor men. In de coalitie van vijf partijen, waarmee Craxi drie. jaar gere geerd heeft, is teveel porselein kapot gesla gen. Het wantrouwen tussen Craxi's socialisten en de christen-democraten van Ci- riaco de Mita is zo groot dat het er naar uitziet dat het land zijn langste periode van politieke stabiliteit alweer achter de rug heeft. In de drie jaar dat Craxi als eerste so cialistische premier regeerde, is het Italië voor de wind ge gaan. De galopperende infla tie is teruggebracht tot een percentage van rond de vijf en het land beleeft een pe riode van economische bloei. De beurs van Milaan was de afgelopen jaren de beste be- Andreotti. - fotoap legging die een internatio nale investeerder kon vin den. Hoewel deze voorspoedige ontwikkeling voor een be langrijk deel te danken was aan de aantrekkende inter nationale conjunctuur, werd Craxi's prestige er natuurlijk door vergroot. Zijn 'no-non- sense'-aanpak sloeg aan. Te gelijkertijd werd het tanden geknars bij de grootste rege ringspartij de christen-de mocraten, steeds luider. De 'Democrazia Christiana' (DC) kon het maar moeilijk ver kroppen dat een socialist als uithangsschild voor een suc cesvol beleid fungeerde. Steeds luider werd de roep om een eigen man aan het hoofd van de regering. Volgens de DC was met de socialisten afgesproken dat Craxi Palazzo Chigi, de zetel van de minister-president, zou ontruimen zodra in het najaar de belangrijke wet over het terugdringen van het overheidstekort door het parlement aanvaard is. Craxi heeft echter steeds ontkend dat een dergelijke afspraak gemaakt is. Hij heeft weieens door laten schemeren dat hij bereid zou zijn te vertrekken in het voorjaar van 1987: een jaar voor de verkiezingen. Maar de slimme Craxi heeft zich nooit op een datum vast laten leggen. Tot stijgende ir ritatie van de Mita. De leider van de christen-democraten wil Craxi daarom alleen op nieuw aanvaarden als pre mier, wanneer die bereid is zwart op wit vast te laten leggen wanneer hij opstapt. Als Craxi een concreet tijd stip voor zijn aftreden blijft afwijzen, is het met zijn for matiepoging gedaan. De confrontatie tussen Craxi en de Mita kan grote gevolgen hebben voor Italië. Craxi. - fotoap Als de vijfpartijen-coalitie van christen-democraten, so cialisten en drie kleinere partijen (republikeinen, so ciaal-democraten en libera len) definitief uit elkaar valt, begint het carrousel van de Italiaanse politiek opnieuw te draaien. Het carrousel van een eindeloze reeks kabinets wisselingen en crises. Vóór Craxi in 1983 aantrad telde het land sinds de oorlog 43 kabinetten. Craxi roept graag dat het land zonder hem aan de chaos ten prooi is. Dat is lich telijk overdreven. De Mita kan niet worden verweten dat hij de stabiliteit die onder Craxi bereikt is zomaar te grabbel wil gooien. Hij is zelfs bereid de socialist tot de verkiezingen van 1988 pre mier te laten zijn, wanneer de huidige coalitie voor de volgende regeringsperiode een christen-democraat als leider accepteert. Dat zou po litieke stabiliteit voor zeven jaar betekenen. De wijze waarop Craxi de christen-democratische for mateur Andreotti nu beentje heeft gelicht, zal zijn eigen formatiepoging niet verge makkelijken. De DC staat te popelen de socialist een koekje van eigen deeg te ge ven. Is dat het geval, dan krijgt de republikein Gio vanni Spadolini waarschijn lijk de kans een coalitie te kitten. Hij zou de compro misfiguur kunnen zijn die zowel voor christen-demo craten als socialisten aan vaardbaar is als premier. Met Spadolini speelt staats president Cossiga waar schijnlijk zijn laatste kaart. Wanneer Spadolini faalt lij ken nieuwe verkiezingen on ontkoombaar. worden is echter een zuiver politieke kwestie. Net als in Iran is de Iraakse import de afgelopen jaren drastisch gedaald. Vo rig jaar importeerde Irak voor ongeveer 13 miljard dol lar aan produkten. De in komsten uit de olie bedroe gen toen nog 12 miljard dol- lar. Met de huidige olieprij zen zal het maximum aan vaten dat Irak per dag kan exporteren 1,8 miljoen va ten niet meer opleveren dan 7 tot 8 miljard dollar. Irak is uiterst zwijgzaam I over de financiële situatie in het land. De meningen van experts variëren dan ook flink, maar over het alge- meen denkt men dat Iran, wanneer men rekening houdt I met het afbetalen van de schulden ongeveer 3 mil jard dollar per jaar en het sturen van geld naar arbei ders in het buitenland on geveer 2 miljard dollar per jaar toch wel 15 miljard dollar aan buitenlandse va luta nodig heeft. De grote vraag is: waar moet dat geld vandaan ko men? Het westen blijft welis waar doorgaan met het ge- I ven van steun aan Irak en de oorlogszuchtige houding van Iran heeft de Golfstaten in hun besluit gesterkt om Sad dam tot het einde van de oor log bij te staan, maar met deze nu al zes jaar durende oorlog zijn werkelijk enorme bedragen gemoeid. Eerder dit jaar leek het er 1 even pp of Irak zijn verplich tingen aan een Westduitse credietbank niet na zou kun nen komen. Het zal voor het land steeds moeilijker wor den om de internationale kredietwaardigheid te bewa ren en op het moment dat het Westen het vertrouwen in derdaad zou verliezen, zou dit een ogenblikkelijk en des astreus effect hebben op de economie van Irak en de mo gelijkheden om de oorlog met Iran voor te zetten. Want ook een heilige oorlog heeft geld nodig. Copyright The Guardian/De stem (ADVERTENTIE) Van een onzer verslaggevers BRUMMEN - Wanneer de ge meente Brammen en de Ne derlandse Spoorwegen nie snel actie ondernemen om d< spoorwegovergangen in he' dorp te beveiligen, zal binnen kort de spoorlijn Arnhem- Zutphen geblokkeerd worden. Dat voorspelt mevrouw G Reugenbrink van het actieco mité Brummen dat gisterer een korte demonstratie hielc bij de spoorwegovergang waai dinsdag een personenbusje met negen personen tegen eer trein botste. Aa Dat is vooral te wijten op zwartkijken door de 1 In totaal zal de dienst over I dat jaar ruim 696 miljoen gul den kunnen afdragen aan het ministerie van WVC, dat is 10, 7 miljoen gulden meer dan voor 1985 was geraamd. Datj komt doordat de opbrengst 8,31 miljoen hoger uitviel dan ver- I wacht werd en de inningskos-1 ten 2,4 miljoen lager uitkwa-| men. In totaal is in 1985 726.413.277 miljoen gulden aan omroep- bijdragen geïnd, bijna 12 mil- I joen gulden meer dan in het] voorgaande jaar. De hoogte I van de omroepbijdrage is in-1 tussen niet gewijzigd. De meeropbrengst is dan ook hoofdzakelijk toe te schrijven I aan het feit dat het aantal ge- f registreerde tv- en radiotoe stellen in 1985 met 52.000 is toe genomen. Daarbij ging het in circa 50.000 gevallen om zwartkijkers en -luisteraars, die dankzij verhoogde activi teit van de PTT-opsporings- ELKE VAKANTIEGANGER WEET DAT TEGENSLAG OVERAL KAN OPDUIKG Op vakantie in het buil land? De Internationale Reis- Kredietbrief kan je heel wat zorg besparen. Eén telefoontje en regelen zo nodig medicijn een vervangende chauffeur zelfs begeleiding naar huis d' een arts of verpleegster. Kon naar het ANWB-kantoor. Dat kan straks een hoop ellö besparen. UIT EN THUIS MET DE ANWB ANVV IRK.DE HELPENDE HAN IN HET BUITENLAND. ZEIST (ANP) - Bij de mil| die de Nederlandse fotogra Franse aanslag verloor, he lating van de agenten. Door economische druk van Frankrijk - maatregelen tegen de invoer van landbouwpro- dukten uit Nieuw-Zeeland - hebben de twee hun gevange nisstraf van tien jaar kunnen ontlopen, en die wijze van af handeling beschouwt de mi lieu-organisatie als een groot onrecht. De twee agenten, Domini que Prieur en Alain Mafart, verblijven nu op het eiland Hao. „Het is een eiland waar teven zeer prettig is. Ze krijgen de beschikking over een prachtige kleine bunga low, er zijn mooie stranden en er is alle gelegenheid tot wa tersporten. Bovendien komt hun familie over, en kunnen ze gaan en staan waar ze willen omdat er geen controle op is of ze een vliegtuig nemen naar E een ander eiland of zelfs naar Frankrijk". Zo luidt de omschrijving van de antropoloog B. Da- nielsson van het eiland Hao, flet 'verbanningsoord' van de twee Franse geheim agenten I e vorig jaar meehielpen aan L,et tot zinken brengen van het Ureenpeace-schip de Rainbow Warrior. Het tweetal zijn woensdag met een Frans mili- r toestel op Hao aangeko- 0}en. Hoewel hun komst door ue Franse autoriteiten voor de buitenwereld is afgeschermd, tiet. Franse persbureau AFp wej Heiden dat <je mj_ utairen ter plaatse een flink bestmaal hebben voorbereid bm de terugkeer van hun 'wa penbroeders' te vieren. Met de overplaatsing naar ftao zijn de agenten in feite nJ gelaten, zo wordt alge- beschouwd. „Ze kunnen u drie jaar van een gratis va kantie genieten", aldus Da- leleson, die gisteren op uitno- ^ging van Greenpeace in Ne-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 2