'Ik ben blij dat het niet gelukt is van Brandend Zand af te komen ANNEKE GRÖNLOH HOE IS HET EIGENLIJK MET... De wereld volgens Den Doolaard in 5 radio-uitzendingen Wessel ückeiiprijs voor vibrafonist Frits Landesbergen naa r toe >engesteld \loosterrade ZATERDAG 19 JUL1191 \Feestweek Paalzitten Marokko Sprookjes Zesdaagse „De mensen lezen tegenwoordig te veel om nog wijs te kunnen zijn en ze denken te veel om nog mooi te kunnen zijn" Oscar Wilde, schrijver fELBURG - In Middel- worden tot oktober leidingen gehouden de Middelburgse Abdij fndleidingen, onder let- van een gids van de elijke VW starten op ag tot en met vrijdag b.OO, 11.30, 13.30 en 15.90 In op zaterdag om 13.30 100 uur. OHOVEN - Het Ton shuis in Eindhoven (Ja. Revius) is tot en met 23 stus opengesteld voor ekers. Óp dinsdag tot en zaterdag van 14.00 tot uur zijn er schilderijen humortekeningen te «en Ide cartoonist Ton Smits 1 *-1981). ERLEN - in het Thermen. ieum in Heerlen is van 22 tot en met 31 augustus l tentoonstelling ingericht Ir de abdij Kloosterrrade CT Door Raoui van den Booren VEEL MENSEN kennen Anneke Grönloh nog steeds als het Indische meisje dat hits zong als Brandend Zand, Para- diso en Soerabaja. Het is inmiddels zo'n 25 jaar geleden dat Anneke soms wel vijfmaal per dag moest optreden. „Ik wist toen niet wat het betekende om de showbu siness in te gaan. Het leek altijd een droom", vertelt Anneke, voor wie de droom later een nachtmerrie werd. Want plotseling was het gedaan met roem en succes. Anneke maakte geen hits meer, contracten voor televisieshows wer den niet meer verlengd en tot overmaat van ramp baalde ze een van de laag ste klasseringen op het zien zijn onder meet Eurovisiesongfestival. |üderyen, foto's, abtskle- en religieus vaatwerk. Thermenmuseum is ge. end van dinsdag tot en ft vrijdag van 10.00 tol 1 uur en op zaterdag en dag van 14.00 tot 17M |r. 1 aan. Volgens de organi 1 toren van de strandzes- gse hebben zich al 1(M res langzaam maar zeker in de ensen ingeschreven. STERDAM - Tot en me hl augustus is het Konink lijk Paleis op de Dam in Am Iterdam dagelijks openge Iteld voor het publiek. Vei 12.30 tot 16.00 uur kunnei zoekers rondlopen in Burgerzaal, de Vierschaar ei de vele kleinere zalen. Ee Jspeciale zomertentoonstel lling is gewijd aan de schilde 'Jacob de Wit die ook wel <t tl8de eeuwse Rubens werd ge- noemd. Toegangsprijs is 1,S I gulden voor volwassenen ei 150 cent voor kinderen tot ei Imet 16 jaar. IV2NKEVEEN - Van 21 tot et Imet 26 juli is de Vinkeveenst Ifeestweek met onder meet het open kampioenscha p f paalzitten, muziek, rond- I vluchten met helikopter, eet I paardentram, een vliegdag I zeskamp en een jaarmarkt. NOORDWIJKERHOUT - Of 23 juli om 08.30 uur start i« Noordwij kerhout het wereldkampioenschap pa"'' zitten. De deelnemers probe ren het record van 103 uurtt 30 minuten te verbeteren Het paalzitten wordt verle vendigd door een groot aan tal randevenementen zo"1 op 23 juli een ballonnenwed strijd, een playbackshow donderdag en verkiezing miss zomer 1986 op 25 juli TILBURG - In het volkenkunk museum in Tilburg is tot en met augustus de tentoonstelling 'M* rokko veraf en dichtbijte beziel gen. Doel van de expositie isee> overzicht te geven van de onW& kelingssituatie van Marokko en relatie tussen de Marokkaanse Nederlandse cultuur te verbetert^ De openingstijden van het musetf" zijn van dinsdag tot en met vrijM van 10-17 uur en op zaterdag* zondag van 13-17 uur. BARNEVELD - In museum rac in Barneveld is een tenloonsK1' ling ingericht over sprookjes, "f then en sagen van de Veluwe. V ningstijden van het museum 'f van dinsdag tol en met vrijdag 10-12.30 en van 13.30 tot I en op zaterdag van 12*17 uur. Anneke concentreerde zich hierna op haar privé-leven, maar de drang naar het po dium bleef bestaan. Ze zocht naar nieuw repertoire en naar andere muziekstijlen. Anneke wilde zich niet teveel binden aan haar oude hits, maar dat leverde niet altijd succes op. Onlangs verscheen haar nieuwste single 'Santo Domin go' die weer wat 'commercië ler' klinkt. Anneke hoopt nu op een snelle terugkeer naar •de hitparades. 'Santo Domingo is de zo veelste come-back poging, want Anneke Grönloh heeft de afgelopen twintig jaar vaker geprobeerd opnieuw in de aandacht van het grote pu bliek te komen. Hoewel ze zelf beweerd dat ze nooit is wegge weest heeft Anneke het succes DEK VAN HOLLAND - 0j andag 21 juli start ek van Holland de 28st< randzesdaagse. Wel of niet badpak kunnen de wan- l laars zes dagen lang de lil llometers langs het stram f lopen en overnachten it itjes. Per dag wordt onge ler 23 kilometer afgelegd et et eindpunt ie in Huisdei- en bij Den Helder. Door doen de wandelaars k iplaatsen Wasserm\ |oordwijk, IJmuiden, Eg- ,ond aan Zee en Callant van weleer echter nooit kun nen overtreffen en is de on langs veertig geworden zange- vergetelheid geraakt. Dat neemt niet weg dat An neke Grönloh zich nog steeds op haar gemak voelt in de showbiz en niets liever doet dan optreden. Tijdens de op namen voor het tv-pro- gramma Op Volle Toeren in het Duitse Phantasialand, waar Anneke haar nieuwe single mag promoten, straalt de werklust van haar gezicht af, al voelt de zangeres zich duidelijk niet op haar gemak in haar modieuze knalgele broekpak, gecombineerd met een opzichtig kralensnoer en hoge punthakken. „Eigenlijk ben ik een heel ouwerwetse hoor", zegt ze. „Een echte tut-hola. Als het aan mij had gelegen was ik in mijn mantelpakje hier naar toe gekomen. Maar gelukkig letten Wim-Jaap en Steven, mijn kinderen, erop dat ik mij wat moderner opstel". Ter il lustratie toont Anneke de schoudervullingen die ze los onder haar bloes draagt. „Rare dingen hoor. Maar het zal wel modern zijn". Sinds enige tijd is het voor malige tienersterretje terecht Door Jan Koesen HILVERSUM -Vier keer een uur Den Doolaard aan het woord. Over zijn leven, zijn schrijverschap, journalistiek, zijn opvattingen. En als paukeslag een hoorsteibe- werking van 'De Druivepluk- kers.' Dit wordt in de maand augustus door de TROS gele verd, op 3, 10, 17, 24 en 31 augustus op Radio IV. Den Doolaard, woonachtig in Hoenderloo, roert zich al decennia. Hij is een van onze Populairste schrijvers en in elke boekenkast staat wel een werk van zijn hand. Een man die immer heeft getuigd, vaak betweterig, maar altijd per soonlijk en bekwaam, bewo gen en gedokumenteerd. Geen weifelaar, wel een groot ver teller. Berijder van stokpaard jes, ridder van het vitalisme. Een hevig mens, die zijn leven Piet beperkte tot de bossen fond Hoenderloo, maar die de hele wereld als zijn persoon lijke rubriek ervoer. Samenstelster Marlies Cor- dia heeft de schrijver alle ruimte gegeven. We zijn prak tisch oorgetuige van een vier uur durende monoloog, soms onderbroken door een muziek- le- Iets meer tegengas had Marlies wel kunnen geven. Nu retelt de schrijver onverbidde- hjk aan de microfoon en dic teert hij de ether. Humor en relativiteit zijn nooit zijn Het bijbelse Sodom als thema van een gevelsteen in de woning van een zouthandelaar. sterkste punten geweest. Als hij schreef, als hij zich richtte tot het volk, was dat immer vanuit een Olympus. Niet alleen de wereld van de letteren was zijn achtertuin, maar ook de actualiteit, de po litiek. Den Doolaard ziet er geen been in zich rechtstreeks met zijn pen tot de president van de Verenigde Staten te richten. Wie tegen hem is, sa belt hij neer. Maar schrijven karvhij. En vertellen! De interviewster heeft haar onderwerp verafgood. Dat is duidelijk te merken. En ze komt er rond voor uit. „Het is een voorrecht te mogen wer ken met zo'n magistraal mens, die zo bewust deze 20e eeuw heeft meegemaakt en uit wiens mond zelfs de kleinste details niet alleen haarscherp maar ook nog in prachtige zin nen in" een ongelooflijk tempo rollen. Het is (nog altijd Mar lies Cordia aan het woord) te gelijkertijd een bron van frus tratie voor een programma maker omdat werkelijk alles van belang is, wat deze man vertelt, en de keuze die er ge maakt moet worden uit het ruwe materiaal is er een die met pijn en moeite tot stand komt." Dat is klare taal, hier is een hogepriesteres aan het woord. En de wierook krijgt zelfs de vorm van een liefdesverkla ring. „Ik heb nooit een mens ontmoet die zo principieel in het leven staat, zonder daarbij onuitstaanbaar te worden, en die altijd de juiste keuzes heeft gemaakt, hoe impopulair op het moment zelf ook." Dat lijkt me allemaal wat overdreven. Nederland heeft betere schrijvers dan Den Doolaard. Hij verdient een plaats redelijk hoog aan de schrijvershemel, maar niet ge zeten aan de rechterhand van Hermans, Vestdijk, Reve of Couperus. En de vier uur dat Den Doolaard op ons losgela ten wordt, is mijns insziens te veel van het goede. Een uurtje jjjg IN ITALIË is het recht om zout te verkopen voorbehou den aan winkeltjes met de T van tabbachi (tabak). Sinds 508 voor Chr. is de zouthan- del in het Romeinse rijk een staatsmonopolie, een maat regel die speculatie moest voorkomen. Zout was altijd een bijzonder kostbaar goedje. Zo kostbaar dat de Romeinse soldaten hun sol dij als rantsoen zout lieten vaststellen. Vandaar ons woord salaris. Zonder zout kan een mens niet leven. Bovendien is het een uitstekend middel om etenswaren te bewaren. De pekelharing en zultspek be wijzen dat nog steeds. Zout was schaars en dus duur. Door zilt water te la ten verdampen werd het in warme streken gewonnen, terwijl elders al gedurende duizenden jaren zout gedol ven werd in primitieve mij nen, die soms 35 meter diep gingen. In Nederland werd slechts op zeer bescheiden schaal zout gewonnen. Wel vinden we in de meeste ha vensteden een Zoutstraat. Deze herinnert aan de we- Anneke Grönloh in het prille begin van haar carrière, begeleid door Peter and his Rockets. - foto archief de stem gekomen in de stal van platen baas Johnny Hoes. „En als hij me wil houden blijf ik daar ook. Voor Nederlandse arties ten is dat dé maatschappij. Toen ik vorig jaar bij Hoes kwam zei hij al dat ik 'Santo Domingo' moest opnemen. In het begin voelde ik daar hele maal niets voor. Maar Johnny bleef maar doordrukken en op een gegeven ogenblik ging ik er zelf vreselijk in geloven. Ik ben blij dat ik het nu gedaan heb. Zo'n man als Hoes, dat is toch niet de eerste de beste zeg. was zat geweest. Maar het idee om van 'De Druiveplukkers' een hoorspel te maken is weer puik. Zo wordt de mens aan zijn werk gebonden, zij het in een ander medium. De TROS doet goed werk met haar literaire hoorspelen en Den Doolaard past uitste kend in de reeks. Ook krijgen we nu echt de kans de achter kant van een talent te zien en dat in een tijd waarin het we reldnieuws in dertig minuten wordt gegeven minus 20 mi nuten pop. reldwijde handel in zout. Het delen van het kost bare zout met een ander is in vele culturen een gepaste vorm om innige relaties - een huwelijk bijvoorbeeld - vorm te geven. Anderzijds: wie zout morst, krijgt ruzie. Deze wijsheid bezaten de Grieken in de klassieke oud heid reeds. Men zei daar ook dat 'een slaaf zijn gewicht in zout waard was.' Maar dan moest hij wel heel erg goed zijn, want één gram zout kostte precies één gram goud! Vóór ons, twintigste- eeuwse Nederlanders, is zout onvoorstelbar goedkoop geworden. Sinds 1919 pomp ten we het in nagenoeg on begrensde hoeveelheden bij Boekelo uit de grond. Ter bestrijding van winterse gladheid strooien we het met vrachtladingen tegelijk op de straten. Kon een van die oude Grieken dat zien, hij zou zijn ogen niet geloven. driftig. Hij strijdt daar tegen met pen en microfoon en bezet Nederland hoort zijn stem van over Het Kanaal. Hij reist, vooral in de Balkan. Tot We nen, heeft Bismarck gezegd, kan men nog reizen met de pa raplu. Daarna moet men de degenstok dragen. Joegoslavië en Griekenland worden door hem ontdekt, decennia voor dat de Boeings hun toeristen droppen en iedereen het ver schil leert tussen een ouzo en een klare, In de jaren zeventig is zelfs zijn lichaam niet oud, want Gelderland ziet hem veelvul dig in hoog tempo, ietwat hel lend naar voren als vechtend tegen de wind, door bossen en straten struinen, de pijp weer barstig geklemd, het filmische hoofd verweerd, de blik gebie dend, Toornig roept hij John son ter verantwoording voor Vietnam en hij geeft de atoom-lobby nog één waar schuwing voor Zeus ingrijpt. Voor A.den Doolaard (de A.be- tekent niets) geen pensioen, geen VUT, geen welverdiende rust. Zolang er nog een vel pa pier onbeschreven is, een strijd niet gestreden, zal hij zijn graf niet indalen. Een moeilijke man, stellig geen be minnelijk mens in het Ve- luvyse hout, moet men, al dan niet knarsetandend, soms het hoofd voor hem buigen. In be wondering. LOOSDRECHT (ANP) - De 25-jarige vibrafonist en slagwerker Frits Landes bergen uit Hoorn is op het Loosdrecht festival aange wezen als winnaar van de Wessel Ilckenprijs 1986. De prijs, een bedrag van 1000 gulden en een verzilverde bierpul, is bedoeld als aan moediging van een jong, ta lentvol musicus die zich in de allerereerste fase van een voorgenomen professionele carriere bevindt. De prijs is in de huidige vorm voor de vierde maal uitgereikt. Eer dere prijswinnaars waren slagwerker Marcel Serierse, tenorsaxofonist Toon Roos en gitarist Olaf Tareskeen. De jury moest dit jaar uit vier kandidaten kiezen: trom pettist John Philippo, gitarist Maarten Russchen, tenorsaxo fonist Jelle Oortmnan Ger- lings en drummer-vibrafonist Frits Landesbergen. Volgens het juryrapport heeft Landesbergen de prijs vooral gekregen als vibrafo nist die zich in verschillende stijlen thuis voelt, maar vooral uitblinkt als verkondiger van de bebop-stijl. Landesbergen speelde zijn eerste noten op de vibrafoon als onderdeel van zijn studie aan de afdeling lichte muziek van het Amsterdams con 'cr- vatorium. Wie Annéke Grönlog zegt, zegt Brandend Zand en an dersom. De zangeres heeft met het nummer zo'n enorme hit gehad dat haar naam er voor eeuwig aan verbonden zal zijn. Lange tijd heeft Anneke het daar enorm moeilijk mee gehad, maar nu heeft ze zich erbij neergelegd. „Ik ben zelfs van het liedje gaan houden", zegt de zangeres nu. „Lange tijd heb ik geprobeerd van het nummer af te komen. Mijn muzikale smaak was duidelijk veranderd. Maar ik ben nu blij dat het niet gelukt is. Het is toch fantastisch dat de mensen zich dat nummer nog altijd herinneren". De vierde gouden plaat: 'Soerabaja' in 1963. Anneke en haar moeder zijn er blij mee. - foto anp De overschakeling van de roem naar de vergetelheid heeft Anneke volgens eigen zeggen goed verwerkt. „Ge lukkig heb ik op het toppunt van mijn populariteit mijn man leren kennen. Dan voel je die verandering niet zo. Ik was met heel andere dingen bezig, zoals trouwen en kindertjes krijgen. Als ik dat niet had ge had was het waarschijnlijk al lemaal heel anders afgelopen". Haar man Wim-Jaap valt Anneke bij. „Als je als artiest echt in een gat dondert en he lemaal geen steun hebt, dan pak je toch de hoogste flat in de buurt om vanaf te springen. Zo erg is dat in die wereld". En lachend voegt hij eraan toe: „Maar gelukkig ben ik op het juiste moment op het toneel verschenen". Moeilijk Toch is de carrière van An neke Grönloh niet helemaal zonder pijn verlopen. „In het Anneke Grönloh in 1986: „Het maken van een plaat is veel gemakkelijker geworden". - foto franc coenen begin van de jaren zeventig heb ik een heel moeilijke pe riode gehad", geeft ze zelf toe. „Ik wilde weer opnieuw gaan optreden en was nog gewend een enorme naam te vertegen woordigen. Om dan weer hele maal opnieuw te moeten be ginnen, dat viel niet mee. Ik wilde in die tijd niets meer met mijn vroegere werk te maken hebben. Ik wilde alleen maar hele goede nummers zingen, jazz en dat soort din gen. Dat heb ik jaren gedaan maar ik ben tot de conclusie gekomen dat je niet voor je zelf zingt maar voor je pu bliek. Daarom ben ik weer wat commerciëlere dingen gaan opnemen". Om dezelfde reden is An neke ook gestopt met de zang lessen die ze dertien jaar lang gevolgd heeft. „Een klassieke zangopleiding is voor het ma ken van platen niet interes sant. Je stem gaat te geschoold klinken. Dat wil het publiek niet van een populaire zange res. Het enige wat ik aan die lessen heb overgehouden is dat ik bij het zingen veel lucht heb. En dat is ook nodig, want eigenlijk rook ik teveel". Frustrerend In de muziekwereld is de af gelopen dertig jaar veel ver anderd. Het is voor Anneke dan ook niet gemakkelijk nu weer aan de bak te komen. „Het is voor Hilversum heel moeilijk om Anneke Grönloh weer te accepteren. Dat vind ik wel teleurstellend. Als je nagaat dat ik in Venezuela een tv-show kan doen van een half uur en in Nederland nauwe lijks de kans krijg om één liedje te zingen is dat erg frus trerend. Gelukkig hoef ik niet zelf met mijn plaatje langs de disc-jockeys te leuren. Dat doet de platenmaatschappij. Anders zou ik er een complex aan over houden". „De showwereld zit nu ook heel anders in elkaar dan vroeger. Het maken van een plaat is veel gemakkelijker geworden. Ze beschikken te genwoordig over zo'n geluids installaties dat je nauwelijks meer hoeft te kunnen zingen. Is er een noolje vals, hupsakee, dan gaat dat ene nootje eruit en wordt het goede op de band gedubd. Tegenwoordig is de de gimmick belangrijk. Kwaliteit telt niet meer zo". Op haar met wisselend suc ces verlopen loopbaan kijkt Anneke ondanks alles in volle tevredenheid terug. „Ik heb in dit vak eigenlijk alles meege maakt. Ik heb zelfs nummer één gestaan in Singapore en Joegoslavië. Als ik het over mocht doen deed ik het niet anders. Ik kan het optreden niet missen. Als ik ergens uitga en er speelt een orkestje dan zit ik met mijn rare kop gewoon te popelen om het po dium op te gaan. Heel idioot is dat. Gelukkkig zegt mijn man op zo'n moment: doe niet zo achterlijk, we zijn vanavond uit". Na afloop van het interview deelt Annekes platenverte- genwoordiger mee dat Anne kes plaat met Maleise liedjes opnieuw in de winkels ligt. Enthousiast vraagt de vedette of ze er een aantal exemplaren van kan krijgen. „Er zijn er genoeg", aldus de platenman. „En ze kosten maar een gulden vijfennegentig. In het eerste gesprek haalt de schrijver uit over zijn jeugd en dat begint al terstond met een krachtige zin. „Toen ik voorgoed uit de wereld van de commercie stapte." Onbevan gen profileert de auteur zich van meetaf als integer en ar tistiek. Vermakelijk verhaalt de verteller over zijn eerste schrijfweeën, toen hij meer zoop met de maten dan goed voor hem was. „Maar nooit drugs," klinkt het vervolgens streng en moraliserend alsof een delirium minder kwalijk is dan een kick. Alors, dan kan de leeftijd wezen. Marsman maant hem tot kalmte en van Marsman wil Den Doolaard veel aannemen. Zijn eerste ro man, 'De laatste ronde' (1929) werpt hij thans met een vies gezicht van zich af. Veel ge blaat, maar toch ook op som- A. den Doolaard. mige punten de glans van ta lent. Zijn moeder, een predikan tevrouw, smeekt hem weer naar het kantoor te gaan om ordentelijk voort te leven ten burele, maar de schrijver in Den Doolaard is nu los en hij kan het nooit meer laten. Hij plukt de druiven van Frank rijk, gaat haar Marseille, doet met een kompaan gevaarlijk werk in de haven dat echter £oed betaald wordt, en pakt de - foto gerth van roden pen'De Druiveplukkers.' En hij schrijft door, als maar, vel na vel, nooit uit-ge- schreven, nooit uit-gevoeld, nooit uit-gemeend. Reporta ges, gedichten en essays stui ven van hem af. Hij senrijft 'De witte stilte', 'De herberg met het hoefijzer, 'Oriënt Ex press', 'De Grote Verwilde ring', 'Wampie' en natuurlijk 'De bruiloft der zeven zigeu ners'. Het fascisme maakt hem Zo zout heb ik nog nooit ge geten, zou hij waarschijnlijk uitroepen. Wie weet wat de mens ooit met goud zal doen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 19