2595.- 1195.- 795.- 2995.- RKX m 1 Johan van de Velde jaagt op rood Rudy Dhaenens ziels gelukkig met zege TELEURGESTELDE HERMANS KOMT HALF WIEL TE KORT Herrera twijfelt: aanvallen of niet DE STEM ZONNIGE STIP. fa séi EL. 04160-36981. Aanhangwagen nodig? DINSDAG 15 JUL11986 Door Hein Groothuis en Jean Nelissen. TOUR VANDAAG TOURMORGEN TOUR OP RADIO EN TV VREES VOOR AANSLAG VAN ETA OP TOURKARAVAAN A53 ege- f- en Idan amer, ■ige tafel op kolompoot en 4 pelen. been 1695,-, doch i aanbiedingen in fcze Piet Klerkx zomer |)-daagse zult u zonnig estipt in onze toonzalen ptreffen. )US MAAR SNEL VAN!!! pmaal bijpassend, hoekige kolom en 4 f bekleding gratis thuisbezorgd in Nederland Dan eerst naar de specialist fMUUiWM Speelhuislaan 39 Breda - 076-710418 T26 Van onze speciale verslaggever BORDEAUX - Tussen de gi gantische menigten toe schouwers in de berm deden twee Nederlanders op Frankrijks nationale feest dag tijdens de etappe naar Bordeaux van zich spreken. Johan van de Velde won achter elkaar vier tussen- sprints. Buiten het feit, dat hij door 48 seconden tijdaf- trek een paar plaatsen in het algemeen klassement op schoof, bestormde hij als het ware de rode bastille van Gerrit Solleveld. Met de steun van vooral Planckaert en Vanderaerden naderde Van de Velde de rode-trui drager tot op vier punten. „Ik ga je pakken", zei Van de Velde in de vroegte te Poitiers gekscherend. Solle veld stond vooraan bij de start, maar was bij de eerste tussensprint al machteloos. Planckaert werd tweede, Vanderaerden derde. Later sprokkelde Solleveld wel nog wat puntjes mee. „Het gaat vanaf de twaalfde etappe pas echt beginnen", sprak Solleveld strijdlustig in zijn hotel, „vanaf nu zijn er dubbele punten te verdie nen. Ik ben niet bang voor de bergetappes, de sprints voor de rode trui zijn altijd in het begin". Na de vierde tussensprint, op 220 kilometer, kwam de etappe-overwinning in het geding en probeerde de ploeg van Jan Raas de koers in handen te nemen. Dat lukte niet dominant. In de beslissende vlucht was al leen de Belg Nico Emonds vertegenwoordigd. De 35-ja- rige Cees Priem, die als één van de weinige Nederlandse profs niet smalend lachte om de Nederlandse traditie van Bordeaux, probeerde hardnekkig de aansluiting tot stand te brengen. Het was de Zeeuw met een paar anderen waarschijnlijk ook gelukt, als niet Eddy Planckaert aan zijn wiel kleefde. „Die linkerd wou niet op kop rijden", klaagde Priem. „Meerijden en ons dan in de sprint kloppen. Rijen, rijen, riep-ie steeds. Ik heb mijn vuist gebald, toen mijn middelvinger om hoog gestoken en daarna af geremd". Met Rudy Dhaenens als zielsgelukkig etappewin- naar en Jörgen Pedersen als geel getooide tussenpaus be reikte de Ronde van Frank rijk de bergen. De tweede helft van de Tour geeft een totaal ander beeld te zien, al zal waarschijnlijk nog steeds niets te dol zijn. Johan van de Velde (links) in een sprintduel met Gerrit Solleveld tijdens een van de tussensprints van gisteren. - foto cor vos Van onze speciale verslaggever BORDEAUX - Vier jaar heeft Rudy Dhaenens over zijn eerste grote succes gedaan. De Belg verrichtte hoofdzakelijk knechtenwerk voor Claude Criquielion. Soms mocht hij voor eigen kans rijden. In vier seizoen leverde dat Dhaenens niet meer op dan vier overwinningen. Aan het einde van de elfde Tour-etappe in de straten van Bordeaux draaide de Waalse oud-wereldkampioen de rollen om en dekte hij Dhaenens' ontsnapping uit de kopgroep. Zo werd één van de meest gewaardeerde knechten uit het wielerpeloton eindelijk beloond met een vette prijs. Dhaenens was er dit jaar al eens dicht bij. In Parijs-Roubaix was hij de beste op één na. Sean Kelly was meester in de spi-int van de kopgroep van vier. De overwinning in Bordeaux maakte van Dhaenens een zielsgelukkig mens. De 25-jarige Belg debuteerde bij de profs in 1983. Zijn erelijst is: 1983: geen zege, 2e in Laarne; 1984: le in Eeklo, 4e Goldrace, 3e Luxemburg, 12e Parijs-Rou baix; 1985: le Mandel-Leie-Scheldeprijs, 3e Gent-Wevelgem, 5e Pa rijs-Roubaix, 3e Belgisch kampioenschap; 1986: 7e Gent-Wevelgem, 2e Parijs-Roubaix, le Mandel-Leie- Scheldeprijs, 2e Ronde van Midden-Zeeland, le eerste etappe Ronde van Luxemburg, le elfde etappe Ronde van Frankrijk. 'Microfonist heeft me verraden' Van onze speciale verslaggever Hein Groothuis BORDEAUX - Mathieu Her mans hing uitgeput over zijn racekarretje. Zo moe was hij, dat hij er aanvankelijk niet eens in slaagde op het zadel te klimmen, toen hem ge vraagd werd mee te komen naar het televisiepodium. Weer wat opgefrist maakte de Brabander in Spaanse dienst op zeer beheerste wijze zijn veront waardiging kenbaar. „De microfonist heeft mij een beetje verraden. Hij maakte Dhaenens er op attent dat ik snel naderde. Dhaenens, die al aan het uitrijden was, keek om en zette opnieuw aan. Mogelijk heeft me dat de overwinning gekost, want zo veel hield hij toch niet over. Ik baal ver schrikkelijk, zo'n kans zal ik niet gauw weer krijgen". Mathieu Hermans, die in de achtste etappe ook al even in kansrijke positie verkeerde - hij maakte toen deel uit van een vluchtgroep, die kort voor de finish in Nantes werd ingerekend - sloot giste ren als een van de laatste coureurs aan bij de beslissende ontsnapping. „Ik was de laatste renner, die uit het peloton wegsprong, toen 15 kilometer voor het einde de vluchtgroep werd ge formeerd. Tussen mij en het groepje hing nog Niki Rüttimann. Hij had het eigenlijk al opgegeven er nog bij te ko men. Toen ik hem voorbijging, sprong hij meteen in mijn wiel. Ik vroeg hem over te nemen, maar dat deed hij niet. Of hij kon niet, of hij wilde niet, omdat er van zijn ploeg al een renner mee zat. Doordat ik het gat alleen dicht moest rij den, moest ik een geweldige inspanning leveren". Laatste Nadat hij had aangehaakt bij de kop groep, nam de Seat-coureur plaats in laatste positie. Hermans: „Ik deed dat, opdat niemand mij zou kunnen verras sen met een demarrage. Ik was met name bevreesd dat Nico Emonds wat zou ondernemen. Als die in de laatste kilo meter er in slaagt een redelijk gaatje te slaan, zie je hem niet meer terug". Niettemin werd een demarrage Ma thieu Hermans fataal. Kort voor het be reiken van het aankomstcircuit, waarop in totaal 3.8 kilometer moest worden af gelegd, sprong de Belg Rudi Dhaenens weg, die daarna alle steun van zijn ploeggenoot en oud-wereldkampioen Claude Criquielion kreeg. Hermans: „De vlucht van Dhaenens heb ik eerlijk ge zegd een beetje verkeerd ingeschat. Ik was er van overtuigd dat hij te vroeg was gegaan en het niet zou redden. Ik rekende er op dat die mannen van La Vie Claire hem wel terug zouden halen. Het bleek een misrekening, want die de den helemaal niets. Op het laatst sprong wel een renner van Système U achter Dhaenens aan. Bij hem ben ik onmiddel lijk aangesloten. Hij vroeg me over te nemen en dat deed ik ook. Een tweede keer lukte me dat niet goed meer. Dat kwam doordat ik al veel van mijn krachten had gevergd". Sprinten Maar sprinten kon Hermans nog wel! „Vanuit de laatste bocht ben ik vol aan gegaan. Ik naderde Dhaenens snel en koesterde nog hoop, omdat hij niet hard meer ging. Toen hij omkeek en weer ging versnellen, was het verkeken. Vijf tig meter voor de streep was ik er zeker van dat ik niet meer kon winnen. Jam mer, maar het is niet anders". Hermans had tijdens de ontsnapping niet geprobeerd steun te zoeken bij een collega van een andere ploeg. „Het was veel te kort tot de finish om met iemand een deal te maken. Eerst al zat ik een tijdje naar adem te snakken. Boyendien weet ik zeker dat er renners waren die niet wisten dat ik er bij gekomen was. Ik vond het niet verstandig die renners wijzer te maken dan ze waren. Als iedereen mijn aanwezigheid had gewe ten, was er waarschijnlijk veel meer ge demarreerd. Overigens is het met steun zoeken altijd een moeilijke zaak. Ieder een wil nu eenmaal winnen en zeker een Tour-etappe". In de bergen wil Mathieu Hermans het de komende dagen kalmaan doen. „Het heeft voor mij geen enkele zin om me in de cols te forceren, want ik kan toch niet met de eerste 25 mee. Bovendien wil ik sterk genoeg blijven voor het WK-staye- ren, dat een week na het einde van de Tour plaatsvindt. Ik denk ook dat ik al redelijk tevreden mag zijn. Ik heb me tenslotte een paar keer goed laten zien. En misschien kan ik in de vlakke etap pes die resten nog wel een keer kort ko men. Eerst zullen we maar eens afwach ten hoe het in de bergen gaat. Ik hoop niet dat ze in de bergen ook zo hard rij den als op het vlakke. Als dat wel ge beurt, dan weet ik zeker dat er een hoop renners naar huis gaan. Het is niet nor maal meer, zo'n tempo als er wordt ge hanteerd. En dan hebben ze het tot nu toe steeds over 'vlak' gehad, maar het is niets anders dan op en af. Sommige cou reurs rijden echt al helemaal op hun tandvlees". 15.7.86 12e RIT 217,5 km 5 BAYONNE5 Wjasparrernl g MendiondeS3 sa-s mietlef gg>-s3|r St-Jean PiedTxg ET ™§<E 8 Si -BURDIN- Bargagulv CURUTCHETA i 132jm -NIARIEBLANOUE 1®- oWW™ I tehére *1035a 16.7.86 13eRIT 186 km rw&wm Argèles-Gazost l^|Dt-Saveur*^y ^Lh^PEY EBDAnNFDPQ- Marie-de-Campan ASPIN .Arreau mRESOURDE SUPERBAGNERESrz'cm o WURMALET O SUPERBAGNÈRES 2000 - 1770m 30™ PEVRESOUROE -1 500 Rudy Dhanens wint de etappe met aankomst in Bordeaux. Naast hem komt Mathieu Her mans een half wiel te kort. - fotoap TELEVISIE Nederland II: 15.45 Tour dc France. 17.15 Tour de France. 18.45 Tour de France. BRT 1:15.45 Tour de France. 17.00 Tour de France. 18.37 Tour de France. RADIO Radio 1:14.05 Radio Tour. Met de tong uit zijn mond probeert Gerrie Knetemann voor de start van de etappe van gisteren een veter in zijn schoen te n]gen. Ploeggenoot Jan van Wijk weet kennelijk hoeveel moeite dat kost want hij steekt ook zijn tong uit. - fotoanp Van onze speciale verslaggever BORDEAUX - Gisteren was het de na tionale feestdag voor de Fransen en won de Belg Rudy Dhaenens heel nipt voor de Nederlander Matthieu Her mans in Bodeaux. Vandaag tijdens de eerste Pyreneeënrit is het feest in Co lombia en wordt de berggeit Lucho Herrera op het podium verwacht. Desgevraagd verklaarde Herrera: „De Tour is niet gemaakt om luister bij te zetten aan nationale feestdagen". Toch zal iedereen vandaag naar Her rera kijken. Claude Criquelion, die gis teren in de kopgroep van 13 in de stra ten van Bordeaux de etappe-zege van zijn ploegmakker Dhaenens voorbe reidde, heeft gezworen niet van het achterwiel van de Colombiaan weg te zullen gaan. Het wordt vandaag knap lastig in de Pyreneeën, negen hellingen zijn opge nomen in het bergklassement, waaron der twee van de eerste categorie. Op 135 kilometer van de aankomst beklim men de renners de col de Burdin Cu- rutscheta in het Frans-Spaanse grens land, een col waarvan de laatste 9 kilo meter gemiddeld 8.5 procent omhoog loopt met pieken tot 11 procent. Het is in die omgeving dat de Baskische af scheidingsbeweging ETA voor van daag een aanslag op de Tour in het vooruitzicht heeft gesteld. De ETA wil protesteren tegen wat zij noemt 'het toeristisch misbruiken door de Tour van het oorspronkelijke Baskische land'. En dit om de noden, de zorgen en de verlangens van het Baskische volk onder de aandacht te brengen. Het is te hopen dat na de gebeurtenissen van de laatste dagen in Spanje deze bedrei ging van de ETA niet tot uitvoering zal worden gebracht. In elk geval zijn de renners na de be klimming van de Burdin Curutscheta nog niet uit hun lijden. Omdat het op de top van deze col nog ver is naar de aankomst, zal wel een hergroepering volgen. Anders is het gesteld met de tweede col van de eerste categorie, de Marie Blanque, wiens top op 47 kilome ter van de aankomst in Pau ligt. De Marie Blanque is een zeer moeilijke helling, in 10 kilometer loopt de weg 700 meter omhoog met stijgingspercenta ges tot 12.5 procent. Daar kan Luis Herrera wat ondernemen, al volgt naar de top een afdaling van liefst 38 kilo meter, waarin geloste renners kunnen terugkomen. Mikpunt Herrera, gisteravond via een tolk: „Er komen nog zoveel zware etappes, vooral in de Alpen, ik weet niet of het verstandig is al op de eerste dag in de Pyreneeën een zware 'inspanning te doen, ook al niet omdat na de laatste top tot Beaume mijn concurrenten zich achter mij kunnen hergroeperen in de afdaling. Als de gelegenheid zich voor doet, zal ik altijd winst pakken, maar dan moeten de omstandigheden wel gunstig zijn. In mijn ploeg blijven we, nu we nog maar met zijn vijven zijn, het liefst zo lang mogelijk in de scha duw. Dan worden we ook niet het mik punt van de Europese ploegen die mis schien gaan samenwerken tegen ons". Alvorens de voet van de Pyreneeën te bereiken, werd Luis Herrera nog eens op zijn snelheid getest. Met de wind in de rug raasde het peloton een half uur voor het snelste tijdschema naar de oevers van de Gironde. Bijna iedereen moest de 'dertien' of de 'twaalf' schakelen om niet uit de op hol geslagen groep gelost te worden. Dit maakt de etappe van vandaag nog pi kanter. De hele week hebben de ren ners met zeer grote versnellingen nieuwe records gevestigd. Vandaag moeten ze ineens overschakelen naar de 'twintig' en zelfs de 'twee en twin tig'. Dit maakt per omwenteling van de pedalen vele meters verschil uit. En wie vindt zich het snelst in het nieuwre ritme? Wie kan het beste anticiperen op de totaal andere terreinomstandig heden? Luis Herrera kan het. Hij heeft nog altijd de grootste moeite met het scha kelen van grote versnellingen. Op de wielerbaan in Bogota heeft hij speciaal met grote versnelliungen urenlang in de rondte gereden om meer macht in zijn beentjes te krijgen. Het gevolg is dat hii nu een betere tiidrit riidt.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 7