leescheepvaart luidt noodklok People Express vleugellam Bedrijven steken miljarden guldens in automatisering nrrrrrrrn economie ktro SNEL STEUN OVERHEID ANDERS VERLIEST NEDERLAND ZIJN HANDELSVLOOT AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS Unilever boven ƒ500 FINANCIËN/ECONOMIE \IEUWSOVERZICHT OOOOD p/mechanica radiologie Varen onder vreemde vlag scheelt reder twee miljoen Luchtvaartnieuwkomer probeert bankroet te voorkomen n Heras Oirschot wellicht in Ierse handen Starten met uitkering geen uitkomst HIJ Herenmode pleegde geen fraude Redding Lago op Aruba lijkt mislukt ONDERZOEK BREDAAS BUREAU: b; ervaring als tekenaar; Ivan aanvullende Ibied. [max. f 2960,- per nogelijkheid op grond ng en instrumenten sten van gecompliceerde Ie/elektronische appara- pdificeren en/of reviseren; Ichinaal aanmaken van manische onderdelen; [kundige in de stofarme kzaamheden dient zij/hij Ihe en fysieke gesteldheid imechanica met uit- Itronica-techniek; kennis |/of engelse taal strekt tot I tot het volgen van aan leidingen, w.o. optisch i max. I 2960,- per Imogelijkheid op grond nmunicatie lesten, modificeren, repare- I elektronische en elektro- lur; centrale printreparatie Irbij gebruikmakend van (ingericht reparatiestation; In binnen de werkplaats Inden. vuld met VEV opleidingen; I'S elektronica. Ervaring in kkaarten strekt tot en max. f 2567,- per Ipmogelijkheid op grond |n. aanloopfunctie. Na het jiploma is doorstroming krdeerde functie mogelijk. ZATERDAG 5 JUL11986 T11 filiaties controleren, repareren, psisonderhoud uitvoeren es, inclusief de bebuizing en monteren van interieuren es en wagens; meewerken euwe en verbouw van b; algemeen inzetbaar zijn, jonden. kc-niveau); bereidheid tot hel jde opleidingen. -enmax f 2725,-per lopmogelijkheid op grond L: controleren, ijken en [voorkomende elektro- jiologische en enkele elektro- >nten. I met bijscholing op gebied pdio-actieve stoffen; enige I de engelse taal; theoretische jsche ervaring met meettech- feen juiste instelling t.a.v. Is; bereidheid tot het volgen Tigsbescherming ICI. 5,- en max. f 2725,- per loopmogelijkheid op grond functies geldt: |onderzoek kan deel uitmaken iedure. elijktijdig intern bij de lie bekendgesteld. De selectie ^ten zal vooraf gaan aan de kandidaten. Irden verstrekt door de heer I. (01623)8 2381. door Pieter-Jan Dekkers Rotterdam - Als het tweede kabinet-Lub- ers niet snel maatregelen neemt ziet de toe- [omst voor de Nederlandse zeescheepvaart er omber uit. Gevreesd moet worden dat steeds meer reders hun „hepen onder vreemde vlag zullen laten varen, wat ial leiden tot omvangrijke ontslagen onder het Neder- ndse personeel. Een aantal rederijen - -aaronder Van Nievelt Goud- aan en Incontrans - wil niet leer op regeringsmaatregelen chten. Incontrans ontslaat „lenkort een aantal zeelie- 'n en Van Nievelt Goudriaan raat maar liefst vier schepen aan de ketting leggen. Hulp via een EG-beleid voor de zeescheepvaat - al jaren toegezegd - is op korte termijn ook niet te verwachten. Het laatste overleg tussen de EG- inisters daarover is een •ote mislukking geworden. Er bleek geen enkele over- -nstemming mogelijk over het vaststellen van concurren- iregels, het optreden tegen iden die zich niet aan inter- tionale regels houden, het _-rken met dumpprijzen en het liberaliseren van het zee- irvoer binnen de twaalf EG- iden. Rest alleen de helpende nd van het kabinet, zegt -rzitter H. Rootliep van de ininklijke Nederlandse Re- •svereniging (KNRV). Laat n Haag' het afweten dan verliest Nederland z'n han- isvloot. Want, stelt hij, dan lan de reders massaal onder mde vlag varen of een deel van hun schepen afstoten. De slechte situatie in de zee- ieepvaart is vooral het ge lig van een al jarenlang be- ande overcapaciteit. Daar imt bij dat de dalende dollar de verdiensten heeft aangetast en de val van de olieprijs - on danks goedkopere brandstof - het vervoer in de offshore-sec tor sterk heeft verminderd. Op het verlanglijstje van de ieders, dat al weken geleden op de tafel van de informateur isgedponeerd, maar waarover niets is terug te vinden in het regeerakkoord, staan een serie maatregelen om de zeescheep vaart 'van de ondergang te Iden'. Zo willen de reders betere esteringsfaciliteiten (wat de schatkist tussen de 150 en 250 miljoen gulden zou kosten), jstelling van het betalen van belasting op het loon van lerlandse zeevarenden voor de periode dat ze varen en af- \affing van de de werkge- ipremie over die periode. Verder moet de Tweede Ka mer haast maken met de uwe wetgeving inzake de lanning. Nu nog worden (varenden betaald volgens lerlandse normen, terwijl de bestaande wetgeving de re der ook verplicht een bepaald aantal Nederlandse opvaren den aan boord van elk in Ne derland geregistreerd schip te hebben. Snelle invoering van de nieuwe wet is volgens Rootliep noodzakelijk, wil de Neder landse zeescheepvaart niet he lemaal tenonder gaan aan de buitenlandse concurrentie. Overigens zullen een aantal reders ook in geval van over heidssteun verder moeten sa neren, gelooft hij. In het jaarverslag van de KNRV wordt gewezen op de situatie in het buitenland, En geland bijvoorbeeld, waar wel tijdig maatregelen zijn geno men. De Britse handelsvloot is de laatste jaren bovendien sterk gesaneerd door verkoop en sloop van onrendabele schepen, terwijl massa's Britse reders hun heil elders hebben gezocht en hun schepen nu on der goedkope vlag laten varen. Daardoor zijn de Britten niet meer gebonden aan de Euro pese normen en voorschriften wat betreft de bemanningen en bemannen ze hun schepen met goedkope zeelieden uit landen in de Derde Wereld. Bij alle problemen vanwege de teruglopende economie worden de reders ook nog ge- confrontreerd met een groeiende concurrentie van landen uit het Verre Oosten en van de Verenigde Staten. Met name in het Verre Oosten neemt de vervoerscapaciteit via zee enorm toe en de Ame rikaanse reders kunnen profi teren van een aanzienlijke overheidssteun. De slechte gang van zaken geldt eigenlijk voor alle on derdelen in deze sector. De tankvaart heeft slechts de laatste maanden van vorig jaar kunnen profiteren van een tijdelijke opleving als ge volg van de overproduktie van ruwe olie en olie-produkten. Maar de daling van de dollar deed dat weer teniet. De droge buikvaart zat vorig jaar op hetzelfde, slechte resultaat als in 1984. Voor de zeesleepvaart was 1985 ook een slecht jaar. Er was minder werk en het ver voer van booreilanden nam sterk af. Ook de bevoorra dingsschepen hadden vorig jaar minder werk omhanden. De dalende brandstofprijzen konden dat verlies niet goed maken. Vandaar de noodkreet van Rootliep: Snel overheidssteun, anders kan het wel eens snel gedaan zijn met de Neder landse zeescheepvaart. Ook NedLloyd, hier de Kimberley aan de kade in San Francisco, ondervindt steeds meer hinder van de scherpe concurrentie. - foto archief de stem HET varen onder vreemde vlag is niet alleen goedkoper vanwege de lagere belastingen in het land van registratie. Re ders hoeven dan ook niet meer te voldoen aan de Westeuro- pese normen ten aanzien van de bemanning van schepen. Het varen onder vreemde vlag stelt de reder in staat goedkope buitenlandse zeelie den aan te trekken. Bovendien kan per schip op gemiddeld 35 tot 40 arbeidsplaatsen worden bezuinigd. Het varen onder vreemde vlag in combinatie met het werven van buitenlandse be manningen levert een reder al gauw anderhalf tot twee mil joen gulden per schip per jaar op. Dat een groot aantal reders nog niet onder vreemde vlag zijn gaan varen komt omdat ze vaak investeringssteun van de overheid hebben ontvangen en derhalve gebonden zijn aan de voorwaarden die de rege ring steeds heeft gesteld: niet onder vreemde vlag als een re der geld krijgt van 'Den Haag'. DoorJo Wijnen WASHINGTON - Inpakken en wegwezen. Dat was het de vies van een gloednieuwe luchtvaartmaatschappij die in 1981 van de grond kwam: People Express. De passagiers zouden zelf hun koffers naar het vliegtuig brengen, zouden hun tickets in baar geld aan boord betalen en zouden hun drankjes en maal tijden met de stewardess afre kenen. People Express deed een geslaagde poging het luchtverkeer op de leest van een gewone bus-onderneming te schoeien. Het was een revo lutie in de burgerluchtvaart en People Express groeide stormachtig. Maar er pakken zich zeer donkere wolken samen boven de nieuwkomer. De verliezen van People Express zijn enorm. Gevreesd wordt dat de enfant terrible van de burger luchtvaart een groot deel van zijn toestellen moet verkopen, of zich als overnamekandidaat moet aanbieden aan een an dere grote luchtvaartmaat schappij. Want People Express is, door de toenemende verlie zen, nagenoeg vleugellam ge worden. Toen People Express zich in 1981 met slechts 3 toestellen aandiende op de overvolle luchtvaartmarkt van de VS, lachten de traditionele maat schappijen een beetje scham- pertjes. Maar de Amerikaanse passagier - altijd op zoek naar een goedkoper tarief - be keerde zich snel tot People Ex press. Anderhalf jaar later had de nieuwkomer 2,8 miljoen pas sagiers vervoerd met 20 inder haast gekochte en gehuurde toestellen. Een jaar later kocht People Express er twintig nieuwe toestellen bij. In 1983 waagde de nieuwko mer zich voor het eerst over zee en opende een lijn op Lon den die meteen de goedkoopste was van alle transatlantische vluchten. In het tweede kwartaal van het vorig jaar werd een winst van 13 miljoen dollar geboekt en het leek beter dan ooit te gaan. People Express kreeg het maximum aan publiciteit, ook al omdat een nieuwe lijn van de Verenigde Staten naar Brussel werd geopend. Toch begon het toen al mis te gaan. Want de winst in dat tweede kwartaal van het vorig jaar was zowat de enige winst die de maatschappij in de vier jaar van haar bestaan boekte. Het aantal passagiers steeg weliswaar spectaculair in 1985 was People Express goed voor 12 miljoen passagiers - maar de winsten namen snel af. De overname van enkele kleinere maatschappijen vorig jaar mocht niet meer baten. Begin dit jaar verlaagde People Express de prijzen naar 100 bestemmingen in de VS. Dat maakte de snel groeiende verliezen alleen nog maar groter. De traditionele luchtvaartmaatschappijen hadden langzaam maar zeker het antwoord gevonden op de taktieken van de nieuwkomer. De prijzenslag, die mede door People Express werd ontke tend, woedt nog steeds in alle hevigheid voort. Maar het slachtoffer lijkt People Ex press zelf te zij n. De maatschappij - die in het eerste kwartaal van dit jaar 58 miljoen dollar verloor - over weegt nu de verkoop van een deel van haar vliegtuigen. Deskundigen zeggen evenwel dat, als People Express niet geheel wordt verkocht, de maatschappij er volledig on derdoor gaat. President-directeur Ronald Burr en de zijnen onderhande len met hun bankiers over an dere oplossingen. Maar die zijn er niet. Verhoging van de tarieven zou People Express met uitsluitend lege vliegtuig- stoelen confronteren. Verla ging van de tarieven zou de verliezen alleen nog maar gro ter maken. Waaruit maar weer eens blijkt dat de 'alternatieve' luchtvaartmaatschappijen weinig kans maken. De En gelsman Freddy Laker heeft dat enkele jaren geleden met zijn spotgoedkope Laker's Skytrain moeten ervaren. Ronald Burr lijkt het tweede grote slachtoffer van een in luchtvaartkringen niet getolereerde vindingrijkheid te zijn. De 3500 vaste mede werkers van People Express vrezen nu dat het voor Ronald Burr en zijn revolutionaire nieuwkomer 'inpakken en wegwezen' wordt Olivetti dealer 01620-31000 Inlichtingen over beurskoersen 020-211711 'ERDAM (ANP) - Unilever is idag op de Amsterdamse effecten- vs voor het eerst verhandeld boven JoOO Aan het einde van de ochtend werd voor het voedings- en wasmidde- wnaandeel ƒ500,30 betaald, een winst Wn een kleine ƒ5. ar kunnen bovenstaande fundi kr week vervullen, tenzij zij reei erkzaam zijn bij een overheids- bn de 25-jarige leeftijd of 5 jaat 1 zal bezien worden of de moqü aantal uren uit te breiden tot1 werktijd. (bruto) salarissen zijn in helj icelijk van leeftijd, opleiding rijn exclusief 7,5% vakanti«' licitaties onder vermelding |enummer (in linkerbovenhoi reloppe) en uw huisadres mi iden voor 19 juli 1986 en lijks Psychologische Dienst 2500 EA 's-Gravenhage. van ontvangst van uw solll' [dt u door het Ministerie Voor het overige deed de beurs het «■tiger aan. Het was nu eenmaal de Matste dag van de week en bovendien 3»«r weinig stimulerende te beleven "nd de dollar of Wall Street In de financiële sector echter sprong ™r" er Uit, die aan het einde van de aI'Iop op een wifs' stond van I* ABN was ƒ1,50 beter op ƒ597. Ook Amro werd iets duurder en wel twee wartjes op ƒ107,10. De internationale aandelen zorg- afgezien van Unilever, niet voor «n verrassing. Akzo werd ƒ1,10 duur- *r OP ƒ167,70, Koninklijke Olie verloor ■Weuw ditmaal twee kwartjes op 1,70. Hoogovens, Philips en KLM ■vwte TOnd de Sl0tk0ersen van hö5™;d 'a8 Hunter Douglas die ƒ1,70 «o^r noteerde op ƒ83,50. Ahold stond ™Bri, gv!r Ü5 W4° °P d® obliga- gebeurde wederom weinig. 8% antonius antonius congr.o.l.v. 8% daniel 8tt gasthuis gasthuis 8* gasthuis gasthuis Hp hooghuys 7% Prot.z.hs Jprot.z.hs s Protz.hs Op de lokale markt bleef het rustig. Grote koers wij ziingen kwamen er vrijwel niet voor. VRG volgde de pa pierfondsen Bührmann-Tetterode en KNP, die de afgelopen week goed in de markt lagen, met een winst van ƒ2,20 op ƒ147. VRG is in een beleggersblad als koopwaardig getipt Hetzelfde was het geval met het parallelmarkt-fonds Crown Van Gelder dat ƒ2 duurder werd op ƒ138. Mij nbouwkundige Werken lag op nieuw goed met een winst van ƒ5 op 175. Van Schuppen won ƒ4 op ƒ114 en Desseaux ƒ3 op ƒ168. Voor Van Berkel werd ƒ2 meer betaald op ƒ43, Veree- nigde Glas werd op ƒ920 een tientje duurder. Volker-Stevin klom ƒ1 naar ƒ43. Grolsch, die de afgelopen warme week flink omhoog is gedronken, moest nu ƒ1 afstaan op ƒ73,50. Andere verliezers waren Furness die ƒ1 kwijt raakte op ƒ45,50, Otra die ƒ5 minder waard werd op ƒ368 en Palthe die ƒ3 zakte tot ƒ159. Op de optiebeurs werden vrijdag ochtend 10.538 contracten verhandeld. Drie fondsen stonden met name in de belangstelling, te weten Koninklijke Olie, Philips en Unilever. HOOFDFONDSEN aegon ahold akzo abn alrenta amev amro-bank ass. r'dam bols bührm.tett. dordtsche p. elsevier fgh fokker gist-broc. eert heineken hbg hoogovens hunter dougl. intmüller kim kluwer kon.papier kon.olie natned. nmb nedlloyd nijv.-ten c. océ-v.d.gr. ommeren van pakhoed philips robeco rodamco rolinco rorento unilever vnu vmf-stork wessanen VK 106,80 89,50 166,60 595,50 152,40 79,70 106,60 126,00 150,20 207,50 182,00 205,00 43,90 91,00 58,50 178,00 142,20 e 112,40 61,80 79,20 48,50 253,50 162,00 195,20 86,40 197,00 174,00 153,00 510,00 35,70 54,00 52,40 94,30 86,10 50,10 495,50 329,00 323,50 72,50 SK 106,60 90,20 167,50 595,00 152,40 79,60 107,30 125,50 150,30 209,00 181,20 205,00 43,60 91,00 58,40 179,00 142,50 111,80 63,00 79,50 48,70 254,00 161,50 194,80 85,80 203,90 173,00 153,50 510,50 36,00 53,70 51,00 94,10 139,90 86,20 50,20 500,30 327,00 323,00 72,50 BELEGGINGSFONDSEN (oostb.) (oostb.) lour des de brouwer (tilburg) (tilburg) (tilburg) (tilburg) (het) klokkenberg liduina ('s-h'bosch) ('s-h'bosch) ('s-h'bosch) 1972-02 1972-02 1958-88 1971-01 1971-01 1972-02 1952-92 1959-01 1972-02 1950-90 1966-96 1971-01 1973-03 1972-02 VK 100,00 105,00 102,50 94,50 106,00 103,00 102,50 92,50 86,00 100,00 90,00 102,00 104,00 101,00 100,00 SK 100,00 104,00 101,00 100,00 abn aand.f. 343,00 343,00 alg.fondsb. 264,00 264,00 america f nd 308,50 308,50 amvabel 117,20 117,00 asa 100,00 - asia pac.gf 26,30 26,00 bemco austr. 54,50 55,50 bever beleg. 30,50 e 30,50 bogamij 164,80 164,50 chemical F 21,00 21,00 col.growth 31,60 31,60 eng.holl.bel.tr. 160,00 160,00 equity mortg.fnd 64,80 65,30 eur.assets 9,50 9,50 goldmines 192,00 - holl.f. 74,80 75,70 holl.pac.f 63,80 63,90 interbonds 614,00 614,00 japanfund 40,80 40,70 leveraged 247,50 249,00 mk int. vent. 61,00 e 61,20 new york ind 1900,00 1900,00 obam 191,40 191,20 orco austr. 41,60 41,70 rentalent bel.mij 1226,00 1228,50 rentefonds ned. 104,60 104,60 rentotaal nv 27,50 27,60 rolinco (cum.pref 105,00 105,00 sci/tech 15,00 15,00 technology fnd 32,00 31,40 tokyo pac.hold. 185,00 184,00 transpac.fnd 387,00 389,00 unico 88,10 88,00 unifonds 32,40 31,70 vance sanders 18,00 18,00 vibnv 82,20 82,30 viking 34,60 34,60 wereldhave 175,50 175,20 AANDELEN BINNENLAND acf 340,30 340,00 audet 195,70 195,50 blydenstein 82,80 82,20 borsumy 890,00 905,00 boskalis 14,30 14,40 braat bouw 182,00 182,00 bredero nrc 258,00 256,00 calvé nrc 657,00 670,00 csmnrc 59,30 60,50 ceteco nrc 356,00 356,50 cln 94,00 93,50 desseaux 165,00 167,00 econosto 126,50 127,50 eriks 297,00 301,00 gamma 304,00 318,00 grasso 231,00 231,00 hagemeyer 67,50 66,20 heineken hld 154,50 156,50 hoek's mach. 162,00 162,50 holee 39,40 41,50 hss 2,66 2,71 ihc caland 20,00 19,30 ibb kondor 564,00 575,00 kbbnrc 82,10 81,80 kbb 10% 78,50 79,50 leidsche wol 210,00 213,00 macintosh 86,60 87,40 medicopharma 88,00 88,00 meneba 114,00 116,00 moeara enim 863,00 861,00 moeara opr. 112500 112000 moeara winst 12050 12100 naarden int 53,30 52,90 nbm bouw 13,30 13,30 norit 300,00 299,00 nutricia nrc 276,50 278,50 palthe 162,00 158,00 pont 53,00 54,50 samas groep 92,10 90,80 sarakreek 38,80 38,90 schuitema 823,00 823,00 telegraaf 345,00 344,00 ver.glas 910,00 915,00 vmf 323,50 323,00 verto 71,50 71,50 volker-stev. 42,00 45,00 vrg 144,80 147,00 Wegener nrc 92,80 92,50 westhaven 365,50 366,00 wolters 101,50 102,00 wyers 66,80 66,00 AANDELEN BUITENLAND allied lyons 335,00 att 61,00 atl.richf. 125,70 boeing 159,50 dow chemical 143,00 eastman k. 145,00 gen.electric 198,10 hoechst 262,00 ibm 375,50 itt 139,00 pepsi co 84,50 philip morris 185,00 schlumberger 82,00 STAATSLENINGEN 12% nl 81-91 140,50 12% nl 81-88 107,60 12 nl 81-91 114,50 12 nl 81-88 108,10 11% nl 82-92 116,70 11% nl 82-92 116,30 11 nl 82-92 116,50 10% nl 82-92 114,10 10% nl 82-89 106,70 10% nl 82-92 126,20 10 nl 182-89 100,90 10 nl 1182-89 106,50 10 ftl 85-92 114,70 9% nl 80-90 106,00 9% nl 83-90 114,40 9 nl 83-93 111,80 8% nl 84-94 112,00 8% nl 83-94 110,00 8% nl 184-94 110,20 8% nl 1184-94 117,20 8% nl 184-91 112,30 8% nl 1184-91 107,00 8% nl 11184-91 107,30 8% nl 84-94 109,40 8% nl 85-95 110,60 8 nl 78-88 102,05 8 nl 83-93 107,30 8 nl 85-95 109,10 7% nl 82-93 105,90 7% nl 85-00 109,20 7% nl 183-90 102,85 7% nl 1183-90 103,20 7% nl 84-00 107,30 7% nl 185-95 106,65 7% nl 1185-95 106,80 7 nl 85-96 104,25 3% nl st47-87 98.50 GEMEENTELENINGEN 2% breda 54-03 Öbreda 65-96 4% breda 59-89 4 eindh.58-89 4% eindh.59-90 4% eindh.60-90 4% eindh.63-93 3% eindh.54-94 4% tilb.56-86 4% tilb.59-89 4% tilb.I60-00 4% tilb.H60-00 4 tilburg 53-93 79,05 95,00 95,00 93,00 95,00 98,00 92,50 88,50 98,20 95,00 94,50 86,50 94,30 335,00 64,00 125,00 158,50 140,00 147,00 198,00 256,50 370,00 140,00 85,00 189,00 82,00 140,60 107,60 114,50 108,10 116,70 116,30 116,50 114,00 106,70 126,30 106,90 106,30 114,80 106,60 114,50 111,80 112,00 110,10 110,30 117,20 112,30 107,00 107,30 109,50 110,65 102,05 107,30 109,20 105,90 109,10 102,85 103,20 107,30 106,65 106,80 104,25 98.50 81,00 95,00 vk -vorige koers a -laten sk-slotkoers gisteren b -bieden c -exclaim e -gedaan/bieder d -ex dividend f -gedaan/laten g -bieden en ex dividend h - laten en ex dividend k -gedaan en laten ex dividend 1 -gedaan en bieden ex dividend I PANDBRIEVEN 12% fgh 81-89 112,35 112,35 12 fgh 81-89 106,60 106,60 11 fgh 81-88 104,70 104,70 12% rabo 81-88 108,30 106,30 11 rabo 80-88 106,10 106,10 8% rabo 83-93 110,40 110,50 8% rabo 82-90 105,70 105,70 9 wuh 82-91 106,70 106,70 8% wuh 82-89 103,85 103,85 8 wuh 83-90 103,30 103,30 PARALLELMARKT f rsveert 6,70 6,70 7% rsv 69-99 50,00 59,00 enraf-nonius 67,00 67,00 grt.westres.inc. 0,88 0,90 melle van eert 239,00 240,00 ned.elevator 7900,00 7900,00 ruys kramer 118,90 119,40 verkade eert 101,00 102,50 VREEMD GELD Ink. verk. US dollar 2.39 2.51 Britse pond 3.64 3.94 Belg. f r. 5.32 5.62 Duitse mark 110.75 114.75 Ital. lire 15.50 17.50 Port escudo 1.55 2.05 Can. dollar 1.72 1.84 Franse f r. 34.00 37.00 Zwits. f r. 136.00 140.50 Zweedse kr. 33.25 36.25 Noorse kr. 31.75 34.75 Deense kr. 29.00 32.00 Oost schill. 15.80 16.30 Spaanse pes. 1.65 1.90 Griekse dr. 1.60 2.20 Finse mark 47.00 50.00 Joeg. dinar 0.45 0.85 Ierse pond 3.28 3.58 GOUD/ZILVER Goud Inkoop Verkoop Zilver Inkoop Verkoop 26.820 per kg 27.320 per kg 360 per kg 430 per kg OIRSCHOT - Heras (onder meer hekwerk) en Cement Road- stone in Dublin voeren besprekingen over een overneming van het Nederlandse bedrijf door de Ieren. Dat zal volgens directeur eigenaar Ruigrok geen nadelen opleveren voor de bijna 400 per- soneelsldeden van Heras. Cement Roadstone heeft cement- en betonfabrieken in Ierland, Engeland, de VS en Nederland. In ons land behoort Van Neerbos Beheer met een aantal steenfabrieken en Gamma Bouwmarkten tot de groep. Heras heeft naast het hekwerkproduktiebedrijf een betonfa- briek en hekwerkverkoop- en montagemaatschappijen in Ne derland, België en Duitsland. Vorig jaar bedroeg de omzet 70 miljoen gulden. (ANP) TILBURG - Het helpen van werklozen om met behoud van uit kering een bedrijf te starten heeft weinig te betekenen voor de economie. Maar heel weinig werklozen beginnen voor zichzelf en dan vaak nog in een sector waar ze de spoeling alleen maar dun ner maken. Dat blijkt uit een onderzoek van het IVA, instituut voor sociaal-wetenschappelijk onderzoek van de Katholieke Ho geschool in Tilburg. IVA-medewerkers Ten Have en Maas zijn de lotgevallen nage gaan van 300 werklozen in de Rotterdamse binnenstad. Van hen hadden in 1982 120 wel zin in een eigen bedrijf en 24 liepen al met plannen rond. In 1985 bleken echter niet meer dan zes echt te zijn gestart en één van hen was alweer ondernemer-af. Volgens Ten Have is van van echte van de kant van dit type starters is geen sprake. 'Hun keus ligt nogal voor de hand en wordt een beetje bepaald door de mode',meent Ten Have. Zo storten werklozen zich, geholpen met uitkeringen en aanvullende subsidies, in het avontuur met de zoveelste zaak in tweedehands kleding en al weer een afhaalrestaurant.(LvdG) AMSTERDAM - Het hebben van een inkoopbureau in een ander land en het onderbrengen van de winsten van dat kantoor in dat land is geen fraude. De Amsterdamse rechtbank heeft direkteur K. de Waal van het HIJ Herenmodeconcern dan ook vrijgespro ken. Kernpunt van de zaak is het gebruik door HIJ van een inkoop kantoor in Hong Kong. Dat levert het concern organisatorische maar vooral economische voordelen op. Volgens de Officier van Justitie zijn de winsten, die bij dit kantoor worden gemaakt, voor de Nederlandse fiscus belastbaar. Op die manier zou HIJ sinds 1983 voor minstens 10 miljoen gulden aan belasting hebben ontdoken. Volgens de Officier was het Hong Kongse kantoor van HIJ een nepkantoor en niet meer dan een brievenbus. HIJ zou het kantoor alleen hebben opgericht om de Nederlandse fiscus te ontduiken. De verdediger van het concern ontkent dat, samen met direkteur De Waal, in alle toonaarden. Zo ook de hoogleraar fiscaal recht Brunschot, die een onderzoek heeft ingesteld en tot de conclusie is gekomen dat het bewuste kantoor een reële taak heeft binnen het concern. Als de rechtbank de Officier van Justitie zou zijn gevolgd zou dat grote gevolgen hebben gehad voor het Nederlandse bedrijfs leven. Veel bedrijven, vooral in de textielbranche, werken met inkoopkantoren elders. Lago. Waarschijnlijk verloren. - foto archief de stem ORANJESTAD - De Lago-raffinaderijen op Aruba worden waarschijnlijk toch ontmanteld. Een reddingsplan van de Te- xaanse oliemagnaat Peter Whiteford lijkt te zijn mislukt. Vol gens een speciale commissie van de Arubaanse regering, die het plan heeft onderzocht, is het onduidelijk hoe Whiteford zijn red dingsplan wil financieren. Dat vindt de commissie een te wan kele basis om met hem door te gaan. Vandaar het advies aan de regering tot ontmanteling van de installaties over te gaan. Overigens begint men met dejninst essentiële onderdelen van de installaties in de hoop dat Whiteford, of andere gegadigden, er alsnog in slagen voldoende geld bijeen te krijgen voor herope ning van de raffinaderij. Ook wordt de regering gevraagd de in stallaties voor een symbolisch bedrag van de laatste eigenaar, Exxon, te kopen. Slaagt men er toch nog in een gegadigde voor de raffinaderij te vinden dan kost het ongeveer 50 miljoen dollar (150 miljoen gul den) om de installaties weer bedrijfsklaar te maken. Er heeft zich overigens een nieuwe gegadigde gemeld: de Franse oliemaatschappij Aquentia. Behalve Whiteford hebben eerder de Amerikaanse oliemaatschappijen Texaco en Partners Oli be langstelling getoond. Maar geen van de gegadigden blijkt vol doende geld op tafel te kunnen leggen om de raffinaderij weer rendabel te kunnen maken. (ANP) Von een onzer verslaggevers BREDA - De automatise ring bij de duizend grootste bedrijven in Nederland gaat onverminderd voort. Dit jaar wordt bijna 3 miljard gulden in de aanschaf van computers eet. gestopt, vol gend jaar ruim 3,3 miljard gulden, een stijging met 15 procent Deze bedragen om vatten alle kosten die auto matisering met zich mee brengen. Dat is het belangrijkste resultaat van een onderzoek dat is ingesteld door het bu reau Heliview Marketings- ervice in Breda in opdracht van Stam Tijdschriften. Bij 78 procent van de on derzochte bedrijven bestaat de bereidheid dit jaar te in vesteren. Het hoogst scoren banken en levensverzeke ringsmaatschappijen en be drijven in de zakelijke dienstverlening: bijna 90 procent. De geringste nei ging tot investeren (59 pro cent) bestaat bij de bouw-, nijverheid- en installatiebe drijven. Bij vrijwel alle grote be drijven heeft de automatise ring op een of andere wijze haar intrede gedaan. Het merendeel (62 procent) heeft de automatisering volledig in eigen huis, 36 procent werkt deels met en via com puters van de hoofdvesti ging, dan wel via een com puter-servicebureau. Wat de toegepaste syste men betreft beschikt 20 pro cent van de onderzochte be drijven over een 'main-fra- me' computer (aanschaf- waarde boven 1 miljoen gul den), waarbij IBM met 57 procent de markt beheerst Mini- en supermini-syste- men werken bij driekwart van de onderzochte bedrij ven. Bij 86 procent zijn mico-computers/ personal computers in gebruik. Eind 1985 stonden er bij de 1.000 grooste bedrijven 60.000 beeldschermen opgesteld. In de industrie waren dat.er 30.500, in de handel en ho reca 6.000, bij bouw- en in stallatiebedrijven 1.400, in de transportsector 2.100 en bij banken en verzekeraars 20.000. In deze laatste sector staan per vestiging gemid deld 144 beeldschermen op gesteld.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 7