leescheepvaart luidt noodklok
People Express vleugellam
Bedrijven steken
miljarden guldens
in automatisering
nrrrrrrrn economie
ktro
SNEL STEUN OVERHEID ANDERS VERLIEST NEDERLAND ZIJN HANDELSVLOOT
AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS
Unilever boven ƒ500
FINANCIËN/ECONOMIE
\IEUWSOVERZICHT OOOOD
p/mechanica
radiologie
Varen onder
vreemde vlag
scheelt reder
twee miljoen
Luchtvaartnieuwkomer probeert bankroet te voorkomen
n
Heras Oirschot wellicht in Ierse handen
Starten met uitkering geen uitkomst
HIJ Herenmode pleegde geen fraude
Redding Lago op Aruba lijkt mislukt
ONDERZOEK BREDAAS BUREAU:
b; ervaring als tekenaar;
Ivan aanvullende
Ibied.
[max. f 2960,- per
nogelijkheid op grond
ng en instrumenten
sten van gecompliceerde
Ie/elektronische appara-
pdificeren en/of reviseren;
Ichinaal aanmaken van
manische onderdelen;
[kundige in de stofarme
kzaamheden dient zij/hij
Ihe en fysieke gesteldheid
imechanica met uit-
Itronica-techniek; kennis
|/of engelse taal strekt tot
I tot het volgen van aan
leidingen, w.o. optisch
i max. I 2960,- per
Imogelijkheid op grond
nmunicatie
lesten, modificeren, repare-
I elektronische en elektro-
lur; centrale printreparatie
Irbij gebruikmakend van
(ingericht reparatiestation;
In binnen de werkplaats
Inden.
vuld met VEV opleidingen;
I'S elektronica. Ervaring in
kkaarten strekt tot
en max. f 2567,- per
Ipmogelijkheid op grond
|n. aanloopfunctie. Na het
jiploma is doorstroming
krdeerde functie mogelijk.
ZATERDAG 5 JUL11986
T11
filiaties
controleren, repareren,
psisonderhoud uitvoeren
es, inclusief de bebuizing
en monteren van interieuren
es en wagens; meewerken
euwe en verbouw van
b; algemeen inzetbaar zijn,
jonden.
kc-niveau); bereidheid tot hel
jde opleidingen.
-enmax f 2725,-per
lopmogelijkheid op grond
L: controleren, ijken en
[voorkomende elektro-
jiologische en enkele elektro-
>nten.
I met bijscholing op gebied
pdio-actieve stoffen; enige
I de engelse taal; theoretische
jsche ervaring met meettech-
feen juiste instelling t.a.v.
Is; bereidheid tot het volgen
Tigsbescherming ICI.
5,- en max. f 2725,- per
loopmogelijkheid op grond
functies geldt:
|onderzoek kan deel uitmaken
iedure.
elijktijdig intern bij de
lie bekendgesteld. De selectie
^ten zal vooraf gaan aan de
kandidaten.
Irden verstrekt door de heer
I. (01623)8 2381.
door Pieter-Jan Dekkers
Rotterdam - Als het tweede kabinet-Lub-
ers niet snel maatregelen neemt ziet de toe-
[omst voor de Nederlandse zeescheepvaart er
omber uit.
Gevreesd moet worden dat steeds meer reders hun
„hepen onder vreemde vlag zullen laten varen, wat
ial leiden tot omvangrijke ontslagen onder het Neder-
ndse personeel.
Een aantal rederijen -
-aaronder Van Nievelt Goud-
aan en Incontrans - wil niet
leer op regeringsmaatregelen
chten. Incontrans ontslaat
„lenkort een aantal zeelie-
'n en Van Nievelt Goudriaan
raat maar liefst vier schepen
aan de ketting leggen.
Hulp via een EG-beleid voor
de zeescheepvaat - al jaren
toegezegd - is op korte termijn
ook niet te verwachten. Het
laatste overleg tussen de EG-
inisters daarover is een
•ote mislukking geworden.
Er bleek geen enkele over-
-nstemming mogelijk over
het vaststellen van concurren-
iregels, het optreden tegen
iden die zich niet aan inter-
tionale regels houden, het
_-rken met dumpprijzen en
het liberaliseren van het zee-
irvoer binnen de twaalf EG-
iden.
Rest alleen de helpende
nd van het kabinet, zegt
-rzitter H. Rootliep van de
ininklijke Nederlandse Re-
•svereniging (KNRV). Laat
n Haag' het afweten dan
verliest Nederland z'n han-
isvloot. Want, stelt hij, dan
lan de reders massaal onder
mde vlag varen of een
deel van hun schepen afstoten.
De slechte situatie in de zee-
ieepvaart is vooral het ge
lig van een al jarenlang be-
ande overcapaciteit. Daar
imt bij dat de dalende dollar
de verdiensten heeft aangetast
en de val van de olieprijs - on
danks goedkopere brandstof -
het vervoer in de offshore-sec
tor sterk heeft verminderd.
Op het verlanglijstje van de
ieders, dat al weken geleden
op de tafel van de informateur
isgedponeerd, maar waarover
niets is terug te vinden in het
regeerakkoord, staan een serie
maatregelen om de zeescheep
vaart 'van de ondergang te
Iden'.
Zo willen de reders betere
esteringsfaciliteiten (wat
de schatkist tussen de 150 en
250 miljoen gulden zou kosten),
jstelling van het betalen
van belasting op het loon van
lerlandse zeevarenden voor
de periode dat ze varen en af-
\affing van de de werkge-
ipremie over die periode.
Verder moet de Tweede Ka
mer haast maken met de
uwe wetgeving inzake de
lanning. Nu nog worden
(varenden betaald volgens
lerlandse normen, terwijl
de bestaande wetgeving de re
der ook verplicht een bepaald
aantal Nederlandse opvaren
den aan boord van elk in Ne
derland geregistreerd schip te
hebben.
Snelle invoering van de
nieuwe wet is volgens Rootliep
noodzakelijk, wil de Neder
landse zeescheepvaart niet he
lemaal tenonder gaan aan de
buitenlandse concurrentie.
Overigens zullen een aantal
reders ook in geval van over
heidssteun verder moeten sa
neren, gelooft hij.
In het jaarverslag van de
KNRV wordt gewezen op de
situatie in het buitenland, En
geland bijvoorbeeld, waar wel
tijdig maatregelen zijn geno
men. De Britse handelsvloot is
de laatste jaren bovendien
sterk gesaneerd door verkoop
en sloop van onrendabele
schepen, terwijl massa's Britse
reders hun heil elders hebben
gezocht en hun schepen nu on
der goedkope vlag laten varen.
Daardoor zijn de Britten niet
meer gebonden aan de Euro
pese normen en voorschriften
wat betreft de bemanningen
en bemannen ze hun schepen
met goedkope zeelieden uit
landen in de Derde Wereld.
Bij alle problemen vanwege
de teruglopende economie
worden de reders ook nog ge-
confrontreerd met een
groeiende concurrentie van
landen uit het Verre Oosten en
van de Verenigde Staten. Met
name in het Verre Oosten
neemt de vervoerscapaciteit
via zee enorm toe en de Ame
rikaanse reders kunnen profi
teren van een aanzienlijke
overheidssteun.
De slechte gang van zaken
geldt eigenlijk voor alle on
derdelen in deze sector. De
tankvaart heeft slechts de
laatste maanden van vorig
jaar kunnen profiteren van
een tijdelijke opleving als ge
volg van de overproduktie van
ruwe olie en olie-produkten.
Maar de daling van de dollar
deed dat weer teniet. De droge
buikvaart zat vorig jaar op
hetzelfde, slechte resultaat als
in 1984.
Voor de zeesleepvaart was
1985 ook een slecht jaar. Er
was minder werk en het ver
voer van booreilanden nam
sterk af. Ook de bevoorra
dingsschepen hadden vorig
jaar minder werk omhanden.
De dalende brandstofprijzen
konden dat verlies niet goed
maken.
Vandaar de noodkreet van
Rootliep: Snel overheidssteun,
anders kan het wel eens snel
gedaan zijn met de Neder
landse zeescheepvaart.
Ook NedLloyd, hier de Kimberley aan de kade in San Francisco, ondervindt steeds meer
hinder van de scherpe concurrentie. - foto archief de stem
HET varen onder vreemde
vlag is niet alleen goedkoper
vanwege de lagere belastingen
in het land van registratie. Re
ders hoeven dan ook niet meer
te voldoen aan de Westeuro-
pese normen ten aanzien van
de bemanning van schepen.
Het varen onder vreemde
vlag stelt de reder in staat
goedkope buitenlandse zeelie
den aan te trekken. Bovendien
kan per schip op gemiddeld 35
tot 40 arbeidsplaatsen worden
bezuinigd.
Het varen onder vreemde
vlag in combinatie met het
werven van buitenlandse be
manningen levert een reder al
gauw anderhalf tot twee mil
joen gulden per schip per jaar
op.
Dat een groot aantal reders
nog niet onder vreemde vlag
zijn gaan varen komt omdat
ze vaak investeringssteun van
de overheid hebben ontvangen
en derhalve gebonden zijn aan
de voorwaarden die de rege
ring steeds heeft gesteld: niet
onder vreemde vlag als een re
der geld krijgt van 'Den Haag'.
DoorJo Wijnen
WASHINGTON - Inpakken
en wegwezen. Dat was het de
vies van een gloednieuwe
luchtvaartmaatschappij die in
1981 van de grond kwam:
People Express.
De passagiers zouden zelf
hun koffers naar het vliegtuig
brengen, zouden hun tickets in
baar geld aan boord betalen en
zouden hun drankjes en maal
tijden met de stewardess afre
kenen. People Express deed
een geslaagde poging het
luchtverkeer op de leest van
een gewone bus-onderneming
te schoeien. Het was een revo
lutie in de burgerluchtvaart
en People Express groeide
stormachtig.
Maar er pakken zich zeer
donkere wolken samen boven
de nieuwkomer. De verliezen
van People Express zijn
enorm. Gevreesd wordt dat de
enfant terrible van de burger
luchtvaart een groot deel van
zijn toestellen moet verkopen,
of zich als overnamekandidaat
moet aanbieden aan een an
dere grote luchtvaartmaat
schappij. Want People Express
is, door de toenemende verlie
zen, nagenoeg vleugellam ge
worden.
Toen People Express zich in
1981 met slechts 3 toestellen
aandiende op de overvolle
luchtvaartmarkt van de VS,
lachten de traditionele maat
schappijen een beetje scham-
pertjes. Maar de Amerikaanse
passagier - altijd op zoek naar
een goedkoper tarief - be
keerde zich snel tot People Ex
press.
Anderhalf jaar later had de
nieuwkomer 2,8 miljoen pas
sagiers vervoerd met 20 inder
haast gekochte en gehuurde
toestellen. Een jaar later kocht
People Express er twintig
nieuwe toestellen bij.
In 1983 waagde de nieuwko
mer zich voor het eerst over
zee en opende een lijn op Lon
den die meteen de goedkoopste
was van alle transatlantische
vluchten.
In het tweede kwartaal van
het vorig jaar werd een winst
van 13 miljoen dollar geboekt
en het leek beter dan ooit te
gaan. People Express kreeg
het maximum aan publiciteit,
ook al omdat een nieuwe lijn
van de Verenigde Staten naar
Brussel werd geopend.
Toch begon het toen al mis
te gaan. Want de winst in dat
tweede kwartaal van het vorig
jaar was zowat de enige winst
die de maatschappij in de vier
jaar van haar bestaan boekte.
Het aantal passagiers steeg
weliswaar spectaculair in
1985 was People Express goed
voor 12 miljoen passagiers -
maar de winsten namen snel
af. De overname van enkele
kleinere maatschappijen vorig
jaar mocht niet meer baten.
Begin dit jaar verlaagde
People Express de prijzen
naar 100 bestemmingen in de
VS. Dat maakte de snel
groeiende verliezen alleen nog
maar groter. De traditionele
luchtvaartmaatschappijen
hadden langzaam maar zeker
het antwoord gevonden op de
taktieken van de nieuwkomer.
De prijzenslag, die mede door
People Express werd ontke
tend, woedt nog steeds in alle
hevigheid voort. Maar het
slachtoffer lijkt People Ex
press zelf te zij n.
De maatschappij - die in het
eerste kwartaal van dit jaar 58
miljoen dollar verloor - over
weegt nu de verkoop van een
deel van haar vliegtuigen.
Deskundigen zeggen evenwel
dat, als People Express niet
geheel wordt verkocht, de
maatschappij er volledig on
derdoor gaat.
President-directeur Ronald
Burr en de zijnen onderhande
len met hun bankiers over an
dere oplossingen. Maar die
zijn er niet. Verhoging van de
tarieven zou People Express
met uitsluitend lege vliegtuig-
stoelen confronteren. Verla
ging van de tarieven zou de
verliezen alleen nog maar gro
ter maken.
Waaruit maar weer eens
blijkt dat de 'alternatieve'
luchtvaartmaatschappijen
weinig kans maken. De En
gelsman Freddy Laker heeft
dat enkele jaren geleden met
zijn spotgoedkope Laker's
Skytrain moeten ervaren.
Ronald Burr lijkt het
tweede grote slachtoffer van
een in luchtvaartkringen niet
getolereerde vindingrijkheid
te zijn. De 3500 vaste mede
werkers van People Express
vrezen nu dat het voor Ronald
Burr en zijn revolutionaire
nieuwkomer 'inpakken en
wegwezen' wordt
Olivetti dealer
01620-31000
Inlichtingen over beurskoersen 020-211711
'ERDAM (ANP) - Unilever is
idag op de Amsterdamse effecten-
vs voor het eerst verhandeld boven
JoOO Aan het einde van de ochtend
werd voor het voedings- en wasmidde-
wnaandeel ƒ500,30 betaald, een winst
Wn een kleine ƒ5.
ar kunnen bovenstaande fundi
kr week vervullen, tenzij zij reei
erkzaam zijn bij een overheids-
bn de 25-jarige leeftijd of 5 jaat
1 zal bezien worden of de moqü
aantal uren uit te breiden tot1
werktijd.
(bruto) salarissen zijn in helj
icelijk van leeftijd, opleiding
rijn exclusief 7,5% vakanti«'
licitaties onder vermelding
|enummer (in linkerbovenhoi
reloppe) en uw huisadres mi
iden voor 19 juli 1986 en
lijks Psychologische Dienst
2500 EA 's-Gravenhage.
van ontvangst van uw solll'
[dt u door het Ministerie
Voor het overige deed de beurs het
«■tiger aan. Het was nu eenmaal de
Matste dag van de week en bovendien
3»«r weinig stimulerende te beleven
"nd de dollar of Wall Street
In de financiële sector echter sprong
™r" er Uit, die aan het einde van de
aI'Iop op een wifs' stond van
I* ABN was ƒ1,50 beter op ƒ597. Ook
Amro werd iets duurder en wel twee
wartjes op ƒ107,10.
De internationale aandelen zorg-
afgezien van Unilever, niet voor
«n verrassing. Akzo werd ƒ1,10 duur-
*r OP ƒ167,70, Koninklijke Olie verloor
■Weuw ditmaal twee kwartjes op
1,70. Hoogovens, Philips en KLM
■vwte TOnd de Sl0tk0ersen van
hö5™;d 'a8 Hunter Douglas die ƒ1,70
«o^r noteerde op ƒ83,50. Ahold stond
™Bri, gv!r Ü5 W4° °P d® obliga-
gebeurde wederom weinig.
8% antonius
antonius
congr.o.l.v.
8% daniel
8tt gasthuis
gasthuis
8* gasthuis
gasthuis
Hp hooghuys
7%
Prot.z.hs
Jprot.z.hs
s Protz.hs
Op de lokale markt bleef het rustig.
Grote koers wij ziingen kwamen er
vrijwel niet voor. VRG volgde de pa
pierfondsen Bührmann-Tetterode en
KNP, die de afgelopen week goed in de
markt lagen, met een winst van ƒ2,20
op ƒ147. VRG is in een beleggersblad
als koopwaardig getipt Hetzelfde was
het geval met het parallelmarkt-fonds
Crown Van Gelder dat ƒ2 duurder
werd op ƒ138.
Mij nbouwkundige Werken lag op
nieuw goed met een winst van ƒ5 op
175. Van Schuppen won ƒ4 op ƒ114 en
Desseaux ƒ3 op ƒ168. Voor Van Berkel
werd ƒ2 meer betaald op ƒ43, Veree-
nigde Glas werd op ƒ920 een tientje
duurder. Volker-Stevin klom ƒ1 naar
ƒ43.
Grolsch, die de afgelopen warme
week flink omhoog is gedronken,
moest nu ƒ1 afstaan op ƒ73,50. Andere
verliezers waren Furness die ƒ1 kwijt
raakte op ƒ45,50, Otra die ƒ5 minder
waard werd op ƒ368 en Palthe die ƒ3
zakte tot ƒ159.
Op de optiebeurs werden vrijdag
ochtend 10.538 contracten verhandeld.
Drie fondsen stonden met name in de
belangstelling, te weten Koninklijke
Olie, Philips en Unilever.
HOOFDFONDSEN
aegon
ahold
akzo
abn
alrenta
amev
amro-bank
ass. r'dam
bols
bührm.tett.
dordtsche p.
elsevier
fgh
fokker
gist-broc. eert
heineken
hbg
hoogovens
hunter dougl.
intmüller
kim
kluwer
kon.papier
kon.olie
natned.
nmb
nedlloyd
nijv.-ten c.
océ-v.d.gr.
ommeren van
pakhoed
philips
robeco
rodamco
rolinco
rorento
unilever
vnu
vmf-stork
wessanen
VK
106,80
89,50
166,60
595,50
152,40
79,70
106,60
126,00
150,20
207,50
182,00
205,00
43,90
91,00
58,50
178,00
142,20 e
112,40
61,80
79,20
48,50
253,50
162,00
195,20
86,40
197,00
174,00
153,00
510,00
35,70
54,00
52,40
94,30
86,10
50,10
495,50
329,00
323,50
72,50
SK
106,60
90,20
167,50
595,00
152,40
79,60
107,30
125,50
150,30
209,00
181,20
205,00
43,60
91,00
58,40
179,00
142,50
111,80
63,00
79,50
48,70
254,00
161,50
194,80
85,80
203,90
173,00
153,50
510,50
36,00
53,70
51,00
94,10
139,90
86,20
50,20
500,30
327,00
323,00
72,50
BELEGGINGSFONDSEN
(oostb.)
(oostb.)
lour des
de brouwer
(tilburg)
(tilburg)
(tilburg)
(tilburg)
(het)
klokkenberg
liduina
('s-h'bosch)
('s-h'bosch)
('s-h'bosch)
1972-02
1972-02
1958-88
1971-01
1971-01
1972-02
1952-92
1959-01
1972-02
1950-90
1966-96
1971-01
1973-03
1972-02
VK
100,00
105,00
102,50
94,50
106,00
103,00
102,50
92,50
86,00
100,00
90,00
102,00
104,00
101,00
100,00
SK
100,00
104,00
101,00
100,00
abn aand.f.
343,00
343,00
alg.fondsb.
264,00
264,00
america f nd
308,50
308,50
amvabel
117,20
117,00
asa
100,00
-
asia pac.gf
26,30
26,00
bemco austr.
54,50
55,50
bever beleg.
30,50 e
30,50
bogamij
164,80
164,50
chemical F
21,00
21,00
col.growth
31,60
31,60
eng.holl.bel.tr.
160,00
160,00
equity mortg.fnd
64,80
65,30
eur.assets
9,50
9,50
goldmines
192,00
-
holl.f.
74,80
75,70
holl.pac.f
63,80
63,90
interbonds
614,00
614,00
japanfund
40,80
40,70
leveraged
247,50
249,00
mk int. vent.
61,00 e
61,20
new york ind
1900,00
1900,00
obam
191,40
191,20
orco austr.
41,60
41,70
rentalent bel.mij
1226,00
1228,50
rentefonds ned.
104,60
104,60
rentotaal nv
27,50
27,60
rolinco (cum.pref
105,00
105,00
sci/tech
15,00
15,00
technology fnd
32,00
31,40
tokyo pac.hold.
185,00
184,00
transpac.fnd
387,00
389,00
unico
88,10
88,00
unifonds
32,40
31,70
vance sanders
18,00
18,00
vibnv
82,20
82,30
viking
34,60
34,60
wereldhave
175,50
175,20
AANDELEN BINNENLAND
acf
340,30
340,00
audet
195,70
195,50
blydenstein
82,80
82,20
borsumy
890,00
905,00
boskalis
14,30
14,40
braat bouw
182,00
182,00
bredero nrc
258,00
256,00
calvé nrc
657,00
670,00
csmnrc
59,30
60,50
ceteco nrc
356,00
356,50
cln
94,00
93,50
desseaux
165,00
167,00
econosto
126,50
127,50
eriks
297,00
301,00
gamma
304,00
318,00
grasso
231,00
231,00
hagemeyer
67,50
66,20
heineken hld
154,50
156,50
hoek's mach.
162,00
162,50
holee
39,40
41,50
hss
2,66
2,71
ihc caland
20,00
19,30
ibb kondor
564,00
575,00
kbbnrc
82,10
81,80
kbb 10%
78,50
79,50
leidsche wol
210,00
213,00
macintosh
86,60
87,40
medicopharma
88,00
88,00
meneba
114,00
116,00
moeara enim
863,00
861,00
moeara opr.
112500
112000
moeara winst
12050
12100
naarden int
53,30
52,90
nbm bouw
13,30
13,30
norit
300,00
299,00
nutricia nrc
276,50
278,50
palthe
162,00
158,00
pont
53,00
54,50
samas groep
92,10
90,80
sarakreek
38,80
38,90
schuitema
823,00
823,00
telegraaf
345,00
344,00
ver.glas
910,00
915,00
vmf
323,50
323,00
verto
71,50
71,50
volker-stev.
42,00
45,00
vrg
144,80
147,00
Wegener nrc
92,80
92,50
westhaven
365,50
366,00
wolters
101,50
102,00
wyers
66,80
66,00
AANDELEN BUITENLAND
allied lyons 335,00
att 61,00
atl.richf. 125,70
boeing 159,50
dow chemical 143,00
eastman k. 145,00
gen.electric 198,10
hoechst 262,00
ibm 375,50
itt 139,00
pepsi co 84,50
philip morris 185,00
schlumberger 82,00
STAATSLENINGEN
12% nl 81-91 140,50
12% nl 81-88 107,60
12 nl 81-91 114,50
12 nl 81-88 108,10
11% nl 82-92 116,70
11% nl 82-92 116,30
11 nl 82-92 116,50
10% nl 82-92 114,10
10% nl 82-89 106,70
10% nl 82-92 126,20
10 nl 182-89 100,90
10 nl 1182-89 106,50
10 ftl 85-92 114,70
9% nl 80-90 106,00
9% nl 83-90 114,40
9 nl 83-93 111,80
8% nl 84-94 112,00
8% nl 83-94 110,00
8% nl 184-94 110,20
8% nl 1184-94 117,20
8% nl 184-91 112,30
8% nl 1184-91 107,00
8% nl 11184-91 107,30
8% nl 84-94 109,40
8% nl 85-95 110,60
8 nl 78-88 102,05
8 nl 83-93 107,30
8 nl 85-95 109,10
7% nl 82-93 105,90
7% nl 85-00 109,20
7% nl 183-90 102,85
7% nl 1183-90 103,20
7% nl 84-00 107,30
7% nl 185-95 106,65
7% nl 1185-95 106,80
7 nl 85-96 104,25
3% nl st47-87 98.50
GEMEENTELENINGEN
2% breda 54-03
Öbreda 65-96
4% breda 59-89
4 eindh.58-89
4% eindh.59-90
4% eindh.60-90
4% eindh.63-93
3% eindh.54-94
4% tilb.56-86
4% tilb.59-89
4% tilb.I60-00
4% tilb.H60-00
4 tilburg 53-93
79,05
95,00
95,00
93,00
95,00
98,00
92,50
88,50
98,20
95,00
94,50
86,50
94,30
335,00
64,00
125,00
158,50
140,00
147,00
198,00
256,50
370,00
140,00
85,00
189,00
82,00
140,60
107,60
114,50
108,10
116,70
116,30
116,50
114,00
106,70
126,30
106,90
106,30
114,80
106,60
114,50
111,80
112,00
110,10
110,30
117,20
112,30
107,00
107,30
109,50
110,65
102,05
107,30
109,20
105,90
109,10
102,85
103,20
107,30
106,65
106,80
104,25
98.50
81,00
95,00
vk -vorige koers a -laten
sk-slotkoers gisteren b -bieden
c -exclaim e -gedaan/bieder
d -ex dividend f -gedaan/laten
g -bieden en ex dividend
h - laten en ex dividend
k -gedaan en laten ex dividend
1 -gedaan en bieden ex dividend
I PANDBRIEVEN
12% fgh 81-89
112,35
112,35
12 fgh 81-89
106,60
106,60
11 fgh 81-88
104,70
104,70
12% rabo 81-88
108,30
106,30
11 rabo 80-88
106,10
106,10
8% rabo 83-93
110,40
110,50
8% rabo 82-90
105,70
105,70
9 wuh 82-91
106,70
106,70
8% wuh 82-89
103,85
103,85
8 wuh 83-90
103,30
103,30
PARALLELMARKT
f
rsveert
6,70
6,70
7% rsv 69-99
50,00
59,00
enraf-nonius
67,00
67,00
grt.westres.inc.
0,88
0,90
melle van eert
239,00
240,00
ned.elevator
7900,00
7900,00
ruys kramer
118,90
119,40
verkade eert
101,00
102,50
VREEMD GELD
Ink.
verk.
US dollar
2.39
2.51
Britse pond
3.64
3.94
Belg. f r.
5.32
5.62
Duitse mark
110.75
114.75
Ital. lire
15.50
17.50
Port escudo
1.55
2.05
Can. dollar
1.72
1.84
Franse f r.
34.00
37.00
Zwits. f r.
136.00
140.50
Zweedse kr.
33.25
36.25
Noorse kr.
31.75
34.75
Deense kr.
29.00
32.00
Oost schill.
15.80
16.30
Spaanse pes.
1.65
1.90
Griekse dr.
1.60
2.20
Finse mark
47.00
50.00
Joeg. dinar
0.45
0.85
Ierse pond
3.28
3.58
GOUD/ZILVER
Goud
Inkoop
Verkoop
Zilver
Inkoop
Verkoop
26.820 per kg
27.320 per kg
360 per kg
430 per kg
OIRSCHOT - Heras (onder meer hekwerk) en Cement Road-
stone in Dublin voeren besprekingen over een overneming van
het Nederlandse bedrijf door de Ieren. Dat zal volgens directeur
eigenaar Ruigrok geen nadelen opleveren voor de bijna 400 per-
soneelsldeden van Heras.
Cement Roadstone heeft cement- en betonfabrieken in Ierland,
Engeland, de VS en Nederland. In ons land behoort Van Neerbos
Beheer met een aantal steenfabrieken en Gamma Bouwmarkten
tot de groep.
Heras heeft naast het hekwerkproduktiebedrijf een betonfa-
briek en hekwerkverkoop- en montagemaatschappijen in Ne
derland, België en Duitsland. Vorig jaar bedroeg de omzet 70
miljoen gulden. (ANP)
TILBURG - Het helpen van werklozen om met behoud van uit
kering een bedrijf te starten heeft weinig te betekenen voor de
economie. Maar heel weinig werklozen beginnen voor zichzelf en
dan vaak nog in een sector waar ze de spoeling alleen maar dun
ner maken. Dat blijkt uit een onderzoek van het IVA, instituut
voor sociaal-wetenschappelijk onderzoek van de Katholieke Ho
geschool in Tilburg.
IVA-medewerkers Ten Have en Maas zijn de lotgevallen nage
gaan van 300 werklozen in de Rotterdamse binnenstad. Van hen
hadden in 1982 120 wel zin in een eigen bedrijf en 24 liepen al met
plannen rond. In 1985 bleken echter niet meer dan zes echt te zijn
gestart en één van hen was alweer ondernemer-af. Volgens Ten
Have is van van echte van de kant van dit type starters is geen
sprake. 'Hun keus ligt nogal voor de hand en wordt een beetje
bepaald door de mode',meent Ten Have. Zo storten werklozen
zich, geholpen met uitkeringen en aanvullende subsidies, in het
avontuur met de zoveelste zaak in tweedehands kleding en al
weer een afhaalrestaurant.(LvdG)
AMSTERDAM - Het hebben van een inkoopbureau in een ander
land en het onderbrengen van de winsten van dat kantoor in dat
land is geen fraude. De Amsterdamse rechtbank heeft direkteur
K. de Waal van het HIJ Herenmodeconcern dan ook vrijgespro
ken.
Kernpunt van de zaak is het gebruik door HIJ van een inkoop
kantoor in Hong Kong. Dat levert het concern organisatorische
maar vooral economische voordelen op. Volgens de Officier van
Justitie zijn de winsten, die bij dit kantoor worden gemaakt,
voor de Nederlandse fiscus belastbaar. Op die manier zou HIJ
sinds 1983 voor minstens 10 miljoen gulden aan belasting hebben
ontdoken. Volgens de Officier was het Hong Kongse kantoor van
HIJ een nepkantoor en niet meer dan een brievenbus. HIJ zou
het kantoor alleen hebben opgericht om de Nederlandse fiscus te
ontduiken.
De verdediger van het concern ontkent dat, samen met direkteur
De Waal, in alle toonaarden. Zo ook de hoogleraar fiscaal recht
Brunschot, die een onderzoek heeft ingesteld en tot de conclusie
is gekomen dat het bewuste kantoor een reële taak heeft binnen
het concern.
Als de rechtbank de Officier van Justitie zou zijn gevolgd zou
dat grote gevolgen hebben gehad voor het Nederlandse bedrijfs
leven. Veel bedrijven, vooral in de textielbranche, werken met
inkoopkantoren elders.
Lago. Waarschijnlijk verloren. - foto archief de stem
ORANJESTAD - De Lago-raffinaderijen op Aruba worden
waarschijnlijk toch ontmanteld. Een reddingsplan van de Te-
xaanse oliemagnaat Peter Whiteford lijkt te zijn mislukt. Vol
gens een speciale commissie van de Arubaanse regering, die het
plan heeft onderzocht, is het onduidelijk hoe Whiteford zijn red
dingsplan wil financieren. Dat vindt de commissie een te wan
kele basis om met hem door te gaan. Vandaar het advies aan de
regering tot ontmanteling van de installaties over te gaan.
Overigens begint men met dejninst essentiële onderdelen van de
installaties in de hoop dat Whiteford, of andere gegadigden, er
alsnog in slagen voldoende geld bijeen te krijgen voor herope
ning van de raffinaderij. Ook wordt de regering gevraagd de in
stallaties voor een symbolisch bedrag van de laatste eigenaar,
Exxon, te kopen.
Slaagt men er toch nog in een gegadigde voor de raffinaderij te
vinden dan kost het ongeveer 50 miljoen dollar (150 miljoen gul
den) om de installaties weer bedrijfsklaar te maken.
Er heeft zich overigens een nieuwe gegadigde gemeld: de Franse
oliemaatschappij Aquentia. Behalve Whiteford hebben eerder
de Amerikaanse oliemaatschappijen Texaco en Partners Oli be
langstelling getoond. Maar geen van de gegadigden blijkt vol
doende geld op tafel te kunnen leggen om de raffinaderij weer
rendabel te kunnen maken. (ANP)
Von een onzer verslaggevers
BREDA - De automatise
ring bij de duizend grootste
bedrijven in Nederland gaat
onverminderd voort. Dit
jaar wordt bijna 3 miljard
gulden in de aanschaf van
computers eet. gestopt, vol
gend jaar ruim 3,3 miljard
gulden, een stijging met 15
procent Deze bedragen om
vatten alle kosten die auto
matisering met zich mee
brengen.
Dat is het belangrijkste
resultaat van een onderzoek
dat is ingesteld door het bu
reau Heliview Marketings-
ervice in Breda in opdracht
van Stam Tijdschriften.
Bij 78 procent van de on
derzochte bedrijven bestaat
de bereidheid dit jaar te in
vesteren. Het hoogst scoren
banken en levensverzeke
ringsmaatschappijen en be
drijven in de zakelijke
dienstverlening: bijna 90
procent. De geringste nei
ging tot investeren (59 pro
cent) bestaat bij de bouw-,
nijverheid- en installatiebe
drijven.
Bij vrijwel alle grote be
drijven heeft de automatise
ring op een of andere wijze
haar intrede gedaan. Het
merendeel (62 procent) heeft
de automatisering volledig
in eigen huis, 36 procent
werkt deels met en via com
puters van de hoofdvesti
ging, dan wel via een com
puter-servicebureau.
Wat de toegepaste syste
men betreft beschikt 20 pro
cent van de onderzochte be
drijven over een 'main-fra-
me' computer (aanschaf-
waarde boven 1 miljoen gul
den), waarbij IBM met 57
procent de markt beheerst
Mini- en supermini-syste-
men werken bij driekwart
van de onderzochte bedrij
ven. Bij 86 procent zijn
mico-computers/ personal
computers in gebruik.
Eind 1985 stonden er bij de
1.000 grooste bedrijven 60.000
beeldschermen opgesteld. In
de industrie waren dat.er
30.500, in de handel en ho
reca 6.000, bij bouw- en in
stallatiebedrijven 1.400, in de
transportsector 2.100 en bij
banken en verzekeraars
20.000. In deze laatste sector
staan per vestiging gemid
deld 144 beeldschermen op
gesteld.