Slechts twee gewonde coureurs TT-zege is Streuer en Schnieders niet gegund Champagneglazen vielen om toen de wereldkampioenen bleven stilstaan Hans Spaan krijgt alle medewerking LAATSTE TT VAN BOET VAN DULMEN Wayne Gardner blij met zege bij 500 cc 's PAGINA SPORT 5 PAGINA SPORT 4 ïtemelk it in Lsterdam Her wint ide Armor utten UITSLAGEN MAANDAG 30 JUN11986 TOESCHOUWERSRECORD BIJ TT: 208.000 ASSEN - Met een beteuterd gezicht zaten ze zaterdagavond in de Triantahal in Assen. Lusteloos keken Egbert Streuer en Bernard Schnieders naar het podium waar de Franse zijspancombinatie Michel/Fresc door Jaap Timmer als winnaars van de 56e Dutch TT werd gehuldigd. Resultaten TT Assen Eddy Lawson gedraagt zich als amateur ERDAM (ANP) - Joop nelk heeft zondag voor I toeschouwers het wie- lerium voor profs in de Irdamse binnenstad ge en. wereldkampioen ver- lop het Damrak Gerrie Tmann met banddikte Bil in de sprint. J 1. Joop Zoetemelk (Germlenv 90 km in 2.09.08, 2. Gerrie Kne- l(Huybergen) z.t„ 3. Theo Smit fe) op 10 sec., 4. Jos Lammertink h) z.t., 5. Hennie Kuiper (Putte) Idrie van der Poel (Hoogerheide) I., 7. Jan Bogaert (Bel) z.t., 8. Fons Swijk (Oploo) z.t., 9. Gerrit Solle- J Lier) z.t., 10. Peter Stevenhaa- frlem) z.t. b-BRIEUC (AFP) - De Ir Jörg Muller heeft gis- |e Ronde van Armor ge- De derde en laatste werd gewonnen door Insman Philippe Leleu, Be laatste kilometer van Hennemont naar Saint- uit het peloton ont- f en twee seconden voor had op Miiller, de pard Pedro Munoz en de nan Marc Gomez, ert Duclos-Lassalle bterdag de tweede etap- K 202 kilometer tussen Jen Hennebont versloeg Jknsman de Belg Frank Bn de sprint, pard Hinault, van wie bht wordt dat hij een haakt voor de zesde keer Br de France te winnen, k niet voor de tweede rit. Jweede etappe: 1. Gilbert Duclos- l(Fra) 202 km in 5.27.27, 2. Frank lel). 3 Marc Gomez (Fra). 4 An- Jppu:s (Fra), 5. Philippe Leleu Bn dezelfde tijd als de winnaar. Verde etappe: 1. Philippe Leleu I kilometer in 4 uur, 32 minuten Jonden, 2. Jórg Müller (Zwi) op 2 J. 3. Pedro Munoz (Spa) op 5. 4. jmez (Fra) op 8, 5. Bruno Comil- -aement: 1. Jörg Müller (Zwi) lur, 2. Philippe Leleu (Fra) op 6 B, 3. Bruno Cornillet (Fra) op 9 4 "mez (Fra) op 13,5 Pascal Dubois 1 26, 6. Francois Lemarchand 30. 7. Jerome Simon (Fra) op 49, .tené Bernaudeau (Fra) op 1.09, p Chappuis (Fra) op 1.30. paanse wielrenner Jose heeft zondag de vijfde rlaatste etappe van de van Asturië, een rit 12 kilometer van Llanes Ito del Naranco, gewon- ecio had aan de streep irsprong van vijf secon- zijn landgenoot Juan Martinez. Jesus Rodi- agro behield de leiders- =>panjaard Juan Marti- ver won zaterdag in assasprint de vierde ierde etappe: 1. Juan Martinez- pa) 162 km in 4.48.08,2. Flup van ide (Bel), 3. Manuel-Jorge Do- (Spa), 4. Jesus Suarez-Cueva Antonio Esparza (Spa) allen z L maar. Ufde etappe: 1. Jose Recio (Spa), ometer in 4 uur, 34 minuten en len, 2. Juan Tomas Martinez i seconden. 3. Eduardo Betanzos 6, 4. Peter Hilse (Wdl) z.t„ 5. Ri- rtinez (Spa) op 16. klassement: 1. Jesus Rodri- ;ro (Spa) 22 uur, 54 minuten en len, 2. Vicente Belda (Spa) op liillermo Arenas (Spa) op 2.40, 4. Espinosa (Spa) op 3.05, 5. Pas- rd (Fra) op 3.14. n van Putten zege zaterdagmiddag in de meter lange B-klassie- nde van Krimpener- door de in de eindsprint uchter Laurens Kage- verslaan. Pim Bosch sprint van de groep olgers. Anton van Putten (Ouden- km in 3.45.30, 2. Laurens Ka- totterdam) z.t., 3. Pim Bosch m) op 50 sec., 4. Eric Nieuwert ■erk), 5. Peter Kloucek (Tsj), 6. ■endriks (Berlicum), 7 Piet Kop- ■rmelen). 8. Piet van Rey (Oud- ■d), 9. Arie van Diermen (Bruns- ■n dezelfde tijd als Bosch, 10. Pe- ■Waalwijk) op 1.12. en dames >nde: Anne-Marie Benschop - n Eist Corrie Vreeken - n der Mije Jeannette Erika Belle Vt-Vt Heieen de ^da van der Giessen 1-0, Carla >erg - Patricia de Wit 1-0, Jes- nsen - Astrid Riemslag 'ameron - Franziska Selmeier •rnette Cameron - Sylvia de Cochita Palmert - Ivy Mes- dzant 1-0, Heieen Hollenberg - Kleuver 0-1, Renate Limbach - Gent Vi-to, Marjolein Theunis- rin Prins 0-1, Annie Meyer - Paauw 0-1, Inge Reisberman - dy 0-1, Masjenka Dubbeldam - Beer 1-0. n kop na vierde ronde: 1. Ben- pnt., 2. De Greef, Van der Mije, erg, Vreeken, Van Eist en Mui- Ijs van Zwitserland, motocross anche: 1. Jacky Vimond (Fra) 2. Michele RJnaldi (Ita) Suzuki, Eriksson (Zwe) Yamaha, 4. Je- "tley (GBr) Cagiva, 5. Kurt Ni- Yamaha, 6. Jo Martens (Bel) ianche: 1. Vimond, 2. Mare Vel- (Bel) Yamaha, 3. Whatley, 4. 5. Andrei Ledovskoi (Sov) ioland Diepold (WD1) Kawasa- 18 van de 24 manches: 1. Vi- 2. Rinaldi 211, 3. Gert-Jan van ed) Honda 148, 4. Whatley 135, 5. nsson (Zwe) Honda 128, 6. Mi- iton (Ita) Yamaha 116. et OOSTERHOF en Joogmans hebben na n de zes races de beste en op de nationale zeil de Hornetklasse. Het Reeuwijk kwam dit ide voor Hoorn tot erste en twee tweede Van onze sportredactie ASSEN - Niet alleen snel heidsrecords werden tijdens Ide 56e Dutch TT verbeterd. Het aantal toeschouwers over schreed de grens. En het aan tal gewonde coureurs bedroeg slechts twee, hetgeen in jaren niet meer is gebeurd. Tijdens het zes dagen du rende evenement kochten 208.000 mensen een kaartje voor de races. Daarmee werd het record van 1983 toen in to taal op vier dagen 203.044 mensen de kassa's passeerden, gebroken. Dit jaar waren voor het eerste het EK-races aan de TT gevoegd. Dinsdag tijdens de wedstrijden kwamen slechts 7000 mensen. Donder dag echter toen de Formule I- race werd gereden, bevolkten ruim 40.000 mensen de tribu nes. Woensdag en vrijdag tij dens de training 21.000 kijkers. Zaterdag waren meer dan 140.000 toeschouwers getuige van de races. De medische dienst had het zaterdag op de racedag be trekkelijk rustig, althans wat de behandeling van gewonde coureurs betrof. Hoewel veel rijders onderuit gingen, raak ten slechts twee coureurs dus danig gewond dat ze geope reerd moesten worden. Irons werd met een bekkenbreuk in het ziekenhuis opgenomen en Petersen met een arm uit de k'om. „Dat is te danken aan het feit dat het circuit breder is geworden. De veiligheid wordt steeds beter. Hoewel je na tuurlijk een racebaan nooit absoluut veilig kunt maken", aldus dokter Jan de Vries hoofd van de medische dienst. Toch had de medische dienst handenvol werk zater dag doordat menregelmatig medische bijstand moest ver lenen aan honderden mensen op de tribunes die bevangen waren door de hitte of met hun blote voeten in glas waren ge trapt. „Vooral gebrek aan zout was een veel voorkomend euvel. Veroorzaakt doordat ze met zonder bescherming in de zon zaten. We hadden het pu bliek echter gewaarschuwd", aldus dokter De Vries. Twee personen moesten met een hartinfarct in het ziekenhuis worden opgenomen. door JOHN VAN DINTHER Het publiek reageerde met een lauw applaus. De toch opgedaagde fans hadden verwacht en gehoopt om aan de beroemde TT-nacht een tweede feestavond te kunnen plakken. Beeld van het voorterrein van een van de tribunes tijdens de TT van Assen van zaterdag. Door de extreme hitte werden heel wat blikjes met vocht geledigd. Zoals deze foto bewijst. - FOTO ANP 80cc, 12 rónden, 73,608 kilometer: 1. Martinez (Spa) Derbi 31 minuten en 3,05 seconden (142,234 km/uur); 2. Herreros (Spa) Derbi op 9,57 se conden; 3. Spaan (Ned) JVM Casal op 11,68; 4. Nieto (Spa) Derbi op 18,55; 5. Dörflinger (Zwi) Krauser op 19,55; 6. G. Waibel (Wdl) Real op 32,83 7. Fischer (Oos) Krauser op 50,06; 8. Gil (Spa) Autisa op 1.05,43; 9. Kafka (Oos) Krauser op 1.25,10; 10. Rodriguez (Spa) Autisa op 1.28,78; 11. Van Kessel (Ned) Krau ser op 1.37,29; 12. Torrontegui (Spa) JJ Cobas op 1.37,70; 13. Baert (Bel) Seel op 1.39,92; 14. Smit (Ned) BZ op 1.44,51; 15. Schirnhofer (Wdl) Krauser op 1.44,81; 16. Scheidhauer (Wdl) RS op 1.45,26; 17. Besseling (Ned) CJB op 1.45,53; 18. Kunz (Wdl) Ziegler op 1.47,67; 19. Koop man (Ned) Ziegler op 2.08,99; 20. Stocco (Ita) Casal op 2.21,67; 21. Prein (Wdl) Huvo Casal op 2.44,17; 22. Lipponen (Fin) Huvo Casal op 2.44,66; 23. Koster (Zwi) LCR Kroko op 2.45,95; 24 en laatste. Pintar (Joe) Eberhardt op 1 ronde. 12 cou reurs uitgevallen Snelste ronde: Ian McConnachie (Gbr) Krauser 2.30,79 (146,445 km/ uur), baanrecord Stand WK, na 6 van de 9 races: 1. Martinez 72; 2. Herreros 59; 3. Dörflinger 53; 4. Nieto 39; 5. Spaan 33; 6. McConnachie 31; 7. Bianchi (Ita) en G. Waibel 29; 9. Fischer 13; 10. Kunz en Bolart 6; 15. Van Kes sel en Timmer 3 125cc, 16 ronden, 98.144 km: 1. Cadalora (Ita) Garelli 39.30,04 (149.077 km/u), 2. Gresini (Ita) Ga relli op 0,26 seconde, 3. Gianola (Ita) MBA op 27,25, 4. Brigaglia (Ita) Ducados op 32,94, 5. Kneubüh- ler (Zwi) LCR op 33,34, 6. Wicks- tröm (Fin) Tunturi op 46,68, 7. Cas- oli (Ita) MBA op 1.02,84, 8. Feuz (Zwi) LCR-MBA op 1.03,31, 9. Grassetti (Ita) MBA op 1.22,78, 10. Nieto (Spa) Ducados op 1.31,85, 11. Perez (Arg) Zanella op 1.34,56, 12. Bordes (Fra) MBA op 1.34,84, 13. Sanchez (Spa) MBA op 1.53,66, 14. Appleyard (Gbr) MBA op 2.02,18, 15. Eggens (Ned) LCR-EGA op 2.02,67, 16. Peschke (Wdl) MBA op 2.23,11, 17. Kytöla (Fin) MBA op 2.23,59, 18. Milton (Gbr) MBA op 2.26,24, op 1 ronde: 19. Daudier (Fra) PMDF, 20. Maurer (Zwi) IGF-MBA, 21. Pedersen (Den), 22 en laatste Spek (Ned) MBA op 3 ronden; veertien coureurs uitge vallen. Snelste ronde: Gresini 2.26,43 (150.805 km/u), baanrecord Stand WK, na 5 van de II races: 1. Cadalora 61 pnt, 2. Gresini 54, 3. Gianola 42,4. Brigaglia 26,5. Kneu- bühler 24, 6. Bianchi (Ita) 18, 7. Wickström 15, 8. Feuz en Nieto 13, 10. Perez 11 250cc, 18 ronden, 110,412 km: 1. Lavado (Ven) Yamaha 42.13,19 (156,910 km/uur); 2. Mang (Wdl) Honda op 4,59 seconden; 3. Pons (Spa) Honda op 5,95; 4. McLeody (Gbr) Armstrong op 7,87; 5. Wim- mer (Wdl) Yamaha op 14,44; 6. Taira (Jap) Yamaha op 15,77; 7. D. Sarron (Fra) Honda op 18,87; 8. Cornu (Zwi) Honda op 21,00; 9. Bal- dé (Fra) Honda op 21,27; 10. Roth (Wdl) Honda op 42,37; 11. Minich (Oos) Honda op 44,05; 12. MacKen- zie (Gbr) Armstrong; 13. Becker (Wdl) Yamaha op 1.02,40; 14. Lind ner (Oos) Rotax op 1.08,26; 15. Car ter (Gbr) JJ Cobas op 1.08,62; 16. Vitali (Ita) Garelli op 1.08,91; 17. Doorakkers (Ned) Honda op 1.09,41; 18. Noël (Gbr) EMC op 1.16,65; 19. Schmid (Wdl) Yamaha op 1.24,77; 20. Luzi (Zwi) op 1.29,97; 21. Van der Wal (Ned) Assmex op 1.34,45; 22 en laatste. Garcia (Spa op 1.41,34; 14 coureurs uitgevallen Snelste ronde: Wimmer 2.19,07 (158,786 km/uur), baanrecord Stand WK, na 6 van de 11 races: 1. Lavado 72 punten; 2. Mang 51; 3. Pons 47; 4. Baldé 45; 5. Wimmer 44; 6. Ricci (Ita) 24; 7. D. Sarron 23; 8. Cornu 18; 9. Bolle (Fra) en McLeod 15 500cc-klasse, 20 ronden, 122.680 km: 1. Gardner (Aus) Honda 45.17,78 (162.503 km/u); 2. Mamola (Vst) Yamaha op 3,63 seconden; 3. Bald win (Vst) Yamaha op 10,06; 4. McElnea (Gbr) Yamaha op 10,14; 5. C. Sarron (Fra) Yamaha op 20,43; 6. Roche (Fra) Honda op 32,64; 7. Has- lam (Gbr) Honda op 39,96; 8. Bur nett (Gbr) Honda op 47,25; 9. De Radigues (Bel) Honda op 1.07,70; 10. Garriga (Spa) Cagiva op 1.34,32; 11. Gentile (Ita) Honda op 1.51,40; 12. Van Duimen (Ned) Honda op 1.55,11; 13. Von Muralt (Zwi) Su zuki op 2.21,37; op 1 ronde: 14. Mi- zutani (Jap) Suzuki; 15. Buckmas- ter (Gbr) Honda; 16. Pajic (Ned) Honda; 17. Fischer (Wdl) Honda; 18. Papa (Ita) Honda; 19. Hyvari- nen (Fin) Honda; 20. Punt (Ned) Honda; 21. Kuparinen (Fin) Honda; 22 en laatste. Mayer (Wdl) Honda; 14 coureurs uitgevallen. Snelste ronde: Gardner 2.14,28 (164.450 km/u), baanrecord. Stand WK, na 6 van de 11 races: 1. Eddie Lawson (Vst) 72 punten; 2. Gardner 64; 3. Mamola 59; 4. Bald win 52; 5. Sarron en McElnea 33; 7. Roche 18; 8. De Radigues 14; 9. Haslam 8; 10. Shungi Yatsushiro (Jap) 7; 11. Van Duimen 6 Zijspanrace, 16 ronden, 98,144 km: 1. Michel/Fresc (Fra) LCR Krauser 38.44,55 (151,994 km/uur); 2. Web ster/Hewitt (Gbr) LCR Yamaha op 10,10 seconden; 3. Kumano/Diehl (Jap/Wdl) Yamaha op 34,64 4. Egloff/Egloff (Zwi) LCR Seel op 43,19; 5. Abbott/Biggs (Gbr) Windle Yamaha op 45,99; 6. Barton/Rösin- ger (Gbr/Wdl) LCR Yamaha op 1.40,67 7. Brindley/Jones (Gbr) Windle Yamaha op 1.46,50; 8. Sche- rer/Gess (Wdl) BSR Yamaha op 1.51,72; 9. Zurbrügg/Zurbrügg (Zwi) LCR Yamaha op 1.59,59; 10. Gleeson/Elliott (Gbr) LCR Yamaha op 2.00,44; 11. Bingham/ Bingham (Gbr) LCR Yamaha op 2.05,99; 12. Progin/Hunziker (Zwi) Seymaz Yamaha op 2.17,68; 13. Hügli/Fahrni (Zwi) op 2.31,97; 14. Boddice/Williams (Gbr) LCR Yamafta op 3 ronden; 15. Biland/ Waltisperg (Zwi) LCR Krauser op 3 ronden; 16. Bayley/Nixon (Gbr) LCR Ricardo op 4 ronden. Vier combinaties uitgevallen, on der wie Streuer/Schnieders (Ned, lie ronde) en Van Kempen/De Haas (Ned, 9e ronde) Snelste ronde: Biland 2.20,27 (157,428 km/uur), baanrecord Stand WK, na 3 van de 8 races: 1. Michel en Streuer 30 punten; 3. Ab bott en Webster 24; 5. Egloff 17; 6. Zurbrügg 14; 7. Jones/ Ay res (Gbr), Biland en Kumano allen 12; 10. Barton 10; 11. Van Kempen 5 Van onze sportredactie ASSEN - De race van Hans Spaan naar de beste Nederlandse verrichting van de lange, hete TT-dag, de derde plaats in de 80cc-race, kreeg alle medewerking van de betrokken partijen. De 27-jarige coureur uit Castricum, in de soloklassen de enige Nederlander die nog meetelt in Grand-Prix-gebenren, kreeg zater dagochtend bij de opwarmronde een spijker in de achterband. Een euvel, dat hem in West-Duitsland ook ai overkwam. Spaan en zijn monteur Theo Schermer hadden daar lering uit moeten trek ken, maar de renstal stond mooi zonder reser ve-wiel in de pitstraat. Schermer trok een formidabele sprint naar de vrachtbus om daar het tweede wiel op te halen. De bus was echter op slot, Schermer had de sleutels niet bij zich en haastte zich terug naar het startveld. Daar had het team van Spaan ondertussen de reglementaire- extra pauze van twee minuten aan wedstrijdleider Jaap Timmer gevraagd. Schermer ging op de brommer terug naar het rennerskwartier, raakte in zijn haast enkele voetgangers en De meeste supporters van het Asser racekoppel spoelden hun teleurstelling in een van de vele cafés in Assen weg. „Daar hadden wij kunnen staan", zuchtte bakkenist Ber nard Schnieders. „Maar je bent machteloos als een ont steking zijn werk weigert. Dan is een voorsprong van 17 seconden ook waardeloos. Man wat een happening zou het zijn geweest als wij voor eigen publiek hadden getriomfeerd. Dan was deze hal te klein ge weest. Neem dat maar van mij aan". 's Middags had de sympa thieke spraakwaterval Ber nard Schnieders manmoedig verkondigd de tegenslag ver werkt te hebben. „Ik heb tot tien geteld, ben even op het toilet gaan zitten en nu is het over", sprak hij vol bravoure. „Je kunt je wel voor de kop slaan en een potje gaan jan ken. Maar dat helpt toch niet. We moeten vooruit kijken. Zondag staat Francorchamps op het programma en daar moeten we de schade repare ren", meende de in het dage lijkse leven als schademonteur werkzame Schnieders. Vloek Voor Streuer en Schnieders rust een vloek op hun thuiscir- cuit. Overal in West-Europa hebben ze al een Grand Prix (11) gewonnen. Behalve in eigen land, nota bene in hun eigen woonplaats. In 1982 hadden ze problemen met de benzinetoevoer. Het jaar later finishten ze opzette lijk als tweede omdat ze de wereldtitel belangrijker von den. Verleden jaar verspeel den ze drie ronden voor het einde de overwinning door de fecte remmen en zaterdag weigerde de ontsteking te von ken. „Het is ons niet gegund", mompelde stuurman Streuer. „In de elfde ronde zei dat ding, spiksplinternieuw, plof. Over en sluiten. En daar stonden we weer. Met lege handen. We lie pen per ronde ongeveer 2 se conden uit op de achtervol gers. Niets was aan de hand. De banden waren niet gewel dig, maar daar had door de hitte iedereen last van". Hoewel de start van het S&S niet perfect was, nam het tweetal meteen in de eerste ronde de leiding. Op dat mo ment stuurde de Zwitser Rolf Biland zijn machine met een defecte koppeling de pitstraat in. Het duurde ruim vier ron den voor Biland met zijn pas sagier Waltisperg weer de baan op kon rijden. Biland nestelde zich achter Streuer. Niet zonder reden. Commer cieel als hij is, besefte hij dat zijn Nederlandse collega en vriend rechtstreeks op televi sie was en zo kon hij voor zijn sponsor Rothmans dankzij concurrent Barclay ook gratis reclame maken. sloeg over de kop. Voor de verandering raakte de monteur in plaats van de coureur gewond. Voor het wiel uiteindelijk eens in de achtervork van Spaans machine was gemonteerd, had de met zijn landgenoot sympathiserende Timmer met Ita liaans aandoend chauvinisme de start enkele minuten te lang opgehouden. Hans Vermaat, één van de sponsors van het team en een man met veel Grand-Prix-erva- ring, complimenteerde Spaan na afloop met zijn fortuin. „In het buitenland waren ze al lang vertrokken. Dan was hij nooit derde ge worden". Spaan kreeg tijdens de race nog meer mede werking. In de slotronde ging de razensnelle Britse koploper Ian McConnachie, met vele se conden voorsprong, heel dom onderuit en schoof de Noordhollandse coureur op van de vierde naar de derde plaats, een positie op het erepodium. De Spanjaarden Martinez (de man die Spaan twee jaar geleden juist van de TT- winst hield) en Herreros waren de andere ge huldigde coureurs. McConnachie stond toen nog van ellende met beide vuisten op zijn ma chine te timmeren. meer dan 140.000 toeschouwers op het zonovergoten circuit van Drente vierden al een feest op de tribunes. Juichten hun kanshebbers harsttochte- lijk toe tot het moment dat omroeper Jan de Rooy de on heilstijding meldde. De vreugde maakte plaats voor teleurstelling en in de VIP- tent van sponsor Barclay don derde een pyramide van champagneglazen, om te toas ten op de eerste TT-victorie, op het moment dat het tweetal aan de achterzijde van het cir cuit tot stilstand kwam, met veel gerinkel om. „Hadden ze ook niet moeten doen", meende Bernard Schnieders zaterdagnacht laat in een Asser café. „Dat is de goden verzoeken. Natuurlijk probeer je de schijn op te hou den. De teleurstelling is nog niet helemaal weggeslikt. Want als we winnen zijn we ook al bijna wereldkampioen. Ik had dit jaar graag de we reldtitel willen inleveren voor een overwinning in de TT. Nu zijn we echter weer verplicht wereldkampioen te worden. Als dat niet lukt, worden we ongetwijfeld weer pijnlijk herinnerd aan dat vervloekte circuit in Assen dat niet wil meewerken". Optimisme domineert ech ter het leven van Schnieders, want 's middags had hij tegen Assens burgemeester Jan Masman nog geroepen: „Tot in oktober in het stadhuis, als we wereldkampioen zijn". „We zijn de beste", zei Schnieders uren later. „Dat hebben we vandaag ook bewezen, want de concurrentie komt nauwe lijks in het stuk voor. Alleen tegen mankementen als van middag kun je niets doen. Al leen maar hopen dat het niet vaker gebeurd". Egbert Streuer tilt het vizier van zijn helm op. Een kapotte ontsteking was er de oorzaak van dat het Nederlandse zijspanduo Streuer/Schnieders weer voor eigen publiek in Assen niet kon winnen. - fotoanp Van onze sportredactie ASSEN - Eddie Lawson liet zich zaterdag van zijn slechtste kant zien in Assen. Op tweeërlei gebied. Eerst door in de eerste ronde van de 500 cc-race in de bocht bij Stekkewal als een begin nend amateurtje een rem- fout te maken waardoor hij moest opgeven. Vervolgens door na afloop de wedstrijd leiding te betichten dat zij hem verboden door te rij den. „De baancommissarissen hadden de opdracht mij te gen te houden. Als ik de we reldtitel verspeel, is het de schuld van Jaap Timmer", zei de koploper met nog maar 8 punten voorsprong op winnaar Wayne Gardner. Volgens Jaap Timmer klopte de versie van Lawson van geen kant. „De baan commissarissen hebben eerst gekeken of de motor geen mankementen ver toonden, vervolgens gecon stateerd dat Lawson niets mankeerde en daarop heb ben wij gezegd dat Lawson verder mocht. Iedereen heeft kunnen zien dat de Ameri kaan de motor tegen de grond heeft gesmakt. De baancommissarissen hebben de opdracht te kijken of het verantwoord is of een geval len coureur de race mag vervolgen. Stel je voor hij verongelukt in de volgende bocht omdat de remmen ge broken waren. Dan heb je de poppen aan het dansen", al dus Timmer. Van onze sportredactie ASSEN - Zijn laatste TT was qua klassering ook de slechtste voor Boet van Duimen. In de laatste tien jaar eindigde de Bra bander telkens bij de eerste tien. Zaterdag eindigde hij als twaalfde. „Ik kon niet beter", verontschuldigde hij zich na afloop van zijn laatste TT-race. „Ja, ik stop. Ik kan de concentratie niet meer opbrengen. Ik ben niet sterk genoeg meer voor Grand Prix-races. Volgend jaar ga ik me louter toeleggen op het bege leiden en leiden van een raceteam". In zijn loopbaan, die in 1971 begon, zegevierde de 38-jarige motorcoureur een keer in een Grand Prix. Dat gebeurde in de regen op het circuit van Imatra in Finland in 1979 toen Van Dui men gerenommeerde fabrieksrijders als Sheene, Hartog en Ro berts achter zich hield. In 1977 toen Wil Hartog de TT won eindigde Van Duimen in de 500cc-klasse als vijfde. In 1978 en '83 werd hij achtste, in '82 zesde, in '79, '80 en '85 in een stortbui werd hij telkens vierde, in 1981 tenslotte hij tweede. Show „Ik had geen probleem dat Biland achter en naast ons kwam rijden. Want voor onze sponsor was het ook goed, om dat Biland een camera op zijn zijspan had gemonteerd", zei Egbert Streuer. „Die beelden worden door Sky Channell uitgezonden. Bovendien was de aanwezigheid van Biland goed voor de concentratie. Want niets is vervelender dan alleen rijden. We reden echt ontspannen. We konden net niet Biland met praten. We hebben bewust een show op gevoerd door hem ook op kop te laten rijden. Niet te vaak, want dat was te link. Stel dat een steentje door de radiateur vliegt. Dan ben je ook gezien". Geen steen, maar een werk- weigerende onsteking van 1500 gulden maakte in de elfde ronde een einde aan de triomf tocht van de twee Drenten. De Door John van Dinther Drie jaar geleden dook Wayne Gardner onder, verborg zich voor de pers. Verliet pas heel laat in de avond het uitgestor ven rennerskwartier in Assen. Als een brokje ellende, levend in onzekerheid en met het hei lige voornemen nooit meer te racen als Franco Uncini zou overlijden. De 26-jarige Australiër Wayne Gardner, zaterdag winnaar van de 56e Dutch TT in de 500cc-klasse, zal het af schuwelijke ongeluk met de Italiaan Franco Uncini in 1983 niet snel vergeten. Gardner knalde met volle snelheid in Assen op de Bedeldijk tegen het hoofd van de na een val opkrabbelende Uncini. De klap kwam zo hard aan dat de helm van het hoofd van de Ita liaan schoot. In zorgwekkende toestand werd Uncini naar het ziekenhuis overgebracht. De oud-wereldkampioen over leefde het ongeluk wonder bo ven wonder reed tot verleden jaar nog Grand Prix-races. Gardner liet zich na het voorval in Assen niet meer in Europa zien. Hij vertrok naar Australië naar zijn woon plaats Woollagong, waar hij zich overmand door twijfels afsloot van de buitenwereld. „Als Uncini was overleden —L_ Wayne Gardner (nummer vier) op kop bij de 500 cc's in Assen. Randy Mamola volgt. - fotoanp was ik nooit meer op een mo tor gestapt", vertelde Gardner zaterdag. „Ik voelde me toen alsof ik iemand had doodgere den. Het was mijn eerste Grand Prix race. Ik dacht dat het mijn schuld was. Piekerde wekenlang of een ervaren coureur Uncini wel had kun nen ontwijken. Ook toen het duidelijk werd dat Uncini de crash had overleefd, wilde ik niet meer racen. Op aandrin gen van Honda ben ik toch weer gaan racen. Het ongeluk is een les voor mij geweest. Ik ben voorzichtiger gaan racen". Zaterdagavond verliet Gardner ook als een van de laatsten het rennerskwartier in Assen. Maar nu als winnaar van West-Europa's grootste sportevenement omgeven door fans en journalisten. „Vanaf vandaag neemt Assen speciale plaats bij mij in. Het circuit is me nu ook gunstig gezind. Bo vendien dwing je met een overwinning in de Dutch TT respect af bij je collega's", zei Gardner, die in Assen zijn tweede GP-zege behaalde na eerder dit jaar in Spanje ge wonnen te hebben. „Het is het moeilijkste circuit. Ik heb n>> nog maar acht punten achter stand op Lawson. De strijd om de wereldtitel is nu volledig open". Ron Haslam was de snelste bij de start. Maar niet lang. Gardner nam de leiding over en stond die niet meer af. On danks het feit dat tweevoudig TT-winnaar Randy Mamola sterk aandrong. „Ik dacht eerst dat het Eddie Lawson was die achter me zat. Ik wist niet dat hij uitgevallen was. Ik heb de motor tot het uiterste getest. Toen ik wist waar de li miet lag, heb ik gas terug ge nomen. Mamola kwam wel tot twintig meter, maar ik wist dat ik nog vermogen over had. Druk heb ik me niet gemaakt". Voor het Honda-team werd het de hoogste tijd dat weer eens een GP-zege gevierd kon worden, want door het weg vallen van de aan de elleboog geopereerde Freddie Spencer leek Eddie Lawson in een fau teuil op weg naar zijn tweede wereldtitel. De Amerikaan maakte echter een remfout in de eerste ronde, en moest met lede ogen toezien hoe Gardner, Mamola en Baldwin dichterbij slopen. „Het kampioenschap is weer open. Lawson moet nu ook op zijn tellen passen", zei de allergelukkigste man in Assen, Wayne Gardner, zater dag.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 13