Slechts twee gewonde coureurs
TT-zege is
Streuer en
Schnieders
niet gegund
Champagneglazen vielen om toen de wereldkampioenen bleven stilstaan
Hans Spaan krijgt alle medewerking
LAATSTE TT VAN BOET VAN DULMEN
Wayne Gardner blij met zege bij 500 cc 's
PAGINA SPORT 5
PAGINA SPORT 4
ïtemelk
it in
Lsterdam
Her wint
ide Armor
utten
UITSLAGEN
MAANDAG 30 JUN11986
TOESCHOUWERSRECORD BIJ TT: 208.000
ASSEN - Met een beteuterd gezicht zaten ze
zaterdagavond in de Triantahal in Assen.
Lusteloos keken Egbert Streuer en Bernard
Schnieders naar het podium waar de Franse
zijspancombinatie Michel/Fresc door Jaap
Timmer als winnaars van de 56e Dutch TT
werd gehuldigd.
Resultaten
TT Assen
Eddy Lawson gedraagt zich als amateur
ERDAM (ANP) - Joop
nelk heeft zondag voor
I toeschouwers het wie-
lerium voor profs in de
Irdamse binnenstad ge
en.
wereldkampioen ver-
lop het Damrak Gerrie
Tmann met banddikte
Bil in de sprint.
J 1. Joop Zoetemelk (Germlenv
90 km in 2.09.08, 2. Gerrie Kne-
l(Huybergen) z.t„ 3. Theo Smit
fe) op 10 sec., 4. Jos Lammertink
h) z.t., 5. Hennie Kuiper (Putte)
Idrie van der Poel (Hoogerheide)
I., 7. Jan Bogaert (Bel) z.t., 8. Fons
Swijk (Oploo) z.t., 9. Gerrit Solle-
J Lier) z.t., 10. Peter Stevenhaa-
frlem) z.t.
b-BRIEUC (AFP) - De
Ir Jörg Muller heeft gis-
|e Ronde van Armor ge-
De derde en laatste
werd gewonnen door
Insman Philippe Leleu,
Be laatste kilometer van
Hennemont naar Saint-
uit het peloton ont-
f en twee seconden voor
had op Miiller, de
pard Pedro Munoz en de
nan Marc Gomez,
ert Duclos-Lassalle
bterdag de tweede etap-
K 202 kilometer tussen
Jen Hennebont versloeg
Jknsman de Belg Frank
Bn de sprint,
pard Hinault, van wie
bht wordt dat hij een
haakt voor de zesde keer
Br de France te winnen,
k niet voor de tweede rit.
Jweede etappe: 1. Gilbert Duclos-
l(Fra) 202 km in 5.27.27, 2. Frank
lel). 3 Marc Gomez (Fra). 4 An-
Jppu:s (Fra), 5. Philippe Leleu
Bn dezelfde tijd als de winnaar.
Verde etappe: 1. Philippe Leleu
I kilometer in 4 uur, 32 minuten
Jonden, 2. Jórg Müller (Zwi) op 2
J. 3. Pedro Munoz (Spa) op 5. 4.
jmez (Fra) op 8, 5. Bruno Comil-
-aement: 1. Jörg Müller (Zwi)
lur, 2. Philippe Leleu (Fra) op 6
B, 3. Bruno Cornillet (Fra) op 9 4
"mez (Fra) op 13,5 Pascal Dubois
1 26, 6. Francois Lemarchand
30. 7. Jerome Simon (Fra) op 49,
.tené Bernaudeau (Fra) op 1.09,
p Chappuis (Fra) op 1.30.
paanse wielrenner Jose
heeft zondag de vijfde
rlaatste etappe van de
van Asturië, een rit
12 kilometer van Llanes
Ito del Naranco, gewon-
ecio had aan de streep
irsprong van vijf secon-
zijn landgenoot Juan
Martinez. Jesus Rodi-
agro behield de leiders-
=>panjaard Juan Marti-
ver won zaterdag in
assasprint de vierde
ierde etappe: 1. Juan Martinez-
pa) 162 km in 4.48.08,2. Flup van
ide (Bel), 3. Manuel-Jorge Do-
(Spa), 4. Jesus Suarez-Cueva
Antonio Esparza (Spa) allen z L
maar.
Ufde etappe: 1. Jose Recio (Spa),
ometer in 4 uur, 34 minuten en
len, 2. Juan Tomas Martinez
i seconden. 3. Eduardo Betanzos
6, 4. Peter Hilse (Wdl) z.t„ 5. Ri-
rtinez (Spa) op 16.
klassement: 1. Jesus Rodri-
;ro (Spa) 22 uur, 54 minuten en
len, 2. Vicente Belda (Spa) op
liillermo Arenas (Spa) op 2.40, 4.
Espinosa (Spa) op 3.05, 5. Pas-
rd (Fra) op 3.14.
n van Putten zege
zaterdagmiddag in de
meter lange B-klassie-
nde van Krimpener-
door de in de eindsprint
uchter Laurens Kage-
verslaan. Pim Bosch
sprint van de groep
olgers.
Anton van Putten (Ouden-
km in 3.45.30, 2. Laurens Ka-
totterdam) z.t., 3. Pim Bosch
m) op 50 sec., 4. Eric Nieuwert
■erk), 5. Peter Kloucek (Tsj), 6.
■endriks (Berlicum), 7 Piet Kop-
■rmelen). 8. Piet van Rey (Oud-
■d), 9. Arie van Diermen (Bruns-
■n dezelfde tijd als Bosch, 10. Pe-
■Waalwijk) op 1.12.
en dames
>nde: Anne-Marie Benschop -
n Eist Corrie Vreeken -
n der Mije Jeannette
Erika Belle Vt-Vt Heieen de
^da van der Giessen 1-0, Carla
>erg - Patricia de Wit 1-0, Jes-
nsen - Astrid Riemslag
'ameron - Franziska Selmeier
•rnette Cameron - Sylvia de
Cochita Palmert - Ivy Mes-
dzant 1-0, Heieen Hollenberg -
Kleuver 0-1, Renate Limbach -
Gent Vi-to, Marjolein Theunis-
rin Prins 0-1, Annie Meyer -
Paauw 0-1, Inge Reisberman -
dy 0-1, Masjenka Dubbeldam -
Beer 1-0.
n kop na vierde ronde: 1. Ben-
pnt., 2. De Greef, Van der Mije,
erg, Vreeken, Van Eist en Mui-
Ijs van Zwitserland, motocross
anche: 1. Jacky Vimond (Fra)
2. Michele RJnaldi (Ita) Suzuki,
Eriksson (Zwe) Yamaha, 4. Je-
"tley (GBr) Cagiva, 5. Kurt Ni-
Yamaha, 6. Jo Martens (Bel)
ianche: 1. Vimond, 2. Mare Vel-
(Bel) Yamaha, 3. Whatley, 4.
5. Andrei Ledovskoi (Sov)
ioland Diepold (WD1) Kawasa-
18 van de 24 manches: 1. Vi-
2. Rinaldi 211, 3. Gert-Jan van
ed) Honda 148, 4. Whatley 135, 5.
nsson (Zwe) Honda 128, 6. Mi-
iton (Ita) Yamaha 116.
et
OOSTERHOF en
Joogmans hebben na
n de zes races de beste
en op de nationale zeil
de Hornetklasse. Het
Reeuwijk kwam dit
ide voor Hoorn tot
erste en twee tweede
Van onze sportredactie
ASSEN - Niet alleen snel
heidsrecords werden tijdens
Ide 56e Dutch TT verbeterd.
Het aantal toeschouwers over
schreed de grens. En het aan
tal gewonde coureurs bedroeg
slechts twee, hetgeen in jaren
niet meer is gebeurd.
Tijdens het zes dagen du
rende evenement kochten
208.000 mensen een kaartje
voor de races. Daarmee werd
het record van 1983 toen in to
taal op vier dagen 203.044
mensen de kassa's passeerden,
gebroken. Dit jaar waren voor
het eerste het EK-races aan de
TT gevoegd.
Dinsdag tijdens
de wedstrijden kwamen
slechts 7000 mensen. Donder
dag echter toen de Formule I-
race werd gereden, bevolkten
ruim 40.000 mensen de tribu
nes. Woensdag en vrijdag tij
dens de training 21.000 kijkers.
Zaterdag waren meer dan
140.000 toeschouwers getuige
van de races.
De medische dienst had het
zaterdag op de racedag be
trekkelijk rustig, althans wat
de behandeling van gewonde
coureurs betrof. Hoewel veel
rijders onderuit gingen, raak
ten slechts twee coureurs dus
danig gewond dat ze geope
reerd moesten worden. Irons
werd met een bekkenbreuk in
het ziekenhuis opgenomen en
Petersen met een arm uit de
k'om.
„Dat is te danken aan het
feit dat het circuit breder is
geworden.
De veiligheid wordt
steeds beter. Hoewel je na
tuurlijk een racebaan nooit
absoluut veilig kunt maken",
aldus dokter Jan de Vries
hoofd van de medische dienst.
Toch had de medische
dienst handenvol werk zater
dag doordat menregelmatig
medische bijstand moest ver
lenen aan honderden mensen
op de tribunes die bevangen
waren door de hitte of met hun
blote voeten in glas waren ge
trapt. „Vooral gebrek aan zout
was een veel voorkomend
euvel. Veroorzaakt doordat ze
met zonder bescherming in de
zon zaten. We hadden het pu
bliek echter gewaarschuwd",
aldus dokter De Vries. Twee
personen moesten met een
hartinfarct in het ziekenhuis
worden opgenomen.
door JOHN VAN DINTHER
Het publiek reageerde met een lauw applaus. De
toch opgedaagde fans hadden verwacht en gehoopt
om aan de beroemde TT-nacht een tweede feestavond
te kunnen plakken.
Beeld van het voorterrein van een van de tribunes tijdens de TT van Assen van zaterdag.
Door de extreme hitte werden heel wat blikjes met vocht geledigd. Zoals deze foto bewijst.
- FOTO ANP
80cc, 12 rónden, 73,608 kilometer:
1. Martinez (Spa) Derbi 31 minuten
en 3,05 seconden (142,234 km/uur);
2. Herreros (Spa) Derbi op 9,57 se
conden; 3. Spaan (Ned) JVM Casal
op 11,68; 4. Nieto (Spa) Derbi op
18,55; 5. Dörflinger (Zwi) Krauser
op 19,55; 6. G. Waibel (Wdl) Real op
32,83 7. Fischer (Oos) Krauser op
50,06; 8. Gil (Spa) Autisa op 1.05,43;
9. Kafka (Oos) Krauser op 1.25,10;
10. Rodriguez (Spa) Autisa op
1.28,78; 11. Van Kessel (Ned) Krau
ser op 1.37,29; 12. Torrontegui (Spa)
JJ Cobas op 1.37,70; 13. Baert (Bel)
Seel op 1.39,92; 14. Smit (Ned) BZ op
1.44,51; 15. Schirnhofer (Wdl)
Krauser op 1.44,81; 16. Scheidhauer
(Wdl) RS op 1.45,26; 17. Besseling
(Ned) CJB op 1.45,53; 18. Kunz
(Wdl) Ziegler op 1.47,67; 19. Koop
man (Ned) Ziegler op 2.08,99; 20.
Stocco (Ita) Casal op 2.21,67; 21.
Prein (Wdl) Huvo Casal op 2.44,17;
22. Lipponen (Fin) Huvo Casal op
2.44,66; 23. Koster (Zwi) LCR Kroko
op 2.45,95; 24 en laatste. Pintar
(Joe) Eberhardt op 1 ronde. 12 cou
reurs uitgevallen
Snelste ronde: Ian McConnachie
(Gbr) Krauser 2.30,79 (146,445 km/
uur), baanrecord
Stand WK, na 6 van de 9 races: 1.
Martinez 72; 2. Herreros 59; 3.
Dörflinger 53; 4. Nieto 39; 5. Spaan
33; 6. McConnachie 31; 7. Bianchi
(Ita) en G. Waibel 29; 9. Fischer 13;
10. Kunz en Bolart 6; 15. Van Kes
sel en Timmer 3
125cc, 16 ronden, 98.144 km:
1. Cadalora (Ita) Garelli 39.30,04
(149.077 km/u), 2. Gresini (Ita) Ga
relli op 0,26 seconde, 3. Gianola
(Ita) MBA op 27,25, 4. Brigaglia
(Ita) Ducados op 32,94, 5. Kneubüh-
ler (Zwi) LCR op 33,34, 6. Wicks-
tröm (Fin) Tunturi op 46,68, 7. Cas-
oli (Ita) MBA op 1.02,84, 8. Feuz
(Zwi) LCR-MBA op 1.03,31, 9.
Grassetti (Ita) MBA op 1.22,78, 10.
Nieto (Spa) Ducados op 1.31,85, 11.
Perez (Arg) Zanella op 1.34,56, 12.
Bordes (Fra) MBA op 1.34,84, 13.
Sanchez (Spa) MBA op 1.53,66, 14.
Appleyard (Gbr) MBA op 2.02,18,
15. Eggens (Ned) LCR-EGA op
2.02,67, 16. Peschke (Wdl) MBA op
2.23,11, 17. Kytöla (Fin) MBA op
2.23,59, 18. Milton (Gbr) MBA op
2.26,24, op 1 ronde: 19. Daudier
(Fra) PMDF, 20. Maurer (Zwi)
IGF-MBA, 21. Pedersen (Den), 22
en laatste Spek (Ned) MBA op 3
ronden; veertien coureurs uitge
vallen.
Snelste ronde: Gresini 2.26,43
(150.805 km/u), baanrecord
Stand WK, na 5 van de II races: 1.
Cadalora 61 pnt, 2. Gresini 54, 3.
Gianola 42,4. Brigaglia 26,5. Kneu-
bühler 24, 6. Bianchi (Ita) 18, 7.
Wickström 15, 8. Feuz en Nieto 13,
10. Perez 11
250cc, 18 ronden, 110,412 km:
1. Lavado (Ven) Yamaha 42.13,19
(156,910 km/uur); 2. Mang (Wdl)
Honda op 4,59 seconden; 3. Pons
(Spa) Honda op 5,95; 4. McLeody
(Gbr) Armstrong op 7,87; 5. Wim-
mer (Wdl) Yamaha op 14,44; 6.
Taira (Jap) Yamaha op 15,77; 7. D.
Sarron (Fra) Honda op 18,87; 8.
Cornu (Zwi) Honda op 21,00; 9. Bal-
dé (Fra) Honda op 21,27; 10. Roth
(Wdl) Honda op 42,37; 11. Minich
(Oos) Honda op 44,05; 12. MacKen-
zie (Gbr) Armstrong; 13. Becker
(Wdl) Yamaha op 1.02,40; 14. Lind
ner (Oos) Rotax op 1.08,26; 15. Car
ter (Gbr) JJ Cobas op 1.08,62; 16.
Vitali (Ita) Garelli op 1.08,91; 17.
Doorakkers (Ned) Honda op 1.09,41;
18. Noël (Gbr) EMC op 1.16,65; 19.
Schmid (Wdl) Yamaha op 1.24,77;
20. Luzi (Zwi) op 1.29,97; 21. Van der
Wal (Ned) Assmex op 1.34,45; 22 en
laatste. Garcia (Spa op 1.41,34; 14
coureurs uitgevallen
Snelste ronde: Wimmer 2.19,07
(158,786 km/uur), baanrecord
Stand WK, na 6 van de 11 races: 1.
Lavado 72 punten; 2. Mang 51; 3.
Pons 47; 4. Baldé 45; 5. Wimmer 44;
6. Ricci (Ita) 24; 7. D. Sarron 23; 8.
Cornu 18; 9. Bolle (Fra) en McLeod
15
500cc-klasse, 20 ronden, 122.680 km:
1. Gardner (Aus) Honda 45.17,78
(162.503 km/u); 2. Mamola (Vst)
Yamaha op 3,63 seconden; 3. Bald
win (Vst) Yamaha op 10,06; 4.
McElnea (Gbr) Yamaha op 10,14; 5.
C. Sarron (Fra) Yamaha op 20,43; 6.
Roche (Fra) Honda op 32,64; 7. Has-
lam (Gbr) Honda op 39,96; 8. Bur
nett (Gbr) Honda op 47,25; 9. De
Radigues (Bel) Honda op 1.07,70; 10.
Garriga (Spa) Cagiva op 1.34,32; 11.
Gentile (Ita) Honda op 1.51,40; 12.
Van Duimen (Ned) Honda op
1.55,11; 13. Von Muralt (Zwi) Su
zuki op 2.21,37; op 1 ronde: 14. Mi-
zutani (Jap) Suzuki; 15. Buckmas-
ter (Gbr) Honda; 16. Pajic (Ned)
Honda; 17. Fischer (Wdl) Honda;
18. Papa (Ita) Honda; 19. Hyvari-
nen (Fin) Honda; 20. Punt (Ned)
Honda; 21. Kuparinen (Fin) Honda;
22 en laatste. Mayer (Wdl) Honda;
14 coureurs uitgevallen.
Snelste ronde: Gardner 2.14,28
(164.450 km/u), baanrecord.
Stand WK, na 6 van de 11 races: 1.
Eddie Lawson (Vst) 72 punten; 2.
Gardner 64; 3. Mamola 59; 4. Bald
win 52; 5. Sarron en McElnea 33; 7.
Roche 18; 8. De Radigues 14; 9.
Haslam 8; 10. Shungi Yatsushiro
(Jap) 7; 11. Van Duimen 6
Zijspanrace, 16 ronden, 98,144 km:
1. Michel/Fresc (Fra) LCR Krauser
38.44,55 (151,994 km/uur); 2. Web
ster/Hewitt (Gbr) LCR Yamaha op
10,10 seconden; 3. Kumano/Diehl
(Jap/Wdl) Yamaha op 34,64 4.
Egloff/Egloff (Zwi) LCR Seel op
43,19; 5. Abbott/Biggs (Gbr) Windle
Yamaha op 45,99; 6. Barton/Rösin-
ger (Gbr/Wdl) LCR Yamaha op
1.40,67 7. Brindley/Jones (Gbr)
Windle Yamaha op 1.46,50; 8. Sche-
rer/Gess (Wdl) BSR Yamaha op
1.51,72; 9. Zurbrügg/Zurbrügg
(Zwi) LCR Yamaha op 1.59,59; 10.
Gleeson/Elliott (Gbr) LCR
Yamaha op 2.00,44; 11. Bingham/
Bingham (Gbr) LCR Yamaha op
2.05,99; 12. Progin/Hunziker (Zwi)
Seymaz Yamaha op 2.17,68; 13.
Hügli/Fahrni (Zwi) op 2.31,97; 14.
Boddice/Williams (Gbr) LCR
Yamafta op 3 ronden; 15. Biland/
Waltisperg (Zwi) LCR Krauser op
3 ronden; 16. Bayley/Nixon (Gbr)
LCR Ricardo op 4 ronden.
Vier combinaties uitgevallen, on
der wie Streuer/Schnieders (Ned,
lie ronde) en Van Kempen/De
Haas (Ned, 9e ronde)
Snelste ronde: Biland 2.20,27
(157,428 km/uur), baanrecord
Stand WK, na 3 van de 8 races: 1.
Michel en Streuer 30 punten; 3. Ab
bott en Webster 24; 5. Egloff 17; 6.
Zurbrügg 14; 7. Jones/ Ay res (Gbr),
Biland en Kumano allen 12; 10.
Barton 10; 11. Van Kempen 5
Van onze sportredactie
ASSEN - De race van Hans Spaan naar de
beste Nederlandse verrichting van de lange,
hete TT-dag, de derde plaats in de 80cc-race,
kreeg alle medewerking van de betrokken
partijen. De 27-jarige coureur uit Castricum,
in de soloklassen de enige Nederlander die nog
meetelt in Grand-Prix-gebenren, kreeg zater
dagochtend bij de opwarmronde een spijker in
de achterband.
Een euvel, dat hem in West-Duitsland ook ai
overkwam. Spaan en zijn monteur Theo
Schermer hadden daar lering uit moeten trek
ken, maar de renstal stond mooi zonder reser
ve-wiel in de pitstraat.
Schermer trok een formidabele sprint naar
de vrachtbus om daar het tweede wiel op te
halen. De bus was echter op slot, Schermer had
de sleutels niet bij zich en haastte zich terug
naar het startveld. Daar had het team van
Spaan ondertussen de reglementaire- extra
pauze van twee minuten aan wedstrijdleider
Jaap Timmer gevraagd. Schermer ging op de
brommer terug naar het rennerskwartier,
raakte in zijn haast enkele voetgangers en
De meeste supporters van
het Asser racekoppel spoelden
hun teleurstelling in een van
de vele cafés in Assen weg.
„Daar hadden wij kunnen
staan", zuchtte bakkenist Ber
nard Schnieders. „Maar je
bent machteloos als een ont
steking zijn werk weigert.
Dan is een voorsprong van 17
seconden ook waardeloos. Man
wat een happening zou het
zijn geweest als wij voor eigen
publiek hadden getriomfeerd.
Dan was deze hal te klein ge
weest. Neem dat maar van mij
aan".
's Middags had de sympa
thieke spraakwaterval Ber
nard Schnieders manmoedig
verkondigd de tegenslag ver
werkt te hebben. „Ik heb tot
tien geteld, ben even op het
toilet gaan zitten en nu is het
over", sprak hij vol bravoure.
„Je kunt je wel voor de kop
slaan en een potje gaan jan
ken. Maar dat helpt toch niet.
We moeten vooruit kijken.
Zondag staat Francorchamps
op het programma en daar
moeten we de schade repare
ren", meende de in het dage
lijkse leven als schademonteur
werkzame Schnieders.
Vloek
Voor Streuer en Schnieders
rust een vloek op hun thuiscir-
cuit. Overal in West-Europa
hebben ze al een Grand Prix
(11) gewonnen. Behalve in
eigen land, nota bene in hun
eigen woonplaats.
In 1982 hadden ze problemen
met de benzinetoevoer. Het
jaar later finishten ze opzette
lijk als tweede omdat ze de
wereldtitel belangrijker von
den. Verleden jaar verspeel
den ze drie ronden voor het
einde de overwinning door de
fecte remmen en zaterdag
weigerde de ontsteking te von
ken. „Het is ons niet gegund",
mompelde stuurman Streuer.
„In de elfde ronde zei dat ding,
spiksplinternieuw, plof. Over
en sluiten. En daar stonden we
weer. Met lege handen. We lie
pen per ronde ongeveer 2 se
conden uit op de achtervol
gers. Niets was aan de hand.
De banden waren niet gewel
dig, maar daar had door de
hitte iedereen last van".
Hoewel de start van het
S&S niet perfect was, nam het
tweetal meteen in de eerste
ronde de leiding. Op dat mo
ment stuurde de Zwitser Rolf
Biland zijn machine met een
defecte koppeling de pitstraat
in. Het duurde ruim vier ron
den voor Biland met zijn pas
sagier Waltisperg weer de
baan op kon rijden. Biland
nestelde zich achter Streuer.
Niet zonder reden. Commer
cieel als hij is, besefte hij dat
zijn Nederlandse collega en
vriend rechtstreeks op televi
sie was en zo kon hij voor zijn
sponsor Rothmans dankzij
concurrent Barclay ook gratis
reclame maken.
sloeg over de kop.
Voor de verandering raakte de monteur in
plaats van de coureur gewond. Voor het wiel
uiteindelijk eens in de achtervork van Spaans
machine was gemonteerd, had de met zijn
landgenoot sympathiserende Timmer met Ita
liaans aandoend chauvinisme de start enkele
minuten te lang opgehouden.
Hans Vermaat, één van de sponsors van het
team en een man met veel Grand-Prix-erva-
ring, complimenteerde Spaan na afloop met
zijn fortuin. „In het buitenland waren ze al
lang vertrokken. Dan was hij nooit derde ge
worden".
Spaan kreeg tijdens de race nog meer mede
werking. In de slotronde ging de razensnelle
Britse koploper Ian McConnachie, met vele se
conden voorsprong, heel dom onderuit en
schoof de Noordhollandse coureur op van de
vierde naar de derde plaats, een positie op het
erepodium. De Spanjaarden Martinez (de man
die Spaan twee jaar geleden juist van de TT-
winst hield) en Herreros waren de andere ge
huldigde coureurs. McConnachie stond toen
nog van ellende met beide vuisten op zijn ma
chine te timmeren.
meer dan 140.000 toeschouwers
op het zonovergoten circuit
van Drente vierden al een
feest op de tribunes. Juichten
hun kanshebbers harsttochte-
lijk toe tot het moment dat
omroeper Jan de Rooy de on
heilstijding meldde. De
vreugde maakte plaats voor
teleurstelling en in de VIP-
tent van sponsor Barclay don
derde een pyramide van
champagneglazen, om te toas
ten op de eerste TT-victorie,
op het moment dat het tweetal
aan de achterzijde van het cir
cuit tot stilstand kwam, met
veel gerinkel om.
„Hadden ze ook niet moeten
doen", meende Bernard
Schnieders zaterdagnacht laat
in een Asser café. „Dat is de
goden verzoeken. Natuurlijk
probeer je de schijn op te hou
den. De teleurstelling is nog
niet helemaal weggeslikt.
Want als we winnen zijn we
ook al bijna wereldkampioen.
Ik had dit jaar graag de we
reldtitel willen inleveren voor
een overwinning in de TT. Nu
zijn we echter weer verplicht
wereldkampioen te worden.
Als dat niet lukt, worden we
ongetwijfeld weer pijnlijk
herinnerd aan dat vervloekte
circuit in Assen dat niet wil
meewerken".
Optimisme domineert ech
ter het leven van Schnieders,
want 's middags had hij tegen
Assens burgemeester Jan
Masman nog geroepen: „Tot in
oktober in het stadhuis, als we
wereldkampioen zijn". „We
zijn de beste", zei Schnieders
uren later. „Dat hebben we
vandaag ook bewezen, want
de concurrentie komt nauwe
lijks in het stuk voor. Alleen
tegen mankementen als van
middag kun je niets doen. Al
leen maar hopen dat het niet
vaker gebeurd".
Egbert Streuer tilt het vizier van zijn helm op. Een kapotte ontsteking was er de oorzaak
van dat het Nederlandse zijspanduo Streuer/Schnieders weer voor eigen publiek in Assen niet
kon winnen. - fotoanp
Van onze sportredactie
ASSEN - Eddie Lawson liet
zich zaterdag van zijn
slechtste kant zien in Assen.
Op tweeërlei gebied. Eerst
door in de eerste ronde van
de 500 cc-race in de bocht bij
Stekkewal als een begin
nend amateurtje een rem-
fout te maken waardoor hij
moest opgeven. Vervolgens
door na afloop de wedstrijd
leiding te betichten dat zij
hem verboden door te rij
den.
„De baancommissarissen
hadden de opdracht mij te
gen te houden. Als ik de we
reldtitel verspeel, is het de
schuld van Jaap Timmer",
zei de koploper met nog
maar 8 punten voorsprong
op winnaar Wayne Gardner.
Volgens Jaap Timmer
klopte de versie van Lawson
van geen kant. „De baan
commissarissen hebben
eerst gekeken of de motor
geen mankementen ver
toonden, vervolgens gecon
stateerd dat Lawson niets
mankeerde en daarop heb
ben wij gezegd dat Lawson
verder mocht. Iedereen heeft
kunnen zien dat de Ameri
kaan de motor tegen de
grond heeft gesmakt. De
baancommissarissen hebben
de opdracht te kijken of het
verantwoord is of een geval
len coureur de race mag
vervolgen. Stel je voor hij
verongelukt in de volgende
bocht omdat de remmen ge
broken waren. Dan heb je de
poppen aan het dansen", al
dus Timmer.
Van onze sportredactie
ASSEN - Zijn laatste TT was qua klassering ook de slechtste
voor Boet van Duimen. In de laatste tien jaar eindigde de Bra
bander telkens bij de eerste tien. Zaterdag eindigde hij als
twaalfde.
„Ik kon niet beter", verontschuldigde hij zich na afloop van
zijn laatste TT-race. „Ja, ik stop. Ik kan de concentratie niet
meer opbrengen. Ik ben niet sterk genoeg meer voor Grand
Prix-races. Volgend jaar ga ik me louter toeleggen op het bege
leiden en leiden van een raceteam".
In zijn loopbaan, die in 1971 begon, zegevierde de 38-jarige
motorcoureur een keer in een Grand Prix. Dat gebeurde in de
regen op het circuit van Imatra in Finland in 1979 toen Van Dui
men gerenommeerde fabrieksrijders als Sheene, Hartog en Ro
berts achter zich hield.
In 1977 toen Wil Hartog de TT won eindigde Van Duimen in
de 500cc-klasse als vijfde. In 1978 en '83 werd hij achtste, in '82
zesde, in '79, '80 en '85 in een stortbui werd hij telkens vierde, in
1981 tenslotte hij tweede.
Show
„Ik had geen probleem dat
Biland achter en naast ons
kwam rijden. Want voor onze
sponsor was het ook goed, om
dat Biland een camera op zijn
zijspan had gemonteerd", zei
Egbert Streuer. „Die beelden
worden door Sky Channell
uitgezonden. Bovendien was
de aanwezigheid van Biland
goed voor de concentratie.
Want niets is vervelender dan
alleen rijden. We reden echt
ontspannen. We konden net
niet Biland met praten. We
hebben bewust een show op
gevoerd door hem ook op kop
te laten rijden. Niet te vaak,
want dat was te link. Stel dat
een steentje door de radiateur
vliegt. Dan ben je ook gezien".
Geen steen, maar een werk-
weigerende onsteking van 1500
gulden maakte in de elfde
ronde een einde aan de triomf
tocht van de twee Drenten. De
Door John van Dinther
Drie jaar geleden dook Wayne
Gardner onder, verborg zich
voor de pers. Verliet pas heel
laat in de avond het uitgestor
ven rennerskwartier in Assen.
Als een brokje ellende, levend
in onzekerheid en met het hei
lige voornemen nooit meer te
racen als Franco Uncini zou
overlijden.
De 26-jarige Australiër
Wayne Gardner, zaterdag
winnaar van de 56e Dutch TT
in de 500cc-klasse, zal het af
schuwelijke ongeluk met de
Italiaan Franco Uncini in 1983
niet snel vergeten. Gardner
knalde met volle snelheid in
Assen op de Bedeldijk tegen
het hoofd van de na een val
opkrabbelende Uncini. De
klap kwam zo hard aan dat de
helm van het hoofd van de Ita
liaan schoot. In zorgwekkende
toestand werd Uncini naar het
ziekenhuis overgebracht. De
oud-wereldkampioen over
leefde het ongeluk wonder bo
ven wonder reed tot verleden
jaar nog Grand Prix-races.
Gardner liet zich na het
voorval in Assen niet meer in
Europa zien. Hij vertrok naar
Australië naar zijn woon
plaats Woollagong, waar hij
zich overmand door twijfels
afsloot van de buitenwereld.
„Als Uncini was overleden
—L_
Wayne Gardner (nummer vier) op kop bij de 500 cc's in
Assen. Randy Mamola volgt. - fotoanp
was ik nooit meer op een mo
tor gestapt", vertelde Gardner
zaterdag. „Ik voelde me toen
alsof ik iemand had doodgere
den.
Het was mijn eerste
Grand Prix race. Ik dacht dat
het mijn schuld was. Piekerde
wekenlang of een ervaren
coureur Uncini wel had kun
nen ontwijken. Ook toen het
duidelijk werd dat Uncini de
crash had overleefd, wilde ik
niet meer racen. Op aandrin
gen van Honda ben ik toch
weer gaan racen. Het ongeluk
is een les voor mij geweest. Ik
ben voorzichtiger gaan racen".
Zaterdagavond verliet
Gardner ook als een van de
laatsten het rennerskwartier
in Assen. Maar nu als winnaar
van West-Europa's grootste
sportevenement omgeven door
fans en journalisten. „Vanaf
vandaag neemt Assen speciale
plaats bij mij in. Het circuit is
me nu ook gunstig gezind. Bo
vendien dwing je met een
overwinning in de Dutch TT
respect af bij je collega's", zei
Gardner, die in Assen zijn
tweede GP-zege behaalde na
eerder dit jaar in Spanje ge
wonnen te hebben. „Het is het
moeilijkste circuit. Ik heb n>>
nog maar acht punten achter
stand op Lawson. De strijd om
de wereldtitel is nu volledig
open".
Ron Haslam was de snelste
bij de start. Maar niet lang.
Gardner nam de leiding over
en stond die niet meer af. On
danks het feit dat tweevoudig
TT-winnaar Randy Mamola
sterk aandrong. „Ik dacht
eerst dat het Eddie Lawson
was die achter me zat. Ik wist
niet dat hij uitgevallen was. Ik
heb de motor tot het uiterste
getest. Toen ik wist waar de li
miet lag, heb ik gas terug ge
nomen. Mamola kwam wel tot
twintig meter, maar ik wist
dat ik nog vermogen over had.
Druk heb ik me niet gemaakt".
Voor het Honda-team werd
het de hoogste tijd dat weer
eens een GP-zege gevierd kon
worden, want door het weg
vallen van de aan de elleboog
geopereerde Freddie Spencer
leek Eddie Lawson in een fau
teuil op weg naar zijn tweede
wereldtitel. De Amerikaan
maakte echter een remfout in
de eerste ronde, en moest met
lede ogen toezien hoe Gardner,
Mamola en Baldwin dichterbij
slopen. „Het kampioenschap is
weer open. Lawson moet nu
ook op zijn tellen passen", zei
de allergelukkigste man in
Assen, Wayne Gardner, zater
dag.