LUCHTHAVEN BOEKT OPMERKELIJKE RESULTATEN J?]nnnonnnn economie stijging Kon. Olie komt tot staan Schiphol doet goede zaken AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS IEUWSOVERZICHT DODDO Grafische werkgevers: 36 uur daarmee basta ZATERDAG 28 JUN11986 DU EMM FINANCIËN/ECONOMIE Groei Gamma Bouwmarkten Diamanthandel ondanks schandaal in lift Bedrijven vragen overheid minder geld Pensioenfonds PGGM vergroot vermogen Fokker hoopt nog steeds op reuzenorder FNV-BOND: ONZINNIG VERHAAL T11 Schiphol opnieuw te klein Door Pieter-Jan Dekkers iCHIPHOL - De nationale luchthaven Schip hol is al weer te klein om de verwachte groei ran het luchtverkeer de komende jaren te ;unnen opvangen. De direktie is derhalve druk doende te onderzoeken loe het ruimtegebrek op korte termijn kan worden ipgelost. Er worden verschillende mogelijkheden be studeerd, zoals de bouw van nog een afhandelingspier. Volgens direkteur J. Weg- stapel wordt ook bekeken of er ïn westen van de rijksweg jen Haag-Amsterdam een lieuw, 'satelliet-stationsge bouw' kan worden gebouwd. Binnen een half jaar wordt de studie afgerond, binnen twee jaar moet een definitief besluit «orden genomen. Het vinden van voldoende ipstelruimten voor aanko- nende en vertrekkende vlieg tuigen wordt volgens Wegsta- pel nu echt een groot pro bleem. Eerder werd verwacht het aantal vliegtuigbewe gingen dit jaar met 4,5 procent zou stijgen. Maar volgens Wegstapel is het aantal lan dingen en starts de eerste vijf maanden van dit jaar al met ruim 6,1 procent gestegen. De belangrijkste redenen toor die explosieve groei zijn bet groeiend aantal kleine jropellervliegtuigen op de torte routes in West-Europa tn de forse stijging van het charterverkeer. Zolang de nieuwe C-pier >g niet klaar is - eind vol- ind jaar is dat het geval - moet met name in de piekuren [ezocht worden naar een ge- ichikte plaats op de bestaande platforms. Besloten is de zoge noemde combi-vluchten vracht, deels passagiers - foortaan bij het vrachtge- »uw af te handelen. De pas sagiers worden daar dan met bussen opgehaald. De uitbreidingen waarop nu wordt gestudeerd passen in iet investeringsplan voor Schiphol dat tot 1995 loopt en waarvoor 1,4 miljard gulden lodig is. Een deel van dat geld tal worden geleend, maar Wegstapel wil dat deel zo ge ring mogelijk houden. Dat investeringsplan - Masterplan' geheten - is erop jericht de faciliteiten van Schiphol dermate uit te brei- dat er tegen het jaar 2000 8 tot 30 miljoen passagiers runnen worden 'afgehandeld'. Ie bestaande capaciteit is be rekend op 16 tot 18 miljoen passagiers. De bestaande vrachtcapaciteit - 650.000 ton - kan dan tot ruim een miljoen ton worden uitgebreid. Het beleid van Schiphol blijft, aldus Wegstapel, erop gericht om zo goedkoop moge lijk zoveel mogelijk diensten aan te bieden. Dat betekent dat de tarieven, waaronder de havengelden, de komende ja ren niet of nauwelijks mogen worden verhoogd, om de con currentiepositie ten aanzien van de andere Westeuropese luchthavens te kunnen behou den. Dit voornemen wordt echter bedreigd door een groeiende Schiphol: Te weinig plaats voor aankomende en startende vliegtuigen. (ADVERTENTIE) riimiirmraa 1 01620-31000 J. Wegstapel bemoeienis van de overheid, wat tot uiting komt in steeds hogere overheidstarieven. Het gaat dan vooral om de lucht verkeersbeveiliging en de iso latie van woningen rond de nationale luchthaven. Naast de bestaande heffin gen is de regering ook van plan om de kosten van extra veiligheidsmaatregelen op Schiphol op de luchtvaart maatschappijen af te wente- - FOTO ARCHIEF DE STEM len. Wegstapel is daar uit principiële en financiële over wegingen sterk tegen gekant. 'De beveiliging van de luchtvaart tegen terrorisme is naar onze mening een over heidstaak, die niet mag wor den overgedragen aan parti culieren',- zegt Wegstapel. Bo vendien zou de vergoeding die Schiphol aan elke vertrek kende passagier oplegt in één klap met 20 procent moeten SCHIPHOL - De Luchthaven Schiphol verwacht dat dit jaar het passagiersvervoer met 5 procent en het vrachtvervoer met 3 procent zal toenemen. Dat staat in het jaarverslag 1985. 1985 was in vele opzichten een goed jaar voor de nationale luchthaven. Er werd een exploitatieresultaat behaald van 35,5 miljoen gulden, vier miljoen meer dan in 1984. Het totaalresul taat bedroeg 43,6 miljoen gulden. Het aantal afgehandelde passagiers bereikte in 1985 een nieuw record van 11.711.072, een toename van 7,8 procent ten op zichte van 1984. Het aantal vliegtuigbewegingen in het handels verkeer (start en landingen van lijn- en chartervluchten) steeg met 7,1 procent tot 151.271. Alleen de ontwikkeling van het vrachtvervoer bleef achter bij de verwachtingen. De aan- en afgevoerde hoeveelheid lucht vracht daalde met 0,5 procent tot 436.062 ton. Net als in 1984 groeide het aantal passagiers op chartervluch ten meer dan het aantal lijndienstpassagiers, 10,6 procent tegen over 7,3 procent. Met een totaal van 2.044.973 passagiersbewegin gen is het chartervervoer echter nog niet terug op het topniveau van 1979, toen 2.131.170 passagiersbewegingen in deze sector werden geteld. Spanje is met een aandeel van 58,3 procent nog steeds de belangrijkste bestemming van de charterpassagiers. Griekenland, waar 50 procent meer vakantiegangers per char tervlucht naar toe gingen, is met 22,1 procent een goede tweede geworden. Het aantal mensen dat op Schiphol overstapte steeg opnieuw, met 7 procent. Een op de drie passagiers (33,4 procent) die van Schiphol op een internationale lijnvlucht vertrekt was met een andere vlucht aangekomen. Deze groei is goed voor het belas tingvrije winkelcentrum dat zijn omzet fors zag stijgen. - FOTO ARCHIEF DE STEM beurt is ook voor Schiphol van groot belang', zegt Wegstapel. Er staan, gezien de positie van Schiphol als een van de groot ste transferluchthavens, grote belangen op het spel. Wegstapel vindt dat die be langen het best kunnen wor den behartigd als de luchtha ven nauw bij het overheidsbe leid wordt betrokken. 'Daarbij mogen de belangen van Schip hol niet ondergeschikt zijn, want wij zijn minstens zo be langrijk als de luchtvaart maatschappijen', aldus Weg stapel. worden verhoogd. 'Dat is on aanvaardbaar', vindt hij. Het zou de concurrentiepositie van Schiphol ernstig aantasten. Schiphol wil de komende tijd ook nauwer betrokken worden bij het uitgeven door de overheid van vergunningen aan nieuwe luchtvaartaat- schappijen. Ook moet Schiphol een grotere inbreng krijgen bij het bepalen van nieuwe vlieg routes en het afsluiten van luchtvaartovereenkomsten met andere landen. Wegstapel bepleit in dat verband een hechtere samen werking tussen de nationale luchthaven en de regering, vooral nu steeds meer landen in Westr-Europa mikken op een verdere liberalisatie van het luchtvervoer. 'De wijze waarop dat ge- BUNSCHOTEN - De groei van Intergamma, de exploitant van de franchiseformules van de Gamma Bouwmarkten, heeft zich vorig jaar voortge zet. De omzet van de 78 zaken in Nederland en de 10 in België steeg met 10,6 procent tot f 363 miljoen, aldus Intergamma. Op basis van de gunstige ontwikkelingen in de eerste helft van dit jaar verwacht In tergamma een verdere groei van de omzet en de winst (1985: voor belasting 3,9 mil joen gulden). Dit jaar is Inter gamma onder meer begonnen met de franchiseformule Bouwmaat, een zelfbedie ningsgroothandel voor de Dro- fessionele aannemer. Inlichtingen over beurskoersen 020-211711 HOOFDFONDSEN AMSTERDAM (ANP) - De koersstij - flg van Kon. Olie, het meest verhan- -de aandeel op de Amsterdamse fctenbeurs, is vrijdagochtend tot aar> gekomen. Na eerder deze week grens van 200 te hebben genomen flg het aandeel donderdag nog echts bescheiden omhoog. Vrijdag gen noteerde het fonds rond het niddaguur twee kwartjes lager op 201,40. andere stijger van de voor- tónde dagen, Pakhoed, was toen der- 8 cent kwijtgeraakt op 53,70. ABN, 'e donderdag 9 aan de koers toe fde, gaf ƒ3,50 prijs op ƒ591,50. LM, die eerder deze week tegen de tórkt in wat aan de koers toevoegde, tfloor nu 40 cent op 48, mogelijk on- invloed van Wall Street, waar .de Hchtvaartfondsen onder druk staan. Voor het overige gaf de beurs het- Nrde beeld te zien als de voorgaande agen. Een kalme handel in de grote 'ndsen, waarbij de veranderingen in >wel positieve als negatieve zin be- erkt bleven. Ook de obligatiemarkt *as opnieuw rustig. Bij een dollar, die opnieuw juist on- 6r de rijksdaalder noteerde, gaven £20 en Philips terrein prijs, maar no- jfden Hoogovens en Unilever hoger, financiële warden gingen wat te- 1. waarvan Aegon met 1,30 op 108 ■tor verhouding het meest. P de parallelmarkt noteerde En- «-Nonius 1,40 hoger op 70. De aan- nsplitsing, de overgang naar de of- ®eJe beurs, de herplaatsting van Qaelen door Akzo en uitbreiding van aandelenkapitaal via converteer de leningen lijken al met al positief 1 te werken op de koers. antonius antonius J congr.o.l.v. J daniel J gasthuis J gasthuis J gasthuis J gasthuis f1 hooghuys Prot.z.hs Prot.z.hs Prot.z.hs Op de lokale markt waren enkele aandelen die de afgelopen tijd onder druk stonden vrijdag krachtig in her stel. Naarden, die eerder deze week vraagtekens zette achter de positieve winstverwachting werd 2 meer waard op ƒ55. Thomassen-Drijver- Verblifa, het met afzetprobelemen kampende verpakkingsconcern, won 4,20 op 37,50. Brink/ Molyn, het verf- en drukinktconcern in grote moeilijk heden, noteerde 1,70 hoger op 39,20. Bij de grotere fondsen won Konink lijke Papier 3,20 op 156,20, Gamma Holding 2,30 op 300 en Nijverdal-ten Cate 1 op 150,80. Meneba, dat eerder deze week snel steeg onder invloed van opnieuw aangewakkerde overne mingsgeruchten, raakte een rijksdaal der kwijt op 119. Hunter Douglas ver loor 1 op 57. Geveke Electronics maakte vrijdag morgen de overneming van Diode in Houten bekend. Het aandeel werd ver volgens ƒ0,80 meer waard op ƒ92. Twentsche Kabel, toch al in stijgende lijn de afgelopen dagen, ging ditmaal met 75 op 925 wel zeer drastisch om hoog. Op de parallelmarkt kwam Simac in de notering. Simac is een soort inge nieursbureau dat zich bezighoudt met elektronica binnen produktieprocessen en waarvan de directie een enorme groei voorspelt. Het aandeel deed een eerste koers van ƒ51, nadat de in- schrijfrechten die recht gaven op aan koop van een aandeel voor 37,50 laat stelijk waren verhandeld op 112,50. VK SK aegon 109,30 108,30 ahold 89,10 89,00 akzo 167,50 167,70 abn 595,00 589,00 alrenta 152,80 152,80 amev 80,30 80,50 amro-bank 107,50 106,60 ass. r'dam 127,60 127,50 bührm.tett. 190,00 194,00 dordtsche p. 185,50 186,80 elsevier 204,50 204,00 tgh 43,90 43,90 fokker 93,50 93,50 gist-broc. 293,60 294,90 heineken 167,70 167,50 heineken h. 147,00 146,50 hbg 146,70 146,20 hoogovens 112,20 112,50 kim 48,40 48,30 kon.olie 201,90 201,00 natned. 86,20 85,90 nmb 196,50 195,00 nedlloyd 177,00 176,30 océ-v.d.gr. 506,00 507,00 ommeren van 36,80 36,40 pakhoed 54,00 54,20 philips 53,60 f 52,80 e robeco 94,20 93,70 rodamco 140,80 140,50 rolinco 86,50 86,30 rorento 50,70 50,50 unilever 483,50 484,50 vnu 329,00 325,00 volker st. 42,20 42,50 wessanen 291,50 291,50 rentotaal nv 27,40 27,40 rolinco (cum.pref.) 103,50 104,00 sci/tech 14,85 14,80 technology fnd 32,00 31,50 tokyo pac.hold. 183,50 181,50 transpac.fnd 390,00 385,00 unico 88,10 88,20 unifonds 32,40 32,40 vance sanders 18,00 18,00 vibnv 82,50 82,40 viking 35,50 d 35,50 wereldhave 176,50 175,50 AANDELEN BINNENLAND BELEGGINGSFONDSEN VK SK aeneas 1968-98 100,00 100,00 (oostb.) 1972-02 105,00 - (oostb.) 1972-02 102,50 - lourdes 1958-88 94,50 - de brouwer 1971-01 106,00 (tilburg) 1971-01 103,00 - (tilburg) 1972-02 102,50 (tilburg) 1952H02 92,50 - (tilburg) 1959-01 86,00 - (het) 1972-02 102,70 100,00 klokkenberg 1950-90 90,00 liduina 1966-96 102,00 ('s-h'bosch) 1971-01 1,03,50 103,50 ('s-h'bosch) 1973-03 99,00 100,00 99,50 ('s-h'bosch) 1972-02 99,50 abn aand.f. 345,00 343,00 alg.fondsb. 262,00 263,00 america fnd 310,50 311,75 amvabel 118,70 117,70 asa 100,00 - asia pac.gf 23,00 23,30 b bemco austr. 57,00 55,80 bever beleg. 31,50 31,50 binn.bel.f.VG 142,50 140,00 bogamij 162,00 163,00 chemical F 21,30 21,30 col.growth 31,80 31,50 eng.holI.bel.tr. 161,20 161,10 equity mortg.fnd 70,60 70,40 eur. assets 9,30 9,30 goldmines 200,00 198,00 holl.1 74,60 74,90 holl.pac.f 63,90 63,50 interbonds 617,00 617,00 japan fund 41,20 41,00 leveraged 247,50 245,00 mk int. vent. 63,00 64,50 new york ind 1870,00 1870,00 obam 189,50 189,50 orco austr. 43,60 44,80 rentalent bel.mij 1230,80 1230,60 rentefonds ned. 104,40 104,40 acf 339,00 342,00 audet 194,50 193,50 blydenstein 81,80 83,30 bols 146,30 145,70 borsumy 855,00 864,00 boskalis 14,90 14,50 braat bouw 190,50 190,50 bredero nrc 248,00 241,00 calvé nrc 654,00 658,00 esm nrc 60,50 60,50 ceteco nrc 360,00 357,00 cln 92,50 92,00 desseaux 169,50 169,50 econosto 126,50 126,50 eriks 294,00 294,50 gamma 297,20 299,00 grasso 232,00 234,00 hagemeyer 67,00 67,20 hoek's mach. 162,50 162,00 holee 38,80 38,40 hss 2,70 2,68 hunter d. 58,00 57,40 ihc caland 17,50 17,50 ibb kondor 546,00 547,00 internatio 79,00 78,50 kluwer 254,50 252,00 kbbnrc 79,00 78,80 kbb10% 77,00 76,50 knp 153,00 156,80 leidsche wol 215,00 211,00 macintosh 92,00 91,80 medicopharma 84,80 87,00 meneba 121,50 118,00 moeara enim 865 872 moeara opr. 112100 112400 moeara winst 12180 12280 naarden int. 53,00 55,00 nbm bouw 13,00 13,00 norit 305,00 302,00 nutricia nrc 278,00 278,00 nyverdal 149,80 150,00 palthe 155,00 155,00 pont 54,00 53,20 samas groep 94,50 93,00 sarakreek 38,20 38,20 schuitema 822,00 822,00 telegraaf 346,00 344,00 ver.glas 940,00 940,00 vmf 309,00 312,00 verto 72,50 71,50 vrg 138,00 137,00 Wegener nrc 92,50 92,00 westhaven 348,00 350,00 wolters 95,20 98,00 wyers 67,00 65,00 I AANDELEN BUITENLAND 1 allied lyons 355,00 345,00 att 65,50 64,00 atl.richf. 132,40 131,20 boeing 159,00 157,50 dow chemical 143,50 144,00 eastman k. 150,00 150,00 gen.electric 205,00 203,00 hoechst 262,00 267,00 ibm 372,00 370,00 itt 122,00 127,00 pepsico 85,60 88,20 philip morris 182,00 186,00 schlumberger 85,90 85,00 STAATSLENINGEN 1 12% nl 81-91 140,50 140,50 12 Va nl 81-88 107,80 107,80 12 nl 81-91 114,50 114,50 12 nl 81-88 108,40 108,40 11% nl 82-92 116,70 116,70 11 Va nl 82-92 116,30 116,30 11 nl 82-92 116,50 116,50 10% nl 82-92 113,90 113,90 10% nl 82-89 106,85 106,85 10% nl 82-92 126,00 126,00 10 nl 182-89 107,00 107,00 10 nl 1182-89 107,00 107,00 10 nl 85-92 114,90 114,90 9% nl 80-90 196,60 106,60 9% nl 83-90 114,25 114,35 9 nl 83-93 111,50 111,60 8% nl 84-94 111,95 111,95 8% nl 83-94 109,80 109,80 8% nl 184-94 110,00 110,00 8% nl 1184-94 117,10 117,10 8% nl 184-91 112,30 112,30 8% nl 1184-91 107,10 107,10 8% nl 11184-91 107,30 107,30 8% nl 84-94 109,15 109,20 8% nl 85-95 110,45 110,55 8 nl 78-88 102,20 102,20 8 nl 83-93 107,00 107,10 8 nl 85-95 108,90 108,90 7% nl 82-93 105,70 105,90 7% nl 85-00 108,60 108,75 7% nl 183-90 102,90 102,85 7% nl 1183-90 103,20 103,20 7% nl 84-00 106,90 107,10 7% nl 185-95 106,30 106,40 7% nl 1185-95 106,30 106,60 7 nl 85-96 104,00 104,10 3% nl st47-87 98,45 98,45 vk vorige koers a laten sk =slotkoers gisteren b bieden c =ex claim e gedaan/bieden d =ex dividend f gedaan/laten g bieden en ex dividend h =laten en ex dividend k gedaan en laten ex dividend 1 =gedaan en bieden ex dividend 4V< tilb.56-86 4% tilb.59-89 4% tilb.I60-00 4% tilb.II60-00 4 tilburg 53-93 PANDBRIEVEN 95,00 94,50 86,50 94,30 12% fgh 81-89 112,25 112,25 12 fgh 81-89 108,70 108,70 11 fgh 81-88 104,70 104,70 12% rabo 81-88 108,50 108,50 llrabo 80-88 106,20 106,20 8% rabo 83-93 110,35 110,35 8% rabo 82-90 105,70 105,70 9 wuh 82-91 106,70 106,70 8% wuh 82-89 103,95 103,95 8 wuh 83-90 103,30 103,30 PARALLELMARKT rsv eert. 6,95 6,80 7% rsv 69-99 59,00 59,00 enraf-nonius 68,60 67,00 grt.west.res.inc. 0,85 0,85 melle van eert. 236,00 240,00 ned.elevator 7800,00 - ruys kramer 116,00 112,00 d verkade eert. 105,80 105,80 VREEMD GELDi Ink. verk. US dollar 2.43 2.55 Britse pond 3.64 3.94 Belg. fr. 5.32 5.62 Duitse mark 110.50 114.50 Ital. lire 15.50 17.50 Port escudo 1.55 2.05 Can. dollar 1.74 1.86 Franse fr. 34.00 37.00 Zwits. fr. 135.25 139.75 Zweedse kr. 33.50 36.50 Noorse kr. 31.75 34.75 Deense kr. 29.00 32.00 Oost. schill. 15.80 16.30 Spaanse pes. 1.65 1.90 Griekse dr. 1.50 2.20 Finse mark 47.25 50.25 Joeg. dinar 0.45 0.85 Ierse pond 3.28 3.58 2% breda 54-03 6 breda 65-96 4 breda 59-89 4% eindh.58-89 4 eindh.59-90 4% eindh.60-90 4 Va eindh.63-93 3% eindh.54-94 78,00 97,90 94,50 93,00 94,50 98,00 93,50 88,50 78,05 GOUD/ZILVER Goud Inkoop Verkoop Zilver Inkoop Verkoop 27.450 per kg 27.950 per kg 370 per kg 440 per kg ANTWERPEN - De diamanthandel in België heeft niet geleden onder het belastingschandaal, dat de handel enige tijd geleden in een kwaad daglicht plaatste. De Belgische belastingdienst kwam toen een omvangrijke belastingfraude door een makelaarskan toor op het spoor. Dit kantoor had overwegend diamanthandela ren als klant. Het onderzoek naar de belastingfraude loopt nog. De omzet van diamanten op de diamantbeurs in Antwerpen be droeg het afgelopen jaar 17,8 miljard gulden, een groei van 3,8 procent in vergelijking met de omzet in 1984. De internationale diamanthandel zit daarmee duidelijk in de lift. De omzetsstij- ging van 3,8 procent op de Antwerpense beurzen vorig jaar volgt op een stijging in 1984 ten opzichte van het jaar ervoor met 18,7 procent. Het diamantcentrum van Antwerpen vormt een belangrijke factor in de economie van België. De export van de edelstenen maakt 6,2 procent uit van de totale uitvoer en twee procent van het totale bruto nationaal produkt van het land. Ongeveer 30.000 mensen werken in de diamantenindustrie. (DPA) DEN HAAG - Vorig jaar heeft het ministerie van Economische Zaken een kwart minder aanvragen gekregen voor steun bij het ontwikkelen van ideeën en vindingen. Het aantal aanvragen door bedrijven voor een dergelijk technisch ontwikkelingskre diet daalde tot 123. Vorig jaar waren dat er nog 171. Sinds 1981, toen er 229 aanvragen waren, is het aantal echter gestaag ge daald, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Sta tistiek CBS. Technisch ontwikkelingskrediet is een risicodragende lening voor bedrijven die de kosten en risico's van het ontwikkelen van een vinding niet helemaal zelf kunnen dragen. De Staat deelt tot maximaal 60 procent in de risico's en rekent een rente van 5 pro cent. Volgens het CBS dragen de lagere rente en het economisch her stel ertoe bij dat ondernemers eerder geneigd zijn hun ontwik kelingsinspanningen geheel voor eigen rekening te nemen. Harde gegevens zijn echter niet beschikbaar want er zijn ook signalen dat de industrie vorig jaar werving, produktie en uitle vering van orders belangrijker vond dan het ontwikkelen van nieuwe ideeën. (ANP) Beleggingsportefeuille (xfl miljard) 1981 1982 1983 1984 1985 Deze grafiek toont de stij gende lijn in de beleggingen van PGGM duidelijk aan. - GRAFIEK JAARVERSLAG PGGM ZEIST - Het Pensioenfonds PGGM heeft het pensioenver mogen (het voor nakoming van de verplichtingen beschikbare vermogen) vorig jaar zien stij gen met ruim 2,7 miljard gul den naar 23,7 miljard gulden. De balanswaarde van de be leggingen nam met 2,6 miljard gulden toe tot 24,2 miljard gul den, zo meldt het jaarverslag. Het aantal verzekerden groeide vorig jaar met 12.300 en- kwam op 278.700. Er kwa men in dat jaar 4.000 pensioen trekkers bij, waardoor het to taal op 41.000 kwam. Samen de de ruim 8.000 deelnemers met een overbruggingsuitkering ontvingen zij 563 miljoen gul den aan pensioen. Het beleggingsbeleid was vo rig jaar onderhevig aan sterke bewegingen op de markt. Vooral de lagere rentetarieven zetten het uiteindelijke resul taat onder druk. De 'schade' kon echter beperkt worden ge houden omdat de meeste ver strekte leningen een lange looptijd hebben. Op de geld- en kapitaalmarkt werd vorig jaar 4,1 miljard gulden belegd. In de aandelensfeer boekte het verzekeringsconcern veel betere resultaten. In de sector onroerend goed is in 1985 ruim 600 mil joen gulden belegd, ruim 200 miljoen gulden meer dan in het jaar daarvoor. Het Pensioenfonds PGGM beheert de pensioengelden van werk nemers in de gezondheids-, geestelijke en maatschappelijke in stellingen. Het aantal personeelsleden nam vorig jaar met 38 tot tot 532. (PJD) AMSTERDAM - Eokker hoopt nog steeds op een miljardenorder van de Ierse leasingmaatschappij voor vliegtuigen GPA. De on derhandelingen met GPA gaan gewoon door ondanks de miljar denorder die dit concern heeft geplaatst bij de Amerikaanse vliegtuigbouwers Boeing en McDonnel Douglas. GPA koopt voor een bedrag van 6,8 miljard gulden 96 toestellen van beide bedrij ven. Vorige week werd bekend dat de onderhandelingen tussen Fok ker en GPA over de levering van enkele tientallen vliegtuigen van het type Fokker-100 in een vergevorderd stadium zouden zijn. Toen werd ook bekend dat GPA onderhandelde met Boeing en McDonnell Douglas. GPA heeft inmiddels laten weten dat de onderhandelingen met Fokker gewoon doorgaan. De orders bij Boeing en McDonnell Douglas staan daar los van. GPA wil de bstaande luchtvloot van 91 toestellen de komende 5 jaar uitbreiden tot minstens 250 vliegtuigen. Dat betekent dat er voor Fokker en Airbus nog ruimte zou zijn vcoor de levering van 65 toestellen. Het in Shannon gevestigde bedrijf huurt vliegtui gen aan luchtvaartmaatrschappijen. (ANP) UTRECHT - De grafische werkgevers vinden dat er in hun bedrijfstak geen sprake meer kan zijn van verdere arbeids tijdverkorting (ATV). In oktober wordt in deze bedrijfstak (50.000 werknemers) een 36-urige werkweek van kracht en het werkgeversverbond KVGO vindt dat het daarbij moet blijven. 'Nadrukkelijk hameren op de noodzaak van werk loosheidsbestrijding mag dan landelijk gezien begrij pelijk zijn, in onze bedrijfs tak is de situatie anders want daar is geen sprake meer van structurele werk loosheid', aldus het KVGO. De grafische werkgevers gaan daarmee lijnrecht in tegen de verlangens van de grafische bonden. Voorzitter J. Draijer van Druk en Pa pier, de grafische bond van de FNV, liet onlangs nog weten dat verder ATV prio riteit nummer één blijft en dat hij afstevent op een 34- urige werkweek eind '88, be gin '89. Dit najaar gaan de bonden daarover met de werkgevers in de slag. Wat korter werken be treft is de grafische indu strie onbetwist koploper. Terwijl in de metaal en an dere grote bedrijfstakken en ondernemingen een 36-urige werkweek nog lang niet in zicht is werden werkgevers en vakbonden in de grafi sche bedrijfstak het daar over al begin '85 eens. De grafische werkgevers voelen er echter niets voor om op kop te blijven. Het is nu wel mooi geweest met de ATV, vinden ze. Het KVGO signaleert nu al dat bedrij ven uit concurrentieoverwe- gingen zoeken naar wegen om zich aan de grafische cao te onttrekken. 'Nog meer van hetzelfde' is niet alleen onnodig, maar verzwakt de concurrentie positie van grafische bedrij ven juist in een periode waarin de grafische afzet markt wordt bedreigd door andere communicatie-indu strieën. Secretaris P. van Buul van de FNV-bond zegt het relaas van werkgeverszijde een 'onzinverhaal' te vinden. 'De stelling dat ATV in de grafische sector overbodige luxe zou zijn is onzinnig. De werkgevers weten donders goed dat er in de grafische industrie vergaande auto matisering voor de deur staat die duizenden banen bedreigt tenzij we verder gaan met korter werken'. (ANP)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 7