LUCHTHAVEN BOEKT OPMERKELIJKE RESULTATEN
J?]nnnonnnn economie
stijging Kon. Olie
komt tot staan
Schiphol doet goede zaken
AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS
IEUWSOVERZICHT DODDO
Grafische werkgevers:
36 uur daarmee basta
ZATERDAG 28 JUN11986
DU EMM
FINANCIËN/ECONOMIE
Groei Gamma
Bouwmarkten
Diamanthandel ondanks schandaal in lift
Bedrijven vragen overheid minder geld
Pensioenfonds PGGM vergroot vermogen
Fokker hoopt nog steeds op reuzenorder
FNV-BOND: ONZINNIG VERHAAL
T11
Schiphol opnieuw te klein
Door Pieter-Jan Dekkers
iCHIPHOL - De nationale luchthaven Schip
hol is al weer te klein om de verwachte groei
ran het luchtverkeer de komende jaren te
;unnen opvangen.
De direktie is derhalve druk doende te onderzoeken
loe het ruimtegebrek op korte termijn kan worden
ipgelost. Er worden verschillende mogelijkheden be
studeerd, zoals de bouw van nog een afhandelingspier.
Volgens direkteur J. Weg-
stapel wordt ook bekeken of er
ïn westen van de rijksweg
jen Haag-Amsterdam een
lieuw, 'satelliet-stationsge
bouw' kan worden gebouwd.
Binnen een half jaar wordt de
studie afgerond, binnen twee
jaar moet een definitief besluit
«orden genomen.
Het vinden van voldoende
ipstelruimten voor aanko-
nende en vertrekkende vlieg
tuigen wordt volgens Wegsta-
pel nu echt een groot pro
bleem. Eerder werd verwacht
het aantal vliegtuigbewe
gingen dit jaar met 4,5 procent
zou stijgen. Maar volgens
Wegstapel is het aantal lan
dingen en starts de eerste vijf
maanden van dit jaar al met
ruim 6,1 procent gestegen.
De belangrijkste redenen
toor die explosieve groei zijn
bet groeiend aantal kleine
jropellervliegtuigen op de
torte routes in West-Europa
tn de forse stijging van het
charterverkeer.
Zolang de nieuwe C-pier
>g niet klaar is - eind vol-
ind jaar is dat het geval -
moet met name in de piekuren
[ezocht worden naar een ge-
ichikte plaats op de bestaande
platforms. Besloten is de zoge
noemde combi-vluchten
vracht, deels passagiers -
foortaan bij het vrachtge-
»uw af te handelen. De pas
sagiers worden daar dan met
bussen opgehaald.
De uitbreidingen waarop nu
wordt gestudeerd passen in
iet investeringsplan voor
Schiphol dat tot 1995 loopt en
waarvoor 1,4 miljard gulden
lodig is. Een deel van dat geld
tal worden geleend, maar
Wegstapel wil dat deel zo ge
ring mogelijk houden.
Dat investeringsplan -
Masterplan' geheten - is erop
jericht de faciliteiten van
Schiphol dermate uit te brei-
dat er tegen het jaar 2000
8 tot 30 miljoen passagiers
runnen worden 'afgehandeld'.
Ie bestaande capaciteit is be
rekend op 16 tot 18 miljoen
passagiers. De bestaande
vrachtcapaciteit - 650.000 ton -
kan dan tot ruim een miljoen
ton worden uitgebreid.
Het beleid van Schiphol
blijft, aldus Wegstapel, erop
gericht om zo goedkoop moge
lijk zoveel mogelijk diensten
aan te bieden. Dat betekent
dat de tarieven, waaronder de
havengelden, de komende ja
ren niet of nauwelijks mogen
worden verhoogd, om de con
currentiepositie ten aanzien
van de andere Westeuropese
luchthavens te kunnen behou
den.
Dit voornemen wordt echter
bedreigd door een groeiende
Schiphol: Te weinig plaats voor aankomende en startende vliegtuigen.
(ADVERTENTIE)
riimiirmraa
1
01620-31000
J. Wegstapel
bemoeienis van de overheid,
wat tot uiting komt in steeds
hogere overheidstarieven. Het
gaat dan vooral om de lucht
verkeersbeveiliging en de iso
latie van woningen rond de
nationale luchthaven.
Naast de bestaande heffin
gen is de regering ook van
plan om de kosten van extra
veiligheidsmaatregelen op
Schiphol op de luchtvaart
maatschappijen af te wente-
- FOTO ARCHIEF DE STEM
len. Wegstapel is daar uit
principiële en financiële over
wegingen sterk tegen gekant.
'De beveiliging van de
luchtvaart tegen terrorisme is
naar onze mening een over
heidstaak, die niet mag wor
den overgedragen aan parti
culieren',- zegt Wegstapel. Bo
vendien zou de vergoeding die
Schiphol aan elke vertrek
kende passagier oplegt in één
klap met 20 procent moeten
SCHIPHOL - De Luchthaven Schiphol verwacht dat dit jaar het
passagiersvervoer met 5 procent en het vrachtvervoer met 3
procent zal toenemen. Dat staat in het jaarverslag 1985.
1985 was in vele opzichten een goed jaar voor de nationale
luchthaven. Er werd een exploitatieresultaat behaald van 35,5
miljoen gulden, vier miljoen meer dan in 1984. Het totaalresul
taat bedroeg 43,6 miljoen gulden.
Het aantal afgehandelde passagiers bereikte in 1985 een
nieuw record van 11.711.072, een toename van 7,8 procent ten op
zichte van 1984. Het aantal vliegtuigbewegingen in het handels
verkeer (start en landingen van lijn- en chartervluchten) steeg
met 7,1 procent tot 151.271.
Alleen de ontwikkeling van het vrachtvervoer bleef achter bij
de verwachtingen. De aan- en afgevoerde hoeveelheid lucht
vracht daalde met 0,5 procent tot 436.062 ton.
Net als in 1984 groeide het aantal passagiers op chartervluch
ten meer dan het aantal lijndienstpassagiers, 10,6 procent tegen
over 7,3 procent. Met een totaal van 2.044.973 passagiersbewegin
gen is het chartervervoer echter nog niet terug op het topniveau
van 1979, toen 2.131.170 passagiersbewegingen in deze sector
werden geteld. Spanje is met een aandeel van 58,3 procent nog
steeds de belangrijkste bestemming van de charterpassagiers.
Griekenland, waar 50 procent meer vakantiegangers per char
tervlucht naar toe gingen, is met 22,1 procent een goede tweede
geworden.
Het aantal mensen dat op Schiphol overstapte steeg opnieuw,
met 7 procent. Een op de drie passagiers (33,4 procent) die van
Schiphol op een internationale lijnvlucht vertrekt was met een
andere vlucht aangekomen. Deze groei is goed voor het belas
tingvrije winkelcentrum dat zijn omzet fors zag stijgen.
- FOTO ARCHIEF DE STEM
beurt is ook voor Schiphol van
groot belang', zegt Wegstapel.
Er staan, gezien de positie van
Schiphol als een van de groot
ste transferluchthavens, grote
belangen op het spel.
Wegstapel vindt dat die be
langen het best kunnen wor
den behartigd als de luchtha
ven nauw bij het overheidsbe
leid wordt betrokken. 'Daarbij
mogen de belangen van Schip
hol niet ondergeschikt zijn,
want wij zijn minstens zo be
langrijk als de luchtvaart
maatschappijen', aldus Weg
stapel.
worden verhoogd. 'Dat is on
aanvaardbaar', vindt hij. Het
zou de concurrentiepositie van
Schiphol ernstig aantasten.
Schiphol wil de komende
tijd ook nauwer betrokken
worden bij het uitgeven door
de overheid van vergunningen
aan nieuwe luchtvaartaat-
schappijen. Ook moet Schiphol
een grotere inbreng krijgen bij
het bepalen van nieuwe vlieg
routes en het afsluiten van
luchtvaartovereenkomsten
met andere landen.
Wegstapel bepleit in dat
verband een hechtere samen
werking tussen de nationale
luchthaven en de regering,
vooral nu steeds meer landen
in Westr-Europa mikken op
een verdere liberalisatie van
het luchtvervoer.
'De wijze waarop dat ge-
BUNSCHOTEN - De groei van
Intergamma, de exploitant
van de franchiseformules van
de Gamma Bouwmarkten,
heeft zich vorig jaar voortge
zet. De omzet van de 78 zaken
in Nederland en de 10 in België
steeg met 10,6 procent tot f 363
miljoen, aldus Intergamma.
Op basis van de gunstige
ontwikkelingen in de eerste
helft van dit jaar verwacht In
tergamma een verdere groei
van de omzet en de winst
(1985: voor belasting 3,9 mil
joen gulden). Dit jaar is Inter
gamma onder meer begonnen
met de franchiseformule
Bouwmaat, een zelfbedie
ningsgroothandel voor de Dro-
fessionele aannemer.
Inlichtingen over beurskoersen 020-211711
HOOFDFONDSEN
AMSTERDAM (ANP) - De koersstij -
flg van Kon. Olie, het meest verhan-
-de aandeel op de Amsterdamse
fctenbeurs, is vrijdagochtend tot
aar> gekomen. Na eerder deze week
grens van 200 te hebben genomen
flg het aandeel donderdag nog
echts bescheiden omhoog. Vrijdag
gen noteerde het fonds rond het
niddaguur twee kwartjes lager op
201,40.
andere stijger van de voor-
tónde dagen, Pakhoed, was toen der-
8 cent kwijtgeraakt op 53,70. ABN,
'e donderdag 9 aan de koers toe
fde, gaf ƒ3,50 prijs op ƒ591,50.
LM, die eerder deze week tegen de
tórkt in wat aan de koers toevoegde,
tfloor nu 40 cent op 48, mogelijk on-
invloed van Wall Street, waar .de
Hchtvaartfondsen onder druk staan.
Voor het overige gaf de beurs het-
Nrde beeld te zien als de voorgaande
agen. Een kalme handel in de grote
'ndsen, waarbij de veranderingen in
>wel positieve als negatieve zin be-
erkt bleven. Ook de obligatiemarkt
*as opnieuw rustig.
Bij een dollar, die opnieuw juist on-
6r de rijksdaalder noteerde, gaven
£20 en Philips terrein prijs, maar no-
jfden Hoogovens en Unilever hoger,
financiële warden gingen wat te-
1. waarvan Aegon met 1,30 op 108
■tor verhouding het meest.
P de parallelmarkt noteerde En-
«-Nonius 1,40 hoger op 70. De aan-
nsplitsing, de overgang naar de of-
®eJe beurs, de herplaatsting van
Qaelen door Akzo en uitbreiding van
aandelenkapitaal via converteer
de leningen lijken al met al positief
1 te werken op de koers.
antonius
antonius
J congr.o.l.v.
J daniel
J gasthuis
J gasthuis
J gasthuis
J gasthuis
f1 hooghuys
Prot.z.hs
Prot.z.hs
Prot.z.hs
Op de lokale markt waren enkele
aandelen die de afgelopen tijd onder
druk stonden vrijdag krachtig in her
stel. Naarden, die eerder deze week
vraagtekens zette achter de positieve
winstverwachting werd 2 meer
waard op ƒ55. Thomassen-Drijver-
Verblifa, het met afzetprobelemen
kampende verpakkingsconcern, won
4,20 op 37,50. Brink/ Molyn, het verf-
en drukinktconcern in grote moeilijk
heden, noteerde 1,70 hoger op 39,20.
Bij de grotere fondsen won Konink
lijke Papier 3,20 op 156,20, Gamma
Holding 2,30 op 300 en Nijverdal-ten
Cate 1 op 150,80. Meneba, dat eerder
deze week snel steeg onder invloed van
opnieuw aangewakkerde overne
mingsgeruchten, raakte een rijksdaal
der kwijt op 119. Hunter Douglas ver
loor 1 op 57.
Geveke Electronics maakte vrijdag
morgen de overneming van Diode in
Houten bekend. Het aandeel werd ver
volgens ƒ0,80 meer waard op ƒ92.
Twentsche Kabel, toch al in stijgende
lijn de afgelopen dagen, ging ditmaal
met 75 op 925 wel zeer drastisch om
hoog.
Op de parallelmarkt kwam Simac
in de notering. Simac is een soort inge
nieursbureau dat zich bezighoudt met
elektronica binnen produktieprocessen
en waarvan de directie een enorme
groei voorspelt. Het aandeel deed een
eerste koers van ƒ51, nadat de in-
schrijfrechten die recht gaven op aan
koop van een aandeel voor 37,50 laat
stelijk waren verhandeld op 112,50.
VK
SK
aegon
109,30
108,30
ahold
89,10
89,00
akzo
167,50
167,70
abn
595,00
589,00
alrenta
152,80
152,80
amev
80,30
80,50
amro-bank
107,50
106,60
ass. r'dam
127,60
127,50
bührm.tett.
190,00
194,00
dordtsche p.
185,50
186,80
elsevier
204,50
204,00
tgh
43,90
43,90
fokker
93,50
93,50
gist-broc.
293,60
294,90
heineken
167,70
167,50
heineken h.
147,00
146,50
hbg
146,70
146,20
hoogovens
112,20
112,50
kim
48,40
48,30
kon.olie
201,90
201,00
natned.
86,20
85,90
nmb
196,50
195,00
nedlloyd
177,00
176,30
océ-v.d.gr.
506,00
507,00
ommeren van
36,80
36,40
pakhoed
54,00
54,20
philips
53,60 f
52,80 e
robeco
94,20
93,70
rodamco
140,80
140,50
rolinco
86,50
86,30
rorento
50,70
50,50
unilever
483,50
484,50
vnu
329,00
325,00
volker st.
42,20
42,50
wessanen
291,50
291,50
rentotaal nv
27,40
27,40
rolinco (cum.pref.)
103,50
104,00
sci/tech
14,85
14,80
technology fnd
32,00
31,50
tokyo pac.hold.
183,50
181,50
transpac.fnd
390,00
385,00
unico
88,10
88,20
unifonds
32,40
32,40
vance sanders
18,00
18,00
vibnv
82,50
82,40
viking
35,50 d
35,50
wereldhave
176,50
175,50
AANDELEN BINNENLAND
BELEGGINGSFONDSEN
VK
SK
aeneas
1968-98
100,00
100,00
(oostb.)
1972-02
105,00
-
(oostb.)
1972-02
102,50
-
lourdes
1958-88
94,50
-
de brouwer
1971-01
106,00
(tilburg)
1971-01
103,00
-
(tilburg)
1972-02
102,50
(tilburg)
1952H02
92,50
-
(tilburg)
1959-01
86,00
-
(het)
1972-02
102,70
100,00
klokkenberg
1950-90
90,00
liduina
1966-96
102,00
('s-h'bosch)
1971-01
1,03,50
103,50
('s-h'bosch)
1973-03
99,00
100,00
99,50
('s-h'bosch)
1972-02
99,50
abn aand.f.
345,00
343,00
alg.fondsb.
262,00
263,00
america fnd
310,50
311,75
amvabel
118,70
117,70
asa
100,00
-
asia pac.gf
23,00
23,30 b
bemco austr.
57,00
55,80
bever beleg.
31,50
31,50
binn.bel.f.VG
142,50
140,00
bogamij
162,00
163,00
chemical F
21,30
21,30
col.growth
31,80
31,50
eng.holI.bel.tr.
161,20
161,10
equity mortg.fnd
70,60
70,40
eur. assets
9,30
9,30
goldmines
200,00
198,00
holl.1
74,60
74,90
holl.pac.f
63,90
63,50
interbonds
617,00
617,00
japan fund
41,20
41,00
leveraged
247,50
245,00
mk int. vent.
63,00
64,50
new york ind
1870,00
1870,00
obam
189,50
189,50
orco austr.
43,60
44,80
rentalent bel.mij
1230,80
1230,60
rentefonds ned.
104,40
104,40
acf
339,00
342,00
audet
194,50
193,50
blydenstein
81,80
83,30
bols
146,30
145,70
borsumy
855,00
864,00
boskalis
14,90
14,50
braat bouw
190,50
190,50
bredero nrc
248,00
241,00
calvé nrc
654,00
658,00
esm nrc
60,50
60,50
ceteco nrc
360,00
357,00
cln
92,50
92,00
desseaux
169,50
169,50
econosto
126,50
126,50
eriks
294,00
294,50
gamma
297,20
299,00
grasso
232,00
234,00
hagemeyer
67,00
67,20
hoek's mach.
162,50
162,00
holee
38,80
38,40
hss
2,70
2,68
hunter d.
58,00
57,40
ihc caland
17,50
17,50
ibb kondor
546,00
547,00
internatio
79,00
78,50
kluwer
254,50
252,00
kbbnrc
79,00
78,80
kbb10%
77,00
76,50
knp
153,00
156,80
leidsche wol
215,00
211,00
macintosh
92,00
91,80
medicopharma
84,80
87,00
meneba
121,50
118,00
moeara enim
865
872
moeara opr.
112100
112400
moeara winst
12180
12280
naarden int.
53,00
55,00
nbm bouw
13,00
13,00
norit
305,00
302,00
nutricia nrc
278,00
278,00
nyverdal
149,80
150,00
palthe
155,00
155,00
pont
54,00
53,20
samas groep
94,50
93,00
sarakreek
38,20
38,20
schuitema
822,00
822,00
telegraaf
346,00
344,00
ver.glas
940,00
940,00
vmf
309,00
312,00
verto
72,50
71,50
vrg
138,00
137,00
Wegener nrc
92,50
92,00
westhaven
348,00
350,00
wolters
95,20
98,00
wyers
67,00
65,00
I AANDELEN BUITENLAND 1
allied lyons
355,00
345,00
att
65,50
64,00
atl.richf.
132,40
131,20
boeing
159,00
157,50
dow chemical
143,50
144,00
eastman k.
150,00
150,00
gen.electric
205,00
203,00
hoechst
262,00
267,00
ibm
372,00
370,00
itt
122,00
127,00
pepsico
85,60
88,20
philip morris
182,00
186,00
schlumberger
85,90
85,00
STAATSLENINGEN
1
12% nl 81-91
140,50
140,50
12 Va nl 81-88
107,80
107,80
12 nl 81-91
114,50
114,50
12 nl 81-88
108,40
108,40
11% nl 82-92
116,70
116,70
11 Va nl 82-92
116,30
116,30
11 nl 82-92
116,50
116,50
10% nl 82-92
113,90
113,90
10% nl 82-89
106,85
106,85
10% nl 82-92
126,00
126,00
10 nl 182-89
107,00
107,00
10 nl 1182-89
107,00
107,00
10 nl 85-92
114,90
114,90
9% nl 80-90
196,60
106,60
9% nl 83-90
114,25
114,35
9 nl 83-93
111,50
111,60
8% nl 84-94
111,95
111,95
8% nl 83-94
109,80
109,80
8% nl 184-94
110,00
110,00
8% nl 1184-94
117,10
117,10
8% nl 184-91
112,30
112,30
8% nl 1184-91
107,10
107,10
8% nl 11184-91
107,30
107,30
8% nl 84-94
109,15
109,20
8% nl 85-95
110,45
110,55
8 nl 78-88
102,20
102,20
8 nl 83-93
107,00
107,10
8 nl 85-95
108,90
108,90
7% nl 82-93
105,70
105,90
7% nl 85-00
108,60
108,75
7% nl 183-90
102,90
102,85
7% nl 1183-90
103,20
103,20
7% nl 84-00
106,90
107,10
7% nl 185-95
106,30
106,40
7% nl 1185-95
106,30
106,60
7 nl 85-96
104,00
104,10
3% nl st47-87
98,45
98,45
vk vorige koers a laten
sk =slotkoers gisteren b bieden
c =ex claim e gedaan/bieden
d =ex dividend f gedaan/laten
g bieden en ex dividend
h =laten en ex dividend
k gedaan en laten ex dividend
1 =gedaan en bieden ex dividend
4V< tilb.56-86
4% tilb.59-89
4% tilb.I60-00
4% tilb.II60-00
4 tilburg 53-93
PANDBRIEVEN
95,00
94,50
86,50
94,30
12% fgh 81-89
112,25
112,25
12 fgh 81-89
108,70
108,70
11 fgh 81-88
104,70
104,70
12% rabo 81-88
108,50
108,50
llrabo 80-88
106,20
106,20
8% rabo 83-93
110,35
110,35
8% rabo 82-90
105,70
105,70
9 wuh 82-91
106,70
106,70
8% wuh 82-89
103,95
103,95
8 wuh 83-90
103,30
103,30
PARALLELMARKT
rsv eert.
6,95
6,80
7% rsv 69-99
59,00
59,00
enraf-nonius
68,60
67,00
grt.west.res.inc.
0,85
0,85
melle van eert.
236,00
240,00
ned.elevator
7800,00
-
ruys kramer
116,00
112,00 d
verkade eert.
105,80
105,80
VREEMD GELDi
Ink.
verk.
US dollar
2.43
2.55
Britse pond
3.64
3.94
Belg. fr.
5.32
5.62
Duitse mark
110.50
114.50
Ital. lire
15.50
17.50
Port escudo
1.55
2.05
Can. dollar
1.74
1.86
Franse fr.
34.00
37.00
Zwits. fr.
135.25
139.75
Zweedse kr.
33.50
36.50
Noorse kr.
31.75
34.75
Deense kr.
29.00
32.00
Oost. schill.
15.80
16.30
Spaanse pes.
1.65
1.90
Griekse dr.
1.50
2.20
Finse mark
47.25
50.25
Joeg. dinar
0.45
0.85
Ierse pond
3.28
3.58
2% breda 54-03
6 breda 65-96
4 breda 59-89
4% eindh.58-89
4 eindh.59-90
4% eindh.60-90
4 Va eindh.63-93
3% eindh.54-94
78,00
97,90
94,50
93,00
94,50
98,00
93,50
88,50
78,05
GOUD/ZILVER
Goud
Inkoop
Verkoop
Zilver
Inkoop
Verkoop
27.450 per kg
27.950 per kg
370 per kg
440 per kg
ANTWERPEN - De diamanthandel in België heeft niet geleden
onder het belastingschandaal, dat de handel enige tijd geleden in
een kwaad daglicht plaatste. De Belgische belastingdienst kwam
toen een omvangrijke belastingfraude door een makelaarskan
toor op het spoor. Dit kantoor had overwegend diamanthandela
ren als klant. Het onderzoek naar de belastingfraude loopt nog.
De omzet van diamanten op de diamantbeurs in Antwerpen be
droeg het afgelopen jaar 17,8 miljard gulden, een groei van 3,8
procent in vergelijking met de omzet in 1984. De internationale
diamanthandel zit daarmee duidelijk in de lift. De omzetsstij-
ging van 3,8 procent op de Antwerpense beurzen vorig jaar volgt
op een stijging in 1984 ten opzichte van het jaar ervoor met 18,7
procent.
Het diamantcentrum van Antwerpen vormt een belangrijke
factor in de economie van België. De export van de edelstenen
maakt 6,2 procent uit van de totale uitvoer en twee procent van
het totale bruto nationaal produkt van het land. Ongeveer 30.000
mensen werken in de diamantenindustrie. (DPA)
DEN HAAG - Vorig jaar heeft het ministerie van Economische
Zaken een kwart minder aanvragen gekregen voor steun bij het
ontwikkelen van ideeën en vindingen. Het aantal aanvragen
door bedrijven voor een dergelijk technisch ontwikkelingskre
diet daalde tot 123. Vorig jaar waren dat er nog 171. Sinds 1981,
toen er 229 aanvragen waren, is het aantal echter gestaag ge
daald, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Sta
tistiek CBS.
Technisch ontwikkelingskrediet is een risicodragende lening
voor bedrijven die de kosten en risico's van het ontwikkelen van
een vinding niet helemaal zelf kunnen dragen. De Staat deelt tot
maximaal 60 procent in de risico's en rekent een rente van 5 pro
cent.
Volgens het CBS dragen de lagere rente en het economisch her
stel ertoe bij dat ondernemers eerder geneigd zijn hun ontwik
kelingsinspanningen geheel voor eigen rekening te nemen.
Harde gegevens zijn echter niet beschikbaar want er zijn ook
signalen dat de industrie vorig jaar werving, produktie en uitle
vering van orders belangrijker vond dan het ontwikkelen van
nieuwe ideeën. (ANP)
Beleggingsportefeuille
(xfl miljard)
1981 1982 1983 1984 1985
Deze grafiek toont de stij
gende lijn in de beleggingen
van PGGM duidelijk aan.
- GRAFIEK JAARVERSLAG PGGM
ZEIST - Het Pensioenfonds
PGGM heeft het pensioenver
mogen (het voor nakoming van
de verplichtingen beschikbare
vermogen) vorig jaar zien stij
gen met ruim 2,7 miljard gul
den naar 23,7 miljard gulden.
De balanswaarde van de be
leggingen nam met 2,6 miljard
gulden toe tot 24,2 miljard gul
den, zo meldt het jaarverslag.
Het aantal verzekerden
groeide vorig jaar met 12.300
en- kwam op 278.700. Er kwa
men in dat jaar 4.000 pensioen
trekkers bij, waardoor het to
taal op 41.000 kwam. Samen de
de ruim 8.000 deelnemers met
een overbruggingsuitkering
ontvingen zij 563 miljoen gul
den aan pensioen.
Het beleggingsbeleid was vo
rig jaar onderhevig aan sterke
bewegingen op de markt.
Vooral de lagere rentetarieven
zetten het uiteindelijke resul
taat onder druk. De 'schade'
kon echter beperkt worden ge
houden omdat de meeste ver
strekte leningen een lange
looptijd hebben. Op de geld- en kapitaalmarkt werd vorig jaar
4,1 miljard gulden belegd.
In de aandelensfeer boekte het verzekeringsconcern veel betere
resultaten. In de sector onroerend goed is in 1985 ruim 600 mil
joen gulden belegd, ruim 200 miljoen gulden meer dan in het jaar
daarvoor.
Het Pensioenfonds PGGM beheert de pensioengelden van werk
nemers in de gezondheids-, geestelijke en maatschappelijke in
stellingen. Het aantal personeelsleden nam vorig jaar met 38 tot
tot 532. (PJD)
AMSTERDAM - Eokker hoopt nog steeds op een miljardenorder
van de Ierse leasingmaatschappij voor vliegtuigen GPA. De on
derhandelingen met GPA gaan gewoon door ondanks de miljar
denorder die dit concern heeft geplaatst bij de Amerikaanse
vliegtuigbouwers Boeing en McDonnel Douglas. GPA koopt voor
een bedrag van 6,8 miljard gulden 96 toestellen van beide bedrij
ven.
Vorige week werd bekend dat de onderhandelingen tussen Fok
ker en GPA over de levering van enkele tientallen vliegtuigen
van het type Fokker-100 in een vergevorderd stadium zouden
zijn. Toen werd ook bekend dat GPA onderhandelde met Boeing
en McDonnell Douglas.
GPA heeft inmiddels laten weten dat de onderhandelingen met
Fokker gewoon doorgaan. De orders bij Boeing en McDonnell
Douglas staan daar los van.
GPA wil de bstaande luchtvloot van 91 toestellen de komende 5
jaar uitbreiden tot minstens 250 vliegtuigen. Dat betekent dat er
voor Fokker en Airbus nog ruimte zou zijn vcoor de levering van
65 toestellen. Het in Shannon gevestigde bedrijf huurt vliegtui
gen aan luchtvaartmaatrschappijen. (ANP)
UTRECHT - De grafische werkgevers vinden dat er in hun
bedrijfstak geen sprake meer kan zijn van verdere arbeids
tijdverkorting (ATV). In oktober wordt in deze bedrijfstak
(50.000 werknemers) een 36-urige werkweek van kracht en
het werkgeversverbond KVGO vindt dat het daarbij moet
blijven.
'Nadrukkelijk hameren
op de noodzaak van werk
loosheidsbestrijding mag
dan landelijk gezien begrij
pelijk zijn, in onze bedrijfs
tak is de situatie anders
want daar is geen sprake
meer van structurele werk
loosheid', aldus het KVGO.
De grafische werkgevers
gaan daarmee lijnrecht in
tegen de verlangens van de
grafische bonden. Voorzitter
J. Draijer van Druk en Pa
pier, de grafische bond van
de FNV, liet onlangs nog
weten dat verder ATV prio
riteit nummer één blijft en
dat hij afstevent op een 34-
urige werkweek eind '88, be
gin '89. Dit najaar gaan de
bonden daarover met de
werkgevers in de slag.
Wat korter werken be
treft is de grafische indu
strie onbetwist koploper.
Terwijl in de metaal en an
dere grote bedrijfstakken en
ondernemingen een 36-urige
werkweek nog lang niet in
zicht is werden werkgevers
en vakbonden in de grafi
sche bedrijfstak het daar
over al begin '85 eens.
De grafische werkgevers
voelen er echter niets voor
om op kop te blijven. Het is
nu wel mooi geweest met de
ATV, vinden ze. Het KVGO
signaleert nu al dat bedrij
ven uit concurrentieoverwe-
gingen zoeken naar wegen
om zich aan de grafische cao
te onttrekken.
'Nog meer van hetzelfde'
is niet alleen onnodig, maar
verzwakt de concurrentie
positie van grafische bedrij
ven juist in een periode
waarin de grafische afzet
markt wordt bedreigd door
andere communicatie-indu
strieën.
Secretaris P. van Buul
van de FNV-bond zegt het
relaas van werkgeverszijde
een 'onzinverhaal' te vinden.
'De stelling dat ATV in de
grafische sector overbodige
luxe zou zijn is onzinnig. De
werkgevers weten donders
goed dat er in de grafische
industrie vergaande auto
matisering voor de deur
staat die duizenden banen
bedreigt tenzij we verder
gaan met korter werken'.
(ANP)