even. UITBLAZEN Wildgroei bedreigt hulpcentra bedrijven Nieuwe klachtenregeling schept duidelijkheid Vrouw staat nog te weinig 'In haar recht' Artsen ton le\ UitU KAMER Ruime m wil euthar regelen bi Houten huizen Spionne op vrije voeten MeubelÉJ ■ACHTERGROND LAPPENDEKEN VAN BUREAUS BEGINT STEEDS BONTER TE WORDEN RECHTEN VAN BURGER EN POLITIEMAN NU AFDOENDE GEWAARBORGD ADVOCA TE GABI VAN DRIEM: RECHTSREGELS AL TIJD DOOR MANNEN GEMAAKT' VRIJDAG 27 JUN119 Gc-ei WOORDEN als pit toresk, schilder achtig en idyllisch zijn reisgidsenjargon, maar ik zou zo gauw geen betere weten om oud-Sta- vanger te typeren, met z'n kleurige houten pakhuizen die zich staan te spiegelen in het water van de haven en de smalle straatjes met rijen witte, houten huisjes onder rode pan nedaken. Het is voor een niet gering deel aan de oliewelvaart te danken dat het stadsbestuur een ambitieus restauratie- en conserveringsprogramma kon opzetten en uitvoeren vóór de verkrotting, die de oude stad in de jaren '50 nog teisterde, de afbraak van de houten architec tuur onvermijdelijk zou hebben gemaakt. Breitorget, in het hart van het alleen voor voetgangers toe gankelijke winkelcentrum is een verrassend hoogtepunt van restauratie en stadsvernieuwing tegelijk. Breitorget is een vrij wel gesloten binnenpleintje, ge vormd door de huizenrijen van vier haaks op elkaar staande straatjes. De huizen, die samen 160 jaar bouwgeschiedenis in hout vertegenwoordigen, zijn zorgvuldig gerestaureerd en in gericht als winkels. Het plein is overkapt met glas zodat er tus sen de vier wanden met twee la gen winkelgalerijen een prome nade met terras is gecreëerd dat bestand is tegen weer en wind. WIM KOCK ten zijn voorzien. „Als we alle maal hetzelfde nemen gaat het vlugger. Oké dus?" „Dat kan ik niet beloven", zegt een van ons, de kaart bestude rend. Maar Torbjorn geeft zich niet zómaar gewonnen. Hij blijft aandringen, complotteert in onverstaanbaar Noors met de serveerster, schraapt her haaldelijk demonstratief zijn keel en moppert binnens monds. Het effect is averechts. Er wordt van alles besteld, maar weinig vis. Ik neem een rendier-schnitzel. Vis kun je overal eten maar wanneer krijg je thuis rendiervlees voorgezet? Het is mals en smaakt naar ree. Noorwegen pakt de toeris tenwerving tegenwoordig wat krachtiger aan dan voorheen. Het is niet de bedoeling het massa-toerisme aan te trekken, verzekert Ellbjorg van Caspel van het Noors Verkeersbureau in Amsterdam, die ons op deze reis begeleidt. Daar is trouwens Noorwegen het land ook niet naar. Wel zien de Noren in dat toerisme van groot belang kan zijn voor de nationale econo mie. Het is bovendien ook wel een beetje gek dat een land dat zóveel te bieden heeft en zelf maar een inwonertal van ruim 4 miljoen zielen telt, een nega tieve toeristische balans kent. Een gesprek met de directie van Haugesunds nieuwste ster renhotel, waar watersporters voor de deur kunnen aanleggen en zonneterrassen over drie verdiepingen zijn verspreid, leert hoeveel ruimte er nog is in Noorwegen. Haugesund (27000 inwo ners) telt bijna 1000 hotelbed den. De drie grootste hotels hebben er daarvan samen zo'n 600. Twee van deze drie hotels gaan vanaf het komende week end. dicht. Tot het eind van de zomer. „De hotels hier drij ven voornamelijk op zaken mensen", zegt de manager van hotel 'Maritim', „die blijven in de zomer weg. De zomer is hier het stille seizoen." Die zomerse overcapaciteit is verbazingwekkend, maai biedt ook grote mogelijkheden en onderhandelingsruimte vooi de organisatoren van vakantie reizen. Want niet alleen is Hau gesund zelf een aantrekkelijke stad, het is, met Stavanger, te vens een poort naar Rogaland een soort miniatuur-Noorwe- gen in zichzelf. Over dit toi voor kort moeilijk toeganke lijke en daarom ook door de Noren zelf verontachtzaamde tot slot van deze reisnotities, morgei Van Stavanger naar het eiland Karmoy is drie kwartier varen met de veerpont. We ko men aan in Skudeneshavn, een hartveroverend vissersplaatsje, met straatjes nóg mooier dan die van Stavanger. We betreden nu historische grond, het land van de koningssagen. Karmoy wordt beheerst door de met een brug met het eiland verbonden stad Haugesund, waar koning Harald Schoonhaar, die in 930 stierf aan de pest, begraven ügt. De doorgang langs Haugesund, die door Karmoy wordt be schermd tegen het bulderend geweld van de Noordzee, is de 'Koningsweg door Karmsundet' uit de oude sagen, de zeestraat waardoor koningen en veldhe ren hun vikingschepen stuur den. Torbjorn Nervik lijkt, met zijn onwennig zittende 20ste eeuwse kleren, zelf weggelopen uit een sage. Een grote man, bruin verbrande schedel om kranst door witte manen en En gels sprekend in een comman derend ritme. Torbjorn is VW- directeur van Haugesund en omgeving. In de ANWB-gids wordt 'de Noor' beschreven als 'vriendelijk en gastvrij' maar, zo vervolgt de gids, 'hij zal voor zijn gasten niets meer doen dan hij strikt noodzakelijk vindt.' Geen flauwekul dus. Torbjorn lijkt aan die be schrijving te voldoen. Hij leidt ons in hoog tempo rond en wordt niet moe ons de schoon heid van zijn streek te beschrij ven. Dan noodt hij ons aan de dis in een van de prachtige ho- tels die het welvarende Hauge- sund (als het in Stavanger re- gent, druppelt het in Hauge- sund heel behoorlijk) tegen- woordig rijk is. „Ik neem aan dat we allemaal vis nemen", be- gint hij zodra we van spijskaar- iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiB gebied, Noorse Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie-, drs. J.H M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. A. Theunissen en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452. Sportredactie 076-236236. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326 (alléén abonnementen). Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13,4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 4023, 4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres. Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen, bij vooruitbetaling te voldoen: 23,60 per maand; 68,05 per kwartaal of 264,45 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand, 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 5% B T W. Voor post-toezending geldt een toeslag Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje®076-236882 Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Ronkrolatioc Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. VHIJUAla Zf JUNI laOD lb PAGINA; Door Pieter-Jan Dekkers ER is in het verleden door ondernemers nog al eens geklaagd over het groot aantal subsi dieregelingen van de overheid voor het be drijfsleven. Veel onder nemers zagen door de bomen het bos niet meer en haakten al bij voor baat af om niet te ver dwalen in premieland. Anderen ondernemers za gen wel brood in de (finan ciële) helpende hand van de overheid en schakelden der halve regionale Kamerleden om hen in Den Haag weg wijs te maken of stelden een 'subsidioloog' aan, die als dagtaak alle mogelijke sub sidieregelingen van de over heid napluisde om te kijken of er iets voor zijn werkge ver bij zat. In het kader van het 'no- nonsens-beleid' van het eer ste kabinet-Lubbers is ge poogd die veelheid van rege lingen te stroomlijnen. En waar subsidies gezien de economische opleving niet meer nodig waren, is driftig gesaneerd. Overigens blijft er voor het bedrijfsleven nog genoeg in 'Den Haag' te ha len. De binnengehaalde sub- sidiologen zullen voorlopig dan ook niet werkloos wor den. De strijd tegen de werk loosheid heeft de afgelopen jaren eveneens een inflatie van regelingen, adviesbu reaus en bedrijvencentra veroorzaakt, naast de be staande instellingen die van ouds de belangen van het be- drijfsleven behartigen. Een - overigens niet volle dige - opsomming: er zijn 67 bureaus waar kleine bedrijven terecht kunnen voor algemene be drijf s vragen. Hierbij zijn niet inbegrepen de 'traditio nele' bureaus als de Kamers van Koophandel en regio nale ontwikkelingsmaat schappijen. 42 bureaus zijn specifiek Bedrijvencentrum in Oudenbosch - FOTO ARCHIEF DE STEM bestemd voor bedrijven in de 'alternatieve sfeer' zoals mens- en milieuvriendelijke ondernemingen en vrou- wenbedrijven. er zijn 19 bureaus die niet alleen bedrijven willen on dersteunen maar ook de eco nomische ontwikkeling in een bepaald gebied willen stimuleren. zo'n 37 bureaus leggen zich toe op overdracht van tech nologische kennis. er bestaan 44 bedrijven centra met een breed pakket aan gemeenschappelijke diensten en voorzieningen, waaronder het beschikbaar stellen van managers, afvi- seurs en administratieve krachten. 80 bedrijvencentra zonder deze faciliteiten werken spe ciaal voor kleine onderne mingen. voor problemen in stads vernieuwingsgebieden zijn er 31 bedrijvencentra. 27 bedrijvencentra zijn be stemd voor (woon-)werkge- meenschappen. Het gaat hierbij vooral om ideeële be drijven die worden gestimu leerd of geëxploiteerd. Voorwaar een lappende ken van bureaus, instellin gen, projekten en program ma's die de met name kleine ondernemer de helpende hand bieden. De Stichting Regio Consult doet al enkele jaren een poging al die hulp instanties te inventariseren in een een 'Atlas van lokale initiatieven'. In dat overzicht wordt elk jaar de stand van zaken weergegeven en de hulpverlenende instanties in bepaalde groepen ingedeeld. Onder de eerste categorie vallen bureaus die de onder nemer vooral de weg wijzen naar investeringsmogelijk heden, industriële vernieu wing en kapitaalverschaf fing en kontakten leggen met regionale participatie maatschappijen, exportbu reaus, databanken en lokale dan wel regionale bedrijven centra. Tot de tweede categorie horen de bedrijvencentra, waarvan elke zich zelf res pecterende gemeente er wel een in huis heeft. Het gaat hier om verzamelgebouwen, waar ondernemers en star ters, die te klein zijn om zelf gespecialiseerd personeel aan te trekken, daarvoor een beroep op het centrum kun nen doen. Wat de bureaus betreft, de wildgroei in deze sector is wat aan het afnemen. In 1983 en '84 - topjaren - kwamen er respectievelijk 44 en 35 bureaus bij. Vorig jaar nog 'slechts' 21. Overigens blij ken er ook nog niet geregi streerde bureaus te bestaan, die zich specifiek richten op vrouwelijke ondernemers. Zeeland en Brabant zijn wat dat betreft goed bedeeld in vergelijking met de rest van het land. De meeste bureaus wor den geheel of gedeeltelijke gefinancierd door de oprich ters en participanten. Veel bureau worden ook finan cieel gesteund door derden via schenkingen en subsi dies. Ruim driekwart van de bureaus wordt mede-gefi nancierd door provincies en gemeenten. Opvallend is dat de ban ken weinig brood zien in dergelijke bureaus: slechts 3 van de 165 instellingen heeft van banken enig krediet ge kregen. Ook financiering vanuit het Europees Sociaal Fonds is mager: slechts één bureau heeft eens iets uit Brussel gekregen. En dat is vergeleken met dergelijke bureaus in andere EG-lan- den een schijntje. Het aantal advies- en sti muleringsinstellingen wordt in sterke mate beinvloed door het aantal inwoners in een bepaald gebied en de omvang van de werkloos heid. De meeste bureaus be vinden zich dan ook in de grote steden, Groningen, Noord-Brabant en Gelder land. Specifieke bureaus (werklozenprojekten, jonge ren, milieuvriendelijke be drijven en vrouwenbedrij- ven) zijn vooral te vinden in de grote steden en Brabant en Gelderland. Overigens kent ook Zeeland een derge lijke instelling. De 165 bureaus tellen veel medewerkers. De algemene bureaus (67) hebben 257 mensen in dienst, de speci fieke bureaus 209. De zoge heten 'Local Enterpris Agency's', kortweg Lenta's genoemd, hebben in 18 plaatsen (waaronder Breda) 47 mensen in dienst. Veel bu reaus, met name de ideeële, werken met vrijwilligers. In de tweede categorie - bedrijvencentra - is de wild groei nog lang niet gestopt. In tegendeel, vorig jaar kwamen er maar liefst 37 nieuwe centra bij op een to taal van 148. En 1986 belooft een absoluut topjaar te wor den. De rol van de lokale cq. re gionale overheid is op het eerste gezicht minder groot dan bij de oprichting van de adviesbureaus. Het initiatief gaat meestal uit van parti culieren of bedrijven of een combinatie van twee of meer uiteenlopende organisaties. De financiering van deze centra is moeilijk te achter halen. Vaak worden ver kapte subsidies opgegeven, zoals het beschikbaar stellen van een gratis (leegstaand) bedrijfspand, het opknappen van een pand tegen geringe kosten en het gratis beschik baar stellen van stafmede werkers. In grote steden is menig centrum in een kraakpand gevestigd. De meeste algemene be drijvencentra zijn in Noord- Brabant gerealiseerd. De kleinere centra zijn even wichtig over het land ver spreid, waarbij Zeeland, West- en Midden-Brabant het echter zonder moeten doen. Vooral wat West-Bra bant betreft is dat opvallend, omdat hier sprake is van een hoge bevolkingsdichtheid en een relatief hoog percentage nieuwe bedrijven. De meeste centra hebben te kampen met leegstand, al loopt dat de laatste jaren wat terug. De belangrijkste oorzaak is het feit dat be drijvencentra vaak zijn ge vestigd in voormalige indus triecomplexen van enige omvang. Op zich zijn de adviesbu reaus en bedrijvencentra welkome aanvullingen op de bestaande economische in stellingen, al moet het be lang ervan niet worden overdreven. Neem bijvoor beeld de adviesbureaus, die de belastingbetaler veel geld kosten, maar waarvan het onmogenlijk is vast te stellen hoeveel werklozen er door aan de slag zijn geraakt. De meldingen lopen uiteen van enkele tientallen tot duizen den, maar exacte cijfers zijn niet te achterhalen. Dat ligt met de bedrijven centra wat anders. Waren er in 1984 in totaal 950 bedrij ven in dergelijke centra ge vestigd, vorig jaar is dat aantal spectaculair gegroeid tot 2.000. Overigens moet het begrip 'bedrijf' ruim worden uitgelegd, omdat in een aan tal centra ook particuliere instellingen en overheids diensten zijn gevestigd. Met uitzondering van de stafmedewerkers hebben de centra tot nu toe ruim 4.000 arbeidsplaatsen opgeleverd. Dat lijkt heel wat, maar af gezet tegen een werkloos heid van rond de 700.000 het niet meer dan de be kende druppel op de gloeiende plaat. Of dit soort activiteiten de komende jaren nog wel enig perspectief hebben wordt door steeds meer mensen be twijfeld. Het gevaar van toe nemende concurrentie steekt de kop op en de veelheid van bureaus en centra maakt het de ondernemer of starter niet gemakkelijk. Waarmee de vergelijking met premie- land zich aandient. Door Thom Meens MEER DAN zeven jaar nadat het eerste ont werp verscheen, wordt op dit moment de laat ste hand gelegd aan een klachtenregeling voor burgers die hun gram willen spuien over het optreden van politie mensen. In het ontwerp van de mi nisters Korthals Altes (Jus titie) en De Korte (Binnen landse Zaken), wordt klagen mogelijk gemaakt voor iedereen die rechtstreeks in zijn belang getroffen is door een gedraging van een rijks- of gemeentepolitieman. Kla gen staat dus ook open voor familieleden of klachtenbu- reau's. Geklaagd kan worden over alles wat onbehoorlijk is, maar niet over zaken die ook door een andere (straf) rechter kunnen worden af gehandeld. Het wetsontwerp gaat er van uit dat de afhandeling van de klachten gebeurt bin nen het korps waarover ge klaagd wordt. Beslissingen worden uiteindelijk geno men door de burgemeester voor zover het een van de 150 korpsen met gemeentepolitie betreft, en door de minister van Justitie voor de rijkspo litiekorpsen. In de praktijk zal de minister van Justitie zijn taak delegeren naar de betrokken commandanten, maar uiteindelijk blijft hij verantwoordelijk en aan spreekbaar. De procedure van klacht behandeling is simpel. Elke klacht moet zo snel mogelijk in onderzoek genomen wor den. De burgemeester (of rij kspolitiecommandant, maar dat vergeten we ge makshalve maar verder) be kijkt eerst of een klacht ken nelijk ongegrond is en of de klager wel voldoende belang heeft bij een klacht. Indien al excuses voor een misdra ging zijn aangeboden hoeft dat laatste bijvoorbeeld niet meer het geval te zijn. Welke conclusie de burge meester ook trekt (gegrond of niet) hij moet daarvan be richt sturen aan een onaf hankelijke, door hemzelf be noemde, klachtencommissie. Die bestaat uit drie leden, niet deel uitmakend van het betrokken politiekorps. De commissie toetst de be vindingen van de burge meester, houdt het onder zoek naar de klacht in de ga ten en krijgt uiteindelijk de bevindingen met een aanbe veling van de burgemeester over de manier waarop hij de zaak wil afdoen, op het bord. Vindt de commissie het onderzoek of de manier van afdoen onvoldoende dan kan ze een nieuw onderzoek vor deren. Overigens verwachten de beide ministers dat het met de objectiviteit van de af handeling van de klachten wel mee zal vallen. Welis waar gaan klachten altijd over mensen die deel uitma ken van het korps dat ze on derzoekt, maar juist de poli tie is erbij gebaat als de be volking vetrouwen in haar functioneren heeft. Het is dus in het eigen belang van een politiekorps dat klachten fatsoenlijk worden bekeken. Dat men zich niet met een Jantje van Leiden ervan af maakt. Gebeurt dat toch, of als een klager vindt dat hem te kort is gedaan dan kan hij zich achteraf tot de Natio nale Ombudsman wenden. Die heeft het recht klachten nog eens te bekijken, maar moet daarmee wel wachten totdat de burgemeester de zaak geheel heeft afgerond. De nieuwe klachtenrege ling is landelijk. Weliswaar kan de procedure van onder zoek nog verschillen, maar de hoofdzaken liggen vast, evenals de controle erop. Tweede voordeel is dat de klachten worden afgedaan door de korpsbeheerder, de directe baas van de politie man. En dat hoort ook zo. Wat dat betreft wijkt de nieuwe regeling in positief opzicht af van de eerste uit 1979. Daarin werd voorge steld dat er per arrondisse ment van een rechtbank een klachtencommissie zou moe ten komen. Die commissie zou klachten summier on derzoeken en vervolgens doorverwijzen naar de offi cier van justitie of de korps beheerder. Maar daar kwam veel kri tiek op. Van oudsher immers was de burgemeester of de minister de aangewezen per soon om een klacht te behan delen. Een eigen onderzoek door een klachtencommissie zou daaraan afbreuk doen. Het voorstel werd daarop ingetrokken. Vervolgens zou het vijf jaar duren voor, in de nieuwe politiewet, een nieuw voorstel het licht zou zien. Dat ging ervan uit dat de overheid enkel proce- dure-regels zou opstellen over de klachten-behande ling. Maar ook dat voorstel sneuvelde: niet alleen werd die nieuwe politiewet inge trokken - hij zou vanwege de samenvoeging van rijks- en gemeentepolitie te duur worden-, ook op de klach tenregeling zelf kwam nogal wat kritiek. Vooral de Tweede Kamer vond dat er te weinig waar borgen voor onafhankelijke behandeling van de klachten in zaten. Men vond de rege ling nog te vrijblijvend. Uiteindelijk bracht een studieconferentie waaraan werd deelgenomen door de betrokken departementen en tal van politie-organisaties uitsluitsel. De conclusies van die conferentie waren duide lijk. Een goede klacht-regeling voor de politie is nodig en heeft bestaansrecht. Zo'n regeling moet waar borgen omvatten voor een zo objectief mogelijke behan deling van de klacht. De rechten van de politie ambtenaar moeten worden gewaarborgd. De regeling moet landelijk gelijk zijn. Aan al die eisen is in het nu voorliggende wetsont werp voldaan. Ogenschijn lijk kunnen klagers voor taan rekenen op een goede, snelle en eerlijke behande ling van hun grieven. Dat desondanks toch nog de 'beroepsmogelijkheid' bij de Nationale Ombudsman blijft bestaan moet eveneens als een groot goed gezien worden. Dat neemt in ieder geval elke schijn van een on eerlijke procesgang weg. Bijkomend voordeel is de landelijke eenheid in klach tenprocedures. Tot nu toe werden klachten in de ene gemeente wel en in de an dere niet in behandeling ge nomen. Dat betekende niet alleen rechtsongelijkheid voor de burger, ook de poli tiefunctionaris wist niet waar hij aan toe was. Dat zal straks wel het ge val zijn, zeker als ook aan de Minister Korthals Altes. - FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP publicatieplicht wordt vol daan. Elke korpsbeheerder moet eenmaal per jaar alle ingekomen klachten open baar maken. Tevens dient hij aan te geven hoe de klachten zijn afgedaan. Door openbaarmaking zullen bepaalde structurele fouten binnen een politie-or- ganisatie sneller aan het licht kunnen komen en dus ook sneller aangepakt kun nen worden, denkt de wetge ver. Bij de verslaglegging zal zoveel mogelijk gewerkt worden met anonieme gege vens. Herkenning kan echter nooit helemaal worden uit gesloten, want er zijn nu eenmaal functies bij de poli tie waarvan er in elk korps maar één is: denk bijvoor beeld aan de hoofdcommis saris van een korps in een grote gemeente. De nieuwe regeling zal, afhankelijk van de in spraak-procedure die nu loopt, waarschijnlijk begin volgend jaar van kracht worden. Door Lidy Nicolasen SINDS DE rel rond de 'aanrander met de hond' -nu anderhalf jaar ge leden - staan de kranten bol van zaken als ver krachtingen, sexueel misbruik van vrouwen en kinderen of van on gewenste intimiteiten op de werkvloer. Het schandaal rond de ene gyneacoloog is nog niet verstomd, of nieuwe schandalen rond andere hulpverleners, werkge vers of familieleden dienen zich aan. „De wereld wordt steeds slechter", zeggen de mensen. „Nee", zegt de advocate Gabi van Driem (35) uit Amster dam. „de zaak rond 'de aan rander met de hond' heeft veel losgemaakt. Het aantal zaken is landelijke enorm toegenomen." Achteraf, peinst ze, is niet meer na te gaan waarom die zaak ineens alle aandacht trok en waarom de aandacht voor sexuele misdrijven sindsdien is gebleven. Mis schien omdat de man zelf naar de pers stapte, mis schien omdat hij kort na zijn veroordeling werd vrijgela ten wegens een tekort aan cellen. Misschien omdat de minister er een politiek pro bleem van maakte door meer cellen te eisen. Hoe het ook zijde publici teit leek alle onrecht dat aanwezig was,naar de open baarheid te duwen. Vrouwen aarzelden niet naar de rechtbank te stappen en eisen te stellen, journalisten worden boos als je ze niet tipt wanneer er een kort ge ding speelt over sexueel ge weld. Vroeger ging zo'n zaak ongemerkt voorbij", zegt Van Driem. Maar ook in de rechtzaal veranderde het een en ander. Er kwam aandacht voor de positie van het slachtoffer, vooral de rechters in de randstad zijn anders gaan aankijken tegen verkrach tingen en aanrandingen. Op zienbarende uitspraken werden gedaan, zoals het toekennen van eisen tot schadevergoeding of tot straatverboden. Twee weken geleden gevolgd door een woonverbod voor een man die opnieuw contact zocht met een kind dat eerder door hem was misbruikt. Bij veel van deze opzien barende uitspraken duikt de naam van mr. Van Driem op, sinds vijf jaar zelfstandig advocate in Amsterdam. Met nadrukkelijk de toevoeging 'feministisch' en de medede ling dat ze alleen voor vrou wen werkt. „Je herkent hun problemen omdat je zelf ook vrouw bent." Vorige week verscheen van haar het boek „In haar recht", een handleiding voor vrouwen over hun juridisch en ander recht op tal van terreinen. Waarom dit boek? Afstandelijk (bang als ze is het reglement van de Orde van Advocaten „geen re clame maken voor jezelf" te overtreden) zegt de -hoog zwangere- Van Driem: „Je merkt in de praktijk dat vrouwen een enorme achter stand hebben in informatie. Ze laten zich vaak een oor aannaaien, ze nemen met heel weinig genoegen omdat ze hun eigen rechten niet kennen. Dat gebeurt met name op financieel gebied. Je merkt dat ze pas stappen durven te zetten als ze hun rechten kennen, ook al leven ze jaren achtereen in een on houdbare situatie." Zojr constateerde Van Driem dat veel vrouwen domweg niet weten dat ze thuis weg kunnen gaan wanneer ze dat verkiezen. Ze weten niet dat ze vrij zijn in hun keuze voor hulpverlener of ziekenhuis. Vaak blijken ze volstrekt onthand als ze om wat voor reden ook plot seling alleen komen te staan. De informatie die voor handen was is volgens Van Driem „te versnipperd en te weinig gericht op vrouwen". Want dat vrouwen in de wet en in de rechtspraak een on gelijkwaardige positie heb ben, staat voor haar als een paal boven water. „Recht is altijd door mannen gemaakt. Vrouwen hebben er eeuwen lang niets mee te doen ge had. Dat heeft zijn weerslag in de rechtsregels, er zijn nog steeds een heleboel re gels die vrouwen discrimi neren. Die worden er nu uit gehaald. Maar zelfs als alle nota's zijn verwerkt, dan nog zijn mannen en vrouwen voor de wet niet gelijk, om dat ze een andere maat schappelijke positie bekle den. Daarom moet je vróu wen in de wet een voor sprong geven." Ze trekt een vergelijking met het arbeidsrecht, waarin het recht van werkgevers én werknemers bij ontslag is geregeld. Maar: „Het maakt nogal wat uit of je als werk gever iemand kunt ontslaan, of dat je als werknemer het recht hebt ontslag te ne men." Samen met de werkgroep Vrouw en Recht (waarin de feministische advocaten zich verenigen), het Proefproces- senfonds Recht en Vrouw en het juridische blad Nemesis pleit zij voor aanpassing van de wetgeving. Zij willen een algehele wet op de seksedis criminatie, waarin positieve discriminatie met naam en toenaam wordt genoemd en waarin het toepassen van sancties wordt geregeld. Maar dat aanpassing van de wet niet zaligmakend is, bewees de komst van de Wet gelijke behandeling van mannen en vrouwen in 1980. In totaal werden slechts om en nabij 14 zaken over onge lijke behandeling aange kaart. Van Driem: „Ik denk dat het iets heel nieuws is, ook voor de rechters. Zij zit ten toch met de bestaande normen, het bestaande rol lenpatroon. Dat is niet een- twee-drie te doorbreken. De wet wordt heel erg volgens die bestaande normen ver klaard. Vaak ook durven vrouwen zelf niets te onder nemen, bang als ze zijn om hun baan te verliezen. Dat zie je vooral wanneer ze -bijvoorbeeld door zwan gerschap- in een kwetsbare positie zitten." Duidelijker nog ligt dat bij zaken over ongewenste inti miteiten. Een voorbeeld: de klachten van een oudere vrouw, jarenlang door haar werkgever lastig gevallen, werden door de rechter als juist erkend. Toch werd de vrouw in het ongelijk ge steld, omdat ze volgens de rechter te lang had gewacht met het nemen van juridi sche stappen. Van Driem: „De rechter begreep niet dat er vaak ja ren overheen kunnen gaan voordat een vrouw iets durft te ondernemen." „We staan nog heel erg aan het begin het gaat heel langzaam" zegt Van Driem. Ze koestert de hoop dat steeds meer col lega's in de toekomst „met de tactiek van de kapotte grammofoonplaat" in de rechtzaal de vinger zullen leggen op misstanden, dat het aantal eisen om schade vergoeding fors zal toene men, dat steeds minder za ken zullen worden gesepo neerd. „Weerbaarheid is t« koop", verkondigt Vat Driem in haar handwijzer Ze voegt eraan toe: „Het is nu eenmaal zo dat als je niel weet wat je kunt doen, je ook niet zo gauw iets zult onder nemen." UTRECHT (ANP) - De Nede landse ziekenfondsen hebb* vorig jaar 16 medewerkers artsen, tandartsen en fysii therapeuten - betrapt op t veel declareren. Gemidde brachten zij 232.000 gulden t< veel in rekening, een totaal b drag van ruim 3,7 miljoen gu den. Dat meldt de werkgroc verschrijvingen van de Zit AMSTERDAM (ANP) - D raadkamer van het gerechts hof in Amsterdam heeft o] formele gronden de vrijlatin gelast van de 43-jarige Ellei T. die wordt verdacht vai spionage voor de DDR. De rechtbank in de hoofd stad veroordeelde Ellen T eind vorige maand tot twei jaar gevangenisstraf wegen voorbereidingshandelingen die spionage tot doel hadden. Tijdens de zitting in dit ver band bracht de verdedigin, naar voren dat de rechtbanl bij een van de verlengingei van het voorarrest een fou heeft gemaakt door in eei proces verbaal niet de 'klem mende redenen' te vermelden waarom de vrouw nog vas gehouden diende te worden Het gerechtshof besloot om di< zeer formele reden de vrijla ting te gelasten van de vrouw. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM - Een ruime meerderheid (82 van de Ne derlandse bevolking vindt dat er een wettelijke regeling moet komen voor euthanasie. Dertien procent acht eutha nasie op verzoek van de be trokkene in geen geval toe laatbaar, voor 49 mag dit al leen gebeuren bij ondraaglijk lijden in de stervensfase. Ach tendertig procent wil eutha nasie toestaan bij ondraaglijk lijden in elke fase van het le ven, aldus blijkt uit een Avro- Nipo-enquête. Onder de PvdA-kiezers is 88 voorstander van een wet telijke regeling, onder die van de WD 86 en onder de CDA-aangang 76 Van de (AD VER' Bij Meubelfabriek fraai eiken en moderi combineren. En daardoo thuis in ieder interie Roosendaal. Dr. Brabersstraat 2a Oisterwijk, Hensdensebaan 65. Hulst (Z.V Absdaalseweg 1,01

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 2