Niets is heilig in 'Police Academy 3' Onsterfelijke Schotse held overleeft vier eeuwen Drie mannen en een baby Guatemala nu: zwijgen of't graf. l jfcj P- f I ook in de BIOSCOOP "Filmzomer" met 41984' en 4Reds' Bernhard: 'Lockheed was een goede les voor mij' 'HIGHLANDER' VRIJDAG 27 JUN11986 y#; Uw steun geeft mensen nieuwe kansen. Giro100200. JAAP VAN MEEKREN GEEFT JARIGE BERNHARD CADEAUTJE VRIJDAG 27 JUN11< NEDERLAND 2 Suske en Wiske: OKKE: De hinde T2 PAGINA GIDS 1 WÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊ^m iji W*® De politiecommandant George Gayne) in doldwaze houding in Police Academy 3'. - foto warner bros Van onze filmredactie HET FENOMEEN 'Police Academy' lijkt onderdehand wel tot het natio naal bezit te zijn gaan horen. Het filmverhuurkatoor, dat het derde deel van deze lachserie uitbrengt, noemt de dag van de première (gisteren, de 26ste juni) zelfs een 'Nationale Feestdag!'. 'Police Academy 3: Back in training' is in 65 bioscopen uitge bracht. De vorige afleveringen trokken één tot anderhalf miljoen bezoekers in de Neder landse bioscopen. Dat de theaters zich der halve in de handen wrijven en de vertoning met allerhande acties omringen, hoeft niet te verbazen. In de Bredase bioscoop waar de niet be paald fijnzinnige klucht, wordt vertoond, loopt het personeel zelfs in politie-uniform en prijkt zo'n vervaarlijke Amerikaanse po litiemotor in de hal. Diploma's voor hulp agent naar aanleiding van een maffe vragen lijst kunnen door het publiek worden be haald in alle bioscopen, terwijl individuele filmtheaters nog van alles en nog wat beden ken om 'Police Academy 3' niet ongemerkt te laten voorbij gaan. Als het weer (in dit geval) wil tegenzitten, dan belooft driekwart van de Nederlandse bioscopen deze weken gouden tijden te beleven. Waar nu precies het succes van 'Police Academy' vandaan komt, is moeilijk te zeg gen. Kennelijk vindt het publiek de rijke va riatie aan typetjes met tegengestelde uiter lijke eigenschappen onweerstaanbaar. Een grote neger naast een piepklein, schriel, blank mannetje blijft voor velen kostelijk. De grove grappen en de situaties komen hele maal uit die karikaturen voort. Een aange zien het om enorme aantallen gaat, zit er al tijd wel iets voor iemand bij. Wie niet con stant plat ligt, zal in ieder geval wel een paar maal moeten giechelen. Wat een groot publiek waarschijnlijk het meeste aanspreekt, is het feit dat het zooitje ongeregeld van de betreffende politieschool maling aan alles en iedereen heeft, ook aan elkaar. Officiële regels en instituten worden belachelijk gemaakt en niets is heilig. Anar chisme en egoïsme vieren hoogtij en helaas lijkt dat een extreme samenballing van wat de jaren tachtig kenmerkt. In 'Police Academy 3' zien we alle beken den uit de vorige delen terug: Mahoney (Steve Guttenberg), High tower (Bubba Smith), Tackleberry (David Graf) en Hooks (Marion Ramsey). Het grove seksisme is wat teruggedrongen, hoewel de platinablonde po- liciste met haar gigantische boezem niet ont breekt. Michael Winslow, de zwarte acteur die zo verbluffend (vieze) geluiden en stem men kan nabootsen, is natuurlijk ook weer van de partij. 'Police Academy 3' van Jerry Paris draait in 65 bioscopen, waaronder: Casino 1 in Breda, Roxy 1 in Bergen op Zoom, City 2 in Roosen daal, Heuvelpoort 4 in Tilburg en De Koning van Engeland in Hulst. Door Marjan Mes Dat het vechtspektakel 'Highlander' ge maakt is door een videoclip-regisseur (de Australiër Russell Mulcahy) is af te zien aan de gestileerde wijze, waarop de prachtigste decors in beeld zijn gebracht. Ook de bij vi deoclip-filmers geliefde pseudo-diepzinnig- heid, symboliek en magische effecten ont breken niet. Bovendien is de begeleidende muziek van de popgroep Queen, waarover Mulcahy al eens een clip maakte. Dat het resultaat zonder meer meeslepend is, zou ik niet willen beweren, maar 'High lander' steekt wel in een bijzonder jasje en de idee om de film om beurten in 1986 en de middeleeuwen (1536) te laten spelen, is op zich niet onverdienstelijk. Het biedt in ieder geval merkwaardige beeldovergangen, waar je soms met spanning naar uitziet. Te gelijkertijd breken die veelvuldige overgan gen van de ene tijd naar de andere de span ning vaak helemaal af. Net als er een boeiende scène is opgebouwd in de huidige tijd, belanden we weer in de middeleeuwen en omgekeerd. Tijdens een worstelwedstrijd in Madison Square Gardens in New York maken we kennis met de held van het verhaal: Connor MacLeod, gespeeld door de licht loenzende (hoe verleidelijk) Christopher Lambert. Hij zit tussen het publiek en we zien dat hij her innerd wordt aan zijn verleden; vierhon derd jaar terug in de Schotse Hooglanden. Verward verlaat hij de arena en in de par keergarage wordt hij door een van zijn vij anden uit die tijd uitgedaagd voor een duel met antieke zwaarden. Hij slaat de man het hoofd van de romp en alle geparkeerde auto's starten spontaan. Hier is duidelijk magische kracht in het spel. Ondertussen zijn we al herhaaldelijk overgeswitched naar Schotland anno 1536, waar onze held MacLeod gewelddadige aanvallen telkens Christopher Lambert als de onsterfe lijke MacLeod in 'Highlander'. - foto: cannon group. overleeft. In het huidige, broeierige Man- hatten is hetzelfde het geval, al wordt hij daar door de politie gearresteerd en weer losgelaten. Wat blijkt? MacLeod is onsterfelijk en be schikt inderdaad over magische krachten. In 1536 wordt hem dat door een Spaanse edelman (een schitterend uitziende en aar dig acterende Sean Connery) meegedeeld. Deze traint hem ook voor zijn strijd met an dere onsterfelijken. Pas als het hoofd van zo iemands lichaam is gescheiden, zal hij dood zijn. Aan het slot zullen de overlevenden sa men strijden om de Grote Prijs. Op die ma nier heeft MacLeod dus vier eeuwen kunnen overleven. En in het moderne Manhatten beleeft hij de Grote Eindstrijd. De gevechten gaan gepaard met veel gestileerde slow-mo- tionbeelden en bliksemgeflits om de magie te accentueren. De muziek van Queen past uitstekend bij de moderne scènes van het gevaarlijkse Manhatten maar nauwelijks bij die van de middeleeuwen, die op de ge bruikelijke wijze ruw en rauw van uiterlijk zijn. Met overigens adembenemende vogel vluchtperspectieven van de Schotse Hoog landen. Een wonderlijke film met span nende momenten, maar toch te rommelig geënscèneerd om echt boeiend te kunnen worden. Mulcahy zal er bovendien wel een bedoeling mee hebben gehad, die niet uit de verf komt. 'Highlander' van Russell Mulcahy draait in Grand Theater in Breda. mtmmmË Door Marjan Mes IN PLAATS van 'Drie mannen en een wieg' (Trois hommes et un couffin) zou de titel 'Twee mannen en een baby' be ter op zijn plaats zijn. Driekwart van deze Franse komedie met fe ministische strekking gat namelijk over het aan doenlijke gehannes van twee mannen met een bo reling waar zij ongewild mee worden opgescheept. 'Trois hommes et un couffin' mag dan op het eerste gezicht weinig verschilllen van al die tweederangs komedies uit Frankrijk, die meestal Neder land niet eens halen (België vaak wel), hij heeft bij nader inzien net iets meer te vertel len. Hij werd dan ook gemaakt door Coline Serreau, die debu teerde met 'Pourquoi pas waarin twee mannen en een vrouw een luchtige liefdesre latie onderhouden. Net als Marco Ferreri poogt Serreau een lans te breken voor min of meer anarchisti sche relaties, waarin het niet op de geijkte rolverdeling maar op de gevoelens van de wederzijdse partijen aankomt. Bij haar gaat het alleen een stuk minder ver en diep. Niet temin kreeg 'Trois hommes et un couffin' de hoogste Franse filmonderscheiding, de César, zelfs driemaal, en werd hij ook genomineerd voor een Oscar. Die nominatie werd terecht niet gehonoreerd, want zo bij zonder is de film nu ook weer niet. Als de komedie blijft hij zelfs onder de maat, want de humor blijft beperkt tot het voor de handliggende gedoe met lastige luiers en zuigfles sen, waar die onvoorbereide mannen plotseling mee te ma ken krijgen. Zij zijn gewend aan een ver wend leventje in een groot huis, dat zij met z'n drieën be wonen. Vrouwen worden de een na de ander versierd, maar mogen nooit langer blijven dan één nacht; een vrijgezel- lengemeenschap gebaseerd op genotzoekerij en gebrek aan emotionele bindingen. Daar komt plotseling veran dering in als er een baby in een reiswieg voor hun voordeur wordt gevonden. Het kind is de vrucht van een kortstondige relatie van een van hen en om dat de moeder naar het buiten land moest, heeft zij haar baby maar bij de natuurlijke vader afgeleverd. Die is toevallig net op reis gegaan - hij is steward bij een vliegmaatschappij - zo dat zijn twee vrienden zich te gen wil en dank over het ver tederende bundeltje moeten ontfermen. Ijlings laten zij zich bij een drogist voorlichten over baby verzorging. De eerste dagen lijken slechts te bestaan uit voeden en verschonen van het lieve, onverstoorbare wicht. Van werken komt niets, hun hele Teven raakt ontregeld, maar ondanks veel stoerdoe- nerij gaan zij van de baby houden. Met tegenzin doen zij afstand als de moeder weer haar rechten komt opeisen en met vertederend enthousiasme nemen zij de baby weer in hun huis op als de door haar werk oververmoeide moeder de zorg voor haar kind niet aan kan. De vader is dan ook weer thuis van zijn reis en die is - na gauw van de schrik te zijn be komen - al even dol op de kleine Marie geworden. Hij in- dentificeert zich zo met de moederrol, dat hij een zwan gere nepbuik voordoet. Ook meent hij opeens dat Adam beter uit een rib van Eva had kunnen voortkomen dan om gekeerd. Het komt overigens wat geforceerd over. Alle drie de mannen zijn zo in hun verzorgende rol opge gaan, dat zij hoogst veront waardigd reageren als be vriende kinderloze echtparen de baby onverschillig benade ren. Dat zijn de leukste scènes uit de film, evenals die waarin kirrende vrouwen de baby verrukt in hun armen nemen en een van de mannen, de dik kige Michel Boujenah (César- winnaar), aandoenlijk met de kleine Marie aan het kroelen is onder het uitstoten van de obligate verbasterde woordjes van verrukking. Als een van de vrienden onverwachts bin nenstapt, weet hij zich geen raad van schaamte. Om dit toch wel eenvoudige scenario wat meer spanning te Twee vrijgezellen en een baby: Michel Boujena.h (links) en Roland Giraud in 'Trois hommes et un couffin'. - foto paerl films geven, heeft Serreau er een thrillerachtige zijlijn in ver werkt over een geheimzinnig pakje, dat achteraf heroïne blijkt te bevatten. Het wordt ten huize van de twee mannen bezorgd zonder dat zij weten, dat hun afwezige vriend dit op verzoek van een kennis zo heeft gearrangeerd. Ze worden zowel door een bende als door de politie lastig gevallen en zien zich genoodzaakt om de heroïne in de luiers van Marie te verstoppen. Vreemd genoeg wordt dit gegeven niet verder uitge werkt, wat het verhaal er niet sterker op maakt. De drie ac teurs, Roland Giraud, Michel Boujenah en André Dussollier, zijn vooral nogal opgewonden standjes. De psychologische verandering die zich in de drie vrijgezellen voltrekt, komt meer tot uitdrukking in de si tuaties dan door hun spel. 'Trois hommes et un couffin' van Coline Seereau draait in Cinésol 3 in Breda. 111 Mignon in Breda prolon geert 'D.A.R.Y.L.' met Bar ret Oliver als een aardig ro- botjochie, dat menselijke ge voelens ontwikkelt als het in een normale familie wordt opgenomen. Het jongetje werd door een computer ge programmeerd met een hoge intelligentie om als super mens te kunnen fungeren, maar de gevoelens zijn ster ker. 'The Juwel of the Nile' gaat nog steeds door in Cinésol 1 in Breda. Casino 2 in Breda blijft 'Fal ling in iove', romantisch liefdesdrama met Meryl Streep en Robert de Nirp, vertonen. 'Out of Africa' met Meryl Streep als de schrijfster Ka rin Blixen blijft in Casino 3 in Breda en Cinem'actueel 3 in Bergen op Zoom. 'Reizen in/door de film' heet het filmzomerprogramma in Filmhuis Concordia (Van Coothplein in Breda). Tot en met zaterdag 28 juni draait (telkens om 21.00 uur) 'Sola ris' van Andrei Tarkovsky. Mysterieuze science-fiction- film over psychologisch pro cessen in mensen, die gecon fronteerd worden met on werkelijke verschijnselen in het heelal. Ruimtevaarders zien hun angsten en nacht merries werkelijkheid wor den op een planeet, die deze emoties kan materialiseren. Van maandag 30 juni tot én met woensdag 2 juli wordt 'Bye bye Brasil' van Caro Diegues vertoond. Lichtvoe tige Braziliaanse film over een reizende variété-groep die door verschillende land schappen trekt en culturen aandoet. Op donderdag 3 juli gaat 'Pervola' van Orlow Seunke draaien (tot en met 5 juli). 'Runaway train', de harde mannen-film met metafor- siche betekenis en met Jon Voigt in de hoofdrol draait nog in Cinem'actueel in Ber gen op Zoom en Centraal in Geertruidenberg. Van onze filmredactie BREDA - In de week van 27 j 'ni tot en met 3 juli geldt in de Bredase Cinésol 2-bioscoop >t volgende 'Filmzomer'-pro- gramma: Vanavond: '1984' van Michael Radford. Schitterend ge maakte verfilming van het boek van George Orwell over de toekomstige gruwelen van een absoluut, politiek systeem. Centraal staat de onmogelijke liefde tussen twee bewoners van deze door Big Brother gecontroleerde 'heilstaat'. Rad ford vermengde vérleden en toekomst op een visueel adem benemende wijze, terwijl de dreiging benauwend is en het spel van John Hurt ontroerend. Zaterdag 28 juni: 'Kramer versus Kramer' van Robert Benton. Een onweerstaanbare smartlap over een man (Dus- tin Hoffman), die alleen achter blijft met zijn zoontje als zijn echtgenote (Meryl Streep) er vandoor gaat. In 1979 bekroond met vijf Oscars. Zondag 29 juni: 'Reuben Reuben' van Robert Ellis Miller. Kostelijke rol van Tom Conti als een alcoholische Engelse dichter die in Amerika op kosten van bewonderaarsters leeft. Tragi-komisch is zijn liefde voor een studente, die hem laat zitten. Maandag 30 juni: 'Reds' van Warren Beatty. Groots opge zette, boeiende, maar ook wat oppervlakkige film over de journalist John Reed, die in 1917 de Russische Revolutie ver sloeg en verliefd werd op de vrijgevochten Louise Bryant. Warren Beatty en Diane Keaton spelen de hoofdrollen. Maureen Stapleton heeft een zeer overtuigende bijrol als de communiste/feministe Emma Goldman. Een Oscar-win naar. Dinsdag 1 juli: 'Kiss of the Spiderwoman' van Hector Ba- benco. Mooie film over twee tegengestelde gevangenen in een Zuidamerikaanse cel; een homoseksueel (William Hurt) en een revolutionair (Raul Julia). Boeiend door zijn vormge ving; het verhaal speelt zich af op drie niveaus, waarin ver beelding en werkelijkheid knap zijn verweven. Woensdag 2 juli: 'Victor, Victoria' van Blake Edwards. Kostelijke, emancipatorische komedie over een werkloze ac trice (Julie Andrews) die in de jaren dertig om aan de kost te komen een travestierol aanneemt. Ze speelt, dat ze een man is, die een vrouw speelt en wordt een commercieel succes. Donderdag 3 juli: 'Le dernier métro' van Frangois Truf- faut. Schitterend gecomponeerd lichtvoetig verhaal over het Parijse theaterleven tijdens de Duitse bezetting. Tevens erg spannend, met'een mooie Catherine Deneuve als de echtge note van een joodse theaterdirecteur die moet onderduiken. (ADVERTENTIE) Kijk vanavond om 21.01 uur j op Ned. II naar De Onderste Steen. Door Jan Koesen HET PORTRET dat Veronica van Prins Bernhard heeft gemaakt bij gelegenheid van diens 75ste verjaardag, mag be schouwd worden als een cadeautje. Ma ker Jaap van Meekren, anders toch waarlijk niet te beducht om zich kritisch op te stellen, heeft een heiligverklaring gemaakt en is over de duistere perioden in het leven van de prins heengestapt. Je kunt natuurlijk niet altijd over Greet Hoffmans en Lockheed en schoon zonen met moeilijke verleden meieren, maar journalistiek moet toch iets meer zijn dan het afdraaien van royalty-por tretten. We zien de prins als baby en een Duitse buurvrouw, Benita von Baath, beschrijft de jonge Bernhard als een briljant scholier. Vervolgens snelt de prins naar Parijs om te studeren. Nu, vele tientallen jaren, zegt Bernhard, „De titel van prins was toen geen voordeel, eerder een nadeel. Ik begon in Parijs met postzegels te plakken, maar na 1 jaar was ik assistent-directeur." Vertedering Met vertedering spreekt de prins dan over zijn romance met Juliana en hoe zeer hij gesteld was op zijn schoonmama, koningin Wilhelmina. Het dopen van Beatrix komt in beeld en broer Aschwin krijgt van een nazi-commandant te ho ren „Wij gaan jou en jouw schoonzus er uit smijten," daarmee natuurlijk doe lende op de invasie. In Londen ontpopt de prins zich als een rusteloos figuur die er volgens prof.De Jong niet voor spek en bonen bij wil zitten, al mag hij geen gevaarlijke dingen van Wilhelmina doen. W.van Lanschot, drager van de Mili taire Willemsorde licht toe dat Bernhard terecht het verzetsherdenkingskruis heeft gekregen vanwege zijn inspiratie van het verzet en ex-premier Piet de Jong rept ook met welbehagen van de prins. Dan pas begint Van Meekren aan zijn journalistieke arbeid, maar heel voor zichtig, omdat hij weet dat hij de deli cate terreinen toch niet omzeilen kan, wil hij zijn journalistieke reputatie niet opblazen. King Kong en het debacle van Arnhem, ontlokt de prins enkele vrijblij vende opmerkingen. „Vier, vijf dagen na de landing is King Kong nog bij ons ge weest." Haastig gaat Van Meekren naar veili ger velden. Hij roemt de buitenlandse reizen van de prins die zoveel goodwill voor onze negotie hebben betekend. We zien ZKH als gaucho gekleed rijdend te paard en bevallig dansen met een in landse uit de Gordel van Smaragd. Dan worden Bernhards verdiensten als grote man achter de Bilderberg Conferenties en het Wereldnatuurfonds geroemd. Ko ning Juan Carlos van Spanje wordt ver volgens een minuutje voor de camera gehaald en hij onthult dat hij altijd 'Tante Juliana' zei, maar verder gewoon 'Bernhard.' Dan breekt het moment aan dat tot nu toe is verzwegen door de interviewer: Lockheed, smeergeld, vier miljoen. De prins wuift vermoeid en trekt aan zijn pijp. „Ach, ik ben onvoorzichtig geweest en zal voortaan meer naar advies van mijn vrienden luisteren. Het is voor mij een goeie les geweest. Soms doet het me toch pijn dat er aan mijn goede bedoelin gen is getwijfeld en ook die roddel, maar daar leer je mee leven." Haastig springt Van Meekren naar de volgende horde: hoe is het nu met de prins-gemaal? Deze onthult dat hij nu 5 tot 10 procent meer tijd heeft voor zijn kinderen. Jaap van Meekren: „Ik heb van de RVD geen enkele beperking opgelegd gekregen, maar ik ben me er terdege van bewust dat je iemand niet eeuwig zijn verleden kunt nadragen. Hij heeft straf gekregen, hij heeft schuld bekend en ik heb weinig behoefte om het nog even dunnetjes over te doen. Wat dat betreft heb ik niet de behoefte gehad om nieuwe zaken naar voren te brengen. Ik heb geen behoefte om op zijn graf te dansen. Bovendien moet je zo'n Lockheed-kwes- tie bekijken over een heel mensenleven. Nee, ik heb me niet verbeeld verder te gaan dan de Commisie Donner en het Parlement. En vele zaken rond Lockheed zijn trouwens nooit bewezen, ook niet in het boek van Klinkenberg (Wim Klin kenberg, journalist, heeft een boek ge schreven waarin Bernhards rol zeer ge hekeld werd. Red.). Klinkenberg heeft niet meer bewijs aangevoerd dat op ze kere dag Herman Goering in dat en dat hotel op die kamer een nacht heeft gelo geerd en Bernhard in datzelfde hotel precies een jaar later. Dat is de enige ba sis van zijn boek geweest, als ik het zo mag zeggen." „In mijn portret", aldus Jaap van Meekren, „heb ik geprobeerd tot een evenwicht te komen. Ik heb Lockheed niet uit het verband van een heel leven willen rukken." Het interview wordt za terdag zowel op radio als tv uitgezonden. - De Avro begint vanavc historische serie Massada een van de hoofdrollen. 19.35 The world's greatest lover Gene Wilder's slapstick tïli The world's greatest love is een parodie op het tijc perk van de stomme filn toen Rudolph Valentino <j vrouwen in vuur en vlai zette. Bakker Rudy Valentin trekt naar Hollywood. In Rainbow-studio wordt ee Rudolph Valentino-wed strijd georganiseerd, waai aan hij mee wil doen. Zij vrouw Annie reist mee in d hoop een glimp van de echt Valentino op te vangen. Tij dens de filmtest is Rud echter zo zenwuachtig, da hij wel op moet vallen. 21.05 De onderste steen Onder de titel 'Guatemala eeuwig zwijgen' brengt d VARA een onthullende do cumentaire over de massa moord op de Indiaanse be volking in het hoogland vai Guatemala. Vijf jaar lang voerde het Guatemalaanst leger hier een wrede anti guerilla-oorlog, waarvai duizenden mensen he slachtoffer zijn geworden Tegen het eind van de jarei zeventig begonnen de India nen zich tegen de militair dictatuur te verzetten doo: guerillabewegingen te vor men. De Indianen hebbel als geen andere groep van d( bevolking onder uitbuiting en armoede te lijden. D< machthebbers in Guatemala beschouwden hen echter ah terroristen. Nu sinds januar het land bestuurd wordi door de gekozen burger-pre sident Vinicio Cerezo hopen de Indianen, dat de ergste onderdrukking voorbij is. 23.35 De verleiding van Mimi De nu zestig jaar oude regis seuse Lina Wertmüller ont ving in 1972 op het Filmfes tival van Cannes voor 'Mi mi, metallurgico, ferito nel- eruit! mini DOOH1 DE TRRP HF «J-, [ujfflncmn Prins Berhard in de Veronica-docu mentaire: „Ach, ik ben onvoorzichü geweest en zal voortaan meer naar ai vies van mijn vrienden luisteren.' - foto* DE DRUK VAN DE AAN' TOS D6 SCHIBRIN9ER WIJK6N

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 14