Niets is heilig in
'Police Academy 3'
Onsterfelijke
Schotse held
overleeft
vier eeuwen
Drie mannen en een baby
Guatemala nu:
zwijgen of't graf.
l jfcj
P- f
I
ook in de
BIOSCOOP
"Filmzomer" met
41984' en 4Reds'
Bernhard: 'Lockheed was een goede les voor mij'
'HIGHLANDER'
VRIJDAG 27 JUN11986
y#;
Uw steun geeft mensen nieuwe kansen.
Giro100200.
JAAP VAN MEEKREN GEEFT JARIGE BERNHARD CADEAUTJE
VRIJDAG 27 JUN11<
NEDERLAND 2
Suske en Wiske:
OKKE: De hinde
T2 PAGINA GIDS 1
WÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊ^m
iji
W*®
De politiecommandant George Gayne) in doldwaze houding in Police Academy 3'.
- foto warner bros
Van onze filmredactie
HET FENOMEEN 'Police Academy'
lijkt onderdehand wel tot het natio
naal bezit te zijn gaan horen.
Het filmverhuurkatoor, dat het derde deel
van deze lachserie uitbrengt, noemt de dag
van de première (gisteren, de 26ste juni) zelfs
een 'Nationale Feestdag!'. 'Police Academy 3:
Back in training' is in 65 bioscopen uitge
bracht. De vorige afleveringen trokken één
tot anderhalf miljoen bezoekers in de Neder
landse bioscopen. Dat de theaters zich der
halve in de handen wrijven en de vertoning
met allerhande acties omringen, hoeft niet te
verbazen.
In de Bredase bioscoop waar de niet be
paald fijnzinnige klucht, wordt vertoond,
loopt het personeel zelfs in politie-uniform
en prijkt zo'n vervaarlijke Amerikaanse po
litiemotor in de hal. Diploma's voor hulp
agent naar aanleiding van een maffe vragen
lijst kunnen door het publiek worden be
haald in alle bioscopen, terwijl individuele
filmtheaters nog van alles en nog wat beden
ken om 'Police Academy 3' niet ongemerkt te
laten voorbij gaan. Als het weer (in dit geval)
wil tegenzitten, dan belooft driekwart van de
Nederlandse bioscopen deze weken gouden
tijden te beleven.
Waar nu precies het succes van 'Police
Academy' vandaan komt, is moeilijk te zeg
gen. Kennelijk vindt het publiek de rijke va
riatie aan typetjes met tegengestelde uiter
lijke eigenschappen onweerstaanbaar. Een
grote neger naast een piepklein, schriel,
blank mannetje blijft voor velen kostelijk. De
grove grappen en de situaties komen hele
maal uit die karikaturen voort. Een aange
zien het om enorme aantallen gaat, zit er al
tijd wel iets voor iemand bij. Wie niet con
stant plat ligt, zal in ieder geval wel een paar
maal moeten giechelen.
Wat een groot publiek waarschijnlijk het
meeste aanspreekt, is het feit dat het zooitje
ongeregeld van de betreffende politieschool
maling aan alles en iedereen heeft, ook aan
elkaar. Officiële regels en instituten worden
belachelijk gemaakt en niets is heilig. Anar
chisme en egoïsme vieren hoogtij en helaas
lijkt dat een extreme samenballing van wat
de jaren tachtig kenmerkt.
In 'Police Academy 3' zien we alle beken
den uit de vorige delen terug: Mahoney
(Steve Guttenberg), High tower (Bubba
Smith), Tackleberry (David Graf) en Hooks
(Marion Ramsey). Het grove seksisme is wat
teruggedrongen, hoewel de platinablonde po-
liciste met haar gigantische boezem niet ont
breekt. Michael Winslow, de zwarte acteur
die zo verbluffend (vieze) geluiden en stem
men kan nabootsen, is natuurlijk ook weer
van de partij.
'Police Academy 3' van Jerry Paris draait in
65 bioscopen, waaronder: Casino 1 in Breda,
Roxy 1 in Bergen op Zoom, City 2 in Roosen
daal, Heuvelpoort 4 in Tilburg en De Koning
van Engeland in Hulst.
Door Marjan Mes
Dat het vechtspektakel 'Highlander' ge
maakt is door een videoclip-regisseur (de
Australiër Russell Mulcahy) is af te zien aan
de gestileerde wijze, waarop de prachtigste
decors in beeld zijn gebracht. Ook de bij vi
deoclip-filmers geliefde pseudo-diepzinnig-
heid, symboliek en magische effecten ont
breken niet. Bovendien is de begeleidende
muziek van de popgroep Queen, waarover
Mulcahy al eens een clip maakte.
Dat het resultaat zonder meer meeslepend
is, zou ik niet willen beweren, maar 'High
lander' steekt wel in een bijzonder jasje en
de idee om de film om beurten in 1986 en de
middeleeuwen (1536) te laten spelen, is op
zich niet onverdienstelijk. Het biedt in ieder
geval merkwaardige beeldovergangen,
waar je soms met spanning naar uitziet. Te
gelijkertijd breken die veelvuldige overgan
gen van de ene tijd naar de andere de span
ning vaak helemaal af. Net als er een
boeiende scène is opgebouwd in de huidige
tijd, belanden we weer in de middeleeuwen
en omgekeerd.
Tijdens een worstelwedstrijd in Madison
Square Gardens in New York maken we
kennis met de held van het verhaal: Connor
MacLeod, gespeeld door de licht loenzende
(hoe verleidelijk) Christopher Lambert. Hij
zit tussen het publiek en we zien dat hij her
innerd wordt aan zijn verleden; vierhon
derd jaar terug in de Schotse Hooglanden.
Verward verlaat hij de arena en in de par
keergarage wordt hij door een van zijn vij
anden uit die tijd uitgedaagd voor een duel
met antieke zwaarden. Hij slaat de man het
hoofd van de romp en alle geparkeerde
auto's starten spontaan. Hier is duidelijk
magische kracht in het spel. Ondertussen
zijn we al herhaaldelijk overgeswitched
naar Schotland anno 1536, waar onze held
MacLeod gewelddadige aanvallen telkens
Christopher Lambert als de onsterfe
lijke MacLeod in 'Highlander'.
- foto: cannon group.
overleeft. In het huidige, broeierige Man-
hatten is hetzelfde het geval, al wordt hij
daar door de politie gearresteerd en weer
losgelaten.
Wat blijkt? MacLeod is onsterfelijk en be
schikt inderdaad over magische krachten.
In 1536 wordt hem dat door een Spaanse
edelman (een schitterend uitziende en aar
dig acterende Sean Connery) meegedeeld.
Deze traint hem ook voor zijn strijd met an
dere onsterfelijken. Pas als het hoofd van zo
iemands lichaam is gescheiden, zal hij dood
zijn. Aan het slot zullen de overlevenden sa
men strijden om de Grote Prijs. Op die ma
nier heeft MacLeod dus vier eeuwen kunnen
overleven. En in het moderne Manhatten
beleeft hij de Grote Eindstrijd. De gevechten
gaan gepaard met veel gestileerde slow-mo-
tionbeelden en bliksemgeflits om de magie
te accentueren. De muziek van Queen past
uitstekend bij de moderne scènes van het
gevaarlijkse Manhatten maar nauwelijks
bij die van de middeleeuwen, die op de ge
bruikelijke wijze ruw en rauw van uiterlijk
zijn. Met overigens adembenemende vogel
vluchtperspectieven van de Schotse Hoog
landen. Een wonderlijke film met span
nende momenten, maar toch te rommelig
geënscèneerd om echt boeiend te kunnen
worden. Mulcahy zal er bovendien wel een
bedoeling mee hebben gehad, die niet uit de
verf komt.
'Highlander' van Russell Mulcahy draait
in Grand Theater in Breda.
mtmmmË
Door Marjan Mes
IN PLAATS van 'Drie
mannen en een wieg'
(Trois hommes et un
couffin) zou de titel 'Twee
mannen en een baby' be
ter op zijn plaats zijn.
Driekwart van deze
Franse komedie met fe
ministische strekking gat
namelijk over het aan
doenlijke gehannes van
twee mannen met een bo
reling waar zij ongewild
mee worden opgescheept.
'Trois hommes et un couffin'
mag dan op het eerste gezicht
weinig verschilllen van al die
tweederangs komedies uit
Frankrijk, die meestal Neder
land niet eens halen (België
vaak wel), hij heeft bij nader
inzien net iets meer te vertel
len. Hij werd dan ook gemaakt
door Coline Serreau, die debu
teerde met 'Pourquoi pas
waarin twee mannen en een
vrouw een luchtige liefdesre
latie onderhouden.
Net als Marco Ferreri poogt
Serreau een lans te breken
voor min of meer anarchisti
sche relaties, waarin het niet
op de geijkte rolverdeling
maar op de gevoelens van de
wederzijdse partijen aankomt.
Bij haar gaat het alleen een
stuk minder ver en diep. Niet
temin kreeg 'Trois hommes et
un couffin' de hoogste Franse
filmonderscheiding, de César,
zelfs driemaal, en werd hij ook
genomineerd voor een Oscar.
Die nominatie werd terecht
niet gehonoreerd, want zo bij
zonder is de film nu ook weer
niet. Als de komedie blijft hij
zelfs onder de maat, want de
humor blijft beperkt tot het
voor de handliggende gedoe
met lastige luiers en zuigfles
sen, waar die onvoorbereide
mannen plotseling mee te ma
ken krijgen.
Zij zijn gewend aan een ver
wend leventje in een groot
huis, dat zij met z'n drieën be
wonen. Vrouwen worden de
een na de ander versierd, maar
mogen nooit langer blijven
dan één nacht; een vrijgezel-
lengemeenschap gebaseerd op
genotzoekerij en gebrek aan
emotionele bindingen.
Daar komt plotseling veran
dering in als er een baby in een
reiswieg voor hun voordeur
wordt gevonden. Het kind is de
vrucht van een kortstondige
relatie van een van hen en om
dat de moeder naar het buiten
land moest, heeft zij haar baby
maar bij de natuurlijke vader
afgeleverd. Die is toevallig net
op reis gegaan - hij is steward
bij een vliegmaatschappij - zo
dat zijn twee vrienden zich te
gen wil en dank over het ver
tederende bundeltje moeten
ontfermen.
Ijlings laten zij zich bij een
drogist voorlichten over baby
verzorging. De eerste dagen
lijken slechts te bestaan uit
voeden en verschonen van het
lieve, onverstoorbare wicht.
Van werken komt niets, hun
hele Teven raakt ontregeld,
maar ondanks veel stoerdoe-
nerij gaan zij van de baby
houden. Met tegenzin doen zij
afstand als de moeder weer
haar rechten komt opeisen en
met vertederend enthousiasme
nemen zij de baby weer in hun
huis op als de door haar werk
oververmoeide moeder de zorg
voor haar kind niet aan kan.
De vader is dan ook weer
thuis van zijn reis en die is - na
gauw van de schrik te zijn be
komen - al even dol op de
kleine Marie geworden. Hij in-
dentificeert zich zo met de
moederrol, dat hij een zwan
gere nepbuik voordoet. Ook
meent hij opeens dat Adam
beter uit een rib van Eva had
kunnen voortkomen dan om
gekeerd. Het komt overigens
wat geforceerd over.
Alle drie de mannen zijn zo
in hun verzorgende rol opge
gaan, dat zij hoogst veront
waardigd reageren als be
vriende kinderloze echtparen
de baby onverschillig benade
ren. Dat zijn de leukste scènes
uit de film, evenals die waarin
kirrende vrouwen de baby
verrukt in hun armen nemen
en een van de mannen, de dik
kige Michel Boujenah (César-
winnaar), aandoenlijk met de
kleine Marie aan het kroelen is
onder het uitstoten van de
obligate verbasterde woordjes
van verrukking. Als een van
de vrienden onverwachts bin
nenstapt, weet hij zich geen
raad van schaamte.
Om dit toch wel eenvoudige
scenario wat meer spanning te
Twee vrijgezellen en een baby: Michel Boujena.h (links) en
Roland Giraud in 'Trois hommes et un couffin'. - foto paerl films
geven, heeft Serreau er een
thrillerachtige zijlijn in ver
werkt over een geheimzinnig
pakje, dat achteraf heroïne
blijkt te bevatten. Het wordt
ten huize van de twee mannen
bezorgd zonder dat zij weten,
dat hun afwezige vriend dit op
verzoek van een kennis zo
heeft gearrangeerd. Ze worden
zowel door een bende als door
de politie lastig gevallen en
zien zich genoodzaakt om de
heroïne in de luiers van Marie
te verstoppen.
Vreemd genoeg wordt dit
gegeven niet verder uitge
werkt, wat het verhaal er niet
sterker op maakt. De drie ac
teurs, Roland Giraud, Michel
Boujenah en André Dussollier,
zijn vooral nogal opgewonden
standjes. De psychologische
verandering die zich in de drie
vrijgezellen voltrekt, komt
meer tot uitdrukking in de si
tuaties dan door hun spel.
'Trois hommes et un couffin'
van Coline Seereau draait in
Cinésol 3 in Breda.
111
Mignon in Breda prolon
geert 'D.A.R.Y.L.' met Bar
ret Oliver als een aardig ro-
botjochie, dat menselijke ge
voelens ontwikkelt als het in
een normale familie wordt
opgenomen. Het jongetje
werd door een computer ge
programmeerd met een hoge
intelligentie om als super
mens te kunnen fungeren,
maar de gevoelens zijn ster
ker.
'The Juwel of the Nile' gaat
nog steeds door in Cinésol 1
in Breda.
Casino 2 in Breda blijft 'Fal
ling in iove', romantisch
liefdesdrama met Meryl
Streep en Robert de Nirp,
vertonen.
'Out of Africa' met Meryl
Streep als de schrijfster Ka
rin Blixen blijft in Casino 3
in Breda en Cinem'actueel 3
in Bergen op Zoom.
'Reizen in/door de film' heet
het filmzomerprogramma in
Filmhuis Concordia (Van
Coothplein in Breda). Tot en
met zaterdag 28 juni draait
(telkens om 21.00 uur) 'Sola
ris' van Andrei Tarkovsky.
Mysterieuze science-fiction-
film over psychologisch pro
cessen in mensen, die gecon
fronteerd worden met on
werkelijke verschijnselen in
het heelal. Ruimtevaarders
zien hun angsten en nacht
merries werkelijkheid wor
den op een planeet, die deze
emoties kan materialiseren.
Van maandag 30 juni tot én
met woensdag 2 juli wordt
'Bye bye Brasil' van Caro
Diegues vertoond. Lichtvoe
tige Braziliaanse film over
een reizende variété-groep
die door verschillende land
schappen trekt en culturen
aandoet. Op donderdag 3 juli
gaat 'Pervola' van Orlow
Seunke draaien (tot en met 5
juli).
'Runaway train', de harde
mannen-film met metafor-
siche betekenis en met Jon
Voigt in de hoofdrol draait
nog in Cinem'actueel in Ber
gen op Zoom en Centraal in
Geertruidenberg.
Van onze filmredactie
BREDA - In de week van 27 j 'ni tot en met 3 juli geldt in de
Bredase Cinésol 2-bioscoop >t volgende 'Filmzomer'-pro-
gramma:
Vanavond: '1984' van Michael Radford. Schitterend ge
maakte verfilming van het boek van George Orwell over de
toekomstige gruwelen van een absoluut, politiek systeem.
Centraal staat de onmogelijke liefde tussen twee bewoners
van deze door Big Brother gecontroleerde 'heilstaat'. Rad
ford vermengde vérleden en toekomst op een visueel adem
benemende wijze, terwijl de dreiging benauwend is en het
spel van John Hurt ontroerend.
Zaterdag 28 juni: 'Kramer versus Kramer' van Robert
Benton. Een onweerstaanbare smartlap over een man (Dus-
tin Hoffman), die alleen achter blijft met zijn zoontje als zijn
echtgenote (Meryl Streep) er vandoor gaat. In 1979 bekroond
met vijf Oscars.
Zondag 29 juni: 'Reuben Reuben' van Robert Ellis Miller.
Kostelijke rol van Tom Conti als een alcoholische Engelse
dichter die in Amerika op kosten van bewonderaarsters
leeft. Tragi-komisch is zijn liefde voor een studente, die hem
laat zitten.
Maandag 30 juni: 'Reds' van Warren Beatty. Groots opge
zette, boeiende, maar ook wat oppervlakkige film over de
journalist John Reed, die in 1917 de Russische Revolutie ver
sloeg en verliefd werd op de vrijgevochten Louise Bryant.
Warren Beatty en Diane Keaton spelen de hoofdrollen.
Maureen Stapleton heeft een zeer overtuigende bijrol als de
communiste/feministe Emma Goldman. Een Oscar-win
naar.
Dinsdag 1 juli: 'Kiss of the Spiderwoman' van Hector Ba-
benco. Mooie film over twee tegengestelde gevangenen in
een Zuidamerikaanse cel; een homoseksueel (William Hurt)
en een revolutionair (Raul Julia). Boeiend door zijn vormge
ving; het verhaal speelt zich af op drie niveaus, waarin ver
beelding en werkelijkheid knap zijn verweven.
Woensdag 2 juli: 'Victor, Victoria' van Blake Edwards.
Kostelijke, emancipatorische komedie over een werkloze ac
trice (Julie Andrews) die in de jaren dertig om aan de kost te
komen een travestierol aanneemt. Ze speelt, dat ze een man
is, die een vrouw speelt en wordt een commercieel succes.
Donderdag 3 juli: 'Le dernier métro' van Frangois Truf-
faut. Schitterend gecomponeerd lichtvoetig verhaal over het
Parijse theaterleven tijdens de Duitse bezetting. Tevens erg
spannend, met'een mooie Catherine Deneuve als de echtge
note van een joodse theaterdirecteur die moet onderduiken.
(ADVERTENTIE)
Kijk vanavond om 21.01 uur j
op Ned. II naar De Onderste Steen.
Door Jan Koesen
HET PORTRET dat Veronica van Prins
Bernhard heeft gemaakt bij gelegenheid
van diens 75ste verjaardag, mag be
schouwd worden als een cadeautje. Ma
ker Jaap van Meekren, anders toch
waarlijk niet te beducht om zich kritisch
op te stellen, heeft een heiligverklaring
gemaakt en is over de duistere perioden
in het leven van de prins heengestapt.
Je kunt natuurlijk niet altijd over
Greet Hoffmans en Lockheed en schoon
zonen met moeilijke verleden meieren,
maar journalistiek moet toch iets meer
zijn dan het afdraaien van royalty-por
tretten. We zien de prins als baby en een
Duitse buurvrouw, Benita von Baath,
beschrijft de jonge Bernhard als een
briljant scholier. Vervolgens snelt de
prins naar Parijs om te studeren. Nu,
vele tientallen jaren, zegt Bernhard, „De
titel van prins was toen geen voordeel,
eerder een nadeel. Ik begon in Parijs met
postzegels te plakken, maar na 1 jaar
was ik assistent-directeur."
Vertedering
Met vertedering spreekt de prins dan
over zijn romance met Juliana en hoe
zeer hij gesteld was op zijn schoonmama,
koningin Wilhelmina. Het dopen van
Beatrix komt in beeld en broer Aschwin
krijgt van een nazi-commandant te ho
ren „Wij gaan jou en jouw schoonzus er
uit smijten," daarmee natuurlijk doe
lende op de invasie. In Londen ontpopt
de prins zich als een rusteloos figuur die
er volgens prof.De Jong niet voor spek
en bonen bij wil zitten, al mag hij geen
gevaarlijke dingen van Wilhelmina
doen.
W.van Lanschot, drager van de Mili
taire Willemsorde licht toe dat Bernhard
terecht het verzetsherdenkingskruis
heeft gekregen vanwege zijn inspiratie
van het verzet en ex-premier Piet de
Jong rept ook met welbehagen van de
prins.
Dan pas begint Van Meekren aan zijn
journalistieke arbeid, maar heel voor
zichtig, omdat hij weet dat hij de deli
cate terreinen toch niet omzeilen kan,
wil hij zijn journalistieke reputatie niet
opblazen. King Kong en het debacle van
Arnhem, ontlokt de prins enkele vrijblij
vende opmerkingen. „Vier, vijf dagen na
de landing is King Kong nog bij ons ge
weest."
Haastig gaat Van Meekren naar veili
ger velden. Hij roemt de buitenlandse
reizen van de prins die zoveel goodwill
voor onze negotie hebben betekend. We
zien ZKH als gaucho gekleed rijdend te
paard en bevallig dansen met een in
landse uit de Gordel van Smaragd. Dan
worden Bernhards verdiensten als grote
man achter de Bilderberg Conferenties
en het Wereldnatuurfonds geroemd. Ko
ning Juan Carlos van Spanje wordt ver
volgens een minuutje voor de camera
gehaald en hij onthult dat hij altijd
'Tante Juliana' zei, maar verder gewoon
'Bernhard.'
Dan breekt het moment aan dat tot nu
toe is verzwegen door de interviewer:
Lockheed, smeergeld, vier miljoen. De
prins wuift vermoeid en trekt aan zijn
pijp. „Ach, ik ben onvoorzichtig geweest
en zal voortaan meer naar advies van
mijn vrienden luisteren. Het is voor mij
een goeie les geweest. Soms doet het me
toch pijn dat er aan mijn goede bedoelin
gen is getwijfeld en ook die roddel, maar
daar leer je mee leven." Haastig springt
Van Meekren naar de volgende horde:
hoe is het nu met de prins-gemaal? Deze
onthult dat hij nu 5 tot 10 procent meer
tijd heeft voor zijn kinderen.
Jaap van Meekren: „Ik heb van de
RVD geen enkele beperking opgelegd
gekregen, maar ik ben me er terdege van
bewust dat je iemand niet eeuwig zijn
verleden kunt nadragen. Hij heeft straf
gekregen, hij heeft schuld bekend en ik
heb weinig behoefte om het nog even
dunnetjes over te doen. Wat dat betreft
heb ik niet de behoefte gehad om nieuwe
zaken naar voren te brengen. Ik heb
geen behoefte om op zijn graf te dansen.
Bovendien moet je zo'n Lockheed-kwes-
tie bekijken over een heel mensenleven.
Nee, ik heb me niet verbeeld verder te
gaan dan de Commisie Donner en het
Parlement. En vele zaken rond Lockheed
zijn trouwens nooit bewezen, ook niet in
het boek van Klinkenberg (Wim Klin
kenberg, journalist, heeft een boek ge
schreven waarin Bernhards rol zeer ge
hekeld werd. Red.). Klinkenberg heeft
niet meer bewijs aangevoerd dat op ze
kere dag Herman Goering in dat en dat
hotel op die kamer een nacht heeft gelo
geerd en Bernhard in datzelfde hotel
precies een jaar later. Dat is de enige ba
sis van zijn boek geweest, als ik het zo
mag zeggen."
„In mijn portret", aldus Jaap van
Meekren, „heb ik geprobeerd tot een
evenwicht te komen. Ik heb Lockheed
niet uit het verband van een heel leven
willen rukken." Het interview wordt za
terdag zowel op radio als tv uitgezonden.
- De Avro begint vanavc
historische serie Massada
een van de hoofdrollen.
19.35
The world's
greatest lover
Gene Wilder's slapstick tïli
The world's greatest love
is een parodie op het tijc
perk van de stomme filn
toen Rudolph Valentino <j
vrouwen in vuur en vlai
zette.
Bakker Rudy Valentin
trekt naar Hollywood. In
Rainbow-studio wordt ee
Rudolph Valentino-wed
strijd georganiseerd, waai
aan hij mee wil doen. Zij
vrouw Annie reist mee in d
hoop een glimp van de echt
Valentino op te vangen. Tij
dens de filmtest is Rud
echter zo zenwuachtig, da
hij wel op moet vallen.
21.05
De onderste
steen
Onder de titel 'Guatemala
eeuwig zwijgen' brengt d
VARA een onthullende do
cumentaire over de massa
moord op de Indiaanse be
volking in het hoogland vai
Guatemala. Vijf jaar lang
voerde het Guatemalaanst
leger hier een wrede anti
guerilla-oorlog, waarvai
duizenden mensen he
slachtoffer zijn geworden
Tegen het eind van de jarei
zeventig begonnen de India
nen zich tegen de militair
dictatuur te verzetten doo:
guerillabewegingen te vor
men. De Indianen hebbel
als geen andere groep van d(
bevolking onder uitbuiting
en armoede te lijden. D<
machthebbers in Guatemala
beschouwden hen echter ah
terroristen. Nu sinds januar
het land bestuurd wordi
door de gekozen burger-pre
sident Vinicio Cerezo hopen
de Indianen, dat de ergste
onderdrukking voorbij is.
23.35
De verleiding
van Mimi
De nu zestig jaar oude regis
seuse Lina Wertmüller ont
ving in 1972 op het Filmfes
tival van Cannes voor 'Mi
mi, metallurgico, ferito nel-
eruit! mini
DOOH1 DE TRRP HF «J-,
[ujfflncmn
Prins Berhard in de Veronica-docu
mentaire: „Ach, ik ben onvoorzichü
geweest en zal voortaan meer naar ai
vies van mijn vrienden luisteren.'
- foto*
DE DRUK VAN DE AAN'
TOS D6 SCHIBRIN9ER
WIJK6N