even. UITBLAZEN Hét formatieprobleem heet Nijpels Lof en kritiek voor Lubbers Werkpr Aparte naar fr bij Def UTRECH Het Noorse 'D alias9 Schandaal WIM KOCK 3D®M DONDERDAG 26 JUN11986 HOE DE VVD-ONDERHANDELAAR NAMEN NOEMDE EN LUBBERS ZE DOORVERTEL DE NEDERLANDS VOORZITTERSCHAP EG IS BIJNA TEN EINDE DONDERDAG 26 JU 'WEER DEEL SPRAKE VAN ML DERTEMCOJV AAN generalisaties geen gebrek. Noren zijn grote verteer- ders. Denen brengen hun eigen etenswaar mee. Duitsers die naar Dene marken gaan doen dat trouwens ook. Die rijden halverwege de vakantie zelfs nog eens op en neer tussen hun Deense vakantieadres en de Duitse grens om de voedsel voorraden aan te vullen met va derlandse waar. We staan op de brug van het M.S. 'Bolette', het veerschip waarmee we hét woelige Ska- gerrak oversteken, van Hans- tholm naar Egersund aan de Noorse zuidwestkust. „De veer diensten in het hele Oostzeege bied zijn vooral winkelverkeer zegt onze gastheer, een man van Fred. Olsen Lines. Noren, Zweden, Finnen schepen zich in voor een stevig bacchanaal en om de drankvoorraad thuis aan te vullen met 'belasting vrije' whisky, wodka en aqua vit. „Wij Noren zijn betere klanten van de Denen dan an dersom." De vertegenwoordi ger van de rederij zegt het zon der een spoor van sarcasme of bitterheid in zijn stem. Logisch ook. Het prijspeil in Denemar ken ligt 20 tot 25 pet. onder dat van Noorwegen. Er wordt dus niet alleen in de taxfree shops aan boord gewinkeld, maar ook aan de Deense wal. „Je moet ze bezig zien, het lijkt wel of ze aan het verhuizen zijn." De douanekorpsen nemen het blijkbaar gemakkelijk op. Het is een publiek geheim dat de commiezen de winkelende 'smokkelaars' liefst ongemoeid laten. „Drugs en wapens zijn veel gevaarlijker contrabande. Daar richten we onze speurzin en inspanning liever op", zo luidt officieus het standpunt van de douane. Ondanks de verlokkingen van het winkelen op zee is het stil aan boord van de 'Bolette'. Van dronken Scandinaviërs geen spoor. Het rumoer nu en dan komt van een groep schoolkinderen, getooid in Da nish Dynamite, het rood-wit van het Deense nationale elftal dat net, tegen Spanje, een sisser is gebleken. De kostelijke vis- en vleesschotels van het Scan dinavisch buffet krijgen in de verste verte niet de eer die hen toekomt. Waarschijnlijk zijn de meeste Noren al thuis en is hun drankvoorraad op peil want ze staan aan de vooravond van het zonnewende-weekend, naast kerstmis het belangrijkste weekend van het jaar. Dan eten en drinken ze de witte, scheme rige nacht door rond feestelijke kampvuren. Het is half elf geweest als we afmeren in Egersund. De zon hangt nog een handbreedte boven de kim. De komende uren zal het avondrood niet wijken, maar geleidelijk over gaan in morgenrood. Naar Sta- vanger is het nog ruim een uur rijden. De rossige schemer wordt spookachtig grijs waar hoge heuvels hun schaduwen over de weg werpen. Stavanger heeft in dit twijfellicht al zijn lampen aangestoken. We rijden de oliehoofdstad van Noorwe- gen binnen die, hoezeer het 'Noorse Dallas' ook voor in de mond van de clichémaker ligt, in niets op Dallas lijkt en voor namelijk zichzelf is gebleven. De eerste Texas-hoeden zien we op Schiphol, na terugkeer uit dat 'Noorse Dallas'. Dat neemt niet weg dat er geld verdiend wordt in Stavan ger. En uitgegeven. Het is een dure stad geworden, met een dikbetaalde buitenlandse aan was. Er wonen ook veel Neder landers, genoeg in elk geval om het bestaan van een Neder landse (basis)school te recht vaardigen. In de bar-dancing van het Scandic hotel heerst een opge wekte, zomerse weekenddrukte. Veel jongelui die glazen Tuborg of Heineken van een tientje (27 kronen) drinken. Daar staat te genover dat een 'dubbele' whisky (4 cl.) nauwelijks duur der is: 28 kronen. Een pakje si garetten kost aan de bar 35 kronen of 12,25. Terwijl aan de overzijde, in het 'Schotse Dallas' Aberdeen, de autochtonen die geen deel hebben gehad in de olie-hoorn, klagen dat hun stad niets heeft gedaan met de olierijkdom, lijkt het erop dat Stavanger de nieuwe welvaart zeker ook heeft gebruikt om de oude, deels houten stad, die al vele welvaartsgolven heeft zien ko men en wegvloeien, een gron dige face lift te geven zodat zij er weer een tijd tegen kan, ook in het onverhoopte geval dat de oliewelvaart weer zou verdwij nen. De sociaal-economische ge schiedenis van Stavanger is er een van vallen en opstaan, hol len of stilstaan. De eerste groei- kramp onderging Stavanger in de jaren '40 van de vorige eeuw met de opkomst van de haring visserij. De stad beleefde enkele gouden decennia, tot de haring crisis goed honderd jaar gele den toesloeg en de stad ver kommerde. Overheidsdienaren ervoeren plaatsing in Stavanger als een straf. 'Het Siberië van Noorwegen'. Rond 1885 begon een nieuwe hoorn; de conservenin- dustrie. Sardines vooral. Deze welvaartsgolf duurde tot net na de eerste wereldoorlog. Sinds twintig jaar beheersen olie en off shore de stadseconomie. Als trotse symbolen van de nieuwe welvaart liggen, verspreid in de blauwe fjorden, rustende boor eilanden. De allereerste indruk in het zonnige daglicht van de zaterdagmorgen: een 'grote kleine stad' met een cosmopoli- tisch karakter. Schoon, kleurig, vriendelijk, levendig. Welva rend vooraL Er ligt een flot tielje Nederlandse mijnenve gers afgemeerd aan de Skanse- kaien in het hart van de stad. Die Jannen zullen een duur weekendje hebben gehad. (Wordt vervolgd). Illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllh- Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. A. Theunissen en H. Vermeulen-adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. ©076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452. Sportredactie 076-236236. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326 (alléén abonnementen). Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, ©01140-13751 Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, ©01620-54957. Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, ©01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen, bij vooruitbetaling te voldoen: 23,60 per maand; 68,05 per kwartaal of 264,45 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand, 1.80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 5% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Rjinkrplfltipc Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. BIOTUM ACHTERGROND T5 PAGIN» Door Max do Bok 'DE FORMATIE is pas rond als het probleem- Nijpels is opgelost' sprak een wijze, in het forma tievak groot geworden oud-gediende. Hij zei het kort nadat de weinig mededeelzame infor mateur Jan de Koning met een communiqué had inge grepen in de te vroeg inge zette stoelendans, die de laat ste fase van elke kabinetsfor matie kenmerkt. Wie komt op welke stoel, wie houdt z'n eigen stoel, wie moet van stoel ruilen en, vooral, wie valt tussen tafel en stoel Het communiqué was kort en op het eerste gezicht hel der. 'De informateur deelt, mede op verzoek van de on derhandelaars van CDA en WD, mede: De informateur is in een vroeg stadium van de onderhandelingen met de heren De Vries en Nijpels overeengekomen, dat in de informatieperiode geen keu zes met betrekking tot toe komstige bewindslieden zul len worden gemaakt. Ten aanzien van de verdeling van de departementen over CDA en WD staat thans nog niet vast of een en ander in de in formatie- dan wel in de for matiefase zal worden afge rond. De fractievoorzitter van de WD tekent hierbij aan dat het bericht over het ministerschap van Defensie uit de lucht is gegrepen en de tweede canard is na het staatssecretariaat voor poli tie.' Een speurtocht naar wat aan het communiqué vooraf ging leert dat er toch een en ander minder helder is dan de mededeling van de infor mateur en het 'ps-je' van Nij pels deden geloven. De eerste aanzet tot wat een nieuwe affaire-Nijpels in de WD dreigt te worden speelde zich maandag af. Aan de tafel van de informa teur schaarden zich ditmaal niet alleen de onderhande laars De Vries (CDA) en Nij pels (WD), maar ook Lub bers. Er werd gesproken over Lubbers met namen lijstje naar Korthals Altes - FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP Korthals Altes met lijstje naar de tegenstan ders van Nijpels - FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP de zetelverdeling, waarbij de in het communiqué vermelde gedragslijn gold, dat er geen keuzes zouden worden ge maakt. Maar die afspraak hoeft nog niet te betekenen, dat er geen namen zijn genoemd. Namen noemen is wat anders dan keuzes maken. Wie na men noemt denkt daarbij aan zetels, zoals het omge keerd ook waar is.De onder handelaar die zegt dat zijn partij graag zetel x wil zegt dat niet los van een op die ze tel gedachte persoon. Zo ont staat er een schimmenspel. De namen worden verzwe gen maar zweven voortdu rend boven de onderhande lingstafel. Uitspraken van De Vries en Nijpels leren, dat er for meel geen namen zijn ge noemd. Informeel is er 'wel een enkele naam over de ta fel gegaan.' Maar dat verhin derde de informateur niet naar waarheid te melden dat er geen keuzes zullen worden gemaakt. Evenmin in strijd met de waarheid is dat nog niet vaststaat of de verdeling van departementen over CDA en WD in de informa tie- dan wel in de formatie fase zal worden afgerond. De formulering 'afgerond' duidt er echter op, dat die proble matiek wel is besproken. Komen we aan het 'ps-je' van Nijpels over het minis terschap van defensie. De woordvoerder van De Ko ning zei in een toelichting, dat de informateur die mede deling ook wel voor z'n reke ning had kunnen nemen, maar dat hij niet de indruk wilde wekken zich te be moeien met de interne gang van zaken in de WD. En daarmee zitten we in het hart van de zaak. Het staat vrijwel zeker vast, dat Nijpels in een infor meel onderonsje met Lubbers vijf ministerskandidaten, on der wie zichzelf, heeft ge noemd. Hij heeft daarbij ech ter geen ministerzetels ge noemd. Lubbers heeft zich vervolgens met dat namen lijstje gewend tot de WD- minister met wie hij het in dit soort partijpolitieke za ken het best kan vinden: Korthals Altes. De lijnen van deze oud voorzitter van de WD naar de tegenstanders van Nijpels zijn kort. Het duurde daarom niet lang of het telefooncir cuit in de toppen van de WD draaide op volle snelheid. En van het een kwam het ander. Voorkeurs-Kamerlid Joekes ging dinsdagmorgen in de fractievergadering bij wijze van spreken breeduit op 'zijn' vijf zetels zitten om de kat de bel aan te binden. De fractie was niet van te voren ge raadpleegd, het formatie team rond Nijpels had nog nimmer over kandidaten ge sproken en er lag de oude af spraak dat de positie van de fractieleider nader bezien zou worden bij de overgang van informatie naar forma tie. Waarom dan toch eigen gereid namen gaan noemen? Nijpels zat opnieuw in het nauw, maar werd vooralsnog door de tijd gered omdat hij naar de informateur moest. De discussie kon dus niet worden afgerond. Het tumult in de WD brak naar buiten toen 's middags NRC/Han- delblad blokletterde: 'Nijpels bereid om nieuwe minister van defensie te worden' en bovendien meldde dat Loek Hermans tot het fractielei derschap geroepen zou wor den. Nou had die krant iets te veel gecombineerd en gede duceerd. Nijpels had wel na men maar geen zetels ge noemd. In het gezelschaps spel dat op het Binnenhof met veel fantasie wordt ge speeld en dat door kenners wordt aangeduid als het spel met 'de poppetjes' gaat veel mis. De 'plaatjes' - om maar even in het jargon te blijven - die eruit rollen missen nogal eens realiteitswaarde. Wie namen kent, zoals in dit ge val, vult daarbij, rekening houdend met overigens niet spijkerhard vastliggende spelregels, zetels in. De namen door Nijpels ge noemd waren De Korte, Korthals Altes, Winsemius, Smit-Kroes en Nijpels. De schijnbare spelregels voor deze formatie, gecombineerd met de namen leiden tot het volgende 'plaatje': Binnen landse Zaken en Justitie - nu WD-posten - moeten over beide partijen verdeeld wor den. Het CDA eist Binnen landse Zaken op. Gevolg: De Korte moet verhuizen. Dat betekent ook dat Justitie bij de WD blijft' en Kortthals Altes dus gehandhaafd zou kunnen worden. Of zou Nijpels daarheen kunnen? Nee, op Justitie moet een 'echte' jurist zitten. Nijpels is 'maar' drs. in de rechtsgeleerdheid. Defensie en Buitenlandse Zaken - nu CDA-posten - moeten ook weer over beide partijen ge spreid worden. De positie van Van den Broek op Bui tenlandse Zaken is ijzersterk, dus krijgt de WD Defensie. Vraag: wie van de resterende vier moet dan naar Defensie? In beginsel zou ieder van de vier daar terecht kunnen. Maar Nijpels op Economische Zaken is niet denkbaar. Op VROM of Verkeer en Water staat dan? Dat zou kunnen, maar Winsemius, Smit- Kroes noch De Korte zijn 'in' voor Defensie. Ze willen wel alle drie op Economische Za ken, maar Rudolf de Korte kan er het meeste aanspraak op maken. Zo spelend kom je inderdaad op Nijpels als mi nister van Defensie uit. Er zijn nog vele andere 'plaatjes' mogelijk. Vrijwel niets is al zeker. Eigenlijk staan nog maar enkele din gen écht vast: Lubbers pre mier, Ruding op Financiën, Van den Broek op Buiten landse Zaken en Economi sche Zaken naar de WD. Het tumult in de WD over de opnieuw gebleken eigen gereidheid van Nijpels heeft ook te maken met de vraag welke WD'er naar Economi sche Zaken gaat. Een groot deel van de fractie en van de partijtop vindt dat De Korte de nieuwe fractieleider moet worden. Men beseft dat van hem een offer wordt ge vraagd - de man heeft jaren lang zitten azen op een mi nisterschap-maar, zegt men, hij is verplicht die loyaliteit aan de club op te brengen. De door Nijpels te vroeg ingezette stoelendans kan er toe leiden dat hijzelf tussen tafel en stoel valt. Het moet voor hem een teken aan de Nijpels in informeel onderonsje namen aan Lubbers - FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP wand zijn dat de oud-leider van de WD, de Friese com missaris Hans Wiegel, zich desgevraagd heeft aangebo-, den voor een rol in de forma tie. Wiegel wil wel co-forma teur naast Lubbers worden. Wiegel heeft dat aanbod vergezeld doen gaan van ver nietigende kritiek op Nijpels. Hij vindt de verhoudingen ia de WD-fractie 'volkomen verziekt' en wijt dat 'aan de wijze waarop Nijpels inhoud heeft gegeven aan het leider schap'. Er lijkt nog minder reden dan aanvankelijk om Nijpels een 'ministerschap in de luw te' aan te bieden. Nog afge zien van de omstandigheid dat ministerschappenniet gebruikt/misbruikt mogen worden om beschadigde ima go's op te vijzelen, de positie van Nijpels is in eigen kring te ernstig verzwakt om hem nog met enig gezag minister te kunnen laten zijn. Maar Ed geeft zich nog niet gewonnen. Het zou best eens zo kunnen zijn, dat hij de stoelendans heeft ingezet om zijn tegenspelers, onder wie nu ook Wiegel, te snel af te zijn. Of hij hen ook te slim af is geweest zal nog moeten blijken. Maar één ding is ze ker: de formatie van het nieuwe kabinet valt pas in het slot als de WD het pro- bleem-Nijpels heeft weten op te lossen. Door Frans Boogaard ZELF bracht hij het in dat typische taalge bruik, waarop hij het patent heeft, eind vorig jaar nogal afstandelijk: er zou niets worden ge forceerd, met een mini mum aan dramatiek zou worden geprobeerd een maximum aan re sultaten binnen te ha len. Pragmatisch, zonder vi sionaire nieuwe wegen in te slaan. Want het was toch al fietsen door rul zand. Maar de zwakke punten zouden worden geanalyseerd, en zo nodig zou er een extra hei paal onder worden geslagen. De taalvirtuoos van toen, Lubbers, draagt binnenkort de Europese voorzittersha mer weer aan zijn Britse col lega Thatcher over. En vol gens Wim Meijer wordt het hoog tijd dat dan in Neder land eens serieus wordt na gedacht over wat nou een goed Europees beleid is. Spottend: „Lubbers had vooraf gezegd dat hij het te rughoudend zou spelen. Nou, wat dat betreft heeft hij in ieder geval woord gehou den." In hun eigen partij-or gaan Voorwaarts haalden Meijer en Dankert, de leider van het smaldeel sociaal-de mocraten in het Europarle ment, kort geleden al fel uit naar het Nederlandse voor zitterschap. „In feite ver dampt terwijl het nog in functie is", „buitengewoon vaag en heel zwak", aldus een paar niet mis te verstane kwalifikaties. En dan volgt, - het streven naar voltooiing van de interne markt voor- op- een hele waslijst van mislukkingen. Volgens Voorhoeve en Van der Linden, beiden lid van een regeringsfractie en dus gehouden het beleid te verdedigen tegen aanvallen van 'buitenaf', zijn over spannen verwachtingen vooraf de voornaamste oor zaak van de tegenvallende resultaten nu. „Voor mij," doceert Voorhoeve nadruk kelijk, „is de balans over het geheel genomen positief. Maar velen in Nederland en ook hier in Den Haag hebben de tweede helft van het vorig jaar de invloed van het voor zitterschap zwaar overschat. Je kunt als voorzitter maar weinig doen; soms zelfs min der dan als gewoon lid, om dat je je minder gepronon ceerd kunt uitlaten. Een voorzitter moet in het mid den blijven." In vlot tempo somt Voor hoeve een aantal successen op: „De harmonisatie van de landbouwprijzen, een Her- Van der Linden: Bezuinigingsbeleid werpt op Europees niveau vruchten af - FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP cules-taak, waarvoor Braks en Andriessen een pluim verdienen; de normstelling voor de uitworp van kool monoxide en zwaveldioxide, waarmee Winsemius eer heeft ingelegd; de bestrij ding van het internationaal terrorisme, zeker als je die ziet tegen de achtergrond van een volstrekt gebrek aan beleid op dat punt; en een aantal maatregelen die de interne markt dichterbij brengen." Van der Linden komt glo baal tot dezelfde punten, voegt eraan toe dat Lubbers toch ook op het terrein van de technologische ontwikke lingen initiërend bezig is ge weest. En hij onderstreept nog eens de draagwijdte van het landbouwakkoord van april, dat 'heel vérstrekken de' gevolgen heeft: „Niet al leen is de hele re-nationali satie-tendens verdwenen, er is nu ook een basis voor ge meenschappelijk beleid op andere terreinen." Ongevraagd wijzen bei den erop dat de binnen landse succesformule van Lubbers - een hard bezuini gingsbeleid, gericht op lage rentelasten en nieuwe be drijfsinvesteringen - ook Europees haar vruchten af werpt. Even eensgezind wij zen beiden het PvdA-recept, internationale stimulering gericht op werkgelegen heidsgroei, van de hand. Voorhoeve: „Hogere over heidsuitgaven drijven het fi nancieringstekort op en creëren een schijn-werkge- Voorhoeve: Je kunt als voorzitter maar weinig doen - FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURF legenheid. Maar de hogere collectieve lasten (uitkerin gen - FB) die je erdoor krijgt, zijn op zich ook weer oorzaak van werkloosheid." Van der Linden: „De ef fecten van stimulering zoals de PvdA die wil, vallen in het niet bij de effecten van de lage olieprijzen en rente. Wat de PvdA wil, heeft Mit terrand al geprobeerd. Hij zat in anderhalf jaar tijd met drie a vier devaluaties. Laten we nu eerst in de hele EG maar eens zorgen voor geharmoniseerde lonen, lage rente en lage energiekosten. Als de EG dan nog wat grote projecten stimuleert, waar door we onze achterstand op de VS en Japan kunnen inlo pen, en haar interne markt voltooit, komt het met de werkgelegenheid vanzelf goed." In de Kamer hebben ze zo jaren tegenover mekaar ge staan: Den Uyl pal voor in ternationale stimulering, Lubbers tegen. En hoewel het CDA soms aarzelde, gaf het geen groen licht, ook niet voor beperkte stimulering door alleen landen met een duidelijk overschot op hun betalingsbalans. „We hebben," stelt Meijer vast, „voor onze voorstellen inderdaad geen meerderheid gevonden. Maar als ik zeg dat het Nederlandse voorzit terschap volstrekt onvol doende heeft opgeleverd, is dat een oordeel, gebaseerd op de eigen prioriteiten van het kabinet." Meijer wijst op de voltooiing van de interne markt, hét middel volgens Voorhoeve en Van der Lin- DE NEDERLANDSE regering heeft goed op de winkel gepast, maar het voorzitterschap van de Europese Ge meenschap dat op 1 juli, na een half jaar, afloopt mag geen succes worden genoemd. Dat is de voorzichtige mening van diplomaten in Brussel, die gewend zijn de opeenvolgende voorzitter schappen van de lidstaten met elkaar te vergelijken. Met algemene verkiezingen in eigen land hadden de Nederlandse bewindsmannen en -vrouwen natuurlijk wel iets anders aan het hoofd dan de mooie droom van de Europese eenwording, maar toch, van het nemen van sprankelende initiatieven of het uitwerken van ak koorden kan men de Nederlandse ministers niet ver denken. Een markante uitzondering is ir. Gerrit Braks. In de langste marathonzitting sinds meer dan 10 jaar wist Braks op 25 april het landbouwprijzenpakket voor de EG, ingewikkeld als zelden tevoren, erdoor te krijgen en aldus een aanzet te geven tot het verdwijnen van de tot dusver onbeheersbare overschotten. Heeft het voorzitterschap, vanuit de Tweede Kamer gezien, aan de verwachtingen beantwoord? Is er reden tot tevredenheid. Ja, zeggen Voorhoeve (VVD) en Van der Linden (CDA); nee, vindt Meijer (PvdA). Een poli tieke balans. Meijer: Weinig resul taten geboekt - FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP den om de werkloosheid aan te pakken. In him visie hebben Lub bers en consorten er maar weinig voortgang mee ge boekt; van de ruim honderd richtlijnen die dit jaar moe ten worden vastgesteld, schreef Nederland er nog geen dertig op zijn naam. „Misschien flauw om het daaraan af te meten, maar de interne markt was het kernstuk van het Neder landse beleid, en dan kun je moeilijk spreken van een sterk nummer. Terwijl de omstandigheden er naar wa ren: de toetreding van Spanje en Portugal was rond, de eigen middelen wa ren geregeld, er lag een wit boek over de interne markt, een groenboek over de land bouw, een rapport-Dooge over de institutionele her vormingen, de Europese Akte over de besluitvor ming. Maar het heeft alle maal niet geholpen." Meijer, toegeeflijk, zegt ervan overtuigd te zijn dat het kabinet-Lubbers een groot Europa-fan is. „Maar tegelijk krijg ik steeds ster ker de indruk dat men niet goed weet wat men ermee aan wil. Frankrijk, Mitter rand, wist dat wel; Italië ook, en het Luxemburgse voorzitterschap heeft nog de Acte Unique (het akkoord over de besluitvorming - FB) opgeleverd. Nederland had naar mijn smaak bij uitstek de sociale dimensie uit moeten dragen. De premier en de minister van Sociale Zaken hadden tijdig initiatieven moeten voorbereiden om de werk loosheid tegen ie gaan. Ze hadden op Europees niveau werkgevers en werknemers moeten mobiliseren, de ar beidsduurverkorting moeten bevorderen. Maar in feite is er - ondanks 16 miljoen werklozen exclusief die in Griekenland, Spanje en Por tugal - helemaal niets ge beurd. In de eerste speech van Van den Broek voor hêt Europarlement kwam het woordje werkloosheid zelfs niet voor!" Meijer, die het voorzitter schap 'fantasieloos en te af wachtend' noemt, heeft niet alléén kritiek. Braks, en in technische zin ook Van den Broek, hebben volgens de PvdA'er bekwaam geope reerd: „De coördinatie van de standpuntbepaling in de kwestie-Libië was knap. Dat daarna de Amerikanen aan alle kanten zijn gaan derail leren, kun je moeilijk Van den Broek kwalijk nemen." Voor Winsemius en Van Aardenne heeft hij minder waardering: „Op milieuge bied is er weinig gebeurd. Aan slagvaardig optreden na de kernramp in Tsjerno- byl ontbrak het. En op de vraag hoe Europa nu zijn kernenergiebeleid moet gaan coördineren, is zelfs nog geen begin van een ant woord." Van der Linden heeft geen enkele kritiek op de Neder landse inbreng in de EPS (het beraad van de EG-mi- nisters van Buitenlandse Zaken). Voorhoeve stelt met nadruk dat het 'heel jam mer' zou zijn als het Neder landse voorzitterschap straks voornamelijk zou worden beoordeeld op het wel of niet tot stand komen van een wijn-, groente- en fruitboycot tegen Zuid Afri ka. Voortgang in het Midden Oosten was niet te voorzien, na de mislukking van het gesprek tussen Arafat en Hoessein, aldus Voorhoeve, die zich overigens tamelijk ontstemd toont over de lange consultatie door Van den Broek van Arafat: „Een ge sprek van twee en een half uur is een wel erg ruime in terpretatie van de afspraak, dat Nederland contacten met de PLO niet uit de weg zal gaan." Gemeten naar de Fransen („heel goed") en de Grieken („een puinhoop"), komt Voorhoeve voor het Neder landse voorzitterschap op 'een zeven', waar volgens hem het gemiddelde op een zes-min ligt. Ook Van dei Linden spreekt van 'ruim voldoende', daarmee blijk gevend van een positiever kijk op het leven in het alge meen en Europa in het bij zonder dan Bouke Beumer, 'zijn' Europese fractieleider. Meijer, met een slag om de arm vanwege de top eind deze week, verleent ruim hartig een vier. En hij moti veert: „Afgezien van con crete beleidsdaden, ben ik gaandeweg gaan inzien dat het eerste kabinet-Lubbers veel te weinig aan Europa heeft gedaan, vooral doordat het dit kabinet ontbreekt aan een duidelijke visie. Als Europa niet wordt gedragen door een leidinggevend con cept, daar niet snel de be schikking over krijgt, lopen we het levensgrote risico uit elkaar te worden gedreven- Ik stel vast dat Lubbers op die problematiek geen ant woord heeft." den haag (anp) - Werk projecten voor de meest kwetsbare groepen werkloze jongeren zijn succesvol. Deze werkloze jongeren, met een lage of afgebroken opleiding of met grote persoonlijke pro blemen, blijken maximaal aan de projecten deel te nemen. Dit blijkt uit een rapport van de Werkgroep Arbeids vraagstukken en Welzijn van de Rijksuniversiteit Leiden dat woensdag in Den Haag is 'Pol UTRECHT (ANP) - missaris van politie forse verhoging - tuss van de salarissen bij d In ruil hiervoor zouden moeten komen, waarbij gen voor overwerk en der schrapt. Dit levert aan de ene kant een besparing en meer doel matig werken op, maar het ef fect van de loonsverhoging zal toch moeten zijn dat de poli tiemensen er in totaal netto op vooruitgaan, aldus Wiarda gisteren bij de presentatie van het jaarverslag van het Utrechtse politiekorps! Die verhoging is gerechtvaardigd gelet op de zwaarte en de maatschappelijke verant woordelijkheid van het poli tiewerk, die de afgelopen ja ren steeds meer is gegroeid, zo stelde hij. De Utrechtse hoofdcommis saris haakt met zijn opmer kingen in op een rapport van twee externe organisatiebu reaus over de werking van de inconveriiëntieregelingen bij de politie. De conclusie van het Van onze Haagse redactie DEN haag - Een extern ac countantsbureau moet eraan te pas komen om te achterha len hoe het mogelijk was dat het ministerie van defensie de afgelopen vier jaar in totaal 2,4 miljoen gulden teveel be taalde aan een schoonmaak bedrijf. De mogelijkheid bestaat dat Defensie het teveel betaalde geld zal terugvorderen. Dat verklaarde demissionair mi nister De Ruiter gisteren te genover de Tweede Kamer. De Ruiter wil eerst uitgezocht zien in hoeverre het schoon maakbedrijf fraude verweten kan worden, voordat tot straf rechtelijke stappen wordt be sloten. Hetzelfde geldt voor onregelmatigheden die zich afspeelden rond het wagen- Park - met name het onder- Met het opstappen van het ho landse veiligheidsdienst Shalom een einde te zijn gekomen aan e« sing een testcase werd genoemd De vier zijn verantwoordelijk g Palestijnse kapers van een bus i afgelopen. Shalom zou daartoe o Maar het echte schandaal is m opgelost. Want er komt geen on dracht van de affaire en geen ve ken. De Israëlische president Ch lijk op voorhand amnestie verlee naar het blijft een vreemde mant fael, pas verstrekt te worden als t Israël lijkt hoe dan ook te wille 9ebeurd. Toen procureur-genert tot op de bodem te willen uitzoe ontslagen. Zijn opvolger Harish, de, moet nu buigen voor de pr 'edere vervolging zinloos heeft ge Naar de beweegredenen van c S|ng mag de buitenwereld raden, sproken van de huidige minister die in 1984 als pjemier verantwo dienst en die over drie maanden En dat is bijzonder kwalijk. Wan onverdacht' is, waar velen in lsr< ders aan twijfelen, dan was de er nad kunnen worden de rechtsza; 'e frustreren hebben president Hr de democratie in Israël een slecht

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 2