P TOE. Doordachte eenvoud BEVLOGENHEID M Raquel Welch krijgt schadevergoeding van 11 miljoen dollar RICHARD BURTON IN LAATSTE ROL SAMEN MET DOCHTER Zomerexpositie Nederlandse kunst Duitse tv zendt deze zomer veel films uit lONDERDAG 26 JUN11986 Ida - 1 r ruden geweldk; HILVERSUM - In 'Ellis Island', een serie ^uan vier afleveringen die vandaag start bij de TROS, speelt Richard Burton de laatste rol van zijn leven. En het lot wil, dat de grote acteur nu tegenover zijn 26-jarige dochter Kate staat die eveneens een belangrijke rol vervult. Kasteelroman Tuinman Aanzet Borneo Vazen E X P-0 S I T I E S cr Tel. 076-143731. |m vrij. 9-17.30 uur, 18.30-21 uur, za. 9-17 uur - C./ die prestaties levert van lel. Hierna komt de unieke auto met een door BMW [igheidsmotor Dan de 525i en de 528i, bijna de ever greensvan deze serie. Recentelijk zijn de 535i en de M535 jevoegd. Allebei auto's me de 230 km/u. te, als absolute top, staat ran deze serie de 45 km/u). Dit is een door rt ontwikkelde versie van 5-serie. irie begint bij de BMW-518 indigt bij de BMW M5. g zijn er nog nogelijkheden 1ST 152 OF RAADPLEEG UW BMW DEALl EFOON 076-13 3186/22 35j 01682-24 03 ROOSEND^j 00. TIM Als je tegenstanders weet uit te schakelen die oyer meer talent beschikken, heb je recht op een schouderklopje Rik de Saedeleer T2 PAGINA GIDS 1 i Raquel Welch: „Het ging er mij alleen maar om mijn reputatie te herstellen.foto at LOS ANGELES(AP) - De Amerikaanse filmsier Raquel Welch heeft dinsdag een door haar aangespannen proces te gen filmproducenten Metro-Goldwyn-Mayer gewonnen. De maatschappij is veroordeeld tot het betalen van 11 mil joen dollar schadevergoeding wegens het ontslag van me vrouw Welch tijdens de opnamen van 'Cannery Row* in 1980, Raquel Welch zei na de uitspraak van het Hooggerechts hof dat zij niet verwacht had zo'n hoog bedrag toegewezen te krijgen. „Het ging mij er alleen maar om mijn reputatie te, herstellen en weer aan het werk te kunnen gaan in de film industrie", verklaarde zij. Mevrouw Welch had een schadevergoeding van 20 milj oen 1 dollar geëist. Na haar ontslag werd zij vervangen door De- bra Winger, die samen met Nick Nolte de hoofdrol speelde in de film naar het gelijknamige boek van John Steinbeck uit 1945. De film kreeg uiteindelijk e pers. verdeelde kritiek in de IBOLSWARD (ANP) - In Bolsward loopt sinds maandag de 39ste zomertentoons telling van Nederlandse kunst. Dit maal onder de titel 'Nederlands Impressionisme', een ten- I toonstelling die tot stand is gekomen in samenwerking met I rijksmuseum Rröller Möller uit Otterloo. Te zien zijn werken I van onder meer Bouer, Breitner, Israels, Maris en Toorop. I Minister Brinkman, die de expositie opende, kwam met een I voor Bolsward verheugende mededeling; hij zegde de gemeente I een bedrag van ongeveer 3,5 miljoen gulden toe voor de restau- I ratie van de St. Martinikerk aldaar (gebouwd van 1420 tot 1440). 'Ellis Island': tv-serie over 'Amerikaanse droom' Door Jan Koesen film is, maar de tijdgeest en de plot hebben veel gemeen. Zoals bekend overleed Burton in 1984 aan een hersenbloeding. Vlak voor zijn dood zei hij over 'Ellis Island' en zijn doch ter: „Toen ik de eerste dag met Kate samenspeelde, was ik doodzenuwachtig. Ik zag haar gezicht. Het kwam me zo be kend voor, haar botstructuur was precies die van mij, ik werd bang van de gelijkenis, en het heeft ons zeker een half uur gekost eer we daar over heen waren. Toen verliep voor Kate alles van een leien dakje en ze fietste door de scènes heen." Ellis Island was vroeger dat deel van de haven van New York waar immigranten aan kwamen of vast werden ge houden. Het was de tijd van de eeuwswisseling. Talloze Euro peanen die op het eigen conti nent geen kans zagen voor zichzelf en of hun gezin te zor gen, vluchtten naar het land van de Onbegrensde Mogelijk heden, allemaal gebiologeerd door de Amerikaanse Droom: de krantejongen die miljonair wordt. Dit is het decor van een boek van Fred Mustard Ste wart die ook enige horror-sto ries heeft geschreven. Zijn 'El- lis Island' werd een bestseller. Voor de serie zijn naast Ri chard Burton nog enkele an dere sterren van wereldfaam gecontracteerd, zoals Claire Bloom en Faye Dunaway. De serie is niet onaardig, maar kan toch in de verste verte met tippen aan vergelijkbare wer ken als 'The Godfather' en 'Once Upon A Time in Ameri ca'. Hiermee wil ik niet zeggen dat 'Ellis Island' een misdaad- Richard Burton met Faye Dunaway in 'Ellis Island'. Ri chard Burton speelt een steenrijke, jaloerse senator. Faye speelt de knappe, wispelturige wouw waarop Burton zijn zinnen heeft gezet. - foto amp Het blijft in 'Ellis Island' bij amusement, een vleugje histo rie en voor de rest het eeuwige conflict tussen man en vrouw, tussen rijk en arm, de ver sierde kasteelroman. Diepere dimensies zoals die wel aan wezig zijn in beide genoemde speelfilms, worden in 'Ellis Is land' nergens aangeboord en ik kan me ook niet voorstellen dat Burton zo verrukt over de serie zou spreken als zijn dochter daar niet aan meege daan had. Maar dat is ouder liefde. Kate was de eerste dochter uit Burtons eerste huwelijk met Sybil Christopher. Na haar toneelacademie ging ze met George C. Scott de plan ken van Broadway op. Kate: „Ik ben nu 26 en mijn ouders hebben elkaar al in geen 21 jaar gesproken. Ze hebben de zelfde advocaat, een vriend van de familie, maar ze praten uitsluitend via hem met elk aar. Mijn moeder is zeer ge lukkig hertrouwd, maar het heeft me echt pijn gedaan toen ik mijn vader in zijn huwelij ken zo zag lijden." Vier Europese emigranten worden in 'Ellis Island' ge volgd vanaf hun troosteloze start in Europa tot aan hun hoogte- c.q. dieptepunten in de States. Daar is de fraaie Ita liaanse tuinman Marco (Greg Martyn) die de lusten opwekt van de rijke en wispelturige actrice Maud Charteris (een mooie creatie van Faye Duna- Richard Burton in de laatste rol van zijn leven heeft in 'Ellis Island'zijn dochter Kate als tegenspeelster. - fototros way; zinnelijkheid, stijl en calculatie zijn fraai verenigd in haar.) Daar is Jacob, een joodse Rus wiens familie wordt uitgemoord door de Ko zakken en die met een kogel in zijn been naar Amerika vlucht om zich daar een carrière als musicus op te bouwen, waarin hij door Al Jolson word bijge staan. Hij raakt met Marco bevriend. Dan volgen we twee vrien dinnen, waarvan de een blind wordt en daardoor aanvanke lijk niet de States in mag. De ander (Kate Burton) heeft een adellijke vriend verraden aan de IRA. We beleven in het' eerste deel van de serie him aan komst met een emigranten schip, zien hen strompelen door de douane, worstelen met de taal en de voorschriften en met de teleurstelling dat de droom uitblijft. Het is sentimenteel kijkspul, maar toch wel genoeglijk. Het zit leuk in elkaar, hoewel cli chématig. Richard Burton is een steenrijke, jaloerse sena tor die een oog heeft op de schone Faye Dunaway en die daarbij geen charmante Ita liaan wil gedogen. Van onze RTV-redactie DE filmliefhebbers kun nen de komende tijd aan hun trekken komen bij de Duitse televisie. Tijdens de zomermaanden is daar een groot aantal, vaak recente rolprenten te zien. Daar naast slaat de Duitse tv. zicb door de vakantiepe riode,mei een reeks tv-spe- len, het nodige amusement en veel sportuitzendingen. Een greep uit de speel films die de komdende tijd op het Duitse scherm te zien zullen zijn: de spook geschiedenis 'Poltergeist' (5 juli) van producent Ste ven Spielberg, 'Coming Home' (6 juli) met 'Jane Fonda' en Jon Voight, de monsterfilm 'Swamp Thing' (26 juli), Ettore Sco- la's 'Le Bal' (20 juli), 'The Turning Point' (3 augus tus) met Shirley MacLaine en Anne Bancroft, de grie zelfilm 'The Cat Creature' (16 augustus) en de avon turenfilm 'Sunburn' (31 augustus) met Farah Faw- cett. Voor zaterdag 27 sep tember staat 'A Bridge Too Far' op het programma, een groots opgezette oor logsfilm van Richard At- tenborough die voor een groot deel in Nederland is opgenomen. Verder gaat ARD een serie rolprenten met de Duitse acteur Hans Albers uitzenden. Op amusementsgebied blijven publiekstrekkers als Alfred Biolek, Joachim Kulenkampff, Jürgen von der Lippe en Sigi Harreis hun shows ook tijdens de zomer presenteren. Na het WK voetbal staan nieuwe sportevene menten op het uitzend schema zoals Wimbledon, het CHIO in Aken, de Tour de France en het Europees Kampioenschap atletiek. In een reeks muzikale pro gramma's wordt de 100e geboortedag van compo nist Frans Liszt herdacht. Door Henk Egbers Julius Luhulima, schilde rijen. Kunst onder de Toren, Torenpassage, Breda. Open: woe-za 13-17 uur. Tot 13 juli. DEZE galerie geeft debu tanten een kans. Luhulima laat met zijn verdiensten en gebreken zien dat hij deze verdient. Hij toont hier een aantal pastels: een serie vrouwelijke naakten en een serie met geïsoleerde objec ten. Deze laatsten (flesje, te lefoon, oog, glas, lepel e.d.) plaatst hij een groot blauw veld. Soms slaagt hij eri.i een typisch vervreemdings- verschijnsel, een bezinning op 'de' werkelijkheid, op te roepen. Doorgaans is zijn omgaan met het materiaal en het hanteren van deze compositietechniek nog wat schools en blijft de materie in zichzelf steken. Dat geldt ook voor zijn naakten, die hij 'te lijf gaat' met een lichte stylering. Een soort Pol Mara-erotiek, die geob jectiveerd wordt. Julius is nog niet boven zijn mate riaal uitgegroeid, maar be schikt over kwaliteiten die al de moeite waard zijn. Langhuis uit Borneo, nagbouw op de tentoonstelling in Leiden. Marlies van Wijk, vazen en Geert Pouls, bloemen. Galerie Geert Pouls, Diest- straat 3, Breda. Tot 7 juli. WIE het goede keramische produkt van Marlies van Wijk kent zal even met zijn ogen knipperen. Ze maakte hier een drietal, ongeveer twee meter hoge, vazen van gaas. Traditionele vormen met badinerende vervor mingen. Geert Pouls, juist terug van een expositie in Japan, heeft deze bekleed met klimop. In de vazen werden echte (dullige) kera miek vazen gelegd. Het ge heel stond er, bij ons bezoek, nogal verdroogd bij. Het schijnt de becjpeling te zijn om hiermee hints te geven voor een typisch eigen tuin inrichting. Dat kan, maar dan is het totale 'aanbod' hier toch onvoldoende uitge werkt. Borneo, culturen op drift. Rijksmuseum voor Volken kunde, Steenstraat 1, Lei den. Open di-zo 10 (zo 13)-17 uur. tot 5 oktober. IN ONZE cultuur moeten we op min of meer geforceerde manier (vgl Chambres d'a- mis in Gent momenteel) weer proberen een relatie te leggen tussen kunst en het dagelijkse leven. Op deze expositie zie je hoe op Bor neo (Kalimantan- voorma lige Nederlandse kolonie) in de rijke traditionele cultuur van de Dayaks kunst en le ven nog geïntegreerd zijn. Hoewel ook deze nu be dreigd wordt door de opruk kende 'beschaving' die een commerciële houtkap ver oorzaakt en andere deviezen opleverende activiteiten van het groot Indonesische Rijk, zijn er nog heel boeiende, ar tistieke aspecten in deze sa menleving aanwezig. Deze tentoonstelling geeft daarvan een interessante in kijk. Om het commerciële aspect (de duivel met Beël zebub uitdrijven) van deze expositie dan direct ook nog maar te noemen: dank zij Malaysian Airline systems (MAS) en de Sarawak Tou rist Association kori het mu séum bij deze tentoonstel ling een wedstrijd uitschrij ven, waarvan de hoofdprijs een verzorgde reis naar dit gebied is. Voorwaarde: voor 30 september een opstel schrijven bij deze expositie. Bij deze tentoonstelling is overigens al een heel goed 'opstel' verschenen in de vorm van een goed gedocu menteerd boek: 'Borneo, oerwoud in ondergang', ge schreven door Jan Avé en Victor King. Voorzien van talrijke illustraties wordt daarin verteld over onder meer de strijd om het be staan, transmigratie, veran deringen, de Dayak etc. Behalve uitgewerkte vor men van architectuur toont deze tentoonstelling heel mooie gebruiksvoorwerpen. Ze laten zien hoe vanuit na tuurlijke gegevens, met een fijn gevoel voor vorm- en sierkunst en een vertede rend en soms wreed aanra ken van de menselijke ziel, gebruiksobjecten werden gemaakt, die een integere artistieke inhoud hebben. Van een oorversiering voor mannen van neushoornvo gelbek tot een rattenval van rotan, van houten figuren tot rotan manden, van een zeer oude (15e eeuw) kris een koperen sirihstel of van een ingesneden bamboekoker tot een krijgsmuts van panter huid, telkens kun je getrof fen worden over de fijnzin nige spontaneïteit op artis tiek gebied, die 'zo maar' in de meeste mensen verborgen zit. Deze tentoonstelling over Borneo is veel meer dan nostalgische aandacht voor een voormalige kolonie, maar bevat voorwerpen die het kolonialisme overleefd hebben. Heel mooi. Coleta Velderman ge mengde technieken, Nettie van den Heuvel keramiek, Galeridee Elftweg 2 Raams- donksveer open dinsdag tot en met zondag van 12 tot 18 uur, tot en met 20 juli. DE kleurvlakken van de monoprint geven aan het papier een grove textuur, die door Coleta Velderman organisch wordt genoemd. De zo verkregen levendige ondergrond in aanverwante kleuren is voor haar uit gangspunt van haar teke ningen. Dit zijn visueel aan trekkelijke beelden, de kleu ren zijn aangenaam op elk aar afgestemd en de figuren maken de indruk vanuit een sprookjesachtige wereld af komstig te zijn. Ze zijn wat mysterieus en vreemd van vorm, de wezens die de tafe relen bevolken, maar het zijn onmiskenbaar mensen. Coleta Velderman studeerde grafiek aan St. Joost te Bre da. De thema's van Coleta Velderman blijken te gaan over innerlijke conflicten of tegenstellingen tussen ka rakters. De beelden zijn ech ter zo harmonieus van op bouw en coloriet dat het conflictueuze van het thema ternauwernood overkomt. De tekeningen hebben meer het karakter van de illustra tie van een situatie waarin Coleta's onderwerpen aan de orde komen dan dat ze een fundamentele weergve van het probleem zijn. Een ver klaring daarvoor is het ont staan van de tekening uit de eerder aangebrachte kleur vlakken, die worden geac centueerd of weggeveegd naargelang de compositie daarom vraagt. Ook al lijkt de aanpak intuïtief, uitein delijk is de beeldopbouw volkomen rationeel van aard. Rationeel is ook de wijze waarop Nettie van den Heu vel haar volkomen vlakken en flinterdunne porseleinen plaatjes aan elkaar zet. Door van tevoren gemaakte mo dellen kan ze precies bere kenen hoever ze kan gaan met het uitbuiten van het zwevende karakter van haar vormen. Nettie woont en werkt in Den Bosch waar ze ook studeerde aan de aca demie voor kunst en vorm geving. Dit jaar ontving ze van het museum Booymans in Rotterdam een eervolle vermelding. Het werk van Nettie van den Heuvel is van door dachte eenvoud. Het zijn ruimtelijke geometrische vormpjes, waarbij de lege ruimten tussen de vlakken ook bepalend is voor de vorm, ze volgt daarmee de denkwijzen van de con structivisten. En ze gaat zo ver dat ze de lege ruimte tastbaar maakt door met potlood lijnen te trekken langs de schaduw die het op- bject op de ondergrond maakt. Interessant werk dat vraagt om uitvoering op groot formaat. L,R. Carla Munsters, werk op papier. De Beyerd, Boschstraat 22 Breda, open dinsdag ttavrijdag van 10 tot 17 uur, zaterdag en zondag van 13 tot 17 uur, maandag gesloten tin 20 juli. 'DE SPIEGEL van de zee is de spiegel van de lucht', is de titel van een paneel dat op de eerste plaats groot en blauw is. Het meet 1.65 bij 7,5 meter en het is puur, kobaltblauw. Maar Carla Munsters heeft een buitengewone affiniteit met berken- en po pulierenblaadjes en inderdaad lijken de vage structuren en de onregelmatigheden in de blauwe vlakte veroorzaakt te worden door berkeblaadjes, die opgeplakt in een dicht regelmatig pa troon, de grondering vormen voor het uitgestrekte blauw dat aan een kant wordt begrensd door een paneeltje van bladgoud. De symboliek van de kosmos als eenheid (hier terug te vinden in het blauw van water en lucht en het goudgeel van de zon, in nauwe verbondenheid met de levende natuur) bepaalt voor een groot deel het karakter van deze serie. Carla Munsters woont in Eindhoven, studeerde aan de Jan van Eijk in Maastricht. Ze heeft verschillende tentoonstellingen in binnen- enh buitenland achter de rug en een aantal van haar werken is door Neder landse musea aangekocht. De bevlogenheid om iedere ondergrond bladstructuur te ge ven heeft iets dwangmatigs. De zeven zwarte zuilen zijn een post-modernistische weergave van een romantische opvatting over de gothiek, meer feitelijk gezegd: de als zuilen geïnterpre teerde boomstammen, met hun lichtjes kromgetrokken uitge knipte vormen in de kleuren van een donker eikenhout, geheel uit populierblaadjes opgebouwd, zijn aardig etalagemateriaal. Veel sterker zijn de acht paneeltjes die in sobere beeldtaal en forse kleuren een reisreportage vormen en waaraan geen blaadje te pas is gekomen. De installatie 'Violon d'Automne' be staande uit een vrij, recht opstaand, blauw geschilderd blad, waarvoor een betekend stuk glas, waarvoor weer een tapijtje van omgekrulde blauw gestippelde blaadjes is door de eenheid binnen de zo uiteenlopende elementen en de schijnbare noncha lance van opbouw intrigerend en decoratief. Lia Roose t Carla Munsters: De reis; acryl, pastel, papier (De Beyerd). TILBURG: De akademie voor beeldende vorming exposeert het eindexamen-werk, onder het motto 'Inzicht beeld 86', gespreid aan de Prof. Cobbenehagelaan 205. Op 30 juni is te zien plastisch ruimtelijke en keramische vormgeving. De afdeling textiel op 2 en 4 juli. Telkens 10-17 uur. En onder de titel 'Presentatie 86' wordt een keuze uit het eindexa menwerk academie en Tehatex in vier delen getoond bij Bagger, St.Jozefstraat 136 (26 juni-8 juli; 10-22 juli; 24 juli-5 augustus en 7-20 augustus). Dinsdag-zater dag 13-17 uur. MIDDELBURG: Op 27 juni om 16.30 uur opent mr. J. Boersma in het Zeeuws Museum een ten toonstelling met recent werk van Bob Pingen uit Vlissingen, die onder het Scheldelicht mij mert in abstracte esthetiek. Tot 13 september. DELFT: De Porceleyne Fles is een begrip voor iedere geïnteres seerde in mooi keramisch werk. De Rijksdienst voor Beeldende Kunst maakte samen met Het Prinsenhof in Delft een tentoon stelling met 350 voorwerpen, die de periode 1876-1940 van dit be drijf illustreren. Van 27 juni-14 september is deze te zien in mu seum Het Prinsenhof en reist daarna door het land.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 19