VOOR HET EERST SINDS DE JAREN DERTIG
Kustwater Italië sterk vervuild
Driemaal daags
een tablet
EXTRA OP MAANDAG'
UTRECHT/ROT
TERDAM - De NS-
nachttreinen rijden
weer. In de jaren der
tig waren er al nacht
diensten, die vooral
marktkooplui, onder
weg naar verre mark
ten, bedienden.
PAPIER
VOOR UW PEN
Piet Laros
Milieugroepen: overheid manipuleert gegevens
LOSSE
FLODDERS
MEDISCHE
RUBRIEK
vu„
GRUINARD W(
SECOND COAST
SCHOTLAND - lal
MacKenzie herinnen
zich nog de dag uit
Tweede Wereldoorlc
toen op het eilar
Gruinard een prod
werd genomen më
een dodelijke dos|
anthrax.
De nachttrein rijdt weer
Door Eric Bakkers
In 1939 werden de
nachtdiendsten echter ge
schrapt. De onstuitbare
opkomst van de auto
zorgde ervoor dat dit be
sluit ook na de Tweede
Wereldoorlog gehand
haafd bleef.
Sinds 2 juni j.l. is het nu
weer mogelijk om tussen
Utrecht en Rotterdam (over
Amsterdam en Schiphol) de
nachttrein te pakken.
De directe aanleiding tot de
invoering van de nachttreinen,
was de ingebruikname van de
Westelijke Ringspoorbaan in
Amsterdam. Hierdoor is het
mogelijk om van station Am
sterdam CS rechtstreeks per
trein naar Schiphol te reizen.
Eerder bediende de NS al late
luchtreizigers, maar er reden
tot nu toe slechts nachttreinen
van Dordrecht naar Schiphol.
Andere verbindingen waren
er niet.
Tegelijkertijd is de moge
lijkheid aangegrepen ook an
dere klanten te bedienen. Zo
hoeven ondermeer mensen, die
een avondje zijn gaan stappen
in een andere stad, nu niet
meer hun borrel te laten staan.
De auto kunnen zij thuislaten.
Tussen één en vijf uur staat de
NS ter beschikking met min
stens één trein per uur. Die
vertrekken iets voor of net na
het hele uur, behalve om drie
uur. Dan zijn de vertrektijden
iets later.
te lopen. Bij Delft en Schie
dam-Rotterdam West loopt de
boel weer in het honderd. In
Rotterdam komen we uitein
delijk twintig minuten te laat
aan. Het oponthoud ontlokte
een reizigster al eerder de op
merking: „Kijk daar! Op dat
bord staat sneltrein. Dan wil
ik wel eens een langzame trein
zien".
Was het in de vroege nacht
trein naar Rotterdam al rus
tig, het is zo mogelijk nog stil
ler in de late trein terug naar
Utrecht CS (vertrek 4.27 uur
Rotterdam CS). De vroege vo
gels, vooral vakantiegangers,
maakt het niet zoveel uit.
En
kele nachtbrakers die het ten
slotte toch maar voor gezien
hielden, praten nog wat na
over de voorbije nacht, maar
dan zwijgen ook zij.
Misschien
ook omdat zij langer op de
trein moesten wachten dan
gedacht. De vertraging duurde
in Rotterdam immers al ruim
twintig minuten.
Relnicht
Een nachttrein staat klaar op Utrecht CS om reizigers richting Amsterdam en Schiphol te vervoeren.
-.FOTO "t STICHT
Ongemak
In de folder die de Spoorwe
gen in omloop hebben ge
bracht, wijzen zij al op enig
ongemak. In de late avond en
nacht worden veel onder
houdswerkzaamheden aan de
baanvakken verricht en dat
kan dan wel eens vertragin
gen opleveren. Overdag is er
geen tijd voor reparaties want
dan wordt het lijnennet veel te
intensief gebruikt.
Dat van die vertragingen
klopt ook, want de trein, die
zaterdagnacht om 1.59 uur van
spoor 5 vanaf Utrechts CS had
moeten vertrekken, onder
vindt er al hinder van. Hij
vertrekt drie minuten te laat
vanaf spoor 7. Als de station
schef niet een aantal wach
tende reizigers op tijd had ge
waarschuwd, dan hadden zij
nog twee uur op de volgende
trein moeten wachten.
Het is vrij druk in de trein,
vooral met de wat oudere
jeugd die in de grote stad is
wezen stappen. Ook zijn er
ouders, al dan niet met kinde
ren, die nog naar huis moeten.
Twee meisjes hebben even wat
onenigheid over de frequentie
van de nachttreinen, maar
schakelen al snel over op inte
ressantere onderwerpen.
Vooral een lastige 'goser' in de
disco moet het hier ontgelden.
'Burgerlijk vroeg'
Bij het station Naarden-
Bussum is de vertraging al
met vijf minuten opgelopen,
maar het schijnt de reizgers
niet te deren. De nachttrein
heeft ook voor studenten op
ouderbezoek zo zijn voordelen.
Waren zij meestal verplicht
éven voor of net na twaalf uur
de laatste trein terug te pak
ken, nu kunnen zij gaan wan
neer zij willen. Een jongen
merkt in bekakt Goois op, dat
hij voortaan niet meer zo 'bur- druk. Ook in de treinen die in
gerlijk vroeg' in de avond weg omgekeerde richting rijden is
hoeft. dat het geval.
Intussen dendert de trein
door het polderlandschap tus
sen Utrecht en Amsterdam. Te
zien is er weinig, want dat
voorkomen de spiegelende
ruiten. In die ruiten zie je al
leen jezelf en een stukje van
de coupé weerspiegeld. Af en
toe glijdt wel een lichtbak of
een neonreclame voorbij.
Vaag zijn dan de contouren
van de gebouwen te herken
nen waaraan zij bevestigd
zijn.
Als Amsterdam CS bereikt
is, had de trein eigelijk al op
het tien minuten verderop ge
legen Amsterdam Lelylaan,
een van de nieuwe stations
aan de Westelijke Ringspoor
baan, moeten zijn. Om 2.50 uur
slaat een dronken man, met
nog een flinke voorraad pils in
een plastic tas, op CS de ge
bruikelijke drukte van in - en
uitstappende reizigers gade.
Bijna alle passagiers stappen
in Amsterdam uit, maar hun
plaatsen worden onmiddelijk
weer ingenomen door nieuwe
reizigers. Het blijft redelijk
Spoorwegpolitie
In Amsterdam stapt ook de
Spoorwegpolitie aan boord. De
NS laat op het traject agenten
meereizen om eventuele moei
lijkheden in de kiem te smo
ren. 's Nachts verschilt het rei
zigerspubliek nog wel wat van
overdag.
Sommigen, met een
slok op, willen nog wel eens
agressief worden. Overigens
controleren de dienders van de
Spoorwegen ook het treinen-
verloop. Het behoort niet tot
hun taak, maar zij zijn er nu
toch.
Op het gloednieuwe, door
hard geel, blauw en rood gedo
mineerde, station Lelylaan
meldt een van de twee dienst
doende agenten, dat de trein in
de richting Utrecht uit Rotter
dam een vertraging heeft op
gelopen van dertien minuten.
Overigens doen zich in de
trein waar wij mee reizen
geen echt grote moeilijkheden
voor.
Wanneer de trein zich in
volle vaart om 3.05 uur in de
Schiphol - tunnel stort, is het
merkwaardig stil in de trein.
Kennelijk beginnen vermoeid
heid en of alcohol hun tol te
eisen bij de reizigers. Toch zet
ten veel mensen zich in bewe
ging als de trein het station
van de luchthaven aandoet.
Niet allemaal slepen ze bagage
mee. Enkelen hebben hun
nachtrust nog even uitgesteld
om een bekende of geliefde op
Schiphol uitgeleide te doen of
te verwelkomen.
Vermoeid
De nachttrein moet bij de
vakantievierders nog bekend
heid verwerven, want er stap
pen niet meer dan een stuk of
acht vermoeide luchtreizigers
in.
Even zijn zij nog in staat
wat leven in de brouwerij te
brengen, maar dat duurt ook
bij deze mensen niet lang. En
kelen zijn al een hele dag on
derweg om vanaf het vakan
tie-oord thuis te komen.
De machinist slaagt er in
middels in om (tot Leiden)
flink wat van de vertraging in
Het kon niet uitblijven. In
Den Haag slagen toch nog drie
mensen erin, de rust in de cou
pé grondig te verstoren. Een
knul van in de twintig, die tot
dan toe alleen zat, wordt inge
sloten door drie Limburgse
'relnichten' op weg naar Span
je.
Geaffecteerd geklets en ge
gooi met koffers en tassen
wordt gecombineerd met con
stant gegiechel. De jongen tus
sen de mannen in vindt het al
lemaal zo erg niet, maar an
dere passagiers kijken af en
toe verstoord om.
Dit soort hu
mor is nu eenmaal niet voor
iedereen te begrijpen, zeker
niet om vijf uur 's morgens. De
drie overjarige pubers houden
het vol tot aan Schiphol.
Het is inmiddels al licht ge
worden als de laatste ruk met
dit treinstel tot Amsterdam
ingaat. Hier moet, indien no
dig, overgestapt worden. De
overstappers komen bedrogen
uit.
De vertraging bedraagt
uiteindelijk toch nog ruim een
kwartier. De aansluiting naar
Utrecht is dan al weg. Daar
staan zij dan om zes uur in de
ochtend te zoeken naar de
eerstvolgende trein naar
Utrecht.
Was het nu maar een
doordeweekse dag geweest,
dan was het allemaal nog
meegevallen. Nu moeten de
pechvogels anderhalf uur, tot
half acht, wachten op een
trein. Dat is dan wel een Inter
city en dit maal gelukkig zon
der vertraging.
IgéEN0®*
Met interesse het artikel
over Piet Laros gelezen. Een
boeiend verhaal over een
bewonderenswaardig man.
Toch enkele bemerkingen:
Heeft de schrijver de posi
tie van de Internationale
Brigades niet wat hoog in
geschat?
Vroeger, ik spreek
van jaren terug, werden de
jongens die vrijwillig naar
Indië gingen en de jongens
die in Spanje gingen vechten
algemeen aangemerkt als
avonturiers en gelukzoe
kers. Staan de Spanjevech-
ters inderaad zo goed te
boek, dat ze een monument
verdienen?
Ik heb ooit verhalen ge
hoord dat de Spanjevechters
zich te buiten gingen aan
moordpartijen onder de
anarchisten en leden van de
POUM. Waarom zwijgt Piet
Laros over die gebeurtenis
sen of vormen ze een smet
op zijn blazoen? Wat is pro
paganda en wat is waarheid
in de Spanje-kwestie?
J. Oomen,
Roosendaal
Naschrift redactie:
Zowel in bovenstaande brief
als in een vijftal telefonische
reacties zijn bedenkingen
geuit over de positie en het
optreden van de Internatio
nale Brigades ten tijde van
de Spaanse Burgeroorlog.
Steeds weer duikt het ver
haal op als zou Piet Laros
met zijn sectie betrokken
zijn geweest bij het liquide
ren van anarchisten en trots
kisten.
De geschiedenis over de
Internationale Brigades is in
duizenden geschriften te
boek gesteld. Het hangt maar
al te vaak van de auteur af
en zijn 'plaats' tijdens de
Burgeroorlog - je was im
mers voor of tegen Franco -
hoe een oordeel uitvalt. 'Ob
jectieve' geschiedschrijving
is nog steeds een schaars arti
kel in de Spanje-kwestie.
De 'grote' historici van de
Spaanse Burgeroorlog, Hugh
Thomas, Stanley C. Payne,
Gabriel Jackson en Gerald,
Brenan, zijn eenstemming in
hun oordeel over de Interna
tionale Brigades: „Het waren
op een paar uitzonderingen
na idealisten. Zij gingen
naar Spanje om het fascisme
te verslaan". Hugh Thomas
schrijft: „Laat het nageslacht
de oprechtheid van deze
mensen niet betwisten". En
Andrè Malraux: „De Brigade
bestond uit mannen die kon
den vechten, niet uit figu
ranten van een filmstudio".
En inderdaad: Dat Madrid in
november 1936 behouden
bleef voor de republikeinen,
was niet in de laatste plaats
te danken aan de Brigades.
Zelfs de historicus van het
Franco-regiem, dr. Manuel
Aznar, roemde 'de strijdlust,
de moed en het geloof van de
Brigades. Nog één citaat. Het
is van Ernest Hemingway.
Na de slag in de Jarama-val-
lei (waar o.a. Piet Laros
zwaar gewond raakte)
schreef de Amerikaanse
schrijver:
„De doden slapen in Spanje
koud vannacht en zij zullen
de hele winter koud slapen
teruoijl de aarde met hen
slaapt. Maar in het voorjaar
zal de regen komen om de
aarde weer vriendelijk te
maken...
De doden hoeven niet op te
staan. Zij maken nu deel uit
van de aarde en de aarde kan
nooit worden veroverd.
Want de aarde zal altijd be
staan. Hij zal alle tirannen
overleden.
Zij die in de aarde met eer
beladen ondergingen (en
niemand had groter eer dan
zij die in Spanje stierven)
hebben de onsterfelijkheid al
bereikt".
Een monument verdienen
de Spanjevechters o.i. wel.
Moordpartijen?
De verhalen over de
moordpartijen door Interna
tionale Brigades zijn bekend,
maar zeer vermoedelijk on
waar. De geruchten over
moorden werden gevoed
door het brute optreden van
de commandant van de In
ternationale Brigades André
Marty, die Piet Laros in het
interview 'een hele slechte'
en 'niet zo'n beste' noemde.
Marty was een stomzinnige,
paranoïde fuguur. Hij droeg
de bijnaam 'de slager van
Albacete'. Hij is na de
Spaanse Burgeroorlog uit de
Franse communistische par
tij gezet.
Over de zogenaamde
moordpartijen door de Bri
gades - uiteraard is er Piet
Laros over ondervraagd,
maar uit een ruim vier uur
durend interview moet een
selectie gemaakt worden -
zei Piet Laros: „Bij Albacete
heb ik eens opdracht gehad
de anarchisten op te vangen
en-neer te stoten, als zij zou
den terugtrekken. Dat was
niet zo'n mooie opdracht.
Maar ik zweer dat wij geen
schot hebben hoeven te los
sen. De leiding van de Briga
des, dat waren allemaal com
munisten, had nu eenmaal
weinig vertrouwen in die
anarchisten, ik had er wel
vertrouwen in, ik mos ten
slotte anarchist geweest. Zo
als ik die jongens heb leren
kennen daar, in de frontlinie
waren ze gedisciplineerd.
Och, ik ken al die verhalen
en er zullen in het achter
land best eens vervelende
dingen gebeurd zijn, maar
heel veel verhalen kloppen
van geen kant".
Wie zich verder wil ver
diepen in het unieke feno
meen van de Internationale
Brigades en het Nederlandse
aandeel daarin mogen we
verwijzen naar het onlangs
verschenen boekje 'De oorlog
begon in Spanje', uitgave
Van Gennep, Amsterdam.
Zeer aardig is ook het boekje
'Nederlanders onder com
mando van Hollander Piet'
van Gerard Vanter. Vanter is
een pseudoniem voor Gerard
J.M. Reve, vader van de twee
nog bekendere zonen.
Van onze correspondent
ROME - Het wordt tijd dat het
verhaal van de azuurblauwe
Middellandse Zee wordt on
dergebracht in de categorie
sprookjes. De kustwateren
van Italië zijn zo vervuild dat
voor vrijwel alle stranden een
zwem verbod zou moeten gel
den. Tot die conclusie komen
deze zomer Italiaanse milieu
organisaties.
O zo bang dat de toeristen
wegblijven, manipuleert de
overheid volgens de milieu
groepen voortdurend met sta
tistieken en onderzoeksresul
taten. Een milieu-ambtenaar
van de regio Latium, waarin
Rome ligt, zei tegen het week
blad Espresso: „Op basis van
de gegevens die in 1985 zijn
verzameld zou het aan vrijwel
onze gehele kust verboden
moeten worden om te zwem
men. Maar gezien de onder
zoeksresultaten hebben de la
boratoria laten weten dat er
sprake is van een onzeker
heidsmarge van 16 procent.
Dat wordt dan aangegrepen
om een definitief oordeel op te
schorten en weer te beginnen
met een serie van onder
zoeken", aldus de ambtenaar.
In andere gebieden worden al
leen monsters genomen in de
winter, wanneer er geen toe
risten zijn en de zee minder
vervuild is.
Het blad citeert een mede
werkster van minister Valerio
Zanone van milieuzaken. „Nog
niemand", zo zegt Costanza
Pera, „is er ooit in geslaagd
een diepgaand onderzoek te
doen naar de toestand waarin
de kustwateren verkeren. Er
wordt al vijftien jaar over ge
praat, maar men is nog niet
verder gekomen dan intentie
verklaringen en plannen."
Bij een dergelijk onderzoek
zijn zoveel ministeries betrok
ken (milieu, gezondheid, en
zee) dat het niet veel moeite
kost onwelgevallige plannen
in de bureaucratie te laten
verzanden. Omdat de overheid
in gebreke blijft heeft
Espresso in samenwerking
met de milieuorganisaties een
boot uitgerust als laborato
rium. De boot, de 'Goletta Ver-
de' (de Groene Schoener) zal
deze zomer systematisch mon
sters nemen langs de zeven
duizend kilometer lange Ita
liaanse kust.
Stank
De voortgaande vervuiling
van de Italiaanse kusten is
echter niet altijd weg te poet
sen met het manipuleren van
statistieken en normen. De
kleur en stank van het water
in het noordelijke gedeelte van
de Adriatische Zee in Emilia
Romagna en Veneto, overtui
gen ook de laatste twijfelaars
dat de zee ziek is.
De grote hoeveelheden fos
faten in het zeewater hebben
hier tot zo'n wildgroei van al
gen geleid dat er voor de vis
sen te weinig zuurstof over
blijft. Massale vissterfte is het
gevolg. Vorig jaar waren de
gegevens over de belabberde
conditie van het zeewater in
dit toeristengebied niet langer
onder de tafel te houden. Op
basis van de cijfers zou langs
tachtig procent van de kust
het zwemmen verboden moe
ten worden.
De autoriteiten in het gebied
kregen echter gedaan dat zij
boven de wet gesteld werden.
Er werd voor driejaar een uit
zondering gemaakt en pas
eind 1988 hoeft er aan de wet
telijke normen voldaan te
worden. Niemand gelooft ove
rigens dat tegen die tijd de si
tuatie veel verbeterd is.
Na een langdurig protest
van burgercomités zijn mo
menteel bij Napels honderd
burgemeesters in staat van
beschuldiging gesteld omdat
zij de fecaliën van enkele hon
derdduizenden burgers jaren
lang in een paar meertjes heb
ben laten lopen, die in open
verbinding met de zee staan.
Zo sprak ik het uit:
bjoewth, met de th klank
van het Engelse: Thank
you, Ian Smith. Daar begon
ik mee toen ik het woord
BEWTH voor de eerste maal
zag staan op een aanplak
biljet. Daarna pas werd ik
nieuwsgierig naar de bete
kenis. Ik kende dit Engelse
woord niet en nam mij
voor eens na te gaan of het
al opgenomen was in de
nieuwe druk der woorden
boeken, dit nieuwe mode
woord uit Engeland. Dat
dit onbekende woord En
gels was nam ik voetstoots
aan, gewend als ik was aan
woorden als New, Brew en
Growth met de voor mij
normale uitspraak Njoew
broew. Het woordbeeld ver
raadde onmiskenbaar het
thuisland. How wrong can
you be? Het is helemaal
geen engels maar gewoon
de afkorting van BEWe-
gings THeater. De dupe was
ik geworden van mijn
eigen vakverblinding. Na
een levenlang Njoew ge
zegd te hebben bij de aan
blik van lettergroepjes als
NEW en NEWS en na even
lang lucht geblazen te heb
ben tussen tongpunt en bo
ventanden bij het zien van
het engelse tweespan TH zei
ik automatisch bjoewth te
gen het BeweggingsThea-
ter.
Freud in zijn 'Vorlesun-
gen über Psychoanalyse'
noemt als voorbeeld de ge
pensioneerde leraar klas
sieke talen op het gymna
sium. Telkens als hij in de
'Züricher Zeitung' het
woordje 'angenommen' te
genkwam las hij Agamem-
non. Zo lezen we als kind
wat er staat en als volwas
senen wat we denken dat er
staat. Toch als je er even bij
stil staat is het een klein
mirakel dat we erin ge
slaagd zijn gedachten door
het oog te laten waarnemen
met behulp van krabbeltjes
en onze gehele wetenschap
is er uit geboren.
De hand die het kleitablet
beschreef
is de hand die ons 't heelal
in dreef.
Des te erger dat het nu ver
drongen dreigt te worden
door het verschijnsel, ge
noemd in het laatste woord
van dit rijmpje, getiteld:
LOGORHEA
Gedachten tot het oog doen
spreken
via stift en letterteken,
door ijstijd Einsteins uitge
dacht
heeft dl ons'weten voortge
bracht.
Triomf en Almacht van de
geest,
na twintig eeuwen nu 'dis
placed'
van boek tot beelden op
T.V.
en aether lipshit diarrhee.
John O'Mill
Per dag wordt een wagon
lading geneesmiddelen in
genomen. Je zou dus mogen
aannemen dat dokters pre
cies weten hoe je genees
middelen het beste kunt
innemen: voor, na of tij
dens de maaltijd?, met veel
of weinig water?, enzo
voort. Dat is niet zo.
Een jaar of wat geleden
woedde er een vermake
lijke discussie in de kolom
men van het Nederlands
Tijdschrift voor Genees
kunde over de juiste aan
wending van zetpillen.
Voor wie het al niet wist
even een terzijde. Zetpillen
moeten in de anus worden
aangebracht.
Op die manier komt het
geneesmiddel rechtstreeks
in de bloedbaan. Dat is een
voordeel, want alle genees
middelen die je slikt wor
den eerst naar de lever ver
voerd en daar voor een deel
afgebroken. Voor een com
fortabele 'pasvorm' hebben
veel zetpillen de vorm van
een torpedo: spits aan de
ene, stomp aan de andere
kant.
Goed. Ene dokter Van
Wageningen beweerde per
ingezonden brief dat zet
pillen moeten worden in
gebracht met de stompe
kant naar voren. Bedroefd
stelde hij vast dat 90 pro
cent van de Nederlandse
artsen en verpleegkundi
gen de andere, spitse, kant
prefereerde.
Helemaal verkeerd, aldus
Van Wageningen, dat zou
pijnlijk zijn voor de pa
tiënt, en anders dan je zou
verwachten glijdt de zetpil
minder makkelijk naar
binnen.
Zijn geachte opponenten
bestreden dit, hadden zelfs
röntgenfoto's laten maken
waarop je kon zien dat met
de spitse kant naar voren
ingebrachte zetpillen uit
stekend functioneerden.
Bovendien zou bij de me
thode Van Wageningen de
spitse kant onaangenaam
op de sluitspier drukken.
Toen Van Wageningen
een paar jaar later er weer
over begon greep de redac
tie nors in: Van Wagenin
gen had ongelijk, en bo
vendien maakt het nauwe
lijks uit hoe zetpillen er uit
zien.
En pillen, hoe moeten die
worden geslikt? Deze
maand zag het Geneesmid
delenbulletin, een voor
lichtingsblad voor artsen,
zich genoodzaakt om een
uitgave te wijden aan het
juiste slikken van een pil.
Want „bij het bekende
'een-, twee- of driemaal
daags' ontbreekt vaak de
instructie hoe dit moet ge
beuren: voor, tijdens of na
de maaltijd". Maakt dat
uit? Jawel.Hoe voller de
maag, hoe langer het duurt
voordat de maag zich in de
dunne darm ontledigt. Pas
in de dunne darm wordt
het geneesmiddel opgeno
men, dus hoe voller de
maag, hoe trager de wer
king van het geneesmiddel
Meestal, maar niet altijd.
Er zijn ook enkele ge
neesmiddelen die juist
sneller gaan werken, omdat
ze door het maagsap ver
sneld oplossen. Een vette
maaltijd heeft bij in vet
oplosbare medicijnen het
zelfde effect. Dan zijn er
weer geneesmiddelen
waarvan de werking door
de invloed van maag- en
darmsap bijna helemaal te
niet wordt gedaan zoals
staalpillen en sommige
plaspïllen. Tenslotte zijn er
middelen waarvan men
niet weet of ze juist sterker
of zwakker werken bij een
volle maag.
Een warwinkel dus, al
valt dat zoel mee, want voor
de meeste geneesmiddelen
verdient het innemen tij
dens of direct na de maal
tijd de voorkeur. Het Bulle
tin geeft de volgende richt
lijnen die bijna altijd op
gaan tenzij op het etiket
anders staat vermeld. Het
geneesmiddel moet altijd
op hetzelfde tijdstip van de
maaltijd worden ingeno
men: tijdens, maar dan ook
altijd tijdens; of erna, maar
dan ook altijd erna. En dat
liefst met veel water en in
een zittende of staande
houding. Alleen het middel
griseofulvine, een anti
schimmelmiddel, moet per
se met melk worden inge
nomen.
In 1982 lieten de onder
zoekers Channer en Virjes
een aantal proefpersonen
in diverse houdingen en
met diverse hoeveelheden
water gelatine-capsules
wegslikken. In staande
houding en met veel voater
weggespoeld bereiken de
capsules in 5 seconden de
maag.
Staand en met weinig
water duurt 10 seconden.
Bij een liggende patiënt
die zijn pillen met weinig
water wegslikt zit na 5 mi
nuten nog de helft van de
pillen in de slokdarm. Dat
laatste kan vooral bij bij
tende geneesmiddelen
schade aan de slokdarm
toebrengen.
Milt
eila
Door Larry Thorson,
Associated Press
„Ik herinner me duid!
lijk dat de bom explj
deerde. Het was een he
klap en een hoop rook.I
wind was gunstig, ricll
ting zee. Maar dat veran
derde. De rook kwal
deze kant op en ve|
spreidde zich boven
deel van het vasteland,
deden geruchten de rond
dat enkele dieren stie]
ven."
Anthrax of miltvuur is i
bij vele diersoorten en ook j
mens voorkomende infectj
ziekte, veroorzaakt door
bacterie Bacillus anthrad
Bij de mens komt de ziel]
voor door contact met dien
of dierlijke produkten. Vool
veehouders, veehandelarl
dierenartsen en slagers wj
den gerekend tot de risi<]
groepen. Miltvuur valt in
derland onder de Veewet en
is dus een aangifteplicht.
Bacillus anthracis voij
een zogenaamde endospq
Deze sporen zijn droogte-, 1
te- en chemo-resistent en
men in de bodem voor.
kunnen zich daar jaren haj
haven en men spreekt ook
bodemziekte. Door inaden
van sporen kan longont:
king ontstaan. De naam m|
vuur heeft betrekking op i
feit dat de milt bij sectie rj
en overvol is van bloed,
zover de wetenschap, nu
der met de oorlog.
De enkele mensen die ind
tijd woonden langs Gruin|
Bay, aan de afgelegen noo
west-kust van Schotland,
ren niet tevoren gewa
schuwd. Zij wisten evenj
dat het leger bezig was
geheimzinnige experimenj
aldus de nu 66-jarige Mach
zie. „Na de oorlog bleek dafl
bezig waren met het
van middelen voor biologi^
oorlogvoering."
De experimenten von
plaats in 1942 en 1943. Pas]
jaar of twee na de oorlog 1
den er echter borden opl
eiland en de kust van
vasteland geplaatst met wa
schuwingen dat het eiland|
smet was door anthrax
dientengevolge niet m|
worden betreden.
Door Hiromi Tsunashin
Associated Press
TOKIO - Buitenlandse be
ven in Japan hebben gen
dat hoge salarissen en eenl
tere verantwoordelijk
vaak niet genoeg zijn om|
ge, hooggeschoolde Japa
weg te lokken bij de bir
landse bedrijven waar
jaren werken.
De meeste Japanners
den het een risico om bi]
buitenlandse baas in dier!
treden en houden zich l|
aan het systeem dat al
het einde van de Tweedel
reldoorlog hoogtij vierl
waarbij men zijn leven!
voor hetzelfde bedrijf wen
„Hoewel we hier al 26|
opereren, kunnen we
niet de geschikte mensen I
gen voor ons kantoor itj
kio," vertelt Ayako Kega
woordvoerster van Ge
Electric Japan, een docht|
derneming van het
kaanse elektronicacoij
"Er is maar heel weinig1
boordenpersoneel dat
baan verandert. Buitenll
bedrijven zijn aangewezl
oen beperkt aantal er J
Japanners dat van helf
buitenlandse bedrijf ovef
°P het andere."
Werknemers van groa
Panse concerns kunne]
hun pensioen zeker zij]
hun baan, een gestage
he en geborgenheid bia
familie die het bedrijf
Volgens een recent ond|
van het ministerie van
over werkhoudingen w|
aantal Japanse werkn
dat vorig jaar overwoo.
baan te veranderen ov|
Periode van 5 jaar met a
Procent gestegen tot|
veer 6 procent van de 1
bevolking.