VOOR HET EERST SINDS DE JAREN DERTIG Kustwater Italië sterk vervuild Driemaal daags een tablet EXTRA OP MAANDAG' UTRECHT/ROT TERDAM - De NS- nachttreinen rijden weer. In de jaren der tig waren er al nacht diensten, die vooral marktkooplui, onder weg naar verre mark ten, bedienden. PAPIER VOOR UW PEN Piet Laros Milieugroepen: overheid manipuleert gegevens LOSSE FLODDERS MEDISCHE RUBRIEK vu„ GRUINARD W( SECOND COAST SCHOTLAND - lal MacKenzie herinnen zich nog de dag uit Tweede Wereldoorlc toen op het eilar Gruinard een prod werd genomen më een dodelijke dos| anthrax. De nachttrein rijdt weer Door Eric Bakkers In 1939 werden de nachtdiendsten echter ge schrapt. De onstuitbare opkomst van de auto zorgde ervoor dat dit be sluit ook na de Tweede Wereldoorlog gehand haafd bleef. Sinds 2 juni j.l. is het nu weer mogelijk om tussen Utrecht en Rotterdam (over Amsterdam en Schiphol) de nachttrein te pakken. De directe aanleiding tot de invoering van de nachttreinen, was de ingebruikname van de Westelijke Ringspoorbaan in Amsterdam. Hierdoor is het mogelijk om van station Am sterdam CS rechtstreeks per trein naar Schiphol te reizen. Eerder bediende de NS al late luchtreizigers, maar er reden tot nu toe slechts nachttreinen van Dordrecht naar Schiphol. Andere verbindingen waren er niet. Tegelijkertijd is de moge lijkheid aangegrepen ook an dere klanten te bedienen. Zo hoeven ondermeer mensen, die een avondje zijn gaan stappen in een andere stad, nu niet meer hun borrel te laten staan. De auto kunnen zij thuislaten. Tussen één en vijf uur staat de NS ter beschikking met min stens één trein per uur. Die vertrekken iets voor of net na het hele uur, behalve om drie uur. Dan zijn de vertrektijden iets later. te lopen. Bij Delft en Schie dam-Rotterdam West loopt de boel weer in het honderd. In Rotterdam komen we uitein delijk twintig minuten te laat aan. Het oponthoud ontlokte een reizigster al eerder de op merking: „Kijk daar! Op dat bord staat sneltrein. Dan wil ik wel eens een langzame trein zien". Was het in de vroege nacht trein naar Rotterdam al rus tig, het is zo mogelijk nog stil ler in de late trein terug naar Utrecht CS (vertrek 4.27 uur Rotterdam CS). De vroege vo gels, vooral vakantiegangers, maakt het niet zoveel uit. En kele nachtbrakers die het ten slotte toch maar voor gezien hielden, praten nog wat na over de voorbije nacht, maar dan zwijgen ook zij. Misschien ook omdat zij langer op de trein moesten wachten dan gedacht. De vertraging duurde in Rotterdam immers al ruim twintig minuten. Relnicht Een nachttrein staat klaar op Utrecht CS om reizigers richting Amsterdam en Schiphol te vervoeren. -.FOTO "t STICHT Ongemak In de folder die de Spoorwe gen in omloop hebben ge bracht, wijzen zij al op enig ongemak. In de late avond en nacht worden veel onder houdswerkzaamheden aan de baanvakken verricht en dat kan dan wel eens vertragin gen opleveren. Overdag is er geen tijd voor reparaties want dan wordt het lijnennet veel te intensief gebruikt. Dat van die vertragingen klopt ook, want de trein, die zaterdagnacht om 1.59 uur van spoor 5 vanaf Utrechts CS had moeten vertrekken, onder vindt er al hinder van. Hij vertrekt drie minuten te laat vanaf spoor 7. Als de station schef niet een aantal wach tende reizigers op tijd had ge waarschuwd, dan hadden zij nog twee uur op de volgende trein moeten wachten. Het is vrij druk in de trein, vooral met de wat oudere jeugd die in de grote stad is wezen stappen. Ook zijn er ouders, al dan niet met kinde ren, die nog naar huis moeten. Twee meisjes hebben even wat onenigheid over de frequentie van de nachttreinen, maar schakelen al snel over op inte ressantere onderwerpen. Vooral een lastige 'goser' in de disco moet het hier ontgelden. 'Burgerlijk vroeg' Bij het station Naarden- Bussum is de vertraging al met vijf minuten opgelopen, maar het schijnt de reizgers niet te deren. De nachttrein heeft ook voor studenten op ouderbezoek zo zijn voordelen. Waren zij meestal verplicht éven voor of net na twaalf uur de laatste trein terug te pak ken, nu kunnen zij gaan wan neer zij willen. Een jongen merkt in bekakt Goois op, dat hij voortaan niet meer zo 'bur- druk. Ook in de treinen die in gerlijk vroeg' in de avond weg omgekeerde richting rijden is hoeft. dat het geval. Intussen dendert de trein door het polderlandschap tus sen Utrecht en Amsterdam. Te zien is er weinig, want dat voorkomen de spiegelende ruiten. In die ruiten zie je al leen jezelf en een stukje van de coupé weerspiegeld. Af en toe glijdt wel een lichtbak of een neonreclame voorbij. Vaag zijn dan de contouren van de gebouwen te herken nen waaraan zij bevestigd zijn. Als Amsterdam CS bereikt is, had de trein eigelijk al op het tien minuten verderop ge legen Amsterdam Lelylaan, een van de nieuwe stations aan de Westelijke Ringspoor baan, moeten zijn. Om 2.50 uur slaat een dronken man, met nog een flinke voorraad pils in een plastic tas, op CS de ge bruikelijke drukte van in - en uitstappende reizigers gade. Bijna alle passagiers stappen in Amsterdam uit, maar hun plaatsen worden onmiddelijk weer ingenomen door nieuwe reizigers. Het blijft redelijk Spoorwegpolitie In Amsterdam stapt ook de Spoorwegpolitie aan boord. De NS laat op het traject agenten meereizen om eventuele moei lijkheden in de kiem te smo ren. 's Nachts verschilt het rei zigerspubliek nog wel wat van overdag. Sommigen, met een slok op, willen nog wel eens agressief worden. Overigens controleren de dienders van de Spoorwegen ook het treinen- verloop. Het behoort niet tot hun taak, maar zij zijn er nu toch. Op het gloednieuwe, door hard geel, blauw en rood gedo mineerde, station Lelylaan meldt een van de twee dienst doende agenten, dat de trein in de richting Utrecht uit Rotter dam een vertraging heeft op gelopen van dertien minuten. Overigens doen zich in de trein waar wij mee reizen geen echt grote moeilijkheden voor. Wanneer de trein zich in volle vaart om 3.05 uur in de Schiphol - tunnel stort, is het merkwaardig stil in de trein. Kennelijk beginnen vermoeid heid en of alcohol hun tol te eisen bij de reizigers. Toch zet ten veel mensen zich in bewe ging als de trein het station van de luchthaven aandoet. Niet allemaal slepen ze bagage mee. Enkelen hebben hun nachtrust nog even uitgesteld om een bekende of geliefde op Schiphol uitgeleide te doen of te verwelkomen. Vermoeid De nachttrein moet bij de vakantievierders nog bekend heid verwerven, want er stap pen niet meer dan een stuk of acht vermoeide luchtreizigers in. Even zijn zij nog in staat wat leven in de brouwerij te brengen, maar dat duurt ook bij deze mensen niet lang. En kelen zijn al een hele dag on derweg om vanaf het vakan tie-oord thuis te komen. De machinist slaagt er in middels in om (tot Leiden) flink wat van de vertraging in Het kon niet uitblijven. In Den Haag slagen toch nog drie mensen erin, de rust in de cou pé grondig te verstoren. Een knul van in de twintig, die tot dan toe alleen zat, wordt inge sloten door drie Limburgse 'relnichten' op weg naar Span je. Geaffecteerd geklets en ge gooi met koffers en tassen wordt gecombineerd met con stant gegiechel. De jongen tus sen de mannen in vindt het al lemaal zo erg niet, maar an dere passagiers kijken af en toe verstoord om. Dit soort hu mor is nu eenmaal niet voor iedereen te begrijpen, zeker niet om vijf uur 's morgens. De drie overjarige pubers houden het vol tot aan Schiphol. Het is inmiddels al licht ge worden als de laatste ruk met dit treinstel tot Amsterdam ingaat. Hier moet, indien no dig, overgestapt worden. De overstappers komen bedrogen uit. De vertraging bedraagt uiteindelijk toch nog ruim een kwartier. De aansluiting naar Utrecht is dan al weg. Daar staan zij dan om zes uur in de ochtend te zoeken naar de eerstvolgende trein naar Utrecht. Was het nu maar een doordeweekse dag geweest, dan was het allemaal nog meegevallen. Nu moeten de pechvogels anderhalf uur, tot half acht, wachten op een trein. Dat is dan wel een Inter city en dit maal gelukkig zon der vertraging. IgéEN0®* Met interesse het artikel over Piet Laros gelezen. Een boeiend verhaal over een bewonderenswaardig man. Toch enkele bemerkingen: Heeft de schrijver de posi tie van de Internationale Brigades niet wat hoog in geschat? Vroeger, ik spreek van jaren terug, werden de jongens die vrijwillig naar Indië gingen en de jongens die in Spanje gingen vechten algemeen aangemerkt als avonturiers en gelukzoe kers. Staan de Spanjevech- ters inderaad zo goed te boek, dat ze een monument verdienen? Ik heb ooit verhalen ge hoord dat de Spanjevechters zich te buiten gingen aan moordpartijen onder de anarchisten en leden van de POUM. Waarom zwijgt Piet Laros over die gebeurtenis sen of vormen ze een smet op zijn blazoen? Wat is pro paganda en wat is waarheid in de Spanje-kwestie? J. Oomen, Roosendaal Naschrift redactie: Zowel in bovenstaande brief als in een vijftal telefonische reacties zijn bedenkingen geuit over de positie en het optreden van de Internatio nale Brigades ten tijde van de Spaanse Burgeroorlog. Steeds weer duikt het ver haal op als zou Piet Laros met zijn sectie betrokken zijn geweest bij het liquide ren van anarchisten en trots kisten. De geschiedenis over de Internationale Brigades is in duizenden geschriften te boek gesteld. Het hangt maar al te vaak van de auteur af en zijn 'plaats' tijdens de Burgeroorlog - je was im mers voor of tegen Franco - hoe een oordeel uitvalt. 'Ob jectieve' geschiedschrijving is nog steeds een schaars arti kel in de Spanje-kwestie. De 'grote' historici van de Spaanse Burgeroorlog, Hugh Thomas, Stanley C. Payne, Gabriel Jackson en Gerald, Brenan, zijn eenstemming in hun oordeel over de Interna tionale Brigades: „Het waren op een paar uitzonderingen na idealisten. Zij gingen naar Spanje om het fascisme te verslaan". Hugh Thomas schrijft: „Laat het nageslacht de oprechtheid van deze mensen niet betwisten". En Andrè Malraux: „De Brigade bestond uit mannen die kon den vechten, niet uit figu ranten van een filmstudio". En inderdaad: Dat Madrid in november 1936 behouden bleef voor de republikeinen, was niet in de laatste plaats te danken aan de Brigades. Zelfs de historicus van het Franco-regiem, dr. Manuel Aznar, roemde 'de strijdlust, de moed en het geloof van de Brigades. Nog één citaat. Het is van Ernest Hemingway. Na de slag in de Jarama-val- lei (waar o.a. Piet Laros zwaar gewond raakte) schreef de Amerikaanse schrijver: „De doden slapen in Spanje koud vannacht en zij zullen de hele winter koud slapen teruoijl de aarde met hen slaapt. Maar in het voorjaar zal de regen komen om de aarde weer vriendelijk te maken... De doden hoeven niet op te staan. Zij maken nu deel uit van de aarde en de aarde kan nooit worden veroverd. Want de aarde zal altijd be staan. Hij zal alle tirannen overleden. Zij die in de aarde met eer beladen ondergingen (en niemand had groter eer dan zij die in Spanje stierven) hebben de onsterfelijkheid al bereikt". Een monument verdienen de Spanjevechters o.i. wel. Moordpartijen? De verhalen over de moordpartijen door Interna tionale Brigades zijn bekend, maar zeer vermoedelijk on waar. De geruchten over moorden werden gevoed door het brute optreden van de commandant van de In ternationale Brigades André Marty, die Piet Laros in het interview 'een hele slechte' en 'niet zo'n beste' noemde. Marty was een stomzinnige, paranoïde fuguur. Hij droeg de bijnaam 'de slager van Albacete'. Hij is na de Spaanse Burgeroorlog uit de Franse communistische par tij gezet. Over de zogenaamde moordpartijen door de Bri gades - uiteraard is er Piet Laros over ondervraagd, maar uit een ruim vier uur durend interview moet een selectie gemaakt worden - zei Piet Laros: „Bij Albacete heb ik eens opdracht gehad de anarchisten op te vangen en-neer te stoten, als zij zou den terugtrekken. Dat was niet zo'n mooie opdracht. Maar ik zweer dat wij geen schot hebben hoeven te los sen. De leiding van de Briga des, dat waren allemaal com munisten, had nu eenmaal weinig vertrouwen in die anarchisten, ik had er wel vertrouwen in, ik mos ten slotte anarchist geweest. Zo als ik die jongens heb leren kennen daar, in de frontlinie waren ze gedisciplineerd. Och, ik ken al die verhalen en er zullen in het achter land best eens vervelende dingen gebeurd zijn, maar heel veel verhalen kloppen van geen kant". Wie zich verder wil ver diepen in het unieke feno meen van de Internationale Brigades en het Nederlandse aandeel daarin mogen we verwijzen naar het onlangs verschenen boekje 'De oorlog begon in Spanje', uitgave Van Gennep, Amsterdam. Zeer aardig is ook het boekje 'Nederlanders onder com mando van Hollander Piet' van Gerard Vanter. Vanter is een pseudoniem voor Gerard J.M. Reve, vader van de twee nog bekendere zonen. Van onze correspondent ROME - Het wordt tijd dat het verhaal van de azuurblauwe Middellandse Zee wordt on dergebracht in de categorie sprookjes. De kustwateren van Italië zijn zo vervuild dat voor vrijwel alle stranden een zwem verbod zou moeten gel den. Tot die conclusie komen deze zomer Italiaanse milieu organisaties. O zo bang dat de toeristen wegblijven, manipuleert de overheid volgens de milieu groepen voortdurend met sta tistieken en onderzoeksresul taten. Een milieu-ambtenaar van de regio Latium, waarin Rome ligt, zei tegen het week blad Espresso: „Op basis van de gegevens die in 1985 zijn verzameld zou het aan vrijwel onze gehele kust verboden moeten worden om te zwem men. Maar gezien de onder zoeksresultaten hebben de la boratoria laten weten dat er sprake is van een onzeker heidsmarge van 16 procent. Dat wordt dan aangegrepen om een definitief oordeel op te schorten en weer te beginnen met een serie van onder zoeken", aldus de ambtenaar. In andere gebieden worden al leen monsters genomen in de winter, wanneer er geen toe risten zijn en de zee minder vervuild is. Het blad citeert een mede werkster van minister Valerio Zanone van milieuzaken. „Nog niemand", zo zegt Costanza Pera, „is er ooit in geslaagd een diepgaand onderzoek te doen naar de toestand waarin de kustwateren verkeren. Er wordt al vijftien jaar over ge praat, maar men is nog niet verder gekomen dan intentie verklaringen en plannen." Bij een dergelijk onderzoek zijn zoveel ministeries betrok ken (milieu, gezondheid, en zee) dat het niet veel moeite kost onwelgevallige plannen in de bureaucratie te laten verzanden. Omdat de overheid in gebreke blijft heeft Espresso in samenwerking met de milieuorganisaties een boot uitgerust als laborato rium. De boot, de 'Goletta Ver- de' (de Groene Schoener) zal deze zomer systematisch mon sters nemen langs de zeven duizend kilometer lange Ita liaanse kust. Stank De voortgaande vervuiling van de Italiaanse kusten is echter niet altijd weg te poet sen met het manipuleren van statistieken en normen. De kleur en stank van het water in het noordelijke gedeelte van de Adriatische Zee in Emilia Romagna en Veneto, overtui gen ook de laatste twijfelaars dat de zee ziek is. De grote hoeveelheden fos faten in het zeewater hebben hier tot zo'n wildgroei van al gen geleid dat er voor de vis sen te weinig zuurstof over blijft. Massale vissterfte is het gevolg. Vorig jaar waren de gegevens over de belabberde conditie van het zeewater in dit toeristengebied niet langer onder de tafel te houden. Op basis van de cijfers zou langs tachtig procent van de kust het zwemmen verboden moe ten worden. De autoriteiten in het gebied kregen echter gedaan dat zij boven de wet gesteld werden. Er werd voor driejaar een uit zondering gemaakt en pas eind 1988 hoeft er aan de wet telijke normen voldaan te worden. Niemand gelooft ove rigens dat tegen die tijd de si tuatie veel verbeterd is. Na een langdurig protest van burgercomités zijn mo menteel bij Napels honderd burgemeesters in staat van beschuldiging gesteld omdat zij de fecaliën van enkele hon derdduizenden burgers jaren lang in een paar meertjes heb ben laten lopen, die in open verbinding met de zee staan. Zo sprak ik het uit: bjoewth, met de th klank van het Engelse: Thank you, Ian Smith. Daar begon ik mee toen ik het woord BEWTH voor de eerste maal zag staan op een aanplak biljet. Daarna pas werd ik nieuwsgierig naar de bete kenis. Ik kende dit Engelse woord niet en nam mij voor eens na te gaan of het al opgenomen was in de nieuwe druk der woorden boeken, dit nieuwe mode woord uit Engeland. Dat dit onbekende woord En gels was nam ik voetstoots aan, gewend als ik was aan woorden als New, Brew en Growth met de voor mij normale uitspraak Njoew broew. Het woordbeeld ver raadde onmiskenbaar het thuisland. How wrong can you be? Het is helemaal geen engels maar gewoon de afkorting van BEWe- gings THeater. De dupe was ik geworden van mijn eigen vakverblinding. Na een levenlang Njoew ge zegd te hebben bij de aan blik van lettergroepjes als NEW en NEWS en na even lang lucht geblazen te heb ben tussen tongpunt en bo ventanden bij het zien van het engelse tweespan TH zei ik automatisch bjoewth te gen het BeweggingsThea- ter. Freud in zijn 'Vorlesun- gen über Psychoanalyse' noemt als voorbeeld de ge pensioneerde leraar klas sieke talen op het gymna sium. Telkens als hij in de 'Züricher Zeitung' het woordje 'angenommen' te genkwam las hij Agamem- non. Zo lezen we als kind wat er staat en als volwas senen wat we denken dat er staat. Toch als je er even bij stil staat is het een klein mirakel dat we erin ge slaagd zijn gedachten door het oog te laten waarnemen met behulp van krabbeltjes en onze gehele wetenschap is er uit geboren. De hand die het kleitablet beschreef is de hand die ons 't heelal in dreef. Des te erger dat het nu ver drongen dreigt te worden door het verschijnsel, ge noemd in het laatste woord van dit rijmpje, getiteld: LOGORHEA Gedachten tot het oog doen spreken via stift en letterteken, door ijstijd Einsteins uitge dacht heeft dl ons'weten voortge bracht. Triomf en Almacht van de geest, na twintig eeuwen nu 'dis placed' van boek tot beelden op T.V. en aether lipshit diarrhee. John O'Mill Per dag wordt een wagon lading geneesmiddelen in genomen. Je zou dus mogen aannemen dat dokters pre cies weten hoe je genees middelen het beste kunt innemen: voor, na of tij dens de maaltijd?, met veel of weinig water?, enzo voort. Dat is niet zo. Een jaar of wat geleden woedde er een vermake lijke discussie in de kolom men van het Nederlands Tijdschrift voor Genees kunde over de juiste aan wending van zetpillen. Voor wie het al niet wist even een terzijde. Zetpillen moeten in de anus worden aangebracht. Op die manier komt het geneesmiddel rechtstreeks in de bloedbaan. Dat is een voordeel, want alle genees middelen die je slikt wor den eerst naar de lever ver voerd en daar voor een deel afgebroken. Voor een com fortabele 'pasvorm' hebben veel zetpillen de vorm van een torpedo: spits aan de ene, stomp aan de andere kant. Goed. Ene dokter Van Wageningen beweerde per ingezonden brief dat zet pillen moeten worden in gebracht met de stompe kant naar voren. Bedroefd stelde hij vast dat 90 pro cent van de Nederlandse artsen en verpleegkundi gen de andere, spitse, kant prefereerde. Helemaal verkeerd, aldus Van Wageningen, dat zou pijnlijk zijn voor de pa tiënt, en anders dan je zou verwachten glijdt de zetpil minder makkelijk naar binnen. Zijn geachte opponenten bestreden dit, hadden zelfs röntgenfoto's laten maken waarop je kon zien dat met de spitse kant naar voren ingebrachte zetpillen uit stekend functioneerden. Bovendien zou bij de me thode Van Wageningen de spitse kant onaangenaam op de sluitspier drukken. Toen Van Wageningen een paar jaar later er weer over begon greep de redac tie nors in: Van Wagenin gen had ongelijk, en bo vendien maakt het nauwe lijks uit hoe zetpillen er uit zien. En pillen, hoe moeten die worden geslikt? Deze maand zag het Geneesmid delenbulletin, een voor lichtingsblad voor artsen, zich genoodzaakt om een uitgave te wijden aan het juiste slikken van een pil. Want „bij het bekende 'een-, twee- of driemaal daags' ontbreekt vaak de instructie hoe dit moet ge beuren: voor, tijdens of na de maaltijd". Maakt dat uit? Jawel.Hoe voller de maag, hoe langer het duurt voordat de maag zich in de dunne darm ontledigt. Pas in de dunne darm wordt het geneesmiddel opgeno men, dus hoe voller de maag, hoe trager de wer king van het geneesmiddel Meestal, maar niet altijd. Er zijn ook enkele ge neesmiddelen die juist sneller gaan werken, omdat ze door het maagsap ver sneld oplossen. Een vette maaltijd heeft bij in vet oplosbare medicijnen het zelfde effect. Dan zijn er weer geneesmiddelen waarvan de werking door de invloed van maag- en darmsap bijna helemaal te niet wordt gedaan zoals staalpillen en sommige plaspïllen. Tenslotte zijn er middelen waarvan men niet weet of ze juist sterker of zwakker werken bij een volle maag. Een warwinkel dus, al valt dat zoel mee, want voor de meeste geneesmiddelen verdient het innemen tij dens of direct na de maal tijd de voorkeur. Het Bulle tin geeft de volgende richt lijnen die bijna altijd op gaan tenzij op het etiket anders staat vermeld. Het geneesmiddel moet altijd op hetzelfde tijdstip van de maaltijd worden ingeno men: tijdens, maar dan ook altijd tijdens; of erna, maar dan ook altijd erna. En dat liefst met veel water en in een zittende of staande houding. Alleen het middel griseofulvine, een anti schimmelmiddel, moet per se met melk worden inge nomen. In 1982 lieten de onder zoekers Channer en Virjes een aantal proefpersonen in diverse houdingen en met diverse hoeveelheden water gelatine-capsules wegslikken. In staande houding en met veel voater weggespoeld bereiken de capsules in 5 seconden de maag. Staand en met weinig water duurt 10 seconden. Bij een liggende patiënt die zijn pillen met weinig water wegslikt zit na 5 mi nuten nog de helft van de pillen in de slokdarm. Dat laatste kan vooral bij bij tende geneesmiddelen schade aan de slokdarm toebrengen. Milt eila Door Larry Thorson, Associated Press „Ik herinner me duid! lijk dat de bom explj deerde. Het was een he klap en een hoop rook.I wind was gunstig, ricll ting zee. Maar dat veran derde. De rook kwal deze kant op en ve| spreidde zich boven deel van het vasteland, deden geruchten de rond dat enkele dieren stie] ven." Anthrax of miltvuur is i bij vele diersoorten en ook j mens voorkomende infectj ziekte, veroorzaakt door bacterie Bacillus anthrad Bij de mens komt de ziel] voor door contact met dien of dierlijke produkten. Vool veehouders, veehandelarl dierenartsen en slagers wj den gerekend tot de risi<] groepen. Miltvuur valt in derland onder de Veewet en is dus een aangifteplicht. Bacillus anthracis voij een zogenaamde endospq Deze sporen zijn droogte-, 1 te- en chemo-resistent en men in de bodem voor. kunnen zich daar jaren haj haven en men spreekt ook bodemziekte. Door inaden van sporen kan longont: king ontstaan. De naam m| vuur heeft betrekking op i feit dat de milt bij sectie rj en overvol is van bloed, zover de wetenschap, nu der met de oorlog. De enkele mensen die ind tijd woonden langs Gruin| Bay, aan de afgelegen noo west-kust van Schotland, ren niet tevoren gewa schuwd. Zij wisten evenj dat het leger bezig was geheimzinnige experimenj aldus de nu 66-jarige Mach zie. „Na de oorlog bleek dafl bezig waren met het van middelen voor biologi^ oorlogvoering." De experimenten von plaats in 1942 en 1943. Pas] jaar of twee na de oorlog 1 den er echter borden opl eiland en de kust van vasteland geplaatst met wa schuwingen dat het eiland| smet was door anthrax dientengevolge niet m| worden betreden. Door Hiromi Tsunashin Associated Press TOKIO - Buitenlandse be ven in Japan hebben gen dat hoge salarissen en eenl tere verantwoordelijk vaak niet genoeg zijn om| ge, hooggeschoolde Japa weg te lokken bij de bir landse bedrijven waar jaren werken. De meeste Japanners den het een risico om bi] buitenlandse baas in dier! treden en houden zich l| aan het systeem dat al het einde van de Tweedel reldoorlog hoogtij vierl waarbij men zijn leven! voor hetzelfde bedrijf wen „Hoewel we hier al 26| opereren, kunnen we niet de geschikte mensen I gen voor ons kantoor itj kio," vertelt Ayako Kega woordvoerster van Ge Electric Japan, een docht| derneming van het kaanse elektronicacoij "Er is maar heel weinig1 boordenpersoneel dat baan verandert. Buitenll bedrijven zijn aangewezl oen beperkt aantal er J Japanners dat van helf buitenlandse bedrijf ovef °P het andere." Werknemers van groa Panse concerns kunne] hun pensioen zeker zij] hun baan, een gestage he en geborgenheid bia familie die het bedrijf Volgens een recent ond| van het ministerie van over werkhoudingen w| aantal Japanse werkn dat vorig jaar overwoo. baan te veranderen ov| Periode van 5 jaar met a Procent gestegen tot| veer 6 procent van de 1 bevolking.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 4