'Mooi bloot, daar kun je niks op tegen hebben' SCHOUWBURGPROGRAMMA'S 1986/1987 'Retraitehuis' van Bloomsburygroep open voor publiek WOENSDAG 18 JUN11986 T2 Brabantse Monique Emmen terug bij Veronica ONGEVEER gelijktij dig presenteren de Westbrabantse schouwburgen hun programma's voor het seizoen 1986/1987. Monique Emmen, komend seizoen in een sprookjes serie bij Veronica. - foto guy van grinsven Door Jo Cortenraedt MONIQUE EMMEN volgend seizoen voor Vero- nica-tv een sprookjesserie voor volwassenen verzor gen. Na een jaar Music Box is zij dus weer terug bij de 'dynamische' omroep, waar ze eerder al deel uitmaakte van het team, dat tekende voor het programma 'Hol landers'. Tussendoor baarde Emmen nog opzien met een serie naaktfoto's in Playboy. Monique Emmen wil meer, liefst een internationale filmcarrière. Haar ogen staan drome rig, haar stem is zacht. Niet het type dat past bij het schreeuwerige image van Veronica. Voor een sprook- jesserie lijkt ze echter ge knipt. „Het worden sprookjes voor volwassen. Nog wat on duidelijk, maar in ieder ge val wordt het een beetje bi zar. We gaan sprookjes uit beelden, in de stijl van Roald Dahl. Af en toe verschijn ik als heks." Monique Emmen (26) is geboren in Dongen en groeide op in Breda. De to neelschool lag haar niet: „Ik had geen zin in die selectie en bovendien wilde ik niet theatraal acteren leren". Zo kwam ze in de wereld van 'de vrije jongens' terecht. „Ik heb vanalles gedaan. Veel gezworven en wat van de wereld gezien. Ik danste op een cruiseboot en gaf jazz- ballet in Den Haag. Nader hand volgde ik lessen in ac teren en zingen. Dat leidde uiteindelijk tot de Two Wo man Show, die ik samen met Donna' Linton deed. Zij was donker, ik dus blond. We de den vooral musical-num mers. Een van mijn rollen was Marilyn Monroe, heel leuk om te doen. Een half jaar lang zijn we daarmee door het land getrokken." Flauw Door die show kreeg ze van Alexander Curly het aanbod een auditie bij Vero nica te doen voor het pro gramma Hollanders. Was dat programma nou echt wel zo leuk? „Het was soms flauw ja. We hadden geen goede tekstschrijvers." En zonder blozen voegt ze eraan toe: „De beste grappen wa ren van mij". Na twee jaar werd het programma afgevoerd. De kijkcijfers waren weliswaar goed, maar de waardering was laag. „Ik had er geen problemen mee dat het voorbij was. Bovendien kreeg ik meteen die aanbie ding van Music Box om een Engelstalig programma, ge richt op Nederland, te ver zorgen. Time out for Hol- land. Hoewel het maar één uitzending per week was, had ik er mijn handen aan vol. Het was meer dan alleen maar het aankondigen van clips. Soms waren het sket ches." Voor de Nederlandse kij ker klonk het wat vreemd als een goed Engels spre kende presentatrice ineens een hele lijst oer-Hollandse namen van discotheken ging opnoemen, en dat dus ook op zijn Hollands deed. „Ja, dat klonk misschien wel gek, maar hoe had ik het anders moeten doen?" Na een sei zoen is Music Box voor haar dus afgelopen. „Mooi ge weest", zegt ze zonder aarze ling. „Trouwens, er waren ook niet genoeg sponsors meer voor dat programma." Tussendoor maakte Moni que Emmen ook nog een grammofoonplaatje, maar dat flopte. Bij het opnemen van de plaat kreeg ze hulp van haar vriend Alides Hid- ding, zanger van Time Ban dits. Maar het heeft niet mo gen baten. „Iedereen dacht dat het niet mijn echte stem was. Ze dachten dat het na maak was. Daarom is het nummer ook niet serieus ge nomen. En als het niet ge draaid wordt, dan houdt al les op. Maar het was leuk om te doen." De sprookjesserie bij Ve ronica betekent niet dat Mo nique Emmen definitief voor televisie heeft gekozen. „Ik wil de film in. Daarom ben ik dit jaar naar het filmfestival in Cannes ge gaan. Ik heb weliswaar een agent die de zaken voor me regelt, maar ik zal me toch zelf moeten verkopen. Je moet je bij dat soort festivi teiten laten zien. De mensen komen dan vanzelf naar je toe. Of dat echter leidt tot een filmrol, merk je achteraf pas. En zo'n tripje moet ik zelf betalen." „Voor een televisiepro gramma krijg je weliswaar wat meer, maar daar moet je ook langer mee doen. Als losse medewerker word je namelijk niet betaald in de periode dat je geen pro gramma maakt. En daar moet je wel aan denken, an ders zit je op een gegeven moment op zwart zaad." Op filmgebied heeft ze tot nog toe weinig ervaring, maar ze kijkt toch al naar Amerika. „In Los Angeles (Hollywood) werken ze veel professioneler dan in Euro pa. De budgetten zijn ook veel groter. Het liefst zou ik in horror-suspense films willen spelen. Pure griezel, zonder messen en bijlen. Iets met geesten en zo. Paranor male toestanden, daar hou ik van. Het gebeurt heel vaak dat ik ergens aan zit te denken, terwijl anderen daar dan over beginnen te praten." Naakt Een heel andere kant van Monique Emmen is die van fotomodel, en dan met zo min mogelijk kleren aan. Denkt ze dat dit strookt met de plannen voor een serieuze filmcarrière? „Mooi bloot is niet lelijk. Daar kun je niks op tegen hebben. Die foto's in Playboy waren mooi. Daar schaam ik me niet voor. Maar met de blootfo to's in Aktueel ging ik daarna de mist in. Die wa ren gemaakt door Ronnie Hertz. Hoewel het een con tract was voor een éénma lige publicatie, kwam ik daarna ook nog terug in een blootparade '85, temidden van allerlei dellen. Ik heb daar een proces over aange spannen. Ik had die foto's voor dat blad nooit moeten laten maken. Dat was dom van mij." Niettemin heeft ze er nog niet genoeg van. „Deze zo mer maak ik met Govert de Roos nieuwe foto's voor Playboy. Dat is meer een vriendendienst. Het wordt een vorm van body-art. Dat kan heel mooi zijn." De acteurs uit 'Een nieuwe dood', het Aids-drama van Jos Brink. V.l.n.r. Eddy Brug man, Manon Alving, Jasper de Moor en Hetty Verhoogt. - foto tekstpierement Het Amerikaanse Pilobolus Dance Theater in 'Mirage', een van de voorstellingen in de serie 'Dancing America' in Breda. foto martha swope Door Marjan Mes De Zeeuwse theaters komen pas volgende maand met hun aanbod voor de dag. Belangrijke toneel voorstellingen zullen vooral in Breda en Roosendaal te zien zijn. Oosterhout, Bergen op Zoom en Et- ten-Leur beperken zich, op enkele uitzonderingen na, voornamelijk tot vrije produkties waarvan mag worden aangenomen, dat zij bij een groot publiek in de smaak zullen vallen. Ook Breda en Roosendaal brengen deze 'commerciële' voor stellingen van niet-gesubsidieerde producenten. Dezen presenteren het kqmend seizoen een aantal 'toppers' waarin psycho-sociaal leed hoog genoteerd staat. Zoals 'De moeder van David S.' van Yvonne Keuls, waarin Ma rijke Merckens en Bart Römer de hoofdrollen spelen. Een andere hit moet 'Agnes van God' worden, het met een Tony Award bekroonde Amerikaanse toneelstuk over een jonge non, die in het geheim een kind baart en het vermoordt, ter wijl ze beweert van niets te weten. Linda van Dyck zal de rol spelen, die Jane Fonda in de film vertolkte; een psychologe die naar het kloos ter wordt gestuurd om opheldering te verkrijgen. Zij vindt een nuch tere moeder-overste (Henny Orri) op haar weg. Marie-Louise Stheins zal de novice spelen. De film 'Agnes of God' was overigens in ons land geen groot succes. Dit seizoen worden meerdere drama's over het Aids-probleem uitgedacht. De versie van Jos Brink, 'Een nieuwe dood', komt slechts naar een beperkt aantal plaatsen, omdat veel schouwburg directies het onderwerp niet zagen zitten. In Breda komt echter be halve het stuk van Brink ook nog een produktie over deze gevreesde ziekte van Hans Man in 't Veld (voorheen Werktheater), opgevoerd door de Theaterunie. Psychisch leed zal ook worden verbeeld door Josine van Dalsum in de oude klas sieker van Tennessee Williams, Glazen speelgoed'. Zij speelt thans de rol waarmee Ellen Vogel inder tijd furore maakte. Deze vertolkt du de rol van de dominerende moe der van het gestoorde meisje voor wie haar collectie glazen speelgoed het symbool van haar eigen breek baarheid vormt. Aids, drugs en abortus in de vrije toneelprodukties Kitty Janssen en Andrè van den Heuvel en hun Katrijn Produkties brengen zoals gebruikelijk een eigen vrije produktie, ditmaal de serieuze thriller, 'Allemaal leu gens', van Hugh Whitemore, waarin zijzelf ook acteren. Ook Pleuni Touw en Hugo Metsers brengen weer een stuk uit: 't Kan vreemd gaan' (Same time, next year), de bekende komedie van Bernard Slade, die eerder werd ge speeld door Ton van Duinhoven en Ipa van Faassen. Het is overigens de laatste maal, dat het echtpaar samen optreedt, omdat Hugo Metsers van plan is om nog uitsluitend als theaterprodu cent te gaan werken. Ter gelegen heid van haar tachtigste verjaar dag heeft Paul Haenen de komedie 'Een bijzonder vergezicht' geschre ven voor de actrice Mary Dressel- huys, die het samen met haar doch ter Petra Laseur gaat spelen. Kluchten als 'Drie is teveel' (met Joop Doderer) en 'Huwelijk in de steigers' (geprolongeerd, met Piet Bambergen) ontbreken evenmin dit seizoen. Wat het artistieke en literaire to neel betreft, doen vooral twee voor stellingen van het Publiekstheater gespannen verwachtingen rijzen: 'De Stilte' van Lars Norén en 'Ham let' van Pierre Bokma in de titelrol. Toneelgroep Globe onder leiding van de nieuwe, artistiek leider Ro nald Klamer zal zich nog moeten bewijzen. In ieder geval staan Hans Croiset en Annet Nieuwenhuyzen borg voor goedbezette hoofdrollen in 'Lange dagreis naar de nacht' van O'Neill. 'Een Poppenhuis (Nora) van Ib sen en 'Clavigo' van Goethe worden in meerdere Westbrabantse schouwburgen gespeeld. De Haagse Comedie komt terug naar Breda, hoewel slechts met drie voorstellin gen en verder komen de toneelgroe pen De Appel, Theater, Centrum, De Salon en Persona naar Breda. De Appel, Theater en Persona ge ven ook elk één opvoering in Roosendaal. Opmerkelijk is, dat to neelgroep Baal in Roosendaal 'Moe der Courage' van Brecht zal opvoe ren. Dit belangrijke Nederlandse ensemble, gespecialiseerd in vooral Duitse toneelliteratuur, is al jaren afwezig in Breda. Kees Brusse In Roosendaal en Oosterhout zal nog een ander stuk van Brecht te zien zijn: 'Herr Puntila und sein Knecht Matti', als Duitse school voorstelling. Oosterhout krijgt ook een 'Hamlet'-voorstelling, maar dan door het Nieuw Ensemble/ Raamtheater. Na zijn bekritiseerde come-back in de thriller 'U spreekt met uw moordenaar' keert Kees Brusse toch weer terug op de plan ken, ditmaal in 'De Huisbewaarder' van Pinter, dat in Etten-Leur te zien zal zijn. In Breda valt het grote aanbod aan eigentijds muziektheater en aan dans op. Behalve het jaarlijks Dansfestival presenteert de Bre dase schouwburg zes moderne Amerikaanse dansgezelschappen en o.a. twee voorstellingen van het Nederlands Danstheater, terwijl in Theater Achterom kleinschalige dansprodukties worden gepro grammeerd. Of het komende theaterseizoen in de provincie interessanter wordt dan dat van het vorige seizoen valt nog te bezien. In de amusements- en cabarethoek vallen alle bekende namen te lezen: Seth Gaaikema, Ti neke Schouten, Cabaret Purper, Peter Faber, Gerard Cox en Rients Gratama, Jenny Arean, Dubbel Dwars en Robert Paul. Jasperina de Jong en Adèle Bloemendaal gaan door met hun bestaande pro gramma, terwijl de musical 'Ma dame Arthur' van Jos Brink even eens op herhaling gaat. In Roosen daal waar de schouwburg twee sei zoenen wegens nieuwbouw gesloten was, staat dit spektakel drie avon den achter elkaar. Van 't Hek Youp van 't Hek heeft een nieuw programma samen met de acteur Onno Molenkamp, dat in praktisch alle schouwburgen is geprogram meerd. Joke Bruys, die in de histo rische reconstructie van het be roemde Pfeffermühle-cabaret van Erika Mann uit de jaren dertig haar serieuze talent bewees, gaat optreden met het Salonorkest Plu che. Exclusief voor Breda zal Her man van Veen, na vele jaren van afwezigheid, vijf avonden achter een optreden. In Breda wordt het seizoen op 25 september geopend met de musical 'Jesus Christ Superstar' door het Koninklijk Ballet van Vlaanderen, die ook in Roosendaal te zien zal zijn. Ivo de Wijs heeft de musical 'Pip' vrij naar Dickens geschreven voor toneelgroep Theater. Carry Tefsen vertolkt de vrouwelijke hoofdrol, terwijl voor de titelrol nog een jochie van het genre Danny de Munck moet Worden aangetrokken. Seth Gaaikema heeft de musical 'Publiek' geschreven, waarin jong talent zal aantreden, o.a. Victor van Swaay, die ook een rol had in de musical 'Ik, Jan Cremer'. Opera liefhebbers kunnen gebruik maken van het Operaplan Brabant, waar bij gekozen kan worden uit een pakket van 24 voorstellingen in vijf verschillende Brabantse steden. Breda en Roosendaal worden o.a. bezocht door het New York Harlem Opera Ensemble met de befaamde negeropera 'Carmen Jones'. Concordia Breda brengt rond de tweehonderd voorstellingen, De Kring in Roosendaal ongeveer ze ventig, De Stoelemat in Bergen op Zoom en De Nobelaer in Etten- Leur allebei rond de dertig en De Bussel in Oosterhout ongeveer vijf tig. Concerten van Het Brabants Orkest en andere muziekvoorstel- lingen behoren tot het vaste pro gramma van alle theaters. Kinder voorstellingen vormen in Breda en Bergen op Zoom een hoofdstuk apart. Het programma voor het Theater Achterom in Breda (de kleine zaal van de schouwburg) moet, behalve voor september, nog worden ingevuld. Brigitte Kaan dorp zal daar op 19 en 20 september het seizoen officieus openen. Op 26 en 27 september wordt in Achterom 'Om Eleanor' door De Mug met de Gouden Tang gespeeld, onder regie van Jan Ritsema; een geestige, lite raire komedie, gebaseerd op 'The Years' van Virginia Woolf. LEWES (RTR) - Het huis op het land van de Blooms- burygroep van Londense kunstenaars en intellec tuelen is als monument aan haar gewijd behouden. De leden van de groep, onder wie de schrijfster Virginia Woolf en de eco noom John Maynard Key nes, waren frequente be zoekers van Charleston, het boerenhuis in het zui den van Engeland dat door Vanessa Bell en de schilder Duncan Grant werd her schapen in een opzienba rend voorbeeld van deco ratieve kunst. Charleston is in juni opengesteld voor het pu bliek. Het is gerestaureerd door Vanessa's zoon, de kunsthistoricus Quentin Bell, die daarvoor 675.000 pond sterling bijeenbracht. Grant en zijn partner namen Charleston in 1916 in bezit Zij bedekten mu ren, tafels, badkuipen en kasten met figuren en boude patronen. Ze vulden het huis met speciaal ont worpen meubels, kera miek, weefsels en werken van kunstenaars als André Derain en Roger Fry. „Dit is tastbare geschie denis", zei Bell in een in terview in Charleston. „Dit is een manier van leven die is verdwenen en die nooit meer terugkeert. Het is een moment in Britse kunstge schiedenis dat losstaat van alles, hoewel er schakels zijn met het post-impres- sionisme en Franse kunst". De oorspronkelijke hui zen van de groep in Bloomsbury zijn afgebro ken of veranderd in kanto ren. Charleston is nu de af spiegeling van haar stijl, volgens Bell, zoon van Vanessa en de Blooms- bury-kunstcriticus Clive Bell. Monks House, dat een paar kilometer verderop ligt en waar Vanessa's zus ter Virginia Woolf vele van haar romans schreef, is al enkele jaren toegan kelijk voor het publiek, maar het kan wat charme of aankleding betreft niet in de schaduw staan van Charleston. Bell zegt dat fresco's die zijn moeder en Grant za gen in Italië en Frankrijk, hen aanzetten tot het be- schildereh van vrijwel alle vlakken in het boerenhuis. „De schilderwerken en de architectuur zijn één. Het schilderij houdt niet op en hoeft niet op te houden bij de lijst", aldus Bell. Hoewel Grant en Van essa Bell decoreerden zon der dat hen een plan voor ogen stond, hebben zij een opmerkelijk gevoel van es thetische eenheid ten toon gespreid. „Er was helemaal geen karton", zegt Bell. "Als ze van iets genoeg hadden schilderden ze het over". Vele beroemde literaire Virginia Woolf, een van de vaste gasten op Charles ton. - foto archief de stem persoonlijkheden hebben Charleston bezocht, onder hen T.S. Eliot, Bertrand Russell en E.M. Forster. Keynes zocht er onderbre king van zijn werk in het ministerie van financiën in Londen. Nadat hij als dele- gatiehoofd van dat depar tement de Parijse vredes conferentie van 1919 had bijgewoond, schreef hij er zijn 'Economie Consequen ces of the Peace'. De gecompliceerde le vens van de betrokkenen maakten Bloomsbury tot een ander begrip voor on conventioneel bestaan. 'Clive hield van Vanessa en trouwde met haar en maakte Virginia het hof. Vanessa had eerst Roger (Fry) bemind en vervol gens Duncan. Duncan was bemind door Lytton (Stra- chey) en daarna door zowel Keynes als Vanessa'. Zo staat het in Leon Edels boek 'Bloomsbury. A House of Lions'. Bloomsbury kronieken vestigen de indruk dat er 'maar links en rechts geco puleerd' werd, zegt Bell. „Zo leek het indertijd niet. Ik ben niet grootgebracht in een soort permanente roes". Niettemin, zegt hij, „was ik mij er als kind van be wust dat wij als a-sociale elementen werden be schouwd". Bells vader en Duncan Grant waren in de Eerste Wereldoorlog dienstplicht weigeraars en werkten op een boerenbedrijf als al ternatief. Zij en andere le den van de groep zetten een vraagteken bij het overheersende Britse na tionalisme en wezen de formele godsdienst af. Vanessa Bell overleed in 1961. Grant bleef Charles ton verluchten tot aan zijn dood in 1978 op 93-jarige leeftijd. „Toen hij stierf leek het huis in te storten", aldus Bell, organisator van de geldinzameling die zich nu richt op behoud van het meubilair.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 21