NCRV presenteert eigen talentenjacht op de tv Bouwen met ongebakken aarde Toneelgroep Amsterdam nieuw gezelschap onder Gerardjan Rijnders Omroepraad wil intrekking plan Mediawet 'Babel' van Daan Manneke tegelijk op tv en radio A6?I aanzien. Tot u veer l al bij de tweede een schroevedraaier met irzien van 1.750,- jrbeeld voor de 1.3 Base jgenomen, vindt u niet? ld ten koste gaat van de :in-dealer heeft nog ee» js. En dat mag u gerust te gaan praten, dacht®1 on gunstige inruilvoof 224031. )n, Noordmonster- IEUZEN, Garage Fid> r Put BV, Houtse 64. BRABANTSE JENNIFER KING IN FINALE Kees Jansen Spontaniteit EXPOSITIES Vluchtigheid Truus DONDERDAG 12 JUN11986 (825 BI) BREDA, lel.: 076-87525# Van onze kunstredactie AMSTERDAM - Op 1 augus tus 1987 zal de nieuwe Toneel groep Amsterdam haar op wachting maken. Het gezel schap wordt gevormd door een fusie van Publiekstheater en toneelgroep Centrum. De ar tistieke leiding zal bestaan uit Gerardjan Rijnders, de vroe gere artistiek leider van Globe en Jan Ritsema, free-lance- regisseur en eigenaar van de International Theatre Book shop, gevestigd in een zijvleu gel van de Stadsschouwburg aan het Amsterdamse Leidse- plein. Zakelijk leider wordt Gerrit Korthals Altes, nu nog zake lijk directeur van het Pu bliekstheater. Hij stond ook op de nominatie als directeur van de Stadsschouwburg, waar nu waarschijnlijk de actrice Cox Habbema als directeur be noemd gaat worden. Rijnders en Ritsema willen inspraak krijgen in de benoe ming van een nieuwe Stads schouwburg-directeur, aange zien hun gezelschap als be langrijkste Amsterdamse to neelensemble de schouwburg aan het' Leidseplein gaat be spelen. Daar zijn inmiddels Ned. Operastichting en Natio nale Ballet uit verdwenen, nu beide ensembles onderdak hebben gevonden in het splin ternieuwe Muziektheater aan de Amstel (de Stopera). Eind deze maand zal de Amsterdamse gemeenteraad beslissen over de benoeming van een opvolger van direc teur Berend Boudewijn van de Stadsschouwburg. Overleg met de toekomstige artistieke leiding van het nieuwe reper toiregezelschap is echter niet gepleegd. Voor het goed func tioneren van Toneelgroep Amsterdam achten Rijnders en Ritsema het noodzakelijk, dat zij betrokken worden bij de benoeming van de nieuwe schouwburgdirecteur. De toneelgroep zal uit onge veer veertig acteurs en actri ces bestaan van wie het me rendeel afkomstig is van Pu bliekstheater en toneelgroep Centrum. Zij zullen grote en kleine zaalprodukties uitbren gen, verdeeld over de Stads schouwburg en Centrum Bel- levue. Waarschijnlijk zal er minder worden gereisd. Wat de gevolgen voor de schouw burgen in de provincie zijn, is echter nog niet beslist. Gerardjan Rijnders. - foto pan sok voorgaande akties. Aktieperiode tot en met 30 lu'^ Daan Manneke. - foto ton witsiers Van de kunstredactie BREDA - Zondagavond 15 juni wordt in het Concertge bouw te Amsterdam een uit voering gegeven van 'Babel', een opvallende compositie van de Bredanaar Daan Manneke. Bijna 200 musici onder leiding van 6 dirigenten voeren dit werk uit. Dat gebeurt binnen het kader van het Holland Festival. De VPRO-tv (Neder land 2) en radio (4) zenden dit rechtstreeks uit vanaf 20.30 uur in een twee en half uur durend programma. In het zogeheten 'Gala van de nieuwe Nederlandse mu ziek' worden talrijke heden daagse composities uitge voerd. Het is een co-produktie van het Holland Festival, Do- nemus, Gaudeamus en de VPRO. Als eerste werk staat geprogrammeerd 'Babel' van Daan Manneke door zes orkes ten. Vorig jaar is het voor het eerst in Naarden uitgevoerd; met groot succes. Het duurt ongeveer 20 minuten. Vervolgens speelt het Radio Kamer Orkest onder leiding van Ernest Bour 'Bewegingen' van Klaas de Vries. Robert Nasvelds 'Imaginations II' door Lieu we Visser met de componist aan de vleugel en Guus Janssen, basclarinet, met 'Sprezzatura' van Harry Sparnaay krijgen daarna een uitvoering. Het Willem Breu- ker Collectief improviseert; het Amsterdams Gitaartrio speelt van Chiel Meyering 'Miss Garcia doesn't ring amo- re' en het Schönberg Kwartet brengt de première van een Etude van Reinbert de Leeuw. Het sluitstuk bestaat uit het optreden van het Kaalslag En semble (samenvoeging van Hoketus en De Volharding) met het veelgeprezen 'De deu ren gesloten' van Cornells de Bondt. Wie deze muziek wil horen is op radiotv aangewe zen, want het Concertgebouw is al uitverkocht. Op vrijdag 13 juni, 20 uur, wordt in schouwburg De Bus sel van Oosterhout door het Loeki Stardust (blokfluit) Kwartet ook een compositie van Daan Manneke uitge voerd: Archipel I (voorheen Delta). Van een onzer verslaggevers Ook de NCRV gaat op zoek naar jong Nederlands talent. Nu de Playback-show van de KRO even stilligt, komt de NCRV met 'Star(t) 86', waarvan de finale morgen avond plaats vindt in het Circustheater in Schevenin- gen. De vijf finalisten ma ken tijdens deze gala-avond gebruik van orkestbanden, vervaardigd door het Metro- pole Orkest o.l.v. Harry van Hooff. De finale wordt dins dag 17 juni om 20.30 uur via Nederland 2 uitgezonden. Een van jonge artiesten die de audities, die vanaf vo rig jaar oktober zijn gehou den, overleefd hebben, is Jo sé Quaytal uit Klundert. Zij treedt onder de naam Jenni fer King op in discotheken in Zuid-Holland. Daar brengt zij voornamelijk werk van Tina Turner en Pat Benatar. Ze zal op de gala-avond één nummer uit het eigen repertoire moeten De finalisten (v.l.n.r.) Gordon Heukeroth, Caroline Schouten, Lizzy Haslinghuis, Jennifer King en Ankie van der Pas. - fotoncrv zingen en een nummer dat speciaal voor deze gelegen heid werd geschreven door een gerenommeerde compo nist van eigen keuze. In de tv-registratie van de finale worden de deelnemers net als bij het Eurovisie Songfestival via een filmpje aan de kijkers voorgesteld. Alle vijf deelnemers doen mee aan een musicalachtige proloog en een finale, waar voor Sietze Dolstra en Bert Stoots tekst en en muziek schreven. Jennifer King zal het op moeten nemen tegen Ankie van der Pas uit Delft, Gor don Heukeroth uit Amster dam, Caroline Schouten uit Maarssenbroek en Lizzy Haslinghuis uit Zevenhui zen. De winnaar van de fi nale van 'Star(t)' krijgt een gouden microfoon, een geld prijs van duizend gulden en een 'starmakings-pakket', met artiestenkleding, make up artikelen, artiestenfoto's en zang- of dans-lessen. Ed die Becker verzorgt de pre sentatie van de gala-avond ,JDe punten worden toege- Kend door een jury onder leiding van John de Mol sr.. Juryleden zijn Harry de Groot, Simone Kleinsma, Jan van Dalen, Albert West, Simone de Waard en Pieter Bak. De NCRV organiseert 'Star(t)' is samenwerking met de Stichting Conamus, Holland Artist Promotion en Promm-Productions. WÊM RIJSWIJK (ANP) - De Om roepraad heeft in een advies aan de informateur gepleit voor intrekking van het wets voorstel voor een Mediawet. Volgens de raad kunnen de noodzakelijke en wenselijke wijzigingen van het mediabe leid binnen de huidige om- roepwetgeving plaatsvinden. In zijn advies meent de raad dat ten aanzien van het me diabeleid een beter onder scheid moet worden gemaakt tussen omroep als informatie vorm die gelijktijdig aan kij kers en luisteraars op een be paald tijdstip via de ether of de kabel wordt aangeboden en als consultatie, waarbij de ontvanger zelf tijdstip en on derwerp kiest (Teletekst, Vidi tel en kiestelevisie). Ten aanzien van de eerste vorm vindt de raad dat de be trokkenheid van de overheid groot moet zijn, omdat zij ver antwoordelijkheid draagt voor de instandhouding .-van een voor iedereen toegankelijke basisinformatievoorziening. Commerciële doelstellingen mogen daar dan ook niet de overhand in krijgen. Verho ging van de financiële armslag van de omroepen via een structurele verhoging van de omroepbijdrage plus uitbrei ding van de STER-zendtijd, zijn in dit verband van groot belang om enerzijds de omroe pen in staat te stellen pro gramma's van voldoende kwaliteit te laten brengen en anderzijds het oprukken van sluikreclame tegen te gaan. In het andere geval dient de rol van de overheid zich te be perken tot voorwaardeschep- pend beleid, waarbij Commer ciële activiteiten aan geen an dere beperkingen behoeven te worden gebonden dan in het gewone economische verkeer gebruikelijk is. Van het streven naar een samenhangend mediabeleid heeft de raad nog niets ge merkt. Er is eerder sprake ge weest van een defensief om roepbeleid. „Zelfs de nieuwe diensten die van de grond zijn gekomen, zoals abonneetelevi sie en kabelkrant zijn in de vorm waarin zij zich nu moe ten presenteren eerder te be schouwen als diensten van omroepachtige aard", aldus de raad. De radd meent dat het noodzakelijk is alvast een aantal wijzigingen door te voeren, zoals een duidelijke definiëring van het bergip omroep, het gebruik van de kabel voor consultatieve dien sten niet aan onnodige beper kingen te binden, verzakelij king van het facilitair bedrijf van de NOS en mogelijkheden voor lokale etheromroep, zon der dat daarvoor de omroep middelen behoeven te worden aangesproken. Aard.ige Architectuur. Oude Gemeentebibliotheek, Nieuwe Markt, Rotterdam. Open: di-zo 11.00 (zo 12.00)- 17.00 uur. Tot 10 augustus. Inderdaad een hele aar dige tentoonstelling, die een beeld geeft van het huizen bouwen met ongebakken aarde in 35 landen. Ze werd gemaakt door Jean Dethier van het Centre Pompidou in Parijs. Het werd de succes rijkste expositie van deze instelling. Sedert 1981 trok 'Des architectures de terre' door Europa, Afrika en Zuid-Amerika. Ruim twee ënhalf miljoen bezoekers kwamen ernaar kijken. Jean Dethier, die persoon lijk de expositie opbouwde, wees op de ideële achter grond van deze onderne ming, die ook veel estheti sche aspecten heeft. In het kort komt het hier op neer. In de komende jaren moeten er bijvoorbeeld in de derde Wereld zo'n 600 miljoen hui zen gebouwd worden. De meeste landen hebben tij dens de koloniale overheer sing de bouwmethodes en architectuur van het Westen overgenomen, ten koste van hun eigen kunde en mate rialen. In deze dekolonialise- ringstijd betekent dat veel te dure import. Het Westen be schikt over de know-how, ondergebracht in allerlei in stituten, die de bevolking weer kan terugkoppelen naar hun eigen - betaalbare - rijkdommen, i.e. de keli- architectuur. Zo is aan deze expositie een paneel toege voegd over de bouw van een hospitaal in Mali, waaraan de Bredase ontwerper ir. Wolf Schijns met zijn stu denten van de TH Eindho ven onder meer werkt. Maar ook in Europa en Amerika heeft men - na de oliecrisis - gezocht naar mo gelijkheden om met onge bakken aarde te bouwen. Op de expositie zijn daarvan voorbeelden te zien; zelfs in Nederland (waar deze tech niek nog spaarzaam te zien is in eeuwenoude vakwerk woningen). In de buurt van het Franse Lyon heeft deze tentoonstelling zelfs de bouw van een experimentele woonwijk in ongebakken aarde op gang gebracht. Naast het tentoonstellings gebouw in Rotterdam wordt op dit moment ook geëxperi menteerd met de bouw van een ongebakken huisje. Dethier wees erop dat het hier niet gaat om nostalgie, maar om het aanpakken van actuele problemen. De bour geoisie van de derde wereld (de neo-kolonialen) wil ech ter blijven leven met de westerse verworvenheden. De ongebakken klei uit eigen bodem is er de enige niet-kapitalistische materie en is derhalve moeilijk te promoten zoals cement/be ton. Deze materie heeft ech ter geen transport en geen energie nodig en isoleert uit stekend. Het is een econo- misch-realistische techniek, aldus Dethier. De tentoon stelling laat diverse bouw methodes zien. De aange stampte aarde kan het, ver diepingen hoog, eeuwenlang uithouden. In Rotterdam staan zes tien grote modellen van leembouw opgesteld, die een beeld geven van typerende bouwstijlen uit verschil lende (vooral Afrikaanse) landen. Daarbij komt het es thetische aspect, uitgedrukt in karakteristieke architec tonische lijnen en fantasie rijke sierkunst tot uitdruk king. De binnenkanten van deze modellen bevatten ruimschoots fotodocumen tatie over de technische en sociale kanten van deze bouwwijzen. De Verenigde Naties or ganiseerde naar aanleiding van deze expositie in 1984 in Brussel een internationaal symposium, waarbij be faamde bouwdeskundigen spraken over 'een techniek van de toekomst'Op ruim dertig tekentafels wordt een beeld gegeven van 'de architectuur van bouwen in leem heden ten dage. Ook daarbij een Bre dase naam (Chris Posma) bij het ontwerp voor een bouw werk in Dakar. Verder zijn er maquettes, dia's en films (onder meer over de be roemde lemen steden van je- men en recente ontwikke lingen in Frankrijk) te zien. Op 24 juni wordt in de nieuwe gemeentebibliotheek in Rotterdam (dichtbij deze expositie) een internationale seminair gehouden over dit thema, waarbij onder meer Jean Dethier en 'de beste ex pert ter wereld op dit ge bied', de Vlaming Hugo Houben, aanwezig zijn (In formatie 010- 4360395). Ook voor niet-deskundigen is deze tentoonstelling de moeite waard. H.E. 4 A V' Kasteel, op traditionele manier, met ongebakken klei gebouwd in Marokko (Aard.ige Architectuur te Rotterdam). Jansen, beelden, galerie Mi cro, Heuvel 19, Oosterhout. Open di. t/m vrij. 10-12 en 14-17 u„ vrij. 19-21 u„ zo. 14- 17 u. (t/m 21 juni) cite is de samenstelling van deze tentoonstelling uit nood geboren. Van Kees Jansen staan er in verschillende Brabantse steden monu mentale werken, die hij in opdracht maakte en daar van zijn practisch geen voorontwerpen aanwezig: alles was te groot, vond Jan sen. Wat er wel te zien is, is ongewild een soort retros pectief geworden. Hanteer bare stenen en bronzen beel den, die helder en duidelijk eenne ontwikkeling te zien geven. Uit de bijgaande lijst blijkt niets van dit alles, maar wanneer u volgzaam de nummering van 1 tot 18 angs loopt ziet u welke evo- utie Jansen van zijn vroeg- s e - vers van de academie - periode, hij studeerde af aan Joost in Breda tot zeer recent doormaakte. Die ont wikkeling loopt van figura- ,tot abstract. Toch ligt ook in de figuratieve werken niet de afspiegeling van een persoonlijk karakter ver borgen zoals bij het vrouwtje met kind dat zit tend op een stoel op overtui gende wijze 'de zorgzaam heid' uitdrukt. Het portret van Karin Scheffers daar entegen is een vrouwelijk ideaalbeeld, dat is gehakt volgens de in de vroege oud heid gebruikelijke metho diek: volkomen symetrisch, ontdaan van alle emoties en daardoor in schoonheid ver stard. Hierna" komt er een pe riode die sterk figuratief is en waarvan het glanzend gepolijste arduinen konijn een fraai voorbeeld is van vormgeven vanuit het mate riaal. Het beestje zit nog steeds in het blok gevangen. De experimentele tijd breekt nu aan met vormen waarbij het contact met de ruimte op de eerste plaats staat. Wat warrige, onregelmatige vor men zijn het, met veel uit steeksels naar alle kanten. Zo klein niet erg overtui gend. Het meest recente werk toont een samensmel ting van beide. Het is op nieuw figuratief, maar zo afwijkend van het veristi- sche, dat het abstraherend werkt. De eivormige hard stenen mensfiguren zijn compact en ruimtelijk tege lijk. Een ontwikkeling die balans in het werk brengt. LIA ROOSE Piet Vloemans; Galerie Esprit, Gravenstraat 99 Clinge. Open: alle dagen, ook za. en zo. van 13.30 tot 18.00 uur. Dinsdag gesloten. Tot en met 29 juni. De jonge expositie in Ga lerie Esprit te Clinge is ge wijd aan het werk van de in 1946 geboren Bredasche schilder Piet Vloemans, die zijn opleiding ontving aan de Akademie St. Joost en voor hij zich geheel aan de schilderkunst wijdde in de t publiciteit werkzaam was. Vergelijkt men een hier aanwezig schilderij uit een vroegere periode met het re cente werk, dan blijkt dat de schilder zich van een aan de voegere Lataster herinne rend lyrisch abstract ex pressionisme vooral in zijn wijze van schildéren in de richting der nieuwe wilden beweegt. Dat geldt dan voornamelijk voor zijn olie verfschilderijen op meestal vrij aanzienlijke formaten waarop hij in een soort ac- tionpainting toont voor ge sloten vierkanten die door verfstreken als door een vuurwerk omspeeld worden. De wildheid waarmee Vloe mans naar zijn verftubes of de kleuren op zijn palet grijpt, verklaart misschien menige dissonant in het ge kozen kleurengamma, dat soms, bij alle gedurfdheid, ook weer verrassend raak kan zijn. Vloemans toont hier ook een aantal composities op papier met acryl of O.I. inkt, die een veel rustiger en be zadigder karakter dragen en die een naklank aan Schoonhoven oproepen. Hij werkt hier vaak met zich herhalende vlekken en te kens, die zijn bladen zowel een meditatief als monu mentaal karakter verlenen. Bij alle bewogenheid en spontane duktus zijn deze composities beheerster en evenwichtiger dan de schil derijen. Wat deze laatste be treft verkeert Vloemans in dit stadium van zijn nieuwe schilderwijze waarschijnlijk nog in de phase dat hij zijn eigen spontaniteit nog beter in de hand moet leren krij gen en 'sturen'. In elk geval een boeiende en geslaagde tentoonstelling met enkele treffende uitschieters zowel onder de geschilderde bla den als onder de olieverf doeken. Te bezichtigen tot en met 29 juni a.s. W.E. Toni Lansdaal aquarellen, Adri van Rooijen bronzen. Galerie Kersten, Markt 10, Geertruidenberg. (t/m 20 ju ni). Toni van Lansdaal die monumentale schilderkunst aan St. Joost in Breda stu deerde woont in Dorst, schil dert vanuit de beweging van de dans. Ze suggereert de vluchtigheid daarvan, vooral door gebruik van het medium waterverf. Toni Lansdaal werkt figuratief: haar dansenden roepen her inneringen op aan de grote Isidora Duncan, een van de eerste danseressen van deze eeuw die een serieuze door braak forceerden naar de moderne dans. Duncan danste op blote voeten en in 'flodderjurken'. Deze souplesse en luchtig heid zijn ook de kenmerken, de eigenschappen van de aquarellen, die bovendien een sfeer oproepen, verwant aan euritmie en antroposo fie. Er zijn vele variaties op het thema: een of meer dan senden zijn traag geplaatst, tegen een neutrale achter grond en in aanverwante tinten. Het interessantst zij n Truus Trompert, een leven als model. Stedelijk Museum St.-Niklaas. Open: dagelijks, behalve op dinsdag, van 10.00-12.00 en 14.00-17.00 uur. Tot en met 29 juni. In het voor deze regio gunstig gelegen museum van het Vlaamse St.-Niklaas is deze, eerder uitvoerig ge memoreerde, tentoonstelling van de Bredase stichting Modern Maecenaat te zien. Zoals bekend heeft Frits Huysmans honderden kunstwerken (tekeningen, olieverven, sculpturen) ver zameld, die gedurende veer- t tig jaar het model Truus als onderwerp hadden. Genera ties kunstenaars, waaronder nu heel befaamden, hebben haar artistiek vastgelegd. Een selectie uit deze collectie is in dit museum op voor beeldige wijze geëxposeerd. Na St.-Niklaas gaat deze tentoonstelling naar het Duitse Krefeld om daarna weer in Nederland getoond te worden (onder meer Am sterdam/ Rij ksacademie). de suggesties die de bewe ging onderstrepen. Snelle diagonale 'regenbogen' die het weinig spannende beeld van de in een kring dansen den doorbreken. Zo krijgt door het gebruik van een veeg zwart de theatrale kant van de dans toch nog een ex tra dimensie. Met groot gevoel voor es thetiek en vooral die uit de Renaissance heeft Adrie van Rooijen een aantal plaquet tes, kleine beeldjes en wat forsere bustes in brons ge maakt. Toch is die periode niet zijn enige invalshoek. Er is ook een portret dat op de correcte impressionisti sche manier - de duimdruk- ken in de klei zijn nog zicht baar - tot stand is gekomen en dat mijns inziens door het afgieten in brons een be langrijk deel van zijn plas tisch karakter is verloren. Van Rooijen komt uit Am sterdam en heeft een oplei ding voor architect en daarna voor beeldend kun stenaar gevolgd. Hij restau reert veel en dat is wellicht de verklaring voor het feit dat zijn inspiratiebronnen zo duidelijk klassiek zijn. Een aantal van zijn motie ven zijn direct aan de Ita liaanse Renaissance en Ma niërisme ontleent. Al zijn fi guren zijn krachtig en over- stij gen het gewone menselij - ke. Sommige zijn helemaal mythologisch. Gaaf en ver fijnd werk van een veelzij dige perfectionist. LIA ROOSE

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 21