motionele
cultuur
nesie
lijkheid
de kleine RTEM
Wat gebeurt er als je tweede
wordt in de playbackshow?
L
I -1
MP
Zuid-Afrika behoort
toe aan allen die
er leven, zwart en wit
OPA
KUNST VAN DRADEN
L 0 S S I N G
TOER
G3Z ZATERDAG 7 JUN11986
ZATERDAG
ZONDAG
schietingen
Suske en Wiske: De mooie millirem
IKKE: De hinderlaag.
Boes.
Gj
k
Errit Petersma.
- FOTO KLAAS K0PR£|
gens mij niet," luidt de laatsfe
zin van de''brief. Citaat van 11.
se, een jonge vrouw, die bi;
hem herinneringen wakke:
roept aan zijn dochter, maa:
waarmee zijn gevoelsleven als
man ook wat in conflict komt
Zij blijkt lesbisch. Dat is bij.
voorbeeld jammer voor hei:
boek, omdat het zo'n trendma
tig conflict is. Op de laatste
pagina staat nog eens samen
gevat waarom de scheidinj
plaatsvond in zijn ogen
„Chris, kanje tóch van iemani
houden, als je niet weet h«
dat moet?... Ik kan geen ruzie
maken. Van huis uit heb ik ge;
leerd conflicten te vermijden.)
ik geloof dat ik pas op latei
leeftijd, jaren na de scheic'
van je moeder, heb leren
grijpen wat genegenheid is.
De scheiding wordt 1
eigenlijk teruggebracht
een cultuurverschijnsel; tot 4
westers-christelijke cultuu
die het gevoelsleven liet on
derspitten onder ge- en verbo
den en burgerlijke schoi»
schijn. Mensen uit and»
spontanere culturen, die in or.
land wonen, lopen vaak stc
■e op wat zij ervaren als Neder
|- landse geniepigheid. In a
I- droomverhaal gooit Ilse 1*
Ie kruisbeeld in het water...
Petersma' raakt in dezebrr
h~ zo het een en ander aan van|t
emotionele onmacht in
westerse cultuur; op een e»
lis voudige manier in een gott
In herkenbaar conflict. Een pij®
lis lijk roerende brief.
fen
|1-
mijn dochter". Uitg. ContM
prijs 22,50
m
ze ro-
rouw;
oman'
linese
nationaliste Mei wordt zij»
tweede vrouw en heeft grote
invloed op zijn streven. Na
haar dood wordt een ver-'
bannen Molukse prinses, zijl
derde vrouw; een zeer strijd-:
bare vrouw, die tot Minkes
verbanning een actiévej:
harde rol speelt in het gel
vecht naar onafhankelijk':
heid. Het Nederlandse gezag)
is in de kolonies altijd stok'
geweest -middels verbannin-y
gen en zelfs met een concen
tratiekamp, nog voordat
Hitier er was. Dit boek speelt
in het eerste decennium van
deze eeuw. Een andere op
vallende vrouw is de Maag»
van Djepara, die men via hel
bed van een regent pro
beerde uit te schakelen. Ver
der wordt via de vrouw van
Frischboten de mannelijk'
vruchtbaarheid (binnen de®
mannenmaatschappij eIj
deze ontwikkeling tekenend! -
aan de orde gesteld.
Pramogdj(a is soms mis'
schijn wat- omslachtig n»
zijn manier van vertellen
maar via dit verhaal maakt
hij een raamwmerk, waar
binnen hij ontzettend veel
meedeelt over de problems-'
tiek van een volk dat zoek1
naar zijn eigen identiteit;;
door zich te bevrijden van
kolonialisatie. Veel van v»
zich momenteel in Indones"
afspeelt (en dat is niet alle
maal even fris) laat zich ver
klaren uit die koloniale pe
riode. De koloniale tijd lic'
zijn voetsporen na tot de dag
van vandaag. Er is genos!
geschreven over Indones1-
en de tempoe doeloe doo
Nederlanders in een daal'
werd-wat-groots-verricht; I
stijl. Nog te weinig is h"
lectuur voorhanden geschr" -
ven vanuit het land zelf j
zijn eigen bevolk™
Daarom kan dit boek va»
Toer niet genoeg aanbevol®:,.
worden.
Pramoedya Ananta To^
"Voetsporen", llitg.
Amici- H.et WereldvefStf1' j
Novib- NCOS, prijs 28,50
redactie: Munel Bolt brieven naar SDinveld 55 - 4815 HV Breda
brieven naar Spinveld 55 - 4815 HV Breda
Hij heeft witte bretellen
met glimmende klippen
en hij rookt sigaren
mijn opa kan mooie
verhalen vertellen
over Egypte en z*n eerst outo
en over de oorlogsjaren
hij schildert vogels
met waterverf
en hij heeft een pensioen
en ik wil niet
dat hij ziek wordt
en pijn heeft
maar ik kan er niets
tegen doen
Thera Coppens
Dit gedicht staat in "Trappen om vooruit te komen', een bundeltje
met 22 gedichten van Thera Coppens met tekeningen van Tom
Eyzenbach. Gedichten voor als je niet meer gelooft dat het goede wit
is en het kwade zwart, als in een sprookje. Tussen wit en zwart
blijken allerlei schakeringen van grijs te liggen. En die mooie
verhalen en aardige mensen van vroeger, ...allemaal sprookjes...'
staat achterop. Het bundeltje kost 10,- en verscheen bij uitgeverij
Holland-Haarlem.
VANDAAG een interview
van Nicolette Otten. Je hebt
al eerder interviews van
haar in De Kleine Stem
kunnen lezen met de zanger
van Roberto Jacketti en zijn
manager. Nicolette zit op de
land- en tuinbouwschool. Ze
schrijft;
Ons kikkerlandje is na de
playbackshow een paar
nieuwe artiesten rijker gewor
den, René Shuman (18) bijv.
Hij belandde in de grote finale
op de tweede plaats en van de
ene op de andere dag was Re
né beroemd. Hij vindt het wel
leuk, maar beseft dat hij met
zijn beide benen op de grond
moet blijven en doet het kalm
aan. Intussen is zijn single 'But
where my love' al flink geste
gen op de hitparades, het is
dan ook een mooi nummer.
René heeft alles mee: een
prachtige stem, is knap en
heel aardig, vriendelijk en
heeft gevoel voor humor. Dat
merkte ik tijdens mijn interview
met hem, het was heel gezellig
met een kan thee en koekjes.
Muziek heeft altijd al een
grote rol in zijn leven ge
speeld. „Vanaf mijn twaalfde
heb ik in een band gezongen
en gitaar gespeeld". Gitaar
spelen leerde hij van zijn broer
Jack die nu zegt: „Maar René
doet het inmiddels stukken be
ter 'dan ik". Het liefst schrijft
René liedjes, „maar ik heb er
rvu niet zoveel tijd meer voor.
Voor mijn nieuwe lp wil ik er
wel één of twee maken".
René hoort nu tot de be
kende Nederlanders. Is er na
Elvis Presley
(de echte)
- FOTO ARCHIEF DE STEM
de playbackshow veel voor
hem veranderd? „Niet met me
zelf, maar wel in mijn privéle-
ven. Ik heb het druk, uitgaan is
er niet meer bij. In het week
end treed ik op en door de
week zijn er interviews en foto
sessies. Gelukkig kon ik dit
jaar wet carnaval vieren; met
een grote cowboyhoed en een
trui tot over mijn oren kon ik
onherkenbaar de bloemetjes
buiten zetten".
Niet alleen zijn uiterlijk, ook
zijn stem lijkt op die van Elvis.
Is hij daarom ook zo gaan zin
gen? „Nee hoor, ik vind Elvis'
nummers echt te gek, maar het
is puur toeval dat ik zoveel op
hem lijk en mijn stem bijna het
zelfde is".
Zolang ze het maar niet ne
gatief bedoelen, vindt hij het
niet echt storend om met Elvis
vergeleken te worden. Hij blijft
toch wie hij is. Heb je plannen
voor het buitenland? „Ik zou
heel graag in het buitenland
dingen gaan doen, maar ik
wacht eerst nog even af hoe
het in Nederland gaat. Daarna
voorzichtig eerst een teen over
de grens, dan een voet, een
been en zo langzaamaan de
rest. Ik wil het op mijn gemak,
ik heb geen zin om met grote
wallen onder mijn ogen op te
treden".
Nu je beroemd bent, sta je
natuurlijk volop in de belang
stelling van fans? „Euh ja, het
wordt steeds erger. Om acht
uur 's morgens staat de tele
foon al roodgloeiend. Meestal
lig ik dan nog in bed en neemt
mijn moeder de telefoon op,
dan leggen ze snel de hoorn'
erop. Toch vind ik het best
leuk om beroemd te zijn. Ik
probeer vaak tijd voor mijn
fans te nemen, maar het lukt
niet altijd. Ik zit niet meer op
school, ik heb op de mavo en
een tijdje op de havo gezeten,
maar eerlijk gezegd ging ik er
alleen naartoe omdat er een
grote zwarte vleugel stond
waar ik in de pauzes op speel
de. Nee, voor verkering heb ik
geen tijd, maar verliefd worden
kun je elke dag en elke minuut.
If you get the fever it's over...".
En dat is zijn laatste opmer
king over het onderwerp ver
kering' en verliefdheid. Je
hoort vast meer van hem want
hij zit boordevol talent, maar
het geheim zit hem natuurlijk
in een goede manager en het
publiek. Het was een gezellig
interview, dus René, tot de vol
gende kan thee.
DAT IS de eerste regel van de Freedom Act uit 1955; het is
een verklaring tegen de apartheid. Twintig jaar later was er
nog niet veel beterd en daarom brak er in 1976 een opstand
uit in Soweto. De rellen duurden maanden en 600 zwarten
kwamen om.
HARM-JAN ter Haar Romeny en Jeroen en
Robert Beysens hebben dit kunstwerk ge
maakt. Er gingen ongeveer 15 bollen wol in 20
kleuren in zitten en na vijf uur werken was
het klaar. Ze waren zo tevreden over het re
sultaat dat ze De Kleine Stem uitnodigden
om te komen kijken.
Het begon toen ze een lianenbos voor hun
playmobilpoppetjes wilden maken, maar het
werd een soort web met een werkkoepel; de
dikke strengen zijn telefoonkabels. Je kimt er
geen patroon van krijgen want er zit ergens
een geheime kwetsbare plek, als daar ge
knipt wordt (sabotagedondert het hele
zaakje in elkaar. Er zitten een paar nadelen
Zoals je weet is er nog
steeds apartheid en in de af
gelopen twee jaar werden
bijna 2000 zwarten het
Het drietal onder
het kunstwerk.
aan deze toegepaste kunst; je kunt je bed
bijna niet meer in, de stoel moet blijven staan
waar die staat, de klerenkast gaat niet meer
open en de bureaula ook niet Misschien
wordt hun volgende kunstwerk wel zoiets als
van Naum Gabo.
Gabo gebruikte er een heleboel doorzich
tige plastic draden voor. Het is één van de
oudste moderne kunstwerken in het Stedelijk
Museum van Amsterdam. Als je in de buurt
bent, moet je eens kijken naar de Gestileerde
Bloem die Gabo voor de Rotterdamse Bijen
korf maakte; hij staat buiten voor het ge
bouw.
slachtoffer. Die opstand
wordt ieder jaar herdacht;
dit jaar met een grote sta
king. Het is de bedoeling dat
alle werknemers, maar ook
de scholieren en leraren
thuis blijven.
De regering wil die her
denking niet en heeft
daarom alje bijeenkomsten
verboden, maar het zal niet
veel helpen. Zeker niet nu de
regering nog voor de her
denking op 16 juni een
nieuwe wet wil hebben,
waarmee mensen gearres
teerd kunnen worden zonder
dat hun verteld wordt waar
om.
Nu kan een rechter de
regering nog dwingen om
mensen vrij te laten als niet
Dominee Boesak met
zijn kinderen. - fotoap
duidelijk is waarom ze vast
zitten.
Deze week was de Zuid-
afrikaanse dominee Allan
Boesak in Kampen waar hij
gestudeerd heeft. Hij zei dat
hij het janimer vond dat de
Nederlandse regering de
handel met Zuid-Afrika niet
verboden heeft. Dat zou veel
beter zijn geweest voor zijn
land. De Zuidafrikaanse re
gering gaat door met de on
derdrukking zolang ze den
ken dat ze nog vrienden
hebben in Nederland, Enge
land en Amerika.
GOES
Grand Theater - 19 u.
Absolute beginners.
21.30u. Witness, a.l.
HULST
De Koning van Engeland
21.30U. Hot Chilli, 16 j.
19 u. Public affairs, 18 j.
21.30 u. Agnes of God, 12 j.
20 u. Out of Africa, a.l.
19 en 21.30 u. Spies like us, a.1.
19 u. Pyramid of fear, a.l.
OOSTBURG
Lede)theater - 19.15 u.
Commando, a.l.
21.30 u. Talk dirty to me, 18 j.
TERNEUZEN
Luxor I ft II
19.30 en 21.45 u. To live and let
die in L.A., 16 j.
14 en 19.30 u. Class reunion, a.l.
14 en 21.45 u. A chorus line, a.l.
VLISSINGEN
Alhambra I - 20 u..
Out of Africa, a.l.
Alhambra2 - 19en21.30u.
Abel, a.l.
ANTWERPEN
Rex - 12,14.20,16.45,19.10
en 21.30 u. The jewel of the Nile.
Rex-Club - 11.45,14,16.30,
19 en 21.30 u. Gorky Park.
Metro I - 12,14,16,18,20 en
22 u. House.
Metro II - 12,14,16,18,20
en 22 u. Ninja 3.
Rubens - zat. en zond. 12,16
en 20 u. overige dagen: 14.30 en
20 u. Out of Africa.
Sinjoor - 12,14,16,18,20 en
22 u. Gouden Palm, tenue da
soiréer.
Vendome - 14,16,18,20 an
22 u. Teenwoll.
Quellin I - 12,14.20,16.45,
19.10 an 21.30 u. Absolute be
ginners.
Quellin II - 12,14.20,10.45,
17.10 en 21.30 u. To live and die
in LA.
Quellin III - 11.45,14,16.30,
17 en 21.30 u. Prizzi's honor.
Astrid - 12,14,16,18,20 en
22 u. Tlmebuster*.
Capitole - 12,14,10,18,20
en 22 u. Cut and run- Amazonia.
Savoy - 12,14,16,18,20 en
22 u. Over de grenzen van hat
genoL
Ambassades - 12,14,16,18,
20 en 22 u. Brewster* millions.
Ambassades Club 1 - 12,14,
16,18,20 en 22 u. P.R.O.F.S.
Ambassades Club 2 - 12,
14,20,16.45,19.10 en 21.30 u.
Highlander.
Ambassades Club 3 - 12,
14.20,16.45,19.10 en 21.30 u.
Kiss of the spider-woman.
Ambassades Club 4 - 12,
14.20,16.45,19.10 en 21.30 Re-
mo: unarms* and dangerous.
Brabo - 12,14,10,10,20 en
22 u. Weird science.
Tijl - 12,14.20,16.45,10.10
en 21.30 u. Hannah and her sis
ters.
Wapper - 12,14,16,18,20
en 22 u. Doctor's academy.
Odeon - 11.55,14.20,16.45,
19.10 en 21.35 u. A room with a
12,14,16,18,20 en 22 u. In
specteur Lavardln.
11.50,13.35,15.40,17.45,19.50
en 21.55 u. Macaroni.
13.40,16.15,18.50 en 21.25 u.
One flew over the cuckoo's nest
BRUGGE
Complex Zwart Huis
Gulden Vlies I
14.30 en 20 u. Absolute begin
ners.
22.30 u. Re-animator.
Gulden Vlies II
20 en 22.30 u. Tenue de solree.
14.30 u. Thieves and Robbers.
Gulden Vlies III
14.30,20 en 22.30 u. Kiss ot the
splderwoman.
•Memling - 14.30,20 *n 22.30
u. Friday the 13th daal 5.
Rembrandt - 20 u.
One flew over the cuckoo's nest
22.30 u. Luxe sexpopjee.
BERGEN OP ZOOM
Roxy 1 - 19 en 21.30 u.
Prizzi's honor, 16j.
Roxy 2 - 19 en 21.30 u.
Silkwood, 12 j.
Cinem'actueel 1 - 18.30 en
21.30 u. Out of Africa, a.l.
Clnem'actueel 2 - 19 en
21.30 u. Spies like us, a.l.
Clnem'actueel 3 - 19 en
21.30 u. Absolute beginners, a.l.
HULST
Café de Kroon - 14.30 u.
schieting.
DEKUNGE
R. de Moor - 15u.
schieting.
KLOC8TERZANDE
Molenhof - 14.30 u.
schieting.
KOEWACHT
de Vllegher - 15 u.
schieting.
ST. JANSTEEN
Café Sport - 14u.
kaarting.
WESTDORPE
Dorpeplein - 10 u.
Graafjansfeesten.
ZUIDDORPE
de Herberg - 14.30 u.
schieting.
AXEL
Streekmuseum - Schilde
rijen van Cees Dermout. Geop.
za. 13.30-17 u.(t/m 8 juni).
CLINGE
Galerie Esprtt - Schilderijen
van Piet Vloemans en sculpturen
van De Looze. Geop. dag. 13.30-
18 u. di. gesl. (tot 30 juni).
HULST
•- Streekmuseum - Haventjes
in het land van Hulst. Geop. dag.
behalve zond. 14-17 u. (tot 7
sept.).
Den Dullaert, hal - Werken
van cursisten ZIKV. Geop. dag.
9-23 u. (tot 16 juni).
MIDDELBURG
Zeeuws* bibliotheek - Af
beeldingen van 17-de eeuwse
Hollandse kastelen. Geop. za.
10-13 u. (tot 29 juni).
ST. ANNA TER MUIDEN
Voormalig Gemeentehui* -
- Zomertentoonstelling, grafiek,
sculpturen en fotografie van 6
kunstenaars. Geop. za. en zo.
14-17 u. (tot 31 aug.).
ST. JANSTEEN
Speelgoedmuseum - Bake
lieten gebruiksvoorwerpen. Ge
op. zo. 13-17 u. en na afspraak,
(tot 1 sept,).
IJZENDMKE
Streekmuseum - Kerkenex-
positie; textiel en kerkelijke ge
bruiksvoorwerpen. Geop. za. en
zo. 14-17 u. (tot 30 sept.)
KNOKKE
Scharpoord - 'Hedendaagse
Belgische kunst', (65 deelne
mers). Geop. dag. 10-20.30 u.
(tot 30 juni).
GOES
Grand Theater - 14 u.
Taran en de toverketel, a.l.
19 u. Absolute beginners.
21.30 u. Witness, a.l.
HULST
De Koning van Engeland
13.45 en 16.15 u: De troetel
beertjes, a.l.
16.15 en 19 u. Hot Chilli, 16 j.
14.30 en 21.30 u. Public affairs,
18 j.
21.30 u. Agnes of God, 12 j.
20 u. Out of Africa, a.l.
13.45.16.15.19 en 21.30u.
Spies like us, a.l.
13.45,16.15 en 19 u. Pyramid of
fear, a.l.
OOSTBURG
Ledettheatsr - 14 en 20 u.
Commando, a.l.
16.30 u. Talk dirty to me, 18 j.
TERNEUZEN
Luxor I II
16,19 en 21.15u. To live and let
die in L.A., 16 j.
13.45 en 19 u. Class reunion, a.l.
13.45,16 en 21.15 u. A chorus li
ne, a.l.
VLISSINGEN
Alhambra I - 14 u.
De troetelbeertjes, a.l.
20 u. Out of Africa, a.l.
Alhambra 2 - 14 u.
Out of Africa, a.l.
19 en 21.30 u.Abel, a.l.
ANTWERPEN
Zl* zaterdag.
BRUGGE
Complex Zwart Huis
Gulden Vlies I
14.30,. 17.15 an 20 u. Absolute
beginner*.
22.30 u. Re-animator.
Gulden Vlies II
17.15,20 en 22.30 u. Tenue de
soiree.
14.30 u. Thieve* and Robbers.
Gulden Vlies III
14.30.17.15.20 en 22.30 u. Kiss
ol the splderwoman.
•Memling - 14.30,17.15,20 en
22.30 u. Friday the 13th deel 5.
Rembrandt - 14.30,17.15 en
20 u. On* flew over the cuckoo's
nest
22.30 u. Luxe sexpopjes.
BERGEN OP ZOOM
Roxyl - 14,16.30,19 en i
21.30 u. Prizzi's honor, 16 j.
Roxy 2 - 14,16.30,19 en
21.30 u. Silkwood, 12 j.
Clnem'actueel 1 - 14,18.30
en 21.30 u. Out of Africa, a.l.
Clnem'actueel 2 - 14,16.30,
19 en 21.30 u. Spies like us, a.l.
Clnem'actueel 3 - 14,16.30,
19 en 21.30 u. Absolute begin
ners, a.l.
HULST
OZO - 14.30 u.
schieting.
Café de Kroon - 14.30 u.
vleeskaarting.
KLOOSTERZANDE
Molenhof - 14.30 u.
schieting.
KOEWACHT
v. Steen* - 15 u.
schieting.
Oude Molen - 14.30u.
schieting.
Zie zaterdag.
OPLOSSING
6
ei Jf u e -
j TBijeej-
eepunq
}sie-e}- 7
T 8 I 8 H B -
qB-xeo-
9TX.BTJBA 8
qJ - A -
betrek
king
afwis
seling
sommen
maken
T~
rij
oude
munt
lidwoord
nijl
reiger
T
klein
vertrek
klooster
overste
onin
gewijde
9
sierplant
zijden
weefsel
voor
zetsel
piIn
Celderl.
pi. in
Limburg
deel v.e.
schip
reeds
Frans
lidwoord
jonge
ree
bouw
land
Euro
peaan
KOM EENS SlJ ME OP
I De WAGEN je MOET ME
1 ^EENS IETS VERTELLEN
OKKE
•za piMjos tttxi snau
S3fu») Bxn sOudi jaasuad "siny uva nop "styoau
afsvC 'fuapitvos uaaoq 'fuajuaoq anap 'ai^up
uoa ötu ■uaaoqwjuq "uaaoqsjipat !0uissojdo