motionele cultuur nesie lijkheid de kleine RTEM Wat gebeurt er als je tweede wordt in de playbackshow? L I -1 MP Zuid-Afrika behoort toe aan allen die er leven, zwart en wit OPA KUNST VAN DRADEN L 0 S S I N G TOER G3Z ZATERDAG 7 JUN11986 ZATERDAG ZONDAG schietingen Suske en Wiske: De mooie millirem IKKE: De hinderlaag. Boes. Gj k Errit Petersma. - FOTO KLAAS K0PR£| gens mij niet," luidt de laatsfe zin van de''brief. Citaat van 11. se, een jonge vrouw, die bi; hem herinneringen wakke: roept aan zijn dochter, maa: waarmee zijn gevoelsleven als man ook wat in conflict komt Zij blijkt lesbisch. Dat is bij. voorbeeld jammer voor hei: boek, omdat het zo'n trendma tig conflict is. Op de laatste pagina staat nog eens samen gevat waarom de scheidinj plaatsvond in zijn ogen „Chris, kanje tóch van iemani houden, als je niet weet h« dat moet?... Ik kan geen ruzie maken. Van huis uit heb ik ge; leerd conflicten te vermijden.) ik geloof dat ik pas op latei leeftijd, jaren na de scheic' van je moeder, heb leren grijpen wat genegenheid is. De scheiding wordt 1 eigenlijk teruggebracht een cultuurverschijnsel; tot 4 westers-christelijke cultuu die het gevoelsleven liet on derspitten onder ge- en verbo den en burgerlijke schoi» schijn. Mensen uit and» spontanere culturen, die in or. land wonen, lopen vaak stc ■e op wat zij ervaren als Neder |- landse geniepigheid. In a I- droomverhaal gooit Ilse 1* Ie kruisbeeld in het water... Petersma' raakt in dezebrr h~ zo het een en ander aan van|t emotionele onmacht in westerse cultuur; op een e» lis voudige manier in een gott In herkenbaar conflict. Een pij® lis lijk roerende brief. fen |1- mijn dochter". Uitg. ContM prijs 22,50 m ze ro- rouw; oman' linese nationaliste Mei wordt zij» tweede vrouw en heeft grote invloed op zijn streven. Na haar dood wordt een ver-' bannen Molukse prinses, zijl derde vrouw; een zeer strijd-: bare vrouw, die tot Minkes verbanning een actiévej: harde rol speelt in het gel vecht naar onafhankelijk': heid. Het Nederlandse gezag) is in de kolonies altijd stok' geweest -middels verbannin-y gen en zelfs met een concen tratiekamp, nog voordat Hitier er was. Dit boek speelt in het eerste decennium van deze eeuw. Een andere op vallende vrouw is de Maag» van Djepara, die men via hel bed van een regent pro beerde uit te schakelen. Ver der wordt via de vrouw van Frischboten de mannelijk' vruchtbaarheid (binnen de® mannenmaatschappij eIj deze ontwikkeling tekenend! - aan de orde gesteld. Pramogdj(a is soms mis' schijn wat- omslachtig n» zijn manier van vertellen maar via dit verhaal maakt hij een raamwmerk, waar binnen hij ontzettend veel meedeelt over de problems-' tiek van een volk dat zoek1 naar zijn eigen identiteit;; door zich te bevrijden van kolonialisatie. Veel van v» zich momenteel in Indones" afspeelt (en dat is niet alle maal even fris) laat zich ver klaren uit die koloniale pe riode. De koloniale tijd lic' zijn voetsporen na tot de dag van vandaag. Er is genos! geschreven over Indones1- en de tempoe doeloe doo Nederlanders in een daal' werd-wat-groots-verricht; I stijl. Nog te weinig is h" lectuur voorhanden geschr" - ven vanuit het land zelf j zijn eigen bevolk™ Daarom kan dit boek va» Toer niet genoeg aanbevol®:,. worden. Pramoedya Ananta To^ "Voetsporen", llitg. Amici- H.et WereldvefStf1' j Novib- NCOS, prijs 28,50 redactie: Munel Bolt brieven naar SDinveld 55 - 4815 HV Breda brieven naar Spinveld 55 - 4815 HV Breda Hij heeft witte bretellen met glimmende klippen en hij rookt sigaren mijn opa kan mooie verhalen vertellen over Egypte en z*n eerst outo en over de oorlogsjaren hij schildert vogels met waterverf en hij heeft een pensioen en ik wil niet dat hij ziek wordt en pijn heeft maar ik kan er niets tegen doen Thera Coppens Dit gedicht staat in "Trappen om vooruit te komen', een bundeltje met 22 gedichten van Thera Coppens met tekeningen van Tom Eyzenbach. Gedichten voor als je niet meer gelooft dat het goede wit is en het kwade zwart, als in een sprookje. Tussen wit en zwart blijken allerlei schakeringen van grijs te liggen. En die mooie verhalen en aardige mensen van vroeger, ...allemaal sprookjes...' staat achterop. Het bundeltje kost 10,- en verscheen bij uitgeverij Holland-Haarlem. VANDAAG een interview van Nicolette Otten. Je hebt al eerder interviews van haar in De Kleine Stem kunnen lezen met de zanger van Roberto Jacketti en zijn manager. Nicolette zit op de land- en tuinbouwschool. Ze schrijft; Ons kikkerlandje is na de playbackshow een paar nieuwe artiesten rijker gewor den, René Shuman (18) bijv. Hij belandde in de grote finale op de tweede plaats en van de ene op de andere dag was Re né beroemd. Hij vindt het wel leuk, maar beseft dat hij met zijn beide benen op de grond moet blijven en doet het kalm aan. Intussen is zijn single 'But where my love' al flink geste gen op de hitparades, het is dan ook een mooi nummer. René heeft alles mee: een prachtige stem, is knap en heel aardig, vriendelijk en heeft gevoel voor humor. Dat merkte ik tijdens mijn interview met hem, het was heel gezellig met een kan thee en koekjes. Muziek heeft altijd al een grote rol in zijn leven ge speeld. „Vanaf mijn twaalfde heb ik in een band gezongen en gitaar gespeeld". Gitaar spelen leerde hij van zijn broer Jack die nu zegt: „Maar René doet het inmiddels stukken be ter 'dan ik". Het liefst schrijft René liedjes, „maar ik heb er rvu niet zoveel tijd meer voor. Voor mijn nieuwe lp wil ik er wel één of twee maken". René hoort nu tot de be kende Nederlanders. Is er na Elvis Presley (de echte) - FOTO ARCHIEF DE STEM de playbackshow veel voor hem veranderd? „Niet met me zelf, maar wel in mijn privéle- ven. Ik heb het druk, uitgaan is er niet meer bij. In het week end treed ik op en door de week zijn er interviews en foto sessies. Gelukkig kon ik dit jaar wet carnaval vieren; met een grote cowboyhoed en een trui tot over mijn oren kon ik onherkenbaar de bloemetjes buiten zetten". Niet alleen zijn uiterlijk, ook zijn stem lijkt op die van Elvis. Is hij daarom ook zo gaan zin gen? „Nee hoor, ik vind Elvis' nummers echt te gek, maar het is puur toeval dat ik zoveel op hem lijk en mijn stem bijna het zelfde is". Zolang ze het maar niet ne gatief bedoelen, vindt hij het niet echt storend om met Elvis vergeleken te worden. Hij blijft toch wie hij is. Heb je plannen voor het buitenland? „Ik zou heel graag in het buitenland dingen gaan doen, maar ik wacht eerst nog even af hoe het in Nederland gaat. Daarna voorzichtig eerst een teen over de grens, dan een voet, een been en zo langzaamaan de rest. Ik wil het op mijn gemak, ik heb geen zin om met grote wallen onder mijn ogen op te treden". Nu je beroemd bent, sta je natuurlijk volop in de belang stelling van fans? „Euh ja, het wordt steeds erger. Om acht uur 's morgens staat de tele foon al roodgloeiend. Meestal lig ik dan nog in bed en neemt mijn moeder de telefoon op, dan leggen ze snel de hoorn' erop. Toch vind ik het best leuk om beroemd te zijn. Ik probeer vaak tijd voor mijn fans te nemen, maar het lukt niet altijd. Ik zit niet meer op school, ik heb op de mavo en een tijdje op de havo gezeten, maar eerlijk gezegd ging ik er alleen naartoe omdat er een grote zwarte vleugel stond waar ik in de pauzes op speel de. Nee, voor verkering heb ik geen tijd, maar verliefd worden kun je elke dag en elke minuut. If you get the fever it's over...". En dat is zijn laatste opmer king over het onderwerp ver kering' en verliefdheid. Je hoort vast meer van hem want hij zit boordevol talent, maar het geheim zit hem natuurlijk in een goede manager en het publiek. Het was een gezellig interview, dus René, tot de vol gende kan thee. DAT IS de eerste regel van de Freedom Act uit 1955; het is een verklaring tegen de apartheid. Twintig jaar later was er nog niet veel beterd en daarom brak er in 1976 een opstand uit in Soweto. De rellen duurden maanden en 600 zwarten kwamen om. HARM-JAN ter Haar Romeny en Jeroen en Robert Beysens hebben dit kunstwerk ge maakt. Er gingen ongeveer 15 bollen wol in 20 kleuren in zitten en na vijf uur werken was het klaar. Ze waren zo tevreden over het re sultaat dat ze De Kleine Stem uitnodigden om te komen kijken. Het begon toen ze een lianenbos voor hun playmobilpoppetjes wilden maken, maar het werd een soort web met een werkkoepel; de dikke strengen zijn telefoonkabels. Je kimt er geen patroon van krijgen want er zit ergens een geheime kwetsbare plek, als daar ge knipt wordt (sabotagedondert het hele zaakje in elkaar. Er zitten een paar nadelen Zoals je weet is er nog steeds apartheid en in de af gelopen twee jaar werden bijna 2000 zwarten het Het drietal onder het kunstwerk. aan deze toegepaste kunst; je kunt je bed bijna niet meer in, de stoel moet blijven staan waar die staat, de klerenkast gaat niet meer open en de bureaula ook niet Misschien wordt hun volgende kunstwerk wel zoiets als van Naum Gabo. Gabo gebruikte er een heleboel doorzich tige plastic draden voor. Het is één van de oudste moderne kunstwerken in het Stedelijk Museum van Amsterdam. Als je in de buurt bent, moet je eens kijken naar de Gestileerde Bloem die Gabo voor de Rotterdamse Bijen korf maakte; hij staat buiten voor het ge bouw. slachtoffer. Die opstand wordt ieder jaar herdacht; dit jaar met een grote sta king. Het is de bedoeling dat alle werknemers, maar ook de scholieren en leraren thuis blijven. De regering wil die her denking niet en heeft daarom alje bijeenkomsten verboden, maar het zal niet veel helpen. Zeker niet nu de regering nog voor de her denking op 16 juni een nieuwe wet wil hebben, waarmee mensen gearres teerd kunnen worden zonder dat hun verteld wordt waar om. Nu kan een rechter de regering nog dwingen om mensen vrij te laten als niet Dominee Boesak met zijn kinderen. - fotoap duidelijk is waarom ze vast zitten. Deze week was de Zuid- afrikaanse dominee Allan Boesak in Kampen waar hij gestudeerd heeft. Hij zei dat hij het janimer vond dat de Nederlandse regering de handel met Zuid-Afrika niet verboden heeft. Dat zou veel beter zijn geweest voor zijn land. De Zuidafrikaanse re gering gaat door met de on derdrukking zolang ze den ken dat ze nog vrienden hebben in Nederland, Enge land en Amerika. GOES Grand Theater - 19 u. Absolute beginners. 21.30u. Witness, a.l. HULST De Koning van Engeland 21.30U. Hot Chilli, 16 j. 19 u. Public affairs, 18 j. 21.30 u. Agnes of God, 12 j. 20 u. Out of Africa, a.l. 19 en 21.30 u. Spies like us, a.1. 19 u. Pyramid of fear, a.l. OOSTBURG Lede)theater - 19.15 u. Commando, a.l. 21.30 u. Talk dirty to me, 18 j. TERNEUZEN Luxor I ft II 19.30 en 21.45 u. To live and let die in L.A., 16 j. 14 en 19.30 u. Class reunion, a.l. 14 en 21.45 u. A chorus line, a.l. VLISSINGEN Alhambra I - 20 u.. Out of Africa, a.l. Alhambra2 - 19en21.30u. Abel, a.l. ANTWERPEN Rex - 12,14.20,16.45,19.10 en 21.30 u. The jewel of the Nile. Rex-Club - 11.45,14,16.30, 19 en 21.30 u. Gorky Park. Metro I - 12,14,16,18,20 en 22 u. House. Metro II - 12,14,16,18,20 en 22 u. Ninja 3. Rubens - zat. en zond. 12,16 en 20 u. overige dagen: 14.30 en 20 u. Out of Africa. Sinjoor - 12,14,16,18,20 en 22 u. Gouden Palm, tenue da soiréer. Vendome - 14,16,18,20 an 22 u. Teenwoll. Quellin I - 12,14.20,16.45, 19.10 an 21.30 u. Absolute be ginners. Quellin II - 12,14.20,10.45, 17.10 en 21.30 u. To live and die in LA. Quellin III - 11.45,14,16.30, 17 en 21.30 u. Prizzi's honor. Astrid - 12,14,16,18,20 en 22 u. Tlmebuster*. Capitole - 12,14,10,18,20 en 22 u. Cut and run- Amazonia. Savoy - 12,14,16,18,20 en 22 u. Over de grenzen van hat genoL Ambassades - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Brewster* millions. Ambassades Club 1 - 12,14, 16,18,20 en 22 u. P.R.O.F.S. Ambassades Club 2 - 12, 14,20,16.45,19.10 en 21.30 u. Highlander. Ambassades Club 3 - 12, 14.20,16.45,19.10 en 21.30 u. Kiss of the spider-woman. Ambassades Club 4 - 12, 14.20,16.45,19.10 en 21.30 Re- mo: unarms* and dangerous. Brabo - 12,14,10,10,20 en 22 u. Weird science. Tijl - 12,14.20,16.45,10.10 en 21.30 u. Hannah and her sis ters. Wapper - 12,14,16,18,20 en 22 u. Doctor's academy. Odeon - 11.55,14.20,16.45, 19.10 en 21.35 u. A room with a 12,14,16,18,20 en 22 u. In specteur Lavardln. 11.50,13.35,15.40,17.45,19.50 en 21.55 u. Macaroni. 13.40,16.15,18.50 en 21.25 u. One flew over the cuckoo's nest BRUGGE Complex Zwart Huis Gulden Vlies I 14.30 en 20 u. Absolute begin ners. 22.30 u. Re-animator. Gulden Vlies II 20 en 22.30 u. Tenue de solree. 14.30 u. Thieves and Robbers. Gulden Vlies III 14.30,20 en 22.30 u. Kiss ot the splderwoman. •Memling - 14.30,20 *n 22.30 u. Friday the 13th daal 5. Rembrandt - 20 u. One flew over the cuckoo's nest 22.30 u. Luxe sexpopjee. BERGEN OP ZOOM Roxy 1 - 19 en 21.30 u. Prizzi's honor, 16j. Roxy 2 - 19 en 21.30 u. Silkwood, 12 j. Cinem'actueel 1 - 18.30 en 21.30 u. Out of Africa, a.l. Clnem'actueel 2 - 19 en 21.30 u. Spies like us, a.l. Clnem'actueel 3 - 19 en 21.30 u. Absolute beginners, a.l. HULST Café de Kroon - 14.30 u. schieting. DEKUNGE R. de Moor - 15u. schieting. KLOC8TERZANDE Molenhof - 14.30 u. schieting. KOEWACHT de Vllegher - 15 u. schieting. ST. JANSTEEN Café Sport - 14u. kaarting. WESTDORPE Dorpeplein - 10 u. Graafjansfeesten. ZUIDDORPE de Herberg - 14.30 u. schieting. AXEL Streekmuseum - Schilde rijen van Cees Dermout. Geop. za. 13.30-17 u.(t/m 8 juni). CLINGE Galerie Esprtt - Schilderijen van Piet Vloemans en sculpturen van De Looze. Geop. dag. 13.30- 18 u. di. gesl. (tot 30 juni). HULST •- Streekmuseum - Haventjes in het land van Hulst. Geop. dag. behalve zond. 14-17 u. (tot 7 sept.). Den Dullaert, hal - Werken van cursisten ZIKV. Geop. dag. 9-23 u. (tot 16 juni). MIDDELBURG Zeeuws* bibliotheek - Af beeldingen van 17-de eeuwse Hollandse kastelen. Geop. za. 10-13 u. (tot 29 juni). ST. ANNA TER MUIDEN Voormalig Gemeentehui* - - Zomertentoonstelling, grafiek, sculpturen en fotografie van 6 kunstenaars. Geop. za. en zo. 14-17 u. (tot 31 aug.). ST. JANSTEEN Speelgoedmuseum - Bake lieten gebruiksvoorwerpen. Ge op. zo. 13-17 u. en na afspraak, (tot 1 sept,). IJZENDMKE Streekmuseum - Kerkenex- positie; textiel en kerkelijke ge bruiksvoorwerpen. Geop. za. en zo. 14-17 u. (tot 30 sept.) KNOKKE Scharpoord - 'Hedendaagse Belgische kunst', (65 deelne mers). Geop. dag. 10-20.30 u. (tot 30 juni). GOES Grand Theater - 14 u. Taran en de toverketel, a.l. 19 u. Absolute beginners. 21.30 u. Witness, a.l. HULST De Koning van Engeland 13.45 en 16.15 u: De troetel beertjes, a.l. 16.15 en 19 u. Hot Chilli, 16 j. 14.30 en 21.30 u. Public affairs, 18 j. 21.30 u. Agnes of God, 12 j. 20 u. Out of Africa, a.l. 13.45.16.15.19 en 21.30u. Spies like us, a.l. 13.45,16.15 en 19 u. Pyramid of fear, a.l. OOSTBURG Ledettheatsr - 14 en 20 u. Commando, a.l. 16.30 u. Talk dirty to me, 18 j. TERNEUZEN Luxor I II 16,19 en 21.15u. To live and let die in L.A., 16 j. 13.45 en 19 u. Class reunion, a.l. 13.45,16 en 21.15 u. A chorus li ne, a.l. VLISSINGEN Alhambra I - 14 u. De troetelbeertjes, a.l. 20 u. Out of Africa, a.l. Alhambra 2 - 14 u. Out of Africa, a.l. 19 en 21.30 u.Abel, a.l. ANTWERPEN Zl* zaterdag. BRUGGE Complex Zwart Huis Gulden Vlies I 14.30,. 17.15 an 20 u. Absolute beginner*. 22.30 u. Re-animator. Gulden Vlies II 17.15,20 en 22.30 u. Tenue de soiree. 14.30 u. Thieve* and Robbers. Gulden Vlies III 14.30.17.15.20 en 22.30 u. Kiss ol the splderwoman. •Memling - 14.30,17.15,20 en 22.30 u. Friday the 13th deel 5. Rembrandt - 14.30,17.15 en 20 u. On* flew over the cuckoo's nest 22.30 u. Luxe sexpopjes. BERGEN OP ZOOM Roxyl - 14,16.30,19 en i 21.30 u. Prizzi's honor, 16 j. Roxy 2 - 14,16.30,19 en 21.30 u. Silkwood, 12 j. Clnem'actueel 1 - 14,18.30 en 21.30 u. Out of Africa, a.l. Clnem'actueel 2 - 14,16.30, 19 en 21.30 u. Spies like us, a.l. Clnem'actueel 3 - 14,16.30, 19 en 21.30 u. Absolute begin ners, a.l. HULST OZO - 14.30 u. schieting. Café de Kroon - 14.30 u. vleeskaarting. KLOOSTERZANDE Molenhof - 14.30 u. schieting. KOEWACHT v. Steen* - 15 u. schieting. Oude Molen - 14.30u. schieting. Zie zaterdag. OPLOSSING 6 ei Jf u e - j TBijeej- eepunq }sie-e}- 7 T 8 I 8 H B - qB-xeo- 9TX.BTJBA 8 qJ - A - betrek king afwis seling sommen maken T~ rij oude munt lidwoord nijl reiger T klein vertrek klooster overste onin gewijde 9 sierplant zijden weefsel voor zetsel piIn Celderl. pi. in Limburg deel v.e. schip reeds Frans lidwoord jonge ree bouw land Euro peaan KOM EENS SlJ ME OP I De WAGEN je MOET ME 1 ^EENS IETS VERTELLEN OKKE •za piMjos tttxi snau S3fu») Bxn sOudi jaasuad "siny uva nop "styoau afsvC 'fuapitvos uaaoq 'fuajuaoq anap 'ai^up uoa ötu ■uaaoqwjuq "uaaoqsjipat !0uissojdo

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 35