'Witte man begrijpt ons niet' IW DlOE WttKEND IN 'ER komt geen tweede He TT ZATERDAG 7 JUN11986 Beginjaren Treintje Plannen Gedwongen verhuizing wacht duizenden Navajo's in Amerika Kunstmatig 7ATERPAG 7 JUN11 BERT VAN VELZEN Zon Dit beeld van de godin Pallas Athene is in de maquette van de stad Athene te zien. - foto's archief de stem Door Hans Gertsen WAT pastoor Suys voor ogen stond, was iets heel groots. Hij wilde een gigantische basiliek laten verrijzen in de Groesbeekse heuvelen: de H. Hart Basiliek. Het moest 'eene mo numentaal uitgedrukte toewijding van ons volk aan 't Goddelijk Hart', worden, vergelijkbaar met de Sacre Coeur in Parijs. En rondom de basi liek wilde Suys een aantal gewijde plaatsen uit het Heilig Land recon strueren om de bijbel aanschouwe lijk te maken. Suys heeft zijn grote droom niet in ver vulling zien gaan. Door gebrek aan geld is men nooit verder gekomen dan de funda menten en de bouw van het voorportaal, het huidige hoofdgebouw van het bijbels openluchtmuseum Heilig Landstichting. Een museum dat ook zonder de basiliek uniek in de wereld is. Het museum trekt jaarlijks meer dan 100.000 bezoekers uit binnen- en buitenland. En als het aan di recteur pater Bernhard Kiewe ligt, worden het er nog veel meer. Maar niet ten koste van alles. „We moeten serieus blijven. Het museum heeft geen neutraal gegeven. We hebben het hier over de bijbel". Van devotie naar educatie en informa tie. Van monument van katholieke cultuur tot een oecumenisch gebeuren. Dat is in grote lijnen de ontwikkeling die de Heilig Landstichting heeft doorgemaaakt in de driekwart eeuw van haar bestaan. „Die ideeën waar Suys mee begon, zijn op de achtergrond geraakt. Dat begon voor de Tweede Wereldoorlog al duidelijk te worden. Sinds de jaren twintig zijn geleidelijk aan de richting van bijbels r seum ingeslagen." „Na de oorlog is dat nog veel nadruk kelijker gebeurd. Met wat Suys voor ogen stond, grote manifestaties rond de Heilig Hart devotie, houden we ons niet meer be zig. Massaal de Kruisweg gaan, biddend en prekend, dat is voorbij. Als mensen daar behoefte aan hebben kan dat, maar wij organiseren het niet meer. We zijn des te meer bezig met de vraag wat het evan gelie ons te vertellen heeft zo licht direc teur pater Kiewe de ontwikkeling toe. „Het is inderdaad een andere koers, maar als Suys nog zou leven en hier rond zou lopen, dan zou hij het geweldig vin den". Nadat de Heilig Land Stichting op 28 februari 1911 was opgericht en het terrein in de omgeving van de Meerwijk was aan gekocht, begon het museum langzaam maar zeker van de grond te komen. De eerste monumenten op het 45 hectare grote terrein waren de Kruiswegstaties, de Calvarieberg en het H. Graf. Wat later ontstonden monumenten zoals het paleis we mu- 99 DEN zomer nu van een dier jaren had ik in de verte de heuvelen gezien nabij Nijmegen, waarna bij mij zich het ideaal vastzette: dêitr is de plaats voor de Basiliek. In het jaar 1907 ontving ik toen van Nijmegen een schrijven, van eene mij onbekende, van iemand, die het weten, de gronden voor de Basiliek te willen schenken. Ik verheugde mij daar ten zeerste over, echter alles werd een bittere teleurstelling. Om toch eenmaal tot het doel te komen, werd toen door omstandigheden het idee geboren van de Heilig Land Stichting." Een citaat uit het boekje 'De Heilig Landstichting en de H. Hartbasiliek' van pastoor (en later monseigneur) Arnold Suys (1870-1941), de initiatiefnemer en oprichter van de Heilig Landstichting, die dit jaar 75 jaar bestaat. De Calvarieberg. Nooit een 'Bijbelse Efteling' De Via Orientalis, de Oosterse straat van de Heilig Landstichting. van Pilatus, de geboortegrot, bedoelnen- tenten, palestijnse en joodse woningen en andere gebouwen. Het museum trok vóór en kort na de oorlog ieder jaar tienduizen den bezoekers. In de jaren zestig begon het bezoekers aantal fors terug te lopen. In 1970 besloot de stichting na net inwinnen van adviezen bij deskundigen tot een andere opzet van het museum. Bijbelkenner Kiewe, al vanaf 1954 als medewerker aan het museum ver bonden, werd gevraagd om als directeur de nieuwe koers uit te zetten. Hij pakte het karwei met verve én met succes aan. De dalende lijn werd omgebogen in een stijgende en sinds een paar jaar zit het museum boven de 100.000 bezoekers per seizoen. Ook de doelstelling van de stichting werd aangepast. „De mens op aanschou welijke en tevens wetenschappelijk verant woorde manier in contact brengen met de boodschap van het Oude en Nieuwe Tes tament en de bezoeker een goed beeld ge ven van de geestelijke en stoffelijke cultu ren van de tijden waarin de bijbel geschre ven is. En daarmee tevens de herinnering aan de Heer Jezus levend te houden." Onder Kiewe's supervisie is de Heilig Landstichting uitgegroeid tot een echt openluchtmuseum van de bijbel. Via een nomadenkamp, een joods dorp en een joodse stad krijgtde bezoeker een beeld van woon- en leefculturen in het Heilig Land ten tijde van het onstaan van de bij bel, een periode die zo'n tweeduizend jaar beslaat. De laatste jaren is er driftig gebouwd op het terrein van de Landstichting. Het meer van Galilea, compleet met een vis sersdorp en de Jordaan in het klein is de jongste aanwinst. En ook van de laatste jarenis de Via Oriëntalis, de Oosterse straat. Een straat die dwars door de eeu wen van de bijbelse tijd heenloopt. In de Via Oriëntalis krijgt de bezoeker een beeld van de verschillende culturen en bescha vingen die de geschiedenis en het volk van Palestina beïnvloed hebben. In de straat staan huizen uit de Egypti sche, Babylonische, Griekse, Romeinse en Joodse tijd, in stijl ingericht en voorzien van prachtige muurschilderingen, goden beelden en maquettes van steden als Athene, Chorsabad en Jeruzalem, centra van de klassieke beschaving. De huizen in de straat hebben stuk voor stuk allemaal ergens echt gestaan, verzekert Kiewe. „Alles is wetenschappelijk onder bouwd, zowel op bijbels, historisch en ar cheologisch niveau." Heef verschillende culturen, bijeenge bracht op een paar duizend vierkante me ter. Geen willekeurige selectie. Er zit een heel duidelijke lijn in. „We willen laten zien hoe verschillende cultuurvolkeren ieder op hun eigen manier bezig zijn met God." Een andere aanwinst van de laatste paar jaar is een treintje. Op het terrein ligt een 1600 meter lange spoorlijn, compleet met een paar stationnetjes. Daardoor zijn de meeste bezienswaardigheden nu ook bereikbaar voor bezoekers die slecht ter been zijn. „Een hele verbetering", vindt Kiewe. „Vroeger zag je vaak dat die mensen na een paar attracties al afhaakten omdat ze bekaf waren. Niet vreemd natuurlijk; het terrein is 45 hectare groot en tamelijk heu velachtig". Pater Kiewe schat dat er de afgelopen jaren een slordige acht miljoen gulden in het museum is geïnvesteerd. „Het is eigen lijk een compleet nieuw museum gewor den. Mensen die hier een jaar of zeven, acht niet meer geweest zijn, kunnen gerust weer eens komen kijken. Ze kennen het niet meer terug." Toch is het Bijbels openluchtmuseum nog niet af. Directeur Kiewe: „Er liggen nog een heleboel plannen in de la. Om te beginnen moeten we een aantal bestaande gebouwen verder inrichten. Er moet een reliëfkaartvan Israël in het hoofdgebouw komen en een plattegrond van de Heilig Landstichting zelf. En ik wil graag een paar zogenaamde bijenkorfhuisjes bou wen. Huizen die heel karakteristiek zijn voor het Heilig Land. Maar het belang rijkste is toch nog steeds de spoorlijn. Dat Het graf van Christus. moet een ringlijn worden. Op dit moment hebben we twee trams. Die kunnen niet tegelijk rijden, omdat de lijn enkelspoors is. Als we er een ringlijn van maken, kun nen de trams constant doorrijden en kun nen we veel meer mensen bedienen." Over de ontwikkeling van het bezoe kersaantal, dat al een paar jaar rond de 100.000 mensen per seizoen schommelt, is Kiewe niet ontevreden, maar hpt kan be ter. „We streven nog steeds naar 200.000 bezoekers per jaar". Is dat haalbaar zonder een 'bijbelse Ef teling' te worden? „Zeker", zegt Kiewe fel. „De Efteling is een sprookjeswereld, maar wij moeten serieus blijven. Hier gaat het niet om zomaar een verhaaltje, maar om de bijbel. We staan open voor alle denk richtingen, maar mensen die helemaal niet bij de bijbel betrokken zijn, zullen hier waarschijnlijk niet zo aan hun trekken ko men. Je moet ons niet vergelijken met zoiets als het Openluchtmuseum in Arn hem. Dat is een neutraal gegeven. Wij kunnen niet de boer op gaan met de leus 'hier zie je het Midden-Oosten', of iets dergelijks. Dat willen we ook absoluut niet. Je moet er geen slappe pap van ma ken, want dant lust niemand het meer." Door Alex Ruitenbeek ZOALS met alle conflicten heeft iedere betrokkene zijn eigen verhaal. De Amerikaanse regering zegt dat de Navajo's en Hopi traditioneel niet met elkaar kunnen opschieten en daarom gescheiden moeten worden. De Stamraad van de Hopi heeft toe gestemd in het besluit, dat is vervat in een wet van 1974. Een gevolg van die wet is dat honderd Hopi en tweeduizend Navajo's van Big Mountain - toegewezen aan d». Hopi - moeten verhuizen. Aangezien op Navajo- gebied geen plaats meer is, moeten de Na vajo's van Big Mountain naar Ameri kaanse steden in de buurt van het reser vaat. De wet bepaalt dat een en ander ge regeld moet zijn voor 8 juli 1986. Volgens Ingrid Washinawatok is dit nog niet eens de halve waarheid. Hoewel zij zelf van de Menominee stam uit Wis consin is, is ze als vertegenwoordigster van International Indian Treaty Council op de hoogte van het conflict. Namens die raad verdedigt ze Indiaanse belangen bij de Verenigde Naties. Punt voor punt gaat ze in op de offi ciële versie van het conflict. „Het is niet waar dat de Hopi en de Navajo's niej met elkaar kunnen opschieten. Weliswaar zit ten de Hopi al eeuwen langer in de regio maar ze vinden het niet erg om het gebied te delen met hun broeders. De traditionele Wounded Knee. Deze operatie zal hooguit een half uur duren'. Voor de Amerikaanse president Ronald Reagan ligt de zaak eenvoudig: voor 8 juli is de gedwongen verhuizing van duizenden Navajo-indianen van Big Mountain in Arizona een feit. Of daar nu problemen van komen of niet. Verdeeld over de vier Amerikaanse staten Arizona, New Mexico, Colorado en Utah ligt een groot Indianen reservaat. In het gebied, dat drie keer zo groot is als Nederland, huizen twee stammen: de Hopi en de Navajo's. In de grond zitten olie en uranium. Ziedaar de ingrediënten voor een conflict. Hopi zeggen steeds: jullie zijn onze gas ten. Er zijn bovendien vele huwelijken ge sloten tussen Hopi en Navajo's." „Het gaat niet om tweeduizend mensen, maar om minstens tienduizend en mis schien wel 15.000 mensen. Er zijn welis waar al veel mensen in de afgelopen jaren vrijwillig verhuisd, maar de meesten zijn van pure ellende teruggekeerd. Ondanks het verbod van de regering om in Big Mountain huizen te bouwen of zelfs maar te repareren." „De Amerikaanse regering beroept zich er op dat de Stamraad achter haar staat. Maar die stamraad is in het begin van de jaren twintig kunstmatig in het leven ge roepen door de regering in Washington. Zij heeft een nieuwe machtselite gescha pen, die naar haar pijpen danst." „En waarom had men een willig Hopi- bestuur nodig? Omdat Washington geïn teresseerd was in de bodemschatten. Eerst waren het de kolen, en nu is het uranium. Een kwestie van macht en geld. Om dat te bereiken is er een zogenaamd conflict ge schapen tussen Hopi en Navajo's." In de figuur Harrison Loesch komt de vermenging van belangen van de centrale regering tot uiting, vervolgt Ingrid Washi nawatok. „Loesch werkte eind jaren zes tig, beginjaren zeventig als jurist op de af deling Indiaanse Zaken van het ministerie van binnenlandse zaken. Hij is een van de ontwerpers van de verhuizings-wet. Loesch was echter ook advocaat van Pea- body, een onderneming die aast op de concessie van de mijnen in Big Moun tain." Niet alleen de regering in Washi^ton De Indianen in Amerika hebben door de eeuwen heen geleerd dat de handruk van de blan- ke-man-met-de-gespleten-tong, zoals deze bij Wounded Knee, weinig waard is. De Navajo's ondervinden dat nu aan den lijve. - foto uw en particuliere ondernemingen zijn erbij gebaat dat de Navajo's verhuizen. Ook de Mormoonse Kerk heeft daar belang bij. „Loesch is een Mormoon, evenals zijn toenmalige baas Udali. Via zending pro beren de Mormonen de Hopi op te zetten tegen de Navajo's," weet Ingrid Washina watok. Daarbij komt dat de kerk een meerderheidsbelang heeft in 'Kennecott mijnconglomeraat'. Kennecott is de moe dermaatschappij van Peabody. Vandaar. De Navajo's zijn volgens Ingrid Washi nawatok bereid te sterven voor hun zaak. Maar wat kunnen ze beginnen tegen het Amerikaanse leger „We hebben goede hoop. Wapens kun nen de krachten van de aardf niet tegen houden. Een leger kan de regen niet ver hinderen te vallen." Ze pakt een papier met een rede van het opperhoofd van de Suquami stam in 1852: 'Elk stuk van deze aarde is heilig voor mijn volk. Het sap van de bomen draagt de herinnering van de rode man. De geurende bloemen zijn onze zusters, het wild, de paarden en de adelaars zijn onze broeders. De doden van de witte man vergeten hun geboortegrond wanneer ze opstijgen om tussen de sterren te gaan lopen. Onze doden zullen deze mooie aarde nooit vergeten, want zij is de moe der van de rode man. We weten dat de witte man ons niet begrijpt." Voor de Navajo's geldt dat anno 1986 nog steeds. et weerbericht was wreed. Het bevaltt _JL .A-de gesels van weer en hagel. Op de fiets be treurde ik dat ik voor mijn vei. jaardag niet een stel oorklep, pen had gevraagd, witte bij. voorbeeld, geborduurd met eer. rode B. Er stond een stormacfc. tige wind en op sommige plaat sen moest ik van de fiets af om te klunen. Hadden we vorig jaar ook niet zo'n zachte winte in juni? En het jaar daarvoor: Jawel, het stookseizoen liep toen van augustus tot augustus We hadden ook toen ijspegels aan de ziel hangen. Op djt sombere junidag met het wredi weerbericht kwam even de dachte bij me op om af te ia zen naar de Costa Brava. Het aan Frits Bom, de consumen. tenman van de Vara, te dankei dat ik besloten heb de zon toch maar niet te gaan zoeken. Als een soort vliegende psj. chiater van de Nederlands toerist in Spanje verdiept Bon zich ter plekke in schrijnend vakantieleed. Hij neemt, ondtt het oog van de camera, mensts met bedroefde bruine koppet mee in zijn consumentenbus een soort rijdende biechtstoc waarin hun geteisterd gemoed kan worden gekoeld met natte lappen van verbale troost. Bei samenvatting van de bittere tanie: We kregen een ander hotel dan was afgesproken. Alle na trassen waren besmeurd bloed en urine. De muren wa ren bespikkeld met dode mug gen en we deden 's avonds snt het licht uit om die smerigho; niet te zien. Het klimaat is prachtig maar we doen geen oog vanwege het lawaai van nuw ren en muziek. We moesten een nacht een dienstbodenkamertje s pen. We zitten in een bouwtje en moeten, na een lend pad, 116 treden opklault ren voor we in het Sambahott zijn dat we geboekt hadden. We zaten achter de bloem bakken op de bus te wachle die zonder ons is vertrokken. Veel leed dus in de bus vu Bom. Het lijkt aanstekelijt want ook Jan Visser, de chauf feur van de klaagbus, heeft behoefte aan om „effe z'n h; te verschone". Is het dan tod echt nodig om veel geluk, man uitgetelde Friese aardap pelen en goedkope jenever Éi de hand te hebben om aan 4 Costa Brava gelukkig te zijl' Bom, ik geloof dat ik toch m üever thuis blijf. De zon heel ook zijn zwarte kanten. Onder het duur gekocbi diepe brons bevindt zich huid die zo hard en zo droog als het leder van een buffel. I' tol voor al te veel zon is op zi minst een gelaat vol rimpels een oude pruimedant en dermatologen kunnen u uitlt gen waarom de middagzon k ven de Costa Brava gevaarlijk is dan de spinazie die onder adem van Tsjemobyl heeft j legen. Maar het is niet de mtt dogenloze zon die me afschiii om naar de Costa Brava vluchten, niet de melanoma, dodelijke kwaadaardige kani van de huid, die op het 1 geëtst kan worden door de Nee, het was de dode, onbe» gen gelaatsuitdrukking »a laagl andtoeristen die, onder toeziend oog van autochtone een Spaanse dans beoefen® in een magische kring, de elkaar verstrengelde handen? heven naar de hemel. Het leek alsof er een vermoeide religieuze sekte zig was al schuifelend en bi pelend een charismatische ring op te doen. De schn vlekken op de schouderbl werden opgerekt in een diabolische heilgymnastiek.' zag hier en daar de spieren ongetrainde lijven schreeu"' van de pijn. Waren deze sende mensen door de pof# gestraft wegens wanbeta"' vandalisme of het eten meegebrachte Friese aarét pelen? De droevige, ernst! dansers van de Costa Brava,? zeggen mij wat de zon kan 9 richten in de ziel. Het weerbericht was en winters, maar hier blij® we gelukkig redelijk normaal _et geweld in Zuid-> begint zich als een vlek"* land te verspreiden. Niet blank en zwart staan elka het leven. De harde confr neemt nu vooral ook in a j toe. ANC-leden vermoortj Zoeloes van de Inkatha-l Zwarte collaborateurs ste gruwelijke verbrandings- verstikkingsdood op een die nooit schijnt te eindig laait er weer ergens een stammenstrijd op. Inmic zich een nieuw verschijnt voorgedaan. Fascistische die met hun bruine uuifoq swastika-tekens nooit genomen, keren zich nu i tegen hun eigen blanke re Hun aanhang groeit en ej rechts is op dit moment meer te verwaarlozen po macht. De samenleving Kaap staat op het punt te worden in een orgie v, Zuid-Afrika lijkt Liban te gaan. Door Frank van t 1600 Doden, onder ren van nog geen 15 j september 1984. Een l De strijd voor van de zwarte i cent) van de king wordt met i tenheid en va gen een hoge prijs meedogenloze zwarte de keiharde blanke lijken elkaar alleen i ken. leder volgend als olie op een open Naast de confrontatie i zwart neemt de laatste tijd weid binnen de raciale gi toe. Stammen en anti-a saties van zwarten leven en dood. De voort] bij Kaapstad is door bloedig treffen tussen i tigde zwarten vorige we ruïne herschapen. Maar ook in blanke I nigheid over de vraag of rechten moeten I taties' geleid. Met" braak van de exti van blanke Afrikaners A| storing van bijeenko ringspartij, zet nu ook de blanke gemeenschap ven' tische blanken wapenen s lijke hervorming regering-Botha. Hoe laagl ren voor de eerste blanke kende rasgenoot doodt De huidige conflictsiq Afrika is niet meer eeov leiden tot puur en alleen t tusen blank en zwart dringt zich op met Lib onontwarbaar kluwen en splintergroeperingen nome territoria eikaar zichtloos geweld waarbijl tot redelijkheid en overl dit het sombere toekomsl Zuid-Afrika wacht Of groeperingen aan de politieke uitweg kunnen 1 naderende burgeroorlog 7 „Wij zijn het iritged stelsel van paternalisme begrip 'apartheid' ont( afrikanen zullen gelijk sche rechten en mede, bestuur van het laad krijt sage uit een rede van i leider van de aati-i ANC, maar de Staatspresident Pieterl Hjkse opening van het Zuid-Afrika in januari i Uit de toespraak van zeker niet als ae grootste1 raciale gelijkberechtigü valt op te makes dat merendeel van de doorbreekt dat het ap zijn langst tijd heeft g of sterven', is Botha's lijfspreuk. Botha en het "verlig Nasionale Partij zien apartheid moreel onv economisch onveranti bngen onder blanken l. dehjk aan. Al bewijzen i nissen dat er heel wat onl De Zuidafrikaanse politie is "denten in Johannesburg met i

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 30