IICA JS De torens van Han Deij r auto mee zijn ONDEN VAN ZEELAND LLBAAR IS? s fomisch Instituut Tilburg het gebied van de is een instituut zonder Hogeschool Tilburg. lende kursussen: |s: por E.T.I. examen Burgerinformatica r gebruiker igustus. |orden gehouden in: jay Inn, Montgomeryln 1 |chip, Chasséveld I Hotel, Groene Boord 23 5n is 20.00 u 'S6-'87 aag, gratis en vrijblijvend als volgt bereiken: Tilburg BELGISCH BRONS VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN "erpl^n fZ£* Eenvoudig -7ATFHDAG 7 JUNI 1986 T20 PAGINA ZEELAND 4 et een echte IBM-PC aan ttorraad strekt kan Irijzen leveren: lCO-sp KI*'f' As-ra moov' .990 .00 >DELC0 Iiedingcomputers is beperkt Breda, 076-784911, toestel 312 f B.T.W. tilburg, Brokstukken brons, die straks worden omgesmolten. Het kokende brons wordt in de mal gegoten. Jan Desmarets doet voorzichtig een stuk brons in de smelt kroes. Desmarets en Deij tillen de smeltkroes uit de oven. Tekst en foto's Cor J. de Boer GENT, Dendermondsesteen- weg 357. Eens woonde daar, te midden van een armoede buurt, het gefortuneerde ge slacht Van Hecke De Clerque, paardeslagers en -handela ren. Ze dronken op de cour royale pinten en rookten dikke sigaren. Maar ook in België is de paardenstand door de mo derne tijd teruggelopen en de zaak raakte in verval. Beeldhouwer Jan Desma rets is er neergestreken, liet de vleeshaken en het drijfwerk van de worstenmakerij han gen en ging direct aan het werk. De binnenplaats is in middels veranderd in een lust hof met struiken en bomen. Hier en daar staat een vroeg werk van de beeldhouwer. Met erg eenvoudige gereed schappen giet hij zijn eigen beelden, eh die van zijn vrien den, in brons volgens het Cire Perdue-procedé. Een van die vrienden is de Axelse kunstenaar Han Deij. Hij profiteert van de mogelijk heden die zijn studiegenoot van de Gentse Academie van Schone Kunsten hem biedt door mee de handen uit de mouw te steken en zelf voor de grondstoffen te zorgen. „Zo kom je aan een aantrekkelijk gietprijs. Een vrienden prijs. pn in en*elop zonderr Fefcen 'n9 J*asko 1' risk) POs'«0e/i9nden ln<fe' em.L 5600 w0 Eindt, e"'9e vernl,„h,T_~",0nov«n over o i i i f— Z j UI j 00 Han Deij kapt de mal van het gegoten beeld af. Voor een buitenstaander lijkt de actie een riskante on derneming. Veel voorzorgs maatregelen voor brand en andere narigheden worden er niet genomen. Het is bronsgie- ten op de eenvoudigste manier. In een rond vat wordt pro- paangas verbrand. In het mid den staat de smeltkroes. Brok ken brons, ouden kranen en stukken leidingen, zo van de schroothandelaar, worden zo lang verhit tot ze vloeibaar worden. Het proces verslindt gas. De gasfles is niet berekend op die snelle afname van het gas en bevriest. Jan Desmarets weet een oplossing. Een bran der wordt op de fles gezet en die brengt de zaak weer op temperatuur. Desmarets slaapt niet met de Stoomwet onder zijn kussen. Hij is Belg en heet niet Willem Bever Het werk van Han Deij wordt aanvankelijk in was ge vormd. Om het sculptuur wordt uit gips en ander bouw materiaal een mal gegoten. Er onstaat een mooi rechthoekig blok met aan de bovenzijde een gietopening. Als de mal voldoende is gehard, wordt de was van het kunstwerk er in een oven uitgestookt. Waar eerst de was heeft gezeten, wordt nu brons gegoten. Bronsgieten vereist enige behendigheid. Wanneer alles in gereedheid is gebracht, het brons voldoende vloeibaar is en de mallen netjes in een gat in de vloer zijn opgesteld is de spanning te snijden. Met een grote tang wordt de smelt kroes uit de oven getild en in een houder geplaatst. Voor zichtig wordt positie gekozen en dan in een snelle beweging wordt het kokende brons in het gietgat gemikt. Han Deij heeft in Gent vijf beeldjes gegoten. Ze maken deel uit van een groter project dat nog lang niet is voltooid. De beelden die hij maakte stellen torens voor. Niet hoger dan dertig centimeter. Maar Han heeft grootser plannen. Hij denkt aan een project met bouwwerken gemaakt van hout, stro, zeildoek en andere natuurlijke produkten van vijftien tot twintig meter hoog. Geplaatst in het Zeeuwse landschap op die plekken waar je vanaf het object de zee kunt zien. Als Zeeuws kunstenaar heeft hij het gevoel de zee in de gaten te moeten houden. Een erfenis van zijn voorouders? „Is het niet zo dat de mensen in onze streek zodra ze de kans krijgen, misschien met wat argwaan, even over de dijk klimmen om over de zee te kij ken?" Han Dejj ziet in zijn project de mogelijkheid om vanuit het gezichtspunt van de mensen die in de streek wonen, de re latie tussen het land en de zee een nieuwe en oorspronkelijk ogende vorm te geven. Als alles meezit zal Zeeuwsch - Vlaanderen nog dit jaar versierd worden met een of meer artistieke hoogstand jes. De mallen worden in het gat gezet. •derkerk): 10 u. ds. unde Kerk): 10 u. 9.15 u. ds. D. Ver- Pusprys Ie premie die u nu betaalt. Ontdek dat ie bovendien waterdicht zijn en pred®| waarden, vóór automobilisten die voor haar Ie naar zo laag mogelijke autokosten. Ie autoverzekering die geen gulden lur vandaag de ingevulde hoeveel goedkoper De torens van Han Deij. ■- Er wordt een gat in de grond gegraven om straks de mallen in te plaatsen. V

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 25