■EL
m
RIJDE
CHINES
:H ZN BV
Citroën AX in najaar weg op
Schone motor voor
Volvo 360-serie
Huyndai opent aanval
op Europese markt
HEYB0ER
DORWAARDEN,
Keuring van
trekhaken
jafgeschaft
Honda start
met leasing
motorfietsen
'ALS ZE JE AUTO PER SE WILLEN HEBBEN, LUKT DAT ALTIJD'
'covan: nieuwe
estelwagen
ij Mercedes
Vakantie: auto
blijft favoriet
Pony XP fungeert als speerpunt
Werkzaamheden aan de wegen
IEK ZONDER GRENZEft
Verplicht
HET aantal auto-diefstallen en -inbraken ver
toont nog steeds een stijgende lijn.
Research
Onderzoek
Kort nieuws
-if
VRIJDAG 6 JUN11986
104 PAGINA 4
gne staat reeds kond Kom n-.mr
het liet glas ter gelegenheid vainlt
aga Tournee Van donderdag t/tn
tns alle exclusieve en luxueuze u.:
eat Malaga bewonderen
■maal klaar voor een proefrit, van
ie tot de superdeluxe GI.X. In drit
1.2,1 Sen 1.7 diesel.
lagaGLX
vtinder de klasse van bijvoc irbecli]
irsehe raeeteehniek gecombineerd
n superieur comfort
jetint glas, eleetriseh bediende
trvergrendeling, een in litktgte var-
metalen velgen en een soepele, |>t
stem Porsche zijn slechts enket
maken datdeze Seat Malaga andctc
rrijsklasse degradeert tot kale ha».
■kentl is de geavanceerde Motor
■schikt voor loodvrije benzine en
zeker Dit laatste gccombincuil
■n de onderhoudsvrije techno;
literst interessant om ook eens tein
'(xtrdellge leasemogelijkheden
ink, uiteraard na uw proefrit, een
ne met ons. I )at mag u niet missen
19.995,-
Alarm als preventief
middel tegen krakers
■leve
»V.
JleverinB-skoslcn Wij/ij;innen VGonbelmudcn
IJVTuquiuswcji25, 21021.SHeemstede
Voorbeeld van een alarm-installatie. Van buiten af wordt
het alarm met een magnetische sleutel op scherp gezet.
- FOTO ARCHIEF DE STEM
Breda en distribiteur van Me-
clen-auto-alarmsystemen.
Door Marja Klein Obbink
Vorig jaar werd er dagelijks in ruim 400 auto's inge
broken, en daar moesten dan nog eens ruim 60 auto
diefstallen per dag bij worden opgeteld.
En dan spreken we alleen
over de gedupeerden die aan
gifte hebben gedaan.. Van de
op jaarbasis in totaal 149.662
inbraken werd nog geen zes
procent opgelost. In een stad
als Breda (op Amsterdam na
de meest criminele stad van
Nederland) is drugs het sleu
telwoord als we vragen naar
de oorzaken. „In bijna alle ge
vallen zijn het verslaafden die
we aanhouden", aldus adju
dant C. Ardon van de Bredase
recherche.
Maar toch gaan sommige
automobilisten ook niet geheel
vrijuit. Op het gebied van pre
ventief gedrag mankeert er
nog al 's het een en ander,
vindt adjudant C. Ardon van
de recherche in Breda. Hij
constateert dat het krakers
soms wel erg gemakkelijk
wordt gemaakt. Ardon: „Luis
ter, in auto's waar niks in zit,
wordt in principe niet inge
broken. Dus haaL kostbare
spullen uit je auto. En -het
klinkt zo logisch, maar je
moest eens weten hoe noncha
lant men kan zijn-je deur af
sluiten is natuurlijk een eerste
vereiste. En het is toch een
kleine moeite om je tas met
„AUTO-INBRAKEN zijn niet te voorkomen. Als een dief per se
een auto(radio) wil hebben, krijgt ie 'm toch wel", is de opmer
kelijke uitspraak van een distribiteur van auto-alarminstalla
ties in Breda. Tegen het stijgend aantal auto-inbraken lijkt
geen kruid meer gewassen. De burger reageert niet eens meer
als een alarm afgaat. Toch is het aanbrengen van een alarmin
stallatie (en preventief gedrag van de automobilist zelf) volgens
politie en distribiteurs het enige middel wat nog rest om de aspi
raties van een kraker de kop in te drukken. De drempel wordt
verhoogd. Alarm-installaties werken preventief, omdat ze met
een vermogen van zo'n 120 decibel een kraker behoorlijk schrik
aanjagen. Voldoende om op de vlucht te slaan.
Na BMW valt elke andere aik|
ijktegen.Toch ontsnapt ook eend
met aan de behoefte te veranda
Dan stapt hij over op 'n ander!
De BMW 320i of de BMW 3251
eeld. Of, de vierwielaangedreven f
325i X, die op elke ondergrond rr
grip behoudt. Verhoogde veilighei
Ie BMW-rijder die zich makkelijk
iding laat gaan
De BMW-rijder mag dan eens
efte hebben om te veranderen,
voel om in 'n opwindende machij
wil hij niet meer missen.
Als zo'n avontuur wilt betel
dan even een afspraak voor 'n proa
V MAAKT RUDEN GEWELDIG,ft
GARAGE HEYB0ER BV SPUIPLEIN 43,
ill AP BRESKENS, TEL: 01172 1723.01177-1281
halen, idem dito je autopapie
ren en portefeuilles".
Zolang de politie, om wat
voor reden dan ook, de hausse
in auto-diefstallen geen halt
kan toeroepen, zal de automo
bilist zelf maatregelen moeten
nemen. Zeker als hij een dure
auto heeft of daarin goede c.q.
verhandelbare geluidsappara
tuur heeft ingebouwd. Want in
de meeste gevallen is het toch
die apparatuur waar een kra
ker op uit is.
Verkopers van alarm-syste-
j men doen goede zaken. Cijfers
worden niet genoemd in deze
i sterk concurrerende handel.
Maar de totaalomzet van alle
distributeurs zal zo rond de
100.000 exemplaren liggen,
schat directeur J. van der Ven
I van de firma Alfaport ATC in
Het Meclen-systeem is door
verzekeringsmaatschappij In
terpolis gekozen tot een van de
merken die de klant wordt
aanbevolen. Woordvoeder^ C.
Kuyper van Interpolis: „Ver
zekeringsklanten die een auto
van boven de 45.000 a 50.000
hebben, worden door ons ver
plicht een alarminstallatie te
kopen. Maar de grote vraag
was altijd wat voor soort sys
teem en bij wie moet ik daar
voor zijn Want de markt
voor alarm-systemen blijkt
een ondoorzichtige markt. En
ook een open markt, want de
prijzen vertonen aanmerke
lijke verschillen. Vandaar dat
wij besloten zelf op onderzoek
te gaan. Het Meclen-systeem
kwam daarbij als een van de
betere systemen naar voren".
Dit merk wordt nu door Inter
polis, samen met twee andere
merken (waarvan Kuyper de
naam niet wil noemen) aanbe
volen. Over de reden waarom
voor onder meer Meclen is ge
kozen wil Kuyper nog kwijt
dat deze fabrikant 'vaste prij
zen hanteert en daarvoor een
zeer acceptabel alarm kan le
veren'.
Directeur Van der Ven van
Meclen legt uit dat zijn firma
met vaste prijzen kan werken
omdat Meclen over het hele
land beschiktover 1400 in-
bouwstations. De klant kan
dus altijd in de buurt van zijn
woonplaats terecht voor het
inbouwen van een alarm-sys
teem, terwijl vaste prijzen, in
clusief montage, gegarandeerd
zijn. Het derde argument om
een Meclen-alarm aan te
schaffen is volgens Van der
Ven het feit dat Meclen als
enige distribiteur een automa
tisch alarm levert. Het in- en
uitschakelen van het alarm
gebeurt door het omdraaien
van de contactsleutel. Dus bij
Dit bord 'siert' tegenwoordig tal van parkeerplaatsen. De bedoeling is dat de automobilist
in het vervolg nalaat kostbaarheden in zijn geparkeerde auto uit te stallen.
- FOTO DE STEM JOHAN VAN GURP
het verlaten van de auto blijft
het alarm automatisch inge
schakeld.
„Begrijp me goed", zegt Van
der Ven, „als ze je auto per se
willen hebben, lukt dat altijd.
Een kraker houdt je auto des
noods drie weken in de gaten.
Of hij sleept 'm weg, alhoewel
we voor dat euvel ons systeem
weer met een anti-wegsleepset
hebben uitgebreid". Van der
Ven erkent dat 'wat je van
daag op de markt brengt, mor
gen weer oud is'. Vandaar dat
in zijn bedrijf vijf man per
manent bezig zijn met re
search om dat wat de krakers
weer 'uitvinden' zo snel moge
lijk de kop in te drukken.
„Zolang de groei in auto
diefstallen blijft toenemen,
geldt dat ook voor alarm-sys
temen. Wij groeien zelfs snel
ler dan het aantal auto-inbra
ken toeneemt". Van der Ven
beweert om die reden dan ook
niet bevreesd te zijn voor con
currentie. Omzetcijfers wil hij
niet geven - „Ik voel er niets
voor de concurrentie te prik
kelen. Bovendien is er nu rust
op het front..."- maar Van
der Ven zegt wel dat zijn
firma de afgelopen jaren een
groei van zo'n 30 procent per
jaar heeft doorgemaakt. En
tussen vorig jaar en dit jaar,
na de aanbevelingen van In
terpolis, een groei van 15.000,
aldus Van der Ven.
Een goed alarm-systeem
zou volgens Van der Ven aan
de volgende eisen moeten vol
doen. Ervan uitgaande dat je
je dat ook financieel kunt ver
oorloven. Allereerst pleit Van
der Ven, logisch natuurlijk,
voor een automatische in- en
uitschakeling. Want er zijn
nogal wat mensen vergeetach
tig.Hoewel zijn firma alar
men met instapvertraging le
vert, is hij daar geen voorstan
der van. „Direct alarm werkt
beter", vindt Van der Ven.
Vals alarm moet volgens Van
der Ven worden voorkomen.
Om die reden maakt Meclen
geen gebruik van trilcontacten
en indien mogelijk wordt het
basisalarm dubbelzijdig en
doorgemetaliseerd uitgevoerd.
De politie in Breda moet er
kennen niet zo op de hoogte
zijn van wat er allemaal op
het gebied van auto-alarmen
te koop is. Technisch recher
cheur F. Kops zegt wel te sig
naleren dat steeds meer auto-
mobilisten een alarm aan
schaffen. „Toch een goede
zaak", meent Kops, want „een
kraker gaat er dan tussenuit.
Ook omdat niet alle krakers
de kennis beschikken om een
alarm uit te schakelen".
De prijs voor een alarm va
rieert van 100 tot 1000 en
zelf nog hoger. Afhankelijk
van het soort alarm en het
type auto. Wil je een alarm
met uitgebreide mogelijkhe
den, dan is het logisch dat je er
wat meer geld voor neer moet
leggen. Hoe dan ook, een
alarm-installatie van 150
werkt ook preventief. In de
meeste gevallen neemt een
kraker de benen als een alarm
afgaat. En daar gaat het toch
om.
De Nederlandse autoverze
keraars hebben eind vorig
jaar het Technisch Bureau ter
bevordering van Schadepre
ventie de opdracht gegeven te
onderzoeken hoe diefstal en
inbraak in auto's verzeker
baar kan blijven. Ze willen dat
alleen blijven doen als het fe
nomeen een halt kan worden
toegeroepen c.q. als het risico
binnen bepaalde perken kan
worden gebracht. Gedacht
wordt onder meer aan verho
ging eigen risico bij inbraak,
of een maximum stellen aan
de vergoeding voor gestolen
spullen. Niet waarschijnlijk is
dat de premie voor auto's die
voorzien zijn van een alarm
installatie verlaagd zal wor
den.
[DEN HAAG - Sinds 1 april is
de technische keuring door de
Rijksdienst voor het Wegver
keer op trekhaken aan perso
nenauto's, voor het trekken
van aanhangwagens en cara
vans zwaarder dan 750 kg,
vervallen.
Voor bedrijfswagens, waar-
jvoor een grijs kenteken is af
gegeven, geldt deze maatregel
niet; evenmin voor alle auto'3
met een sterk afwijkende
trekhaak. Tevens moet iedere
trekhaak voldoen aan de be
staande technische eisen. De
trekhaak moet type goedge
keurde zijn, terwijl bij mon
tage de kentekenplaat zicht
baar moet blijven.
Door de invoering van de bij
et geregelde periodieke
lutokeuring, waardoor over
mkele jaren iedere auto om de
jaar naar de keuring moet,
■omen de trekhaken te zijner
ld jaarlijks aan bod voor een
introle. Daardoor zal de
ieuwe regeling geen nadelige
'eiligheidsaspecten opleveren,
ildus het Ministerie van Ver
teer en Waterstaat.
-tECHT - Tien procent
'eer laadvolume, een tien
Procent lager brandstofver
bruik en een topsnelheid die
ten procent hoger ligt dan het
'oorgaande model (de Düssel-
orfer), vormen de belangrijk-
te kenmerken van de Ecovan;
nieuwe Mercedes-Benz
ware bestelwagen in de
lasse van 3,5 tot 7,5 ton GVW.
Bij de Ecovan, leverbaar als
'stelwagen en als chassis-ca-
ane in een zeer groot aantal
nanten, heeft men ook veel
andacht besteed aan de repa-
f )e~ en onderhoudskosten,
at heeft er o.a. toegeleid dat
.n opzichte van de Düsseldor-
waarvan er in 20 jaar in
taal 600.000 werden ge-
J volgens de fabriek de
nsduur met 15 is geste-
De Rover CW, een concept
studie van de Britse auto-in
dustrie die voor het eerst op de
autosalon in Turijn te zien
was, zou vanaf 1989 in produk-
tie kunnen gaan. Er zijn geen
grote veranderingen aan de
wagen, die op basis van de ko
mende Rover 800 is gebouwd,
noodzakelijk om serie-pro-
duktie mogelijk te maken.
Van alle geregistreerde auto's
in ons land zijn 560.000 auto's
uitgerust met een LPG-instal-
latie; een stijging van 11.000
stuks ten opzichte van de vo
rige telling. Het aantal diesel
is - volgens het CBS - van
291.000 naar 356.000 gegaan.
Het aandeel van de diesel is de
laatste 3 jaar sensationeel ge
stegen: in 1983 nog onder de 10
in 1984 naar 13 en vorig
jaar werd een aandeel van 14,4
bereikt.
De Saab 900 cabriolet, die in
eerste instantie is ontworpen
voor de Amerikaanse markt,
komt volgend jaar ook naar
Europa. De 900 cabrio, uitslui
tend leverbaar met turbo mo
tor en in grijs metallic en grijs
leer in het interieur, is na de
personenwagen RAI in ons
land te verwachten.
Fiat heeft op de Westeuropese
markt tijdens het eerste kwar
taal van dit jaar het markt
aandeel vergroot van 12,8 naar
13,1 Volkswagen/Audi steeg
van 12,1 naar 12,9%. Verlies
was er voor Ford (van 12,1
naar 11,6%), voor General Mo
tors (van 12,1 naarr 11,6%) en
voor Renault (van 11,2 naar
9,4%).
Binnenkort worden aan de
Ford Cargo vrachtauto een
groot aantal verbeteringen
aangebracht. De lage topsnel
heid, de service gevoeligheid
en de geluidsisolatie, hebben
bij de veranderingen centraal
gestaan. Ook komt in de
Cargo-serie een 40 tonner uit
met in plaats van een 240 pk
krachtbron, nu een 280 pk
Cummins diesel als aandrijf-
kracht.
Fiat heeft 9,5 miljard gulden
uitgetrokken voor herstructu
rering van de produktie en
verdere automatisering. Het
bedrag wordt besteed in de pe
riode tot 1990.
De nieuwe Citroën AX.
AMSTERDAM - Citroën maakt nog geen
haast met het vervangen van de bijna al 40
jaar oude 2 CV (Lelijk Eendje).
Voor de Parijse autosalon, die dit jaar
van 1 tot en met 12 oktober wordt gehou
den, hebben de Fransen wel een nieuwe
kleine wagen op stapel staan: de AX. Tij
dens de herfst zal de levering aan het
Franse publiek beginnen; volgend jaar (na
de personenwagen RAI in Nederland) zal
de AX in ons land zijn.
De AX moet als opvolger gezien worden
van de ALN; een wagen die in Nederland
nooit hoog heeft gescoord en daardoor ook
al enige tijd uit het modellenprogramma
van'Citroën Nederland is verdwenen. De
LNA was door de prijsstelling een recht
streekse concurrent van de in eigen huis
geleverde Visa. Toen de Nederlandse
autombilist een duidelijke voorkeur bleef
houden voor de Visa, werd de invoer naar
ons land gestaakt.
Met de nieuwe AX (een 3-deurs berline
met voorwielaandrijving en een totale
lengte van 3,50 meter) gaat Citroën Neder
land een wat andere prijspolitiek voeren,
want het is zo goed als zeker dat de AX wat
prijs betreft onder de Visa komt te liggen.
En dat betekent dat de goedkoopste AX on
der de 14.000,- komt.
De AX is uitgerust met een nieuwe aan-
drijfunit: motor dwarsgeplaatst in verti
cale stand, gekoppeld aan een 4- of 5-ver-
snellingsbak die aan het uiteinde van de
motor gemonteerd is. Bij de nieuwe 4-cilin-
der motor met bovenliggende nokkenas,
kan gekozen worden uit 3 vermogens: 954 cc
(45 pk/33 kW), 1.124 cc (55 pk/40,4 kW) en
1.360 cc (65 pk/48 kW). Omdat de AX ook
nog 4 verschillende uitrustingsniveaus gaat
kennen, komen er in totaal 7 verschillende
versies beschikbaar.
Door de dwarsgeplaatste krachtbron is
het motorcompartiment vrij klein gehou
den, waardoor een interieur is ontstaan dat
plaats biedt aan 5 personen. Via de derde
deur is een grote variabele kofferruimte
bereikbaar.
Citroën verwacht veel van deze kleine
nieuweling, die - wanneer naar de carros
serielij n wordt gekeken- enige overeen
komsten heeft met de BX. Nu al zegt men in
Parijs over de AX: „Het comfort en de rijei-
genschappen, samen met een goede ge
wicht/vermogenverhouding (gewicht van
640 tot 695 kg), maken van de AX een auto
met een dynamisch temperament".
Over epn aantal maanden weet de consu
ment wat de fabriek met die opmerkingen
duidelijk heeft willen maken. De eerste fo
to's van de AX spreken in dat opzicht zeker
geen duidelijke taal.
RIDDERKERK - Is in de
autowereld het begrip leasing
al aardig ingeburgerd, Honda
probeert met dit verhuursys-
teem op langere termijn nieuw
leven in de motorwereld te
blazen.
Een lease overeenkomst,
met een vaste looptijd van 24
maanden, kan bij Honda wor
den gesloten voor 5.000, 7.500,
10.000 of 15.000 kilometer per
jaar. In de lease overeenkomst
zijn alle kosten van afschrij
ving, onderhoud, reparatie,
belasting en all-risk verzeke
ring (inclusief voor de passa
giers) opgenomen. Alleen de
brandstofkosten zijn voor
eigen rekening en de machine
blijft eigendom van Honda of
de dealer.
De volgende lease-bedragen
gelden bij 5.000 km per jaar
over een periode van 24 maan
den: voor een Honda Scooter
CH 250 met een nieuwprijs
van 5990,- een bedrag van
265,- per maand; voor een CB
450S (nieuwprijs ƒ7.490,-) per
maand ƒ305,-; voor een CBX
750F (nieuwprijs 13.990,-) per
maand ƒ455,-; voor een VF
1000 F2 (nieuw ƒ18.590,-) per
maand 595,-.
DEN HAAG - Voor va
kanties in Nederland
biest 83 procent van de
Nederlanders voor de
eigen auto.
Naar logiesvorm staan
tent, caravan en vouw
wagen aan de kop.
Ook bij vakantiever-
voer naar het buitenland
neemt de auto een be
langrijke plaats in. Liefst
80 procent van de Neder
landse toeristen kiest
voor de 'Heilige Koe'.
BEESD - Volvo behoort
niet langer tot de categorie
van autofabrikanten die
uitsluitend motoren leve
ren die niet aan de huidige
milieu-eisen voldoen. Voor
de de complete 360-serie
heeft Volvo nu een 2 liter
motor die genoegen neemt
met alle soorten benzine:
gelood of ongelood.
De motor is technisch
gebaseerd op de kracht
bron die ook wordt ge
bruikt voor de Zweedse,
Zwitserse en Australische
markten. Door een beter
naverbrandingseffect
(door het aanzuigen van
buitenlucht in het uitlaat
spruitstuk) is het HC- en
CO-gehalte in de uitlaat
gassen aanzienlijk minder
geworden. Door tevens bij
deze motor het principe
van recirculatie van de
uitlaatgassen toe te passen,
stroomt een deel van de
verbrande gassen uit de
uitlaatbuis terug in het in-
laatspruitstuk, waardoor
ook het NOx-gehalte van
de uitlaatgassen gunstig
wordt beïnvloed.
Het elektronisch gere
gelde benzine-inspuitings-
ysteem, is gecombineerd
met een afzonderlijk gere
geld elektronisch ontste
kingssysteem met een
driedimensioneel kenveld.
Dit kenveld is in staat om
automatisch correcties
door te voeren bij gebruik
van verschillende kwali
teiten brandstof. Daardoor
is de motor geschikt voor
zowel gelode als ongelode
brandstof met een octaan-
getal van RON 91 tot en
met RON 98; de 2 liter in-
jectiemotor kan dus ook
zonder probleem Eurosu
per verdragen.
Deze 2 liter injectie-mo
tor is 'schoon' zonder ge
bruikmaking van een uit-
laatgaskatalysator. Wan
neer de 'kat' toch verplicht
wordt dan bestaat geen
kans op oververhitting van
de katalysator.
In vergelijking met de
voorgaande 360 GLT levert
de motor wat mindere
prestaties: de topsnelheid
is van 185 naar 180 km/u
gegaan en de acceleratie
van 0 naar 100 km/u van
10,5 naar 11 seconden. Het
brandstofverbruik is daar
entegen wat gestegen. Bij
90 km/u constant is het
verbruik van de 82 pk mo
tor (was 85 pk) gelijk ge
bleven: 6,1 liter op 100 km.
Bij 120 km/u en in de stad
zijn er verschillen. Voor
heen lag het verbruik res
pectievelijk op 7,9 en 11,7
liter per 100km; nu zijn de
verbruikscijfers 8,2 en 12,3
liter per 100 km.
De goedkoopste versies
in de 360-serie hebben de
volgende prijzen: 3-deurs
360 injection ƒ25.975,-; 5-
deurs 360 injection
ƒ26.840,- en 360 sedan in
jection 27.565,-.
HEEMSTEDE - Het Zuidkore-
aanse automerk Huyndai
maakt haast met het exporte
ren van modellen naar de
Europese markt. Nadat eerder
de aandacht voor een groot
deel wat geconcentreerd op de
Amerikaanse en de Canadese
automobilist, is nu het 'oude'
vastenland aan de beurt.
De Koreaanse auto-indu
strie lijkt klaar te zijn voor de
concurrentieslag in Europa.
Niet alleen is de laatste tijd
het programma aanzienlijk
gemoderniseerd, ook de
nieuwe modellen die binnen
enkele maanden te verwach
ten zijn, vinden een duidelijk^
aansluiting bij de geldende
Europese maatstaven. Daar
naast willen de Koreanen nog
even profiteren van de gun
stige invoermogelijkheden die
voor het 'ontwikkelingsland'
Zuid Korea nog altijd in
Europa gelden. De EG over
weegt echter om binnen niet al
te lange tijd de financiële
voordelen op het terrein van
de invoerbelasting voor Zuid
Korea op te heffen.
Tot dat moment blijven de
Huyndai's bij de prijsstelling
duidelijk in het voordeel op de
Europese modellen. In de sec
tor waar eens de Japanse
auto's hun grootste aantrek
kelijkheid hadden (erg com
pleet in de standaarduitrus
ting) opereren nu de Zuidko-
reanen. Huyndai heeft gelijk
tijdig geconstateerd dat de Ja
panners zich steeds duidelij
ker gaan concentreren op
duurdere modellen, waardoor
een 'gat' in de markt is ont
staan.
Met de nieuwe Huyndai
Pony XP (die voor net onder
de ƒ17.000,- op de prijslijst
staat) is enkele maanden gele
den het Koreaanse offensief
ingezet. Deze XP 5-deurs heeft
nu een aanvulling gekregen
met een sedanversie, terwijl
ook een Van (zonder achter
bank en met gladde laadvloer)
in het programma is te vinden.
Volgend maand zal in de
Stellar-serie een model ver
schijnen met een 2 liter motor
die uit de Mitsubishi Galant
komt. In het najaar verschijnt
een 3-deurs uitvoering van de
Pony die minder dan 16.000,-
gaat kosten. Volgend jaar
komt een prestigewagen. Deze
auto, in de klasse van de vroe
gere Ford Granada, wordt
door een 6 cilinder motor op de
voorwielen aangedreven.
Daarnaast wordt ook nog in
tensief gewerkt aan een kleine
auto in de 1 liter klasse, terwijl
injectie- en dieselmotoren en
stationwagenversies binnen
enkele jaren de lijn moeten
compliteren. Eind volgend
jaar zijn uit Zuid-Korea ook
nog de eerste lichte bedrijfs
wagens te verwachten.
De plannen van Huyndai
zijn dus erg ambitieus en zijn
er volledig opgericht dat in
1987 Zuid Korea wereldwijd
als een echte autofabrikant
gezien moet worden. De jaar-
produktie, die nu op 450.000
stuks ligt, zal in 1987 opge
voerd worden tot 700.000 wa
gens, terwijl in 1989 1 miljoen
nieuwe Huyndai's uit de fa
brieken moeten komen. Op
deze manier denkt men in
Zuid-Korea de rol van de
scheepsbouw over te nemen
als speerpunt-industrie in de
algemene industriële ontwik
keling en de export.
De komende tijd staan de volgende werkzaamheden aan door
gaande rijkswegen op het programma:
Amsterdam - Den Bosch - Eindhoven - Maastricht (A2)
th.v. knooppunt Deil
in beide richtigen werkzaamheden
duur: tot en met eind 1986
Zaandam - Den Oever - Groningen - Nieuwerschans (A7/N7)
tussen Hoorn en Middenmeer
in beide richtingen werkzaamheden
duur: tot en met eind i
Den Haag - Utrecht - Duitse grens (A12)
t.h.v. knooppunt Velperbroek
in beide richtingen werkzaamheden
duur: tot 1 oktober 1986
t.h.v. Voorburg
in beide richtingen wisselend rijstrookafsluitingen
duur: tot 1 april 1986
tussen Gouwe Aquadukt en Oudenrijn
in de richting Duitse grens rijbaanverleggingen
duur: tot 1 december 1986
Europoort - Nijmegen (A15)
t.h.v. knooppunt Deil
in beide richtingen werkzaamheden
duur: tot en met eind 1986
Enschede - Almelo (A35)
t.h.v. Borne
in beide richtingen werkzaamheden
duur: tot en met eind 1986