ord neemt fors belang in Alfa 'DE STEINBUCH': BIJBEL VOOR AUTOFANATEN SINDS GENERATIES P O Nieuwe benzine- bonnen in Italië Britse rallycross- top naar Valkenswaard Achtmaalse rallyclub naar24 uur van leper Kankkunen wint rally Akropolis PAGINA 3 Kronkelwegen Biografie Practijk Opdracht )2 PAGINA; ïzwinde snelhe enzineverbruik t en dat is niet ■dig is wel, en zek Duitse wagen, we motor loodhoJ serbenzine beho anpassingen in jjjjjj ysteem teneinde u te bestrijden, h^j. ders verwacht nfort in de wagen, aast het reeds gesig. motorlawaai - ;edaan door-de e vering. De hard op de weg i r de passagiers yj rig. Voor de bestuuj.j at anders. De stug de prima wegligg.^ voor dat met nart, iweggetjes de Escoj| inder snel en veil: den, Het_is dan i om achter het stu9 et moet er maar ui| niet kapot van /ellicht omdat on; ingen wat te hoc n waren. De beste n de Escort te kopr legelij kheid en hog irde, het weggedrag uinigheid. Wie heeft voor agen kan bovendieJ een duizend guide} r uit zijn dan bij con|! 3pel. Maar wie vei g zit, zal comfort o len. En dan moet t rel wat terrein prjjs| zijn concurrenten. 4-versnellingen, 223144, verbruik vol igave: 90 km/u - 1:1 - 1:14,5, stadsverl ktijk tijdens rljimpi ,5 tot 1 op 13. VRIJDAG 6 JUN11986 103 ens bestaan. De ka- wordt wel niet tot makend instrument I >en, maar moet wel orden als het enige 1 dat nu gegeven) den op de twijfels) ol van de auto en de I ïg van het milieu) thema een opval-1 l te laten spelen inj Jaar Auto' pro-j auto-industrie det mtele kritiek te ont- N ringen als Prof. Breitsch- d van de Vorstand'' mler-Benz AG het it: „De eerste hon- ir van de auto zijr Voor de tweede 1 jaar, ontbreekt het r fabrikanten beslist I doelen en uitdagin- I d technische oplos-1 tienen zich aan. Zei allemaal een verbe-1 an de auto in. Maar kele technische op- voorziet in iets be-j de auto. Het is onze I im er in de toekomst zorgen om van dei :n zo verantwoord I c verkeersmiddel tel eldere en tastbare an de bezoeker in orf zien welke (mi- •hniekëh wordèn ge- n in de toekomst nog I st kunnen worden, I uto te maken tot een| lappelijk aanvaard- rvoermiddel. ook aan de techni- ilossingen voor eenl verkeer wordt nietl gegaan. De bezoeker I geconfronteerd metl ir eigen fysieke er. I Dgische tekortko-1 Het nemen van be-l an, het schatten va»| en en het reactiever- r staan in dat opzicht! 1. Met behulp vanl computerspelletjes I n zichzelf testen. Aan I re kant kan men dan I elke technieken erjj nen die de tekortko-1 van bijna iedere I bilist in de toekomst I compenseren. Op de stelling zijn al voor-I te zien op welke ma-1 met behulp van del st wetenschap- del iten van een be-[ •r kunnen worden rd. slot: er komen ook! serieuze zaken opa tobil' aan de orde. Zo-I 1 tv-gesprek tussenl irbeiders uit geheel Bende -Aijden: - an nu en zijn college 2. Allebei spreken monitor over hu"l verk-situatie. En dan J dat het uurloon voo'l nannelijke arbeide'l 3 jaar geleden gemid'l pfenning bedroeg; |kse arbeidstijd op g. Doorbetaalde va-| was toendertijd dienstjaren verwoei vakantie bestond ih'l dagen en groeide veel s uit tot 6 werkdagejjl dienstverband van l'| i meer. ens dat gesprek ove'l :n werkomstandighe' n toen en nu kwarnejl de arbeiders - bij hol n van een biertje - JJ I ipele conclusie dat <>J|j er van toen maxima3 rtjes per maand ko'is n, wilde hij andeoj zin niet tekort doen. De nieuwe Steinbuch is uitAlle garagechefs, automonteurs, autocfocenten en autofanaten veren op bij dit bericht van uitgeverij Kluwer in Deventer. Voor hen geldt de Steinbuch, alias De Automobiel, als de bijbel van het vak. Meer weten over algemene voertuigtechniek, aandrijflijn, mengselvorming, constructie van otto- en dieselmotoren en andere autokneepjes Zie Steinbuch. Sinds 1922 verschenen vele herziene herdrukken van dit standaardwerk. Aan vankelijk telde het twee delen, vervolgens drie. Anno 1990 zal de reeks compleet zijn bijgewerkt, in tien delen. Als voorproefje verscheen onlangs (a 79,50) het 456 pagina's dikke volume dat het meest aanpassing behoefde: De elektrische installatie. Wie maakt een levenswerk van De Nieuwe Steinbuch En wie was de oude Steinbuch (1863-1926) De huidige eindredacteur Gijs Mom, doctorandus in de Nederlandse taal letterkunde vertelt. Het fascinerende van een ontsteking en andere kneep/es Door Wim Wennekes „Een boek om uren mee zoet te brengen bij de open haard", meent drs. ing. Gijs Mom, eindredacteur van 'De Automobiel, handboek voor autobezitters, monteurs en technici', alias De Nieuwe Steinbuch. In handen heeft hij het zojuist verschenen deel Vin, De Elektrische In-' stallatie. H.H. de Boer en Th. Dob belaar, docenten elektro techniek, verzamelden daarin hun kennis over De Accu; De Onsteking; Ver lichting Bedrading; Laad- Startmechanisme. Mom zelf nam het hoofdstuk 'De elektrische installatie in his torisch perspectief' voor zijn rekening. Bij elkaar geen lectuur die je met de open haard associeert, of het moet zijn om aan te maken. Mom: „Ik ben een fanaat. Voor mij is het pure ont spanning over de werking van een ontsteking te lezen. Of over de historie van de rem. Of over typen ruiten wissers. Aan elk auto-on derdeeltje zitten geschiede nissen vast van mensen die dat onderdeeltje bedachten en verbeterden. Wat haperde er aan de eerst motoren In welke richting gaan de laat ste ontwikkelingen Op al die vragen wil ik de ant woorden weten." Voor Gijs Mom is de auto techniek een late roeping. In 1973 studeerde hij af in de Nederlandse taal en letter kunde aan de Universiteit van Nijmegen. Vandaar de doctorandus-titel op zijn vi sitekaartje Mom's sobere woning in de studentenstad draagt nog de sporen van dat vorig leven als Neerlandicus. Boekenplanken werden leeg gehaald en vervolgens ge sloopt. Aan het behang is te zien hoe omvangrijk Mom's collectie literatuur was; vrijwel alles ging de deur uit om plaats te maken voor een beginnersverzameling auto- boeken. De tafel is beladen met Auto Zeitung, Automo- tersport en andere vakbla den. Een autokalender geeft aan in welke maand wij le ven. Mom: „Via allerlei kron kelwegen ben ik zover geko zen. Na mijn afstuderen werd ik leraar Nederlands, op de HTS in Arnhem. Een voor mij nieuwe technische omgeving. Wat mijn belang stelling echter het meest aanwakkerde was dat ik als beginnend leraar een oud Renault Viertje bezat, dat Gijs Mom (rechts) biedt de nieuwe Steinbuch aan aan de kleinzoon van Steinbuch. telkens stil viel. Met vrien den ben ik aan dat wagentje gaan sleutelen en dat fasci neerde zo dat ik aan verdere autozelfstudie ben gaan doen. Uiteindelijk heb ik mijn leraarbaan opgezegd om mij als leerling HTS te melden." Cum laude ver wierf Mom zich als oudere jongere de titel ing.; nu ook op zijn kaartje prijkend. Zonde van de letteren „Ik las al jaren geen lite rair werk. Het pakte mij niet meer. Ik voelde zelfs weerzin tegen al die boeken die tel kens op hetzelfde neer kwa men. En als leraar taaltheo rie geven boeide al helemaal niet. Ik had een hang naar a praktisch bezig zijn, iets met de handen, op een totaal an der vlak: de autotechniek." „Wat mij het meest fasci neert is het ongelooflijk complexe van een auto. Alles moet functioneren. Anders rijdt de auto niet, of de ver lichting valt uit, of de rem men. Die complexe orde in een automobiel spreekt mij als dwangmatige systemati cus aan. Ik wil weten wat er op dit gebied te weten is. Over verbrandingskamers en drukopbouw, wrijving en warmteafvoer, alles. Van alle typen auto's, uit de hele autohistorie. Dat is een on voorstelbaar groot, rijk en boeiend studiegebied. Neem alleen het hoofdstuk ver branding. Een vlammetje in een kachel daar ben je gauw op uitgestudeerd. Maar wat doet een vonk in een auto motor Duizenden chemi sche reacties veroorzaken Krachten ontwikkelen En dat is allemaal door mensen bedacht en verbeterd. Iets fantastisch. Het greep me zo dat ik na de HTS bij Rover in Engeland en bij Renault in Frankrijk ben gaan wer ken. Als specialist verbran dingstheorie heb ik geholpen bij de ontwikkeling van de 1700 cc Renaultmotor. Tot ik in contact kwam met iemand van Kluwer Technische Boe ken, die vroeg of ik de eind redactie van De Nieuwe Steinbuch op mij wilde ne men. Steinbuch Mijn favo riete auteurIk had zijn hoofdwerken De Motor en Het Chassis al jaren op de plank staan, en verslonden. De kans er een tiendelige bijgewerkte editie van te maken kon ik niet laten lo pen. Ik ben er nu sinds 1983 mee bezig en zal er nog zeker tot 1990 werd aan hebben." Sinds Mom door Kluwer werd benoemd tot de nieuwe Steinbuch heeft de drs. ing. het idee de biografie te schrijven van zijn grote voorganger. De eerste bouw stenen heeft Mom al verza meld door contacten met de kleinzoon en schoondochter van George Frederik Stein buch (1863-1926). Mom: „Ik kan hem als mens nog niet helemaal ty peren. Hij moet een bevlo genheid gehad hebben; in zijn geval waarschijnlijk voor het volkomen nieuwe van de autotechniek. Ieder detail interesseerde hem en bracht zijn pen in beweging. Hij was ook zeer eigenzin nig. Steinbuch verzette zich bijvoorbeeld tegen nieuwig heden als de startmotor. Aanslingeren ging net zo goed en was nog gezond ook. Naar zijn idee was de auto techniek al in 1902 voltooid. Hij voorspelde: de motor zal voorin blijven en de aandrij ving zal ten eeuwigen dage via de achterwielen geschie den. Daar heeft hij lang ge lijk in gehad. Een romanti cus lijkt hij mij niet. Eerder een patriarch die in het Ne derlandse autowereldje ver deelde en heerste. Hij schrijft statig, met een enorme zelfverworven ken nis van zaken. Op ieder de tail gaat hij uitleggerig in. Begrijpelijk voor vakman en leek. Ook in zijn geval was sprake van een late roe ping." Op dictaattoon draagt Mom enkele levensfeiten van Steinbuch voor: „In 1863 te Batavia geboren, uit ge goede Nederlandse ouders. In Nederland volgt hij een opleiding aan de KMA voor genie-officier. In het voor malige Nederlands Indië bouwt hij vervolgens jaren bruggen. Hij huwt, krijgt vijf kinderen en in 1896 ziet Steinbuch, met verlof in Den Haag, de eerste auto. Bij die confrontatie moet een vonk zijn overgeslagen. In 1901 re tireert en repatrieert de ge nie-officier. Bijna veertig jaar oud gaat hij electro- techniek studeren. En inde jaren daarna vestigt hij zich De omslag van de nieuwe Steinbuch. Wijlen George Frederik Steinbuch (1863-1926) met zijn vrouw. als de AUTOriteit van Ne derland." Zo werd Steinbuch in 1903 de eerste hoofdredacteur van De Auto, orgaan van de Nederlandse Automobiel Club, de latere KNAC. In 1908 aanvaardde hij daar naast de benoemeing tot hoofdredacteur van het Technisch Bijblad van de ANWB-Kampioen. In 1913 (aan de vooravond van de Eerste Wereldoorlog) trad Steinbuch toe tot het Vrij willig Militair Automobiel Korps, in welke functie hij het Nederlandse leger leerde autorijden en sleutelen. Daarnaast legde Steinbuch een autobibliotheek aan en ontwikkelde hij plannen voor een automuseum. Mom: „Gevraagd en onge vraagd wierp Steinbuch zich op als autopaus. Ik heb bij voorbeeld verhalen gevon den waarin hij tirades houdt tegen alcoholgebruik in het verkeer. Rond 1910 hadden auto's nog geen verwarming en hielden chauffeurs zich veelal warm met borrels en bittertjes. Daar kwamen on gelukken van en daarom ad viseerde Steinbuch warme koffie en invoering van een alcoholverbod bij snelver keer. Politie en rechters diende hij van advies bij verkeersvraags tukken, maar het meest was hij toch geïnteresseerd in het inwen dige, het motorische van de auto." Dat bleek in 1922 toen Steinbuch op de proppen kwam met het eerste deel van zijn standaardwerk De Automobiel/De Motor. Hoofdstukgewijs werden zulke zaken behandeld als gesprongen cylinders, dé- compresseur, afslaan van de olietapkranen en laag- stroomspanningsmagnetis- rrfe. Eveneens systematisch (met werktekeningen) wer den carburateurtypen ont leed, waaronder De Zenith, Jarnac, Gobbi en Longue- mare. In 1926 volgde deel twee, Het Chassis. De schrij ver zelf heeft dit tweede deel nooit in handen gehad. Hij overleed een week voor pu blicatie. Volgens Mom aan een longontsteking, opge daan door in pyama in de tuin werken. In De Auto verscheen als In Memoriam: 'De overle dene behoorde tot de techni sche pioniers van 't automo bilisme in Nederland... Nau welijks hadden wij dezer da gen het laatst verschenen deel ter recensie ontvangen, of haast tegelijkertijd be reikt ons het bericht van zijn overlijden. Wel een diep treurige coïncidentieToch zal door dit levenswerk, dat hij in de laatste jaren op bouwde, zijn naam in de herinnering van allen, die het automobilisme een warm hart toedragen, blij ven voortleven'. Een waar woord, zo zou blijken. Mom: „Direct bij verschij nen en alle jaren nadien was De Steinbuch een enorm succes. Ik heb mij afge vraagd waarom. In de inlei ding van De Motor schrijft Steinbuch: 'Omdat dit land zoo klein is, heb ik getracht dit werk dienstig te maken voor een zoo groot mogelijk aantal belangstellenden van de meest uiteenlopende gra den van ontwikkeling. Uit de practijk, voor de practijk'. Ik denk dat dat de verklaring voor het succes van zijn le venswerk is. Het eindresul taat was een encyclopedisch werk van duizend pagina's; een bijbel die je inderdaad bij de open haard op schoot kunt nemert, zoals een ander een kookboek gaat zitten le zen. Ook mijn streven bij de redactie van de nieuwste tiendelige editie is: uiteinde lijk vijfendertighonderd pa gina's met register léésbaar houden. Ik heb auteurs ge zocht die zowel pakkend kunnen schrijven als het autovak beheersen. Een hele opgave, kan ik verzekeren. Ik wil mijn medewerkers niet afvallen, maar voortdu rend zit ik te corrigeren. Wat dat betreft ben ik leraar Ne-' derlands gebleven." ÏLAAN - Fiat-directeur jhidella heeft buiten de vaard gerekend. Kort geleden verkondigde de sterkste man pij Fiat dat de tijd nog niet 'IP was om met Alfa Romeo e praten over een nauwe sa menwerking. Letterijk zei ahidella: „We moeten het ueuwe management bij Alfa Ie kans geven om een nieuwe Hrategie uit te stippelen, die Poet leiden tot een gunstiger taanciële situatie van dit Ita- naanse staatsbedrijf'. Die tijd lijken de nieuwe opmensen bij Alfa Romeo "et te krijgen, nu Ford -na- Pat eerder de flirt met Fiat op ■jets was uitgelopen door me- JJPgsverschillen over wie de eerderheid in een eventuele Lnt"" onderneming ^gen-zich heeft gemeld voor een aanzienlijke deelna- iL ln et noodlijdende Ita- ■aanse autoconcern. i"-wel de besprekingen jog in een eerste stadium zijn |erwacht wordt dat we? 2 ■töanden de zaak 'be^^, f" wo^den) spreekt Alfa Ro- aeo al over 'aanzienlijke bordelen' die een dergelijke ^menwerking oplevert. e besprekingen tussen beide autoconcerns zijn zowel in Italië als in Japan als een boni ingeslagen. Onder de pa raplu van Ghidella opereren in Italië al Fiat, Ferrari en Lancia. In de lijn van de ver wachtingen lag dat Alfa snel aan dit trio toegevoegd zou worden. In Japan maakt Nis san zich nogal boos, omdat Alfa de laatste jaren geprofi teerd heeft van samenwerking met de Japanners. De snelle en geheime actie die Ford heeft ondernomen, is waarschijnlijk ingegeven door de dadendrang van Fiat-pre sident Ghidella die in Ame rika met Chrysler (General Motors) besprekingen is be gonnen om tot samenwerking te komen op commercieel ge bied. Assemblage van Fiat- en Lancia-modellen voor de Amerikaanse markt, zou dan in de Verenigde Staten moge lijk worden, zonder dat Fiat daarvoor al teveel geld hoeft te investeren. De bedoeling van de nu op sta pel staande samenwerking tussen Alfa Romeo en Ford zal er niet toeleiden dat het Ita liaanse concern zijn eigen identiteit verliest. De bedoe ling is in eerste instantie dat Alfa Romeo in opdracht van Ford auto's gaat bouwen; voornamelijk sportversies met grote motoren. Daardoor zou de productiecapaciteit al ver groot kunnen worden, terwijl Alfa bij de export tevens kan profiteren van het verkoopnet van Ford. Ford is na General Motors de grootste autofabrikant in de Verenigde Staten. Vorig jaar zette het concern voo? 52,8 milard dollar om en de winst bedroeg 2,5 miljard dollar. Alfa Romeo doet het daaren tegen slecht. In 1985 produ ceerde de onderneming 157.000 wagens tegen 200.000 in 1984. Voor dit jaar heeft Alfa een produktie gepland van 190.000 auto's, terwijl in 1989 het to taal tussen de 230.000 en 240.000 moeten komen te liggen. Alfa Romeo kan jaarlijks 400.000 wagens bouwen. Het financiële resultaat van Alfa is naar verwachting nog slechter dan dat van 1984. Toen kwam er een verlies uit de bus van 158. Er wordt ge fluisterd dat het verlies is ver dubbeld. De omzet is in ieder geval verminderd van 2,3 tot 2,07 biljoen lire 3,4 miljard). VENLO - Toeristen naar Italië krijgen na 1 juni te maken met vier nieuwe paketten benzine bonnen. Zag het er eerst naar uit dat dit zuidelijke vakantie land zich door algehele af schaffing van het bonnensys teem geheel uit de markt zou prijzen, door invoering van de nieuwe bonnen is een bespa ring op de benzineprijs moge lijk geworden van 20 tot 28 procent. De pakketten zijn onderver deeld naar regio, maar zijn in het hele land te gebruiken. Pakket Italia (1) omvat onge veer 140 liter benzine en vijf tolcoupons voor de Italiaanse autostrada a 2000 lire. Pakket 1 gaat, afhankelijk van koers van de lire en bemiddelings- kosten, circa 250 gulden kos ten. Het voordeel van de tol coupons meegerekend komt een liter superbenzine in Italië dan op ongeveer 1,78. Dat be tekent een korting van onge veer 35 cent per liter. Pakket Italia Centro (2) is goed voor 234 liter superbenzi ne, kost ongeveer 420 gulden en biedt in totaal eveneens voor 16.000 lire aan tolwegcou pons. Pakket Italia Sud (3) is goed voor ongeveer 238 liter en wordt verkocht voor een prijs van 580 gulden. Gratis bijgele verd wordt 20.000 lire aan tol wegcoupons, terwijl bij het omwisselen van de in het pak ket aanwezige 'superbenzine- bon' in Italië nog eens 16.000 lire aan tolgelden wordt ver strekt. Dë korting over het to tale pakket komt daarmee op 28 procent en een liter super- benzine op iets meer dan 1,65. Het laatste pakket, nummer 4, is bestemd voor toeristen die Sicilië of Sardinië bezoeken. Het is goed voor 421 liter super en kost circa 740 gulden. Ook hier wordt 36.000 lire aan tol wegcoupons verstrekt. Opvallende verschillen met de op dit moment nog geldige benzinebonnen zijn dat de vaste waarde nu staat inge drukt, de toerist de bonnen voor alle soorten benzine (be halve diesel) kan gebruiken en ze in het hele land kan inwis selen. De bonnen geven be halve op onbeperkt gratis we genwachthulp op alle wegen nu ook gedurende maximaal tien dagen recht op een gratis vervangende auto als repara tie meer dan 12 werkuren in beslag neemt. De benzinebonnen blijven tot twee jaar na afgifte geldig. Afgifte wordt op het kente kenbewijs gestempeld. De in gangsdatum is op 1 juni, maar de ANWB verwacht dat de pakketten 1 en 2 pas rond 10 juni leverbaar zijn, terwijl de nummers 3 en 4 mogelijk nog later beschikbaar komen. Ver koop via de banken in ons land start op z'n vroegst pas over twee maanden, zo laat de ANWB weten. Aan de Ita liaanse grens zijn de paketten echter al vanaf 1 juni ver krijgbaar. De ANWB meldt bovendien dat de verkoop van de oude pakketten gestopt wordt op 31 mei. Deze bonnen blijven geldig tot uiterlijk 30 juni, kunnen nog tot twee jaar na afgifte worden ingewisseld, maar leveren mogelijk bij in wisseling in Italië acceptatie problemen op. Bonnen aan de Italiaanse grens bij een kan toor van de Automobile Club Italia (ACI) gekocht, kunnen bij de ANWB worden ingewis seld. Rallysport terug naar het begin door Ad Pertijs KRISTIANSTAD - Op de dag dat Henri Toivonen werd be graven, maakte FISA-be- stuurder Lars Osterlind in het Zweedse Kristianstad voor het begin van de rally van Zuid- Zweden de nieuwe rally-plan nen voor 1986 bekend. De dood van Toivonen op Corsica brengt grote gevolgen met zich mee. De groep B-wagens wor den volgend jaar niet meer toegelaten tot de internatio nale evenementen, de in ont wikkeling zijnde Groep S komt te vervallen en er wordt een omvangrijk veiligheids pakket samengesteld. Osterlind: „We moeten te rug naar de oorsprong. Rally rijden doe je op openbare we gen, dus moet je dat ook doen met auto's die normaal van die wegen gebruik maken. De ont wikkelingen zijn de laatste tijd veel te snel gegaan. Wan neer je merkt dat je die ont wikkelingen niet meer in de hand hebt, moet je een stapje terugdoen. Dat geldt niet al leen voor de rallysport, kijk ook maar naar de huidige ont wikkelingen rond kerncentra les en ruimtevaartprogram ma's." Voortaan mogen alleen nog wagens aan een rally deelne men waarvan er minimaal 5000 zijn gefabriceerd (groep A). De FISA wil een uitzonde ring maken voor de kleinere groep B-wagens, zoals Visa Chrono en Talbot Samba. Er komt een apart wereldkam pioenschap voor standaard wagens (groep N). Ook de tien procentregeling vervalt. Mo menteel mag een wagen al uit komen in wedstrijden wan neer van het gestelde produk- tieaantal minimaal tien pro cent is omgebouwd tot de uit- VALKENSWAARD - Vier voudig Nederlands kampioen Piet Dam verdedigt zondag op het Eurocircuit in Valkens waard zijn koppositie in het nationaal rallycrosskam pioenschap. De BMW-rijder won tot dusverre twee wed strijden en moest een keer de Belg Monten voor laten gaan. De vierde wedstrijd is een van de sterkst bezette evene menten op de nationale rally crosskalender. Vooral vanuit Engeland komen de nodige toppers over. Trevor Hopkins komt met een Ford Escort tur bo, Mark Renisson met een Ford RS 200 en John Smith met een vierwiel-aangedreven Porsche. De wedstrijden op het Euro- circuit beginnen zondag om 11.30 uur. TUSSENSTAND: 1. Piet Dam 57 punten, 2. Francois Monten (B) 29 pnt., 3. Peter Böhm (D) 24 pnt., 4. Ludo Heiven (B) 23 pnt., 5. Jaap van Tol 21 pnt. ACHTMAAL - De Achtmaalse rallyclub heeft voor de vijfde achtereenvolgende keer een uitnodiging ontvangen van de organisatoren van de 24 uur van leper om een proef te be mannen. De grootste rally van België wordt dit keer gehou den in het weekeinde van 27 t/m 29 juni. De Achtmaalse rallyclub vat weer post bij de klassementsproef Langen- mark, die twee keer wordt verreden. De Westbrabanders gaan met 22 officials richting leper. Ze zijn verantwoorde lijk voor de start, finish, ver bindingen en tijdcontroles op de proef. De wegafzettingen veiligheid, en entreeheffing worden door de organisatie geregeld. Henri Toivonen. Zijn fa tale ongeluk op Corsica ver andert het WK-rallyrijden drastisch. eindelijke wedstrijdversie. Bi de nieuw te vormen groep 5 zou dat betekenen dat een fa briek slechts vijf wagens hoefl te bouwen om te gaan rijden dat zijn dan welhaast prototy pes. Met betrekking tot de vei ligheid bindt FISA de strijd aan met de toeschouwers. Hel is onmogelijk om een rally traject (vaak duizend kilome ter lang) totaal af te zetten voor het publiek. De veiligheid valt of staat daarmee met de discipline van het publiek. In 1987 zal een speciale onafhan kelijke veiligheids-official steeds de klassementsproeven verkennen. Wanneer het pu bliek op onveilige plaatsen staat, wordt de proef geannu leerd. Andere maatregelen zijn het inkorten van de rally's tol 600 kilometer, het inlassen van een minimale rust van 9 uur tussen twee etappes, het ver bieden van klassementsproe ven waar een hogere snelheid wordt gehaald dan 110 km/u en het limiteren van de lengte van een klassementsproel (maximaal 30 kilometer). De maatregelen van de FISA zijn vooral een slag in het gezicht van de grote mer kenploegen. Peugeot, Lancia Austin, Opel, Porsche, Ford Toyota en Audi moeten een miljardeninvestering afbre ken. Voor het volgende WK hebben met name Peugeot Lancia, Opel en Porsche nau welijks een alternatief. Audi heeft in de groep A de nodige Golf en quattro-types (zoals de 80 quattro) voorhanden. Ford dat net op het punt staat de vruchten te plukken van een jarenlange RS 200-ontwikke- ling, moet razendsnel over schakelen op de Sierra Cos- worth. Die wagen zal overi gens ook dik 300 pk onder de motorkap hebben. Helemaal terug naar de oorsprong gaal de rallysport dus niet. ATHENE (SID/ Reuter/ AFP) - De Finnen Juha Kankkunen en Juha Piironen hebben woensdag de 33ste Akropolis- rally in Griekenland gewon nen. Het was de tweede over winning van de Peugeot 205- coureurs van dit seizoen, mee tellend voor de wereldtitel strijd. De Finnen gaan aan de leiding in het klassement voor het wereldkampioenschap. Het Italiaanse duo Massimo Biasion/Tiziano Siviero (Lan cia/Delta) eindigden op de tweede plaats met een achter stand van ruim anderhalve minuut. Derde werden Bruno Saby en Jean-Francois Fau- chille (Peugeot 205) uit Frank rijk. Eindstand: 1. Kankkunen (Fin/Peugeot 205), 2. Biasion (Ita/Lancia Delta), 3. Saby (Fra/Peugeot 205). Individueel WK-klassement (B-groep) na zes wedstrijden: 1. Kankkunen 56 punten, 2. Saby 38,3. Alen (Fin) 27. Merkenklassement na zes wedstrijden: 1. Peugeot 87, 2. Lancia 68,3. Audi 42.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 21