DEK DE HILLEN B JëV 'Welt Mobil'; is meer dan zomaar expositie Lekke band: na minuut weer rijden OSSXHt mmiimÈSim De 'Steinbuch' kent alle auto igeheimen Beveiligen van auto werkt vooral preventief Passagier Brandstofprijzen in vakantielanden ,z PAGINA GIDS; Eendijke Pininfarina Sex-appeal den Vlies III 22.30 u. Kiss ol the spider- in. illng - 20 en 22.30 u. Fri- te 13th deel 5. nbrandt 20 u. lew over the cuckoo's nest. u. Luxe sexpopjes. )A and - 14.30.18.45 en u. Jewel of the Nile, a.l. gnon - 14.30,18.45 en i u. Runaway train, 12 j. aesol 1 - 14.30,18.45 en 1 u. The coca cola kid, 16 j. nesol 2 - 14.30,18.45 en j u. Absolute beginners, a.l. nesol 3 - 14.30,18.45 en 5 u. Fool for love, 16 j. ixor - 14.30,19 en 21 u. ng lucky, 18 j. islno 1 - 20 u. Out of Atri- i.l. islno 2 - 19 en 21.30 u. Delta force. 16 j. aslno 3 - 19 en 21.30 u. ng in love, a.l. Imhuls Concordia - 19.30 2 u. Pasolini Retrospectief. gen op zoom »xy1 - 19 en 21.30 u. zi's honor, 16 j. oxy2 - 19en 21.30 u. wood, 12 j. Inem'actueel 1—18.30 en 10 u. Out of Africa, a.l. Inem'actueel 2 - 19 en 10 u. Spies like us, a.l. Inem'actueel 3 - 19 en 10 u. Absolute beginners, a.l. heater st aslllek - 20 u. siconcert. 3tburg en Hoekzak - 20.30 u. isiskabaret. klassieker itreekmuseum - Schilde- fi van Cees Dermout. Geop. t/mza. 13.30-17 u. 8 juni). INGE ïalerle Esprit - Schilderijen Piet Vloemans en sculpturen De Looze. Geop. dag. 13.30- u. di. gesl. (tot 30 juni). lst Streekmuseum Haventjes iet land van Hulst. Geop. dag. halve zond. 14-17 u. (tot 7 3t.). Oen Dullaert, hal - Werken n cursisten ZIKV. Geop. dag. >3 u. (tot 16 juni). ddelburg Zeeuwse bibliotheek Af- eldingen van 17-de eeuwse illandse kastelen. Geop. di. n vrij. 10-21 u.za. 10-13 u. y 29 juni). jansteen Speelgoedmuseum - Bake- iten gebruiksvoorwerpen. Ge- vrij. en zo. 13-17 u. en naaf- raak. (tot 1 sept.). rneuzen Katelijne, vrouwengezond- Idscentrum - Expositie 'DE nst van het moederschap', jop. woe. 9-11.30 u. en vrij. .30-16 u. (tot 15 sept.). ■Streekmuseum - Kerkenex- isitie; textiel en kerkelijke ge- luiksvoorwerpen. Geop. ma. In vrij. 10-12 en 13-17 u. za. en 14-17 u. (tot 30 sept.) Iiokke Scharpoord 'Hedendaagss ilgische kunst', (65 deelne- srs). Geop. dag. 10-20.30 u. 130 juni). Door Willem Reivt De oudere vrouw heeft een klassiek gezicht, maar haar schoonheid kun je slechts onder lagen oogschaduw, rouge en ander plamuur vermoeden. Ze heeft het niet nodig, maar ze is bang dat haar schoonheid verou derd en uit de tijd is. Ze moet jong blijven en bij de tijd. Maar ze vergeet de eeu wige schoonheid van de klassieke lijn. De vrouw is de Alfa Ro meo Spider. Ze is pas twintig, maar een jaar voor een auto telt wat harder aan dan bij de mensen. Het tweede de cennium van de Alfa Spider wordt door de Italiaanse fa brikant, net ten huwelij k ge vraagd door Ford (de ver liefdheid bloeide al op bij meneer Henri die bij een vluchtige ontmoeting op straat al zijn hoed afdeed voor zijn Italiaanse harts tocht), gevierd met een kleine face lift. Tijdens vakantie op het groene Griekse eiland Samos kwamen we toevallig nog een Spider tegen van een jaar of tien oud. De auto was nog onbedoezeld. Kaploos, met rechte achterzijde zon der spoilers, drie contröle- meters midden op het dash board, het houten stuur, kortom een plaatje. De geschiedenis van de Alfa Spider gaat terug naar 1966 toen de wagen werd ge presenteerd als de 'Duetto' of 1600 Spider. Het ontwerp is van de Italiaanse meester- ontwerper Pininfarina, wiens naam nog altijd op de flanken prijkt. De Italiaan durfde onlangs achteloos op te merken dat het ontwerp nu toch wel achterhaald wordt. Nu de Italianen veel voor stijl vreemde buiten landse merken werken, is de vernieuwde Dashformule tot n de breinen achter de te- tentafels doorgedrongen. Het cultureel verval van een luto-natie In de loop der tijd heeft de yagen verschillende moto- 'en onder de kap gehad: een 130(1 (Junior), 1600 (eveneens), ^750 en een 2.000 cc motor. D,e 'eeliter is nu de enige mo- ir die in Nederland nog le- 'erbaar is Als Alfa Spider iec (ƒ43.000) of Alfa Spider Juadrifoglio Verde 49.000) )n met als enig opmerkelijk verschil de elektrisch ver stelbare ruiten en buiten spiegels. De Alfa Spider met deze en vorige face lifts heeft on der de spoilers en skirts waarmee de wagen is behan gen nog steeds de oorspron kelijke slanke klassieke lijn. Met de opmaak aan voor-, achter- en zij kant is de mode van 'oversized' aankleding ook in de autowereld na drukkelijk aanwezig. Ook in het interieur zijn de laatste jaren veranderingen aangebracht, die weliswaar in het modebeeld passen maar van ons niet hadden gehoeven. Het onderbrengen van de oliedruk- en andere meters in het dashboard recht achter het stuur bij voorbeeld, terwijl die vroe ger in het midden zaten. Deze kritiek is ingegeven door bewondering. Want die koesteren we nog immer voor de twintig jaar oude Spider. De wagen is in zijn eenvoud een pareltje, dat op Het neusje van de zalm: niks geen luchtweerstands- loze koplampen, gewoon stijl. De Alfa Spider Quadri- foglio: onder de spoilers schuilt een schitterende klassieke sportwagen. FO TO'S DE STEM DICK DE BOER de weg en bij overvolle ter rassen de bewonderende blikken van het publiek trekt. De open wagen is on vergelijkbaar met andere ca briolets uit zijn prijsklasse. Want laten we wel wezen: de Spider is nog een cabriolet put sang. Vergelijk hem met de Golf GTI Cabriolet. Dat is natuurlij k een mooie auto en heel degelijk en heel snel en heel exclusief en heel prijzig. Maar in een Golf GTI Car- briolet rij je nog steeds in een blokkendoosje met paraplu, waarmee vertegenwoordi gers dieselkloppend bij hun klanten aankomen. Het is een keurig gezinswagentje, ontdakt en uitgerust met pa raplu. En dan rijdt de Duit ser wel hard en goed en weg liggend, maar kijk, als je kiest voor een tweede wagentje, dat voor de drie zonnige dagen per jaar in Nederland tussen de veertig en vijftig mille kost, dan zit je redelijk in de slappe was en dan hoef je geen familie mobieltje aan te schaffen. Dan moetjestijl hebben. mmSÊ 1 c SSSSS M 1 4I De Alfa heeft sex-appeal, vinden de Amerikanen. En daarom werd de Alfarode Het interieur Spider in de film 'The wo man in red' bereden door al even rood gehulde Kelly Le Broek. Ook in The Graduate met Dustin Hofman en Anne Bancroft, een liefdesaffaire tussen een groene student en een getrouwde en ervaren vrouw wordt de wagen ge bruikt. En in de reclame wordt de wagen aangeprezen als 'Maybe it's time you had an affair'. Het rijden in een open wa gen is heerlijk. Dat geldt voor elke dakloze. Maar deze wagen voegt aan de luchtige vrij heid het element van van de wegligging en vooral het onvervalste Alfa-geluid toe. De motor laaf zich horen met een zware brom. Hier komt ie, hier gaat ie, hier overwon ie. Voor Alfisti klinkt de so nore, donkerbruine grom als muziek in de oren. Andere, meer nuchtere automobilis ten zullen het herrie vinden, maar als de wind om de ha ren stijf in het stof blaast en de zon hoofd en armen rood doet branden en de toeren- teller van vier- naar vijfdui- zen stijgt, dan is de zomer er, dan is de vrijheid geboren voor de happy few, die de wagen niet een paar dagen hoeven te lenen maar van Wassenaar naar de boule vard van Schevingen rijden om de zorgen van het kapi taal te vergeten. ■m nnui do saCdaaais 'uaeqsd!- UEA 3(9011 'U9AOq U9U91' Suljan 'japuosmoaj 'na°° I94SU9A Ut 'UBU1 UEA JBBÜ VENRAY - De 48-jarige Ven- raynaar Jan Smeitink heeft een middel gevonden om auto's met bandepech snel uit de problemen te helpen. Bin nen een minuut kan de auto mobilist een 'quickwheel' on der de lekke band plaatsen om vervolgens naar een garage of parkeerplaats te rijden. De vinding is een soort rol schaats met twee verstelbare vlakken. Deze wordt voor de lekgereden band gezet, waarna auto, aanhanger of caravan er op wordt gereden. Het wiel komt dan klem te zit ten tussen beide vlakken. Met aangepaste snelheid (geadvi seerd wordt 30 kilometer per uur) kan de automobilist met een doorrijden en de drukke weg verlaten. „Vooral als mensen een on geval krijgen op bij voorbeeld een snelweg of brug of in een tunnel is het levensgevaarlijk daar een nieuw wiel te monte ren. Maar er zijn ook genoeg mensen die geen band kunnen verwisselen. En hoeveel cara vans of aanhangwagens heb- Venraynaar Jan Smeitink bij zijn 'quickwheel' ben geen reservewiel?", aldus de uitvinder. Smeitink is van huis uit in strumentmaker en handelaar en heeft nu in Venray een ho recabedrijf. Anderhalf jaar geleden kreeg hij een idee hoe de automobilist met bande pech snel weg kan rijden. Na ettelijke probeersels kwam hij, samen met het 1 drijf De- max Technics in Venrav dat het quickwheel in produktie gaat nemen, tot het huidige model. Dat zal vrijdag bij de officiële start van de Techni sche Handelsonderneming van Demax voor het eerst worden gepresenteerd. Het bedrijf Demax heeft voor het ontwerp inmiddels octrooi aangevraagd voor Europa. Een marktonderzoek heeft het Venrayse bedrijf ge sterkt in de overtuiging dat het met een goed en gewild produkt op de markt komt. In troducties ervan in het Nabije Oosten, Japan en Canada zijn in voorbereiding. H. van Diest van de afde ling technische ledenservice van de ANWB bevestigt dat een dergelijk oplossing nooit eerder is aangedragen. Hij heeft echter zijn twijfels over de vraag of er een markt voor is. „De mensen hebben al zo veel mee te slepen, en 200 gul den voor een dergelijk appa raat, dat de gemiddelde auto mobilist maar een keer in de drie jaar nodig blijkt te heb ben, is veel", aldus Van Diest. Officiële opgave van de A.N.W.B.; plaatselijke afwijkingen blij ven echter mogelij k Onderstaande prijzen gelden op 28 mei 1986: Normaal Super Diesel LPG België1,53 1,59 1,00 0,63 Denemarken2,12 2,16 1,40 1,10 Frankrijk (max.)1,74 1,78 1,32 1,04 Griekenland1,58 1,69 0,84 0,75 Engeland1,39 1,40 1,40 1,30 Ierland2,06 2,10 1,94 1,47 Italië*2,15 2,24 1,12 0,82 Luxemburg1,11 1,16 0,85 0,54 Nederland (max.) 1,54 1,59 0,81 0,48 Noorwegen1,58 0,81 1,58 Oostenrijk1,50 1,60 1,50 1,22 Portugal2,21 2,30 1,35 n.v.t. Spanje1,45 1,57 1,15 n.v.t. W.Duitsland** 1,22 1,30 1,24 1,19 Zweden1,26 1,46 1,11 1,08 Zwitserland1,42 1,49 1,42 In verschillende landen is geen loodhoudende normale benzine meer ver krijgbaar. Daarvoor in de plaats moet super getankt worden. In België, Denemarken, Frankrijk, Griekenland, Italië, Luxemburg, Oostenrijk, Spanje, West Duitsland en Zweden is ook Euro-super te tanken. In het bui tenland zijn de pompen met ongelode benzine herkenbaar aan de op schriften „Bleifrei" of „San Plomb". Voor Italië zijn verschillende brandstofpakketen bij de ANWB te koop, die een aanzienlijke korting op de brandstofprijzen geven en ook voorde len voor de tolwegen bieden. Langs de Westduitse Autobahnen gelden veelal iets hogere prijzen. In verschillende Oosteuropese landen, zoals Roemenië, zijn benzine- of dieselbonnen Hongarijeverplicht. Dit geldt niet voor Joegoslavië, daar voor zijn wel reductiebonnen bij de ANWB te koop. Vandaag in De Stem Auto de laatste met 100 gulden bezi- negeld beloonde anekdote. In de komende maanden zal er geen Stem Auto verschijnen. Als alles goed gaat zijn we in september weer terug. Het volgende voorval speelde zich in het begin van de jaren '60 af. Ik reed toen in een VW-kevertje en op een dag reed ik terug naar Etten-Leur van even boodschappen doen in Bre da. Ik stopte bij een pomp station op de Haayweg om daar te tanken en naast me stond een bromfiets om ook te tanken. Op de brommer zaten een man en een vrouw. Ze vertelden me dat ze uit Eindhoven kwamen en op weg waren naar Zee land om in de buurt van Vlissingen hun vakantie door te brengen. De vrouw had vanaf Eindhoven ach terop gezeten en omdat ze moe was ging ze nu even staan om haar benen te strekken. Terwijl ze daar zo schrij lings boven de duozit stond, rekende haar man af, gaf gas en reed zo weg zonder naar zijn vrouw om te zien. Zijn vrouw en ik bleven perplex achter. Ik opperde tegen de vrouw dat hij haar zo wel zou missen en terug zou keren. Maar na een half uur wachten was er nog niemand terug. Uiteinde lijk besloot ik de vrouw maar in mijn kevertje mee te nemen richting Etten- Leur. Want de route naar Zeeland liep daarlangs en als de man zijn vrouw zou missen dan zou hij daar langs terugkomen. Bij Etten-Leur had je destijds een beruchte S- bocht en daar posteerden wij ons en wachtten op de eenzame bromfietser. Na een uur kwam de man te rug. Hij vertelden toen dat hij al bijna in Bergen op Zoom was toen hij be merkte dat zijn vrouw niet meer achterop zat. We hebben uiteraard hartelijk moeten lachen om het Voorval. Daarna na men we afscheid en het tweetal zette alsnog de tocht naar Zeelancj/ voort. Hopelijk zijn ze daar zon der verdere problemen aangekomen. 3. van Meer Etten-Leur

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 19