DEK DE
HILLEN
B
JëV 'Welt Mobil'; is meer
dan zomaar expositie
Lekke band: na minuut weer rijden
OSSXHt
mmiimÈSim
De
'Steinbuch'
kent
alle auto
igeheimen
Beveiligen van auto
werkt vooral preventief
Passagier
Brandstofprijzen in vakantielanden
,z PAGINA GIDS;
Eendijke
Pininfarina
Sex-appeal
den Vlies III
22.30 u. Kiss ol the spider-
in.
illng - 20 en 22.30 u. Fri-
te 13th deel 5.
nbrandt 20 u.
lew over the cuckoo's nest.
u. Luxe sexpopjes.
)A
and - 14.30.18.45 en
u. Jewel of the Nile, a.l.
gnon - 14.30,18.45 en
i u. Runaway train, 12 j.
aesol 1 - 14.30,18.45 en
1 u. The coca cola kid, 16 j.
nesol 2 - 14.30,18.45 en
j u. Absolute beginners, a.l.
nesol 3 - 14.30,18.45 en
5 u. Fool for love, 16 j.
ixor - 14.30,19 en 21 u.
ng lucky, 18 j.
islno 1 - 20 u. Out of Atri-
i.l.
islno 2 - 19 en 21.30 u.
Delta force. 16 j.
aslno 3 - 19 en 21.30 u.
ng in love, a.l.
Imhuls Concordia - 19.30
2 u. Pasolini Retrospectief.
gen op zoom
»xy1 - 19 en 21.30 u.
zi's honor, 16 j.
oxy2 - 19en 21.30 u.
wood, 12 j.
Inem'actueel 1—18.30 en
10 u. Out of Africa, a.l.
Inem'actueel 2 - 19 en
10 u. Spies like us, a.l.
Inem'actueel 3 - 19 en
10 u. Absolute beginners, a.l.
heater
st
aslllek - 20 u.
siconcert.
3tburg
en Hoekzak - 20.30 u.
isiskabaret.
klassieker
itreekmuseum - Schilde-
fi van Cees Dermout. Geop.
t/mza. 13.30-17 u.
8 juni).
INGE
ïalerle Esprit - Schilderijen
Piet Vloemans en sculpturen
De Looze. Geop. dag. 13.30-
u. di. gesl. (tot 30 juni).
lst
Streekmuseum Haventjes
iet land van Hulst. Geop. dag.
halve zond. 14-17 u. (tot 7
3t.).
Oen Dullaert, hal - Werken
n cursisten ZIKV. Geop. dag.
>3 u. (tot 16 juni).
ddelburg
Zeeuwse bibliotheek Af-
eldingen van 17-de eeuwse
illandse kastelen. Geop. di.
n vrij. 10-21 u.za. 10-13 u.
y 29 juni).
jansteen
Speelgoedmuseum - Bake-
iten gebruiksvoorwerpen. Ge-
vrij. en zo. 13-17 u. en naaf-
raak. (tot 1 sept.).
rneuzen
Katelijne, vrouwengezond-
Idscentrum - Expositie 'DE
nst van het moederschap',
jop. woe. 9-11.30 u. en vrij.
.30-16 u. (tot 15 sept.).
■Streekmuseum - Kerkenex-
isitie; textiel en kerkelijke ge-
luiksvoorwerpen. Geop. ma.
In vrij. 10-12 en 13-17 u. za. en
14-17 u. (tot 30 sept.)
Iiokke
Scharpoord 'Hedendaagss
ilgische kunst', (65 deelne-
srs). Geop. dag. 10-20.30 u.
130 juni).
Door Willem Reivt
De oudere vrouw
heeft een klassiek
gezicht, maar haar
schoonheid kun je
slechts onder lagen
oogschaduw, rouge
en ander plamuur
vermoeden. Ze heeft
het niet nodig, maar
ze is bang dat haar
schoonheid verou
derd en uit de tijd is.
Ze moet jong blijven
en bij de tijd. Maar
ze vergeet de eeu
wige schoonheid van
de klassieke lijn.
De vrouw is de Alfa Ro
meo Spider. Ze is pas twintig,
maar een jaar voor een auto
telt wat harder aan dan bij
de mensen. Het tweede de
cennium van de Alfa Spider
wordt door de Italiaanse fa
brikant, net ten huwelij k ge
vraagd door Ford (de ver
liefdheid bloeide al op bij
meneer Henri die bij een
vluchtige ontmoeting op
straat al zijn hoed afdeed
voor zijn Italiaanse harts
tocht), gevierd met een
kleine face lift.
Tijdens vakantie op het
groene Griekse eiland Samos
kwamen we toevallig nog
een Spider tegen van een
jaar of tien oud. De auto was
nog onbedoezeld. Kaploos,
met rechte achterzijde zon
der spoilers, drie contröle-
meters midden op het dash
board, het houten stuur,
kortom een plaatje.
De geschiedenis van de
Alfa Spider gaat terug naar
1966 toen de wagen werd ge
presenteerd als de 'Duetto' of
1600 Spider. Het ontwerp is
van de Italiaanse meester-
ontwerper Pininfarina,
wiens naam nog altijd op de
flanken prijkt. De Italiaan
durfde onlangs achteloos op
te merken dat het ontwerp
nu toch wel achterhaald
wordt. Nu de Italianen veel
voor stijl vreemde buiten
landse merken werken, is de
vernieuwde Dashformule tot
n de breinen achter de te-
tentafels doorgedrongen.
Het cultureel verval van een
luto-natie
In de loop der tijd heeft de
yagen verschillende moto-
'en onder de kap gehad: een
130(1 (Junior), 1600 (eveneens),
^750 en een 2.000 cc motor. D,e
'eeliter is nu de enige mo-
ir die in Nederland nog le-
'erbaar is Als Alfa Spider
iec (ƒ43.000) of Alfa Spider
Juadrifoglio Verde 49.000)
)n met als enig opmerkelijk
verschil de elektrisch ver
stelbare ruiten en buiten
spiegels.
De Alfa Spider met deze
en vorige face lifts heeft on
der de spoilers en skirts
waarmee de wagen is behan
gen nog steeds de oorspron
kelijke slanke klassieke lijn.
Met de opmaak aan voor-,
achter- en zij kant is de mode
van 'oversized' aankleding
ook in de autowereld na
drukkelijk aanwezig.
Ook in het interieur zijn de
laatste jaren veranderingen
aangebracht, die weliswaar
in het modebeeld passen
maar van ons niet hadden
gehoeven. Het onderbrengen
van de oliedruk- en andere
meters in het dashboard
recht achter het stuur bij
voorbeeld, terwijl die vroe
ger in het midden zaten.
Deze kritiek is ingegeven
door bewondering. Want die
koesteren we nog immer
voor de twintig jaar oude
Spider. De wagen is in zijn
eenvoud een pareltje, dat op
Het neusje van de zalm:
niks geen luchtweerstands-
loze koplampen, gewoon
stijl.
De Alfa Spider Quadri-
foglio: onder de spoilers
schuilt een schitterende
klassieke sportwagen. FO
TO'S DE STEM DICK DE
BOER
de weg en bij overvolle ter
rassen de bewonderende
blikken van het publiek
trekt. De open wagen is on
vergelijkbaar met andere ca
briolets uit zijn prijsklasse.
Want laten we wel wezen:
de Spider is nog een cabriolet
put sang. Vergelijk hem met
de Golf GTI Cabriolet. Dat is
natuurlij k een mooie auto en
heel degelijk en heel snel en
heel exclusief en heel prijzig.
Maar in een Golf GTI Car-
briolet rij je nog steeds in een
blokkendoosje met paraplu,
waarmee vertegenwoordi
gers dieselkloppend bij hun
klanten aankomen. Het is
een keurig gezinswagentje,
ontdakt en uitgerust met pa
raplu. En dan rijdt de Duit
ser wel hard en goed en weg
liggend, maar kijk, als je
kiest voor een tweede
wagentje, dat voor de drie
zonnige dagen per jaar in
Nederland tussen de veertig
en vijftig mille kost, dan zit
je redelijk in de slappe was
en dan hoef je geen familie
mobieltje aan te schaffen.
Dan moetjestijl hebben.
mmSÊ 1
c
SSSSS
M 1 4I
De Alfa heeft sex-appeal,
vinden de Amerikanen. En
daarom werd de Alfarode
Het interieur
Spider in de film 'The wo
man in red' bereden door al
even rood gehulde Kelly Le
Broek. Ook in The Graduate
met Dustin Hofman en Anne
Bancroft, een liefdesaffaire
tussen een groene student en
een getrouwde en ervaren
vrouw wordt de wagen ge
bruikt. En in de reclame
wordt de wagen aangeprezen
als 'Maybe it's time you had
an affair'.
Het rijden in een open wa
gen is heerlijk. Dat geldt
voor elke dakloze. Maar deze
wagen voegt aan de luchtige
vrij heid het element van van
de wegligging en vooral het
onvervalste Alfa-geluid toe.
De motor laaf zich horen met
een zware brom. Hier komt
ie, hier gaat ie, hier overwon
ie. Voor Alfisti klinkt de so
nore, donkerbruine grom als
muziek in de oren. Andere,
meer nuchtere automobilis
ten zullen het herrie vinden,
maar als de wind om de ha
ren stijf in het stof blaast en
de zon hoofd en armen rood
doet branden en de toeren-
teller van vier- naar vijfdui-
zen stijgt, dan is de zomer er,
dan is de vrijheid geboren
voor de happy few, die de
wagen niet een paar dagen
hoeven te lenen maar van
Wassenaar naar de boule
vard van Schevingen rijden
om de zorgen van het kapi
taal te vergeten.
■m
nnui do saCdaaais 'uaeqsd!-
UEA 3(9011 'U9AOq U9U91'
Suljan 'japuosmoaj 'na°°
I94SU9A Ut 'UBU1 UEA JBBÜ
VENRAY - De 48-jarige Ven-
raynaar Jan Smeitink heeft
een middel gevonden om
auto's met bandepech snel uit
de problemen te helpen. Bin
nen een minuut kan de auto
mobilist een 'quickwheel' on
der de lekke band plaatsen om
vervolgens naar een garage of
parkeerplaats te rijden.
De vinding is een soort rol
schaats met twee verstelbare
vlakken. Deze wordt voor de
lekgereden band gezet,
waarna auto, aanhanger of
caravan er op wordt gereden.
Het wiel komt dan klem te zit
ten tussen beide vlakken. Met
aangepaste snelheid (geadvi
seerd wordt 30 kilometer per
uur) kan de automobilist met
een doorrijden en de drukke
weg verlaten.
„Vooral als mensen een on
geval krijgen op bij voorbeeld
een snelweg of brug of in een
tunnel is het levensgevaarlijk
daar een nieuw wiel te monte
ren. Maar er zijn ook genoeg
mensen die geen band kunnen
verwisselen. En hoeveel cara
vans of aanhangwagens heb-
Venraynaar Jan Smeitink bij zijn 'quickwheel'
ben geen reservewiel?", aldus
de uitvinder.
Smeitink is van huis uit in
strumentmaker en handelaar
en heeft nu in Venray een ho
recabedrijf. Anderhalf jaar
geleden kreeg hij een idee hoe
de automobilist met bande
pech snel weg kan rijden. Na
ettelijke probeersels kwam
hij, samen met het 1 drijf De-
max Technics in Venrav dat
het quickwheel in produktie
gaat nemen, tot het huidige
model. Dat zal vrijdag bij de
officiële start van de Techni
sche Handelsonderneming van
Demax voor het eerst worden
gepresenteerd.
Het bedrijf Demax heeft
voor het ontwerp inmiddels
octrooi aangevraagd voor
Europa. Een marktonderzoek
heeft het Venrayse bedrijf ge
sterkt in de overtuiging dat
het met een goed en gewild
produkt op de markt komt. In
troducties ervan in het Nabije
Oosten, Japan en Canada zijn
in voorbereiding.
H. van Diest van de afde
ling technische ledenservice
van de ANWB bevestigt dat
een dergelijk oplossing nooit
eerder is aangedragen. Hij
heeft echter zijn twijfels over
de vraag of er een markt voor
is. „De mensen hebben al zo
veel mee te slepen, en 200 gul
den voor een dergelijk appa
raat, dat de gemiddelde auto
mobilist maar een keer in de
drie jaar nodig blijkt te heb
ben, is veel", aldus Van Diest.
Officiële opgave van de A.N.W.B.; plaatselijke afwijkingen blij
ven echter mogelij k
Onderstaande prijzen gelden op 28 mei 1986:
Normaal Super Diesel LPG
België1,53 1,59 1,00 0,63
Denemarken2,12 2,16 1,40 1,10
Frankrijk (max.)1,74 1,78 1,32 1,04
Griekenland1,58 1,69 0,84 0,75
Engeland1,39 1,40 1,40 1,30
Ierland2,06 2,10 1,94 1,47
Italië*2,15 2,24 1,12 0,82
Luxemburg1,11 1,16 0,85 0,54
Nederland (max.) 1,54 1,59 0,81 0,48
Noorwegen1,58 0,81 1,58
Oostenrijk1,50 1,60 1,50 1,22
Portugal2,21 2,30 1,35 n.v.t.
Spanje1,45 1,57 1,15 n.v.t.
W.Duitsland** 1,22 1,30 1,24 1,19
Zweden1,26 1,46 1,11 1,08
Zwitserland1,42 1,49 1,42
In verschillende landen is geen loodhoudende normale benzine meer ver
krijgbaar. Daarvoor in de plaats moet super getankt worden. In België,
Denemarken, Frankrijk, Griekenland, Italië, Luxemburg, Oostenrijk,
Spanje, West Duitsland en Zweden is ook Euro-super te tanken. In het bui
tenland zijn de pompen met ongelode benzine herkenbaar aan de op
schriften „Bleifrei" of „San Plomb".
Voor Italië zijn verschillende brandstofpakketen bij de ANWB te koop,
die een aanzienlijke korting op de brandstofprijzen geven en ook voorde
len voor de tolwegen bieden.
Langs de Westduitse Autobahnen gelden veelal iets hogere prijzen.
In verschillende Oosteuropese landen, zoals Roemenië, zijn benzine- of
dieselbonnen Hongarijeverplicht. Dit geldt niet voor Joegoslavië, daar
voor zijn wel reductiebonnen bij de ANWB te koop.
Vandaag in De Stem Auto de laatste met 100 gulden bezi-
negeld beloonde anekdote. In de komende maanden zal er
geen Stem Auto verschijnen. Als alles goed gaat zijn we
in september weer terug.
Het volgende voorval
speelde zich in het begin
van de jaren '60 af. Ik reed
toen in een VW-kevertje en
op een dag reed ik terug
naar Etten-Leur van even
boodschappen doen in Bre
da.
Ik stopte bij een pomp
station op de Haayweg om
daar te tanken en naast me
stond een bromfiets om ook
te tanken. Op de brommer
zaten een man en een
vrouw. Ze vertelden me dat
ze uit Eindhoven kwamen
en op weg waren naar Zee
land om in de buurt van
Vlissingen hun vakantie
door te brengen. De vrouw
had vanaf Eindhoven ach
terop gezeten en omdat ze
moe was ging ze nu even
staan om haar benen te
strekken.
Terwijl ze daar zo schrij
lings boven de duozit stond,
rekende haar man af, gaf
gas en reed zo weg zonder
naar zijn vrouw om te zien.
Zijn vrouw en ik bleven
perplex achter. Ik opperde
tegen de vrouw dat hij haar
zo wel zou missen en terug
zou keren. Maar na een half
uur wachten was er nog
niemand terug. Uiteinde
lijk besloot ik de vrouw
maar in mijn kevertje mee
te nemen richting Etten-
Leur. Want de route naar
Zeeland liep daarlangs en
als de man zijn vrouw zou
missen dan zou hij daar
langs terugkomen.
Bij Etten-Leur had je
destijds een beruchte S-
bocht en daar posteerden
wij ons en wachtten op de
eenzame bromfietser. Na
een uur kwam de man te
rug. Hij vertelden toen dat
hij al bijna in Bergen op
Zoom was toen hij be
merkte dat zijn vrouw niet
meer achterop zat.
We hebben uiteraard
hartelijk moeten lachen
om het Voorval. Daarna na
men we afscheid en het
tweetal zette alsnog de
tocht naar Zeelancj/ voort.
Hopelijk zijn ze daar zon
der verdere problemen
aangekomen.
3. van Meer
Etten-Leur