Misdaadschrijvers verenigen zich Vrijblijvend gepraat over knappen relaties Kerstmis vieren bij de 'wilden' M: LIEFDE IN HET ASFALTPARADIJS Vertaalde literatuur in fraaie uitvoering 1 Gerard Reve en zijn weldoener Een gekke uil Breijtenbach op Poetry International Verschenen til, -,w\V ZATERDAG 31 ME11986 ^BOEKEN OM 'COLLECTIEF MINDERWAARDIGHEIDSCOMPLEX' OP TE HEFFEN G2 Bundel Charlie Mann DAGBOEK VAN DE LAATSTE NEDERLANDSE ONTDEKKINGSREIZIGER Examei vuil vat Ontroerend boek van Julio Cortazar en Carol Dunlop 'VLAGGETJESREEKSVAN QUERIDO: 4 Suske en Wiske: Door Henk Egbers AMSTERDAM - Tijdens een samenkomst in de so ciëteit van de Amster damse politie is het Ge nootschap van Neder landstalige Misdaadau teurs (GNM) opgericht. Rinus Ferdinandusse mocht in zijn feestrede zeggen dat 'misdaadau teur-zijn geen kunst is', de secretaris van GNM, Tomas Ross, maakte dui delijk dat de miskenning van dit genre één van de aanleidingen was voor deze oprichting. Feestredenaar Ferdinan dusse wil via het GNM de le den een aanvullend honora rium bezorgen. „Zolang je na melijk niet in de regering of bij een bank zit is misdaad niet lonend". Hij vroeg zich af wie zich in Nederland misdaadau teur mag noemen, want 'ieder jaar is er bijvoorbeeld wel weer een gefrustreerde VARA-medewerker die 'Moord in de Rode Haan' schrijft'. Dit genre is niet uit te moorden, aldus Rinus Ferdi nandusse tegen een décor met Piets Bloemenzaak en Dirks Tapperij op het toneel van de politiesociëteit. Hij betwijfelde of de politie deze zaal afge staan zou hebben als zij de in houd van misdaadromans zou kennen. De rol van de politie daarin is meestal niet zo best! Initiatiefnemer Tomas Ross (auteursnaam van Willem Hoogendoorn) bekende dat het GNM opgericht was naar Zweeds voorbeeld om 'het col lectieve minderwaardigheids complex van deze auteurs op te heffen'. Het GNM werkt statusverhogend en brengt pu bliciteit. Er waren 46 misdaad auteurs uitgenodigd, waarvan er twee overleden bleken en vijf jaren niet meer actief wa ren; tweeëntwintig hebben zich gemeld (waarvan twaalf betaald hadden). Van de elf uitgevers die misdaad in hun fonds hebben, reageerden er zes positief en werden lid. In Nederland zijn zo'n vijf tien misdaadauteurs die elk jaar een boek op de markt brengen. Hun kwaliteit is goed, aldus Ross, die het be treurde dat de dagbladen veel meer aandacht schenken aan de buitenlandse dan de Neder landse misdaadroman. In een schimmige kroeg op de Am sterdamse wallen raakten na dien auteurs verward in een hete discussie over de zogehe ten miskenning door de pers. Er komt een jaarlijkse prijs, 'De Gouden Strop', begeleid met een geldbedrag van de PC-Hooftprijsallure 10.000,- Rinus Ferdinandusse Deze wordt in het najaar uit gereikt. Het GNM hoopt dat te kunnen doen tijdens de moge lijke realisatie van een CPN- plan: de Boektiendaagse. In de jury worden geplaast 'vier onafhankelijke journalis ten, alsmede een bekend Ne derlander die weet heeft van misdaad zoals Lubbers of Bernhard'. Ook het pushen van een jaarlijkse crime-bun del staat op het programma. Er is bij de auteurs nog weinig belangstelling voor het korte misdaadverhaal, omdat er te weinig voor betaald wordt en je bovendien een plot weg geeft, dat mogelijk kan func tioneren voor een groot boek. Tevens organiseert het GNM lezingen door zwendelaars in de misdaad e.d. Het bestuur bestaat uit Joop van de Broek, Jef Geeraerts, Rinus Ferdi nandusse, Gerben Hellinga, Jacques Post, Tomas Ross en Felix Thijssen. Tijdens deze officële start van het Genootschap hield uit gever Luitingh drie nieuwe misdaadromans ten doop. Van Theo Capel 'Goed gestemd'. Daarin gaat hij op een ironi sche manier "om met hele mooie misdaad. Het strijdto neel is namelijk de politiek. Capel hanteert daarbij alle be kende (voor)oordelen op dit terrein met verve. Dat houdt in: veel intelligente en domme prietpraat bij het opstoten van de lijstrekker van de zogehe ten Liberale Democraten (ge klemd tussen VVD en PvdA). Het verhaal concentreert zich op pogingen om deze eerste man zwart te maken door zijn persoonlijke verleden uit te - FOTO ANP Felix Thijssen kammen en te publiceren. Fu nest daarbij blijkt zijn voor kind, een zoon die wraak wil nemen. Het verhaal is niet bijster interessant. Capel is wel een handig schrijver. Sterker is het boek van Felix Thijssen, het vierde in zijn Charlie Mann-serie (het eerste - Wildschut - werd vorig jaar verfilmd). Thijssen heeft veel ervaringen als journalist en globetrotter, als filmscenario schrijver (Help de dokter ver zuipt, Moord in extase etc) en tv-tekstauteur (Nederlanders Overzee en Paralax, een nieuwe Veronica-serie over paranormale verscchijnselen voor het volgend seizoen); te vens verschenen er nogal wat SF-boeken van zijn hand (Mare StevensSterzon). Bijna al deze elementen vind je terug in de thriller 'Koud Spoor'. Het van dik hout zaagt men plan ken-verhaal brengt een machtstrijd in een afrikaans land over naar Nederland. Filmster Diana, wonend in een bungalow bij kasteel Haarzui- lens, was de geliefde van de vorige machthebber, die ver moord werd. Zij zou weten waar zijn goudvoorraad geble ven is. Charlie Mann begint daarbij letterlijk met een nieuw gezicht, maar niet met en schone lei. Felix Thijssen presenteert spanning en sen satie op een blaadje voor lief hebbers van dit genre. Een beetje vervelend is zijn 'gene- ger'. Waarom geen 'Afrikanen' of 'bewoners van B'? Konse- kwent zou dan namelijk ook geweest zijn om te schrijven over 'witten' als het gaat over Europeanen of Nederlanders. Het 'grappige' van misdaad auteurs is, dat zij als een soort scherprechters uit de tweede hand keuren en proeven wat misdaad is en hoe deze gestraft moet worden (met woorden). Bert Hiddema stelt in zijn 'Wener Bloed' de psycho-ana lyse aan de kaak en trapt ter loops tegen andere 'gogen'. Om in de stijl te blijven: vanuit welke persoonlijke frustraties schrijven misdaadauteurs? Hiddema springt heel vaardig om met (letterlijk) freudiaanse geschiedenisfeiten - hij is in gevoerd - terwijl hij boven dien weet heeft van het groeiend verzet tegen Freud in bepaalde therapeutische krin gen. Zijn verhaal gaat over een boek, dat Freud zal laten plof fen als oplichter. Zijn verlei dingstheorie, annex incest e.d. worden ten tonele gevoerd. De basis van het boek bestaat uit liefdesbrieven van een van zijn beroemde leerlingen. De intrige gaat over de ontvreem ding van deze brieven en het voorkomen van publikatie. De psycho-analytici en hoogleraren blijken even grote schurken als de heren die ste lend op pad zijn. Terloops wor den ook nog de ontvoerders van Ockeloen (uitloper van Hiddema's Zwart Geld, geïn spireerd door de Heineken af faire) in het verhaal meegeno men. Hiddema is heel vaardig in het maken van dit soort ver halen, al houdt hij in dit boek de spanning en de constructie in de tweede helft niet goed in de hand. Theo Capel: 'Goed gestemd'. Uitg. Luitingh, prijs f 19,50 Felix Thijssen: 'Koud Spoor'. Vitg. Luitingh, prijs 19,50 Bert Hiddema: 'Wener Bloed'. Uitg. Luitingh, prijs 19,50. Door Henk Efrbers 'INTERVIEWS met be kende en onbekende Ne derlanders over het ver breken van relaties', luidt de ondertitel van dit boek. Willemijn Bos, die onder meer voor Avenue werkt, hanteert in dit boekje exact die vaak wat oppervlakkige Avenue-achtige toon. Daar door is het meer een ver- strooïngsboek dan een ge schrift, dat een bepaalde pro blematiek uitdiept, gewor den. Een wat handige jour nalist kan deze verhalen ach ter zijn bureau verzinnen. Maar Bos kon gebruik ma ken van bekende namen als Adriaan Morriën, Boudewijn Büch, Philip Mechanicus, Frank Govers, Mimi Kok, Hans Ferrée en.dan wor den de namen op de frontpa gina steeds grijzer gedrukt, want zij zijn niet zo bekend of helemaal niet bekend. Waarom ging het eigenlijk? „Voor het beëindigen van liefdesrelaties bestaan geen regels, alle mensen doen het anders, en vaak heel anders dan ze gedacht hadden", zegt Bos die behalve naar de ma nier waarop ook naar de re den waarom beweert ge speurd te hebben. Als uiter ste konsekwentie luidt het: „Ook voor het spel van de liefde zou een opleiding en een minimumleeftijd moeten zijn. De meesten van ons le ren het pas na zoveel pijn en velen leren het nooit, blijven eenzaam achter met een ka narie". Er is geen sprake van echte treffende verhalen, die door stoten naar de kern. Velen overschreeuwen zichzelf, maken er literatuur van of een ver-van-mijn-bedshow door jeugdherinneringen op te halen. „Ik heb hem de deur uitgeduwd en zijn koffer na gegooid". „Jopie Keijzer is altijd in me blijven voortle ven. Op de middelbare school werd ik verliefd op haar. Ze is gestorven"Ik vond dat ik alle kitsch had overtrof fen", zegt Büch, die beweert a-seksueel geworden te zijn na een pedofiele relatie. Dat getuigt niet van zelfkennis. „Mijn vrouw wilde kinderen en ik niet"„Het was wel leuk om van twee walletjes te eten. Die spanning is leuk. Ik leef nog steeds zo, maar nu leef ik het meer uit in m'n werk"Op een keer zei hij 'Heb niet het lef hogere cij fers te halen dan ik'. „Vanaf toen was ik niet meer zo ge motiveerd om van ons huwe lijk iets te maken." Etcete- raaaaaa. Wat moet je met al die privé-achtige mededelin gen? Een boekje duidelijk onder de maat. Willemijn Bos: 'Hoe het uit ging'. Uitg. Tabula, prijs 19,50. Door Frank van Ooijen SANDER Hohage, een twintigjarige Amster dammer, probeert met een reis naar India uit het diepste dal van een iden titeitscrisis te kruipen. Op zoek naar zichzelf, het pa radijs op aarde en de 'pure mensen', zoals hij zelf zegt. Zijn reis neemt al gauw een al te avontuurlijke wending: Op de Andamanen archipel kan hij tenauwernood het vege lijf redden als enkele eilandbe woners niet gediend zijn van westerlingen op 'bezinnings- tocht'. Met een pijl in zijn li chaam bereikt Hohage een veilige haven. Maar dan begint de ellende pas goed. Corrupte Indiase politiebeambten zien in de persoon van Hohage een nieuwe bron van inkomsten voet aan land zetten en hij verdwijnt achter de tralies. „Ma, met Kerstmis zit ik tussen de wilden op één van de Andamanen-eilanden. Mijn feestmaal zal uit kokosnoten bestaan", is zijn laatste bericht aan het thuisfront. Na enkele weken is Sander Hohage spoorloos verdwenen. Zijn va der brengt in wanhoop de zaak in de publiciteit. De verbazing is groot als Hohage opeens in Singapore opduikt. Bijna uitgedroogd is hij midden op zee in een gesto len vissersboot door Taiwane- zen opgepikt. Zijn aankomst op Schiphol wordt zelfs uitge zonden door het NOS-jour- naal. Nederland kent eindelijk weer een avonturier van for maat. Niet geheel onverwacht komt er net voordat de kwestie Hohage al te diep in ieders ge heugen is weggezakt, een boek uit. Publiciteit moet je immers onmiddellijk verzilveren. In 117 pagina's wordt 'het wilde paradijs' van de Andamanen archipel voor de Birmese kust beschreven. Sander Hohages 'heroïsch' relaas is opgetekend door de journalist Marcel Hae- nen. Want boeiend vertellen blijkt niet de sterkste kant van deze nazaat van Tasman. Dat bleek overduidelijk uit het in terview dat VPRO's Van Dis onlangs met Sander Hohage had. Ieder woord moest zowat uit hem getrokken worden zo dat er wel erg veel fantasie van de kijker werd vereist om een compleet beeld te krijgen van Hohage's expeditie. Op de eerste twintig pagi na's van het boekje wordt het paradijselijk sprookje op zon overgoten palmstranden aan een azuurblauwe oceaan op smakelijke wijze beschreven. In volstrekte eenzaamheid ge nieten van een prachtige zons ondergang en al het goede dat de natuur je biedt. Wonen in een hol van palmbladeren, weed rokend en smullend van het resultaat van eigen kook kunsten. Wie spreekt dat niet aan? Maar zijn ontmoeting met zijn buren, 'de goede wil den', loopt anders dan ver wacht. Met een regen van pijlen en stenen verandert de speur tocht over de Andamanen in één klap in een ontdekkings reis door de jungle van de In diase bureaucratie. Hij lijkt voorbestemd om naast zak- kenvullende ambtenaren, al leen nog maar plunderaars, onvriendelijke Indiërs en die renbeulen aan te treffen die zonodig hun frustraties moe ten afreageren met het ver trappen van jonge honden. Het vasteland van India was Hohage al ontvlucht omdat hij totaal afknapte op de hopen vuil, de onvermijdelijke hip pies, de hitte en de al te op dringerige en eeuwig starende Indiërs. De beschrijving van zijn ervaringen in de rest van het boek zijn niet bepaald een aanmoediging voor de aspi rant India-ganger. De scheldkannonade op alles en iedereen wekt al snel de ir ritatie op van de lezer. Men vraagt zich af of de teleurstel lende ervaringen niet aan Sander Hohage zelf liggen. In deze tijd staat er in kranten van alles over de i vo, havo- en vwo-exameij maar hoe gaat een examen i het lbo? Gisteren en eergistl ren deed de klas autotechni] van de Gemeentelijke Tech sche School in Breda praktij] examen. Eerder deze we ging ik er eens kijken. In het praktijklokaal staan lerlei ingewikkelde appar| ten: motoren, remsystema voor- en achterassensystemë hele en halve auto's. De klas J druk bezig, er worden klepp gesteld, een opengebroken si] wordt gerepareerd. De klas j druk bezig met kleppen sti len, repareren van een ope] gebroken slot, smeren met ofl enz. Eddy en Jan staan bij fels waar lampen en snoer] op vastzitten. Dat zijn electroborden", le] gen ze uit. „Eerst moet je schema tekenen hoe de vefl bindingen moeten en daar hierop maken." Ze zijn erg 1 nieuwd naar de examenojJ drachten, één ding staat vasf schoon blijven ze er niet Met één opdracht kun je ur] bezig zijn; bij metaalbewe Veel te weinig meisjes kiezen een technisch be roep en daarom komen er dit jaar speciale meisjes opleidingen (metaal). Er komt er o.a. een in West- Brabant en je kunt er ook met mavo zonder wis kunde of een diploma van de huishoudschool naar toe. Meisjes zijn vooral goed in lassen, draaien, frezen en de fijne mecha niek. Met een technische opleiding heb je alle kans op een baan, want de ko mende jaren zijn er vier- tot vijfduizend jongeren nodig in de metaal. Sander Hohage - FOTO BEO Ook hijzelf blijkt aardig be dreven in bedrog. Soms 'veinst hij een VIP te zijn, dan wee een student of banketbakke om ergens zijn voordeel mee t doen. Is de bedrieger zelf be drogen? Of Sander Hohage in Indi; nu gevonden heeft wat hi daar ging zoeken, wordt nie duidelijk aan het eind van he boek. Aan de uitvoerige be schrijvingen van zijn eigei kookkunst af te lezen, ligt zijl bestemming eerder in de keu ken dan zo ver van zijn bed ii India. De bijgelovigen onder on zijn trouwens gewaarschuwd Sander Hohage vertrok in sep tember '85 op vrijdag de der tiende naar India. S.Hohage/M.Haenen: 'He wilde paradijs'. Uitg H.J.Becht, prijs 17,90. Uilen zijn nachtdieren, een velduil is een beetje ei gekke uil. Die jaagt overdag i de bermen op veldmuizel waar hij dol op is. Een veldu is ongeveer zo groot als eé, duif en geelbruin van kleu Hij doet iets geks wat an uilen niet doen, hij maakt ei nest. Daarin legt de 'uilin' nil steeds hetzelfde aantal eierel Als er ■veel veldmuizen zij legt ze er wel tien, maar als h slecht muizenpeuzelen is, li] gen er soms maar twee eier in het nest. Hoe zou zo'n uil c voor elkaar krijgen? t f r t C'.t ■M<\' ROTTERDAM - De deelne merslijst van Poetry Interna tional 1986 is bijna rond. Toe zeggingen om aan het festival deel te nemen, dat van 23 tot en met 28 juni in De Doelen te Rotterdam plaasvindt, werden tot nu toe ontvangen van: Adonis (Libanon), Margaret Atwood (Canada), N. Ilhan Berk (Turkije), Bozhidar Boz- hilov (Bulgarije), Paal Brekke (Noorwegen), Breyten Brey- tenbach (Zuid-Afrika), Ursula Fanthorpe (Engeland), Sea- mus Heaney (Ierland), Clara Janéz (Spanje), Shirley Kauf man (Israel/Verenigde Sta ten), Ma Gao Ming (China), Joyce Mansour (Frankrijk), Makoto Ooka (Japan), György Petri (Hongarije), Al Purdy (Canada), Jerome Rothenberg (Verenigde Staten). Er worden nog toezeggingen verwacht van dichters uit: Brazilië, Ko rea, Polen en Zuid-Afrika. De Nederlandse dichters, die aan Poetry International deelnemen: zijn: Dirk van Bastelare, Frans Budé, Jules Deelder, Jan G. Elburg, Rut- ger Kopland, Simon Vinken oog en Hans van de Waarsen- burg. De presentatie/ regie is in handen van J. Bernlef, Remco Campert, Ineke Holz- haus en Willem van Toorn. Jeffrey Archer: 'Kane en Abel'. Uitg. Spectrum, prijs 19,90. Confrontatie tussen twee machtige rijkaards, basis voor ambitieuze tv-serie. Tjerk Buishand, Harm P. Houwing en Kees Jansen: 'Groenten uit alle windstre ken'. Uitg. Spectrum, prijs ƒ39,90. Stephen King: '4x Stephen King'. Uitg. Luitingh, prijs 29,90. Bundeling van 'Razer nij', 'Marathon', 'Werk in uit voering' en 'Vlucht naar de top'. 'Bob Dylan Compleet'. Uitg. Loeb, prijs 34,50. Alle teksten van Dylan in Chronologische volgorde. 'Hema Wereldatlas'. Uitg. Hema, prijs 29,75. Alleen verkijgbaar in Hema-zaken. Pier Paolo Pasolini: 'De Ko ningsmoord Orgie'. Uitg. Meulenhoff, prijs 34,50. Door Anton Theunissen DAT JULIO Cortazar een briljant schrijver is weten we. Hij is een Ar gentijn, geboren in 1914, overleden in 1984, ging al lang geleden naar Pa rijs, uit afschuw van het literaire klimaat in Bue nos Aires. Carol Dunlop was zijn tweede vrouw, een Fransschrijvende Canadese, die in novem ber 1982 aan kanker overleed. Een half daar voor hadden zij samen het plan opgevat een reis te maken en onderwijl hun bevindingen te no teren. Op 23 mei 1982 vertrokken Cortazar en zijn toen al doodzieke vrouw per rode volkswagenbus uit Parijs met de bedoeling alle par keer- en pleisterplaatsen van de Autoroute du Sud aan te doen en precies drieëndertig dagen later in Marseille aan te komen. Van hun beleve nissen maakten ze een gede tailleerd verslag, waar Cor tazar na de dood van zijn vrouw een boek uit samen stelde: 'De autonauten van de kosmosnelweg'. Het boek staat vol tekeningen, ama teurkiekjes waar weinig op valt te zien, routeschetsen etc. Wie altijd al een zwak heeft gehad voor het werk van Cortózar, om zijn ondeu gende verhalen, de lyrische stukjes speelgoed die hij ge bruikt om het fantastische te vangen en in de realiteit te plaatsen, weet na het lezen van dit boek zeker, dat hij een subliem schrijver is. Cor tózar koppelt speelsheid aan experimenteerzucht, melan cholieke gevoeligheid aan strengheid. Hij is de homo lu- dens in optima forma. Cortazar vraagt zich af, of ze de reis in 33 dagen mis schien onbewust zijn begon nen als 'een innerlijke zoek tocht die later veschillende Julio Cortazar en Carol Dunlop. namen zou aannemen op de lippen van onze vrienden. Wij begrepen dat wij op onze manier een Zen-handeling hadden verricht'. De fatale ziekte van Carol gaf aan de expeditie af en toe een weemoedige sfeer. De twee gelieven lijken voor elkaar te hebben geschreven. De lezer wordt deelgenoot gemaakt van een intieme be levenis. Tegen de achter grond van Carols ziekte, groeide het gezamenlijke dagboek uit tot een album van de liefde, een thematiek waarmee Cortózar zich als schrijver een meester heeft betoond. Aanvankelijk afstandelijk, maar steeds indringender ondergaat de lezer hoe de twee voortdurend naar elk aar kijken en hoe hun taak wordt doorkruist door hun nadrukkelijke rollen van Adam en Eva, in hun asfalt- paradijs. Soms zwelt die con stante ondertoon aan tot een rechtstreekse liefdesverkla ring, van Julio aan Carol, van Carol aan Julio. Ten slotte lijt welhaast iedere waarneming aangeraakt door pure verrukking die het persoonlijke en tijdelijke te boven gaat en van het boek een grootse hommage aan de liefde maakt. In een postscriptum schrijft Cortózar onder de dood van Carol Dunlop deze ontroerende zinnen: ....„Ik zag hoe zij iedere dag de moed gaf die ons begon te verlaten. Ik zag hoe zij haar eenzame reis ondernam, waarop ik haar niet langer kon vergezellen, en op 2 no vember 1982 ontglipte zij mijn handen als een straaltje water, zonder te aanvaarden dat de demonen het laatste woord hadden, zij die hen zo had getart en bestreden op deze pagina's. Haar ben ik verschuldigd dit relaas alleen af te maken, zoals ik ha\r het beste van mijn laatste jaren verschul digd ben. Ik weet, Beei lje - FOTOMEULENHOF (een koosnaam voor Carol, a.t.), dat jij hetzelfde zou heb ben gedaan als ik als eerste had moeten gaan, en dat jouw hand, samen met de mijne, deze laatste woorden schrijft waarin het verdriet niet, nooit sterker zal zijn dan het leven dat jij me hebt leren leven zoals we mis schien hebben kunnen laten zien in dit avontuur dat hier tot een eind komt maar dat doorgaat, doorgaat in onze draak (de rode auto die on derdeel van de familie is ge worden a.t.), voor altijd door gaat op onze snelweg." Cortózar is vaak grens overschrijdend bezig, maar in dit boek wordt de lezer heel subtiel over en zelfs bui ten de grenzen van het men selijke gewoel getild, een reis buiten de tijd waar absoluut geluk en volmaakte harmo nie mogelijk zijn. Julio Cortazar en Carol Dun lop: '9e autonauten van de kosmossnelweg'. Uitg. Meu- 'enhoff, prijs: 45,00. Elizabeth Bowen: met 'Het huis met de klimop' in de fraaie 'Vlaggetjesreeks'. - FOTO QUERIDO 'HET MOOISTE uit de wereldliteratuur. Gebon den, met stofomslag, voor Ü\>v, -V V- >r~ - Door Hans Rooseboom „NU, EINDELIJK, weet ik dat ik helemaal niet be roemd wil worden, maar dat ik niets anders wil doen dan schrijven, en daarmee, als een fatsoenlijk am bachtsman, door het geschrevene te verkopen, genoeg geld verdienen om fatsoenlijk, zonder hinderlijke en belemmerende armoede, te kunnen leven". Op een dieptepunt in zijn leven, toen de nood het hoogst was, kwam Gerard Reve in contact met de rijke Rotterdamse scheepsmagnaat Ludo P. Het was 1962, aan de vooravond van de grote successen die de 'burgerschrijver' zou behalen met Op weg naar het einde en Nader tot U en alles wat daarna nog zou vol gen. Reve wist niet welke kant hij als schrijver op moest, en hij wist bovendien niet hoe hij financieel het hoofd boven water moest houden. Op deze beide gebieden bleek Ludo P. een uit komst. De toen bijna 40-jarige auteur liet zich de stroom geld, drank, wild en gevogelte die zijn weldoener hem deed toekomen dankbaar aanleunen. Bovendien bleek zijn nieuwe vriend een dankbaar klankbord voor de gekwelde schrijver, die nog altijd op zoek was naar zijn identiteit en bovendien naar een ideale plek om zijn ambacht uit te oefenen. Er ontspon zich een briefwisseling tussen de twee. Die is deze week op de markt gebracht, de zoveelste aflevering van Reve's omvangrijke correspondentie. „Leven in stilte", zo beschrijft Reve zijn uiteindelijke wens droom, „een altijd eender uitzicht op de zee, oude kerkhoven, een zich waarschijnlijk nooit wijzigend menu van gestoofde vis met enige kruiden en een gekookte vrucht, liter wijn per dag en savonds, bij het invallen van de schemering, peinzend kleine glaasjes goedkope konjak, vloer met fijn zand aanvegen, olie lamp bijvullen, en eindeloos, eindeloos terugdenken aan vroe ger". Het epistolaire contact tussen Gerard R. en Ludo zou doordu- ren tot 1980, zij het met een onderbreking van twee jaar. Tijdens de jaren van het kabinet-Den Uyl openbaarde zich namelijk het rabiaat anti-socialistische sentiment van Reve. „Ik stem in geen geval op een partij die in haar Mei-optocht portretten laat meevoeren van Mao en Fidel Castro: zij is de wegbereidster van de politiestaat". Als de auteur spreekt van „de Nederlandse Sowjet regering..Nemen van de fatsoenlijke mensen die werken, en geven aan het gepeupel dat niet wil wer ken", schiet dat Ludo P. kennelijk in het verkeerde keelgat. En daarmee is dan weer voor Reve de vriendschap uit: „Beste Ludo. Ik wilde liever aan onze relatie een eind maken. Ik kan de omgang met mensen die onze grote vrijheden willen vernietigen en uitleveren, niet opbrengen. Voor jou is het spel, voor mij ernst. Gerard Reve." Later komt het overigens allemaal weer goed. Het is hierbo ven al gezegd: deze bundel brieven is de zoveelste in een lange reeks. Maar het verveelt nooit, het leest weer als een trein. Gerard Reve: 'Brieven aan Ludo P'. Uitg. G. A. van Oorschot, prijs 24,90 (geb. 39,90). Hneni staat al te wachten... lal jullie voorstellen Hishe beleefd zyn, hé HahahaHees Oerust, hoor Niels is i trale Hij kroten hier jaarlijks duizei als je het animaal lenen hebt, kri/f de prijs van een paper back'. Zo prijst uitgeveri Querido de 'Vlaggetjes reeks' aan. De serie ont stond toen de Salaman der-reeks zich helemaa ging beperken tot in he Nederlands geschrevei literatuur en dus voor d buitenlandse Querido auteurs een ander onder komen gezocht moes worden. De naam 'Vlaggetjesreeks' afgeleid van het kleine vlai getje waarmee illustra' Harry N. Sierman de omslage van de vertaalde Querido ken sierde. In de prachtig zorgde reeks verschenen wei ken van André Gide, Colett Christopher Isherwood, Fraij/- Kafka, Klaus Mann, Thorn: Mann, Raymond Radiguet anderen. Querido heeft nu 'een feesfe lijke bloemlezing uit Querido Vlaggetjesreeks' uitgegeve onder de titel 'Het neusje va de zalm'. Daarin staan 25 fraf menten, o.a. van 'Afscheid v: Berlijn' van Isherwood, 'H< proces' van Franz Kafka, 'Zi en maan' van Katherii Mansfield en 'De tijgerkat' va Giuseppe Tomasi di Lampedi sa. De bundel kost slecht tie gulden. Ook zijn er twee nieuv Vlaggetjes-boeken uit, 'H huis met de klimop en andet(K HEB van niemand anders verhalen' van Elizabeth Bi0olT tEN kwaad woord over wen (1899-1973) en 'De pijn o dkke oehooad zo te leven en andere verhale ^robber toch van Luigi Pirandello, waarv: de eerste Nederlandse druk 1967 bij Van Ditmar verschee Het boek van Bowen ki 34,50 en van Pirandello 35 Tenslotte verschenen in Salamander-reeks 'Een wee® end in Oostende' van Wille Brakman (eerste druk 198 'Weekendpelgrimage' van 1 Marugg (eerste druk 1958) 'Zaken overzee' van F. Spri ger (eerste druk 1977). maar waaro komt hij dan niet

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 30